Geloof Samenleving
Ware mannenbroeder gaat weg
Rechtvaardige rechters maken het leven mogelijk
ZATERDAG 2 SEPTEMBER 2000
VANDAAG
Vandaag 241 jaar geleden, op 2 september
1759, werden de leden van de 'Societas Jesu',
beter bekend als jezuïeten, uit Portugal verdre
ven. De jezuïetenorde vergaarde veel invloed
door de missie, wetenschappelijk werk en het onderwijs dat
zij gaven. Ze leggen de gelofte van armoede, kuisheid en ge
hoorzaamheid af en gaan daar heen waar de paus ze heen
zendt. Daarom worden ze ook wel de hulptroepen van de
paus genoemd. Juist door hun groeiende machtspositie rie
pen ze ook veel weerstand op. Sinds haar oprichting in 1534
werd de jezuïetenorde meerdere malen in verscheidene lan
den verboden. Paus Clemens XIV hief de orde in 1773 zelfs
in zijn geheel op. Zijn opvolger Pius VI herstelde de jezu-
ieten weer in ere.
Van 2 tot 5 september herdenken de jezuïeten de katholieke
geestelijken die de dood vonden als gevolg van de Franse re
volutie (1789). Op 2 september 1792 werden ongeveer 150
gevangengenomen priesters en bisschoppen vermoord om
dat zij weigerden een eed van trouw aan de nieuwe Franse
grondwet af te leggen.
Vandaag 1510 jaar geleden, op 3 september
590, begon het pontificaat van paus Gregorius
I, bijgenaamd ae Grote. Hij begeleidde de kerk
I JJ in zijn overgangsfase van Oude kerk naar de
Middeleeuwen. Maar zijn populariteit verdiende hij met het
organiseren van hulpverlening voor het door pest, hongers
noden en oorlogen geteisterde Italië van de zesde eeuw.
Gregorius stond bekend als milddadig en sympathiek. Zijn
vriendschap met de Frankische vorstin Brunhilde stelde
hem in staat missionarissen onder leiding van Augustinus
van Canterbury naar Engeland te zenden. Hij had ook vrien
den onder de Germanen, Visigoten en Longobarden. De
macht van het Romeinse rijk was gebroken en de diploma
tieke paus Gregorius 1 kon het ontstane machtsvacuüm op
vullen. Dat heeft de basis gelegd voor de macht van pausen
en de katholieke kerk nog eeuwen daarna. De 3de septem
ber is dan ook de heiligenfeestdag van Gregorius de Grote.
Willibrordparochie Oegstgeest
oegstgeest De jaarlijkse startdag van de Willibrordparochie in
Oegstgeest is op zondag 3 september. Om half elf vindt een eu
charistieviering plaats, om twaalf uur volgen twee lezingen over
de kruiswegstaties. Restaurateur Kreutzman spreekt over zijn
recente werk aan de staties in de Willibrordkerk, en pastoor Van
Vliet vertelt iets over de bijbelse achtergronden ervan. De start
dag eindigt om kwart voor een met het heffen van een glaasje
op het nieuwe parochieseizoen.
Gebedsgenezing in Leiderdorp
leiderdorp In de Levensstroom Gemeente te Leidefdorp wordt
zondagavond 3 september een reddings- en genezingsdienst
gehouden. Evangelist Jan Zijlstra gaat hierin voor. Volgens hem
zijn al vele mensen tijdens dergelijke diensten van ziektes en
depressiviteit genezen. Verschillende personen leggen daar op 3
september een getuigenis van af. De dienst begint om 19.00
uur. De Levensstroom huist aan de Touwbaan 3.
Koorzang in Hartebrugkerk
leiden Het Leidse Hartebrugkoor zingt zondag 3 september de
Missa Responsorialevan Gelineau. Het Hartebrugkoor is het ge
mengd koor van de rooms-katholieke parochie van Onze Lieve
Vrouw Ontvangen, beter bekend als de Hartebrugkerk, Haar
lemmerstraat 110 in Leiden. De zondag daarop, 10 september,
zingt de Scola Cantorum de vierde Gregoriaanse Mis en het
vierde Credo. De organist op beide dagen is Folkert Grondsma,
de dirigent René Verhoef.
