SNK verrast door Haarlems festival Olympisch gala hoogtepunt voor Esther van Stralen Beeldhouwen is als het pellen van een Cultuur Kunst Hasheldere Handel van Pasichnyk Delfts blauwe Nachtwacht Nieuw korenfestival Ballerina Albrecht overleden DERDAG 10 AUGUSTUS 2000 941 irijver Nucera verongelukt De Franse schrijver Louis Nucera is gisteren in de buurt tijn woonplaats Nice om het leven gekomen. De 72-jarige jr, voor wie de wielersport een grote bron van inspiratie kwam tijdens een fietstocht in botsing met een auto. Nuce- oeide op in de Italiaanse gemeenschap van Nice. In La son de Maria (1989) en Le ruban rouge (1991) beschreef hij ;ugd. In 1994 beschreef hij in het boek Mes ports d'attache oiendschap met schrijvers en kunstenaars als Pablo Picas- Ui Vladimir Nabokov. In 1993 kende de Academie Fran^aise om?ra voor z^n *ie'e oeuvre de Grote Literatuurprijs toe. io ba-hits in theater tyfRDAMEen feest van herkenning verwacht concertpromo- 4ojo bij de reeks optredens van de Australische groep Björn i. Het gezelschap treedt negentien keer op in Nederland een programma vol hits van het populaire Zweedse kwartet i. Het eerste optreden is op 28 augustus in Carré in Amster- r<* Bezoekers die zich hullen in karakteristieke kleding uit de zeventig wordt uitgenodigd na het optreden kennis te ma- net de leden van Björn Again. De toemee duurt tot en met ^ptember en voert langs zalen in onder meer Den Bosch, rdam, Den Haag en Maastricht. mada in Nijmegen c igen In de passantenhaven en op de Waalkade in Nijme- wordt van 16 tot en met 20 augustus het culturele festival ada gehouden. Een culturele vloot meert af met theater, beeldende kunst en muziek. Deelnemers zijn theatergroe- r Het Witte Vuur en The Lunatics, de Belgische groep Gorki, ir en chanteur Sven Ratzke. >!iiHp Spektakel in Valkenswaard •nswaard In het Brabantse Valkenswaard heeft op 26 en 27 ïstus voor de vijftiende keer het Strip Spektakel plaats. In tcentrum Valkencourt kunnen belangstellenden stripboe- en -attributen ruilen. Ook zijn er veilingen. Daarnaast is een bekende striptekenaars aanwezig om hun werk te signe er gelegenheid van het evenement verschijnen ook enkele liale uitgaven. Afrikanen geven workshop steenhouwen cadier en keer gpd Het getik van tientallen beitels klinkt vrijwel dagelijks bij het Afrikacentrum in Cadier en Keer in Zuid-Limburg. Drie kunstenaars uit het beroemde Zimbabwaanse beeldendorp Tengenenge zijn er tot 20 au gustus te gast om workshops steenhouwen te geven. Beeld houwen is net het pellen van een banaan, stelt de Zimbab waanse kunstenaar Merchers Chiwawa, terwijl hij bij het Afrikacentrum voor een stapel van meer dan tien ton ruwe steen staat. „Zoals een banaan in de schil verborgen zit, zo gaat een beeld in de steen schuil. Kijk eens goed naar de steen, dan hoef je het beeld alleen nog te ontvou wen voor andermans ogen." De 26-jarige Chiwawa wijst naar de sculptuur waar hij zich sinds zijn aankomst zelf aan wijdt: een meisjesbaby. Twaalf jaar aan beeldhouwervaring laat hij er op los. „Maar het belangrijk ste is niet de ervaring, doch de concentratie. Je hele geest moet op het beeld gericht zijn." De tientallen cursisten bren gen zijn woorden in de muse- umtuin in de praktijk. Ze ver trekken hun gezicht van in spanning. Het geratel van de vele beitels weerkaatst klette rend tegen de gevel. Henriëtte van den Boomen uit Waalre is bezig haar foxterriër Snoopy in steen te vereeuwigen. Het dier loopt als kwispelend voorbeeld tussen de ruwe blokken steen rond. De Brabantse heeft thuis al een proefexemplaar van klei geboetseerd en een getekende variant voor haar neus liggen. Het beeldhouwen valt haar niet mee. „Het is zó moeilijk. De