Zoeken naar Kunstdieven via internet Het Bach-project is een groot verkoopsucces' Overwinningsroes Bauer en Weber Cultuur Kunst Halve zolen in Den Haag Nakomelingen Stalin zitten in de kunst 'Belastingdienst dupeert culturele verenigingen' -iANDAG 24 JULI 2000 I2-opnames op internet iblin Fans kunnen bij de opname van het nieuwe album van Ierse popgroep U2 via internet over de schouder van de ind meekijken. U2 zet camera's neer in de opnamestudio in ublin. Fans kunnen volgende week via www.U2.com zien hoe ;t kwartet de laatste hand legt aan het album dat aan het aan ;t einde van de herfst wordt verwacht. Volgens zanger Bono ordt het 'een Beatles-plaat, waarvan elk nummer als een sin- aanvoelt'. Gitarist The Edge geeft alvast de titels van drie fdjes prijs: Elevation, Home en Stuck in A Moment. armen Martin Gaite overleden idridIn Madrid is zondag de Spaanse schrijfster Carmen [artin Gaite na een kort ziekbed overleden. Zij was 74 jaar. Zij ild als een van de grootste Spaanse naoorlogse schrijfsters, artin Gaite hield zich op tal van manieren met het schrijvers ik bezig. Ze heeft verscheidene romans op haar naam staan, aar schreef ook poezië, theaterstukken en krantenartikelen, ok vertaalde Gaite bekende werken uit de wereldliteratuur, ot haar grote successen behoren Caperucita en Manhattan 991) en La reina de las nieves ('94). In 1978 kreeg ze als eerste ouw de belangrijkste Spaanse literatuurprijs voor haar roman cuarto de atras. xtra voorstellingen Quidam otterdam Cirque du Soleil heeft het aantal voorstellingen van uidam wegens het succes voor de tweede maal uitgebreid. Ze- ■n extra uitvoeringen van de beroemde acrobatische theater- ïow Quidam zijn nu tot en met 17 augustus te bewonderen in tent naast Ahoy' in Rotterdam. Eerder al werden elf extra oorstellingen aan de reeks toegevoegd. looiste kunstkoe euwarpen Minister Annemarie Jorritsma heeft gisteren in «euwarden de prijzen voor de mooiste Friese kunstkoeien uit- ereikt. De publieksprijs ging naar de zwartwitte knuffelkoe. De iet wit tapijt en zwarte 'pompeblêden' beklede koe was ver- aardigd door Leo van der Veen uit Heerenveen. De juryprijs ing naar een polyester koe. waarop Bote van der Wagen vissen een havengezicht had geschilderd. In het kader van Simmer 000 stonden tweehonderd kunstkoeien in alle hoeken, van de rovincie Friesland. Het project 'Fryslan, in lan fan kij' (Fries- ind, een land van koeien) wordt 16 september besloten met en veiling van de kunstkoeien. De opbrengst gaat naar een Ded doel. foto paul van weel ilmmakers grijpen naast prijzen tuzALEM* De Nederlandse film 'Les Diseurs de Vérité' is zater- agavond niet in de prijzen gevallen op het filmfestival van Je- ïzalem. De film van de Nederlands-Algerijnse regisseur Karim raïdia was genomineerd voor een In The Spirit Of Freedom 'ard, maar werd voorbijgestreefd door 'Long Night's Journey ito Day' van Frances Reid en Deborah Hoffmann. Ook de Ne- erlandse documentaires 'D'vekut' van Willy Lindwer en 'Exo- us over de Donau' van Péter Forgacs grepen naast de prijzen. Jewish Experience Award, waar beide films voor waren ge- omineerd, ging naar 'The Optimists' van Jackie Comforty. olland Boys Choir sluit uniek cantate-project af urg herman haverkate Met het registreren van gestolen kunstvoorwerpen op in ternet moet de jacht worden geopend op kunstdieven. Dat zegt de Amsterdams/Haagse veilinghuishouder en tv-veilingmeester J.P. Glerum. In Nederland worden jaarlijks tussen de vier- en