'Misschien blijven het wel altijd zoekers' Geloof Samenleving Meestal is stilte gratis Reïncarnatie kritisch onder de loep Gemengde gevoelent bij Amsterdam 200( 4 DONDERDAG 27 JULI 2000 979 VANDAAG Vandaag 1568 jaar geleden, op 27 juli 432, stief paus Coelestinus 1, een tijd- en bond genoot van kerkvader Aurelius Augustinus. Samen bestreden zij het zogeheten Pela- gianisme. Dat is een theologische leer be dacht door de Britse monnik Pelagius. Hij verkondig de dat de mens vrij van erfzonde werd geboren, en dat die mens de vrije wil bezitten om voor het kwade of goede te kiezen. Coelestinus en Augustinus hingen de predestinatie-gedachte aan waarin de zondige mens afhankelijk is van de genade Gods voor verlossing van het kwade. 27 Juli is de heiligenfeestdag van Christina van Vlaan deren; een vrome maagd en benedictines uit de acht ste eeuw die leefde in ae Belgische plaats Dikkelvenne bij Dendermonde. Kennismaken met junkies en zwervers Amsterdam Wie kennis wil maken met het straatleven van zwervers en verslaafden in Amsterdam krijgt daar volgende week de gelegenheid voor. Het gaat om een initiatief van de in terkerkelijke stichting voor verslavingszorg De Regenboog. Van zondag 30 juli tot en met zaterdag 5 augustus is het 'Zomervor- mingsweek'. De deelnemers helpen 's middags mee in de op vanghuizen van De Regenboog. In deze huizen biedt de stich ting koffie, een warme douche, buddyzorg en spuitenomruil voor de ruim 750 zwaar verslaafden in de Amsterdamse binnen stad. 's Ochtends krijgen de deelnemers informatie over versla ving en drugs, en 's avonds assisteren zij bij het uitdelen van maaltijden. Inlichtingen bij F. Aalderinks, 020-5317600. Predikant 'undercover' bij Cursus in Wonderen Boekje met plaatsen 'om tot rust te komen amsterdam afke van der toolen Je vindt ze op de gekste plek ken, de oases van rust die zo vaak de benaming 'stiltecen trum' meekrijgen. In het grote Leidschendamse winkelcen trum Leidschenhage bijvoor beeld. Daar is De Schakel te vinden, een 'centrum voor stil te, aandacht en gesprek', en de koffie staat er voor iedereen klaar. Of neem het Stiltecen trum in Schiphol, toch een van de drukste plekken van Neder land. Dit centrum heeft ten doel een toevluchtsoord te bie den aan reizigers. Deze en vele andere (min of meer) stille plekken zijn opgenomen in de Stilte Atlas van Nederland. Meer dan 100 plaatsen om tot rust te komen. De Stilte Atlas van Nederland is een initiatief van de Raad van Kerken. De meeste opgenomen plaatsen hebben dan ook een christelijke grondslag, al staat er bijvoorbeeld ook de Katwijkse Soefitempel in. De gids is niet volledig, omdat niet alle centra erin wilden. Samensteller Thom Breukel neemt het begrip stilteplaats ruim. Een duingebied bij Noordwijk staat er ook in: het zogeheten Hollands Duin, van Staatsbosbeheer. Hier geen pastor of meditatiemeester die de rustzoeker te woord staat, Het stiltecentrum van De Tiltenberg op de grens van Vogelenzang en De Zilk. De meditatieruimte is buiten de cursussen om vrij toegankelijk, meldt de Stilte Atlas. foto united photos de boer archief maar een boswachter, Erwin van Liempt. Voor kenners van het duingebied is het Hollands Duin een wat vreemde keus: het wemelt er van fietsers en hardlopers, en behoort juist tot de drukste duinen van Zuid- Holland. Ook elders kan men zand on der de voeten voelen op de vlucht voor drukte en geroeze moes: in de Amsterdamse syna goge Esnoga. Op de houten vloer van dit gebedshuis is zand gestrooid om het geklos van schoenen te dempen. Maar ook hier is de stilte soms ver te zoe ken. „In zomerseizoen kan het er druk zijn met toeristen", waarschuwt Breukel. Meestal is de stilte