De naam is Twarres: 'Wat ik voel, moet ik zingen' Cultuur Kunst Dirigent zegt concerten met Residentie Orkest af Anne Frank aan zee wmi mi iü Stephen Kingfans willen thriller op internet houde Groninger Museur verbleekt in de zon Veel schilderijen volgens kunsthandelaar niet bijbi Dirigent tikt dikké musici op de vingei DONDERDAG 24 AUGUSTUS 2000 Operettediva Claus-Dostal overleden salzburg In haar woonplaats Salzburg is zondag de Oostenrijk se operettediva Lilie Claus-Dostal overleden. Ze werd 95 jaar oud. Dat heeft haar familie gisteren bekendgemaakt. Lilie Claus-Dostal was de weduwe van componist Nico Dostal, die in 1981 stierf. Haar grootste successen boekte ze met stukken die hij had geschreven Zo vertolkte ze de titelrol in de operettes Clivia, Die Vielgeliebte en Pinzessin Nofretete. Claus Dostal wordt zaterdag begraven. Gordon zingt in tekenfilm hilversum Cordon zingt de titelsong van de nieuwe tekenfilm 'The road lo El Dorado', ofwel 'Het land van goud' van regisseur Steven Spielberg. De zanger neemt nog drie liedjes voor zijn re kening en is de verteller van het Nederlands gesproken verhaal. De durende film is vanaf 12 oktober in tachtig bioscopen te zien. Vijf bioscopen tonen de Engelstalige versie waarin Elton John is te horen. De animatiefilm vertelt het avontuur van Tulio en Miguel die op zoek gaan naar The road to El Dorado: Het land van Goud. Kasper van Kooten is te horen als Tulio, Peter Paul Muller doet het stemmetje van Miguel. Concertgebouw Orkest: première amsterdam Het Koninklijk Concertgebouw Orkest (KCO) be gint het nieuwe seizoen met een wereldpremière. Vrijdag speelt het een nieuwe compositie van Wolfgang Rihm, Concerto, dithyrambe voor strijkkwartet en orkest. Het orkest heeft dat gisteren laten weten. Rihm schreef het concerto in opdracht van hel KCO. Het orkest zal het onder leiding van chefdirigent Ric- cardo Chailly ten gehore brengen. Daarbij wordt het bijgestaan door het Arditti Kwartet. Aan het concert gaat een inleiding over het nieuwe werk van Rihm vooraf. Op het programma van de avond staan verder werken van Hindemith en Bartók. Expositie over het hart amsterdam In Nemo, voormalig NewMetropolis, vindt dit weekeinde het evenement 'For your heart's sake' plaats. De werking van het menselijk hart en conditie staan hierin cen traal. Publiek kan kennismaken van Harvey, een kunstmatige hartpatiënt en de virtuele gezondheidswaarzegster Madame Corazon. Ook kunnen bezoekers in het Amsterdamse weten schap- techniekmuseum hun bloeddruk en cholesterolgehal te laten meten. Het evenement wordt aangeboden door onder meer de European Society of Cardiology, die vijftig jaar bestaat. Zaterdag en zondag is Nemo gratis toegankelijk. Lewis Black in Amsterdam amsterdam Lewis Black speelt van 29 augustus tot en met 2 september The fall of the White House in het Nieuwe de la Mar Theater. Lewis is een van de meest gevreesde en succesvolle po litieke komieken uit de Verenigde Staten. Hij speelt in op de ver kiezingstijd tussen Al Gore en George W. Bush, die op 7 no vember tot een ontknoping komt. Erger dan Clinton kan niet, meent Black. Hoewel, hij houdt zijn pistool bij de hand tot Elec tion Day. ,,Hey, als Amerika iets bewijst, is dat het altijd erger kan. Misschien moet ik mezelf wel doodschieten." den haag gpd De Russische dirigent Gennadi Rozjdestvenski heeft zijn sa menwerking met het Residentie Orkest verbroken. Doordat hij ruzie heeft