J 'Vechten voor dingen die je graag wilt' Cultuur Kunst Conservator vindt schilderij van Rubens terug 'Homme maakte verrekt goeie gedichten COUUSSENg Zilveren Veer: publieks- en juryprijs Steun vinden bij de tafel \VVere ZATERDAG 19 AUGUSTUS 2000 941 Stijlvol conc in Nieuwe K muziek recensie lidy van der spek Orgelconcert door Margareta h het Van den Heuvelorgel, rm van j.S..Bach.Gehoord 18/8 in< Kerk, Katwijk. In het gedenkjaar 20001 organiste Margareta j consequent voor de groo ter Johann Sebastian Bj zij speelt deze compoi het romantische Van de velorgel. Voorwaar geen snee programma op dit ment. Twee grote werken, Prae und Fuge in d en de Pass in c omsluiten vijf coni| van kleinere omvang, f helder in een stralende ri tie laat Hürholz de preli reet volgen op de fa speelt deze in een voon tempo, het thema oven wichtig en duidelijk oplii Het Trio in b geeft ze e dere registratie. Het is e vol trillers in de linker e ter hand. Haar spel is 6 rant en ze maakt het nie er dan het is. Dat is veel In de Dorische Toccata Hürholz aanvankelijk ei kleine, maar gemene Toch komt zij hier steed op dreef. Ze speelt de i in het pedaal opvallend legato - bijna springerig een monumentaal gebn het manuaal. Heftig ge versieringen in de linke worden gevolgd door ee stilte. Die tijd is nodig oi ters rigoureus om te Wat we nu te horen komt rechtstreeks uit de een tjilpende kwelende i lodie in het hoge registi pit in zit. De beroemde Passacag waarbij het basthema onderbreken herhaald vormt een indrukvi sluitstuk. Uit de diept Hürholz als het ware pedaalmelodie heen. 0 is dat pedaalgebruik op lijk losvoetig. De variatii den complexer, haar spi grote innerlijke kracht, i teressant en stijlvol com Uit die gedichten komt een onverbeterlijk romanticus naar voren. Iemand die zeer melan cholisch was. Zijn vrienden ty peren hem als een onzekere perfectionist. „Er miste iets aan zijn leven", zegt zijn vriend, Re- né Wichers. „Wat ik ervan be greep, was dat hij een 'thuis' miste. Hij heeft nooit ingezien dat 'thuis' in je eigen hoofd tot stand moet komen. Homme voelde zich een buitenstaander. Hij kon ook heel verbaasd zijn dat anderen het gezellig met hem vonden." Na zijn dood staken zijn vrienden de koppen bij elkaar. Zij vonden dat er iets met Hom mes werk moest gebeuren. „Homme heeft namelijk verrekt goeie gedichten geschreven", zegt Mathijs Beyer. Zijn vrien den kozen er zeven uit, die zij veertien keer op klein poster formaat afdrukten. Om ze als een soort eerbetoon door heel de stad op te hangen. Daarna werden de gedichten van Hom me ook op internet gezet. Op de internetpagina http:l/www- .sewer.demon.nl/hom- melindex.htm is alles over zijn ruim vierhonderd gedichten te vinden. „Toen Homme overleed von den we dat er een dichtbundel moest komen", vertelt Wichers. Zelf was Homme daar in 1999 ook al mee bezig, maar het luk te niet zo. Wichers gaf samen met twee anderen de bundel 'Gedichten' uit. „Ik ben over tuigd van de literaire kwaliteit van zijn werk. Hij had een schitterende stijl en was een ontzettende perfectionist. Hij maakte hele mooie gedichten. Het zou zonde zijn als die in de vergételheid raakten", zegt Wi chers. Vooralsnog is de bundel al leen in Leiden te koop. In een oplage van 300. Volgens Wi chers zijn er al zo'n honderd in omloop. Er ligt zelfs een bun deltje in een bibliotheek ba. Maar Hommes ge reiken nog verder. Z( Homme er zelf nog v( zorgd dat zijn gecfichl Rijn is opgenomen op e rom aan boord van dei sonde Cassini-Huygens. sinds 1997 voor onderz weg naar de planeet Sa Over vier jaar moet het vaartuig daar aankomt onderzoek. Zijn vriend blij dat hij door deze ties toch nog 'blijft'. „Z hij zich postuum onsi gemaakt", zegt Mathijs! OUDE RIJN Voor de grap en dronkc langs je huis gefietst vai Je was er niet. Zoals ven De straatlantaren stond ken. De sterren schrompeldi ondanks, en lieten wind en leegte Componist Donatoni (73) overleden rome De Italiaanse