Noordelijke kunstenaars ontvangen maar weinig subsidie heb de vertrouwde wereld op zijn kop gezet' Dancefestival met 60 dj's en live-acts "kent van Gogh tekende vhol'je Hollandscheveld' Cultuur Kunst Japans theater 'Interactieve roman' van Stephan Sanders Rembrandthuis krijgt geld [DAG 3 AUGUSTUS 2000 tips Wassenaarse kunstroof le uitzending van het programma 'Opsporing verzocht' jopen dinsdag over de kunstroof in Wassenaar heeft i enkele bruikbare tip opgeleverd. Dat meldt de politie tenaar. In de nacht van 27 op 28 juli werden uit de wo- 196-jarige kunstschilder Sierk Schroder 27 van zijn en, aquarellen en tekeningen geroofd. Onder de schil- fevonden zich zeer persoonlijke werken, zoals drie teke- an Schröders moeder op haar sterfbed en een in 1943 schilderij van zijn dochter Ruth. De gestolen werken it afgelopen jaar nog te zien op een overzichtstentoon- an zijn werk in de Haagse Pulchri Studio aan het Lange Atjr van Leeghwater Het Noord-Hollands landschap en de monumenten itraal bij de zomerse manifestatie 'Uit! In het land van lt v|ter'. De reeks activiteiten begint op 11 augustus met irfgoedwandelingen in Beemster. Van 11 augustus tot e september is het effect van het werk van waterbouw- >te3Leeghwater te bezichtigen tijdens de speciaal uitgezet- :adiute. In De Rijp en Eilandspolder zijn dorpswandelin- ge~pn natuurwandeling terwijl De Schermer zich presen- 'tslt muziek en een boottocht. Middenbeemster verzorgt L ejonstratie van het Noord-Hollandse steenwerpen. Jiejestijn in Arnhem 1 Dj in Arnhem vindt van 23 tot en met 27 augustus het 'icljRijnfestijn plaats. Het programma is zo samengesteld üë'lor jong en oud wat te beleven is. Zo treedt Het Gelders ?'e_p in de buitenlucht, is er een vliegshow boven de Rijn, 'er fde binnenstad oldtimers en is er aan de Rijnkade een êehtbioscoop. Vrijdagavond 25 augustus is er een smart- 'e fyond. Is van Vincent- van 5 een kerkhofje blijkt It Drentse Pesse te zijn Hmaar in het naburige Rheveld. Tot die con- )mt de Hoogeveense Albert Metselaar na bestudering van de ™®Ten van de brieven die van Gogh aan zijn to schreef )gh verbleef half sep- B83 enkele dagen in de i van Hoogeveen. Daar ,r%ij een tekening van hofje. Lange tijd werd zehen dat dit het kerk- j Pesse was. Die opvat- 'eïafkomstig van de Ant- n wetenschapper Tral- Metselaar het boek van had gelezen, kreeg hij e" el dat er iets niet ldop- ®l1laar heeft veel studie *s iiaakt van kerkhoven in de gemeente Hoogeveen. Hij las daarom ook de brieven die Vincent van Gogh aan zijn broer Theo schreef. „Opmerkelijk is dat het to rentje dermate onduidelijk wordt weergegeven dat daaruit helemaal niet valt op te maken van welke kerk die afkomstig is", zegt Metselaar. Tralbaut had zijn opvatting juist voor een groot deel op het torentje Groningen Een expositie of theater? Het Groninger Museum heeft zijn best gedaan de tentoonstelling 'Japans porselein uit Nederlandse collecties' zo opvallend mogelijk te presenteren. Het Philippe Starck- paviljoen, genoemd naar de beroemde Franse ontwerper, is bij uitstek geschikt om deze Japanse vaas op zijn voordeligst te tonen. De expo sitie bevat een grote hoeveelheid eeuwenoude Japanse sier- en ge bruiksvoorwerpen van aardewerk, zoals pronkborden, dekèelvazen, rijstkommen, theeserviezen, scheerbekkens en flessen. Een deel van de voorwerpen is afkomstig uit particuliere collecties en is nog nooit eerder vertoond. De tentoonstelling in het Groningermuseum duurt nog tot 5 september. FOTO CPD/HAN DE GRAAF Helft van Rijks steun naar Amsterdamse kunstenaars amsterdam anp Schrijver, columnist en televi siemaker Stephan Sanders pu bliceert vanaf 6 oktober een interactieve roman. Lezers kunnen via de site www.lief- de-is-voor-vrouwen.nl