met de Britse pla tenmaatschappij Chandos wer den al eerder enkele cd-pro- ducties geschrapt, waaronder het vastleggen van de complete symfonieën van Matthijs Ver meulen. Nu er geen zicht is op enige verbetering in de relatie tussen Rozjdestvenski en Chandos heeft de dirigent laten weten niet meer geïnteresseerd te zijn in gastdirecties bij het Haagse orkest. Voor hem was de aan trekkelijkheid van het optreden met het Residentie Orkest nauw verbonden met het maken van cd's. Leo Samama, artistiek coör dinator van het orkest: „Het is ons niet gelukt een andere maatschappij hiervoor te inte resseren. Rozjdestvenski heeft laten weten dat hij daarom niet meer naar Den Haag komt. Er zijn genoeg andere orkesten, die minstens 'zo interessant voor hem zijn, heeft hij ge zegd." De concerten in februari 2001, die Rozjdestvenski zou di rigeren, worden overgenomen door de Pool Stanislav Skro- waczewski. Voor een optreden in mei wordt nog een andere dirigent gezocht. Ondanks de annuleringen van Rozjdestvenski in Den Haag werkt het Residentie Or kest toch nog minstens één maal met hem samen. In 2002 dirigeert hij bij de Nederlandse Opera 'De neus' van Sjostako- vitsj. Daarvoor is al geruime tijd geleden de medewerking van het Residentie Orkest geregeld. amsterdam Dit is één van de zes nog niet eerder geëxposeerde fo to's van Anne Frank (rechts op de voorgrond) en haar zus Margot op het strand van Zandvoort. De oma van de meisjes zit op de achter grond. De kiekjes zijn te zien tijdens een expositie die vandaag begint in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. De foto's komen uit het familieal bum en het dagboek van Anne Frank en dateren uit juni 1939. De platen zijn onderdeel van de expositie 'De Noordzee' met een selectie van 178 foto's uit de archieven van diverse Nederlandse instellingen waaronder het Haarlemse Spaamestad Fotoarchief. De tentoonstel ling is samengesteld door ontwerper/uitgever Willem van Zoeten daal. De platen van Anne en zus Margot zijn 'zwaar beladen door de betekenis die zij achteraf hebben gekregen, maar ze vertellen ook het verhaal van alle mensen en alle tijden', aldus een woordvoerder van de Nieuwe Kerk. De tentoonstelling is te zien tot en met 22 oktober. De foto's zijn eigendom van de Anne Frank Stichting/Anne Frank Fonds. FOTO UNITED PHOTOS DE BOER POPPE DE BOER hilversum els smit Ze zijn zo jong. En ze zijn zo leuk. En Goed! Dat heeft de crè me de la crème van het Neder landse muziekwezen ook inge zien. Paul de Leeuw nodigde hen tot twee keer toe uit in zijn programma. Groten uit het mu ziekvak klemmen hen stevig aan de borst. Kenners spreken over 'de melodieuze rijkdom van hun muziek'. Radiostations willen hen live in de uitzending. Deze week wordt het helemaal bal. Op 25 augustus werken ze mee aan de opening van Sail en op 26 augustus treden ze op de Uitmarkt op in Amsterdam, op het grote podium. De naam is: Twarres van het Fries 'twa', twee. Die twee zijn Mirjam Timmer en Johan van der Veen, geboren en getogen in het Frie se Warga. Het heeft allemaal te maken met hun debuutsingle 'Wêr bis- to' die gestaag stijgt in de hit lijsten. En die heel veel wordt gedraaid en merkwaardigerwijs door zowel Radio 1 als Radio 3. Het lijkt erop dat we getuige zijn van de geboorte van een Nederlands Wereldsucces. Ze zijn allebei 18 nu. „Nee, ik ben 19," roept lip trots, „ik ben net 19 geworden, 19 Mirjam." En Mirjam steekt haar tong uit. In