componist Franco Donatoni is donderdag in Milaan overleden. Hij is 73 jaar geworden. Behalve compo nist was hij professor aan de conservatoria van Milaan en Tu rijn. Naast werken voor orkest schreef hij kamermuziek, mu ziektheater en zangstukken. De componist stond in de jaren ze ventig onder invloed van John Cage, en probeerde zijn eigen rol bij het creëren van muziek zo klein mogelijk te maken. Dat deed hij bijvoorbeeld door stukken uit muziek van anderen als uit gangspunt te nemen. Later stapte hij over naar een expressieve re stijl. Over het maken van muziek schreef hij drie boeken. Ygdrassil en de 'tijdelijke metgezellen' Wie schrijft, die blijft. Dat geldt zeker voor de Leidse Homme Piest. Zo her en der in de stad zijn nog wat posters met ge dichten van hem te vinden. Achter ramen of aan een enkel muurtje. En onlangs is een deel van zijn poëzie gebundeld in het boekje 'Gedichten'. Homme overleed op 1 janua ri op 34-jarige leeftijd. Hij zag het leven niet meer zitten. De bundel en.de posters in de stad zijn een initiatief van vrienden van hem. Zij kenden Piest van het dispuut T.A.E.N.I.A. van studentenvereniging SSR-Lei- den. Homme brak zijn studie Sterrenkunde af om Taalweten schappen te studeren. Bij SSR was hij heel actief. Hij zat in di verse commissies en schreef voor het verenigingsperiodiek Collo en de jaarlijkse almanak. Ook bracht hij al zelfgevouwen dichtbundeltjes aan de man. 'De coulissen' de komende weken aandacht voor theatrale vormgeving. Vandaag deel 4: De tafel. De allesoverheersende tafel. leidén Nieuw werk van de Leidse kunstschilder Jacques Turk is volgend weekeinde te zien in een tent op het Vrouwenkerkplein in Leiden. De expositie wordt aanstaande vrijdag 25 augustus om half acht 's avonds geopend door het PvdA-raadslid Ed van der Veen. Het figuratieve werk van Turk is zaterdag 26 en zon dag 27 augustus te zien van 13.00-17.00 uur. Vriendinnen voor het leven. Dat zijn Linde Nijland (26) en Annemarieke Coenders (25). Als het duo Ygdrassil zijn ze inmiddels zeven jaar actief in de muziek met als resultaat drie cd's vol tweestemmig gezongen poplied jes. De begeleiding bestaat uit vaak niet meer dan een akoestische gitaar. Het is de kracht van de twee, dat ze met die minimale middelen geen moeite hebben om een rumoerig poppubliek stil te krijgen. madrid Een conservator van het Prado in Madrid heeft een verloren gewaand doek van Peter Paul Rubens (1577-1640) gevonden in een privé-collectie. Het gaat om een schilderij Van de ontmoeting van de Romeinse god Vertumnus en de godin van de vruchtbaar heid Pomona. Rubens heeft daarvan ver schillende versies geschilderd. Een werd er in 1677 door koning-stadhouder Willem III gekocht en later op een veiling in Amster dam verkocht. Daarna is de gëschiedenis van dit werk duister. Vaneen ander doek, ooit bezit van de Spaanse koning Filips IV, is tot nu toe aangenomen dat die in 1734 is verbrand. Volgens publicaties in Spanje gaat het om dit laatstgenoemde doek. De theaters zijn op slot, spelers en publiek met vakantie. Na afloop van een theaterseizoen resteren alleen nog enkele beelden. Kleding, decor, licht, rekwisieten... Merkwaardig genoeg zijn het niet zozeer de teksten of de inhoud of de acteerprestaties die beklijven. Slechts beelden, vaag of juist helder, blijven op ons netvlies achter. Daarom in deze zomerrubriek Wie doen er mee in de race om de Zilve ren Veer, de jaarlijlcse cultuurprijs voor Leiden en wijde omgeving? Kent u men sen of organisaties die zich op cultureel gebied hebben onderscheiden, dan heeft u tot 22 augustus de tijd om hen aan te melden met onderstaande bon. Op basis van de inzendingen neemt de jury van de Zilveren Veer in september een besluit over de definitieve lijst van genomineer den. In de laatste ronde van de Zilveren Veer, georganiseerd door Nuon, VSB Fonds, MVKK Kommunikatie BV en het Leidsch Dagblad, krijgen zowel het pu bliek als de jury