Vakantiebestemming: Boem is ho Russisch realisme Net-overschrijdende televisie Gesprek van de Dag Versleten Emma wordt gekopieerd Bellen met die kraag van je jas M WOENSDAG 16 AUGUSTUS 2000 Commentaar Dat de Russische kernonderzeeër Koersk hulpeloos op de zeebodem ligt, komt op een politiek gevoelig mo ment. Minister van defensie Sergejev baarde de afgelo pen tijd opzien door een openlijke botsing met de staf chef, generaal Kvasjnin. Op het oog ging het om een wat mineure vraag, namelijk of de Strategische Raket strijdkrachten - de Russische kernmacht - onder com mando van de luchtmacht moesten komen of zelfstan dig blijven. Kvasjnin koos voor onderbrengen bij de luchtmacht, Sergejev verzette zich daar tegen. Vrijdag vergaderde president Poetin met zijn Veilig heidsraad om knopen op defensiegebied door te hak ken. Na afloop wékte Sergejev de indruk dat hij aan het langste eind had getrokken, maar zondag bleek het te gendeel het geval. De Strategische Raketstrijdkrachten worden bij de luchtmacht ondergebracht. De nucleaire eenheden worden bovendien ingekrompen. Dat laatste vloeit voort uit een veel belangrijker beslis sing, namelijk om de uitgaven voor de Russische atoommacht te verminderen. Dat moet onder meer worden bereikt door het aantal kernkoppen te vermin deren van 6.000 naar slechts 1.500. Dat is nog eens 2.000 minder dan met de Amerikanen was afgespro ken. Een en ander past in de eerder uitgestippelde nieuwe defensiedoctrine. Die houdt ruwweg in dat de aan dacht wordt geconcentreerd op het handhaven van Rusland als regionale grootmacht. Dat in dat Verband de conventionele troepen moeten worden versterkt, heeft de ervaring in Tsjetsjenië duidelijk gemaakt. Het is niet meer de bedoeling om, zoals tijdens de Koude Oorlog, overal ter wereld de supermacht uit te hangen. Zonder de nucleaire afschrikking geheel te schrappen, kiest Rusland voor een realistische koers. Geldgebrek dwingt daartoe. De Russische defensie moet het jaarlijks doen met omgerekend vijf miljard dollar. Dat is iets meer dan Nederland aan defensie uitgeeft en ruim 33 keer zo weinig als de 168 miljard waarover de Amerikaanse militairen beschikken. Al met al heeft Sergejev een pijnlijke nederlaag gele den. Hij wilde immers méér geld voor de atoommacht. Door het drama in de Barentsz Zee zien hij en zijn me destanders vermoedelijk hun gelijk bevestigd: dat komt er van als er te weinig geld is. In één opzicht hebben ze dan nog gelijk ook. De bemanningen van de kwijnende Noordelijke Vloot mogen verlangen dat de schepen waarop ze werken ten minste drijvend worden gehou den. Dat is meer dan realisme; dat is overlevingsdrang. De publieke omroep breekt komend seizoen definitief met de traditie dat de omroepver enigingen bepalen waar hun programma's worden uitgezonden. Zoals eerder afgespro ken, verhuizen verscheidene programma's naar een andere zender, en maken de om roepverenigingen op Nederland 3 gezamen lijk de jeugdprogrammering Z@ppelin. Gisteren werd in Amsterdam de winterpro- grammering gepresenteerd. Het 'net-over- schrijdend programmeren' is al jaren een heikel punt bij de omroepen. Voor de VARA was het zelfs reden de mogelijkheden voor een commercieel avontuur te onderzoeken. Volgens de NOS is de omroep nu wel enthou siast en levert ze zelfs 100 uur televisie aan TV2, terwijl Nederland 3 haai' thuiszender is. Uit het programmaschema, dat 4 september ingaat, blijkt verder dat de EO (TV2) veel van haar programma's op Nederland 1 zal uitzen den. De NOS stelt voortaan het schema vast, en bepaalt via de netcoördinatoren op welke zender een programma thuishoort. Neder land 1 legt zich toe op met