'Staatssecretaris doet aan modieus politiek activisme' Mulisch' 'Ontdekking van de hemel' verfilmd Zingen is emoties overbrengen Cultuur Kunst Vierenhalf jaar geleden begon mijn tweewekelijkse column in het Leidsch Dagblad. In de keu ze van. de onderwerpen van de columns heeft de redactie mij steeds geheel vrij gelaten. Uiter aard bemoeide zij zich ook niet met de inhoud van de columns. Ik ben wel eens vriendelijk aan gemoedigd om wat scherpere standpunten te formuleren. Een enkele keer was er de kritische opmerking dat de column wat (te) weinig over de Leidse kunst en cultuur ging. Het merendeel van mijn 110 co lumns ging over de relatie tussen kunst, cultuur en beleid. Juist het beleid uit andere sectoren dan die van kunst en cultuur kan be palend zijn. Neem als voor beeld de voor malige am bachtsschool Haagweg 2-4. Aan de kant van de Rijn- en Schiekade bestaat dit markante gebouwencomplex uit het door architect Mulder in 1892 ont worpen deel in neo-renaissance stijl. De architect Buurman breidde in 1923 het gebouw in dezelfde stijl uit. De tweede uit breiding van Buurman (1939- 1941) is geïnspireerd door de Nieuwe Zakelijkheid. In de ja ren zestig paste het in het toen dominante denken om het com plex te slopen ten behoeve van grootschalige verkeersdoorbra- ken. Het liep gelukkig anders en de school staat er nog. Nu komt de bedreiging van de ambtelijke sector die graag grootschalige en daardoor lu cratieve nieuwbouw op deze plek wil realiseren. Leiden raakt dan niet alleen een potentieel monument kwijt, maar ook de belangrijkste atelierruimte in de stad. De eerste D66-wethouder in Leiden, Bert Oosterman, spande zich in de jaren 1974- 1978 bijzonder in voor het vin den van atelierruimte voor kun stenaars. Van zoveel geschikte atelierruimte zo dicht bij de stad, had hij slechts kunnen dromen. Een cultuurstad als Leiden moet trots zijn op deze concen tratie van ateliers! Maar zo is het niet. De huidige D66-wet houder voor cultuur, onze Alexander Pechtold, mag straks de kunstenaars uit hun ateliers zetten, zonder dat een redelijk alternatief voorhanden is. Alle- it maal vanwege het gemeenti,. geldelijk gewin. Hieraan «n gemeentelijk cultuurbeleid dergeschikt gemaakt. L Ook bij het AalmarktprojeLni cultuur beleidsmatig in hetï-r fensief. Bij de planvorming brak het cultuurhistorisch th derzoek; een dag na het vers^c ken van de termijn voor inLf nen van bezwaren kwam f e alsnog te i/L. schijn. "De Le meen te ontfi^ CEES WAAL vieerw. k Als uitgafr punt is dan al in feite gekdQR voor het realiseren van mogelijk bouwvolume, het /(n op een kaalslaggebied. Elke' houden boom of monument bij deze benadering een vern^X] dering van de bouwmogelijk den en dus een verliespost dus eigenlijk niet verantwofè Het in zijn waarde laten en iRE( sterken van de culturele kr/Tjj van de stad vraagt een toL andere aanpak. Het prin\„j hoort niet bij het geld te lir" van de Leidse binnenstad veL te ondersteunen, aan te en te verbeteren. Per project j_ de financiering worden geld. L Voor kunst en cultuur is ,^a politieke klimaat in Leiden gunstig. Ons huidig stadi stuur is weinig daadkrach zodat van de cultuuronvrieifQ lijke plannen zeker de eerstesvv ren niets terecht zal komen. nadeel blijkt ook hier een vl deel te hebben, Onderwijl trekt het cultul^ leven in stad en regio zich i.„, nig van het politiek bestuurt en is bruisender en kleum dan ooit. De kunst en cultuuffl Leiden (en omgeving) zal nauwgezet blijven volgen, /?£HJ niet langer als tweewekelifd columnist van het Leidsch Lpd blad. Ik schreef de columns IA; plezier, maar ik weet dat 'ar ook een kunst is om tijdig stoppen. int jel me Geen staanplaatsen in La Seal; SEPTEMBER START LOSSE KAARTVERKOOP LEIDSE SCHOUWBURG Voor alle voorsteltingen zijn er nog kaarten. Op zaterdag 2 september a.s. van Óp zaterdag 9 september a.s. van 10.00 tot 17.00 uur gaan Stte voor- 10.00 tot 17.00 uur start de telefoni- stellirigen van het seizoen 00/01 sche verkoop (dus géén kassa- (met uitzondering van: Acda en De verkoop). Telefoon: 071-5131943/44 Munnik, Youpvan 't Hek en het tCF) (éénmalig ook de nummers aan de kassa in de verkoop. 