Dance valley: niets nieuws onder de zon Cultuur Kunst /an Goghs filmblik ebruikt voor drugs Kunst in het weiland Eigenzinnige Pletnev brengt in Delft ijskoude Schumann Paul Simon op tournee Lol in je werk noodzaak voor musicus' De man met de honderd gezichten ANDAG 7 AUGUSTUS 2000 ij Tom Noppe 3EN» In een interview in de krant van vrijdag 4 augustus is n storende fout geslopen. De naam van de geïnterviewde is rkeerd gespeld. De naam van de Voorhoutse DJ is Tom Nop- as en niet Tom Notte. Noppe won vorige week in Den Haag een •wedstrijd. pjxpositie punkbeweging tterdam 'Ik ben een punker, MAMA!' is de titel van de ten- ha instelling die vanaf 16 september te zien is in de Rotterdamse tjj. positieruimte MAMA. Draaide het bij het ontstaan van de la nkbeweging in de jaren zeventig vooral om de klassenstrijd, no 2000 richten punk-rockers zich tegen de consumptie- aatschappij. Hoe kunstenaars daardoor worden beïnvloed is zien op de tentoonstelling. De expositie wordt geopend rij ns het punk-rock-festival 'Stardump Rumble' dat 15 en 16 *v ptember plaatsvindt in Waterfront aan de Boompjeskade in tterdam. itHuesrockfestival inTegelen Hielen De zeventiende editie van het Bluesrockfestival wordt mp 2 september in Tegelen gehouden. De Nederlandse formatie ie, ïby The Blizzards treedt op en ook de Amerikaan Guy For- "er th is van de partij. Michael Katon, door zijn fans 'The boogie pn from hell' genoemd, speelt eveneens op het Bluesrockfes- al. De overige optredens worden verzorgd door Starfish Bowl, jnny Lush Blues Shouter, Lance Keltner en Julian Sas. Een dik uur in de rij staan om eetmuntjes te bemachti gen is geen pretje. Het was een van de weinige miskleu nen van de organisatie van Dance Valley, dat afgelopen zaterdag in Recreatiegebied Spaarnwoude zonder al te veel wanklanken de zesde editie beleefde. spaarnwoude rick treffers De mensep in de rij staan zich zelf op te vreten in de stoffige warmte, maar zo'n moment van verveling valt natuurlijk ook te benutten voor reflectie. Van uit de rij is te zien hoe iemand zich voor 75 gulden naar bene den laat vallen bij het bungy jumpen, terwijl oververhitte danslustigen zich verkoelen aan de ijswand. De soundtrack bij dit tafereel zijn de machinale beats uit de house- en de tech- notent, die met elkaar versmel ten als twee net niet even snel rijdende treinen. Dance Valley draait om de 'totaalervaring'. De top-dj's spelen daarin een veel kleinere rol dan de organisatie doet voorkomen. Zo zullen alleen specialisten en collega-dj's het verschil opmerken tussen de tech-house van Darren Emer son en de zogenaamd soulvolle techno van Steve Rachmad. Het gros der aanwezigen heeft niet echt een favoriete dj. Bij de oor verdovende set van Dave Tip per in de Chesterfield-tent is het vooral druk bij de chat- boxen ('hoop herrie hier', mailt Jantje aan Pietje naast hem) en de nieuwe two-step-rage - een soort versimpelde drum 'n' bass met samples van bekende soul- en disconummers - van Groovemaster Johnson krijgt weinig voeten in beweging. De tenten genaamd 'progressive' en 'nu beats' suggereren dat er nog steeds grote verschuivin gen in dance-land plaatsvin den, maar aan de verrichtingen van de vele vakkundige doch inwisselbare dj's te horen, blij ken die benamingen vooral een lege huls. Vroeg in de middag is duide lijk het verschil met de vorige festival-edities merkbaar. De aanstekelijke euforie heeft plaatsgemaakt voor een ont spannen, vrolijke sfeer. Dance is volledig ingeburgerd. „Wij verzorgen het