name program ma's die verdiepend en cultureel van aard zijn. Op TV2 komen meer toegankelijke pro gramma's en (sport)evenementen. Nederland 3 programmeert vooral grensverleggende, verdiepende en maatschappijgerichte pro gramma's. De indeling van de zenders is niet overal even logisch. Zo blijft de populaire quiz 'Get the picture' op Nederland 1, terwijl de populaire VARA-komedies 'Frasier', 'Oppassen!', 'Ben zo terug' en 'Mad about you' op Nederland 3 blijven. De NOS gaat komend seizoen 27 miljoen gul den extra besteden aan Nederlands drama. Dit wordt niet, zoals voorheen, gelijk over de omroepen verdeeld. Straks krijgt de omroep die met het beste voorstel komt de opdracht. Verder presenteerde de NOS een nieuw logo voor de gehele publieke omroep: een blauw vierkantje naast een rode cirkel. Het logo moet zorgen voor een eenduidige uitstraling. De NOS hoopt aan het einde van het seizoen een marktaandeel van 40 procent te hebben. Nu ligt dat voor de drie zenders gezamelijk tussen de 36 en 38 procent. Amersfoort Beeldhouwer en restaurateur Ton Mooy werkt in zijn Amersfoortse atelier hard aan een kopie van het zandstenen beeld van koningin Emma dat normaal gesproken in Den Haag staat. Mooy heeft het uit 1936 stammende kunstwerk van Toon Dupuis met gips opnieuw gemodelleerd. Daarna zal hij er een mal van maken om daar een nieuw beeld in brons mee te gieten. Die kopie wordt voorzien van een gezandstraalde laag, zodat het beeld weer de uitstraling van zandsteen krijgt. Het originele beeld was door weer en wind ernstig aan getast. Bovendien hadden vandalen Emma's neus afgebroken. Mooy wil in november klaar zijn met zijn werk. foto anp ed oudenaarden Even aan de kraag van je jas voelen en je mobiele telefoon wordt doorgeschakeld. Doe je hand in je jaszak en je cd- speler gaat aan. Niet meer hoeven nadenken of je je mobiele telefoon wel van huis hebt meegenomen. Het lijkt een ver toekomstbeeld, maar over een maand is het werkelijkheid. In samenwer king met Philips brengt Levi's kleding met de nieuwste technische snufjes op de Eu ropese markt. Het electronicaconcern, de spijkerbroekenfabrikant en de modeontwerper Massimo Osti werken samen in een project met de naam 'Levi's ICD+'. Eind augustus brengt Levi's het eerste product al op de markt: een serie van vier jassen ontworpen door Osti, gefabriceerd door Levi's .en voorzien met mobiele te lefoontechniek en een MP3- speler van Philips. IGedingontwerper Osti heeft zich met de jas gericht op mensen die volledige contro le over hun leven en hun om geving willen hebben, men sen die altijd bereikbaar wil len zijn. Verder moet de jas voelen als een tweede huid. De jas is alleen te koop in vijftig exclusieve kledingwin kels in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden en de Bene lux. In totaal worden er 2.500 gemaakt. De consument moet er wel fors voor in de buidel tasten. Volgens Philips kost de jas rond de 2.400 gul den. De ICD+jas bevat een tele foon die door spraakherken ning kan worden bediend. De microfoon en de oordop jes zijn verwerkt in de kraag. Verder heeft de jas een MP3- speler die kan worden be diend met een klein toetse iel bordje in de jaszak. Philips spreekt over 'de uit ni daging de elektronica zo pl irj en flexibel mogelijk te ma- iri ken'. Het concern werkt sinds 1995 aan het project 'Philips Wearable Electro nics'. Het is voor het eerst een dergelijk commercieel product op de markt word t gebracht. Het uiteindelijke doel van het concern is Ph N lips technologie in elk kle- f dingstuk. In de jassen zijn nog drade j,', verwerkt maar de kleding j gewoon wasbaar. Philips! n' bezig met het ontwikkelen