Stulemeijer ziet geen heil in plannen van Pechtold 'Een komiek heeft altijd iets tragisch' Bruna-top begint nieuwe uitgeven Cultuur Kunst 'Als ik groot ben, word ik ook poppenspeler' Eerst denken, dan doei Grootse herdenking sterfdag Bacb! VRIJDAG 28 JULI 2000 Koper op de Koornbrug leiden Dat koper flink wat decibellen kan produceren, was gis termiddag te merken tijdens het concert van de City of Oxford Band op de Leidse Koornbrug. Maar liefst 28 blazers van de brassband uit de Engelse zusterstad speelden klassieke en mo derne stukken. Veel deuntjes zullen omstanders niet onbekend in de oren hebben geklonken. 'Black magic woman', de film muziek van Mary Poppins en James Bond, 'Let's face the music' en natuurlijke 'Pomp&Circumstance' schalden over de Leidse wateren. De City of Oxford Band die sinds 1887 bestaat, mocht na afloop van het openluchtconcert een glaasje drinken in het Stadhuis. foto dick hogewoninc Chris Rea zegt tournee af utrecht Chris Rea, de Britse zanger-gitarist, heeft zijn geplande Europese tournee afgelast. Tijdens die tournee zou hij op 28 ok tober eenmalig Nederland aandoen voor een concert in Vre- denburg, Utrecht. Een operatie aan zijn alvleesklier, die onlangs werd uitgevoerd, gooit roet in het eten. Rea wil eerst volledig herstellen. Entreebewijzen kunnen tot en met 15 september worden geretourneerd bij de bekende voorverkoopadressen. Lowlands bijna uitverkocht delft» Het Lowlandsfestival is bijna uitverkocht. Muziekliefheb bers hebben al meer dan 50.000 kaartjes gekocht. Op het evene mententerrein Six Flags in Biddinghuizen is van 25 tot en met 27 augustus plaats voor 55.000 mensen. Volgens organisator Mojo zijn de Lowlandstickets nog niet eerder zo snel verkocht. Hij verwacht de resterende kaarten binnen een week kwijt te ra ken. Voor het eerst in acht jaar tijd groeit A Campingflight To Lowlands Paradise niet in omvang. Mojo heeft gisteren de komst van een nieuwe publiekstrekker, de drum'n bass-groep Reprazent, bekendgemaakt. Eerder liet de organisator al weten dat onder meer Limp Bizkit, Grandaddy, Blink 182, Krezip, K's Choice, Underworld en Therapy? komen spelen in de polder. Vier genomineerden Wilhelmina-ring Apeldoorn Vier beeldend kunstenaars zijn gisteren genomi neerd voor de Wilhelmina-ring, een tweejaarlijkse landelijke oeuvreprijs. De kanshebbers op de tweede Wilhelmina-ring zijn Adam Colton, Joep van Lieshout en het duo Gerard Groene- woud/Tilly Buij. De ring en het geldbedrag van 15.000 gulden worden toegekend op 28 augustus. De winnaar krijgt van de ge meente Apeldoorn meteen een opdracht voor een beeld in de stad. De jury staat onder voorzitterschap van Roel Teeuwen, voorzitter van de Kring van Nederlandse Beeldhouwers. Geen 'sting.com' voor Britse zanger geneve De Britse zanger Sting heeft geen recht op de domein naam sting.com, die al acht jaar wordt gebruikt door een Ame rikaan op zijn website voor computerspelletjes, zo heeft een VN-tribunaal donderdag besloten. Samar Shamoon, woord voerster van de Wereldorganisatie voor Intellectueel Eigendom (WIPO), zei dat de jurist Andrew Christie in een arbitrageproce dure had geoordeeld dat van kwade trouw bij het gebruik van de naam geen sprake was. Christie erkende wel dat Sting een wereldberoemde zanger is, maar wees erop dat het om de ar tiestennaam van Gordon Sumner gaat. Voorts is 'Sting' moeilijk auteursrechtelijk te beschermen omdat het een gewoon Engels woord is. Bovendien heeft de zanger de naam Sting nooit er gens geregistreerd. 