ei den Regio Ontwerp 'Onnes-lab' bijna klaar Een kaapse eend en een bronzen immortellenkrans pc Klep blaast aatste adem uit Een wandeling met Rembrandt leidt tot grote vragen Evangelie Gemeente verstoort Kerkendag (NDAG 7 AUGUSTUS 2000 ER schonken bromfietser Ruim twee keer de limiet blies eert 16-jarige beschonken o!ü mfietser uit Leiden, die zaterdagnacht werd aangehouden 4 4 r de politie. De agenten hadden moeite de jongen in de n te vatten. Bij hun controle reed de Leidenaar plotsklaps lesuisd weg. Na een achtervolging kon hij - inmiddels lo- j aan de Nieuwe Rijn worden aangehouden. De brommer, 8,1 iets verderop stond gestald, moest ook mee naar het bureau. 2,7 ir bleek dat het rijwiel vakkundig is opgevoerd. j igeluk op de A4 Op de A4 zijn gisteren ter hoogte van Leiden twee auto's - 8 >lkaar geklapt. Het ongeluk gebeurde door onoplettendheid een 27-jarige automobilist uit Nootdorp. Hij botste met de 13 iter voorkant van zijn wagen tegen de achterkant van de au- 2i.o an een 43-jarige Voorburgse. De auto's raakten in een spin choven van links naar rechts over de weg. Een van de pas- ers van de Voorburgse, een 75-jarige Amstelveense, raakte 6.5 rond. De bestuurders en twee passagiers van de Nootdorper 4 4 men met de schrik vrij; de auto's hadden veel schade en E7i ?sten worden weggesleept. ie inbraken op Korte Mare ;n» Op de Korte Mare is zaterdagmiddag binnen twee uur in drie huizen ingebroken. De bewoners van één huis mis- een paspoort, een fototoestel en geld. Wat er uit de twee an- woningen is gestolen kon de politie niet vaststellen: de be ers waren niet thuis. LEIDEN HERMAN JOUSTRA Mooi beeld: er zit een kaapse eend op een graf. Lekker in het zonnetje. Op één poot, volledig op zijn gemak. Het is dan ook rustig op de begraafplaats aan de Groenesteeg, zelfs al is hier deze zondag een open dag. De- bezoekers kuieren rustig tussen de graven. Als ze al praten, doen ze dat op gedempte toon. Verder klinkt alleen het ruisen van de wind, door de bladeren van de vele kolossale bomen op dit kerkhof. Wie dat wil kan een rondlei ding krijgen van een deskundi ge gids. Die al meteen opmerkt dat de geachte bezoekers bij het binnentreden al een paar zaken van belang over het hoofd heb ben gezien. Zo staan daar twee symbolen van vergankelijkheid op de pilaren van het toegangs hek: een vlinder en een omge keerde fakkel. De vlinder is het symbool van het korte leven. De fakkel het symbool van het gedoofde leven. Want hoe doof je een fakkel? Door hem met zijn brandende kop in het zand te duwen. En hoe heet de brug naar de begraafplaats? De laat ste brug. Het bordje waarop de naam staat is gestolen, zegt de gids. Het is maar dat de bezoe kers het weten. Zo krijgen zij in een uurtje tal van wetenswaardigheden te ho ren over het fraaie kerkhof - met statige bomen, klaprozen en teunisbloemen - waar al lang geen teraardebestellingen meer plaatsvinden. Trouwens, er ligt geen botje meer. Alle lij ken zijn volledig vergaan, onder invloed van zuurstof. Zuurstof is verval, zegt de gids. Wie de kreet slaakte 'tot stof zijt gij ver gaan en tot stof zult gij weder keren' had er verstand van. Ook Henkie Mieremet ligt niet op de begraafplaats. Heeft er nooit gelegen ook. Jaren gele den viste men uit het water van de Zijlsingel de grafsteen van deze ongelukkige jeugdige Lei denaar, ter hoogte van het kerk hof. Hoe die steen daar terecht is gekomen, is nog steeds een raadsel. Want uit de grafboeken van Rhijnhof blijkt dat de beste man daar ooit in de grond werd 10 AN BERENDSEN 4,81 OA kanten uit Leiden, de Duin tollenstreek en wijde om- 4 oi ig komen er over de vloer, na aanstaande zaterdag is verleden tijd. Dan sluit ó|instrumentenatelier de in het bedrijfsverzamelge- 9I4! 