stenen zitten vol zwakke plek ken. Dan denk je dat je bijna klaar bent, schiet er opeens een groot stuk van je steen af. Hoewel de werkplaats is om ringd door tientallen manshoge beelden uit Tengenenge, heeft Van den Boomen met deze Afrikaanse vormen geen affini teit. „Snoopy is nu vijftien jaar oud. Dit is mijn laatste kans om hem voor altijd vast te leggen," constateert ze droogjes. Cursiste Dimph Kaanen uit Bemelen legt wél de laatste hand aan haar impressie van een Afrikaans gezicht. „Afri kaanse gezichten zijn geweldig expressief," roept ze, terwijl ze de ogen nog even wat gladder schuurt. Ze put zoveel voldoe ning uit het werk, dat ze nu al aangeeft met beeldhouwen ver der te gaan. „Je kunt al je crea tiviteit in zo'n beeld kwijt." Zimbabwaan Bernard Mate- mera kijkt tevreden toe. „Heel knap hoe zij als debutante dit beeld zonder tekening of voor beeld weet te maken. Precies de manier waarop wij te werk gaan." Uitwisseling van culturen is wat het Afrikacentrum met de workshops voorstaat, zegt di recteur Jo Demarteau. Het aan- Beeldhouwers leggen de laatste hand aan hun kunstwerk. tal deelnemers aan de cursus sen zal bij deze derde zomere- ditie voor het eerst de driehon derd overstijgen. Daarbij kun nen mensen kiezen of ze een of meerdere dagen meedoen. Merchers Chiwawa lijkt Demarteau niet alleen maar een veer op de hoed te willen steken als hij het verblijf in Ca dier en Keer bejubelt. „De be geleiders zijn echt een soort moeders voor ons. Iedereen is zo vriendelijk. Fijn is dat we van het Afrikacentrum 's avonds en in het begin van de week veel tijd krijgen om onze eigen beel den te maken. Zo houden we FOTO GPD/FRITS WIDDERSHOVEN daar ook nog wat aan over. Wil Creemers uit Sittard legt even verderop de laatste hand aan de kop van een reiger. Die komt bij zijn tuinvijver te staan. „Het was een hele ervaring om dit te maken," stelt hij. De ba naan is bijna gepeld, zou Mer chers Chiwawa zeggen. aad van der ven an Union Baroque Orchestra o.l.v. >odman, m.m.v Olga Pasichnyk jj n), Margriet van Reisen (alt) en Pomakov (bas) Werken van Bach idel Gehoord: gisteravond, Am sterdam (Concertgebouw). :en stem, wat een schoon- deze klank, deze aanblik Jjlringt mijn hart', zingt 72 wanneer hij Daphne ontmoet. Geen wonder, •I reactie van de bas Robert f- kov gisteravond in het ertgebouw. Bovenge- ide woorden waren alles- "i ran toepassing op het aan- van de sopraan Olga hnyk in de uitvoering van I els cantate 'Apollo e ne'. ichnyk en Pomakov ken- re van het recente Konin- isabeth Concours in Brus- le glasheldere sopraan uit ikraïne werd derde, de iet- 19-jarige bas uit Ca- [was de jongste finalist. Di- Roy Goodman van het )ean Union Baroque Or- a had zijn zinnen gezet vrij weinig uitgevoerde te van Handel. Het werk idelt een grof staaltje sek- inümidatie van Apollo je: de nimf Daphne, maar be- nkele van de meest idylli- bladzijden uit het oeuvre e componist. de Brusselse laureaten Goodman er twee van wie hij dacht, dat ze met deze mu ziek wel affiniteit zouden heb ben. In het geval van Olga Pasichnyk had hij volkomen ge lijk. De Canadese bas impo neerde weliswaar door zijn ko lossale stem, maar klank en in tonatie waren niet steeds be heerst. Het door jonge musici ge vormde barokorkest - het wordt jaarlijks opnieuw samengesteld - was in Handël overtuigender dan in enkele werken van Bach. Diens Concert in D voor fluit, hobo, viool en orkest (trans criptie van een concert voor drie klavecimbels) klonk zelfs uitgesproken schools en aarze lend. Roy Goodman maakte de indruk van een beminnelijke jeugdherbergvader, die graag aardig gevonden wil worden. Misschien had hij toch iets strenger moeten zijn. Het was een idee