Armeense schatten in Duitsland
halle De Armeens-Ortho-
doxe bisschop Dirayr Panos-
sian uit het Libanese Ante
lias toont een 19de-eeuwse
mijter die sinds gisteren op
een expositie in de Staatliche
Galerie Moritzburg het Duit
se Halle is te zien. De ten
toonstelling met de titel
'Schatten der Armeniërs' is
daarmee voor het eerst in
Europa te bezichtigen.
foto epa
BEROEPINGSWERK
Dominee wilde hij nooit wor
den. De roeping daarvoor ont
brak op het beslissende mo
ment bij hem, maar in het nog
steeds groeiende orthodoxe
smaldeel van de Hervormde
Kerk is hij veruit het bekendste
gezicht en de meest geciteerde
spreker. Sinds het begin van de
jaren zeventig fulmineert ir. Jan
van der Graaf met zijn vaste ar
tikel in het weekblad van de Ge
reformeerde Bond, De Waar
heidsvriend, tegen kwalijke ont
wikkelingen in de maatschap
pij.
Zeker de laatste tien jaar
richtte hij zijn pijlen echter
vooral op het zich moeizaam
voortslepende eenwordings
proces tussen de drie grootste
protestantse kerken. Met zijn
opvattingen moesten de kerk
bestuurders terdege rekening
houden, want de Gereformeer
de Bond is met vierhonderdvijf
tig goed geëquipeerde gemeen
ten in den lande veruit het
meest vitale deel van de Her
vormde Kerk.
Niet dat dr. ir. Van der Graaf
(63) er bijzondere theologische
opvattingen op na zou houden.
Verre van dat. Van der Graaf
mag een kerkpoliticus heten,
maar theoloog is hij niet. Hij is
scheikundig ingenieur, voegt er
volledigheidshalve aan toe dat
hij ook eredoctor is van een
Hongaarse universiteit. Voordat
hij secretaris van de orthodoxe
bond werd, was hij leraar in het
middelbaar onderwijs. Uitein
delijk kroop het bloed waar het
niet gaan kon en werd hij secre
taris van de Gereformeerde
Bond.
Deze week nam hij afscheid
van de bond tijdens een sym
posium in St. Janskerk in Gou
da, waarvoor de in het deftig
zwart geklede mannenbroeders
massaal waren komen opda
gen. Als betaman zegt hij veel
nagedacht te hebben over de
i der Graaf: „De waarheid is een strijd waard."
verhouding tussen geloof en
wetenschap. Maar zijn geloof is
er nooit door aan het wankelen
gebracht.
De Gereformeerde Bond ziet
zich als de hoeder van de va
derlandse kerk, die met de Re
formatie in de zestiende eeuw
een feit werd. Het Samen op
Weg-proces, de officiële bena
ming van het fusieproces van
de voornaamste protestantse
kerken, heeft hij met lede ogen
aangezien. Want in de nieuwe
kerk werden de belijdenisge
schriften van de drie samenge
voegde kerkén op een hoop ge
veegd.
Van der Graaf betreurt de
verdeeldheid -tussen de kerken,
maar hij billijkt haar tot op ze
kere hoogte, want ze is ingege
ven door het zoeken naar de
waarheid. Het woord 'heilig' wil
hij er niet voor reserveren, maar
de belijdenisgeschriften van de
Hervormde Kerk betekenen
voor hem een onwrikbaar fun
dament.
Nu de lutheranen zullen toe
treden tot de nieuwe protes
tantse kerk zit hij met een pro
bleem. Want de belijdenisge
schriften van de lutheranen zijn
op bepaalde punten in strijd
met die van de Hervormde
Kerk. Uiteindelijk heeft Van der
Graaf zijn verzet tegen de nieu-
PAUL VREEKER
we kerk toch opgegeven, maar
echt van harte is dat niet ge
beurd. De bijbel is voor hem de
ultieme waarheid. Uiteindelijk
blijkt ook in dit conflict de tra
ditie het laatste woord te heb
ben.