de voortgang van het verhaal vol gen en commentaar leveren op stijl en inhoud. Sanders plaatst drie begin- varianten van het verhaal op de site, elk een ander moment uit de vertelling. De meest ge lezen scène wordt vervolgens het eerste hoofdstuk van de roman. De publicist zal de volgende hoofdstukken vanuit die startpositie schrijven en beetje bij beetje online publi ceren. Twee keer per week ziet een bezoeker de schrijver live aan het werk, wekelijks kan de lezer de aanvulling downloa den. Op die manier kan een be zoeker van de site de wor dingsgeschiedenis van de ro man van dichtbij meemaken en er commentaar op leveren. De vijf beste commentaren worden door Sanders online beantwoord. Een verslag van de discussie die daaruit ont staat, wordt wekelijks in het magazine van de Volkskrant gepubliceerd. De Amerikaanse schrijver Stephen King publi ceert zijn thriller The Plant op dit moment ook op internet en laat de lezers ervoor per hoofdstuk betalen. Sanders: „Internet is een soort beeldtelefoon, er kan over stijl gediscussieerd wor den aan de hand van heel concrete zinnen of paragra fen. Zo wordt het ook een soort schrijfcursus." Sanders heeft dit najaar een gast- leerstoel aan de Rijksuniversi teit Groningen. De ervaringen die de publicist opdoet met deze roman hoopt hij te kun nen gebruiken bij zijn colle ges. Bovendien past deze ma nier van publiceren bij San ders' manier van schrijven. „Al schrijvende schrijf ik. Ik heb natuurlijk wel een idee over het verloop van het ver haal, maar of het werkt, zie ik pas als ik schrijf." Sanders' uitgeverij Vassal- lucci vervult een pioniersrol, stelt uitgever Oscar van Gelde ren. De site valt onder de web pagina's van de Amsterdamse uitgeverij, maar Vassallucci verdient niets aan het project. Van Gelderen ziet wel voorde len. „Dit is de eerste interac tieve roman in Nederland. De publiciteit is gunstig voor de uitgeverij en voor de verkoop van de gedrukte vorm van de roman, die eind januari 2001 zal verschijnen." leeuwarden gpd Metselaar bestudeerde daar om heel gedetailleerd de teke ning en de beschrijving die Vin cent van Gogh van het kerkhof je geeft in de brieven aan zijn broer. Hij komt tpt de conclusie dat wat Van Gogh op zijn teke ning weergeeft, de schilder nooit gezien kan hebben in Pesse. Hij meent dat de be graafplaats van Hollandsche veld veel meer overeenkomsten vertoont met de tekening en de beschrijving in de brieven aan zijn broer Theo. Het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst (Fonds BK- VB) heeft in acht jaar tijd slechts veer tien Friese kunstenaars verblijd met een individuele subsidie. Aan Amster damse kunstenaars werd in de periode van 1988 tot 1997, de helft van deze subsidies toegekend, een aantal van maar liefst 2022. Voor Groningse kunstbeoefenaars zag het er niet veel rooskleuriger uit: 67 positieve beoor delingen over acht jaar. Eén van deze subsidies is het startstipendium van 35.000 gulden. Het Fonds BKVB krijgt jaarlijks on geveer 40 miljoen van het rijk, voor het uitkeren van financiële steun. Com missies beoordelen of de aanvragers voldoen aan hun kwaliteitscriteria. Het fonds geeft als enige instelling 'inko- mensvormende subsidies' en verstrek te in de genoemde periode voor 138 miljoen aan ongeveer vierduizend in dividuele subsidies. Lex ter Braak, directeur van het fonds, zegt over aanvragers uit het noorden: „Kennelijk vinden de com missies het werk niet honorabel en past het niet binnen de criteria. De meeste kunstenaars wonen in Amster dam, dus zijn daar relatief meer toe kenningen." Over de kunstenaars uit Friesland, Groningen en Drenthe zegt hij: „Als ze meer aanvragen, dan kun nen wij meer toekennen." Maar het aantal toekenningen is ver