stemrecht. Door middel van een genummerd stemformulier kunt u uw voorkeur uitspreken voor de win naar. Zoveel stemmen als er voor de ge nomineerden binnenkomen van regioge noten, zoveel stemmen krijgt ooi jury. De stemmen van de juryled! den opgeteld bij de stemmen van zenders. Zo is" de Zilveren Veer te$ tijd een publieks- én juryprijs. Tijdens een groot galafeest in no> wordt duidelijk wie uiteindelijk di ren Veer krijgt opgespeld. En het geld van 6500 gulden in ontvangst bovenop de duizend gulden en i konde die alle genomineerden kriji Jacques Turk exposeert in tent groningen harry de jong De derde cd van Ygdrassil heet 'We Visit Many Places' en ligt sinds enkele weken in de win kels. Daarop bewijzen Linde en Annemarieke opnieuw dat zij eigenzinnig zijn. Hun zangpartijen worden ditmaal ondersteund door een iets uitgebreider instrumentari um, maar opnieuw zijn de lied jes onder geen enkele noemer te vangen. Omdat de meiden alleen maar eigen nummers spelen, zijn er nauwelijks stijl invloeden aan te wijzen. Het is geen pop en geen folk en dat maakt het repertoire van Yg drassil bijzonder authentiek. Tijdelijke metgezellen. Dat is een thema dat steeds terug komt in de nummers op de nieuwe cd. „Een paar jaar gele den dachten we nog heel an ders over de toekomst," bekent Linde. „Toen dachten we dat goede contacten blijvend zou den zijn. Maar alles is maar tij delijk. Zelf ben ik er in ieder ge val wel achter, dat je nooit een garantie moet afdwingen dat iets voor eeuwig blijft. Je kimt maar beter genieten van het moment en zien hoe lang het duurt." Is het een teleurstelling om te moeten constateren dat alles in dit leven vluchtig is? Linde: „Ja, best wel. Maar het is ook weer en uitdaging om op een andere manier tegen het leven aan te gaan kijken. Alles is betrekke lijk. Met die wetenschap kun je bij de pakken neer gaan zitten, maar je kunt ook vechten voor mooie dingen. Voor de dingen die je graag wilt hebben. En dat doen wij." In alles wat Linde en Anne marieke doen, leggen ze hun hele ziel en zaligheid. In de liedjes die ze schrijven, etaleren ze hun diepste gevoelens en als ze in de studio aan het werk gaan om die nummers vast te leggen, dan doen ze dat met hun hart. Muziek is van levens belang voor Ygdrassil, dat is wel duidelijk. Ze zouden er het liefst hele maal van bestaan. Maar dat lukt nog niet. Annemarieke is vorig jaar afgestudeerd aan de kunstacademie en op dit mo ment illustrator en schrijfster van kinderboeken. Financieel levert dat nog niet veel op en daarom is de muziek toch weer een mooie aanvulling. Want vooral na het uitkomen van 'We Visit Many Places' vliegen de verzoeken om optredens de meiden om de oren. Linde en Annemarieke leer den elkaar kennen tijdens een theaterkamp van natuurvereni- ging Nivon. Annemarieke: „Het klikte meteen tussen ons. We zongen en speelden beiden gi taar. We waren eerlijk gezegd een beetje onder de indruk van elkaar. Het eerste liedje dat we samen speelden was een num mer van Neil Young. Daarna stapten we al gauw over op de dingen die Linde zelf had ge schreven. We waren toen zes tien en zeventien jaar." Linde: „Later ben ik Gods dienstwetenschappen gaan stu deren, maar daar ben ik inmid dels mee gestopt. Ik denk dat ik te veel verwachtte van zo'n op pervlakkige studie. Ik ben heel Het duo Ygdrassil heeft er geen moeite mee met minimale middelen een rumoerig poppubliek stil te krijgen. FOTO GPD/REVER BOXEM doelgericht op zoek in dit leven. Ik zoek naar dingen die voor mij persoonlijk zinvol zijn en heb niks aan algemeenheden. Ik heb persoonlijke vragen en daar wil ik antwoord op. Ik zoek mensen op in wie ik dingen van mijzelf herken. Dat is een kleine groep, maar voor mij groot ge noeg. Daar haal ik mijn identi teit uit." „Ik houd met niet bezig met dingen waar ik geen vat op heb. Daarom doe ik ook niet aan po litiek. Ik houd me alleen bezig met zaken die rechtstreeks op mijn leven betrekking hebben. Ik