geluid, jullie de energie. Samen leidt dat tot vre de, liefde en geluk", luidt de kreet waarmee Junkie XL's Tom Holkenborg zijn set op het openlucht-podium aanvangt. Voor messiassen is geen plaats in de toegepaste kunst die dance is. Dat wordt eens te meer duidelijk op het volle VIP- terras, dat een indrukwekkend uitzicht biedt op het hoofdpo dium, waar dj Erick-E draait. De bier drinkende meute aldaar lijkt als twee druppels water op de rest van het 55.000-koppige publiek. Allemaal Very Interes ting Persons. Visueel is Dance Valley een spektakel. Zien en gezien wor den is het devies. De parade van gedrochten uit cyberspace, duizelingwekkende decolletés, mannen verkleed als non en de ranke vamp in een latex mini rokje met split tot aan haar stuitje geeft een mooi, maar verwarrend tijdsbeeld: 'kijk ons eens open en bloot van onszelf genieten in het als ik-tijdperk vermomde wij-tijdperk!' 7erdam gpd rkl ep door de rekening", zegt imaker Theo van Gogh. ,,Ik verdrietig en teleurgesteld, hoop dat ik mijn cruciale injiscènes nog ongeschonden ïgkrijg, is vrijwel vervlogen." regisseur van Baby Blue j kt slachtoffer te zijn van en gssmokkel. In plaats blikken met filmopnamen op Curasao zijn gemaakt, fen ontwikkelaars in het la- itorium in Amsterdam vori- week in een filmdoos twee jes cocaïne aan. an Gogh en zijn crew ver ren vorige week vijf dagen Curasao om opnamen te :en voor Baby Blue (Bloed- u I, een film noir naar een riario van Tomas Ross, die in Tiari moet verschijnen. Da- jks werd na afloop van de iamen een doos met filmrol per vliegtuig naar Neder- d gestuurd, om die alvast te "n ontwikkelen, o ook op de laatste opname toen een medewerker het Jcet zoals gebruikelijk afle- de op de luchthaven Hato Willemstad. In Amsterdam reerde een hele andere >s, met een handdoek, stuk spijkerbroek, wat andere ïmel en de twee zakjes wit ïder. Het pakje had wél de juiste vrachtbrief, met bijbeho rende stickers en labels. „Pas in het laboratorium bleek dat er geen filmblikken in zaten", zegt een woordvoerster van producent Shooting Star Filmcompany. „Het materiaal van een hele dag filmen is spoorloos. Ons doosje heeft er gens tussen Hato en Schiphol een andere identiteit aangeno men." De Amsterdamse politie, de KLM en de Koninklijke Ma rechaussee hebben de zaak in onderzoek. De verdwijning van de blik ken is een ramp, zégt Van Gogh, want op de filmrollen stonden sleutelscènes. „Er zit niets anders op dan alles over te doen. Maar je mist dan na tuurlijk een hoop inspiratie die er de eerste keer wel was. Het is allemaal een hoop gedoe." De cineast loofde op de Amster damse tv-zender AT5 een belo ning van 100.000 gulden uit voor degene die de filmblikken ongeschonden weet terug te bezorgen. Van Gogh maakt er geen ge heim van dat hij zich wel eens bezondigt aan cocaïne, maar elke verdenking richting hem zelf of zijn crew wijst hij van de hand. En ook een publiciteits stunt zou nooit in hem zijn op gekomen. „Zelf had ik het niet op zo'n domme manier gedaan. Bovendien heb ik veel liever de scène dan de coke." zoeterwoupe Het weiland bij kaasboerderij Rustdam in Zoeterwou- de werd zaterdag niet bevolkkt door koeien, maar door kunstenaars. Zij maakten ter plekke beelden van materialen die ze van boeren uit de omgeving kregen. De verzameling beelden is opgenomen in de Beeldenroute 2000, een fietsroute door het landelijke gebied tussen Leiden, Zoetermeer en Alphen aan den Rijn. foto mark lamers muziek recensie winand van de kamp Delft Chamber Music Festival Gehoord: zaterdag en zondag in Delft (Prinsenhof) Op het kamermuziekfestival van Delft lopen doorgaans ge renommeerde musici rond. Maar iemand met de faam van Mikhail Pletnev, de gevierde di rigent van het Russisch Natio naal Orkest en een internatio naal bejubeld pianist boven dien, heeft ook het Delftse festi val niet dagelijks over de vloer. Zulke hoge gasten moet je te vriend houden. Pletnev is niet alleen een groot musicus maar ook een ei genzinnige persoonlijkheid. Hij had blijkbaar de smaak te pak ken en vond ineens zijn eigen bijdrage aan het festivalpro gramma - Beethovens Blaask- wintet en Schumanns 'Etudes Symfonique' - te beperkt. Of hij niet nog iets mocht spelen. En dus verdween, tot verdriet van vele bezoekers die speciaal voor dat werk waren gekomen, Brahms Klarinetkwintet van het programma om plaats te ma ken voor Rimsky-Korsakovs Blaaskwintet. Aanstekelijke muziek en bo vendien voortreffelijk uitge voerd met een stuwende piano partij van Pletnev en uitsteken de bijdragen van de blazers van de London Winds, maar toch... Eigenzinnig ook was Pletnevs uitvoering van Schumanns 'Etudes Symfoniques'. Hij speelde met een verbijsterende technische beheersing en een ijzeren controle. Schumanns grillige melodieën klonken als gebeiteld, de basakkoorden ge lijk militaire exercities, het pas sage werk in de rechterhand koel glinsterend als sneeuwkris tallen. Indrukwekkend, maar ook ijskoud. Van Schumanns poëzie geen spoor. Wat een verschil met de uit voering van Schumanns Pia nokwintet een dag later. Ook pianiste Bella Davidovich kan stevig in de toetsen grijpen, maar met wat een gloed. En ook de vier strijkers - rasviolis ten Isabelle Faust en Janine Jansen, Isabelle van Keulen, dit keer op de altviool, en de jonge celliste Natalie Clein - speelden met een weldadige warmte. In het Scherzo en de Finale vlogen de vonken ervan af. Zoveel on gebreidelde musiceervreugde maak je zelfs in Delft niet dage lijks mee. den haag gpd Tien jaar na zijn laatste studio album, het Braziliaans georiën teerde 'The rhythm of the saints', en drie jaar na de soundtrack van zijn op Broad way geflopte musical 'The Ca peman' komt Paul Simon met een nieuwe cd. De titel van het album is 'You're the one'. De nu 58-jarige Simon (ooit deel uitmakend van het duo Si mon Garfunkel) gaat na het uitbrengen van de cd, begin ok tober, aansluitend op tournee door Europa en de Verenigde Staten. Het is niet waarschijn lijk dat Paul Simon naar Neder land komt. itionaal jeugd orkest repeteert voor internationale tournee cl )rwerth martin hermens ike aspecten zijn er volop. :s wordt voor de jonge muzi- iten geregeld, zodat alle aan- :ht gaat naar het samen mu- maken. Er staan goede di- nten voor het orkest en er altijd wel een aardig reisje vast, dit keer naar Duits- ei. Maar meespelen in het onaal Jeugd Orkest (NJO) it ook een tragische kant, -gens directeur Arthur van „Dit is de leukste periode hun leven. Wanneer deze nsen in professionele orkes- gaan spelen, verliezen ze van hun speelplezier." let is een wrange constate- l van Van Dijk. En hij is de ste die zou willen dat het an- s was. „De professionele or- twereld is hard. Zo'n orkest :en tamelijk starre organisa- Daarin zit je als muzikant al ïl gevangen. Het is moeilijk i je daartegen te wapenen lat je je eigen elan in je werk it blijven stoppen. Die slech- itructuur van orkesten en de ns slechte dirigenten die er- >r staan, hollen je als muzi- it uit." Daarnaast", vervolgt Van k het sombere verhaal, „is er i eenzijdige