van het Concertgebouw geweest om ook Margriet van Reisen te la ten optreden. Zij was de enige Nederlandse vocalist die in Brussel in de finale kwam en sleepte de zesde prijs in de wacht. Dus haar plaats in dit programma leek alleszins ge rechtvaardigd. Toch stelde het optreden van de twee jaar gele den afgestudeerde alt enigszins teleur. De uitvoering van Bachs korte solocantate 'Widerstehe doch der Sande' was eenkleurig en monotoon. Vooralsnog laat deze zangeres haar publiek in de kou staan. delft» Kapitein Frans Banning Cocq wordt voor zichtig de oven van de Koninklijke Porcelyne Fles in Delft uitgedragen. Nico de Graaf (rechte) en Jos van de Giessen schilderden De Nachtwacht, het beroemdste werk van Rembrandt, op 480 tegels. Voorlopig blijft het werk in de porseleinfabriek. Er is nog geen koper voor gevonden. FOTO ANP/COR MULDER 'Buitengewoon raar en onnodig De stichting Samenwerkende Nederlandse Korenorgani saties (SNK) reageert verbaasd op het plan voor een in ternationaal korenfestival in Haarlem. Het evenement zou volgend jaar juni plaats moeten vinden, vlak voordat in Arnhem het Internationaal Koor Festival (IKF) gehou den wordt. „Buitengewoon raar en onnodig", zegt pro jectleider Annette Schautt van de SNK. werkt. Het IKF in Arnhem profi leert zich in de sector amateur kunst. Dus beide evenementen hoeven elkaar niet te bijten. Maar het blijft raar dat beide festivals zo dicht op elkaar ge programmeerd zijn." Het evenement in Haarlem staat voor 15 tot en met 24 juni op de agenda, het IKF in Arn hem duurt van 28 juni tot en met 2 juli. „Het blijft betreu renswaardig dat hét koreninsti tuut van Nederland niet bena derd is voor overleg", stelt Sch autt. „Was dat wel gebeurd, dat hadden we kunnen proberen om iets gezamenlijks te doen. Voor veel internationale koren De initiatiefnemer van het ko renevenement in Haarlem is Neil Wallace, directeur van het Concertgebouw in die stad. Hij wil een tweejaarlijks festival op poten zetten, waarmee hij een jong publiek probeert te inte resseren voor professionele koormuziek. Daaraan gekop peld is een masterclass voor jonge koordirigenten. Zes gere nommeerde koren hebben hun medewerking aan het festival Annette Schautt is verrast door de daadkracht van Neil Wallace. „Dat van die master class was mij bekend. Daarover is ook overleg geweest met de SNK. Natuurlijk is het bij zo'n project logisch dat er koren zijn die meedoen en dat er een gro te eindpresentatie is. Maar dat het in Haarlem zo nadrukkelijk om een korenfestival zou gaan, was mij niet bekend." Het steekt haar dat er geen overleg met het SNK is geweest. „Ik weet dat in Haarlem op een professioneel niveau wordt ge- die straks naar Arnhem komen, regelen we optredens elders in het land. Haarlem had in die programmering opgenomen kunnen worden. Ik kan ook nog niet inschatten of het festival in Haarlem een negatief effect heeft op de belangstelling voor het IKF in Arnhem. Maar onder buitenlandse koren kan het wel voor verwarring zorgen. Irene Witmer, die samen met Neil Wallace het festival in Haarlem op poten zet, zegt dat de SNK wel degelijk op de hoogte is van de exacte plannen in Haarlem. „Daarover zijn in december al gesprekken ge voerd." Volgens haar was ook vanaf het begin bekend dat het Haarlemse festival vlak voor het IKF in Arnhem gehouden wordt. „Wij zien daar geen pro blemen in, omdat wij ons heel nadrukkelijk richten op de pro fessionele koorwereld. Om die reden vinden wij het ook niet zinvol om activiteiten te combi- ierlandse violiste thuis in Sydney Opera House 10 mulder/anp Nederlandse chef-dirigent le Waart leidt op 19 augus- het gala-openingsconcert iet cultuurfestival rond de ïpische Spelen. Hij