Adembenemender dan James Bond Boeken bevlogen popbrieven De zachtmoedige les van een hardvochtig bestaan Het heimwee van de emigrant iTERDAG 22 JULI 2000 Nederlandse vertaling van onthullingen uit KGB-archief I 4 :«f1414 hM 4? I e supergeheime aantekeningen, die voormalig KGB- jent VasUi Nikititsj Mitrokhin in 1992 in handen stelde in de Britse 'Secret Intelligence Service', waren dodelijk jor het wereldnetwerk van geheime agenten uit de Sov- lunie. Van de ene op de andere dag lag de identiteit in honderden spionnen op straat. Geheime agenten ie niet geheim zijn, hebben in het algemeen weinig ef- ct meer. In 'Het Mitrokhin Archief is alle informatie gebundeld. NON-FICTIE - RECENSIE itrokhin Archief' door Christopher -drew en Vasili Mitrokhin. Uitgeverij .W. Bruna. Prijs 69,95. Mitrokhin was het jammer it de KGB op het moment van jn onthullingen al als een idding in elkaar was gezakt. ooit triomferende geheime jenst was met het communis ten onder gegaan. Het vrij- imen van het Mitrokhin ar- hief, bestaande uit tienduizen- en overgeschreven dossiers m Russische spionage-activi- ten tussen 1930 en 1985, was genadeklap voor een toch al Daarmee ontliep de KGB oor de buitenwereld de abso- vernedering, die het gevolg in het blootleggen door de tgenstander van je diepste ge- dmen. Het overkwam de Rus aantal maal eerder in Wonderlijke westerse landen, aar nog nooit waren er in één eer zoveel namen van geheim -enten bekend geworden. Alle wrgaande keren had de ienst jaren nodig om weer lerke informatieposities op te ouwen. Intrigerend, ontluisterend, bijsterend, prikkelend en nthutsend is de geschiedenis Russische spionage-activi- iten, zoals die aan de hand m de Mitrokhin-aantekenin- staat beschreven in HetMi- okhin Archief. Soms wordt de ereld van James Bond werke- lijkheid in deze vuistdikke pil, soms blijkt de werkelijkheid adembenemender dan de film. Maar meestal spre ken de feiten voor zich. Hoogleraar moderne geschie denis en spionage- autoriteit Christop her Andrew heeft de aantekeningen van de overloper Mitrokhin bewerkt en in een histori sche volgorde ge presenteerd. Het resultaat is een schier onuitputte lijk verslag van het leven van talloze Russische spi onnen over de hele wereld. Andrew en Mitrokhin tonen top en neergang van het com munistische spionnenbedrijf. Met hoogstandjes van de Uit muntende Vijf, zoals de ver maarde Britten Philby, Burgess, Maclean, Cairncross en Blunt voor en na de Tweede Wereld oorlog door het leven gingen. Met het op kanppe wijze in de wacht slepen van werktekenin gen van de eerste atoombom ep met het infiltreren bij de Duitse kanselier Willy Brandt. Maar ook schade door overlo pers of het missen van kansen door een foute interpretatie van juiste gegevens komen uitvoe rig aan de orde. Tot zijn verbijstering maakt de lezer kennis met plannen om de benen te breken van de uit Rusland gevluchte danser Nureyev. En tot zijn vermaak leert hij dat de eeuwenoude re gels van liefde en beminnen perfecte instrumenten zijn om geheimen te ontfutselen van de vijand. Spionage is leugen en bedrog, risico's en berekening, overwinning en nederlaag, en vooral veel onzekerheid. Waar de ideologie van het communisme tussen eind jaren '30 en pakweg 1970 veel wester lingen deden besluiten zich ten dienst te stellen