Cultuur Kunst Hier in het Mecc kun je gas geven Eerste selectie AKO-literatuurprij Roman over treinkaping Wijster] ontketent voor verschijning al re Concertbezoekers Prince krijgen inspraa Verrassende vondsten in Egyptische filn Het land van de elektronische kwal Daryl Hannah nieuwe Marilyn Monroe WOENSDAG 30 AUGUSTUS 2000 "Afscheid van Indië' gepresenteerd leiden In het Snoeck Hurgronjehuis in Leiden heeft Wim van den Doel gisteren het eerste exemplaar van zijn boek 'Afscheid van Indië' aangeboden aan prof. mr. P. Sanders, voormalig ambtelijk secretaris van de commissie-generaal in Nederlands- Indië. Van den Doel (1962) is als historicus verbonden aan de Universiteit van Leiden. Van hem verschenen eerder 'Stille nacht (1994) en 'Het rijk van Insulinde' (1996). In 'Afscheid van Indië' geeft hij een antwoord op de vraag waarom de onafhan kelijkheid van Indië zo moeizaam en geweldadig verliep. Daar bij wordt niet alleen aandacht geschonken aan de 'grote poli tiek', maar ook aan de lokale gebeurtenissen en het lot van de gewone Indische en Indonesische bevolking. Klassieker 'Heidi' opnieuw verfilmd berlun De jeugdboekklassieker Heidi van Johanna Spyri wordt opnieuw verfilmd. Voor de titelrol hadden zich vierhonderd meisjes aangemeld. Daaruit is de 13-jarige Cornelia Gröschel uit Dresden geselecteerd. De rol van haar grootvader wordt ge speeld door Maximilian Schell. De opnamen zijn al begonnen in Berlijn. De scènes in de bergen worden in Zwitserland opge nomen. Het is de bedoeling dat de film komend voorjaar in pre mière gaat. Artiesten boos over gage Oasis londen Artiesten op het Britse Carling Weekend muziekfestival zijn kwaad over het bedrag dat de Britse groep Oasis heeft ont vangen voor haar optreden. De kosten voor het binnenhalen van de superband waren zo hoog dat er geen drank en eten meer afkon voor de andere artiesten. Oasis kreeg ruim 3,5 mil joen gulden voor haar aanwezigheid afgelopen weekeinde. De overige deelnemers aan het festival vinden dat ze slecht zijn be handeld. Volgens hen ging het de organisatoren alleen maar om Oasis. Glorie van de Gouden Eeuw een topper Amsterdam Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft gisteren de 500.000ste bezoeker voor de jubileumtentoonstelling De Glorie van de Gouden Eeuw ontvangen. Hiermee lijkt dit unieke over zicht van de Nederlandse kunst uit de zeventiende eeuw de best bezochte expositie van het Rijksmuseum te worden. De ten toonstelling. die in april begon, is nog tot 17 september te zien. Het museum verwacht uiteindelijk op een kleine 600.000 bezoe kers te komen. Van de bijbehorende catalogus zijn inmiddels 30.000 exemplaren verkocht. Van de begeleidende audio tour ruim 50.000. Gemeentearchief krijgt sportaffiches Amsterdam Het Olympisch Stadion in Amsterdam heeft giste ren een collectie van ruim achthonderd affiches overgedragen aan het Gemeentearchief. De affiches geven een goed overzicht van de vele sportevenementen en manifestaties vanaf de op richting van het Olympisch Stadion in 1928 tot aan de jaren tachtig. De platen vertellen in beeld de geschiedenis van de sport in de hoofdstad. Van voetbal, rugby, atletiek en honkbal tot paardrij- en wielerwedstrijden. Een aanzienlijk deel van de verzameling wordt ingenomen door de 'thuisclub' Blauw Wit. Ook zijn er affiches van kinderfeesten uit de jaren vijftig en van de evangelist Billy Graham. Directeur Bolsjoi-theater ontslagen moskou President Vladimir Poetin van Rusland heeft artistiek directeur Vladimir Vassiljev van het Bolsjoi-theater in Moskou per decreet ontslagen. Het ontslag van Vassiljev werd verwacht. Onder zijn leiding heeft het artistiek niveau van Ruslands be kendste theater nooit het hoge peil van het verleden gehaald. De producties van het Bolsjoi blijven niet alleen ver achter bij wat theaters in het buitenland laten zien, maar halen ook niet het niveau in andere Russische theaters