gratis, soms kost ze een lieve duit. Zo is het tussen twee en vier uur 's middags voor niks functioneel stil in de Haarlemse Groen- marktkerk, maar bedraagt de toegang tot die Amsterdamse synagoge Esnoga drie rijksdaal ders. Een etmaal 'bezinning' in De Tiltenberg in Bloemendaal, gesticht door de Graalbewe ging, is van een andere orde: 55 gulden. De openheid en het we derzijds respect. Die raken dominee W. Baan het meest, als hij voor de eer ste keer in zijn woonplaats Dordrecht een bijeen komst van 'Een Cursus in Wonderen' bijwoont. Hij vertelt bewust niemand dat hij dominee is om vooringenomenheid te voorkomen. Trouwens, niemand vertelt meer dan zijn voornaam. Achter naam of status lijken on belangrijk. dordrecht jan peter versteege De evangelisch-lutherse predi kant begrijpt naar gelang de cursus van tien bijeenkomsten vordert, steeds beter waarom de leiding het laat bij de voor naam alleen. „Het gaat er alleen om wie jij bent in de ontmoe ting met anderen", schrijft Baan in een artikel in Elk, het landelijke blad van zijn kerkge nootschap. „Dat laatste moesten we letter lijk nemen", gaat hij verder. Hij beschrijft hoe de vijftig deelne mers twee aan twee ervaringen moesten bespreken die ze met een bepaalde opdracht tussen twee bijeenkomsten hadden opgedaan. Je verschuilen was er niet bij. „Schuldgevoel, schaamte, vergeving moesten heel concreet worden ge maakt", zegt hij. „Waar vind je zoiets in de gevestigde kerkge nootschappen?" Ofschoon ds. Baan bepaald niet de indruk wekt 'om' te zijn, valt wel op dat hij bewust een open houding heeft gezocht om on bevooroordeeld te zijn. Hij vindt het principieel fout dat de bijeenkomst op 3 juni in Den Veel gelovigen binnen de Samen-op-wegkerken hebben moeite met het fenomeen New Age als verzamelnaam van niet bijbelse levensbeschouwing. Met lede ogen zien ze dat de kerken leger worden. De belangstelling voor alternatieve geloofsuitingen stijgt juist. Ook onder de eigen aanhang. Dominee W. Baan van de Evangelisch Lutherse Kerk in Dordrecht is op zoek naar het waarom en probeert links en rechts zijn licht op te steken. Een tijdje geleden stelde hij kritische vragen op een voorlichtingsavond van de vrijmetselarij. Dat bevredigde niet vanwege de zijns inziens te theoretische discussie, die daarop Hij zocht een andere aanpak, omdat hij beter wilde leren aanvoe len, waarom gemeenteleden de eigen (kerk)gemeente soms inrui len voor andere waarden en normen. Baan probeert nu wegen te vinden om vanuit 'echte kennis' te kunnen spreken over de nieu we fenomenen van deze tijd, vaak gemakshalve via het verzamel begrip New Age op een hoop gegooid. Ds. Baan meldde zich vervolgens 'undercover'aan vooreen serie bijeenkomsten rond 'Een cursus in wonderen. Dat is een lijvig boekwerk van een Amerikaanse psychologe waarin 'Jezus' vertelt waar het werkelijk om gaat. Baan deed verslag in Elk, het lande lijk blad van zijn kerkgenootschap. Haag tussen de Samen-op- Wegkerken en New Age-aan- hangers werd afgeblazen omdat de SoW-achterban grote moeite heeft met het nieuwe-tijdsden- ken zoals New Age wel wordt aangeduid. Baan krijgt in zijn functie van predikant van tijd tot tijd vra gen over zaken als De Celestijn- se Belofte van James Redfield of over Keltische magie. Andere gemeenteleden willen weer we ten of het laten leggen van ta rotkaarten door de beugel kan. Regelmatig draaien dergelijke gesprekjes uit op een voorzich tige waarschuwing zijnerzijds. Al met al had 'dominee' geen goed gevoel over deze pastorale gesprekjes. Hij vond zijn eigen antwoorden te theoretisch. Re den waarom hij ging zoeken. Baan zag zichzelf niet onmid dellijk lidmaat worden van een Keltisch