platenland hebben ze al koosnaampjes: lip en Janneke. En iets speels rebels kan ze niet worden ontzegd. Maar laat nie mand zich vergissen. Ze zijn nog jong en dat weten ze. maar onder de oppervlakte zitten twee ijzeren willetjes, die tot weinig concessies bereid zijn waar het gaat om hun eigen muziek. Ze kennen elkaar al zo lang: 15 jaar, net zo lang als ze, onge looflijk maar waar, samen zin gen. In groep 1 van de basis school. „zeg maar de kleuter school", zegt Johan, werden ze geselecteerd om samen 'Op een onbewoond eiland' uit Kinde ren voor Kinderen ten gehore te brengen. En sindsdien zijn ze muzikaal met elkaar vergroeid geraakt. Johan: „Andere funde ren speelden met autootjes en zo. wij zongen, we haalden ook wel kattenkwaad uit, maar er was altijd muziek." Mirjam: „Ik ben opgegroeid met muziek, mijn vader was muzikant, er waren altijd in strumenten in huis. Met mu ziek is het zo: 't Zit in je of het zit niet in je. En als het in je zit, dan moet het eruit. Ik weet niet waar het vandaan komt. Maar wat ik voel, moet ik zingen. Sinds jaar en dag schrijft Mir jam alle liedjes. In het begin, we spreken nu over de periode van de lagere school, schreef ze nog teksten op bestaande melodie- en, zoals op 'The Streets of London' van Ralph McTell. Daar is nog een roerend lied voor een 25-jarige bruiloft uit gekomen. Maar al snel kwamen de melodieën ook uit eigen ko ker. „Ik hoor muziek in mijn hoofd, ook als het gaat om ar rangementen." Voor allebei was het na de middelbare school een uitge maakte zaak: verder met Twar res. Maar dat vonden ze in hui ze Timmer en Van Veen wel een erg gewaagd plan. Mirjam heeft nog wat baantjes geno men, Johan begon met een op leiding voor kok. „Ik kook graag, maar na een paar maan den kwam ik er achter dat ik lie ver kook voor eigen kring dan de hele dag vöor andere men sen." En natuurlijk was er de mu ziek. Mirjam weet het nog pre cies: „Op 2 oktober 1998 won- Mirjam Timmer en Johan van der Veen van Twarres: „Ma donna is echt een heldin." FOTO GPD/CEESZORN nen we onze eerste talenten jacht." Het was de eerste van een hele reeks. Het voorlopige hoogtepunt in de prille carrière was de eerste plaats op het Friese festival 'Liet '99'. Moeder Lotte: „Op een gege ven moment kwam ze naar me toe en ze zei: 'Wat vind je hier van? Toen liet ze 'Wêr bisto' ho ren en ik zei: 'Je hebt iets heel moois geschreven. Jullie zou den je eigenlijk moeten opge ven voor Liet'." En Mirjam: „Maar ik hoorde behalve gitaar een vioolpartij in mijn hoofd. Toen zijn mijn moeder en ik voor de afleveringen lop buiten Kings uitgever om Amazon.com. Hoeveel meer betalen dan de gevra dollar, is niet bekend. Caplan vertelde dat er liel bers bij zijn die het twintig dige betaald hebben om i door te kunnen lezen. Het eerste deel van The trok minstens 150.000 bi kers op de website www. henking.com. Om de be stelling levendig te houden King de afleveringen schijnlijk langer en du maken. De eerste afleverip de vijfduizend woorden, hoofdstukken kunnen 35.000 woorden tellen. De kan dan oplopen tot 2,50 d Trouwe lezers krijgen schien wel een bonus: een tis laatste aflevering. Het derde hoofdstuk van Plant staat op 25 septembi internet. Fans van Stephen King hebben er extra geld voor over om te voorkomen dat de Amerikaanse thrillerschrijver stopt met zijn experiment met een vervolg- thriller op internet. King heeft gezegd dat hij alleen doorgaat als 75 procent van de