van het Rode Ideaal, daar over heerste in de jaren '80 geldzucht als motief om spion te worden. Met het verstrijken der jaren werd het tevens minder interessant om politieke inlich tingen te verzame len en hechtte men meer waarde aan economische infor matie over nieuwe technologische en defensie producten. Aangezien ook de contra-spio- nage verbeterde, bleek het in de dagelijkse praktijk steeds moei lijker de gewenste informatie te verzamelen. Maar Het Mitrok hin Archief leert dat spionage altijd en overal mogelijk is. De oorspronkelijke Engelse uitgave van dit fascinerende boek verscheen in september vorig jaar. Nu is eindelijk de Nederlandse vertaling beschik baar. Bij het uitkomen van de Engelse editie beloofde Andrew de Nederlandse vertaling aan te vullen met op Nederland be trekking hebben gegevens. Dat is niet gelukt. In tegendeel. Een klein deel uit de Engelse uitgave is volgens de uitgever zelfs niet in deze vertaling opgenomen. Zou de Binnenlandse Veilig heids Dienst hebben ingegre pen? Eindeloos ijsberen of gegooi met asbakken en proppen papier -welke taferelen spelen zich af in de werkkamer van de schrijver? Deze rubriek geeft een inkijkje in het schrij fproces. In deel vier: Cor Vos (1976) die dit najaar debuteert met de roman 'Lydia'. „Ik zakte voor mijn VWO-examen, waar na al mijn vrienden verhuisden naar de grote stad. Eenzaam en alleen bleef ik ach ter. In die tijd ben ik gedichten gaan schrijven. Ik maakte er eigen dichtbundel tjes van die ik ver kocht voor een rijks daalder. Prima han del. Met een zak vol klinkende munten liep ik 's avonds het café in. Nog nooit had ik zoveel geld ge had. Maar goeie ge dichten, nee, dat wa ren het niet. Een van mijn vrienden was de zoon van een literaire recensent bij een lande lijke krant. Zijn vader zei: 'Of je iets van poëzie heb begrepen, ik vraag het me af.' Dus ben ik Nederlands gaan studeren. Na twee jaar studie kon ik een paar weken les geven in Polen. Ik sprak geen woord Pools, kende er nie mand -alle tijd om te schrijven. Terug in Ne derland heb Lk me bij Perdu, een Amsterdamse boekwinkel en uitgeverij waar ook veel literaire avonden plaatsvinden, aangemeld. Ben ik twee jaar voorzitter van geweest. Ik haalde schrijvers binnen, leerde het circuit kennen, maar kwam zelf nog amper aan schrijven toe. Dat moest anders. Een vakantie naar Portugal gaf de door slag. Daar ben ik in de voetsporen van Fernan do Pessoa rond gaan wandelen. Dat idee is langzamerhand uitgegroeid tot mijn roman Ly dia, waarin de hoofdpersoon een moderne ver sie is van de schrijver. Vorig jaar had ik zestig, zeventig pagina's af. In de kroeg kwam ik ie mand tegen die stage liep bij de Bezige Bij. Hij wilde wel een goed woordje voor me doen. Ja, dikke neus, vier pils, daar geloofde ik niks van. Maar anderhalve maand later had ik een contract onderte kend. Ze hadden er bij de uitgever alle vertrouwen in. Sindsdien heb ik me helemaal op het schrijven gestort en vrijwel geen studie punt meer gehaald. Ik kan niet twee dingen half doen. Na een dag schrijven is iets sim pels als eten koken som§ al teveel. Hal verwege het schrijven werd ik ook nog eens verschrikkelijk ver liefd. We zijn zeven maanden bij elkaar geweest. Zij was beeldend kunstenares en ging s'morgens weg naar haar atelier. Ik kroop dan