Monument niet bestand tegen vandalisme Udo Lindenberg maakt kunst van alcohol Een fascinatie voor toren: Beatles: de beste Cultuur Kunst Academy of Ancient Music geniet met Bach Multimedia-spektakel Bael DINSDAG 25 JULI 2000 Zesde aanhouding schilderijenroof delfzul» De politie heeft een zesde verdachte aangehouden die wordt verdacht van betrokkenheid bij de roof van de schilderij en van fijnschilder Henk Helmantel. De man is in zijn woon plaats Rijssen opgepakt toen hij in zijn auto voor een verkeers licht stond. Vorige week zijn voor de roof al drie mannen en twee vrouwen uit Almelo en Rijssen gearresteerd bij een poging om drie ton losgeld voor de schilderijen te innen. De twee vrou wen zijn de echtgenote en de dochter van de vrijdag aangehou den man uit Rijssen. In februari werden 36 doeken ter waarde van 1,5 miljoen gulden gestolen uit de expositieruimte in de boerderij van Helmantel in Westeremden. De politie in Gronin gen sluit niet uit dat er nog meer aanhoudingen volgen in deze zaak. Regisseur Claude Sautet overleden parus De Franse filmregisseur Claude Sautet is het afgelopen weekeinde op 76-jarige leeftijd in Parijs gestorven. Dat is van zijn producent, Alain Sarde, vernomen. Sautet kreeg bekend heid met films als Les Choses de la Vie (1970) en César et Rosa lie (1972). Zijn film Une Histoire simple (1978) werd genomi neerd voor een Oscar voor de beste niet-Engelstalige film. Iraanse dichter Shamlou overleden teheran De Iraanse dichter Ahmad Shamlou is gisteren op 75- jarige leeftijd overleden. Hij leed al geruime tijd aan zowel kan ker als diabetes en lag sinds enkele weken in het ziekenhuis- .Shamlou was een van de bekendste hedendaagse Iraanse dich ters. Zestig jaar van zijn leven wijdde hij aan de dichtkunst. Sinds 1979 gaf hij leiding aan het tijdschrift Jom'éh (Vrijdag), waarin hij politiek getinte verzen publiceerde die armoede en onrecht aan de orde stelden. De laatste jaren leefde Shamlou, verslaafd aan opium, in afzondering. Gemeente wil discussie in 2001 heropenen Het Vredesmonument aan de Garenmarkt in Leiden doet zijn naam geen eer aan. Het kunstwerk is voor de zoveelste keer zwaar gehavend. Het opvallende kunst werk van Piet Hein Stulemeijer is klaarblijkelijk niet be stand tegen vandalisme. tende beeld te maken, een sle pende discussie over de plek waar het beeld zou moeten ko men. Nu eens viel de keuze op de ingang van het Van der Werfpark, dan weer op het Huigpark en uiteindelijk werd het toch de Garenmarkt. Toen het vredesmonument er leiden lesley grieten vervolg van voorpagina Er is al jaren veel te doen over het spiegelende, blauwe kunst werk in het centrum van Lei den. Zo volgde er vanaf het mo ment dat Stulemeijer de op dracht kreeg het vier ton kos- eenmaal stond, bleef er kritiek op het beeld. „Het is lelijk en het staat ook nog op de ver keerde plek", was het oordeel van de tegenstanders. De kos ten van reparatie van het regel matig vernielde kunstwerk lie pen bovendien op tot tiendui zenden guldens. De tegenstanders veerden op toen vorig jaar uitlekte dat er mogelijk het giftige cadmium in de tegels was verwerkt. Dat bleek bij nadere inspectie niet het geval. Het kunstwerk mocht blijven waar het was en werd voor de zoveelste keer gerepa reerd. Het gemeentebestuur besloot toen dat het Vredesmonument nog twee jaar op die plek kon laten staan. Het Vredesmonu ment zou wel sneller worden gerepareerd: namelijk binnen vijf werkdagen. Maar die belofte lijkt geen stand te houden. Ook heeft het college vorige jaar de glaswand aan de achterzijde van het kunstwerk laten verste vigen met gewapend folie, waardoor het er na een aanslag 'minder geschonden' uit zou zien. Ook die aanpak werkt niet. Achter de twee nu stukge trapte panelen is ook het folie verdwenen. De kosten van het 'verbeterde onderhoud' bedra gen 10.000 gulden per jaar, een kwart van het budget dat de ge meente heeft om de beelden in de openbare ruimte te onder houden. Pas in het voorjaar van 2001 zou er meer duidelijkheid moe ten komen over de toekomst