1 aan de Middelstegracht ;oed haar deuren. De eige el vertrekt naar Afrika en de ijielers van de saxofoon, 4,71 hobo, fagot of klarinet j'ï en uitwijken naar am- 3^2 tslieden in Rotterdam, 1.31 erdam of Edam. q J n rolstoel die over een fluit 0! ie Een saxofoon die van de 4 valt? Voor menig muzikant 2;oc het schrikbeelden die het i s: van de wereld betekenen. Vincent Lichtveld draait n hand niet voor om. Met engeduld brengt de 31-ja- eigenaar van de Klep het CL8(|ument weer in oude staat. •pareert alleen blaasinstru- '2 belten met kleppen en niet 0 4( ventielen. De bespeler van rompet moet dus naar een r adres. Naast reparateur is veld ook verkoper van on- meer koffers, rieten en jbanden. Zijn specialisme? mdere rieten uit Australië )ul ondstukken uit Frankrijk. "j.7f|ds 1994 bestiert Lichtveld zijn atelier aan de Middelste gracht. In 1988 ging hij in Lei den politicologie studeren. Hij haalde zijn bul om vervolgens in de reparatie van blaasinstru menten te belanden. ,,Uit on vrede over het werk van andere reparateurs." Hij bespeelt de sax al sinds de jaren zeventig en was in zijn studententijd een niet onverdienstelijk muzikant in onder meer de band Happy Hour. Hij onderhield zijn eigen instument tot in de puntjes en keek ook de instrumenten van zijn vrienden wel eens na. Toen hij daar op zijn studentenflatje eenmaal geld voor ging vragen, was zijn bedrijfje"geboren. Zijn handigheid, viel al en al snel stonden de klanten in de rij. ,,Mond tot mond reclame werkt goed, want ik heb nog nooit ge adverteerd." Spijt van zijn keuze om am bachtsman te worden, heeft Lichtveld geen moment gehad. „Welnee, dit is veel leuker dan politicologie." Met gemengde gevoelens ver trekt hij medio september dan ook naar Benin. Zijn partner is bestuurskundige, werkt voor de ontwikkelingshulporganisatie SNV en zij gaat in het West- Afrikaanse land helpen bij het opzetten van lokaal bestuur. Lichtveld krijgt er ook een baan aangeboden, maar weet nog Gevoel, geduld, talent en goed kijken naar collega's. Dat is het geheim van een goede reparateur van blaasinstrumenten, aldus Vincent Lichtveld van atelier de Klep. foto henk bouwman niet precies welke. „Waar schijnlijk heeft het iets te ma ken met de hulp bij het opzet ten van kleine bedrijfjes. Daar heb ik met de Klep de nodige ervaring mee opgedaan." Lichtveld is ervaringsdeskun dige, want hij heeft geen oplei ding gehad tot reparateur van blaasinstrumenten. „Die zijn er wel. In Frankrijk en in Noorwe gen. Maar feeling, geduld, ta lent en goed kijken naar colle ga's is veel belangrijker. Mo menteel heb ik hier een stagiair die in Frankrijk is opgeleid. Ja, dat is een beetje de omgekeerde wereld, dat iemand met een op leiding stage loopt bij iemand die autodidact is. Maar werker varing is belangrijker dan een diploma." Inmiddels komt zo'n beetje 'half muzikaal Nederland bij de Klep over de vloer. Door zijn vertrek zijn een groot aantal muzikanten uit Leiden en om geving gedupeerd, erkent Licht veld. „De echte ateliers zijn niet in de buurt. Maar de mensen kunnen altijd nog terugvallen op muziekwinkels die repara ties erbij doen." Voor de ver koop van rieten ligt dat anders. „Een essentieel onderdeel van een instrument", weet Licht veld. „Soms is een riet na één optreden kapot, maar een riet van goede kwaliteit gaat wel een paar weken mee. De pro fessionals kochten hier normaal gesproken 5 of 10 rieten per keer, maar er zijn er nu bij die er 100 hebben besteld. Zó be langrijk vinden zij een riet voor hun instrument. Een Ferrari op karrenwielen rijdt toch immers ook voor geen meter." c al is hij lang geleden door Am- ji dam gepikt, Rembrandt is en blijft ó.5( van Leidens beroemdste zonen. •4! 