kerkgenootschap, maar een aantal bijeenkomsten bij wonen over de Cursus in Won deren bij de Spirituele Sociëteit in zijn woonplaats vond hij geen slechte optie. De cursus ging van start en Baan begon zich meer en meer te verdiepen in de achtergron den, vertelt hij. De cursus van maar liefst 1.200 pagina's tekst, zo ontdekte hij, werd in de ja ren zestig via een entiteit die zich later voorstelde als Jezus rechtstreeks 'gechanneld' aan een atheïstische professor in de medische psychologie, dr. H. Schucman. BOEKBESPREKING Stilte Atlas van Nederland, meer dan honderd plaatsen om tot rust te komen. Auteur Thom Breukel, uitgegeven door Balans Amsterdam, 112 blz, adviesprijs 19,90 gulden. Aan de hand vein de foto van een donkere gang met aan het eind een verlichte trap, zou men kunnen concluderen dat er weer een slap boek over het leven na de dood is uitgebracht. En inderdaad verraadt de om slag van het boek over 'Para psychologisch onderzoek naar reïncarnatie en leven na de dood' van Titus Rivas al het on derwerp. Maar Rivas heeft geenszins een slap verhaal te vertellen. Hij presenteert zichzelf als kri tisch onderzoeker en vertelt zo wel over frappante gevallen die de idee van reïncarnatie onder steunen, als over bloopers die in eerste instantie veelbelovend leken, maar na minutieus on derzoek toch op bedrog of fan tasie bleken te berusten. Para psycholoog Rivas is verbonden aan het als degelijke bekend staande Parapsychologisch In stituut in Utrecht, waar al vele jaren wetenschappelijk onder zoek wordt gedaan naar boven natuurlijke fenomenen. Voor zijn nu uitgebrachte boek verrichtte de parapsycholoog twintig jaar onderzoek. Hij be gint met een overzicht van het internationale en nationale re- incamatie-onderzoek tot nu toe. Daarin positioneert hij zichzelf als een naturalistisch veldonderzoeker. Ofte wel een wetenschapper die spontane ge vallen onder zoekt; mensen en vooral kinde ren tussen 2 en 4 jaar die zich op eens een vorig leven herinne ringen. Er rijn ook men sen die eerdere levens terugha len onder hyp nose. Rivas zegt hierover: „Aller lei therapeuten hebben in de loop der tijd boeken gepubli ceerd met ver gaande claims aangaande reïn carnatie en de rol van trauma's uit vorige levens in huidige psy chische problematiek; claims die echter over het algemeen niet nader wetenschappelijk onderbouwd worden." Naast de veld- en hypnose-on- derzoekers onderscheidt Rivas vervblgens nog spiritisten, pa ragnosten en 'channelaars' die beweringen doen over gereïn carneerde mensen en het leven na de dood. Ook deze groe pen bieden volgens hem weinig weten schappelijk soelaas. Bovendien wijst hij op de gevaren van populaire lec tuur waarin 'reïncarnatie nogal eens wordt mis bruikt om al lerlei misstan den mee goed te praten en ook om rond uit racistische ideeën te verkondigen'. Hij hoopt, zo zegt hij, dat het de le zer duidelijk is dat een onder zoeker als hij geen affiniteit heeft met dit soort werken. Religieuzen zoals hindoes en boeddhisten die van de reïncar natiegedachte uitgaan zijn, zit ten volgens Rivas ook niet te wachten op wetenschappelijk onderzoek naar een voor hen eigenlijk al uitgemaakte kwes tie. Daarbij komt dat Rivas, in tegenstelling tot boeddhisten en allerlei Westerse esoterische stromingen zoals de antroposo fie en theosofie, ervan uitgaat dat de 'persoonlijke ziel' over leeft. „Geen bundeltje karma of een soort bovenpersoonlijke entiteit", legt hij niet zonder enige scepsis uit. Zodra de lezer eenmaal weet waar Titus Rivas staat, begint hij met het beschrijven van di verse gevallen. Ook mensen die zich de fase herinneren tussen twee levens, in het hiernamaals, komen aan bod. Hij doet één