vijfhonderd kunstwerken ge stolen, waarvan gemiddeld slechts een vijfde deel wordt opgespoord. den haag gpd Er moet dan ook volgens Gle rum een internetsite komen waar alle gestolen kunstvoor werpen op te vinden zijn. Zo'n webpagina kan volgens Glerum een welkome aanvulling zijn op het al bestaande, niet publieke lijk toegankelijke registratiesys teem van de Centrale Recher che Informatiedienst (CRI) en het internationale Art Loss Re gister (ALR). Terwijl gestolen meesterwer ken van Picasso en Van Gogh in Nederland mede door deze re gistratiesystemen al vrijwel on mogelijk aan de man zijn te brengen, lukt dat volgens Gle rum met minder bekende kunstwerken nog wel. ,,Met zo'n voor iedereen toegankelij ke internetsite wordt wellicht ook de heling van die minder bekende werken voorkomen." A. du Croix Timmermans van de afdeling kunstdiefstal van de CRI ziet eveneens heil in de door Glerum bepleite website. Hij wordt vrijwel dagelijks ge confronteerd met eigenaars van moeilijk terug te vinden gesto len kunstwerken. „Soms mel den mensen slechts dat bij hen 'een schilderij van een land schapje' is gestolen. Dat kunst werk blijkt dan op geen enkele andere wijze te zijn geregi streerd. De opsporing daarvan is voor ons tot nu toe echt on begonnen werk." Bij de CRI staan inmiddels zo'n vierhonderd gestolen schilderijen en andere kunst voorwerpen geregistreerd, waarvan ongeveer zestig pro cent afkomstig is van particulie re eigenaars. In het Art Loss Register - me de opgezet door het Ameri kaanse veilinghuis Sotheby's - zijn meer dan honderdduizend gestolen kunstwerken te vin den. Ruim de helft daarvan (53 procei\t) is afkomstig van parti culieren. Vorige week lukte het de poli tie met de arrestatie van een vijfkoppige bende kunstrovers en afpersers 36 ontvreemde schilderijen van de Groningse kunstenaar Henk Helmantel te rug te vinden. den haag 'Halve zolen, opgegraven schoe nen' is de titel van de expositie over in Ne derland opgegraven schoenen die in het Atrium van het Haagse Stadhuis te zien zijn. In de vitrines staan kinderschoenen, laarzen, klompen, sandalen, slippers in alle soorten en woordelijk voor de inrichting van de expositie maten. Oud - zoals de houten trip of de sna- die is samengesteld uit in het verleden opge- velschoenen uit de 15e eeuw - en recenter graven stappers. schoeisel zoals knalgele babyschoentjes. foto anp/rocer dohmen Stadsarcheologe Corien Bakker is verant- londen anp Stalin zou zich omdraaien in zijn graf als hij wist wat zijn achterkleinkinderen uitspoken. De nakomelingen van de voor malige leider van de Sovjet- Unie, die tijdens zijn dictatuur de jacht opende op kunste naars, hebben hun hart ver pand aan de schone kunsten. Achterkleinzoon Jakob Dzjoegasjvili is schilder en ex poseert zijn werk deze week in een Londense galerie, zo meld de The Observer gisteren. Ja- kobs oudere broer Vissarion is in Duitsland werkzaam als filmmaker. Zijn korte film 'The stone' kreeg in dat land loven de kritieken. Hun nicht Lela, die in Georgië woont, maakt eveneens films. Onlangs over leed Stalins achterkleinkind Levan, die als dichter bezweek tijdens de voordracht van een van zijn verzen. Jakob Dzjoegasjvili beseft dat zijn werk extra aandacht krijgt omdat hij een nakomeling is van Joseph Dzjoegasjvili, de leider die zijn naam verander de in Stalin. „Het is inderdaad opmerkelijk dat veel van zijn achterkleinkinderen in de kunstwereld werkzaam zijn", zegt Jakob. „Ik denk dat we door onze geschiedenis