van het monument, zo sprak het gemeentebestuur destijds af. Wethouder Pechtold, menteel op vakantie, wil dan afgelopen periode evaluerei de mogelijkheden nog eens een rijtje zetten. Ofwel het beeld laten uiti ren in vandalismebesten materiaal, handhaven van huidige situatie, verplaatsing definitieve ontmanteling het monument. De Brabantse kunstei heeft al eerder laten weten g heil te zien in deze alterna ven. muziek recensie hans visser Bach Zesdaagse Robeco Zomerconcerten: The Academy of Ancient Music o.l.v An drew Manze Bach Orkestsuites BWV 1066 en 1067, concert voor klavecimbel BWV 1052, concert voor viool en hobo 1060. Gehoord Concertgebouw Amster dam, 24 juli. Het kan nauwelijks nog iemand zijn ontgaan, vrijdag is het 250 jaar geleden dat Johann Sebas- tiaan Bach overleed. Logisch dat de organisatie van de serie Robeco Zomerconcerten in het Amsterdamse Concertgebouw een klein festivalletje opzette, waarin gisteravond de veelge prezen Academy of Ancient Music optrad. Bach schreef een zee aan geestelijk repertoire maar het wereldlijke repertoire mag er zijn. Zijn suites bijvoorbeeld. In de eerste twee bewees het or kest zich als een toonbeeld van Engelse ensemblecultuur. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat veel daarvan is terug te voe ren op de 'Hollandse School' van de oude muziek met voor gangers als Gustav Leonhardt en Ton Koopman. Meteen ook viel de schitte rende orkestklank op. Iedereen stond op scherp en met An drew Manze zelf op de stoel van de eerste violist leverde dat zin derende momenten op, waar naast de hobo's fenomenaal de zaak van contrastrijke kleuren voorzagen. Alle muziek van de avond zou Bach hebben geschreven voor het Collegium Musicum in Leipzig, een orkest dat elke vrij dag optrad in Zimmermanns Kaffeehaus. Daar moeten dus ook zijn klavecimbelconcerten zijn uitgevoerd, regelrechte voorgangers van de latere pia noconcerten. Maar hoe beperkt was in de dagen van Bach het klavecimbel ten opzichte van het orkest. Ook tijdens het optreden van The Academy of Ancient Music, dat toch op barokinstrumenten speelt, was het bij het klavecim belconcert BWV 1052 echt een kwestie van goed naar elkaar luisteren om Richard Egarr de ruimte te geven om zijn solo instrument verstaanbaar te la ten spreken. Dat lukte uiteinde lijk en zo klonk er een aange naam samenspel. Met alle respect voor de oude muziekklank wordt het dan toch begrijpelijk dat er musici zijn die toch kiezen voor de moderne vleugel met zijn dra gende geluid. Maar deze con certen zijn dan ook niet zelden eerder geschreven voor heel an dere instrumenten. Bij voor beeld het concert voor twee klavecimbels, BWV 1060. De oorspronkelijke versie is verdwenen, maar een recon structie van dit wede voor viool en hobo, leert dat de melodieën met deze instrumenten vele malen beter tot hun recht ko men. Vooral met Andrew Man ze en Frank de Bruine op res pectievelijk viool en hobo. Ze haalden alles wat er in deze muziek te voorschijn en een sa menspel dat al doende steeds meer weg leek te hebben van een vriendschappelijk maar ste vig duel, met het orkest als en thousiast meelevend publiek. Kunstwerk laat Euromast schijnen bedburg-hau sandra bos Noem de naam Udo Linden- berg aan een willekeurige 30- plusser en hij begint spontaan te zingen: 'Entschuldigen Sie, ist das der Sonderzug nach Pankow...' Met dit politiek-kriti- sche nummer had de Duitse rockzanger in 1983 een grote hit, die ook in Nederland gretig werd beluisterd. Naast zijn car rière als rockzanger speelde de 54-jarige Lindenberg in films en documentaires. Vijf jaar gele den begon hij met beeldende kunst. Thema's: politiek, maat schappijkritiek, Faust, drank en vooral humor. In kasteel Moy- land, net over de grens nabij het Duitse Kleve, is deze zomer een overzichtstentoonstelling te zien van Lindenbergs schilde rijen, tekeningen en 'Likörelle', aquarellen, maar dan met alco hol in plaats van water. Het is niet verwonderlijk dat Lindenbergs expositie 'Wo ich meinen Hut hinhang...' uitgere kend in museum-kasteel