1 zichzelf respecterende VW kan 1 bi t om hem heen. En dus is er in Lei- Li! 1 onder meer een wandeling ter ere de befaamde schilder. 'In het tspoor van de jonge Rembrandt' t de tocht. Wat een logische titel is, it Rembrandt woonde in Leiden- zijn 26ste, tot hij naar Amsterdam g om daar zijn triomfen te vieren, is een verrassende wandeling, in irlei opzichten. Allereerst omdat er zo veel is in Leiden dat aan Rem- ndt herinnert. Veel meer nog dan doorgewinterde stadsbewoner op eerste gezicht denkt. En verder dat de wandelaar tal van aardige ïbrandt-dingen tegenkomt die in de begeleidende gids staan, ar helaas verrast de tocht ook door zaken die de organisatoren erbij 39, jben gesleept - omdat het wandel de kennelijk vol moest of om de rist nog wat onvermijdelijke be- 2.6 iswaardigheden te laten meepik- 06 9 ar goed, verrassend is het wel. 5g9 s het begin nog behoorlijk ver- uwd: molen de Put, naast de Rem- brandtbrug. Erg veel heeft die molen trouwens niet met Rembrandt te ma ken. Dit exemplaar stamt immers uit 1987. Maar ook de molen die er mo del voor stond, eentje uit 1669, is nooit door Rembrandt aanschouwd. Daarna volgt een ommetje naar de Morspoort uit 1668, waar Rembrandt ook al niets mee van doen mee. Maar goed, het is een leuke poort. Als je dan toch in Leiden bent, kan het helemaal geen kwaad hem even te bekijken. Opmerkelijk genoeg laat de wandel- gids het Rembrandt-atelier bij het Stadstimmerwerf letterlijk links lig gen. Geen letter wijden de schrijvers eraan. De wandelaar wordt meteen doorgestuurd naar de Weddesteeg, het heilige der heiligen uiteraard voor de ware Rembrandt-liefhebber. Hier is immers de plek waar hij in 1606 is geboren, en in elk geval tot 1631 heeft gewoond. Het wandelboekje legt uit dat de halve familie Van Rijn hier een woning had en verwijst naar de gevel steen, die de geboorteplek markeert nadat het originele huis in 1906 - een fijne manier om zijn 300ste geboorte dag te vieren trouwens - werd afge broken. Het Schilderspleintje naast de Zee- Opmerkelijk genoeg laat de wandelgids het Rembrandt-atelier bij het Stadstimmerwerf links liggen. Geen letter wijden de schrijvers eraan. De wandelaar wordt meteen doorgestuurd naar de Weddesteeg. foto dick hogewoninc De Blauwe Steen, die al 700 jaar in de Breestraat ligt, is het symbolische middelpunt van de stad vaartschool doet de gids met één en kel woordje af. De wandelaar moet maar raden dat dit ter ere van Rem brandt is aangelegd. Misschien maar beter ook. Zo fraai ligt het pleintje er niet bij. Over de drie 'heipalen' met portretten van Rembrandt - toch een aardig detail - vermeldt het wandel boekje helemaal niets. Op naar het Noordeinde, onder de Boerhaaveschool door naar het water van de Witte Singel, waar de wande laar uitzicht heeft op het enige stand beeld van Rembrandt in Leiden. Hier begint overigens een verwarrend on derdeel van de wandeling. De toerist loopt volgens het boekje onbekom merd langs het water van de Witte Singel naar de Rembrandtstraat, ter wijl hij zich in werkelijkheid over het terras en langs de reclame-brand weerwagen van de Grote Beer wurmt. Het stukje in de wandelgids over de Doelenpoort - de volgende halte op de tocht - is aardig. Rembrandts vader heeft daar nog geschoten, tot hij ge wond raakte door een exploderend musket en zijn verplichtingen om 'nachtwacht' te lopen (let op de woordspeling) in 1611 voor zes gul den per jaar afkocht. De tekst over het Rapenburg daarentegen vliegt