re van evenredig aan de aanvragen. Uit het bestand van Fonds BKVB blijkt dat er zes keer zoveel aanvragers wonen in Amsterdam vergeleken met de provin cies Groningen, Friesland en Drenthe bij elkaar. De toekenningen aan Am sterdamse kunstenaars liggen echter twintig keer hoger dan de drie noorde lijke provincies tezamen. Volgens de subsidie-instelling 'werkt de beoorde ling van de aanvragen goed' en 'draagt subsidieverlening bij aan de artistieke en professionele ontwikkeling van kunstenaars'. Als bewijs hiervoor wordt het onderzoek 'Opbrengsten van startstipendia" aangevoerd, dat het Instituut voor Sociaal-Weten schappelijk Onderzoek (IVA) in op dracht van het fonds heeft gedaan. Wouter de Nooy, docent kunst en cultuurwetenschappen aan de Eras mus Universiteit in Rotterdam, twijfelt aan de conclusie van het onderzoek: „Op basis van dit rapport kan iemand ook zeggen dat het startstipendium géén effect heeft. Over het effect kan niets gezegd worden. Als je dat wel doet, is het een probleem. De titel heet 'opbrengsten van het startstipendium'. Misschien is dat een signaal." De slotsom van het rapport is dat ontvangers van een startstipendium succesvoller zijn. Maar later wordt dit afgezwakt door te spreken over twee effecten die invloed hadden op de loopbaan van een ontvanger: het ta lent op basis waarvan is toegekend en het effect van de subsidie zelf. Deze ef fecten zijn volgens de IVA-onderzoe- kers niet uit elkaar te trekken, maar toch lijkt volgens hen 'koestering van talent succesvol te zijn geweest'. kef rende zigeunermuziek van Roby Lakatos on] Lakatos zal de Zigeu- ■k nooit meer dezelfde ie ir welke briljante jazzy k draai hij geeft aan t Tritsch-Tratsch Polka, je Tweede Hongaarse i. je van Liszt, maar ook ar-ise, Sunset uit Fiddler ,1- oof en alles met groot ne^oor de componisten. al<r naar zijn eigen com- esJ diezelfde 'fusion' zegt jmaar dan andersom, okn z'n uitgangspunten t ik waarmee hij in Hon- ppgegroeid en de viool, k- r nog niet duidelijk is of van God of de duivel je^kregen. Het is een trouwens. Live from t heet z'n cd die net in id is verschenen. Zelf n zijn ensemble live te te horen op het Prin- itconcert in Amster- I donderdag 17 augus- istaurant Keizer vlak |et Concertgebouw in jam gaan alle hoofden ir de deur als hij bin- t. Hij is klein van stuk, zaak is meteen vol. Vol )ok. Hij is net terug van keindje jammen met nnedy. Z'n ogen glin- og meer dan gewoon- ij er over vertelt. Direct ïidelijk dat hij in de we de allergrootsten in de muziek liefdevol is nen. club in Brussel waar isen 1986 en 1996 vaak was Yehudi Menuhin :e bezoeker. Op de cd fs een ode aan de grote minute for Menuhin. ubin Metha Roby in Dorde spelen, nodigde onmiddellijk uit voor optreden in Die Fleder- n Strauss in de Bayeri- atsoper in München. het thuisfront, dat wat moeilijker van te ,en dat talentvolle Roby I Ideloos op het slechte zeild was geraakt. Want lie - ze spelen allemaal hoogste niveau zigeu- f iek - 'eh, hangt nogal ditie'. „Nu doe ik dat op gezet. adden dat een beetje Roby Lakatos: „Je moet met iets nieuws komen om weer belangstelling van het publiek te krijgen." over zichzelf afgeroepen. Ze moedigden hem immers aan klassieke riool te gaan studeren aan het Bela Bartok Conserva torium in Boedapest en hadden zijn oudere broer Toni een saxofoon gegeven en ja, wat speel je op een saxofoon: jazz! En wisten ze niet dat een leer gierige jongen als Roby vroeg of laat belangstelling zou krijgen voor zigeunerjazz-giganten als Django Reinhardt en Stephane Grapppelli? FOTO WFA/F RANK VAN ROSSUM „Ik had drie of vier jaar gele den de symphonie The Bird in the Dust geschreven." Het staat als eerste nummer op de cd. Die heet Live from Budapest, omdat