Schilderfestival o - strand Noordwij Britse musea verkochte topstukken voor 'n krat: Noordbrabants Museu laat De Gruyter herlev Nederlandse Pop Art was een Boddeke en Greenaway regisseren Summerborn Ope Opera in Italiaanse sfeer Cultuur Kunst Taptoe in Breda breda» De Nationale Taptoe Breda bestaat een kwart eeuw. Tij dens de jubileumeditie die 24 augustus begint, wordt dan ook teruggegaan in de tijd. Uniformen van de zeven opgeheven mi litaire tamboerkorpsen worden uit de kast gehaald voor een op treden van ruim 175 muzikanten. Bij deze taptoe ziijn behalve vrijwel alle korpsen van de Nederlandse krijgsmacht drie bui tenlandse deelnemers: The Lochiel Drill Team (Nieuw Zeeland), Tambourenkorps der Schweizer Militarmusik (Zwitserland) en de Bulgaarse Vassil Levski Millitary Academy Brass Band. De taptoe is van 24 augustus tot en met 2 september op het terrein van de Trip van Zoutlandtkazerne in Breda. Maritiem evenement scHEVENiNGEN/vussiNGEN Voordat Sail Amsterdam op 24 augustus begint nemen Scheveningen en Vlissingen een voorproefje op het maritieme evenement. Beide zogenaamde aanloophavens houden activiteiten rondom schepen die op weg naar Amster dam vast enkele dagen te bezichtigen zijn. In Vlissingen is van 11 tot en met 20 augustus het Small Sail Festival Vlissingen, dat in het teken staat van heden en verleden. Ook het 125-jarig be staan van de Koninklijke Schelde Groep wordt niet vergeten. Scheveningen heeft van 18 tot en met 22 augustus Mini Sail Scheveningen, met onder meer Tall Ships (drie- en viermasters) vissersboten en 'scherpe jachten'. Grootste Kindersymfonie-orkest drunen In het Land van Ooit wordt 17 september geprobeerd 'het grootste kindersymfonie-orkest Ooit' te vormen. Onder lei ding van zanger Henk Westbroek doeri de aanwezige muzikan tjes (allen jonger dan 14 jaar) een poging om in het Guinness Book of Records te komen. Om een record te vestigen moet het kindersymfonie-orkest tenminste 1050 kinderen tellen. Musicus Ali Farka Touré stopt new york Een van de belangrijkste Afrikaanse musici, Ali Farka Touré, heeft zijn afscheid aangekondigd. De zanger en gitarist wil plaatsmaken voor nieuwe generaties, zei hij in New York. De Malinees Touré kreeg een Grammy Award voor zijn cd Timbuk tu. Zijn huidige toernee, de eerste in vijf jaar, zal tevens zijn laatste zijn. ,,Ik ben 61 jaar, ik heb twee vrouwen en twintig kin deren en ik denk dat jongeren mij nu moeten aflossen", aldus de musicus. Op Timbuktu werkt Touré samen met Ry Cooder, die de wereld eerder liet kennismaken met de Cubaanse groep Buena Vista Social Club. klarenbeek gpddiner in Italiaanse, zomerse sfeer met op het menu onder De muziek mag dan onmis- meer een Ossobuco a la Mila- kenbaar Italiaans zijn, bij de nese met pasta, uitvoering van Rossini's 'La De Amerikaanse sopraan Gazetta' op 12, 13, 15, 16, 18 Roberta Alexander verzorgt op en 19 augustus in de Manege uitnodiging van de Stichting Voorst te Klarenbeek zijn Summerborn Opera drie mas- overwegend Nederlandse zan- terclasses voor conservatori- gers betrokken: Tom Sol als umstudenten uit binnen- en Don Pomponio, Marisca Mul- buitenland. Ze doet dat op 18 der als Lisetta, Bemadette ter augustus om 10.30 en 14.00 Heyne als Madame La Rose en uur en op 19 augustus om Tom Haenen als Monsieur 10.30 uur in De Vier Seizoe- Traversen. De overige rollen nen in Twello. Deze master - worden vertolkt door jong ta- classes zijn gratis toegankelijk lent uit Nederland en België, voor publiek. Op 17 augustus zoals Robbert Muuse (Filippo) geeft Alexander om 20.00 uur Jan Carpentier (Anselmo), een concert in de Dorpskerk Ineke Vlogtman (Doralice) en te Voorst. Op diezelfde locatie Axel Everaert (Alberto). Koor speelt op 14 augustus