en ander op een levendige en overtuigende manier uit de doeken. Een goed boek dus, dat ook de meer kritische geesten stof tot nadenken verschaft. onno van 't klooster Titel: Parapsychologisch on derzoek naar reïncarnatie en leven na de dood. Auteur: Ti tus Rivas. Uitgeverij: Ankh Hermes Prijs: f 39,50 Hoofdstuk voor hoofdstuk werd vanaf 1965 doorgegeven via Schucman, die er aanvankelijk geen raad mee wist. Laten stel de ze samen met een collega wetenschapper aan de Colum bia University in New York het lijvige werk The Course of Mira cles samen, waarvan inmiddels vele vertalingen op de markt zijn. De Nederlandse is sinds november vorig jaar te koop. In het boek wordt uitgelegd dat wonderen een soort innerlijke bevrijding zijn, doceert Baan. „Een omslag in waarneming", zegt hij het in rijn eigen woor den. „Eerst keken we met angst en schuld naar onze omgeving, daarna met liefde en vergeving. Het is de Heilige Geest die dit wonder in ons schept." Gefascineerd beschrijft Baan in Elk de raakvlakken met de christelijke bijbel. „Er wordt een herinterpretatie gegeven van traditionele begrippen als zonde, vergeving en verzoe ning", zegt Baan. „Die blijken grote aantrekkingskracht uit te oefenen op mensen die in een kerkelijke omgeving zijn opge groeid." Baan sluit in dit verband niet uit dat in de klassieke kerkge nootschappen de 'oude woor den' misschien wat versleten rijn geraakt. Ook stelt hij zich zelf en via Elk rijn geloofsgeno ten kritische vragen zoals „Gaan we niet te vrijblijve met elkaar om?" en „Gaat alleen maar om het consi ren van een preek en wat gische teksten?" Baan zou de theoloog in i zelf verloochenen als hij r de positieve kanten van T1 Course niet ook een aant< tische noten had gekraakt had bijvoorbeeld moeite i confronterende wijze wa< men verzocht werd twee twee gevoelens en ervarin delen. Hij merkt hierover niet iedereen even goed k omgaan met de spanning dit met zich meebrengt. Ook zet hij vraagtekens bi vooronderstelling in de ct dat iedereen 'de Zoon (of ter-JPV) van God' is en da' slechts twee basishoudinj zijn om tegen de werkelijl aan te kijken: angst en lief Hij vindt dit iets te simpli blijkt uit zijn woorden. Baan hoorde in de vrager reacties van de deelneme pijn van beschadigde lev« gekwetste gevoelens'. Baa „Hoeveel van dit soort bij komsten hebben zij al afg pen? Misschien blijven he altijd zoekers." Om daar t gens aan toe te voegen. „1 zouden ze als kerkelijke c nen beter af zijn? Christel geen garantie dat je bevre gende antwoorden krijgt. Baan besluit zijn artikel v< gens met de opmerking d r. geen schande is wanneer gelovige binnen de kerk t<5 geeft een zoeker te rijn. t mag je belijden dat je doc i Christus gevonden bent" hij. „En dit is geen verdiei j Dat zal mij in de ontmoet met aanhangers van een 1 Age-verschijnsel er van w houden mij boven hen te heffen." amsterdam anp 'Tachtig miljoen wel erg veel geld' Zendingsalliantie vindt d e tig miljoen gulden die h< h gres kost vreselijk veel g< b toekomst zal moeten uit )C of het dat geld waard is, r Van der Wilden. s W. Teeuwissen van ded formeerde Zendingsbor e dezelfde kritiek. Zelf zou f voor hebben gekozen i« miljoen gulden te bested n toerusting op lokaal i e „Dan kun je heel direct ;c zijn. Zo'n groot congres indirect. In zoverre heb i aarzelingen." Teeu - noemt zichzelf doorgaai sceptisch bij zulke groti gressen, die vooral funi rissen aantrekken. „We staan er een beet d ten", zegt adjunct-dii Marja Brak van de IZB, vormde bond voor inw^ zending op gereforr grondslag. „Maar we hop het congres voor de n| heel veel zal betekeneij| unieke kans." Het internationale evangelis tencongres Amsterdam 2000 roept in