071-5131941 en 5131942). Toon Hermans als jonge man sittard Marianne le Haen met een zelfportret van cabaretier Toon Hermans dat ze vond op zolder in Sittard. In dit huis woonde vroeger Toons eerste geliefde, Gertie van Houdt. De te kening is vermoedelijk eind jaren '30 gemaakt toen Hermans een jaar of twintig was. foto anp ermindo armino Cursussen countrydansen beginnen noordwukerhout/katwukOp de klanken van countrymuziek wordt in Noordwijkerhout en Katwijk een cursus line- en part- nerdansen gegeven. De Stichting Country Music Dancers ver zorgt de wekelijkse cursussen. In Noordwijkerhout is de eerste bijeenkomst vanavond om 19.00 uur in De Schelft. In Katwijk begint de cursus maandagavond 4 september om 19.30 uur in wijkcentrum Hoornes-Rijnsoever. Het countrydansen is niet leeftijdsgebonden. Ballerina Riabouchinska overleden los angeles De van oorsprong Russische ballerina Tatiana Ri abouchinska, die in de jaren '30 en '40 internationaal furore maakte, is op 24 augustus overleden in Californië, waar ze een halve eeuw les heeft gegeven. Dat is gisteren bekend geworden. Ze is 84 jaar geworden. Riabouchinska danste een groot aantal klassieke balletten. Haar bekendheid dankte ze echter voor een belangrijk deel aan de Disney-klassieker Fantasia uit 1940. Ri abouchinska, of liever haar danskunst, stond model voor het dansende nijlpaard uit die film. Gezelschap Het Oranjehotel stopt Groningen Het sinds 1996 in de stad Groningen gevestigde to neelgezelschap Het Oranjehotel houdt ermee op. Een negatief advies van de Raad voor Cultuur aan staatssecretaris Van der Ploeg van cultuur geeft de artistiek leiders Jeroen van den Berg en Ivar van Urk te weinig mogelijkheden om hun ambities ver der te verwezenlijken.Acht jaar zijn we bezig geweest om en gezelschap op te bouwen. Dat gaat niet langer op ad-hoc ba sis", zegt zakelijk leider Jerry Remkes. Het gezelschap had daar om gehoopt op een structurele bijdrage van jaarlijks 1,9 miljoen gulden. Het reeds aangekondigde stuk 'Polaroid' dat op 9 sep tember in Arnhem in première gaat, is de laatste productie van Het Oranjehotel. Van Klinken in Berlin-musical Hilversum Ineke van Klinken gaat de vrouwelijke hoofdrol spe len in de nieuwe musical 'There's no business like Showbusi ness' over het leven van de componist Iriving Berlin. Zij neemt de rol over van Maaike Widdershoven, die op het laatste mo ment koos voor de titelrol in de musical Elisabeth. Widdersho ven vervangt daar over enige maanden Pia Douwes die deze rol in Duitsland gaat spelen. Ineke van Klinken is in de nieuwe Ne derlandse musical de echtgenote van de componist, gespeeld door John van Eerd. De zangeres/actrice speelde in tal van to neelstukken en musicals waaronder Jane Eyre, Anatevka en de Belgische productie van 'The Phantom of the Opera', waar ze invalster was voor de vrouwelijk hoofdrol. De wereldpremière van de show is op 12 oktober in het Rotterdamse Luxor-theater. Adamski produceert cd Anita Doth Hilversum Adamski heeft de nieuwe cd van Anita Doth, de voormalig zangeres van het succesvolle 2Unlimited-duo, gepro duceerd. Aan het album 'Reality' dat vandaag in de winkels ligt, werkt behalve Adamski nog een aantal grote namen mee. Onder hen Steve Mac, die met acts als Boyzone, Five and Westlife een aantal nummer-1 -hits op zijn naam heeft staan. As van Anna Pavlova naar Moskou moskou Bijna zeventig jaar na haar dood wordt de as van pri ma ballerina Anna Pavlova naar Rusland gebracht, zo meldde gisteren persbureau ITAR-Tass. De in 1881 in St. Petersburg ge boren Pavlova was al tijdens haar leven een legende. In 