'Als je door Leiden loopt zie je overal vernielingen' „Je maakt toch geen Vredesmonument om het in de kast te zetten", reageert de Bredase kunstenaar P. Stulemeijer geïrriteerd. Stulemeijer is niet blij met de mogelijkheid die wethouder A. Pechtold (cultuur) heeft geopperd om het Vredesmonument aan de Leidse Garenmarkt te defi nitief verwijderen en op te slaan. De kunstenaar wil dat de gemeente sowieso van zijn monument afblijft. Voor verplaatsing naar een plek waar de kans op vandalisme minder groot is, voelt hij ook niks. ling. „Als je door Leiden loopt, zie je overal vernielingen en graffiti. Laat de gemeente eens over een algemene oplossing voor vandalisme nadenken." In de zeven jaar dat hei kunstwerk er staat, is het mee dan tien keer vernield en me grote regelmaat als urinoir bruikt. Eerdere maatregelen zo als het regelmatig schoonma ken van het monument om een goede uitstraling te bevorderen, sorteerden weinig effect. Vorige rody van der pols Het Vredesmonument in het centrum van Leiden is vorige week voor de zoveelste keer vernield. De kosten voor herstel en onderhoud van het opval lend blauwe kunstwerk dat de gemeente bij aanschaf vier ton heeft gekost, zijn inmiddels op gelopen tot ruim 50.000 gulden. Stulemeijer reageert geïrriteerd op de commotie over de vernie- week werden opnieuw drie pa nelen ingetrapt. Een van de oplossingen is het verplaatsen van het monument naar een andere lokatie. Maar daarvoor is wel officiële toe stemming van de kunstenaar nodig. Stulemeijer laat weten weinig voor deze mogelijkheid te voelen. „Die plek is destijds niet voor niets gekozen. En als het al verplaatst wordt - iets waarover ik eens heel goed moet nadenken -, dan wel naar een plek met dezelfde maat schappelijke impact als de Ga renmarkt. Een centrale plek in de binnenstad dus." Ook ziet Stulemeijer geen heil in het voorstel van de wethou der om de blauwe glasplaten te vervangen door vandalismebe- stendige materialen. „Als een vandaal iets kapot wil maken, dan gaat het kapot. Zelfs als je het monument in roestvrij staal uitvoert. Als je daarop slaat, komt er ook een put in." Als overleg met Stulemeijer niets oplevert, overweegt Pecht old het monument te ontman telen en op te bergen. Daarvoor is volgens de wethouder geen toestemming van de kunste naar nodig. „Dat weet ik nog zo net niet", laat Stulemeijer we ten. „Ik ga me daar nog eens goed in verdiepen." Bovendien is het onont koombaar dat een monument onderhoud met zich mee brengt, vindt de kunstenaar. „Daar moet niet zoveel over ge mekkerd worden. Als er een lantarenpaal omver wordt gere den en vervangen moet wor den, dan hoor je daar toch ook niemand over?!" Pechtold wil pas volgend voorjaar 'een definitief besluit over de toekomst van het Vre desmonument nemen. leiden rody van der pols Een meisje kijkt een beetje stuurs voor zich uit. Ze voelt zich duidelijk te oud voor een poppenshow. Pas wanneer een romantisch muziekje klinkt, kijkt ze in richting de poppen kast. Daar ontvouwt zich, onder de handen van poppenspeler Adrijan Rakic, een romance tussen Jan Klaassen en de ver pleegsterpop met het roze haar. 