veel te vertellen hebben en dat met anderen moeten delen." Het nageslacht van Stalin heeft het na zijn dictatuur zwaar te verduren gehad. De sovjetleider, die regeerde tus sen 1922 en 1953, is berucht om de uiterst gewelddadige manier waarop hij het com munisme doorvoerde. Veel in woners van het land vonden onder zijn regime de dood. Ook kunstenaars van wie het werk in de ogen van Stalin niet aan de eisen voldeed, waren hun leven niet zeker. alkmaar/hoorn gpd warme broodjes gingen ze over de toonbank, ter Jan Leusink nam voor Het Kruidvat in één tijd alle Bach-cantates op. Onlangs werd het iject afgerond. „Ik ben anderhalf jaar lang npleet van de wereld geweest." In het najaar ;en de laatste cd's op de toonbank en maakt met zijn koor een tournee door Nederland. Toeristen wandelen door de oude straatjes van lurg die nog altijd het patroon van *een oude sting vertonen. Bij de Grote Kerk, iets terzijde egen, is het stil. Pieter Jan Leusink, sigaar in de ind, staat in de deuropening van een huis en st op de toren waarvan de spits helaas ont- ;ekt. „Afgebrand, net als deze sigaar." Binnen de kerk staat het vol microfoons. Stille getui- van het werk dat hier is verricht. „Zestig cd's inen één jaar: soms heb ik zelf moeite om het jeloven." .eusink prijst de akoestiek van de kerk. Het in- ieur kan hij zo langzamerhand wel dromen, et wordt je tweede huis. Een ruimte waarin al- klopt. Toen ik de opdracht kreeg voor het ch-project van Het Kruidvat, had ik geen enke twijfel over de meest geschikte opname-plek. ze kerk is niet alleen een oase van rust, maar nadert ook nog eens qua afmetingen de Tho- iskirche in Leipzig waarvoor het merendeel i Bachs cantates geschreven zijn." .eusink komt zelf uit Elburg. Richtte er zestien r geleden vanuit het niets een jongenskoor op, armee hij na een serie masterclasses bij David llcocks van het Engelse King's College concer- begon te geven en, meestal met eigen midde- cd-opnames maakte. Begin vorig jaar kwam, nelijk onverwacht, het verzoek van de drogis- keten Het Kruidvat om voor de Bach Edition 00 alle geestelijke cantates van de 250 jaar do- lohann Sebastian Bach op te nemen. Jk was stomverbaasd. En overdonderd. Aan- ikelijk was het de bedoeling om voor die can es reeds bestaande opnamen van Helmuth ling te nemen. Maar kennelijk wilden ze toch anders. Ze kenden me via een Matthaus Pas- n die ik jaren geleden eens heb gemaakt en die eindelijk via de grote winkelketens werd ver- :ht." !k voelde me vereerd, maar zei in eerste in- ntie toch nee. Ik heb ooit eens vijf cd's in een opgenomen, maar dat was al gigantisch veel. en ik er later nog eens over nadacht, begon er h iets te veranderen. Mensen in mijn omge- ig zeiden het ook tegen me: weet je wel waar je tegen hebt gezegd? Dit is een van de laatste >te opdrachten in de klassieke sector. Het be- aan alle kanten te kriebelen. De muziek, die overigens nog helemaal niet zo goed kende, is 1 een onwaarschijnlijke diepgang en zeggings- icht. Ik heb teruggebeld en gezegd dat ik het ed. Op één voorwaarde: dat ik op elk moment mogelijkheid zou hebben ermee te stoppen." )p basis van een open contract ging Leusink met Het Kruidvat in zee. Niet met cantate no. 1, maar met de cantates die relatief eenvoudig wa ren en waarin het gezelschap warm kon draaien. „Alles was nieuw, onbekend. Maar voor het eerst had ik de beschikking over een budget: dat was me nog nooit eerder overkomen. Het scheelt ook een heleboel, kan ik je verzekeren." Hij