Nederland zowel hoge verwachtingen als scepsis op. Op uitnodiging van Billy Gra ham komen vanaf zaterdag 10.000 evangelisten in de Am sterdamse RAI bijeen om toege rust te worden voor hun taak in de 21e eeuw: de verkondiging van het evangelie. Peet Wijchers van de Unie van Baptistengemeenten denkt dat het congres vooral voor deelnemers uit de Derde We reld heel bemoedigend kan rijn. Die komen op deze manier in aanraking met activiteiten die ze niet kennen. En ook Ge rard van der Schee van de Evangelische Alliantie is onver deeld positief over de 'opwek kende werking' van het con gres. Andere organisaties hebben wel twijfels. Secretaris C. van der Wilden van de Evangelische WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht HWS Geldig tot en met vrijdag. Noorwegen: Flinke perioden met zon, maar in het uiterste zuiden eerst nog wol kenvelden en kans op wat (mot) regen. Middagtemperatuur tus sen 16 en 20 graden, in de buurt van Oslo warmer. Zweden: In het noorden droog met gere geld zon. Naar het zuiden toe meer bewolking en enkele regen- of onweersbuien. Middagtempe ratuur tussen de 17 en 22 gra den. Finland: Flink wat zon, maar in het zui den eerst nog meer bewolking en kans op een enkele bui. Maxima tussen de 20 en 24 graden. Denemarken: Wolkenvelden, met veel zon en steeds kans op een flinke bui, soms met onweer. Maxima onge veer 20 graden. Engeland, Schotland, Wales, Ier land: Af en toe zon, maar ook wolken velden en plaatselijk wat lichte regen. Vrijdag in het zuiden meer regen en daar kans op onweer. Middagtemperatuur van 17 gra den in het uiterste noorden tot 22 in de buurt van Londen. België en Luxemburg: Wolkenvelden en van tijd tot tijd enkele pittige regen- of onweers buien. Maxima ongeveer 21 gra den. Noord- en Midden-Frankrijk: Tamelijk veel bewolking en hier en daar stevige buien met on weer. Maxima van 18 graden langs Het Kanaal tot 25 graden in het oosten. Vrijdag in het oos ten wat koeler. Zuid-Frankrijk: Flinke perioden met zon, maar in het noorden meer wolken en vrij dag mogelijk een bui. Middag temperatuur tussen 22 en 32 graden. Spanje: Veel zon, met alleen in het noordwesten soms wat meer wol ken. Droog. Middagtemperatuur veelal tussen de 32 en 40 gra den, langs de Golf van Biskaje ongeveer 23 graden. Portugal: Flinke perioden met zon en droog. Middagtemperatuur uit eenlopend van 22 graden in het noordwesten tot dichtbij de 40 landinwaarts in het zuidoosten. Mallorca, Ibiza, Menorca: Zonnig en droog. Maxima rond 33 graden. Marokko: Zonnig en droog, met aan de westkust een stevige noordoos tenwind. Maxima rond de 30, landinwaarts nog veel heter. Tunesië: Zonnig, droog en erg heet. Maxi ma aan zee dichtbij de 40 gra den, landinwaarts boven de 40 graden. Madeira: Perioden met zon en een kleine kans op een bui. Maxima onge veer 25 graden. Canarische Eilanden: Perioden met zon en droog. Mid dagtemperatuur dicht bij de 30 graden bij een stevige noordoos tenwind. Duitsland: Overwegend bewolkt en vooral in het midden en zuiden stevige buien, soms met onweer. Maxi ma tussen 20 en 24 graden. Oostenrijk: Wisselvallig weer, met donder dag flinke droge perioden en af en toe zon. Vrijdag weer veel wol ken en geregeld buien, met on weer en lokaal veel neerslag. Middagtemperatuur rond 24 gra den. Zwitserland: Donderdag waarschijnlijk droog en met name in het zuiden gere geld zon. Vrijdag in het noorden weer wolken en buien. Maxima uitlopend van 25 graden in het noorden tot 30 graden in het zui den, vrijdag in het noorden wat koeler. Tsjechië en Slowakije: Overwegend bewolkt en van tijd tot tijd stevige (onweers)buien. Middagtemperatuur tussen de 21 en 26 graden. Hongarije: Perioden