1912 verhuisde ze naar Londen, van waaruit ze een groot aantal we reldtournees ondernam die velen lieten kennismaken met het klassieke ballet. Haar handelsmerk, 'De stervende zwaan', werd speciaal voor haar gecreëerd. Pavlova overleed in 1931 in Den Haag. Haar as bevindt zich nu nog op de Londense begraaf plaats Golders Green, maar zal overeenkomstig haar eigen wens op 14 september worden overgebracht naar de Moskouse be graafplaats Novodevitsji. Volumia op Uit-festival Den Haag den haag De Haagse culturele wereld presenteert zich komend weekeinde op het Uit-festval met onder andere een 'cross over- podium' en een optreden van de popgroep Volumia samen met het Residentie Orkest. Het Residentie Orkest opent het festival zaterdagavond om 20.30 uur met klassiek repertoire, na de pau ze voegt de popgroep Volumia zich bij het orkest voor een geza menlijk optreden. Op zondag zijn er op en rond het Spuiplein en in verschillende Haagse theaters zo'n honderd gratis optre dens van artiesten en groepen die het komend seizoen Den Haag aandoen. Van Introdans tot Ben Cramer en van Jan Vayne tot Marcel Verreck. De organisatie van het festival verwacht rond de 100.000 bezoekers. Prijs voor Joop van den Ende Hilversum Joop van den Ende krijgt de Academy Awards - Car rière Award. Hij stak met kop en schouders boven alle andere kandidaten uit, aldus de jury van deze televisieprijs. „Zijn kwali teiten staan buiten discussie. Gedurende meer dan 25 jaar heeft Van den Ende het aanzien van de Nederlandse tv bepaald. Voor zeer veel programmamakers is hij daarenboven een inspireren de en enthousiasmerende leidsman geweest. Hij slaagde erin velen boven zichzelf uit de doen stijgen. Joop van den Ende was alleen maar passie, tot in al zijn vezels", meldt het juryrapport. De prijs zal later worden uitgereikt. Harry Mulisch' monumentale roman 'De ontdekking van de Hemel' krijgt een filmische vertaling onder regie van Je roen Krabbé en onder de financiële hoe de van producent Ate de Jong. Het toon aangevende decor van de film wordt het Heinose Nijenhuis. De eerste draaidag op dit Overijsselse kasteel annex muse um is gisteren begonnen. De kosten van de rolprent zullen 25 miljoen gulden be dragen. Jeroen Krabbé en de zijnen mikken op de internationale markt. Hoewel rolbe zetting en de technische, organisatori sche en artistieke staf Nederlands zijn, wordt het met het oog op de internatio nale markt toch een Engelstalige film. 'The Discovery of Heaven' gaat het werk dös heten. De hoofdrollen zijn voor be faamde Engelse acteurs. Als publieks trekkers fungeren Stephen Fry (bekend van Blackadder) en Greg Wise. Plus Krabbé zelf natuurlijk. Nieuw, jong, En gels talent fungeert in andere dragende rollen, zoals Flora Montgommery en Neil Newbon. Voor Krabbé, die de film twee jaar heeft voorbereid, stond voorop dat hij onafhankelijk wilde werken. „Los van de grote Amerikaanse maatschappijen die zich veel te veel op het economisch re sultaat richten en altijd een dikke vinger in de pap willen hebben." De makers van de film - Jeroen Krab bé, Ate de Jong en Edwin de Vries - zijn in elk geval dicht bij de oorsprong van de lijvige roman gebleven. De deelheb bers prijzen het boek van Mulisch, en het daaraan ontleende script van Edwin de Vries. Mulisch is nauw betrokken bij het ma ken van de film, maar wil zich er niet te veel mee bemoeien. „Toen ik het boek schreef, deed ik dat in alle vrijheid. De filmmakers moeten hun film ook in vrij heid kunnen maken. Ze blijven de in houd van het boek trouw en onderling gaat alles in goed overleg." De film is naar verwachting volgende jaar zomer in de bioscoop te zien. me, hoge noten en andere in drukwekkende trucjes. Maar het moet nooit een wedstrijd worden. Het gaat erom dat je ontroering teweeg kunt bren gen, en als dat lukt, al is het maar bij een enkele persoon, dan doe je de muziek