is dan de enige Nederlander bij iydney Symphony Orches- 5S0). Esther van Stralen is oerster van de altviolen. Ze er zin in. De uitvoering Mahler's Achtste in de Su- ïgjome (een ultramoderne met een capaciteit van V10 toeschouwers) wordt van de meest overweldi- e muzikale ervaringen uit carrière, het is gigantisch natuur- vertelt Van Stralen (42) op erras van het Sydney Opera •e. Het is zo'n grote zaal, c zeker weet dat we met ge- versterking zullen moeten ten. Spelen met microfoons onze neus, dat gebeurt ii elke dag. Geen idee hoe dat uitwerkt." Daar komt bij het muziekstuk zelf, de ste Symfonie van Mahler voor duizend musici en leden nodig zijn, zelden lt uitgevoerd. Ook Van en heeft het stuk nooit ge ld. Een zware dobber dus het SSO, tot tien jaar terug omschreven als een mid- ïatig gezelschap, laar ben ik het dus niet eens" zegt Van Stralen pzins beledigd. „De kwali- van orkesten is zo moeilijk •rgelijken, want welke crite- jebruik je? Sommige orkes- worden als de top gezien, r waarom is dat: omdat er topdirigent zit, omdat ze de beste salarissen betalen, omdat ze veel populaire CD's hebben gemaakt? In tegenstelling tot de sport gaat het bij muziek om kwaliteiten die niet altijd meet baar zijn." Volgens Van Stralen gaat het SSO vooruit. „Ik geloof dat we het Australische publiek steeds vaker een onvergeteüjke avond bezorgen en daar gaat het uit eindelijk om. De kwaliteit van onze concerten is absoluut be ter geworden en ook de fre quentie neemt toe." Veel lof geeft Van Stralen aan maestro Edó de Waart, die in Sydney op handen wordt ge dragen. „Edo heeft enorm aan het orkest gesleuteld. Eindeloos is hij soms bezig met het zoe ken van de juiste opstelling, zo dat het geluid het beste over komt in de zaal. Hij doet veel interviews om het imago van het SSO te verbeteren. Naast de repetities is hij ook in overleg met veel mensen om de om standigheden voor ons opti maal te krijgen." De altvioliste doelt vooral op de erbarmelijke akoestiek in het Sydney Opera House. Wegens overschrijding van het budget moest het architectonische meesterwerk van Joern Utzon in 1974 in alle haast worden af gebouwd. Daarbij werd weinig aandacht besteed aan het inte- Altvioliste Es ther van Stralen voor het Opera House in Syd ney. FOTO ANP- /BERT VERHOEFF rieur van de concerthal, een be zuinigingsmaatregel die een kwart eeuw later nog steeds problemen geeft. Er wordt nog steeds naar een oplossing ge zocht. „Specialisten van over de hele wereld komen na uitge breide onderzoeken pas na maanden met hun aanbevelin gen, die ook nog eens ver schrikkelijk veel geld kosten." Jarenlang verkeerde het Au stralische orkest door de positie ten opzichte van Europa en de Verenigde Staten in een geogra fisch isolement. Dat is nog steeds niet helemaal opgehe ven. „Als we hier bijvoorbeeld voor een week een goede diri gent willen hebben, dan schrik ken de reisafstand en het tijds verschil enorm af. Het budget van het SSO is bovendien een stuk lager dan van andere top orkesten in de wereld. Dat maakt het voor topdirigenten en topsoloïsten amper de moei te waard om te komen." Toch zit De Waart zeven jaar lang met veel plezier 'down un der'. Van Stralen doet met ruim vijf jaar Sydney niet veel voor hem onder. Ze hebben een band samen, maar niet op de manier die sommige mensen veronderstellen. Van Stralen: „Menigeen denkt dat ik deze ■positie aan Edo te danken heb. Sterker nog, ze dachten dat ik zijn nieuwe vriendin was! Maar ik reageerde gewoon op een ad vertentie van het orkest en mocht meteen auditie doen. In Nederland vond ik dat ik de top had bereikt, na vijf jaar in het Rotterdams Philharmonisch Orkest en drie jaar als solo-al- tiste in het