om en orkest van het Summer- 20.00 uur de violist Jindrich born Opera Festival begelei- Pazdera. den het geheel. Kaarten voor de opera-uit- Het evenement omvat meer voeringen en concerten kun- dan alleen opera. Na afloop nen worden gereserveerd via van de voorstellingen op 12, telefoonnummer 038- 13, 18 en 19 augustus is er een 4432112. Talrijke schilderijen die op een veiling in totaal tientallen miljoenen guldens zouden opbren gen, zijn in de afgelopen vijftig jaar door Britse musea voor spotprijzen verkocht. De topstuk ken werden als 'onbelangrijk' bestempeld en belandden zonder publieke bekendmaking voor een fractie van de waarde bij hun nieuwe eigenaars. Kunsthistoricus Christopher Wright ontdek te de verkopen toen hij onderzoek deed naar Britse kunst. „Veel musea durven hun misstap niet openbaar te maken", zegt Wright. De kunstwerken kwamen terecht bij handelaren, die de waarde wel goed inschatten. Werken van onder anderen de Zuid-Neder landse schilder Anthonie van Dyck en de Fran se kunstenaar Henri Fantin-Latour gin iz de uitverkoop, zo meldde Museum S n Network gisteren. Het Exeter City Museum verkocht in d vijftig 160 schilderijen en tekeningei ie soms minder dan dertig gulden per stuor medewerkster van het museum, C 1" Worthington, zegt dat het voornamelijk o riaanse werken betrof, die toen minder lair waren. „We zouden ze nu graag ter len", aldus Worthington. Een ander treurig voorbeeld is een te la van John William Waterhouse, die in 196 het Royal Cornwall Museum in Truro vo ev zend gulden werd verkocht. Nu is de g waarde 30 miljoen gulden. „We hadde nodig voor opslag en restauratie", zegt! pi Daniel, een medewerker van het museui r: De vertrouwde geur van versgebrande koffie den bosch anp Het Noordbrabants Museum in Den Bosch laat het legendari sche kruideniersimperium De Gruyter Zoon de komende maanden herleven. Een uitge breide tentoonstelling, bestaan de uit onder meer authentieke winkelinterieurs, winkelvoorra den, productiesystemen en heel veel historisch audiovisueel materiaal brengt de bezoeker terug naar de winkel die het fa meuze 'snoepje van de week' introduceerde, aldus directeur M. van Boven. Een kwart eeuw geleden ging de laatste winkel definitief dicht. Desondanks roept de naam De Gruyter volgens Van Boven nog steeds bij miljoenen Nederlanders nostalgische ge voelens op. „Ieder heeft zo zijn of haar eigen herinneringen. De een denkt met weemoed aan de prachtige winkel interieurs met fraaie tegeltableaus en het glan zend gepoetste koper, de ander ruikt plotseling weer de zo ver trouwde geur van vers gebran de koffie." De leus 'én betere waar én tien procent' is legen darisch, aldus de museumdi recteur, en het snoepje van de week is onvergetelijk. Het begon in 1818 allemaal heel eenvoudig in Den Bosch. Piet de Gruyter verwerkte in een kleine werkplaats met een paardenmolen graan, bonen en erwten. De kleine grutterij groeide als kool. Vanaf 1896 opende de onderneming overal in Nederland winke jj kwamen er ook vestij e( België en Duitsland, zen eigen fabrieken en een eigen vrachtwa Omstreeks 1960 telde drijf alleen in Neder! 2a| winkels en zeventien f De Gruyter bood op ment werk aan ongev mensen. Daarna ging het sne| waarts. De Gruyter blei o, staat het hoofd te bie °- de opkomst van een i nomeen, de superma lie kwart eeuw geleden 1 bedrijf definitief op teb De tentoonstelling Noordbrabants Musei str zien van 30 septembf 'al met 14 januari. Rotterdamse expositie toont werk van W.T. Schippers Over de schouder meekijken van (amateur)schilders die les krijgen van bekende kunstenaars. Of slenteren langs de ezels die op de boulevard en in de duinen staan en waarop 'professionals' zich uitleven. Vanaf morgen staat Noordwijk weer