het de weerslag is van een concert, maar de titel zou ook op de muziek kunnen slaan. Deze muziek leeft! „Ja, dat zeg jij, en de jongens in het ensemble en ik voelen dat ook zo. Maar ik was zo vreselijk ze nuwachtig toen ik de opname thuis moest laten horen. En m'n voorgevoelens kwamen uit. De hele familie, inclusief mijn vader, riep: 'Je bent zeker gek geworden.' Ik was zo teleurge steld. Maar de volgende dag zei mijn vader: 'Wil je dat stuk nog eens voor me afspelen.' En de derde dag zei hij: 'Ja, het is toch eigenlijk heel erg goed.'" De eerste hobbel was geno men. Maar toen, het concert in Boedapest voor familie en vrienden en voor bewonderaars van zigeunermuziek, collega muzikanten. „Ik was een beetje benauwd voor dat concert." Het is op de cd te horen: Roby en z'n ensemble nemen de ves te waar ze spelen spelenderwijs, om niet te zeggen stormender hand. „Wat ik vooral met dit con cert heb bereikt, is dat het ver wachtingspatroon ten aanzien van zigeunermuziek is veran derd. Dus kan ik, moet ik ge woon doorgaan. Kijk, je hebt al tijd musici die niets op hebben met veranderingen en dan is er nog een grote groep die wel luistert, maar die geen mening heeft, maar ik denk dat 25 pro cent van de mensen gek is op deze muziek en gelukkig zijn daar veel jongeren bij." „Daar ben ik. heel blij om, want het is hoog nodig dat de zigeunermuziek met name in Hongarije een nieuwe impuls krijgt. Kijk, onder het commu nisme: dat waren nog eens tij den Hij moet hartelijk la chen. „Nee, luister: onder het communisme moest iedereen werken, de zigeuners dus ook. Bovendien was de zigeunermu ziek een pracht van een middel om toeristen te trekken, wat zeg ik: het was een visitekaartje voor het land. In ieder restau rant was de meest prachtige muziek te horen. Dat was goed voor de spelers, want die ver dienden eindelijk iets met hun talent, maar het was ook goed voor de muziek. „Maar nu is alles geprivati seerd, er is een nieuw politiek maatschappelijk leven ont staan. Er zijn heel andere res taurants gekomen, waar zigeu nermuziek niet bij past. Maar bovendien: muzikanten in je zaak is een extra kostenpost. En zo verwatert de belangstelling voor die muziek. Zo gaat dat: als mensen het niet meer ho ren, is er geen vraag meer naar. Je moet met iets nieuws komen om weer belangstelling van het publiek te krijgen." En dan natuurlijk liefst iets nieuws op een heel hoog ni veau. De leden van het ensem ble van Lakatos zijn stuk voor stuk topmuzikanten. „De sa menstelling van het ensemble wijst al naar vernieuwing. Er zit een pianist in, traditioneel hoort hij daar niet. Maar hij is nodig voor deze stijl. Het zijn allemaal jeugdvrienden van me. We kennen elkaar door en door en dat moet ook bij deze ma nier van muziek maken. Als je veel improviseert, moet je op elkaar kunnen bouwen." Nou, opa zou trots op hem zijn geweest. Opa? Ja, want Ro by stamt in directe lijn (over ze ven generaties) af van Janos Bi- hari, de Hongaarse zigeuner- violist die in hoog aanzien stond aan het Habsburgse hof en die op het Congres van We nen (1814-1815) speelde en Beethoven en Liszt onder zijn vrienden had. „Hij was een vio list als Paganini en z'n compo sities zijn briljant. Er is zelfs een straat naar hem genoemd in Boedapest en hij is de eerste zi geuner die ooit is geadeld. Roby voelt zich nauw met hem verbonden. „Doordat ik z'n composities ken en ook om dat mijn moeder ons van kind af aan heeft gezegd dat mijn broer en ik zo ontzettend veel op hem leken. Hij is alleen als bedelaar gestorven. En hij was zo rijk. Maar op een reis terug uit Wenen is zijn koets omge vallen en toen heeft hij z'n hand gebroken... 