„Wij hebben ons altijd verzet
tegen scheuringen in de Kerk,
zodra de eerste in de vorige
eeuw opkwamen. Wij blijven
zolang het oorspronkelijk gere
formeerd belijden in de Her
vormde Kerk mogelijk is. De
waarheid is een strijd waard,
hoe zeer het ook te betreuren
valt dat verdeeldheid in de Kerk
daarvan het gevolg is."
L e i d s
De Leidse kerken zijn op
zoek naar nieuwe heili
gen. Alle Leidenaars mo
gen hun eigen idool voor
dragen. Een jury onder
leiding van burgemeester
Postma maakt op Aller
heiligen de tien uitverko
renen bekend. In het
Leidsch Dagblad geeft
een aantal Leidenaars al
vast een voorzet.
Vandaag pastoor Vreebrug van de Lodewijkkerk.
Ik wil graag de oude
pastoor van de Petrus-
kerk, Theo Beukers,
onder het stof vandaan
halen. Hij werd pas
toor in 1922 en is afgetreden
in 1954. Hij heeft mijn ouders
getrouwd én mijn eerste mis
nog meegemaakt. Beukers
heeft een stempel op mijn le
ven gedrukt.
Onder het stof vandaan halen,
eigenlijk hoeft dat niet. Want
de mensen in de parochie
hebben het nog vaak over
hem; hij is nog niet vergeten.
Beukers heeft ontzettend veel
voor de parochie en voor de
stad betekend. Hij zat achter
de oprichting van de nieuwe
hbs. Hij heeft Caluna opge
richt, een opvang voor gehan
dicapte kinderen, en onder
steunde de stichting Cunera.
Hij heeft kortom veel bete
kend voor het onderwijs en de
sociale opvang vanuit de kerk.
En voor mij persoonlijk: hij
was een door-en-door priester
én een bijzonder fijn mens.
Hij gaf enorm goed leiding
aan jonge mensen, darin was
hij zijn tijd ver vooruit. In die
tijd gaven ouders bijvoorbeeld
geen seksuele voorlichting aan
de kinderen. Daar zorgde hij
wel voor. Hij heeft mij ook
voorlichting gegeven, dat deed
hij op een zeer pedagogische
manier.
Ik wilde als jongen eigenlijl
medicijnen gaan studeren,!
Leiden was geen rooms-kaj
tholiek gymnasium, dus wj
den mijn ouders me naar I
Haag laten gaan. Kwam hijj
hoge poten aan: „Dat word
helemaal niks, dat gereis ni
al die treinen en bussen. St)
'm maar naar het stedelijk
gymnasium. Ik hou het we!
de gaten." En dat deed hij I
ook.
Beukers fietste niet, hij liep
Hij gaf les in Warmond aar
het seminarie in het Gregoj
aans. Daar liep hij naartoej
zijn tachtigste liep hij nog
tijd. „Ja maar mijn voeten
getraind', zei hij met zo'n
heel fijn stemmetje als je di
iets van zei.
Beukers viel bij jong en ouj
de smaak. Van school liepe
altijd de kinderen met hen
mee, hij was echt een kindi
vriend. Wat toen jong was
leeft nog. Ik hoor zijn naan
dan ook nog regelmatig no
men: hij leeft nog voor een
hoop mensen. Ook voor iï
persoonlijk is Theo Beukei
nog steeds levend.
Inzendingen naar:
De Bakkerij
Oude Rijn 44 b/c
2312 HG Leiden
Mary en Jodie worden van elkaar losgemaakt. Ze
zitten met hun buik aan elkaar vast. Jodie heeft
een hart en longen, Mary niet. Samen zullen ze
sterven. Los van elkaar zal Jodie overleven, Mary
niet. Zij zal sterven door de chirurgische ingreep.
Het Parool bracht het bericht.
De Oost-Europese moeder beviel in
Manchester. Zij en haar man, vrome ka
tholieken, verzetten zich tegen de schei-
ding van de meisjes. Iedereen heeft recht
op leven, dus waarom zouden wij een
van onze dochters doden, opdat de an-
der in leven kan blijven? Dat is hun argu-
Zmentatie. Ze willen liever dat God be
schikt over hun leven, ook als dat bete-
III kent dat beide meisjes sterven. De artsen
riepen de rechter erbij en die bepaalde
OQ dat de chirurgen de meisjes moeten
scheiden.