Moy- land is te zien. Het museum heeft de grootste collectie wer ken van kunstenaar Joseph Beuys (1921-1986). Lindenberg en Beuys leerden elkaar kennen bij de oprichting van de politie ke partij Die Grünen in 1979 en werden persoonlijke vrienden. Lindenbergs oeuvre telt zeker vijfhonderd werken. Een selec tie van tachtig is te zien in een zaaltje op de tweede verdieping van het kasteel. Het cartoon achtige karakter valt in alle ten toongestelde werken direct op. In een paar zwarte lijnen en grove kleurvlakken zijn stripfi guurtjes neergezet, waarvan sommigen zo in de krant mee kunnen. De expositie valt grofweg uit een in drie delen. De serie 'Vom Leben gezeichnet' omvat schil derijen, tekeningen en 'Likörel le', een uitvinding van Linden berg zelf. Als zanger breng je nu Schilderij van Udo Lindenberg. eenmaal veel tijd door in hotels en kroegen. „Plotseling viel mijn blik op de bontgekleurde flessen op de plank", licht de zanger toe. „Zou ik met die 'wunderbaren Schnapsfarben' niet iets met mijn handtekening kunnen doen? Ik probeerde het gewoon: blue curagao met rode grenadine en eierlikeur en een scheutje campari." Een wereldvinding, meent Lindenberg. „Het leuke van de Likörellen is dat je ze overal kunt maken. Je hebt geen ate lier nodig, op elke hoek zit wel een kroeg. De kleuren die je no dig hebt, drink je snel weg - als schilder heb je nu eenmaal in spiratie nodig." Lindenbergs Likörellen zijn op zichzelf staande plaatjes, woord- en beeldgrapjes, die soms doen denken aan de car toons van Peter van Straaten. De Likörellen gaan allemaal over Lindenberg zelf en over het leven van seks, drugs en rock 'n roll. Een complete serie van deze drankplaatjes speelt zich af in de nachtclub 'lm Puff (1996). Alle plaatjes samen la ten zich lezen en bekijken als een stripverhaal achter glas. In de nieuwe werken die op deze expositie voor het eerst zijn te zien, grijpt Lindenberg terug op de politieke thema's uit zijn rockverleden. Hij lijkt zelf 'Dem Deutschen Volke' toe te spreken op het gelijknamige doek (2000). Lindenberg als de nieuwe 'Führer', de redder van een land dat met partijpolitieke schandalen haar verleden ach ter zich probeert te laten? Als je de 'Udopia' (2000) moet gelo ven, lijkt het er wel op. Linden berg zelf betreedt hierop het Rijksdaggebouw in een Ro meinse strijdwagen, met een kanariepietje als symbool op de scepter. De 'Brandenburger Tor ont breekt uiteraard niet, op de eni ge ets die tussen alle werken hangt. De grauwe lijnen van het gebouw op deze 'Berlin, wat nu?' (1996) roepen herinnerin gen op aan het Berlijn tijdens het communistisch regime. Met de schilderijen uit de Faust-serie (1999) ontpopt Lin denberg zich bijna als illustra tor. Minder stripachtig, maar wel met dezelfde trefzekere en eenvoudige lijnen en kleurstre- ken als in de Likörellen zet Lin- rotterdam desiree van derjagt Het moet het symbool worden van Rotterdam Culturele Hóofdstad 2001. Een fel roze verlichte Euromast met aan de voet een dichtregel van Remco Campert: 'Steeds schuift de wereld een beeldje verder'. Het lichtkunstwerk, gemaakt door de Rotterdamse kunstenaar Toni Burgering, moet 20 januari klaar zijn. En als het aan de initi atiefnemers ligt, zal het veel langer zijn licht laten schijnen dan alleen in het jaar van de Culturele Hoofdstad. De lichtkabels kunnen 15.000 tot 20.000 uur continu branden. „We hopen het kunstwerk zeker driejaar goed te houden." De torens van Toronto en Pisa en nu zijn eigen Euromast. De Rotterdamse beeldend kunstenaar Toni Burgering heeft een fascinatie voor torens. Voor die in Toronto ontwierp hij in de jaren ze ventig op papier een neon-ritssluiting. De rits zou open kunnen en daaruit zouden allerlei voorwerpen en dieren komen. Ook kippen en ei eren kwamen uit de rits zetten, want de geboren Barnevelder wilde zijn afkomst niet verlooche nen. Ook met de toren van Pisa had hij toentertijd snode plannen. De toren, al behoorlijk scheef zonder dat Burgering eraan had gezeten, zou hij nog eens acht procent schuiner laten