achter mijn computer. Heerlijke tijd. De laatste vier maanden kon ik werken in een huis van vrienden, in Heemstede. Geen enkele afleiding, behalve de duinen. Je moet wel ach ter je pc gaan zitten. Miles Davis op de achter grond, Kind of Blue, en maar schrijven. Zes, ze ven uur per dag. Het werkte goed. Vooral op het eind. Als je de losse eindjes aan elkaar knoopt en allerlei zaken ineens spontaan in el kaar passen. Dan gaat het boek jou als het ware dingen terugvertellen. Nog een paar maanden dan komt mijn boek uit. Gek: leest iemand in drie uur uit, waar jij anderhalf jaar over hebt gedaan. Ik ben razend nieuwsgierig naar de recensies, maar één ding weet ik zeker. Als je kijkt wat aan debuten ver schijnt bij een uitgeverij als Prometheus -nee, dan kan ik het veel beter." TEKST MARTIN HENDRIKSMA Na 'Vergeef me' nu debuutroman Wally Lamb ROMAN RECENSIE taald uit het Engels door Inge de h Johannes Jonkers. De Boekerij bv, Am sterdam. 36,50. Zeven zomers werkte Wally Lamb aan zijn eerste boek. Het duurde acht zomers, voordat de Nederlandse vertaling ver scheen. Het was het wachten waard. Walvismuziek is de fan tastische debuutroman van de schrijver van Ver geef me, zijn twee de boek dat eerder in het Nederlands uitkwam. Het boek gaat over Dolores ('Vrouw van Smar ten') Price, een meisje uit een ge broken gezin in zo'n typisch Ame rikaanse suburb, dat haar vader ver liest, haar on schuld, haar moe der, iedereen die om haar geeft. En daarmee haar geloof in lief de, in de goedheid van zichzelf en anderen. Het is een vrouw, die verbaast en verbijstert, een vrouw die je haat en toch ook wel weer begrijpt, met wie wre de dingen gebeuren en die zelf nog wreder is. Soms. Zij en wij leren van een dikke hond de eerste les 'over de af schuwelijke kracht van de be geerte, de macht van het ver langen'. Zij en wij leren hoe je 'de waarheid kunt inslikken', 'smerige geheimen kunt op eten'. En uiteindelijk leren wij wat zij leert van een oude leraar die een zieke vriend is gewor den: 'Aanvaard wat mensen je aanbieden. Drink hun milksha kes. Neem hun liefde aan.' Het is de zachtmoedige les BRIEVEN RECENSIE RICHARD STEKELENBURG dit dagen in de week, brieven aan pop- door Maarten Steenmeijer. Uitge- verij Wereldbibliotheek. Prijs: 27,50. ewondering kén dodelijk saai oza opleveren. Kan. Maar het een misverstand te denken it het spreekwoord 'liefde saakt blind' altijd opgaat. In :ht dagen in de eek richt Maarten leenmeijer (do- Spaanse letter- inde en literair re- bij Vrij Ne- irland) zich als tpassioneerd fan zijn popidolen, p passende wijze, briefvorm. Om ze bezielde maar eldere, en bewon- erende maar ook iitische manier lelgenoot te ma in van zijn relatie met hun iuziek. Ray Davies houdt hij een voor -hij presenteert em het beeld van de ontwik- ilingen die de voorman van de inks zijns inziens doormaakte, an onbegrepen en wat onbe- olpen broer van de veel losse- Dave ('een lui en een gitaar'), een in elk geval serieus ge- omen chroniqueur en verbit- ;rde workaholic, naar de ge- iuterde artiest die zichzelf ein- elijk een plaats heeft weten te even. Steenmeijer gaat heel icht op de huid van zijn on- ierwerp zitten. Maar de be- ondering is aanstekelijk. En aarmee de verleiding groot om oude Kinks weer eens uit de latenkast te trekken. Eenzelfde