deelden op Lange ■oorhout vernield imtl 'Dit... dit is pas mooi Eerste kindergrachtenfestival op Prinsengrachtconcert Cultuur Kunst in Leyden in Lakenhal Jazzfestival Noordwijk: voor elk wat wils Vernieuwing, geen vernieling HG 11 AUGUSTUS 2000 [arts Bachboek doorslaand succes De Duitse vertaling van Maarten 't Harts boek Johann Tian Bach, getiteld 'Bach und ich' is een groot verkoopsuc- Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het boek staat deze week in de bestsellerlijst in het Duitse weekblad Der l. Inmiddels zijn er tussen de 15.000 en 20.000 exempla- irkocht voor ruim 41 gulden. Ook in Nederland doet het het bijzonder goed. Sinds het in mei verscheen bij drogis ten Kruidvat gingen al ruim 50.000 exemplaren over de lank, "t Hart schreef het boek in opdracht van Kruidvat ter Dtj( enheid van de herdenking van Bachs 250ste sterfjaar en als ndj itje bij de cd-uitgave van het complete oeuvre van de com- m, t. Nederlanders hoeven minder diep in de buidel te tasten: ;ost het boek nog geen tientje. is terdamse Dance Parade i» ig axel veldhuuzen :andbeelden op de inter- ale beeldententoonstel- bo en Haag Sculptuur 2000 fe>t Lange Voorhout zijn ■ht onbekenden beschadigd. ;t beeld 'De Profeet' van nel GargaJlo is de lans omge- en van 'Birdsong' van de kunstenaar Chen Yifei rogelkooi uit de hand van z dt ;eld gerukt. De kooi is in ngeving van het Lange dut teruggevonden. of zwaarst beschadigd is het 'Le Fou' van de bekende beeldhouwster Niki de -rfPhalle, een topstuk van positie. Onverlaten heb- ;t gezicht vernield van het beeld, dat is gemaakt van iter en ijzer. De kunstena- over de vernieling geïn- erd. Het is niet duidelijk ;er de beelden zijn be- d en of er sprake is van der of een groep daders, inisator Eric Dullaert is latste Oordeel, rond 1535 geschilderd door Aertgen Claeszoon :yden. foto pr ropy van der polsden. Door ze naast elkaar te hangen kan de bezoeker het lijk Museum De Lakenhal werk van de twee schilders iden heeft een bijzonder goed met elkaar vergelijken." eeuws schilderij in bruik-Opvallend is dat Aertgen de gekregen van een Ameri- verschillende scènes, in tegen- se verzamelaar. Het kunst- stelling tot Lucas van Leyden, Het Laatste Oordeel, is in één enkel paneel heeft sa- 1535 geschilderd door mengevoegd. Ook zijn schilder en Claeszoon van Leyden, techniek is afwijkend. „Als je ze ijdgenoot van Lucas van naast elkaar zet, valt pas op wat n. een ontzettend getalenteerde schilderij is het vroegst schilder Lucas van Leyden ei- 'de werk van Aertgen genlijk was. De gezichten zijn zoon van Leyden (1498- bij hem veel echter, veel leven- van wie niet meer dan diger. En ook in de details 'g werken zijn overgeble- blinkt Lucas van Leyden uit. De kunstenaar was waar- Dat neemt niet weg dat ook het dijk, net als zijn tijdgenoot schilderij van Aertgen heel bij- leerling van Cornelis En- zonder is. Want er zijn nog ïchtszoon, de grondlegger maar weinig van dit soort wer- e Leidse School. ken in omloop." Lakenhal heeft het Laatste De waarde van het schilderij eel van Aertgen een plekje is moeilijk in te schatten, aldus ^en naast het gelijknamige Van Iterson. „Er zijn maar wei- 'ik van Lucas van Leyden nig vergelijkbare schilderijen in '27, het bekendste werk uit de handel, maar een bedrag >llectie van het Leidse mu- van een miljoen gulden is niet Woordvoerster M. van onrealistisch." De Amerikaan i'. „Aertgen heeft duide- uit wiens collectie het werk af- nspiratie geput uit het komstig is wenst anoniem te ferij van Lucas van Ley- blijven. >am Het jaarlijkse Rotterdamse muziek- en dansspekta- ance Parade stevent af op een recordaantal bezoekers. De ïisatoren venvachten morgen bij de vierde editie veel meer u* le 300.000 bezoekers van vorig jaar. De belangstelling voor 'jternetsite, in voorgaande jaren een betrouwbare graadme- ior de opkomst, is groter dan ooit. Dit jaar rijden veertig mee in de stoet, met ongeveer honderd dj's. De karavaan »kt om 12.00 uur van De Boompjes. Via de Coolsingel en Jtte de