in het teken van de schilderkunst tijdens het Zomer Schilderfestival. Ernst Voss aan het werk op het Noordwijk Zomer Schilder Festival. archieffoto dick hocewoning noordwuk lesley grieten Elke (amateur)kunstenaar kon zich inschrijven voor het festi val en deelnemers mogen schil deren in alle mogelijke genres en stijlen. De voorwaarde is wel dat kunstwerken tijdens het fes tival worden gemaakt en dat Noordwijk en omgeving als in spiratie dienen. De kunstwer ken die klaar zijn - en wellicht nog nat - worden direct opge hangen in de grote festivaltent bij de vuurtoren. Deze expositie 'Noordwijk Nat' laat zien wat er tijdens het festival gemaakt wordt. Liefhebbers kunnen zondag vanaf 16.00 uur bieden op de schilderijen tijdens de af- luitende veiling in de festival- tent. Tijdens het schilderfestival worden onder leiding van pro fessionele en ervaren kunste naars workshops gegeven. Zo geeft kunstenaar Jurriaan van Hall (hij richtte met Peter Klashorst en Ernst Voss de schildersbeweging 'After Natu re' op) donderdag een work shop met zomerse titel 'Heetge- blakerde lijven tegen hemels blauw'. Peter Donkersloot van de gelijknamige galerie in Am sterdam leert zijn cursisten transparant schilderen met acrylverf aan de hand van een kwal. Marlies Korbee geeft een workshop op een boot voor de kust, waardoor haar cursisten een uniek gezicht op Noordwijk kunnen maken. Iedereen die zich niet heeft ingeschreven maar toch de handen uit de mouwen wil ste ken, kan dat zaterdag doen in Hoofdstraat. Daar kunnen crea tieve mensen meewerken aan een groot Noordwijks schilderij van drie meter breed en 1,60 hoog. Het is de bedoeling dat op dit doek veel herkenbare Noordwijkse plekjes worden af- De eerste streek wordt gezet uur. Als het schild* wordt het te koop aai De opbrengst gaat goed doel. Veelbelovende schil nen een gooi doen Noordwijk Painting A deelnemers aan deze n presenteren zich in d( stelling 'Noordwijk Di Nederlands Hervorm in de Hoofdstraat. Op positie van Galerie E tot 30 augustus on S1 werk te zien Klashorst. De hoofdpi Noordwijk Painting A staat uit een 5000 gulden en een w( hand van de Noordwi'. stenaar Ine Koopman slissen wie er gedui hele festival de hoog teit levert. De Noordwijk Award wordt zaterdag augustus uitgereikt ti Ni Schildersbal in de fe In de Noordwijkse de van de Amsterdams j. Donkersloot zijn na a genomineerde en pri eI de werken te bewonde Gustave Asselbergs, Wim T. Schippers en Woody van Amen. De eerste overleed in 1967 op jonge leeftijd, de tweede ont popte zich steeds meer als tele visiefenomeen, de derde is nog altijd beeldend kunstenaar. Toch hadden ze begin jaren zestig iets gemeen. Van Amen, Schippers en Asselbergs waren alledrie vertegenwoordigers van de Nederlandse Pop Art. Een bescheiden stroming, maar toch. Onder de titel 'Voor mij is de tube uitgeknepen', naar een uitspraak van Schippers, laat MK Expositieruimte in Rotter dam tot eind augustus werk zien van deze drie kunstenaars. Oorspronkelijk afkomstig uit Engeland, ontwikkelde de Pop Art zich vooral in de Verenigde Staten heel snel tot een belang rijke stroming. Invloed in ande re landen bleef niet uit. Ook niet in Nederland, waar diverse kunstenaars gefascineerd raak ten door de banale realiteit. Van Amen refereerde in zijn werk bijvoorbeeld naar Rizzla-vloei- tjes en Felix Kattenbrood. Wat Rob Peré, samensteller van 'Voor mij is de tube uitge knepen', betreft zijn Van Amen, Schippers en Asselbergs de drie kunstenaars die eruit springen als je het hebt over de Neder landse Pop Art. Peré vertegen woordigt Con Rumore, de Rot terdamse stichting die sinds zijn oprichting vijftien jaar gele den bezig is het publiek mid dels tentoonstellingen en publi caties kennis te laten