recht." Arie van der Zwan spuit kritiek bij opening Theaterfestival Staatssecretaris Van der Ploeg van cultuur maakt zich schuldig aan modieus politiek activisme. Als we ons hier niet tegen keren, krijgen we een ontnuchterend verve lende, want politiek correcte cultuur. Met deze felle kri tiek opende oud-Vendextopman en hoogleraar prof. dr. Arie van der Zwan gisteren in Amsterdam de 14de editie van het Nederlands-Vlaams Theaterfestival. Bij de advisering over de Cul tuurnota voor de periode 2001- 2004 is bovendien een trend breuk ontstaan in de onafhan kelijkheid van de Raad voor Cultuur, omdat de raad gevoe lig voer deze 'politiek correrte cultuur' bleek te zijn, zo zei Van der Zwan. In zijn 'State of the Union', waarvoor het Theaterfestival elk jaar een andere prominente Nederlander van buiten de the aterwereld uitnodigt, noemde Van der Zwan het 'pijnlijk dui delijk geworden dat Van der Ploeg zich ten doel heeft ge steld zijn volstrekt eigen stem pel te willen zetten op het cul tuurbeleid'. Met zijn aandacht voor lager opgeleiden, allochto nen en jongeren die te weinig aan culturele activiteiten zou den deelnemen, geeft de be windsman 'soms de indruk de elitaire cultuur een lesje te wil len leren'. Volgens Van der Zwan geeft een verkenning van de beschik bare gegevens over publieksbe reik echter allerminst aanlei ding tot Van der Ploegs beleid. Jongeren blijken helemaal niet minder aan het culturele leven deel te nemen. Voor allochto nen geldt dat het culturele inte gratieproces, dat overigens aan wijsbaar is, een proces van lan ge adem behelst en generaties bestrijkt. Uit het bezoekersprofiel van zowel het populaire als gesubsi dieerde theateraanbod blijkt volgens hem bovendien dat la ger opgeleiden zich op heel an dere activiteiten richten dan het theater, bijvoorbeeld op bio scoopbezoek „Meer dan vijftig jaar naoorlogs spreidingsbeleid heeft hierin geen verandering weten te brengen", aldus Van der Zwan. Als het theater zich in de nieuwe Cultuurnota-periode om politieke redenen toch zou moeten richten op de nieuwe publieksgroepen van Van der Ploeg, gaan we volgens Van der Zwan 'een klassiek voorbeeld van misrekening tegemoet'. De nieuwe publieksgroepen wor den er niet door gewonnen, ter wijl de liefhebbers zich ervan afkeren. In plaats van 'publieks- verbreding' zou voor 'publieks- verdieping' moeten worden ge kozen omdat dat wel een realis tische doelstelling van het be leid zou zijn. Volgens Van der Zwan heeft de Raad voor Cultuur in zijn advies Van der Ploeg'kritiekloos gevolgd en betekent dat een breuk in het beleid die is inge geven 'door politieke profile- ringsdrang'. Omdat de autono mie van de cultuur in het ge ding is, moeten alle theaterma kers daar bij de opening van het nieuwe seizoen volgens hem protest tegen aantekenen bij de Tweede Kamer. Uit de nu gevolgde gang van zaken blijkt volgens de hoogle raar bovendien dat de vierjarige kunstenplansystematiek nodig op de helling moet'. In plaats daarvan bepleitte hij in zijn 'State of the Union' een zes- tot achtjarige 'concessieverlening' op grond van open inschrijvin gen. Nieuw album 'Verdi' van Andrea Bocelli florence GPD „De popmuziek, dat zijn mijn benen, de klassieke muziek, dat is mijn hart", heeft Andrea Bo celli eens gezegd. Met de inter nationale lancering van zijn nieuwe album 'Verdi', gisteren in een Florentijnse villa, heeft Bocelli opnieuw zijn hart ge volgd. De kopers van zijn platen hoeven niet meer overtuigd te worden, want van zijn 'Sacred arias' werden wereldwijd vier miljoen exemplaren verkocht. De critici - dat is een ander ver haal. Ze zullen ook na het nieu we album 'Verdi' ongetwijfeld nog niet overtuigd zijn, maar het is wel Bocelli's beste klas sieke album tot nu toe. En de aanwezigheid van 'maestro' Zu- bin Mehta, die met het Israë lisch Philharmonisch Orkest de aria's begeleidt, maakt het