L van stoffen die stroom gelt den. „Voor nieuwe produc R ten zal het per definitie v/i s< in zee gaan met Levi's. Phi jj| lips levert alleen de technr. n gie", aldus Ellen de Vriest Philips Research. Sonja duwt Jacqueline door berg en dal Sonja van Proosdij, oud-Avrojournaliste, en haar vriendin Jacqueline Beckers maken reisreportages. Ook nu de helft van het duo in een rol stoel is beland, blijven ze berichten over hun belevenissen. Vakantie in eigen land? Niet echt een aanrader voor gehandicapten, weten ze uit er varing. „De Verenigde Staten. Daar is het ideaal." Keurig gekapt, licht gepoederd en subtiel geparfumeerd. Van Proosdij en Beckers maken ver zorgd hun opwachting. Een hecht team. De eerste schrijft, de tweede fotografeert. Sinds twee jaar zijn ze door stok en stoel minder mobiel, maar de reislust is er niet minder om. Van Proosdij: „Boem is ho. Dat is onze slogan. Al weet je nooit vantevoren waar het boem is." Beckers zit, Van Proosdij duwt. De Acropolis? Van Proosdij: „Kom je niet op. Of ze zouden een ezeltje moeten hebben dat je naar boven trekt." De Maya tempels in Guatamala? Beckers: „Niet te doen, zelfs voor nor male mensen niet. Die zie je op hun gat naar boven klimmen." De Borobudur? Van Proosdij: „Kom op zeg, dat moet je ook niet willen." Wat dan wel? Om beurten: „Zuid-Afrika. Stafford shire. Lotharingen. Of Florida, zónder Disneyland over te slaan." Een zeldzame ziekte die de ze nuwen tussen haar hersens en benen langzaam onklaar maakt ('Ciap-syndroom') belemmert Beckers langer dan twintig me ter achter elkaar te lopen. En dus leek het einde in zicht van hun gezamenlijke reisreporta ges. Maar zo snel wilden ze het niet opgeven. Ze proberen nu te schrijven vanuit de optiek van de rolstoelgebruiker. Een vignet met rolstoel bij een hotel in een reisgids, betekent nog niet dat alles gladjes verloopt. Beckers: „Draaien in een invali dentoilet is vaak onmogelijk, omdat er stoelen staan opgesla gen, of kratjes frisdrank." In de Verenigde Staten is reizen voor gehandicapten een stuk gemakkelijker dan in eigen land. Beckers: „Dat komt door de oorlogsveteranen daar. Ze hebben in Amerika een speciale wet. Als iets niet toegankelijk is voor gehandicapten, geldt dat als discriminatie. Bij invaliden parkeerplaatsen hangen bord jes met '250 dollar boete' voor parkeren zonder invalidenvig- net." Van Proosdij: „Moet je in Voor hun reisreportages zijn Beckers en Van Proosdij regelmatig met stok en stoel op stap. De Acropolis? Van Proosdij: „Kom je niet op. Of ze zouden een ezeltje moeten hebben dat je naar boven trekt." foto united photos de boer poppe de boer Nederland komen. Laatst wa ren we in Scheveningen. Stond daar een stelletje een frietje te eten, hun auto op de invaliden parkeerplaats. Dan word ik boos. Ik blijf natuurlijk altijd een dame, maar dan wél ver hoogd van stem." Beckers: „En wat doen Nederlanders dan?" Ze maakt het bekende gebaar. „Dan krijg je de vinger." Zelfs een pretpark als Disney land is heel goed te doen, ver telt Beckers. „Wil je bij een at tractie zo'n treintje in, dan hel pen ze je vanuit je rolstoel in de wagon. Na afloop staan ze je op te wachten met je eigen rol stoel. Alles is toegankelijk, alles is mogelijk. Iedereen is even be hulpzaam, zonder neerbuigend te zijn." Van Proosdij: „In Ne derland denken ze al gauw dat lacqueline geestelijk ook wel niet in orde zal zijn. Ze hebben de neiging tegen mij te praten, over haar hoofd heen. Dan loop ik weg. Of ik zeg: ze heeft niets aan d'r gebit, hoor." Ze leerden elkaar kennen toen Beckers nog directrice was van een bejaardenhuis in Delft. Op haar initiatief beschikte het te huis