totaal uit de bocht. De arme Rembrandt- wandelaar krijgt een lang, gortdroog stuk voor zijn kiezen over de theologi sche strijd tussen Remonstranten en contra-Remonstranten. Wat het met Rembrandt heeft te maken blijft on duidelijk. De schrijver van het stukje zelf komt ook niet veel verder dan de constatering dat Rembrandt de strijd bewust moet hebben meegemaakt. Tja. De Pieterskerk is wel weer leuk. Daar lag ooit de complete familie Van Rijn - minus Rembrandt zelf - begraven. De Latijnse school en de Langebrug - daar was hij op nummer 89 bij Swa- nenburg in de leer - zijn eveneens de moeite waard. De alinea over de Mus- kadelsteeg is zelfs aan de bescheiden kant. Op het voormalige huisnummer 1 bevond zich zes jaar lang het atelier van Rembrandt, meldt het boekje in een enkel zinnetje. De wandelaar blijft met twee grote vragen zitten: 1Is dit het oorspronkelijke huis? en 2. Zo ja, waarom is dit pand dan nog niet opgekocht om er op grootse wijze zijn atelier te herbouwen, zodat toe risten in rotten van drie de heilige grond kunnen betreden? Het zou ook een mooi slot van de Rembrandtwandeling zijn. Want daarna gaat het eigenlijk nergens meer over, behalve dan het uitstapje naar de Lakenhal - waar een van zijn schilderijen hangt. De toeristische wandelaar mag nog de Burcht bestij gen en wordt langs hel stadhuis en de Nieuwe Rijn geleid, waar wat familie en aangetrouwde familie van Rem brandt hun neringen hebben gedre ven. Leuk, maar de rillingen van his torisch genot zijn in de buurt van de Pieterskerk toch wel opgehouden. WIM WEGMAN Hoe voelt het om toerist te zijn in je eigen stad? De redacteu ren van deze krant lopen deze zomer met gidsen door Leiden om alle bekende en minder be kende plekken opnieuw te ont dekken. Vandaag: 'In het voet spoor van de jonge Rem brandt'. gestopt. Maar goed. zijn steen staat nu in de ontvangstruimte van de begraafplaats aan de Groenesteeg. Wie er wel ooit gelegen heb ben? De geschiedkundige Ro bert Fruin bijvoorbeeld. De in dustrieel Krantz. En de moeder van Van Gogh. Maar nu is er dus geen kaak of kies meer van over. Wat rest zijn fraaie graven. Zerken met een opschrift in glas. Een grafmonument van terracotta. Een bronzen immor tellenkrans. Verder is overal het verval zichtbaar. Zoals scheu ren in de dekplaten op de gra ven. Kan helaas niet anders, zegt de gids. Die platen zijn van kalksteen. De natuur maakt daar uiteindelijk - ook al kan dat eeuwen duren - weer ge woon kalk van. Het verval kan wel worden vertraagd, wat een tijdje terug ook is gedaan tij dens een grondige opknap beurt. Maar het verval kan niet worden tegengehouden. Zoals dat ook voor de mens geldt. Ie dereen komt ooit op een kerk hof terecht. Laat het dan maar een mooi kerkhof zijn. Het definitieve ontwerp voor de grondige verbouwing van het Kamerlingh Onnes Laboratorium is nagenoeg klaar. Architect H. Ruijssenaars van de Architectengroep in Amsterdam legt op dit moment de laatste hand aan de plannen voor het monumentale complex aan de Steen- schuur. Het college van bestuur van de Leidse universi teit moet dan nog zijn oordeel vellen, voordat daadwer kelijk met de verbouwing kan worden begonnen. Naar verwachting is het complex eind 2002, begin 2003 klaar om de rechtenfaculteit te huisvesten. LEIDEN HERMAN JOUSTRA In het voorontwerp komt de oude hoofdingang aan de Steenschuur weer terug. Die kant van het complex heeft de meeste uitstraling en blijft ver der nagenoeg onveranderd. Het bouwblok aan de Zonneveld - straat, dat uit de jaren zestig stamt, past niet zo bij andere bebouwing in die straat en wordt grondig aangepakt. Een nieuwe gevel van baksteen