'Oh monsieur', roept het ver pleegstertje in antwoord op een handkus van haar minnaar. Niet lang daarna heeft ze haar verpleegsterskap verruild voor een bruidssluier. Het meisje heeft een brede glimlach op haar gezicht. Applaus klinkt van alle kanten. De beeldtaal van poppenspe ler Adrijan Rakic, ex-vluchteling uit het voormalige Joegoslavië, is internationaal. Dat bleek gis teren wel tijdens zijn show 'Su per Jan' in het Leidse Opvang centrum aan de Rijnsburger- weg. Rakic is een van de spelers van Stichting Wolkentheater, dat een aantal jaar geleden is opgericht door kunstenaars uit Nederland en het voormalige Joegoslavië. Met gratis poppen- voorstellingen voor kinderen uit alle windstreken hopen de kunstenaars iets te doen voor de allerkleinsten in opvang- en asielzoekerscentra. En uit alle windstreken kwa men de kleintjes, die gisteren in opgewonden afwachting het leslokaaltje binnenschuifelden. Wanneer Rakic zijn clown een dansje laat maken, wordt het stil. „Willkommen, welkom, welcome", roept de clown bo ven het vrolijke melodietje uit. Maar de kinderen hebben vol doende aan de uitgestoken hand van de pop met zijn rode neus. Dan kruipt 'Super Jan', een puntmuts op zijn vrolijke kop- pie, uit de zwarte hoed van de poppenspeler. Rakic zet zijn melodica, een blaas-toetsenin- strument, aan zijn mond. Super Jan zit achter de toetsen. Met een ram op de neus van de poppenspeler laat hij een nieuw geluid horen. Gelach klinkt in de zaal. Door een kier van het openstaande raam gluurt een jongen die te oud is Poppenspeler Adrijan Rakic blaast op zijn melodica, Superjan zit achter de toetsen en de kinderen van het Opvangcentrum kijken geboeid toe. foto mark lamers voor de show. Niet veel later sluipt ook hij het zaaltje bin nen. Tussen de kinderen zit een jongetje met een grijs jasje. Hij houdt zijn twee vuisjes tegen zijn mond geklemd. Het is net of hij het melodietje speelt. En je ziet het hem bijna denken: 'Straks, als ik groot ben, word ik ook poppenspeler'. Leiden heeft niet alleen nieuwe wethouders, maai sinds kort ook een nieuwe beleidsvisie, waaruit moet blijken dat Leiden een echte Grote Stad is. Ken merkend voor Grote Steden is een rijkdom aan heel uiteenlo pende vormen van kunst en cultuur. Wie is dan niet be nieuwd naar de langverwachte be leidsvisie van de gemeente op grootstedelijke kunst en cultuur? De term beleidsvi sie is door het af schrikwekkende jargon van de bu reaucratische stad huistaal vervangen door Meerjaren- ontwikkelingspro gramma 1999- 2004 (de incrowd spreekt van MOP). Voor de eerste ver sie hiervan had het Rijk aan Leiden een standje en een zware onvoldoende gege ven, maar het huiswerk mocht worden overgedaan. Alexander Pechtold schreef als coördinerend wethouder Gro- testedenbeleid een voorwoord bij het herziene MOP. Opgeto gen laat hij weten, dat de be zwaren tegen de eerdere versie 'een zegen zijn geweest'. „Ze dwongen ons opnieuw stil te staan bij de uitgangspunten van het Grotestedenbeleid." Onze Alexander gaat er prat op dat voor het MOP nu geldt: 'Eerst denken, dan doen'. Ken nelijk is dat bij wethouders niet meer vanzelfsprekend. Het MOP verschijnt halverwege de zittingsperiode van de ge meenteraad. In 1998 was Alexander Pechtold nog maar een juniorwethouder: nu is hij bijna het langstzittende college lid. Is zijn politiek gewicht toe genomen? Anders gezegd: Heeft onze cultuurwethouder nu wel kans gezien om het be leid voor (grootstedelijke) kunst en cultuur te formuTeren? Helaas is dat niet het geval. Kunst en cultuur hebben in het omvangrijke boekwerk zelfs geen eigen hoofdstuk gekregen. Kunst en cultuur komen slechts terloops aan bod. En dan nooit kwalitatief, maar steeds kwanti tatief. We lezen dat in 2004 het aantal museumbezoekers is toegenomen van 650.000 tot 800.000 mensen. Over het daar aan ten grondslag