als het Marjinski in Sint Petersburg. Vassiljev vervulde zijn functie bij het Bolsjoi sinds maart 1995. Niki de Saint Phalle schenkt kunst hannover De Franse kunstenares Niki de Saint Phalle heeft het Sprengel Museum in Hannover ruim driehonderd van haar kunstwerken geschonken. De directeur van het museum zei gis teren dat de schenking een meevaller is voor alle kunstliefheb bers. Vanaf 19 november laat het museum de kunstwerken zien in een speciale tentoonstelling die 'La Fête, de schenking van Niki de Saint Phalle' heet. De 69-jarige kunstenares heeft Han nover uitgekozen, omdat ze zich zeer verbonden voelt met de stad. Door haar rondborstige en zinnelijke Nana-figuren ver kreeg Niki de Saint Phalle wereldroem. Aïda, operaspektakel in Maastricht maastricht jos frusch Een operaproductie vol super latieven. Een toneeloppervlakte van 980 vierkante meter, ver deeld over vier niveaus, met daarop een tempelcomplex met indrukwekkende zuilen. In to taal 320 solisten, musici, koor leden, dansers en figuranten, die worden ondersteund door 70 technici, kleedsters en coif feurs. Een speciaal gebouwde tribune die plaats biedt aan 5000 toeschouwers. Aïda, de nieuwe operaproductie in het Mecc in Maastricht, belooft vrijdag een groots spektakel te worden. Het is de derde opeenvolgen de keer dat de Opera van Luik het operaseizoen in het Mecc in Maastricht opent. Er is een tra ditie aan het ontstaan in Maas tricht, die aan de uitstraling van de stad een nieuwe, kunstzinni ge dimensie moet toevoegen. Als de levensvatbaarheid blijkt en het initiatief breed wordt ge dragen, dan is het zelfs niet on denkbaar dat het evenement wordt uitgebreid met concerten en workshops, zodat een festi val a la Salzburg ontstaat. Dat denkt Ed Rasquin, al richt de Maastrichtse dirigent zijn aan dacht dezer dagen vooral op de partituur van Aïda. Want hij is uitverkoren om twee van de vijf voorstellingen van Verdi's ope ra - beide op zaterdagavond - te leiden. „Een cadeautje dat hij heeft verdiend," vindt Friederich Pleyer, de chef-dirigent van de Luikse Opera en muzikaal lei der van de productie in het Mecc. De Oostenrijkse dirigent werkt al jaren samen met de Maastrichtse musicus, die in Luik chef des coeurs - de eind verantwoordelijke voor het koor - is en nu voor het eerst in zijn geboorteplaats een opera leidt. „Dat geeft toch wel een speciaal gevoel," vertelt Rasquin. Hij is een echte Verdi-liefheb- ber, dus wat dat betreft is deze opera bij hem in goede handen. „Het hele spectrum van mense lijke gevoelens spreekt me aan. Haat, liefde, passie, wreedheid, tederheid; het speelt allemaal een rol. Die contrasten worden muzikaal prachtig uitgewerkt." Friederich Pleyer treedt voor de derde keer aan in het Mecc. Hij vindt de locatie een hele verbetering ten opzichte van het Palais des Sports in Luik, waar zijn gezelschap vroeger al tijd het seizoen opende. Hij di rigeerde Aïda vorig seizoen al in het eigen theater in Luik en ver wacht niet dat hij veel hoeft aan te passen. „In het theater moet je oppassen met de geluids sterkte, hier kun je gas geven." De Oostenrijker vindt de keu ze van Aïda uitstekend. Beter dan vorig jaar toen de intieme Traviata (ook van Verdi) op het programma stond. „Je moet hier spektakel brengen, dat ver wacht het publiek van je. Het is niet een echt operapubliek dat hier naartoe komt, het is be langrijk dat er actie is op het to neel; dat er wat gebeurt. Het koor moet een flinke rol heb ben." De Oostenrijker, die jaren lang als dirigent verbonden was aan de gerenommeerde Wiener Staatsoper, heeft een reputatie opgebouwd als 'zangersvrien- delijke' dirigent. „Zangers vin den het prettig om met mij te werken. Dat heeft met mijn achtergrond te maken. Ik adem altijd met de zangers. Er zijn weinig dirigenten die dat doen." Hij heeft een bijzondere band met Aïda, die hij een van Ver di's rijpste werken noemt. „Op 25 december 1971 