Withstraat slingert de stoet via de Nieuwe Binnen- taar de Lloydpier. Daar begint om 16.00 uur het eindfeest, oorgaat tot 23.00 uur. iliederenfestival in Amsterdam na. rdam In het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amster- ove vindt op 20 augustus het jaarlijkse Zeeliederenfestival "as. Koren uit Medemblik, Hoek van Holland, Haulerwijk, n en Amsterdam brengen dan zeeliederen ten gehore. De treden op tussen 11.30 en 16.30 uur op de binnenplaats liger van het museum. noordwuk salome toet Sefuba, een band met musici uit Afrika, Zuid-Amerika en Nederland is dit jaar de grote topper van het Internationaal Jazz Festival Noordwijk, dat op 26 augustus voor de elfde keer wordt gehouden. In het Oranje Hotel en het Boulevard Hotel tre den van half negen 's avonds tot half drie 's nachts elf jazzbands op. Organisator A. de Jong van de Stichting Keytown Jazz Festival is ervan overtuigd dat het festival weer een succes wordt. „We lopen altijd uit, sommi ge musici willen gewoon niet ophouden met spelen. Dat is fantastisch!" De Jong noemt het festival 'een uit de hand gelopen hobby.' „Ik zou het liefst heel Zuid-Holland op het festival hebben, maar daar zijn we te klein voor. We kunnen maximaal tweeduizend mensen kwijt." De Stichting Keytown Jazz Festival heeft weer de Hotels van Oranje als locatie gekozen. „Mensen vinden het hier schijnbaar pret tig, lekker knus en toch ook chique." Op het festival spelen bands uit de VS, België en Nederland. Sefuba stond ook op het North Sea Jazz Festival en speelt swin gende jazz met Afrikaanse invloeden. Er wordt ook blues gespeeld op het festival. De Rhythm Bombs en Big Al's Blues M- bassadors zijn in de Koninginnezaal van het Boulevard Hotel te horen. De organisa tie heeft drie stijlen aangehouden op het festival: dixieland, mainstream jazz en de internationale jazz. Onder de internationa le tak valt ook Louisiana Radio. Deze vier man sterke formatie maakt cajun muziek. Een mix van Afrikaans, Frans, Spaans en Texaans, gestoken in een jazzjasje. Zangeressen Deborah J. Carter en Joke Bruijs staan ook op het programma. Voor de liefhebbers van nederjazz speelt 'Vijf op de schaal van Rigter'. De Jong: „Er is voor elk wat wils. We hopen dat er weer op de tafels geswingd wordt." In arme tijden groeiden open plaatsen en ruimten in de bin nenstad met allerlei bouwsels dicht. Alleen de binnenplaatsen van monumentale gebouwen en hofjes ontkwamen aan dit steeds com- B«if teleurgesteld maar niet wanho pig. „Dit is natuurlijk heel triest. Maar ik zeg met klem: dit is maar een heel klein incidentje. Den Haag Sculptuur is een gi gantisch succes." Dullaert gaat nu na of de bestaande perma nente bewaking kan worden verscherpt. Bovendien zou de politie meer toezicht hebben beloofd. Alle beelden op de ten toonstelling Den Haag Sculp tuur 2000 zijn verzekerd. Het schadebedrag is nog niet be kend. De lans van het beeld van Gargallo is inmiddels weer rechtgebogen door medewer kers van de tentoonstelling. De vogelkooi van het beeld van Chen Yifei wordt er binnenkort ook weer aan vastgemaakt. Het beeld van Niki de Saint-Phalle kan niet op korte termijn wor den hersteld. Bij de eerste beeldententoon stelling op het Voorhout, in 1998, werde ook enkele beelden beschadigd. noordwuk salome toet De blauw-witte tenten kleuren mooi tegen het groene helm gras. Op de boulevard van Noordwijk staan schilders, van amateur tot professional, te tu ren in de felle zon. De eerste dag van het vijfdaagse schilder festival is begonnen. „Mooi, hè, dat contrast? Ik ben helemaal voor de dieptewerking met kleuren gegaan." Ruud Hoge- nelst uit Noordwijk staat gecon centreerd naar de top van de duinen te kijken. „Ik leer nu écht kijken." Gezien van Riet geeft de workshop 'schilderen met olie verf. „Ik leer de cursisten goed te kijken en gewoon te begin nen, niet teveel theorie in dat hoofd. Hup, doen!" Van Riet leert beginners de basisprinci pes. „De licht-donker werking is voor veel mensen moeilijk. Ik laat zien dat