liggend mu seumbeleid en gedachten over de rol van musea is evenwel niets te vinden. Het MOP staat bol van dergelij ke modieuze meetbare doelen. Zoals, eveneens voor 2004: „In het kader van de Wet Inko mensvoorziening Kunstenaars drijven vijf kunstenaars een ei gen loonvormende onderne ming." De uitbreiding van De Lakenhal had een meetbare CEES WAAL doelstelling kunnen zijn, ma: is helaas niet als zodanig opg nomen. Mocht dat niet van d andere wethouders? De historische binnenstad komt wel regelmatig ter spral maar wordt eigenlijk alleen g a zien als broi van inkom- Isten uit toei me en fun- shopping. E lichtpuntje het daaruit voortvloeiei de idee van een 'schoor maakconve nant' voor d binnenstad j Impliciet ki< de wethoud S in het MOP voor een cu tuurbeleid de vrije mai en commer eel denken het perspec tiefvan de 'ondernemende s^ menleving'. Het scenario van een dergelij marktgericht denken is één v de twee scenario's, die onze stadgenote professor Henny Langeveld beschrijft in haar r cente essay 'Kunst op termijr toekomstscenario's voor cul tuurbeleid'. Haar andere scei rio is dat van de 'ingetogen s; menleving'. Hierbij heeft de overheid sturende ambities e neemt kunsteducatie een slei telpositie in. Aandacht voor 1 milieu en voor sociale cohesi staan hoog op de agenda. Het Grotestedenbeleid is de 1 leidsmatige erfgenaam van d Stadsvernieuwing en de daar volgende Sociale Vernieuwin Verbindende en continue ele menten waren en zijn de am tie om als lokale overheid te sturen, verbeteringen tot star te brengen en iedereen mee t laten doen (de essentie van s ciale cohesie en sociale activi ring). Bij het Grotestedenbeleid pa; absoluut niet het cultuurscei rio van de ondernemende sa menleving. Juist wel het seen rio dat Henny Langeveld het scenario van de ingetogen sa menleving noemt. De wetho der heeft niet onderkend dat zijn portefeuilles Cultuur en Grotestedenbeleid samenhaJ gen. Hier wreekt zich dat ove! het gemeentelijk cultuurbelel niet meer wordt nagedacht. I Het verschijnen van Henny 1 Langevelds 'Kunst op termijif zal onze Alexander als een zei gen zien. Het dwingt hem iml mers om stil te staan bij de c sistentie van de uitgangspun voor het Grotestedenbeleid e die voor het cultuurbeleid. Alexander zal wederom tot ir keer kunnen komen en weteiL dat ook voor zijn portefeuille cultuur geldt: eerst denken, doen. Paul van Vliets laatste zomershows in Scheveningen scheveningen tom van ruswuk 'Paul van Vliet, voor het laatst in Scheveningen met z'n zo- mershow.' De advertentie klinkt bijna dramatisch, maar het wil alleen maar zeggen dat de ca baretier een punt zet achter een jarenlange traditie: in de zo mermaanden optreden in het Kurhaus en het Circustheater. Nog één keer staat hij in 'zijn zomerhuis' in Scheveningen. Daarna keert hij terug in zijn nieuwe rol: als man met een missie, als fulltime ambassa deur van Unicef. Maar eerst is daar nog zijn 'nieuwe' show Te kens van leven. Paul van Vliet beseft als geen ander dat hij eigenlijk zelf een misverstand in het leven heeft geroepen. Als bijna 65-plusser zou hij er toch mee stoppen en zich volledig wijden aan Uni cef? Van Vliet wil het nog één keer uitleggen: „Zaterdag is de première van mijn 'nieuwe' show, waarin ik een selectie uit teksten van de afgelopen twin tig jaar ga spelen. Daarmee ga ik nog één keer in volle bepak king op tournee, met alles d'r op en d'r an: een mooi live-or kest, uitgebreide theatertech niek en een grote vrachtwagen met mijn naam