50 jaar was hij toen." Roby kan mooi vertellen en in het Hongaars klinkt het alle maal nog mooier. Maar geluk kig is daar de flamboyante tolk Madeleine Fodor, die zelfs zijn mimiek ovèmeemt. Roby springt van het verleden naar de toekomst. Binnenkort een belangrijk concert in Zwitser land en het voldoen aan uitno digingen over de hele wereld. Hij knipoogt: „Een zigeunerle- Amsterdam meester het werkterrein van kunsthistoricus en Rembrandt- expert Ernst van de Wetering. Het Rembrandthuis heeft fi nanciële problemen. De Stich ting Museum Het Rembrandt huis moet voor oktober een sa neringsplan op tafel leggen om in aanmerking te komen voor een subsidie. Het museum overlegt met de gemeente over de verkoop van het pand. Hier mee zouden de exploitatiekos ten verlicht kunnen worden. De gemeente Amsterdam geeft een subsidie van 1,2 miljoen gulden aan het Rembrandthuis. Het geld zal onder meer ge bruikt worden om het atelier van Rembrandt in oude staat terug te brengen. De recon structie van het atelier begint in oktober. Tot die tijd werken verschillende kunstenaars in het Rembrandthuis. Op dit mo ment is het atelier van de oude Vrijheid, blijheid in Mystery Land bussloo gpd Voor Björkjes, nachtreporters, jeansfans, slaapkoppen, plus sers en al die andere heden daagse festivaltypes valt op 26 augustus in het recreatiege bied Bussloo weer een nach telijk avontuur te beleven. Aan het jaarlijks terugkerende dancefestival Mystery Land zijn weliswaar grenzen gesteld - minimum leeftijd 16 jaar, le gitimatie verplicht, voetbal shirts en vuurwapens verbo den - maar voor het overige is het gedurende 720 minuten vooral vrijheid, blijheid. De organisator van Mystery Land, ID&T uit Wormerveer, verwacht 25.000 bezoekers. Ze krijgen van zonsondergang tot zonsopgang een totaalpakket aan entertainment voorge schoteld: elektronische dans muziek, stand-up comedy, la sershows, videoshows, film en variété. Ruim zestig dj's en live-acts worden ingezet voor het mas- savermaak aan de boorden vart de recreatiepias in de ge meente Voorst. Ónder hen be vinden zich 100% Isis, Acid Junkies, Dark Raver en Buzz Fuzz. Achter de laatste naam gaat de 31-jarige Amsterdam mer Mark Vos schuil, expo nent van de eerste generatie hardcore dj's. Hij is inmiddels een jaartje ouder, maar zijn populariteit is er niet minder om. Hij heeft dit jaar meer boekingen dan ooit. Hardcore is in de wereld allesbehalve op zijn retour. Mark Vos reist de ene dag af naar Duitsland, de volgende naar Frankrijk om vervolgens vAn Italië naar de Verenigde Staten te vliegen voor een groot feest in een ijs- hockeystadion. Veel van de deelnemers aan Mystery Land mogen dan de dertig zijn gepasseerd, ze ver tegenwoordigen nog altijd een subcultuur die is uitgegloeid tot een van de belangrijkste hedendaagse muziekstromin gen. Aanvankelijk was dance synoniem voor house, tegen woordig is er sprake van een veelheid aan stijlen: trance, club. hardcore en techno. Op Mystery Land heeft elke stijl zijn eigen tent. Een speciaal plaatsje is in geruimd voor Daniel Testas (33) en Rob Gaasterland (40) van Project 2000. Zij krijgen vanaf 24.00 uur een deel van het festivalterrein tot hun be schikking voor een live-optre den. De twee bekennen open lijk dat ze uitgekeken zijn op techno. „Te beperkt en te wei nig vernieuwend." Met Pro ject 2000 maakten ze hun eer ste cd, een mix van culturen en stijlen: drum 'n' bass, soul en jazz. Zo krijgt Mystery Land na zes edities langzaam weer iets met muziek te maken. Het fes tival biedt niet alleen een aan eenschakeling van geluidsim pulsen die het publiek naar een climax moeten voeren. Er is ook nog zoiets als theater en clowns, goochelaars, waarzeg gers en mime-spelers geven het festival zowaar een cultu reel tintje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 15