heb ik in Hamburg een galavoorstelling gedirigeerd ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de opera. Aïda heeft sindsdien een bijzondere plaats in mijn hart." Hij verwacht geen pro blemen nu hij de muzikale lei ding twee keer aan een collega gaat overdragen. „We hebben ongeveer dezelfde smaak, de zelfde opvatting. Bovendien hebben we beiden onze eigen bezetting van de hoofdrollen. Er zijn voldoende repetities om met je eigen cast te werken." Hij heeft hard gerepeteerd met het immense koor, dat is samengesteld uit zangers van het eigen koor van de Luikse opera, van het Kerkraadse man nenkoor St. Lambertus en stu denten van het Maastrichts conservatorium. „Het vergt tijd om van zo'n groot gezelschap een homogene groep te ma ken." Aïda wordt vijf keer uitge voerd in het Mecc: op 1, 2, 8 en 9 september vanaf 20.00 uur en op 3 september vanaf 16.00 uur. De sopranen Melania Isar en Laura Niculescu (beiden uit Roemenië) zingen afwisselend de titelrol. De rol van Amnéris wordt ingevuld door de mezzo sopranen Stefania Toczyska en Mariana Cioromila. De Ameri kaanse tenor Antonio Nagore en de Spanjaard Miguel Olano spelen en zingen Radames. De kleinere rollen zijn toebedeeld aan de Fransman Alain Fonda- ry (Amonasro), en de Maas trichtse bas Leonard Graus (Ko ning). Direct voorafgaande aan de voorstellingen geeft Len van Schaik een korte introductie op het werk. Toegangskaarten voor Aïda zijn verkrijgbaar via 043- 3505555 (Uitbalie) of 043- 3280878 (WV Maastricht). De jury van de AKO-literatuur- prijs 2000 heeft uit 270 Neder landse boeken de eerste selectie (longlist) van 25 titels samenge steld. Bij die kanshebbers voor een plaats bij de genomineer den (shortlist), zitten veel oud gedienden. Zo zijn J. Bernlef ('Boy'), Remco Campert ('Als in een droom'), Renate Dorrestein ('Het geheim van de schrijver') en Doeschka Meijsing ('De tweede man') genomineerd. Charlotte Mutsaers, winnares van de Constantijn Huygens Prijs van dit jaar, is vertegen woordigd met haar boek 'Zee- pijn'. De nominaties worden begin oktober bekendgemaakt. Daar uit kiest de jury, onder leiding van Wilfried Martens, de uitein delijke winnaar. Ook Amon Grunberg ('Fantoon Maarten Asscher ('De ver ling'), Thomas Roosen ('Publieke werken') en F Peper ('Dooi') maken kar op de shortlist te komen. Vorig jaar won Karei C van Loon met het boek 'D sievrucht' de prijs, die toe Generale Bank Literatui heette. De winnaar krijf bedrag van 100.000 guide prijsuitreiking is op 29 okt Een binnenkort te verschijnen boek over de eerste treinka ping door Molukkers in 1975 heeft nu al tot een rel geleid. Voor zijn boek 'Martin, 2-14 december 1975' putte schrijver Jelte van der Kooi uit Odoorn uit tot nu toe geheime politie dossiers. De regiopolitie Dren the wil nu nagaan of de auteur wel 'mag en kan beschikken' over die vertrouwelijke docu menten. Volgens een politie woordvoerder wordt nog niet aan een verbod op het boek gedacht. De auteur erfde de dossiers van zijn vader, die deel uit maakte van het rechercheteam dat de treinkaping een kwart eeuw geleden afwikkelde. De schrijver baseerde 'Martin' voor een groot deel op alle processen-verbaal, die het re chercheteam opstelde na af loop van de treinkaping door zeven jonge Zuid-Molukse jongeren. De gijzeling kostte drie gegijzelden het leven. „Onze juridische mensen bekijken of het in bezit hebben van die dossiers strafbaar is of niet", aldus de politiewoord voerder. „Wij vinden het op zijn zachtst gezegd vreemd dat mensen een compleet proces verbaal als persoonlijk archief in huis hebben. De privacy van mensen en de vertrouwelijk heid van gevoelige zaken kan in het geding zijn." Oud-hoofdredacteur Ger Va ders van het Nieuwsblacc het Noorden, die destijd; van de gegijzelden was 1 ook boek over publice r kreeg indertijd zelfs zijn proces-verbaal niet mee. beschouwde dat toen nog1 als staatsgeheimen. Een n om die