erop in vette letters. Vanaf 1 januari 2002 be gint dan een nieuwe fase in m'n leven. Ik blijf schrijven en spe len, maar dan nog uitsluitend voor Unicef." Paul van Vliet gaat eerst op tournee en keert dan terug in de rol die hij al sinds 1992 part time vervulde: als ambassadeur van Unicef. Maar zo ver is het nog niet. Eerst gaat hij op pad met z'n nieuwste show Tekens van leven. Van Vliet haast zich om het woord nieuw tussen haakjes te zetten. „Het is een selectie uit m'n repertoire van de afgelopen 25 jaar. Het zijn teksten die ik nog een keer zou willen zeggen en zingen en die naar mijn gevoel de essentie van m'n werk uit maken. Ik voel me in deze fase van mijn carrière het meest thuis in m'n gezongen teksten. Daarmee sta ik het dichtst bij mezelf en mijn publiek. Om het evenwicht tussen ernst en hu mor te bewaren wissel ik de liedjes af met verhalen en con ferences". Daarbij zal hij niet afwijken van zijn credo: „De emst moet licht gebracht wor den en de humor serieus. Hoe ernstiger de humor, hoe mooi- Cabaretier Paul van Vliet speelt deze zomer zijn laatste shows in het Kurhaus en het Circustheater in Den Haag. foto cpd/theo bohmers Paul van Vliet is bespiegelen- der geworden. Gevoeliger, poë tischer. Het breekpunt tussen Van Vliet als gejaagde zaken man en Van Vliet als 'family man' was in 1992, toen bij hem een gezwel werd geconstateerd. De vooruitzichten waren niet goed. Het klonk als een dood vonnis. In diezelfde tijd werd ook Audrey Hepburn ziek, de wondermooie actrice die hem als Unicef-ambassadeur had geïnstalleerd. Vanaf hun ziek bed hadden ze vaak telefonisch contact. Er ontstond een emo tionele band. Audrey Hepburn bleek onge neeslijk ziek. Het gezwel in het lichaam van Van Vliet bleek goedaardig. Hij beschouwde het als een tweede kans in z'n leven, die hij met beide handen aangreep. De verandering klonk door in zijn show 'Waar waren we gebleven' die unaniem door pers en publiek tot één van zijn beste werd uitgeroepen. Het heet cabaret wat Paul van Vliet doet, maar in dit stadium van z'n leven is die kwalificatie te eng, te benauwd. Zeker als je in aanmerking neemt wat de vloedgolf twintigers en derti gers momenteel als cabaret op de planken zet. De man die zijn inspiratie put uit de zee (Van Vliet noemt zichzelf 'een zee mens') is uitgegroeid tot een li teraire Mesdag. Met woorden schildert hij het landschap van de ziel. Eerder zei Paul van Vliet het als volgt: „Een komiek heeft al tijd iets tragisch omdat hij nooit zijn leven lang leuk kan zijn. Bij mij is het accent steeds meer naar het serieuze verschoven en die kant van mij is gelukkig even hartelijk omarmd door het publiek. Natuurlijk wordt er nog veel gelachen tijdens mijn shows, maar ik ben niet meer de komiek van het volk, de ge tapte jongen die in cafés werd begroet met een klap op de schouder: 'Ha, die Bram!'." Paul van Vliet, 'Tekens van le ven'. Circustheater, Scheve ningen. Zaterdag 29 juli t/m donderdag 17 augustus. Daar na tournee door Nederland en België. den haag gpd De top van uitgeverij A.W. Bruna in Utrecht is voor zichzelf begonnen. Marian van der Beek, Kees CaUenbach en Chris de Graaf, allen tot voor kort lid van de Bruna-directie, hebben een nieuwe uitgeverij opgericht onder de naam Ka rakter. Het trio zal per 1 september worden ver sterkt met Otto Haan, eveneens afkomstig van Bruna, waar hij de functie van uitgever beldeed- de. De nieuwe uitgeverij is gevestigd in Uithoorn. Karakter wil zowel commerciële fictie als