kleuren bedriege- lijk werken. Maar mochten de cursisten lekker met primaire kleuren willen schilderen, dan moeten ze dat gewoon doen." Even verderop staat Islam Zein Al Abdeen. Zijn schilderij en spetteren van het doek. Al Abdeen won vorig jaar de Noordwijk Painting Award. Trots vertelt de Soedanees, dat hij heel bekend is in Parijs, waar hij nu woont. „Ik moet zijn waar de kunst is en dat is Parijs." Al Abdeen noemt zijn stijl een mix tussen realisme en surrealisme. „Eigenlijk ben ik een symbolist. Ik mix culturen, kijk maar." Hij laat een blauw met geel doek zien waar Afri kaanse vrouwen water dragen in een soort moeras. „Ik hou niet van klassiek. Ik ga geen duintoppen schilderen. Wat ik doe, zit allemaal in m'n hoofd. Dit jaar wil ik weer winnen. Kees Putman uit Noordwijk doet ook mee aan de wedstrijd. „Ik heb geen leerlingen. Daar moet je veel aandacht aan be steden en ik wil dit keer probe ren de Award te winnen." Put man schildert niet naar de wer kelijkheid. „De beelden zitten in m'n hoofd. Ik ben het afgelo pen jaar erg bezig geweest met de zee, dus deze omgeving in spireert wel." De kunstenaar wrijft door zijn baard en kijkt piekerend naar zijn schilderij. „Ik wil hier de oerkrachten van de zee laten zien. De mens wil die krachten trotseren maar dat lukt niet al tijd. Het eeuwige gevecht tegen de natuur." Volgens Putman hoeft een schilderij geen mooi plaatje te zijn. „Ik schilder met een bepaald idee in m'n hoofd, ik let niet op of het werk wel leuk kleurt bij de bank. Of ik ga winnen? Ach, ik zie wel." Op het strand staan de kunst schilders op hun dooie gemak te schilderen tussen de rennen de kinderen en Duitse badgas ten. „Ik had in de Avantgarde gelezen dat er een festival was. Ik kom helemaal uit Nijverdal om 'naar model te schilderen', die cursus van Gijs Donker. En dan komt hij gewoon niet op dagen!" De vrouw is boos op Donker, maar is blij dat ze toch nog lekker in de zon kan schil deren. „We hebben wel geluk met het weer. Ik vind deze cur sus ook heel goed. Ik kan echt m'n ei kwijt, lekker vanuitje ge voel schilderen met felle kleu ren. Ik ben niet zo goed in licht donker werking. Dat camou fleer ik met kleuren. Jan Maarten Voskuil, kunst schilder uit Haarlem, vangt de verontwaardigde cursisten van Donker op. „Ik geef natuurlijk een ander soort cursus. Maar je moet ingaan op wat de mensen zelf willen." Voskuil let op de gelaagdheid in een schilderij. Hij heeft de cursisten hier theo rieles in gegeven. „Maar de in teresses lopen zó uiteen, daar is geen eenduidige theorie voor te geven. Het is de eerste keer dat ik hier les geef. Het is best in tensief maar wel leuk." Ook Paulien Hille geeft les. „Morgen dus. Vandaag ga ik lekker zelf schilderen." Hille geeft een cursus voor kinderen. „Dat heb ik altijd al leuk gevon den. Kinderen zijn zo lekker on bevangen en fantasierijk." Hille laat de kinderen een opdracht maken, schilderen naar waar neming. „En oudere kinderen kunnen een beetje met per spectief aan het werk." De kun stenares doet niet mee voor de prijs. „Pfff, dan moet je 150 gul den betalen om mee te mogen doen. Nee, die onzin hoeft van mij niet." Iedereen op het festival heeft z'n eigen reden om te schilde ren. Voor de lol of om te win nen, om les te geven of om te leren. De verfspatten vliegen in het rond in Noordwijk. Terwijl de cursisten gedreven blijven doorschilderen begint de zon al wat te zakken. „Dit... dit is pas mooi licht", klinkt het enthou siast achter een schildersezel. „Was machen die Leute schön? Een Duitse vrouw staat ver baasd naar een kunstschilder met een roze en blauw bespatte baard te kijken. „Ach, das ist ein Verriickter, komm Mutti." nieuwing zijn in de laatste kwart eeuw veel terreinen opge schoond. Er kwam weer meer licht en lucht. In onze rijke tijd blijken juist de bin nenplaatsen van monu mentale ge bouwen kwetsbaar. Het begon in het midden van de jaren zeventig bij het Museum van Oudheden. Met spoed moest een plek gevon den worden voor het opbou wen van de