lezers één dollar (2,45 gulden) heeft be taald voor het lezen van een hoofdstuk van The Plant. De tweede aflevering verscheen begin deze week. Niet iedereen betaalt, zo blijkt. Een onbekend aantal le zers downloadt de hoofdstuk ken zonder te betalen. Maar an deren doen hun best Kings ho norarium op peil te houden. „De loyaliteit van de fans is verbazingwekkend", zei Alan Caplan van de onlineboeken- winkel Amazon.com dinsdag tegen de BBC. De betalingen groningen anp Het Groninger Museum houdt moeite met de elementen. Kwam het museum in het Ver bindingskanaal bijna twee jaar geleden nog onder water te staan, nu blijkt het kleurrijke gebouw te lijden te hebben on der de zon. De afgelopen zes jaar is er een zichtbaar kleur verschil ontstaan tussen de zonrijke voorkant en de scha duwrijke achterkant van het ge bouw. Vooral het bonte Mendi- ni-paviljoen en de goudkleurige depottoren zijn aan het verble ken. Het GroningerMuseum maakt zich voorlopig nog geen zorgen over de fletsere kleuren. „Het is niet abnormaal dat dit gebeurt", zegt een woordvoer ster. „Maar we zijn er natu te allen tijde op gespitsi museum zo goed mogeli conserveren." Een verse laag transpa vernis zou de verbleking halt toe kunnen roepen, dat is duur. Hiervoor mof museum weer aankloppe de gemeente, die zorg i voor het onderhoud van h bouw. De leverancier va gevelplaten stelt dat ze nie der verkleuren. Er zit eei rantie van tien jaar op di ten, die nu bijna zes jaar vel van het pand sieren. Het Groninger Museum ontworpen dopr de Italil architect Alessandro Me! Het gebouw opende in ol 1994 zijn deuren voor h( i bliek. naar het Fries Jeugdorkest ge gaan en we hebben een paar violisten gevraagd of ze wilden meedoen. Het was meteen een echte club en toen we wonnen, hadden we echt iets van: 'Yes!'" Van het een kwam het ander. In het najaar verschijnt een cd met teksten in het Fries en in het Engels. Mirjam: „Ik schrijf in twee talen, trouwens ook wel eens in het Nederlands, maar Nederlands is vaak te hoekig voor wat ik wil uiten. Fries en Engels passen beter bij mijn muziek." Die muziek lijkt Keltisch. In twee paar ogen verschijnen lichtjes. Bijna tegelijkeitijd zeg gen ze: „Ierland, ik wil daar zo graag naar toe." Johan laat trots een net aangebrachte tatoeage zien. Een Keltisch tekentje. En Mirjam zegt: „Ze hebben het wel eens over reïncarnatie en niemand weet of zoiets bestaat, maar als het zou bestaan, dan ben ik misschien wel een ouwe, eh, pubganger geweest." Een ding is duidelijk: ze zijn geen heavy-metal-fans. Over muziek pratend, komen ze met Simon and Garfunkel („hoe die stemmen bij elkaar passen, luister naar The Boxer"), The Cranberries en Madonna. Mir jam: „Madonna is echt een hel din. Ze probeert steeds zichzelf te overtreffen. Dat is belang rijk." Ze noemen ook Prince, Michael Jackson en Peter Ga briel. Inmiddels zijn de bijbaantjes verleden tijd. Het is nu alleen maar Twarres wat de klok slaat. Ze zijn bezig met het formeren van een band. „Een sobere band, hoor", zegt Mirjam, „zo iets als wat Ilse DeLange heeft gedaan: een ondersteuning van de gitaar. Je moet het niet te veel uitbreiden, anders tast je aan waar het allemaal om was begonnen." kondigt Nijstad, in navii van kunsthistoricus Schwartz, dat 'De joodse l( van Rembrandt eveneen verkeerde titel draagt, geen joodse bruid", alduj stad, „de figuren zijn niet en de voorstelling is be I niet bijbels". De oorsproi volgens de kunstkenner