Residentie Orkest. In Sydney kreeg ik - bijna 40 jaar oud- de kans om helemaal op nieuw te beginnen." De repetities van het SSO voor het grootste indoorconcert uit haar geschiedenis beginnen volgende week. Het Olympi sche cultuurfestival, dat zes we ken duurt, is het grootste dat ooit in Australië plaatsvond. Voor 45 miljoen gulden con tracteerde directeur Schofield 53 producties, waaraan in to taal 4000 artiesten meewerken. Internationaal hoog aange schreven koren, een master class voor jonge dirigenten, een groots opgezet concours en een openluchtspektakel met honderden koorzangers. Als alles volgens plan verloopt heeft Haarlem er met ingang van volgend jaar een uniek in ternationaal korenevenement bij. Initiatiefnemer Neil Walla ce, directeur van het Haarlem se Concertgebouw, streeft naar een Koorbiënnale, die qua aanzien en uitstraling ver gelijkbaar is met het prestigi euze Kondrashinconcours voor jonge orkestdirigenten van de Nederlandse Omroep Stichting (NOS). Het nieuwste, tweejaarlijkse festijn op de culturele agenda van Haarlem beoogt een nieuw, vooral jong publiek te interesseren voor de profes sionele koormuziek. Verder wil het jonge koordirigenten ondersteunen. De opzet is de biënnale te ontwikkelen tot een internationaal gewaar deerd evenement voor koor muziek. Daartoe zullen vooraan staande professionele kooren sembles en koren uit heel Eu ropa naar Haarlem komen. Voor de eerste editie zijn uit genodigd het Choir of King's College uit Cambridge, het Fins Radio Kamerkoor, Eric Ericson's Kamerkoor, het Lets Kamerkoor 'en het baanbre kende ensemble Accentus uit Parijs. De nadruk zal liggen op repertoire uit de 20-ste en 21- ste eeuw. Voorts is er een meesterklas en een concours voor jonge koordirigenten onder leiding van de meesterkoordirigent Eric Ericson. Het Nederlands Kamerkoor brengt een uitvoe ring van Rossini's meester werk La Petite Messe Solonelle en presenteert werken van de Nederlandse componist Ton de Leeuw. Een multimedia- spektakel met vier koren en een groep discjockeys uit New York moet het klapstuk wor den van het festivalprogram- ma. Een unieke uitvoering van De Schreeuwmuur, waarin het publiek een plaats krijgt tus sen zeshonderd zangers, is een ander hoogtepunt uit het programma. Vooral het 'Lost Objects project' belooft een groots spektakel te worden. Het is een samenwerkingsproject tussen het RIAS Kammerchor uit Berlijn, het barokorkest Concerto Köln, La Fura del Baus uit Barcelona en de Bang on A Can All Stars uit New York. Het stuk is gericht op een promenadepubliek van 1200 bezoekers per uitvoering Als plaats van uitvoering wordt vooralsnog gedacht aan de leegstaande fabriek van Fi- gee in de Waarderpolder in Haarlem. De Koorbiënnale is gepland tussen 15 en 24 jimi 2001. Een opmerkelijk detail is dat het Noordhollands Philharmo nisch Orkest (NPO) een pro minente rol krijgt. Het voort bestaan van dit orkest is in ge vaar door een negatief advies van de Raad voor Cultuur over verdere subsidiëring. Angele Albrecht, een van de bekendste Duitse ballerina's en een vroegere ster van het Ballet van-de Twintigste Eeuw van Maurice Bejart in Brussel, is op 1 augustus in een ziekenhuis in München overleden. Zij is 57 jaar geworden. Over de doodsoorzaak is niets bekend. Albrecht trad in Brussel onder meer op in de Bolero van Ravel en de Sacre du Printemps van Strawinski. Na haar opleiding aan de Royal Ballet School in Londen begon Albrecht haar loop baan in Mannheim. Later verhuisde zij naar Hamburg, waar ze op trad onder choreograaf George Balanchine. In Brussel richtte zij na haar danscarrière een jeugdballetschool en -theater op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 15