maken met de 'wat onderbelichte kunst'. Zijn fascinatie voor de Pop Art heeft volgens Peré alles te maken met zijn fascinatie voor Amerikaanse kunst. „Die heb ik al heel lang", legt hij uit. „Het is de liefde voor het land. Ik zit er twee maanden per jaar en dat klarenbeek tom ruufrok Er is een mooie traditie ont staan in Klarenbeek. Vanaf ko mende zaterdag is in Manege Voorst de derde Summerborn Opera te beleven, wederom van Rossini: 'La Gazzetta'. De initia tiefnemers hebben dit keer een aansprekend koppel aangetrok ken voor regie en dramaturgie: Saskia Boddeke en Peter Greenaway, samen eerder ver antwoordelijk voor projecten als 'ROSA, a horse drama' en 'Writing to Vermeer' bij De Ne derlandse Opera. Het beloven hilarische voor stellingen te worden, de zes uit voeringen van Rossini's opera over de misverstanden die ont staan door de contactadverten tie die Don Pomponio voor zijn dochter Lisetta plaatst. Zijn het niet de verwikkelingen zelf, dan toch zeker de prikkelende ver talingen van Bauke van der Meer die het publiek bij de les zullen houden. „Natuurlijk is het hier anders werken dan bij De Nederlandse Opera", aldus Boddeke. „Met 'Writing to Vermeer' probeer den we de grenzen van de ope ra te verleggen. Hier hebben we te maken met een publiek dat niet gewend is naar opera toe te bijna altijd met elkaar eens." Boddeke en Greenaway, ook in het dagelijks leven een kop pel, zeggen elkaar in hun ma nier van denken en werken goed aan te vullen. Boddeke: „Ik bekijk de dingen vaak van uit de emotie. Peter is meer in tellectueel ingesteld. Soms botst dat wel, maar vaak levert het wel iets boeiends op." Greenaway: „Dat is interessant, ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Het heeft iets van een wonderlijke symbiose van twee tegenpolen. Aan de andere kant hechten we beiden ook wel aan duidelijke structuren, dat is weer een overeenkomst." Bod deke: „En de fascinatie voor beelden natuurlijk, die staat bij beiden voorop." 'La Gazzetta' speelt zich oor spronkelijk af in het begin van de 19e eeuw. In de visie van Boddeke en Greenaway is de opera, althans in visueel op zicht, verplaatst naar het Italië van de jaren twintig van de 20- ste eeuw. Een periode waarover in politiek opzicht veel valt te zeggen, maar dat is de reden niet. Greenaway: ,,'La Gazzetta' is een verhaal over de huwe lijksmarkt, het zoeken naar een partner, overspel, prostitutie misschien wel. Het publiek van vandaag kan die thema's on mogelijk plaatsen in d - sociale context van eeuw. De jaren twinti y 20-ste eeuw kunnen vi voor de geest halen daardoor gemakkelijk as het verhaal te doorgrol Q Er is nog een opmer spiratiebron: de sc m van de Duitse kunsten Bt Dix en George Grosz. a „Om de voorstelling z n baar mogelijk te make :r noodzakelijk de perst delijk te profileren. W voor commedia dell'a B ge figuren kunnen kie; dat was me te gemak! |e zou geen uitdaging zij iguren van Dix en G hoewel op een heel an |c nier, óók archetypes. a den als voorbeeld voi rakters in deze opera." >n Tot slot: wat hebbe^, met de muziek van^e Boddeke: „Ik heb al i assistente van Dario 5 Rossini te maken geh: ')e muziek die je vooral 1 ciatief moet gebruiken ter Greenaway: „Ik bei hebber van barok e klassieke muziek, t muziek uit de 19-de et i toch wat gereserveerd denk dat ik het daar m bij kan laten." is hun belangstelling voor de al ledaagse werkelijkheid. 