dossiers nu nog b de openbaarheid te houc wellicht omdat er nietl ter bestrijding van terro in voorkomen." Van der Kooi zelf reagei coniek op het aangekon politieonderzoek. „Mijn heeft het dossier in 1976 naar huis gekregen va hoogste baas van de Rijk 5 tie in Drenthe, districts mandant Bergsma. Ik kar noods de politie zijn nog wel even laten zien." hamburg Prince wil bij de wereldtoernee, die in si l ber begint, tal van nieuwe snufjes uitpr(£ Muzikant Prince laat bij zijn komende toernee Zo heeft hij aangekondigd de concerten al li bezoekers ter plaatse beslissen welke liedjes hij geven. Met behulp van moderne nog gil speelt. Op veertig zitplaatsen wordt een elektro- technieken zal 'his royal badness' alle instiu nisch apparaatje bevestigd, waarmee gasten hun ten zelf bespelen, zo staat te lezen op zijn >1 voorkeur kenbaar kunnen maken. te. film recensie maarten baanders Egyptische films op Koptologen Congres Universiteit Lei den, LAKtheater, 29/8. Twee Egyptische films, die eigenlijk nog niet officieel in Nederland zijn uitgebracht, brachten afwisseling na de stortvloed van lezingen en discussies op het Koptologen Congres deze week aan de Universiteit Lei den. Het congres is sterk historisch gericht en deze films moesten iets laten zien van het moderne leven van de Kopten, een oer oude christelijke minderheid in Egypte. Dat die christelijke groep niet om de con frontatie met de moderne tijd heen kan, blijkt in 'The Mothèr of Light and her Daughters' van Viola Shafik. Een vrouwelij ke regisseur is niet alledaags in Egypte. De film gaat over hoe Koptische vrouwen zich vernieuwen, terwijl ze toch hun religieuze traditie trouw blijven. Die verwevenheid komt op een spontane en sympatieke ma nier tot haar recht, dankzij een documen- taire-achtige aanpak zonder opsmuk. Al leen de vrouwen zijn aan het woord, com mentaar is niet nodig. Prachtig is het zoals ze praten over Ma ria, die jaarlijks verschijnt op een feestdag. Ze vereren haar als hun moeder, ze praten vol vuur over haar en onder haar bescher ming emanciperen ze zich. Universitair on derwijs en een carrière liggen in het bereik van moderne vrouwen, hoewel de omge ving dat moeilijk kan accepteren. 'Fallen Angels Paradise' is een speelfilm van Moustafa Zekri. Hoewel hier een Kopti sche familie een rol speelt, is dit zeker geen Koptische film. Een man in een milieu van drank, hoeren en drugs sterft te midden van zijn gokkende vrienden. Hij blijkt oor spronkelijk een keurig net, Koptisch gezin gehad te hebben, dat hij heeft verruild voor een zwervend bestaan. Wie mag zich over het stoffelijk overschot ontfermen: zijn fa milie of zijn vrienden? Zekri laat op een fantasierijke manier zien hoe mensen met de dode omgaan als of hij nog een levende is. Hoewel de ai stijl voor Nederlandse begrippen er; drukkelijk is, met wel erg schreeuw liederlijke onderwereldfiguren, weet toch op een gevoelige manier over te gen wat die hoeren, gokkers en dealei de dode verbindt. Het eind, waarin z uitgelaten autorit met de dode doo eindeloze tunnel maken, heeft visie kracht. Liefde en dood zijn rauw en zi remmingen verenigd in die voortra: auto. In de nette familie van de dode zijn genstellingen ook wat sterk aangeze moeder, van wie de dode destijds is w lopen, is wel heel erg koud. De docht per se een nette begrafenis regelen. 