aandacht voor ist en dirigent, hoe goed of cht die ook zijn. Niemand in publiek staat er bij stil dat een symfonieorkest honderd ïnsen hun leven aan de mu it geven. Dat werkt zo frus- rend. Dat maakt dat concer- i van professionele orkesten ik ook zo vreselijk saai zijn. vind het luisteren naar een ?d jeugdorkest veel leuker." )e honderd jonge musici die in Doorwerth tien dagen ig de reeks concerten van het 0 voorbereiden, hebben daar ïmaal nog geen weet van. De estudeerde conservatorium- denten krijgen er de kans iktijkervaring op te doen, die td nodig is om later als or- •tmusicus een boterham te dienen. Alle conventies van 1 professioneel orkest ken- n ze in Doorwerth niet. Dat lakt het samen muziek ma- i tot een feest. .Veel grote dirigenten werken Het Nationaal Jeugd Orkest repeteert voor zijn tournee. graag met jeugdorkesten", ver- Lelt Van Dijk. „Omdat daar de sfeer zo goed is. Ze vinden er hun plezier in het muziek ma ken terug. Lol hebben in je werk is een wezenlijke nood zaak voor een musicus. Als je die lol niet meer hebt, is de mu zikale biefstuk niet meer te vre ten. En dat zie je helaas bij veel professionele orkesten." Van Dijk vestigt wat dat be treft zijn hoop op de jongere generaties. „Ik hoop echt dat die hun eigen toekomst bepa len. Wij geven ze daarvoor bij het NJO de middelen. In de ja ren zeventig had je de sterke opkomst van de ensemble-cul tuur. Dat was het toenmalige verzet tegen het starre orkest- bedrijf. Ik hoop dat de jonge mensen van nu hun eigen weg vinden om iets aan hun eigen situatie te doen." Een symfonieorkest met hon derd jonge muzikanten heeft grote voordelen. „Wij zijn beter in het spelen van nieuwe mu ziek", zegt de directeur van het NJO. „Daar nemen we de tijd voor. We zitten niet vast aan strakke repetitieschema's. Bo vendien is alle muziek voor jon ge musici nieuw. Vorig jaar speelden we een compositie van Bruckner. Daar hebben on ze muzikanten nog nooit naar geluisterd. Dat heeft een won derbaarlijk effect: op de eerste repetitie kennen ze hun eigen partij, maai- ze hebben geen idee van de totale klank van het werk." Het symfonieorkest is en blijft een log apparaat, aldus Van Dijk. „Maar het manage ment zou een manier moeten bedenken die de zekerheid van de positie van musici garan deert en daaniaast zorgt dat het speelplezier niet verloren gaat. We gaan daar volgend jaar met onze zomeracademie mee ex perimenteren. We willen jonge musici laten kennismaken met zoveel mogelijk soorten mu ziek." „In de toekomst zullen deze mensen bereid moeten zijn om foto cpd/cees mooij alle muziek te spelen. Het re pertoire voor een symfonieor kest houdt tegenwoordig op bij Bruckner, Mahler en Sjostako- witsj. Andere muziek moeten deze mensen zien terug te ver overen, al moet het in ensem- blespel. Daar zetten we volgend jaar op in. Dat moet lukken, want ik kan me niet voorstellen dat er een musicus is die geen Mozart wil spelen." Tournee Nationaal Jeugd Orkest: 7/8 Concertgebouw Amsterdam, 9/8 Konzerthaus Berlijn, 12/8 Internationales Kunstforum Drewen, 13/8 Fes- tspiele Mecklenburg- Vorpommern Woldzegarten, 14/8 Kultursommer Nordhes- sen Grossalmerode, 15/8 Kul tursommer Nordhessen Merx- hausen, 17/8 Unterkirche Dresden, 18/8 Theaterplatz Dresden, 20/8 World Expo 2000 Hannover, 22/8 Alte Oper Frankfurt, 26/8 Lowlands Fes tival Biddinghuizen, 27/8 Mu sis Sacrum Arnhem, 3/9 Nas- saukerk Amsterdam. Alec Guinness (1914-2000) Met Simone Signoret in 'Macbeth' (1966). Sir Alec Guinness was als ac teur zeer