zetten. Een neon-spiraal zou er dan voor zorgen dat de toren van Pisa niet om zou vallen. In diezelfde tijd ontwierp Burgering ook een plan voor zijn grote liefde onder de torens: de Euromast. „Ik ben in 1959 naar Rotterdam geko men en destijds waren ze bezig met de bouw. Sindsdien heb ik altijd een zwak voor de Euro mast gehad", vertelt hij. De Euromast zou vol gens de kunstenaar een perfecte plek zijri voor neonlichten, maar destijds in de jaren zeventig was het materiaal daarvoor niet geschikt. Het space tower-deel beweegt licht en daardoor zou het kunstwerk kapotgaan. Het idee stierf een stille dood en kwam ruim vijfentwintig jaar later weer tot leven toen Burge ring werd geattendeerd op materiaal dat wel bruikbaar zou zijn voor het verlichten van de Eu romast. „Het is al die jaren een droom geble ven", aldus de kunstenaar. „De technologische ontwikkeling van de materialen brengt nu uit komst. Tegenwoordig is neonlicht ook in een flexibele lichtkabel te maken zonder dat het ma teriaal zwaar is." Voor het kunstwerk is vijf kilometer kabel no dig waarin zestig kilometer lichtkabel wordt ver weven. Twee maanden lang zullen vier man be zig zijn met het vastmaken van de kabel. Voor het onderste deel wordt een hangbrug aan de mast bevestigd. De kabels kunnen bij het restaurant met de glazenwasinstallatie worden gemonteerd en het space tower-gedeelte gaat vanaf de lift. Door de lange voorbereidingstijd is het vooi initiatiefnemers zaak om het project ook snel nancieel rond te krijgen. „Het kunstwerk kost derhalf miljoen gulden. Voor de helft van geld hebben we inmiddels toezeggingen binn Het overige geld moet komende maanden den verzameld." De initiatiefnemers hebl daarbij wel haast, omdat de monteurs het li in september en oktober de Euromast op wil „We moeten hoog de Euromast in en dan zijn toch afhankelijk van het weer en vooral van wind", zegt een woordvoerder van Pearce Hi man Lichtreclame dat het kunstwerk gaat moi ren. Het materiaal dat aan de Euromast wordt bei tigd is licht - het weegt 400 gram per meter flexibel. „Het geeft heel mooi diffuus licht, verblindt of straalt niet. Ie kunt op het mater staan of dansen. Het wordt ook gebruikt vliegtuigen op te laten landen op onherbergz; landingsplaatsen", legt de fabrikant van de ka de firma El d'Or, uit. „Negenennegentig pror van de energie geeft licht. Bovendien geeft materiaal geen warmte af. Oneerbiedig gezej de kabel een soort tuinslang die vooral bes uit een fosforemulsie." Van dichtbij zijn de lichtdraden die in de k worden bevestigd nog te zien, maar volgens 1 Burgering is daar niets meer van te zien al kabel aan de Euromast zit. Vanaf een afstanr de Euromast een niet te missen lichtpunt ii stad worden. „Het college van burgemeestei wethouders en het Centrum Beeldende Ki hebben inmiddels ingestemd met het kunstii en ook de luchtvaartautoriteiten vinden het g probleem. Die vinden het wel handig zo'n op lend punt midden in de stad." Om het kunstwerk compleet te maken mi er ook een dichtregel komen. Ook bij eert kunstwerken met neonlicht gebruikte Burgei dichtregels. De dichtregel van Lucebert 'Alles waarde is weerloos' was bijvoorbeeld het gangspunt voor het kunstwerk op het j_ van de toenmalige verzekeringsmaatscha Nieuw Rotterdam. Samen met de Rotterdamse 'godfather of f zie', Maitin Mooij, ging Burgering op zoek ei kwam hij uit bij een gedicht van Remco Camj „Het toeval wilde dat Martin op de dag da hem belde samen met Remco in Parijs was hadden samen op de Eiffeltoren gestaan en had Campert gezegd dat de Euromast toch mooiste toren was", vertelt Burgering. „Een| uur later belde ik. De rest van de avond en m hebben we allerlei regels heen en weer i totdat we op deze regel uit het gedicht Hotf Middelburg kwamen: 'Steeds schuift de we een beeldje verder.' Een mooiere zin is bij de romast nauwelijks te bedenken." denberg het Faust-verhaal uit een. „Faust boeit me omdat ik in hem mijn eigen drijfveer naar een vaste rustplaats herken", zegt Lindenberg. „Alles onder zoeken, alles beleven