toneelstuk 'Blij-Eijndig-Sp Konincklycke Harderin As van Jacob Cats, dat sindi met groot succes in Amsti werd opgevoerd. Rembrandt beeldt konii r rus uit die Aspasia verleid neemt dit schoon juweel, een heylig pant, Bij om outs gebruyckt ontrent e echten bant. Dat sul je r eer voor al de Weerelt d Maar houdt het stuck be alleen voor weynich dager Nijstad wijst in dit ve op een detail op het sch dat zijns inziens velen to ver is ontgaan. De rechte van de vrouw verbergt, i in de toneeltekst, een voo waarvan de kleur anders haar kleed. „Het is mogel Rembrandt deze tonee j zonder bijbedoeling uitbf of dat hij een jong paar p j teerde in deze rol." Nijstad hoopt wel dat a j vindingen aanleiding zijn voor nader onderzo! zijn vermoedens. tom van ruswuk Tal van zeventiende-eeuwse schilderijen hebben ten on rechte een bijbelse titel gekre gen. Die mening verkondigt kunsthandelaar-in ruste Saam Nijstad uit Den Haag in het pas verschenen Dordrechts Muse um Bulletin. Hij kwam op het idee voor deze stelling, toen hij een schilderij van Samuel van Hoogstraten nog eens nader bestudeerde. Tijdens zijn actieve loopbaan had Nijstad dit schilderij door verkocht aan het Dordrechts Museum onder de titel 'De aan bidding van het Kind'. Toen hij het schilderij weer eens zag, zocht hij op het tafereel tever geefs naar bijbelse verwijzin gen, zoals herders, een os of een ezel. Bovendien bestond het gezelschap overwegend uit vrouwen. Volgens Nijstad heeft Van Hoogstraten zich laten inspire ren door 'De aanbidding van de herders', dat zijn leermeester Rembrandt een jaar eerder had gemaakt. Voor Nijstad staat het vast dat Van Hoogstraten de vrijheid heeft genomen een bij belse voorstelling als voorbeeld te gebruiken voor een eigen schilderij met daarop een jonge moeder die vol trots haar baby aan 'gewone mensen' laat zien. In dezelfde publicatie ver- londen anp De eerste dirigent van het be roemde BBC Symphony Or chestra, de Amerikaan Leo nard Slatkin, heeft een pro bleem met zwaarlijvige muzi kanten. Vrouwelijke violisten met dikke bovenarmen en vrouwelijke orkestleden in broek die „die een tikkie te zwaar zijn in de achterafde ling" zijn hem een doorn in het oog. Van mannelijke mu zikanten met een overduide lijk te dikke duik op het podi um gruwt hij ook. Het Britse dagblad The Ti mes meldde woensdag dat Slatkin wil dat alle dikke or kestleden zich zo kleden dat het zicht op hun lichamen niet afleidt van de muziek die ze voortbrengen. De dirigent meent dat vrouwen hun bo venarmen maar beter bedekt kunnen houden als ze viool spelen. „Je wilt toch niet te veel zien blubberen", zegt hij. De Amerikaan, die al ver scheidene malen het I landse Concertgebouw leidde, mengt zich me opmerkingen in een loj discussie in Groot-Brit! over de kleding van 'klai musici. Het Londens Ph monisch Orkest staat de wen toe een smokingbro dragen en het Schots F Orkest is gezien het jongere publiek al o vergt op veelkleurige colbertjes tkin rilt al bij de gedachtl 1 deze afwijkingen van hf i bruikelijke kledingpatroo De conservatieve opv gen van Slatkin hebben tot boze reacties van vrfl lijke muzikanten die tl dat de dirigent zijn boe buiten gaat. Volgens Tl mes kan het altijd nog Een niet nader aang rigent zou volgens de kra vrouwelijke leden van zi kest recent hebben opg gen geen slip meer te c' omdat die de 'lijn' van d venkleding zouden verste

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 12