met zon en in het noor den kleine kans op een bui. Vrij dag later op de dag in het westen toenemende buienkans. Middag temperatuur rond 27 graden. Italië: Zonnig en droog. Vrijdag in het noorden wat meer bewolking en kans op een bui met onweer. Maxima rond 35 graden, in het noorden net onder de 30. Corsica en Sardinië: Zonnig, droog en warm. Middag temperatuur tussen 30 en 35 graden. Griekenland en Kreta: Zonnig en droog. Maxima aan zee net boven de 30 graden, landinwaarts tot 40 graden. Malta: Veel zon en droog. Middagtem peratuur rond 35 graden. Turkije en Cyprus: Zonnig en droog. Opnieuw erg warm met maxima aan de stran den meest tussen 30 en 35 gra den, landinwaarts oplopend tot boven de 40. Weerrapporten 270708 u VRIJDAG 28 JULI 2000 Zon- en maanstanden Zon op 05.57 Zon onder 21.35 Maan op 02.49 Maan onderl9.23 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 01.36» 14.10 01 09 «13.43 Laag 09.20 21.55 09.01 21.36 station weer wind temp neersl licht bew zo 1 onbewolkt zw 2 Eindhoven Den Helder Rotterdam Aberdeen Barcelona Boedapest Bordeaux Cyprus Dublin Frankfurt Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Las Palmas Luxemburg Madrid Malaga Mallorca Malta onbewolkt w.s. 0 half bew. z 1 zo 1 onbewolkt n 1 onbewolkt nw3 licht bew. n 1 onbewolkt nw 3 18 11 0.0 18 10 00 19 14 0.0 19 11 0.0 17 10 0.0 17 11 0.0 19 11 0.0 20 14 0.0 19 15 0.0 17 11 0.0 18 6 0.0 38 23 0.0 28 17 0.0 21 16 4.0 32 19 0.0 23 16 0.0 17 12 0.0 36 24 0.0 20 14 0.2 17 15 16.0 26 14 00 13 10 2.0 24 Ï0 5.2 33 24 0 0 28 13 8.0 19 11 32.0 27 22 00 26 17 0.0 27 15 0.0 23 15 0.0 18 12 36.0 29 12 00 34 19 0 0 30 20 0.0 33 22 0.0 21 16 8.0 22 14 8,0 opklaringen onweer ~W"" warmtefront «a®. sneeuw V koufront At hagel lagedruk >- windrichting hogedruk zonnig 19 temperatuur luchtdruk in —1000— hecto pascal lice half bew nw3 23 20 0.0 Buenos Aires onbewolkt o2 15 0.0 Oslo zwaar bew. no3 13 11 7.0 Casablanca licht bew o2 25 20 0.0 Parijs zwaar bew zw2 21 15 1.6 Johannesburg onbewolkt w.s. 0 16 4 0.0 Praag licht bew. *3 21 14 0.9 Los Angeles onbewolkt z 2 23 18 0.0 Rome onbewolkt vr.s.0 29 19 0.0 New Orleans half bew. o2 33 24 0.0 Split onbewolkt zl 32 21 0.0 New York regen no 3 24 19 47.0 Stockholm zwaar bew. no 4 14 13 0.0 Tel Aviv licht bew. zo2 33 24 0.0 Warschau regen w3 22 16 0.0 Tokyo zwaar bew, z2 26 24 8.0 Wenen zwaar bew. nw6 27 18 8.0 Toronto half bew. o2 28 16 0.0 Zurich licht bew. ol 23 12 3.0 Tunis onbewolkt no J. 36 23 0.0 langkok zwaar bew. Wj 33 26 0.0 Vancouver regen no 2 22 16 0.0 LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) LF. Klein Schiphorst (adjunct) redactie A. Maandag, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071- 5323 508 Familieberichten: 023- 5317 337 023- 5320216 Redactie: 071-5321 921 Hoofdredactie: 071-5315 921 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 1 01 071-5356 230 i RUBRIEKSADVERTENTIES ]Q 071-5128 030 Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 071-5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per'half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging versü de het automatisch afschrijven van abonnements- geld, ontvangen 1,- ki betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binne d worden verzonden geldt een toeslag va >ot aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTE11 Voor mensen die moeilijk lezen, sled !SS hebben of blind zijn (of een andere leeshandicap hebben), is een samen w van het regionale nieuws uit het Lei< infomiadtieP0486U-48M86t,e (Centrum voor Gesproken Lectuur, G r V IV Auteursrechten voorbehoud® Jr( Dagbladuitgeverij Damiate K N H U I ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 10