formeerde een barokorkest, het Nether lands Bach Collegium, zocht solisten en begon zijn eigen jongenskoor voor te bereiden. „Ik had carte blanche, maar wilde het per se met mijn ei gen club doen. Er kwam een vaste kern van acht sopranen, vier counters, vier tenoren en vier bas sen. Die club heeft het hele project gedaan. Vol gens een ijzeren schema. Drie weken repeteren voor twee uur muziek. Een week opname en dan Weer verder. Zestig cd's met 3800 minuten mu ziek, waarvan zeker een derde uit koordelen be staat. Drie tot vier repetitie-avonden in de week, vaak inclusief de zondag. Een onwaarschijnlijke zaak, voor een amateurkoor dan. Dat ze dit heb ben volbracht, kan ik eigenlijk nog steeds niet be grijpen." Onlangs was de laatste opname-sessie, ruim drie maanden eerder dan gepland. Gedurende de soms urenlange opnamen werkten de spectacu laire verkoopresultaten van reeds verschenen cd's enorm stimulerend. „Als iets goed loopt, is het makkelijk werken. Als je maar de hele tijd in die kerk zit en je hoort niks, is dat niet leuk. Alsof je met Elburg 4 voetbalt op een van de bijvelden van de Lange Leegte in Veendam. Maar nu ont stond er zoiets als een onzichtbaar publiek. We gingen er zelf in geloven." „Je zag het ook aan de solisten en orkestleden. Die waren aanvankelijk best wel sceptisch. Ieder een was eigenlijk sceptisch, afgezien dan van de jongens. Die stonden er altijd, mekkerden nooit en waren eigenlijk het geheim van dit project. Het mooie van die knapen is dat je ze heel direct kunt benaderen. Ze kunnen overal tegen, behal ve oneerlijkheid. Voor mij was dat een geweldige steun. Soms zei ik tegen hen dingen die eigenlijk voor het orkest bedoeld waren. Dan gaf ik ze een knipoog en hadden we achteraf enorm veel lol." Voor mijn koor was het een uitdaging en uit eindelijk ook een doorbraak. In dit circuit ben je toch een buitenstaander. Nu kunnen ze niet meer om je heen. We gaan in het najaar een gro te tournee maken met een programma van can tates. Dit project heeft grote gevplgen. Het pleit alleen maar voor Het Kruidvat dat ze - uiteraard niet zonder commerciële bedoelingen - aan een jong Nederlands gezelschap deze kans hebben gegeven. Ze hebben hun nek uitgestoken en zijn daarvoor beloond, want het Bach-project is een groot verkoopsucces." Tournee: Amsterdam, Concertgebouw (9 sep tember), Apeldoorn Grote Kerk (19 oktober), Rot terdam Laurenskerk (21 oktober), Den Bosch Jacobskerk 22 oktober), Deventer Lebuïnuskerk (8 november), Leeuwarden Jacobijnenkerk (9 nov) en Utrecht Janskerk (10 november). Culturele verenigingen die ar tiesten inhuren en daarvoor geen loonbelasting afdragen kunnen de dupe worden van een actie van de Belasting dienst. Dit verwacht de Hoorn- se fiscaal specialist P. van Ros- sum. Vooral belastingaanslagen die met terugwerkende kracht loonheffingen doorvoeren, kunnen voor veel verenigingen de nekslag zijn. De fiscalist wil op korte termijn staatssecreta ris W. Bos van financiën voor stellen om de status van amau- teurverenigingen in de belas tingwetgeving te veranderen. „Er kan een kaalslag onder het culturele leven plaatsvinden omdat veel leden gedemoti veerd raken en afhaken", zo verwacht Van Rossum. De fis caal jurist doet zijn uitspraken na aanleiding van een belas tingaanslag die de Alkmaarse operettevereniging Odeon on langs ontving. Die vereniging heeft bij het inhuren van arties ten en orkesten geen loonbelas ting afgedragen. Over de afgelo pen jaar moet dit