over een bloeiend theater. „Hier konden jong en oud el kaar ontmoeten. Ik wilde de be woners achter hun televisies vandaan krijgen. Omdat ze niet mobiel waren, was het de enige manier om ze in contact te brengen met de buitenwereld." Het theater contracteerde los Brink, Jaap van Zweden en an dere celebrities, die in hun kiel zog de Avro en dus ook Van Proosdij meebrachten. Ze bleken vlakbij elkaar te wo nen, in Den Haag. ,,'t Klikte tus sen ons", vertelt Van Proosdij. „Als ik 's avonds laat thuis kwam van Avro's Radiojour naal, was ik vaak nog klaar wak ker. Zag ik licht branden bij Jac queline, belde ik nog even aan." Ze gingen samen met va kantie, en maakten als vanzelf ook samen reisreportages, die Van Proosdij al maakte voor de Avroradio en -televisie. „Ik schreef een stukje in de Avro- bode, daar kwam dan een foto van Jacqueline bij." Van Proosdij: „Op een gegeven moment gooide de Avro al zijn deskundigheid en vakkundig heid eruit, zelfs Jaap van Meek- ren. Ik dus ook. Toen hebben Jacqueline en ik een produktie- bedrijfje opgericht. In die tijd zochten we ook allebei een nieuwe woning, zij wilde iets groters, ik wilde weg uit mijn straat waar steeds meer drugs verslaafden kwamen." Beckers: „We kochten een huis aan het Prinsenvinkenpark. Allebei een eigen plek, en toch gezelligheid. Ieder bewoont zijn eigen etage en voor ons bedrijf Park Pro ducties hebben we een aparte kantoorruimte." Na jarenlang samen reizen, zijn ze goed op elkaar ingespeeld geraakt. Van Proosdij: „Op reis trek je dag en nacht meti fc op. In het vliegtuig, in de en in het hotel. Dat moei tuurlijk wel kunnen." Bei r „We reageren het ook we i elkaar af, dan staan we ei i schelden." Maar de sami king verloopt doorgaans jes. Van Proosdij: „Jacqu kan perfect kaart lezen. auto is zij m'n co-piloot z ers: „In restaurants kieze tot vervelens toe hetzelfc de menukaart." Nieuwe opdrachtgevers^ hun ervaringen met stok stoel hebben ze nog niet Koudwatervrees, lijkt ha Van Proosdij: „Het dat zich toch richt op 55 sers, wilde geen reportaj ons hebben. 'Sonja, wat Dat plaatsen we niet', kr te horen. Terwijl ze wel tenües opnemen voor ti ten. Dus hebben we onz ringen gezet op de inten van Tourjour, de verenig reisjournalisten. Dan zie een het. Want 't gaat vru afwerpen. Absoluut. De dicapten vormen een gr markt. De bejaarden, da twintig jaar geleden ook mand naar om. Nu kon: achter dat die groep gek steden heeft en ook bui! seizoen wil reizen." Gelukkig loopt het 'oud; voor bladen als Club Cu Acsi, Pour Vous en HN-l ne nog door. De volgem al geboekt. Een tocht lai landse vestingstadjes vo inflightmagazine van Mi Geen reportage dus die schreven vanuit de optil gehandicapten. Van Pro „Al is natuurlijk alles we geld en rolstoeltoeganke Gewoon een positief, ge verhaal. Geen gejeremie zijn geen missiezusters,' KEES VAN DER LINDEN enselijk het de ontucht van de markt. Ik weet er alles van. Het is hoog tijd dat er aandacht komt voor slacht offerhulp. Want hoeveel dozen en boxen vol cd's heb ik in de loop van deze jaren vol welvaart de echtelijke wo ning in gesmokkeld? Hoeveel prachtige vulpennen liggen er in het buffet pis trofee van al weer drie dolle dwaze dagen? Hoeveel boeken staan er voor eens en altijd ongelezen op de plank, alleen maar omdat ze in de aanbieding of in de opruiming wa ren? De moderne mens lijdt aan een onstilbare honger tot aanschaffen. Vakantie is de norm, slechts hin derlijk onderbroken door periodes van zinloze ar beid voor de baas vanachter een beeldscherm op kantoor, op een steiger onder een bewolkte hemel of aan het stuur in een file, de gsm behendig tus sen oor en sleutelbeen geklemd. En