1 dan ook niet goed te volgen is waart ineens sympathie heeft voor zijn smc ge vrienden en het toelaat dat ze het lijk overschot meenemen. Maar wat in len Angels Paradise' overheerst, zijn d rassende vondsten en de mooie hum| sche details. i Sumo, aikido, origami. In het kader van vier eeuwen betrekkingen is 2000 uitgeroepen tot Japanjaar. Een uitgelezen moment om een aantal typisch Japanse cultuuruitingen eens kort onder de loep te nemen. In aflevering 21: elektronische speeltjes. Heeft in Nederland een beetje snelle jongen zijn mond vol over WAP, in Japan is een veel snellere variant als i-mode al niets bijzonders meer. Een groot Japans bedrijf biedt deze service voor mobiel internetten al geruime tijd aan haar ruim zes mil joen abonnees. En dagelijks komen daar nog onge veer veertigduizend nieuwe klanten bij. Japanners die op straat, in de metro of de trein minutenlang gebiologeerd naar het beeldschermpje van hun 'mobi' staren zijn hier eerder regel dan uitzondering. ^De klanten krijgen een eigen e-mailadres en kunnen dui zenden internetpagina's gra tis bezoeken. Maar behalve communicatiemiddel zijn de mobieltje, zoals zoveel elek tronische gadgets, ook een statussymbool en modearti kel. Meisjes hangen hun roze en zilveren mobieltje, vorm gegeven als een sierraad, om hun pols en zakenmensen zorgen dat het koordje van hun design-telefoontje goed zichtbaar uit een borstzakje hangt. Als het om elektronica gaat, is Japan wereldwijd de abso lute koploper. De fascinatie van Japanners voor techno logische snufjes is grenze loos. Een obsessie die zich niet alleen laat verklaren door hun economische af hankelijkheid van technolo- gische innovaties. Want of het nu om mobieltjes, spel computers of elektronische speeltjes - gadgets - gaat, in het Land van de Rijzende Zon hebben ze het snelste, geavanceerdste en niet te vergeten het gekste. Speeltjes als de Tamagotchi en de Furbi kunnen alleen in Japan zijn uitgevonden, het elek tronische circus kent hier geen grenzen. Zo introduceerde Sony vorig jaar het robothondje Aibo op de Japanse markt. Binnen twintig minuten waren alle drieduizend exemplaren verkocht. Het hondje heeft zijn eigen 'emoties' en 'instincten', die hij gedurende zijn eindeloze leventje verder ont wikkelt door interactie met mensen. Met zijn knip perende ogen, elektronisch geblaf en kwispelende staart laat Aibo zijn baasje weten hoe hij zich voelt. z O u O O O N y j O O z 10 Robothondje Dog.Com kan blaffen en praten in het Japans. foto »ap» katsumi kasahara Is hij boos, dan valt er geen land mee te bezeilen, is hij blij dan doet hij zijn favoriete trucje. Inmiddels hebben andere Japanse elektronicaconcerns zich ook al op de markt van de robotbeestjes gestort. Zo lanceert het bedrijf Tomy's Robot in november een robothondje dat luistert naar de naam 'Dog.com'. Maar het kan altijd gekker. De Japanse fabrikant Takara begint binnenkort met de verkoop van ro- botkreeften, robotkrabben en robotvissen. En de echte liefhebber laat voor een kleine vijfhonderd gulden een door zonne-energie aangedreven kwal door zijn aquarium zwemmen. Het zal ongetwijfeld niet lang meer duren voordat deze elektronische diertjes ook Europa bereiken. Wellicht gevolgd door de robot-sumotoemooien, die in Japan al jarenlang razend populair zijn. Tij dens deze grootschalige evenementen komen ro botbouwers uit heel Japan bijeen om hun afstand- bestuurde, elektronische kameraadjes met elkaar te laten worstelen. Maar misschien moet je voor dit soort hobby's toch de elektronica-obsessie van de Japanners delen. Wie kennis wil maken met een stukje exclusieve Ja panse techniek kan op dinsdag 12 september in het Centrum Beeldende Kunst (CBK, Hooglandse Kerk- gracht 19 in Leiden) terecht. Daar geeft het Japanse bedrijf Bussan Creative Corporation een demon stratie van bijzonder vormgegeven, technisch zeer geavanceerde (en zeer prijzige) speakers. Gasten, die zich voor 4 september aanmelden bij het CBK (tel. 071-5165369). kunnen hun favoriete cd meene men. lesley grieten rody van der pols londen Actrice Daryl Hannah, bekend als de meermin in de film 'Splash', stapt in de voetsporen van Marilyn Monroe. De 39-jarige filmsti gaat op het toneel van Londen de rol vertolken die Monroe destijds gestalte gaf in de klassieke komedie 'The seven year itch'. Het stuk is ei nieuwe West End-versie van het toneelstuk waarop de film uit 1955 was gebaseerd. foto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18