Xln het Rotterdamse Saftlevenkwartier
mogen 24 uur per dag videocameras de
handel en wandel van bewoners en be
zoekers gadeslaan. De privacy van de
drugshandelaar die dankzij video-opna-
men vervolgd kon worden is onderge-
schikt aan de noodzaak de openbare or
de te handhaven. (De privacy van de be-
woners en bezoekers van de wijk is niet
in het geding; de wijk heeft met de video-
bewaking ingestemd en daarmee is de
privacy van deniet-criminelen ver
dampt). Ook in deze zaak is de rechter
om een oordeel gevraagd en die bepaal
de dat de videobewaking mag.
Na maanden van onderzoek is Bram Peper aan
geklaagd. De Rotterdamse oud-burgemeester en
oud-minister van binnenlandse zaken wordt er
van verdacht het niet zo nauw te
hebben genomen met gemeen
schapsgelden. Peper heeft steeds
volgehouden dat hem niets te
verwijten valt. De rechter moet
bepalen of Peper daarin gelijk
heeft.
Drie totaal verschillende zaken.
Het gaat mij niet om de (toekom
stige) vonnissen. Wel dat we het
vanzelfsprekend vinden dat er
een onafhankelijke rechterlijke
macht is, waarvan de uitspraken
bindend zijn. Amerikaanse eco
nomen hebben erop gewezen
dat een land zonder instituties
als rechterlijke macht, infrastruc
tuur, betrouwbare ambtenarij et
cetera economisch niet kan
draaien. Landen zonder een on
afhankelijke rechterlijke macht
doen het economisch slecht.
Het bijbelstuk van deze week, Deuteronomium
16:18-21:9, heet Sjoftiem, naar het eerste zelf
standig naamwoord in de openingszin ervan:
Sjoftiem, rechters. „Rechters en beambten zul je
aanstellen in al uw poorten en zij zullen het
volk berechten met een rechtvaardige recht
spraak. (16:18)". Een paar verzen later staat er
juridische rechtvaardigheid moet wor
den nagejaagd. „Opdat je zult leven." De econo
men hadden er alleen maar Sjoftiem op hoeven
naslaan om te weten dat rechtvaardige rechters
leven in de breedste zin van het
woord mogelijk maken.
De rechter in Manchester kan zich
ook laten leiden door Deuterono
mium 16:18, immers hij moet een
keuze maken tussen het leven van
Jodie, dat alleen kan bestaan als hij
Mary van haar los laat knippen, en
de dood van Jodie als hij de meis
jes aan elkaar laat zitten, zoals de
ouders wensen. Die ouders maken
trouwens een onderscheid tussen
het vonnis dat de Engelse rechter
uitspreekt en het vonnis van God
Zelf. Zij gaan ervan uit dat God al
leen Zijn wens over de toekomst
van de tweeling kan laten blijken
als de chirurgen niet ingrijpen,
maar waarom zou Zijn invloed niet
ook zichtbaar zijn in de chirurgi
sche technologie?
Er staat nog meer behartenswaardigs in deze
hoofdstukken van Deuteronomium. (16:19). „Je
zult geen aanziens des persoons erkennen." In
Exodus 23:3 („Ook zul je de aanzienlijke niet
voortrekken in zijn rechtsgeding") en Leviticus
19:15 („Je zult de arme niet begunstigen en de
aanzienlijke niet voortrekken.") is dit al ter spra
ke gekomen. De rijke en de arme moeten gelijk
worden berecht. Het gaat in tegen het huidij
rechtsgevoel, waarbij we geneigd zijn juist
oog te hebben voor de omstandigheden van
Maar de Tora is daartegen. De commentato
onder wie Nechama Leibowitz, vragen zich
waarom in Deuteronomium nogmaals wort
zegd dat de rechter geen aanzien des persoc
(mag) erkennen. Zij haalt de middeleeuwse
percommentator Rasji aan, die stelt dat de 2
snede niet gaat over hoe de handelwijze van
rechter, maar van degene die de rechters aai
stelt. Die moet niet denken: Die ziet er gedis
geerd uit, hem stel ik aan als rechter; die is e
moedig man, hem stel ik aan als rechter; die
milie van mij, hem stel ik aan als rechter; die
heeft mij geld geleend, hem stel ik aan als re
ter.