hecht ook heel veel waarde aan wat de mensen mij na af loop van een optreden vertellen wat de muziek van Ygdrassil voor hen betekent. Voor mij 'zijn die verhalen bijna een soort voedsel. Het zijn impulsen waar ik niet meer buiten kan.' Ygdrassil is onder meer te ho ren op 8 september in Wins ton Kingdom, Amsterdam, op 16 september op bet Freeze Festival in Leeuwarden en op 23 september in Ekko in Utrecht. Van beroep is Roeland Segaar grafisch vormgever. In het Leidse theatercircuit werkt hij als freelance regisseur voor het Rondtheater en Imperium. Met Litteris Sa crum heeft hij via zijn ouders al vanaf zijn vroege jeugd speciale banden. Onlangs re gisseerde hij bij Imperium een bewerking van Shakespeare's 'Romeo Julia', een stuk dat een korte en succesvolle speelpe riode kende. Centraal in het toneelbeeld van die voorstelling stond een allesover heersende tafel. Roeland Segaar, die de rollen van vormgever en regisseur in zich verenigde, kwam bij het uitwerken van de ze vondst soms voor lastige keuzes te staan. Direct al bij het lezen van een stuk ziet Segaar bepaalde beelden voor zich. Ideeën rond belichting, kleuren, sfeertekening en vormen dringen zich meteen op. Het zijn bijna filmische beelden, want daarin ligt naar zijn zeggen zijn kracht. In 'Romeo Julia' staan twee vijandige families lijnrecht tegenover elkaar. Zoiets kun je met behulp van een extreem lange tafel symboliseren. De onoverbrugbare kloof tussen twee sprekers die ieder aan het uiteinde gezeten zijn, maak je op die manier door de zichtbare afstand onmid dellijk duidelijk. Maar Imperium beschikt slechts over een klein theatertje met be scheiden afmetingen. Vormgever Segaar brengt dus regisseur Segaar in de proble men. Want waar laat je zo'n tafel gedurende de voorstelling? Verschillende opties pas seren de revue: van een tafel met wieltjes tot een uitklapbare tafel. Nog afgezien van het feit dat dit alles door vrijwilligers in el kaar gezet zou moeten worden, is een di rect gevolg van zo'n keuze dat tijdens de voorstelling tijdrovende changementen nodig zijn. Om dat te vermijden, is een compromis onvermijdelijk: de tafel wordt iets minder lang en blijft gewoon geduren de de hele voorstelling staan. Uit praktische overwegingen worden sommige scènes daarom óp de tafel ge speeld. Vechten, vrijen, slapen, sterven: het gebeurt allemaal op tafel. Het oor spronkelijke dramaturgische uitgangspunt om met die tafel afstandelijkheid te sym boliseren, verdwijnt al doende langzaam maar zeker naar de achtergrond. Het beeld van de tafel is simpelweg een eigen leven gaan leiden. Dat is niet erg. Het hoort nu eenmaal bij het ontstaansproces van een voorstelling. Als toeschouwers hebben we daar hele maal geen weet van. Wij zien slechts een tafel die prominent als plaats van hande ling dienst doet. Gelukkig heeft Roeland Segaar voor het uiteindelijke resultaat van dit toneelbeeld de nodige complimenten gekregen. Zelf relativeert hij die waardering. „Echt voor uitstrevend kun je dat beeld van die tafel nou niet bepaald noemen. Misschien had ik het lef moeten hebben om die tafel he lemaal weg te laten. Ook zonder zo'n tafel kun je immers de afstand tussen de perso nages uitstekend verbeelden." Deze ontboezeming wordt meteen weer door de regisseur in Segaar weersproken. De spelers hadden de tafel nodig. Juist de genen zonder veel spelervaring vinden steun bij zo'n tastbare vormgeving. wunand zeilstra AANMELDING GEGEVENS VAN UW KANDIDAAT VOOR DE ZILVEREN VEER 2000 Naam persoon of gezelschap: Woonplaats: Omschrijf zo volledig mogelijk met welke activiteit uw kandidaat zich onderscheidt op cultureel gebied en welke speciale be tekenis uw kandidaat heeft voor de regio. Uw gegevens Naam: Adres: Postcode: Woonplaats: Telefoonnummer: Stuur deze bon naar: Leidsch Dagblad, Zilveren Veer, Antwoordnummer 10050, 2300 VB Leiden. (Een postzegel is niet nodig.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18