non- fictie uitgeven. Daarnaast zullen softwarepro ducten worden ontwikkeld, gericht op zowel scholen als de 'educatieve thuismarkt', en cd- roms om thuis te leren. Dit najaar komt het bedrijf met zes boeken en zes cd-roms op de markt. Marian van der Be meldt de Amerikaanse auteur Michael DiM( curio, schrijver van een serie 'submarine-thr Iers' te hebben gecontracteerd. Ook gaat Karakter in zee met de schrijfst Ann Prospero, in wie Van der Beek de evenkr ziet van Patricia Cornwell (bekend van haar s rie rond Kay Scarpetta). Marian van der Beek werd vorig jaar ontsl gen door Bruna, waarna ze door haar collegï De Graaf en Callenbach werd benaderd n plannen voor een nieuwe uitgeverij. „Zij wild al veel langer een eigen uitgeverij beginne Maar ik zag daar niets in, had het nog te ve naar mijn zin bij Bruna. Maar toen werd ik oi - slagen. Wat mij betreft had ik nog jaren I Bruna gezeten. Maar het heeft niet zo mog zijn." muziek recensie lidyvan der spek Zomerconcert op het Knipscheer-orgel, door Jan Hage Gehoord 27/7, Grote of St. Jeroenskerk, Noordwijk-Binnen. Het gerestaureerde Knipscheer- -orgel heeft deze week dan toch zijn al eerder beloofde fa got in het pedaal gekregen. Jan Hage had het overigens zonder die fagot bepaald af laten we ten. En dat zou hoogst 'zonde' geweest zijn. Want Hage is een voortreffelijk organist, die uit elk orgel het allerbeste weet te halen. Zijn spel heeft een muzi kale exactheid die fenomenaal is. Bovendien hoor je dat Hage humor heeft. Dat komt vooral naar voren in programma's die niet helemaal vastliggen. Zo kan hij improviserend com mentaar op de preek geven (tij dens de diensten in de Haagse Kloosterkerk) dat de kern feil loos raakt, geestig en impone rend. Maar gisteravond was daar weinig ruimte voor in het pro gramma. Toch haalt hij ook hier, door Mozart te introduce ren, een grapje uit. Het Andante in F, een speels diverterend, zangerig stukje speelt Hage in een licht gorgelende register- combinatie alsof dit stoere or gel een speeldoosje is, of een lief elegant draaiorgeltje. In Mendelssohns Choral mit Variationen uit de zesde Sonate in d zet Hage tegen een stroom van snelle hagelharde klanken de statige koraalmelodie in het pedaal. Vervolgens laat hij het manuaal in de linker hand flink feestvieren terwijl de rechter hand de cantus firmus (vaste zang) speelt. Hier glorieert de vorige week nog 'vermoede' fa got als een prachtige ras-brom beer. De diverse registers gebruikt Hage in zijn transparante open spel verrassend. Zo gebruikt hij de dulciaan in het bovenwerk doordringend en opdringend in 'Wachet auf, ruft uns die Stim- me' uit de Schbler-Chorle van J:S. Bach. Rechts danst en 1 belt in een aangenaam ter de bekende Bachmelodie in manuaal, terwijl het 'wac t auf in de linker hand penetie een baan trekt door die vro wirwar. Betekenisvol verstild, haast beschouwend gec Hage Bachs sterfdag (28 met het koraal 'Vor dei Thron tret'ich hiemit' in een,e bere registratie. Om tot slo zijn Fantasie und Fuge nogmaals de grootheid van ze aartsvader der muziek te kondigen op het orgel, B; lievelingsinstrument. Op lange steeds terugkerende I toon bloeit de melodie of. een glasheldere registr; Zeldzaam werkt Hage de I uit. Het thema ontvouwt driemaal achter elkaar, gi seerd zwelt de klank en kl| steeds breder en dieper, stemmen laat hij kolken als woeste zee. Hage verkon j hier eveneens zijn eigen gr heid door Bach aan het wc te laten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 16