Het kan tot gevolg hebben dat hij de schuld
vrijlaat en de onschuldige veroordeelt, niet
dat de rechter een slecht mens is, maar om<
onbedreven is. Dat zijn aanstellingen met aa
zien des persoons. Niet doen, zegt Deuteron
um. Rechtvaardige rechtspraak begint bij wi
wordt aangesteld. In Nederland vinden die a
stellingen meestal plaats in stilte, in de Verei
Staten staat de aanstelling van een hoge reel
veel meer in de publieke belangstelling. Ove
aanstelling van burgemeesters is in ons land
te doen. Terwijl met de aanstelling van rechl
waarschijnlijk veel meer in het geding is.
WEEROVERZICHT BUITENLAND
Weersvooruitzicht HWS
Geldig tot en metz
Noorwegen:
Overwegend bewolkt en van tijd
tot tijd buien, in de bergen in het
noorden mogelijk al met sneeuw.
Zondag in het zuiden droog en af
en toe zon. Maxima in het noor
den dalend tot 7 graden, elders
tussen 10 en 15 graden.
Zweden:
Wisselend bewolkt en plaatselijk
enkele buien. Maxima van 11
graden in het noorden tot 17 in
het zuiden.
Finland:
Wolkenvelden en maar een kleine
kans op een bui. Middagtempera-
tuur van 12 graden in het noor
den tot 17 in het zuiden.
Denemarken:
Veel bewolking en perioden met
regen. Middagtemperatuur rond
17 graden.
Engeland, Schotland, Wales, Ier
land:
Zaterdag in het oosten nog enkele
buien. Verder geleidelijk droog en
meer zon. Maxima van 14 graden
in Schotland tot 19 in de buurt
van Londen.
België en Luxemburg:
Tamelijk veel bewolking en gere
geld buien, mogelijk met onweer.
Zondag wat meer zon en iets min
der buien. Maxima ongeveer 17
graden.
Noord- en Midden-Frankrijk:
Wisselend bewolkt en van tijd tot
tijd een enkele bui. Middagtem
peratuur rond 20 graden, langs
Het Kanaal wat koeler.
Zuid-Frankrijk:
Perioden met zon en kleine kans
op een bui, maar langs de Mid
dellandse Zee droog. In het
Rhne-dal waait de Mistral. Maxi
ma tussen 21 en 26 graden.
Spanje:
Veel zon, alleen in het noorden
soms een paar wolkenvelden en
kleine kans op een lichte bui.
Maxima van 23 graden in het
noorden tot 30 a 35 in het mid
den en zuiden.
Portugal:
Overwegend zonnig en droog.
Maxima van 24 graden bij Porto
tot ruim 30 landinwaarts in het
zuiden.
Mallorca, Ibiza, Menorca:
Veel zon en droog. Middagtempe
ratuur omstreeks 30 graden.
Marokko:
Perioden met zon en droog. Maxi
ma tussen 22 en 28 graden.
Tunesië:
Droog en zonnig. Middagtempe
ratuur tussen 33 en 40 graden.
Madeira:
Perioden met zon en droog. Maxi
ma rond 25 graden.
Canarische Eilanden:
Droog en perioden met zon. Mid
dagtemperatuur ongeveer 28 gra
den.
Duitsland:
Overwegend veel bewolking en
geregeld buien, soms met on
weer. Maxima tussen 16 en 20
graden.
Oostenrijk:
Half tot zwaar bewolkt en soms
een stevige bui. Maxima rond 20
graden.
Zwitserland:
Vrij veel bewolking en van tijd tot
tijd een enkele bui. In het zuiden
misschien droog en af en toe wat
zon. Middagtemperatuur van 18
graden in het noorden tot 23 in
het zuiden.
Polen:
Tamelijk veel bewolking en perio
den met regen, zondag vooral pit
tige buien. Maxima ongeveer 19
graden.
Tsjechië en Slowakije:
Half tot zwaar bewolkt en van tijd
tot tijd een bui. Maxima dalend
naar 19 graden.