Taffeh-tempel. Ja ren eerder had Nederland een complete verzameling brok stukken van Egypte gekregen als dank voor verleende hulp bij het redden van kunstschatten. Het cadeau raakte in de verge telheid. De Egyptenaren dreig den evenwel te komen kijken hoe Nederland met het waarde volle geschenk omging. Met een voor het Rijk ongeken de voortvarendheid werd de grote cour van het Rijksmuse um voor Oudheden overkapt en kon daaronder uit de brok stukken de Taffeh-tempel her rijzen. Helaas herinnert ons ei genlijk niets meer aan de eens zo majestueuze binnenplaats. Meer respect voor een binnen plaats toonde de latere rijks bouwmeester Tjeerd Dijkstra bij de verbouwing van het Arse naal (het oudste gebouw op het voormalige Doelenterrein). Op creatieve en subtiele wijze is de binnenplaats als zodanig her kenbaar gebleven, maar is zij ook geschikt gemaakt voor uni versitair gebruik. Eveneens lof oogstte Piet van der Sterre, de architect van de restauratie van het Heerenlogement en de in bouw van de Openbare Biblio theek in het omliggende gebou wencomplex. Europa Nostra kende hem zelfs een monu- mentenprijs toe. Aan vloer en dak in de bibliotheek is te zien waar eens de buitenruimte be gon. Recente voorbeelden van ruim telijk geslaagde overkappingen zijn het Stadsbouwhuis en het Stadhuis. Bij het Stadsbouw huis is»nu eindelijk duidelijk waar de hoofdingang is. De binnenplaats van het Stadhuis was altijd wat stijf en saai. Wie wist eigenlijk dat er een bin nenplaats was? De architecte CEES WAAL Trude Hooykaas laat zien dat die er was. Zij heeft dit bereikt door het Stadhuis toegankelij ker en gebruiksvriendelijker te maken. Alweer een aantal jaren geleden was in de toen malige Rijks commissie voor de Monu mentenzorg een zoge naamd tijdelij ke overkapping van een bin nenplaats in Leiden aan de orde. Het be trof één van Leidens top- monumenten, het Stedelijk Museum De Lakenhal. Al gemeen was het oordeel, dat een over kapping een zeer karakte ristiek element van De Laken hal zou aantas ten. Uiteindelijk ging de Com missie akkoord met een over kapping van zeer tijdelijke duur. Nogal naïef veronderstel de de commissie - verschillen de leden spraken dat ook uit - dat het stadsbestuur van Leiden zeker woord zou houden en de overkapping weer zou wegha len. De wethouders maken nog steeds geen aanstalten om hun belofte na te komen. Het is treurig dat onze stadsbe stuurders hier zo'n slecht voor beeld geven. Dat past niet, om dat zij zelf met gezag horen aan te geven waar de grenzen liggen van wat wel of geen aanvaard bare aantastingen van open ruimten zijn. Hierbij is bijvoor beeld van belang hoe bijzonder de samenhang tussen de be bouwing en de open erven of tuinen is. En hoeveel open ge bied er in de omgeving nog over is. Willen we het Aalmarkt gebied geheel dicht bouwen, of mogen wat bomen en ander groen blijven? Of willen we dit zelfs uitbreiden? Ondernemers, vroeger de fabri kanten en tegenwoordig vooral winkeliers en projectontwikke laars, hebben van nature de neiging open ruimten voor hun bedrijfsactiviteiten te willen an nexeren. Tegenwoordig zijn er steeds meer burgers die geld hebben voor een tweede huisje, de aankoop van een sloep (met kabel rondom en bruinrood dekzeil) of een verbouwing van het eigen huis. Geliefd zijn dan serres, die buitenruimten tot binnenruimten maken. Het stadsbestuur moet het sub tiele evenwicht handhaven tus sen verrijking en verruïnering van de ruimtelijke kwaliteit van de stad. Wel vernieuwing, geen vernieling. Wat in rijke tijden aan grondige schade wordt aangericht, is vaak minder een voudig te herstellen dan de op pervlakkige schade uit arme tij den. Ruim 70 concerten op 20 bijzondere locaties in Amsterdam amsterdam fran<;oise ledeboer De gracht nabij de Westertoren zal zaterdag' 19 augustus al vroeg in de middag vol liggen met boten. Muziekliefhebbers zullen zo dicht mogelijk afme ren bij het ponton waarop 's avonds in de openlucht het Prinsengrachtconcert plaats heeft. Voor de negentiende