wat de wereld zo tussen hemel en hel te bieden heeft. Faust is een heel geschikte reisleider voor onze wandelpaden langs de af grond en onze hoogvluchten." Deze zoektocht komt mis schien nog wel het best tot ui ting in het doek 'Faust und die Sorge', waarop een vertwijfelde Faust op een bankje voor het Atlantic-hotel zit. Fotografie, acryl, krijt en viltstift leveren een surrealistisch beeld op, waarin de spiegeling van het hotel is te zien in de enorme plas bloed waarmee Faust zijn pact met de duivel tekende. Ook in de Faust-serie blijft Lindenberg humorist. Te mid den van de vlucht heksen in de 'Walpurgisnacht' heeft hij zich zelf gezet, als een cameo, her kenbaar aan de eeuwige zwarte hoed en zonnebril. De werken van Lindenberg zijn soms een beetje voorspel baar en vanzelfsprekend, zeker zijn nieuwe werken over de toe komst van Berlijn. Zijn visie en humor zorgen desondanks voor aangename verrassingen voor de bezoeker. Soms zie je duide lijk kritiek, zoals in zijn hit 'Son derzug nach Pankow', soms zijn de werken poëtisch, als Lindenbergs nummers uit het begin van zijn carrière, bijna al tijd parodieert hij, zoals hij doet in de hilarische versie van Heintjes 'Mama' op zijn laatste cd 'Der Exzessor'. De ironie en poëzie van Lindenbergs muziek klinkt luid door in zijn beelden de kunst. Expositie 'Wo ich meinen Hut hinhang...' Te zien: t/m 20/8 in kasteel Moyland, Bed burg-Hau (vanaf Kleve rich ting Xanten). Open: di t/m vr 10-18 uur; vr t/m zo 10-19 uur. o new york ap Het optreden van de Beatles bij de Ed Sullivan Show op 9 februari 1964 is uitgeroepen tot het beste tv-optreden in de popmuziek. Het staat nummer 1 in de nieuwe Top 100 die het Amerikaanse tv-station VH1 en het tijdschrift Entertain ment Weekly bekend hebben gemaakt. Op de zondag dat de 'Beatlemania' de Verenigde Staten bereikte, keken naar schatting 73 miljoen Ameri kanen naar de televisie. John Lennon was zo ner veus dat hij de songteksten op de achterkant van zijn gi taar had geplakt. Een hele generatie popartiesten wist op die avond dat ze beroemd wilde worden. ,,Ik weet nog dat ik dacht: Dit is mogelijk. Dit kan ik ook zei Billy Joel. De comeback van Elvis Presley in een tv-special in 1968 eindigde op nummer 2. in de Top 100. Bij het eerste W-optreden van Elvis in 1956 werden zijn heupen niet ge filmd, maar in 1968 zijn de beroemde bewegingen wel geregistreerd. Andere tv-momenten die de top 10 haalden zijn de eerste 'moonwalk' van Mi chael Jackson in 1983 en het Live Aid concert in 1985. Ook een optreden van Ma donna in 1984, waarbij ze het nummer 'like a Virgin' opvoert in een bruidsjurk, eindigde bij de beste tien. gen zendgemachtigden. Fra Zwitserse en Deense kan e zenden het hele evenement r Buiten Europa doen Japai a de Verenigde Staten aan Bach-evenement mee. Hoogtepunten zijn de uitvoeringen van de Hohe se in de Thomaskerk in B<0 eigen Leipzig en de Johai n Passion vanuit Tokio. Swin e Bach is een rechtstreekse o[ lucht-happening op de m van Leipzig, met medewer van onder anderen Bobby Ferrin. De live-programma's var Hours Bach' worden aange met uitzendingen van ee opgenomen concerten en cumentaires. Internet-adressen met in matie en live-concerten zijr der meer www.jsbach.de, w .24hoursbach.com en .bachdigital.org. geneve/hilversum anp Het Bach-jaar bereikt vrijdag zijn hoogtepunt met de herden king van de 250ste sterfdag van de componist. De internationa le programma-aanbieder EBU komt, in samenwerking met producent EuroArts, met een televisie- en multimedia-spek takel van 24 uur. Vierhonderd musici (zes or kesten, zeven ensembles, drie koren en veertig solisten onder wie Ton Koopman, John Elliot Gardiner en Viktoria Mullova) werken mee aan het program ma dat zich over vrijdag en za terdag uitstrekt. Er worden minstens honderd miljoen kijkers in veertig lan den verwacht. In Nederland zenden NOS en NPS via radio en televisie delen van het eve nement uit, net als buitenland se, soms in ons land te ontvan- KO0M!1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 14