Hongarije:
Overwegend bewolkt en geregeld
buien, soms met onweer en lo
kaal veel neerslag. Middagtempe
ratuur zaterdag rond 24 graden,
zondag maar 21 graden.
Italië:
Flink wat zon en op de meeste
plaatsen droog. Middagtempera
tuur van 25 graden in het noor
den tot 30 in het midden en zui
den.
Corsica en Sardinië:
Flinke perioden met zon en
droog. Vooral op Corsica wel een
stevige noordelijke wind. Maxima
tussen 25 en 30 graden.
Griekenland en Kreta:
Vrij zonnig en op de meeste
plaatsen droog. Middagtempera
tuur aan zee rond 29 graden,
landinwaarts warmer.
Malta:
Veel zon en droog. Middagtempe
ratuur ongeveer 32 graden.
Turkije en Cyprus:
Vrij veel zon, maar landinwaarts
kans op een stevige onweersbui.
Aan zee maxima van een graad of
26 in het noordwesten tot ruim
30 in het zuiden en op Cyprus.
ZONDAG 3 SEPTEMBER 2000
Zon- en maanstanden
Zon op 06.56 Zon onder 20.21
Maan op 12.50 Maan onder22.53
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 07.46 20.09 07.19 19.42
Laag 03.55 16.04 03.36 15.45
MAANDAG 4 SEPTEMBER 2000
Zon- en maanstanden
Zon op 06.58 Zon onder 20.19
Maan op 14.00 Maan onder23.19
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 08.29 20.56 08.02 20.29
Laag 04.46 16.44 04.27 16.25
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
Weerrapporten 010917 u
Amsterdam licht be
20 14 0.0
20 11 Q.O
21 11 0.0
20 10 0.0
22 11 0.0
19 14 0.2
21 14 2.6
20 9 0.0
bewolkt
-eer
V warmtefront
regen
koufront
opklaringen
4^ hasel
lagedruk
mist
windrichting
hogedruk
zonnig
19 temperatuur
-«■.«ft luchtdruk in
1000 hecto pascal
KANTOOR
:82 071-5356 356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128 030
DIRECTIE
B.M. Essenberg,
W.M.J. Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
T. van Brussel (adjunct)
L.F. Klein Schiphorst (adjunct)
ir de Koning, chef redactie Rijn- en
chef eindredactie regio
chef redactie kunst
chef sportredactie
chef redactie Regio Leiden
TELEFAX
071- 5323 508
023- 5317 337
023- 5320 216
Redactie: 071-5321 921
Hoofdredactie: 071- 5315921
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 1
15 13 38 Genève
29 22 0.0 Helsinki
25 19 0.0 Innsbruck
18 11 1.2 Istanbul
23 16 0.2 Klagenfurt
23 14 0.6 Kopenhagen
21 14 00 Las Palmas
32 22 0.0 Lissabon
20 12 2.0 Locarno
22 13 0.0 Londen
17 12 20.1
28 20 0.0
23 15 01
14 8 0.0
26 21 0.0
26 17 0.0
18 11 350
23 13 2.0
Wenen licht b
Zünch licht b
Bangkok zwaar
Buenos Aires half be
Casablanca licht b
Johannesburg onbew
Los Angeles zwaar
071- 5356 230
RUBRIEKSADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 1 1
071-5143 545
ABONNEMENTEN
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per half jaar (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging verstrei
het automatisch afschrijven van het
abonnements- geld, ontvangen 1,- kort
betaling.
VERZENDING PER POST
Voor abonnementen die per post (binnen!
worden verzonden geldt een toeslag v;
aan portokosten per verschijndag.
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEB'
Voor mensen die moeilijk lezen, slechtl
hebben of blind zijn (of een andere
leeshandicap hebben), is een samenva!
van het regionale nieuws uit het Leid*
Dagblad op geluidscassette beschikbar
informatie 0486-486486
(Centrum voor Gesproken Lectuur, Gra
N H U I
23 18 0.0
36 23 0.0
29 24 0.0
31 23 0.0
32 26 2.0
30 20 0.0
42 26 0.0
19 10 0.0
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd
feestdagen).
Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst.
INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN
Diaconessenhuis: tel. 071-5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord. tel. 0172-463131.
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.