wendbaar. In elke nieuwe film speelde hij een geheel andere rol dan in zijn vorige. Hij was op het witte doek te zien als Adolf Hitler en als de middeleeuwse paus In- nocentius III. Hij werd wel de man met de honderd gezich ten genoemd. Bovendien was de zaterdag overleden acteur een meester in vermommin gen. Het hoogtepunt was de film Kind Hearts and Coro nets, waarin hij liefst acht ge zinsleden van de familie D'As- coyne speelde, onder wie een vrouw. Alec Guinness de Cuffe werd op 2 april 1914 in Londen ge boren. Hij is ondanks een in tensieve speurtocht nooit te weten gekomen wie zijn vader was. Guinness leerde het ac teursvak aan het Fay Compton Studio of Dramatic Art en de buteerde op het toneel in 1934. Vanaf 1936 speelde hij in het beroemde Old Vic-theater in Londen in stukken van Wil liam Shakespeare, Anton Tsje- chov en George Bernard Shaw. In totaal heeft hij zo'n tachtig rollen op het toneel ge speeld. In de Tweede Wereldoorlog werkte hij bij de Britse marine. Hij kreeg in 1942 speciaal toe stemming om mee te werken aan een toneelstuk in New York, dat de Amerikaanse be trokkenheid bij de oorlog moest rechtvaardigen. Na de oorlog was Guinness vrijwel alleen nog in films te zien. Hij had overigens zijn debuut op het witte doek al in 1934 ge maakt in de film Evensong. Guinness is in meer dan veer tig films te zien geweest. In 1946 speelde hij Herbert Pocket in Great Expectations, naar de roman van Charles Dickens. Twee jaar later was hij opnieuw in een Dickens- verfiiming te zien, dit keer Oli ver Twist. Van beide films was David Lean de regisseur, een man met wie Guinness veel heeft gewerkt. In het begin van de jaren vijftig speelde Guinness in een reeks kome dies, waaronder The Man in the White Suit (1951) en The Ladykillers (1955), beide keren onder regie van Alexander Mackendrick. In 1957 kreeg Guinness grote bekendheid met zijn rol van de flegmatieke kolonel Nichol son in The Bridge on the River Kwai, een film over Britse krijgsgevangenen die in Thai land voor de Japanners een brug moeten bouwen. Ook hiervan was Lean de regisseur. Guinness kreeg voor zijn rol de Oscar voor de beste man nelijke hoofdrol. In 1959 verhief koningin Eliza beth hem in de adelstand. Als •Sir Alec zette hij zijn carrière voort met Lawrence of Arabia, opnieuw onder leiding van Lean (1962), The Fall of the Roman Empire (1964), waarin hij de rol van keizer Marcus Aurelius speelde en Dr. Zhiva- go, naar de beroemde roman van Boris Pasternak (1965). In 1973 was Guinness als Adolf Hitler te zien in The Last Ten Days. Daarna verscheen hij nog in films als Star Wars (1977), Raise the Titanic (1980) en A Passage to India (1984), waarin hij als Indiase goeroe schitterde. Voor zijn rol in Star Wars werd hij genomineerd voor de Oscar voor de beste mannelijke bijrol. Hetzelfde gold" voor zijn rol in Little Dor- rit (1987), opnieuw een Dic- kensverfilming. In 1980 kreeg Met zijn Oscar in 1980. hij voor zijn bijdrage aan de filmkunst een ere-Oscar. Guinness' laatste film was in 1991 Kafka. Hij trok zich ver volgens uit het publieke leven terug met zijn vrouw Merula Salaman, met wie hij in 1938 was getrouwd en bij wie hij een zoon had. Deze zoon, Matthew Guinness, werd ook acteur. Matthew was de reden dat Guinness rooms-katholiek werd. Toen zijn zoon in 1955 polio kreeg, bad de atheïsti sche Guinness in een katholie ke kerk voor de genezing van zijn zoon. Matthew kon zes maanden later weer lopen. anp/afp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 13