wat moeilijker om de plaat te nege ren. „Ik heb drie grote vrienden die ook zingen, en die zijn alle drie volstrekt anders", zei de di rigent gisteren tijdens de pre sentatie voor de internationale pers. Een verwijzing naar Do mingo, Carreras en Pavaj;otti, met wie hij tweemaal een 'drie tenoren concert' gaf. „Zo is Bo celli ook niet te vergelijken met wie ook. Laten we blij zijn dat we een nieuwe mening te ho ren krijgen aan het begin van een nieuw millennium." Mehta hoorde Bocelli voor het eerst drie jaar geleden. Diens popplaten kent hij niet, zei hij. „Voor mij is hij een klas sieke tenor." Dat de klassieke kritiek Bocelli niet al te serieus neemt, is hem niet ontgaan. „Maar misschien is dit de tijd om dat te veranderen", aldus Mehta. Verdi - gepresenteerd als 'een muzikale hommage van een zoon van Italië aan de vader van de Italiaanse muziek' - wordt aangeboden vooruitlo pend op het honderdste sterf jaar van Verdi, 2001. Voor het jaar daarna staat een album met Verdi's 'Requiem' op het programma, gedirigeerd door Gergiev, en in november van dit jaar komt er een integrale 'La Boheme' uit met Bocelli in de rol van Rodolfo en Zubin Mehta als dirigent. Het Verdi-album is, na cd's Napolitaanse liederen, opera- aria's en religieuze werken, Bo celli's vierde klassieke project. Hoewel er tegenover ieder ver kocht klassiek album ongeveer drie verkochte popalbums staan, beschouwt de zanger zijn klassieke werk als de essentie van zijn carrière. Artistiek ge zien is zijn klassieke werk wis selvallig, om het mild te zeggen. Verdi laat echter horen dat hij als tenor is gegroeid. Vooral in de gedragen, lyrische aria's komt zijn bijzondere timbre fraai uit. In de aria's die meer vocale behendigheid vereisen, schemeren nog technische on volkomenheden door. In Italië is Bocelli weliswaar immens populair, maar wordt hij meer gewaardeerd als pop zanger dan als 'tenore'. Een nogal desastreus verlopen con cert in de arena van Verona, twee weken geleden, heeft zijn klassieke reputatie geen goed gedaan. In Verdi's 'Requiem' ging hij vocaal onderuit en werd door de kritiek hard aan gepakt. Of het tussen Bocelli en de klassieke wereld ooit nog goed komt, is de vraag. Een tenor die in Nederland aan de man werd gebracht via een tv-commercial voor pasta, en die in Duitsland doorbrak dank zij een concert tijdens een rechtstreeks uitge zonden boksgala, wat moeten ze ermee? De kopers van zijn platen be kommeren zich daar minder om. Met meer dan 30 miljoen verkochte platen wereldwijd is Bocelli een fenomeen, de eerste die echt door de barrières van pop en klassiek is heen gebro ken. Eigenhandig heeft hij nieu we massa's naar het klassieke repertoire leren luisteren. Volgend jaar komt er een nieuw popalbum uit van Bocel li. „Het opnemen van een pop ed en de promotie daarvoor zijn voor mij een mooie gele genheid om mijn stem rust te geven", zei hij. „Ik zing pop al leen nog maar in de studio, niet meer op het podium De essentie van zingen, zo zei hij, is het overbrengen van emotie. „Het is iets dat je nooit uit het oog mag verliezen. Zeker in opera is er een risico dat je je gaat uitsloven, met meer volu- La Scala in Milaan heeft om redenen van brandveiligheid beslL ten de 200 staanplaatsen achter de balkons op te heffen, ej grote tegenslag voor de armlastige operafans die voor slecfl 1 10.000 lire 'last-minute' kaartjes plachten te kopen om toch! kunnen genieten van de opera-uitvoeringen die normaal gl sproken alleen voor de goed-gesitueerden zijn weggelegd. Koè^ ten de staanplaatsen zo'n 11 gulden, voor de allergoedkoop/ zitplaatsen moet tussen de 60 en 75 .gulden worden neergetel; Eersterang-kaartjes bij een première kosten soms meer da 3000 gulden. 5en De blinde zanger Andrea Bocelli: „Ik zing pop alleen nog maar in de studio, niet meer op het podium."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18