operettegezel schap ruim twintigduizend gul den aan de Belastingdienst overmaken. Ook tal van andere verenigingen hebben inmiddels een aanslag ontvangen. Volgens een woordvoerder van het ministerie van financi en hadden de verenigingen zich kunnen voorbereiden door de voor hen bedoelde folders van de Belastingdienst te lezen. Voor Van Rossum is dat echter niet voldoende. Hij vindt dat er sprake is van een onheuse be handeling van goedwillende amateurs en hun verenigingen. Pieter Jan Leusink: „Voor mijn koor was het een uitdaging en uiteindelijk ook een doorbraak." foto gpd muziek recensie martin hermens Concert: eenmalig optreden Frans Bauer en Marianne Weber in De Maaspoort in Den Bosch. Opnieuw was het bedoeld als een eenmalige gebeurtenis. Maar afgaande op de reacties van beide sterren en van hun publiek moet ook het duetten- concert van Frans Bauer en Marianne Weber ooit nog eens een vervolg krijgen. De Maaspoort in Den Bosch stond totaal op zijn kop. Drie duizend liefhebbers van het Nederlandse lied brachten sa men met het gelegenheidsduo een ode aan dat door velen o zo verguisde repertoire van vader landse bodem. Er was ook alle reden voor een groots feest. Het was 'niet alleen het allereerste gezamen lijke concert van Bauer en We ber, ook kreeg hun nieuwste cd 'Wat ik zou willen' die sinds en kele dagen in de winkels ligt een platina onderscheiding. Jop, die andere topper van ei gen bodem, mocht het edelme taal overhandigen. Tachtigdui zend exemplaren van het nieu we duetten-album zijn bij voor baat al verkocht. „Toppi", zo vond Jop dat. Dat edelmetaal was net het duwtje in de rug dat het publiek nodig had om volledig uit zijn dak te gaan. De overwinnings roes die het Nederlands elftal onthouden bleef na het EK- voetbal van eerder deze maand zegevierde nu dubbel en dwars in De Maaspoort bij Bauer en Weber. De kreten van Frans Bauer ('Ik hou van het Neder landse lied, van alle fans en van Marianne Weber!') waren als olie op het vuur. Ruim een uur eerder had het duo de toon al gezet met een mengeling van solo-hits, geza menlijke successen en liedjes van het nieuwe album. Daarbij viel op dat ze zich allebei vooral in het eigen repertoire het beste thuis voelden. De covers van het nieuwe album, hoe goed gezongen ook, bleven toch vreemde eenden in de bijt. Tijdens de show kwamen de verschillen tussen Bauer en Weber nadrukkelijk naar voren. Bauer presenteerde zich toch vooral als de jonge hartenbre ker, als de showmaster die moeiteloos het publiek naar zijn hand zet. Weber daarente gen heeft meer weg van een zingende schooljuf met vrien delijke diva-neigingen die je met brede armgebaren uitno digt om gezellig mee te doen. De grenzeloze dankbaarheid van beide sterren richting hun publiek is ongetwijfeld het ster ke bindmiddel tussen alle par tijen. Waarbij moet worden aangetekend dat Bauer en We ber hun publiek keer op keer recht uit het hart hun liefde en genegenheid tonen. En daar mee halen ze net zo makkelijk het beste uit de fans naar boven als de fans uit hen. Kortom, het werd een avondje met veel war me gevoelens en vooral veel mooie, simpele meezing-liedjes over sterren die stralen, ogen die glinsteren en dingen die we allemaal graag zouden willen. Zeven camera's hebben het opmerkelijke concert vastge legd. De onderhandelingen met de Tros en de Holland Media Groep zijn nog in volle gang. Dus het blijft nog even wachten op de televisie-uitzending.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 9