wordt in het ontwerp aange vuld met een houten skelet, dat vlak voor de gevel staat. Ook moet er een rij bomen komen in de Zonneveldstraat. Verder vervalt het deel van het complex dat aan de Lange brug is gelegen. De slopersha mer moet daar een eind maken aan de gebouwtjes die in ver schillende periodes, volgens de architect ad-hoc, zijn neerge zet. Hiervoor in de plaats komt nieuwbouw. In het ontwerp is veel plaats ingeruimd voor gla zen elementen. Ruijssenaars noemt 'licht het mooiste bouw materiaal'. Ook in het complex zelf wordt flink verbouwd. Zo zijn er plannen voor een nieuw trappenhuis en een lichtkoepel op de binnenplaats. De monu mentale collegezaal van het voormalige laboratorium wordt in zijn geheel gerestaureerd. Ook komen er een tweede col legezaal, een nieuwe biblio theek en individuele computer werkplekken. Het Kamerlingh Onnes stamt uit 1856. Het dankt zijn huidige naam aan Nobelprijswinnaar (in 1913) Heike Kamerlingh, die in 1908 als eerste helium vloei baar maakte en de supergelei ding van metalen ontdekte. De ze beroemde Leidse natuur kundige maakte het laboratori um met temperaturen tot een duizendste graad boven het ab solute nulpunt van min 273 graden Celsius tot het koudste plekje op aarde. LEIDEN HERMAN JOUSTRA Prachtig hoor, zo'n Open Ker kendag. Ook wel Langs Leidse Kerken genoemd. Met bezichti gingen van de zeven kerken in de binnenstad voor wie dat wil. Om het geheel extra feestelijk te maken is er de muzikale omlijs ting. Organisten bespelen de orgels in de verschillende ker ken. Ook zaterdag was er weer een Open Kerkendag. In de Hartebrugkerk aan de Haarlem merstraat viel gregoriaanse mu ziek te beluisteren. Althans, dat was de bedoeling. Maar voor de deur van de kerk stond een mu ziekgroep van Evangelie Ge meente De Deur zo luid te spe len, dat de gregoriaanse muziek binnen nauwelijks nog was te horen. „Het was echt een enorme herrie", zegt G. Gussenhaven, secretaris van het kerbestuur. „Vanwege dat daverende lawaai was er van onze eigen muziek niets te horen. Het was veel te hard. Zo hard, dat we de deu ren van de kerk dicht moesten doen. En dat staat toch een beetje vreemd op een open dag." Kerkbestuurder Gussenhoven heeft een vervelend gevoel overgehouden aan het optre den van de evangelisten. Aan vankelijk stonden ze op het grondgebied van de rooms-ka- tholieke kerk te zingen. Gussen hoven: „Binnen de kettingen. Ik heb gevraagd of ze wel een ver gunning hadden. Die hadden ze. Maar niet voor muziek op ons grondgebied. Dus heb ik ze gevraagd of ze iets verderop wilden gaan spelen. Of ik wel een christen was, vroegen ze toen. Ja, heb ik gezegd, anders had ik jullie helemaal wegge stuurd. Vervelend blijft het wel. Het is niet de eerste keer dat ze voor overlast zorgen. Ik vraag me af waarom de boodschap met zoveel herrie gepaard moet gaan." Evangelie Gemeente De Deur was niet voor commentaar be- DUIVENBERICHTEN De duiven vlogen dit weekeinde vanuit Morlincourt. De uitslag: P.V. Blauwkras P. Landesbergen 1, 5, 8, 9; P. de Mooy 2; Groenendijk-Pikaar 3, 4, 6, 7, 10. P.V. leiderdorp D. van Seggelen 1, 5; T. Schoen maker 2; W. de Roode 3, 4, 8; B. van Mil 6; M. Reijerse 7; W. Tol boom en zn. 9; comb. J. Kool moes 10. P.V. Het Oosten W. Kop 1, 2, 5. 7, 9; P. Kop 3; N. de Groot en zn. 4; P. Mooten 6, 10; S. van Iterson 8. P.V. De Rijnklievers M. Hogenboom 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10; T.H. Kraan 3, 7; C.H. Kop 8. P.V. De Vriendenclub I-alau/Arbouw 1, 2, 4, 7; Rozier- /Dondelmans 3, 8, 9; R. v.d. Nieuwendijk 5, 6; F. v.d. Nieu- wendijk en zn. 10.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 9