edi tie van het concert, dat jaarlijks tenminste 15.000 toeschouwers naar water en walkanten trekt, zijn dit keer de jonge talentvolle violiste Leila Josefowicz, haar begeleider de pianist Roger Vig- noles en het Lakatos Ensemble aangetrokken. Voor de derde keer wordt het Prinsengracht concert bovendien omlijst met het vijfdaagse Grachtenfestival, met als primeur het eerste Kin dergrachtenfestival. Het nieuwe onderdeel omvat programma's voor kinderen van alle leeftijden. Het startsein wordt donderdagmiddag 17 au gustus gegeven in Felix Meritis, waar kinderen eerst zelf spelen en zingen. Aansluitend geeft de Ronald Snijders Band voor kin deren vanaf zes jaar een con cert met swingende muziek uit Suriname, Brazilië en de Ver enigde Staten. Nichtje Cherish Snijders doet mee als zangeres van de band. In de Wésterkerk kunnen kin deren vanaf vijf jaar op vrijdag middag 18 augustus elke twin tig minuten meedoen aan een ontdekkingsreis 'naar de gehei me werkplaats van de orgelspe lers'. Vlakbij, in het Theater In stituut Nederland treedt die zelfde middag voor kinderen vanaf tien jaar het Python Saxo foon Kwartet op. Duizenden muziekliefhebbers woonden vorig jaar het Prinsengrachtconcert bij. Tijdens het Kinderprinsen- grachtconcert spelen het Wil lem Breuker Kollektief en Toby Rix zaterdagmiddag 19 augus tus speciaal voor de leeftijdsca tegorie tussen acht en twaalf jaar. Ook aan de allerkleinsten is gedacht: tijdens het Peuter- monumentenconcert kunnen kinderen vanaf twee jaar zon dagochtend in het Huis met de Hoofden gratis mee naar 'Wor tels en Pindakaas', muziekthea ter met liedjes uit Senegal, de Nederlandse Antillen, Frans Guyana, Suriname en Neder land. Het programma duurt een half uur. Het Grachtenfestival koos dit jaar voor het thema 'water' en omvat meer dan zeventig con certen op ruim twintig bijzon dere binnen- en buitenlocaties. Het Harmonieorkest St. Mi- chaël uit Thorn, voor de gele genheid met koper- en houtbla zers van de Koninklijke Philhar- mónie Bocholtz uitgebreid tot een orkest met 150 leden, opent het evenement woensdagavond 16 augustus op het ponton voor het Pulitzer Hotel mot Handels Water Music. Op vrijdagavond 18 augustus vormt het thema de rode draad van 'De nacht van het water' in Felix Meritis. Tenor Marcel Reijans, so praan Anne Grimm, pianist Da vid Bollen, het barokensemble La Calendola en het Calefax Rietkwintet voeren in steeds wisselende samenstelling 'wa termuziek' van Purcell, Rossini, Liszt, Britten, Weill, Dowland en Stockhausen uit. In Huis Marseille worden doorlopend twee films van Jaap Drupsteen vertoond: 'The Flood' op mu ziek van Igor Stravinsky en 'Barca di Venetia per Padova' op een madrigaal van barok- componist Adriano Banchieri. De vierentwintig gratis toe gankelijke huis-, tuin- en dak terrasconcerten trekken altijd grote belangstelling door de combinatie van de fraaie grach tenpanden en de optredens van winnaars van (inter)nationale concoursen. De locaties wor den tot het laatste moment ge heim gehouden: wie er naar toe wil, moet zaterdagochtend vroeg in de rij te gaan staan bij Felix Meritis aan de Keizers gracht. De kassa gaat open om negen uur. Voor kinderen vanaf zes jaar wordt tijdens een van deze con certen 'De Chinese Nachtegaal' naar een sprookje van Hans Christian Andersen uitgevoerd. De muziek is van Vaclav Trojan; als vertelster treedt Maria Fon- ken op. Het Nederlands Fanfare Orkest onder leiding van Jacob Slagter, met als leden vijfender tig topblazers uit grote Neder landse symfonieorkesten, sluit het Grachtenfestival zondag middag 20 augustus op het ponton af met onder meer een uitvoering van Handels 'Music for the Royal Fireworks'. Het Grachtenfestival in Am sterdam duurt van 16 tot en met 20 augustus. Kaartver koop via De Uitlijn (0900 - 0191) en vanaf 12 augustus bij de kassa van Felix Meritis (Keizersgracht 324, Amster dam, telefoon 020 - 620 40 90). Daar ligt ook een programma boekje klaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 17