tussen die be drijven door koopt de mens zich te barsten. Die folders op de mat missen hun uitwerking niet. Bij mij in elk geval. Het lijkt op boulimie. Dat is die aandoening waarbij een persoon zich volpropt vanuit de koelkast tot zij oogt als een gevulde kal koen met kerstmis om vervolgens in één moeite door de vinger in de keel te zetten en te braken tot zij een ons weegt. Boulimie als ongeremde vraat zucht is vooral een vrouwelijke makke (vandaar 'zij'), maar de variant die erin bestaat dag in dag uit met alle remmen los de zakken te vullen met koopjes en hebbedingen is van alle seksen. Net als bij de echte boulimie speelt chronisch gevoel van onbehagen met het leven een grote rol bij de per manente queue voor de koopjeskassa. We hebben alles al, willen nog meer hebben en zijn ongeluk- tag. Ik las een amusant verhaal over simpelen van geest uit het Westland die zich op een koopjestour nee per autobus voor een kleine drieduizend gul den een zoveeldelig eetbestek van echt goud had den laten aannaaien. Het bleek achteraf niet goud dat er blonk maar minder nobel materiaal. Een enkeling nam het bedrog desondanks met grote waardigheid. Die besloot de cassette gewoon voor goed ongebruikt in het dressoir te laten, want als je een lepel van nepgoud maar uit je hoofd laat blijft ie glimmen. Gezeten voor mijn eigen stapel quasi spullen herken ik veel in het gedrag van deze enkeling, en dan ben ik niet eens een Westlander. De Britse J popster DA- VID BOWIE I en zijn vrouw IMAN, een j Somalisch fo- I tomodel, I hebben giste- i ren een doch- I ter gekregen. I Het meisje I heeft de I naam Alexan- I dria Zahra Jo- I nes - Bowie heet eigenlijk David Jones - gekregen. Het is het eerste kind dat de sinds 1992 ge trouwde Bowie en Iman samen krij- gem. Ze hebben beiden al-wel een kind uit een eerdere relatie: Bowie heeft een zoon van 29, Iman een dochter van 22. De 83-jarige Amerikaanse TILLIE TOOTER is gisteren levend uit het wrak van haar auto gehaald, n zaterdag van eem 12 meter h( was gestort en in een moeras da terecht was gekomen. Ze* overleven door regenwater tei Een oplettende veegploeg ont de wagen in het moeras. De ai door mangroven en andere bt opgevangen, en bleef daardoi boven de waterspiegel hangel Ie slangen en. krokodillen in 1» ras vonden Tooter ook niet. Een man uit. Zoetermeerdie* honderdduizend gulden won KRASLOT wil het geld nieth Ik zit er niet echt op te wacl verklaart de man, die anoniei te blijven. Hij gaat de ton ver over een aantal goede doelen, lukkige' winnaar heeft niet et zo'n grote prijs gewonnen, en hem betreft hoeft dat ook nie eens te gebeurenI k doe al Ie leven mee aan loterijen, m de eerste grote prijs." Bestek De omvang van een doorsnee-brieven bus maakt het duidelijk. Die stamt uit een tijd dat de boodschappen die de burger bereikten te overzien wa ren. Kranten bleven nog niet vanwe ge hun dikte vastzitten in de ruime gleuf. En wat de post betrof, nu en dan een envelop van een bevoegde instantie, de inspecteur van belas ting of zo, of een ansichtkaart van een verre neef uit Delfzijl en dat was het dan. Kom daar nu eens om. Elke dag ligt de mat in de gang vol met morsige folders van de drogist en de slijter, van de winkel met het witgoed en de meubelhal met de voordelige slaap bank. Wie temidden van dat nooit stoppend spervuur van de commercie weerstand blijft bieden tegen de aan schaf van een breedbeeldtelevisie heeft óf een onmogelijk sterk karakter, óf is een zonderling die de tekenen des tijds niet verstaat, ledereen een breedbeeldte levisie en een digitale fotocamera, zo wil

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 2