'De tra ditionele schilderkunst was niet aan ze besteed', aldus Peré in zijn publicatie. Schippers ging daarin het verst, maar ook de andere twee kunstenaars maak ten hun schilderen onderge schikt aan beelden uit de me dia, waarbij humor een grote rol speelde. Voor de tentoonstelling heeft Peré een beroep gedaan op met name particuliere verzame laars. Hoewel Asselbergs al op vroege leeftijd overleed, heeft hij toch een behoorlijke hoe veelheid schilderijen op zijn naam staan. Peré: „Hij heeft vijf jaar lang als een bezetene ge werkt. Zijn broer zei op de ope ning van de expositie dat Assel bergs wist dat hij weinig tijd had. Dat verklaart die enorme drift om te produceren." Hij noemt de Pop Art in Ne derland eerder een incident dan een stroming. „Het heeft maar heel kort geduurd," ver volgt hij. „Vijf, zes jaar. De Pop Art-beweging in Nederland paste ook heel erg in het tijds beeld van toen. Maar ook inter nationaal heeft het allemaal niet zo lang geduurd." In MK Expositieruimte zijn nu vijftien werken te zien, van iedere kunstenaar drie. Na bij na veertig jaar zijn Van Amen, Schippers en Asselsbergs voor het eerst weer in een tentoon stelling verenigd. „In de jaren zestig blijken ze met z'n drieën te hebben geëxposeerd in Slot Zeist, ontdekte ik kort geleden. Daarom is het nu des te leuker om ze weer eens bij elkaar te zien," aldus Peré. 'Voor mij is de tube uitgekne pen'. Nederlandse Pop Art van Woody van Amen, Wim Schip pers en Gustave Asselbergs. T/m 27 augustus in MK Expo sitieruimte, Witte de With- straat 53, Rotterdam. Saskia Boddeke en Peter Greenawa gaan. Dus moet het allemaal wat laagdrempeliger." „Ook onze manier van wer ken is anders. Peter en ik heb ben de gewoonte alles op de vierkante centimeter vast te leg gen. Hiér kan dat dus niet, ook omdat we bijvoorbeeld met een amateurkoor te maken hebben. We moeten het allemaal wat bij de repetitie voor de Summerbori vrijer laten, maar dat zal déze productie absoluut ten goede komen." Boddeke staat op het affiche als regisseur, Greenaway (die vooral naam maakte als regis seur van films als 'Drowning by numbers', 'The cook, the thief, his wife and her lover' en 'Pros- pero's books') als dramaturg. Opera, foto gpd/vincentjannink Hoe zijn de taken precies ver deeld? Greenaway: „Het is Sas- kia's productie, laat daar geen misverstand over bestaan. Mijn rol is vooral die van klankbord geweest. We hebben veel over het concept gepraat, over haar ideeën met betrekking tot het verhaal en een actualisering daarvan. Gelukkig waren we het al jaren achtereen. De Ameri kaanse kunst heeft geen rijk verleden, zoals de Europese. Het voordeel daarvan is dat er veel meer wordt geëxperimen teerd. Om die reden heeft de Pop Art in de Verenigde Staten ook zo'n vlucht kunnen ne men." 'Nergens waren de massame dia op dat moment zo massaal als in de VS', verklaart Peré in de catalogus. 'Nergens was het onderzoek naar nieuwe materi alen en technieken zo ver ge vorderd als juist in dat land.' En, misschien nog belangrij ker: in de VS waren ze niet ge wend om een strakke grens te trekken tussen kunst met een grote en kunst met een kleine 'k'. „Daar vind je ook de link naar juist deze drie Nederland se kunstenaars", vertelt de sa mensteller. „Alle drie hadden ze belangstelling voor de popu laire cultuur. Alle drie hadden ze iets met Amerika en alle drie wilden ze duidelijk de belang rijkste disciplines in de kunst - tekenen, schilderen, beeldhou wen - doorbreken." 'Felix' van Woody van Amen uit 1963, te zien in Rotterdam. foto gpd Peré omschrijft met name Wim T. Schippers als iemand die nergens in past en ook ner gens in wfl passen. Iemand die veel dingen onzin vindt. Woody ,van Amen daarentegen heeft een soort gekte in zijn werk, die hem zeer aanspreekt. „Zo puur kitsch", legt hij uit. „Met daar bij een religieus element. Een absurde combinatie die heel prachtig werd in zijn werk." Begin jaren zestig was ook Nederland rijp voor invloeden van de Pop Art. Wat Van Amen, Schippers en Asselbergs bindt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 16