reactie roept ook ijn schrijven aan Emmylou iarris op, terwijl ik zelf met 1. (-) J. Egter van Wisselkerke, eVneseborch, 27,50 2. (1) Ingmar Heytze e.a., Verdomd interessant, maar gaat u verder... SDU, 19,90 3. (-) Addo Stuur, Windows 98 voor Bruna, 49,50 James L. Gould, Het dierenbrein Veen magazines, 79,50 5. (2) Volkert Vos, Noord-Holland in- TE-producties, 19,90 6. (-) Paolo Goelho, De alchemist beiderspers, 19,90 7. (-) Louise van Swaaij (e.a.), Atlas in de belevingswereld ijkgraaf Van der Veere, 35,- 8. (-) Stephen R. Covey, Prioriteiten Contact, 55,- (-) Deepak Chopra, De wereld van Merlijn De Boekerij, 15,- (-) Diverse auteurs, Techniek in Nederland in de twintigste eeuw Walburg Pers, 89,50 haar muziek in feite niet veel heb. Maar Steenmeijer loopt niet overal over van adoratie, inte gendeel. Hij is bijvoorbeeld op vallend kritisch, vinnig bijna, richting zijn held Paul Simon. „Waarom word ik maar zelden opgewonden, ontroerd of opge beurd door jouw muziek?", vraagt hij. „Waarom kan ik me met de beste wil van de wereld niet voor stellen dat jouw mu ziek een existentiële strohalm kan zijn?" Ronduit vilein is de schrijver in zijn brief aan Paul McCart ney, die wat hem betreft nog maar weinig onderdoet voor vreselijke pu- blieksknuffels als El- ton John, David Cassidy en The Car penters. Steenmeij er: „Je huid verslapt ziender ogen en laat zich steeds minder makkelijk plooien tot de opge ruimde tronie die je de wereld zo graag wilt tonen. De vellen beginnen erbij te hangen. Het wordt steeds moeilijker om te versluieren dat je niet half de man meer bent die je vroeger Beide aanvallen komen voort uit teleurstelling. „Paul, plak je hart niet langer af met die malle melodietjes. Snoer Mr. Hyde niet langer de mond", schreeuwt' hij de ex-Beatle uit eindelijk toe. En het is opnieuw de bevlogenheid die raakt. Dat je het niet altijd eens zult kun nen zijn met Steenmeijers ana lyses -zo beweert hij dat de Beatles hun beste werk vooral vóój Sgt. Pepper's maakten- doet daar weinig aan af; het versterkt dat gevoel eerder. 1. 1) Kees van Kooten, Annie Bezige Bij, 20,- 2. 2) .Thomas Rosenboom, Publieke QuemJo, ƒ47,50 3. 4) Tim Parks, Italiaanse buren Arbeiderspers, 25,00 4. 3) Nicci French, Onderhuids Anthos, 34,90 5. 9) Hella Haasse, Fenrir Querido, 29,90 6. -) Ross King, De Koepel van Fotograaf Roel Visser stelde zich enkele jaren geleden ten doel het Nederland van rond de eeuwwisseling vast te leggen. Het resultaat was eerder te vinden in opinieblad HP/De Tijd, dat wekelijks onder de titel 'Hier in Holland' fullspread een plaat van hem afdrukte. Nu zijn die foto's in een even schitterend als onthutsend fotoboek (Hier in Holland', uitg. Thomas Rap. Prijs: 49,90) gebundeld 'Wat is er met Nederland gebeurd,' vraagt de be- e Bij, 25,- Arbeiderspers, 25,- 9. (10) Wally Lamb, Walvismuziek De Boekerij, 36,50 10.'-) J.M. Coetzee, In ongenade AmboAnthos, 39,90 ,teld op b; sntoptien w in verkoopcijfer; eüjks Sc NON-FICTIE RECENSIE JACOB MOERMAN 'Het wrede paradijs' door Hylke Speerstra. Uitgeverij Contact, Prijs: 49,90, Wat bezielde al die Nederlan ders die kort na de Tweede We reldoorlog emigreerden naar al le delen van de wereld? In zijn lijvige boek Het wrede paradijs heeft Hylke Speerstra gepro beerd het antwoord op deze vraag te geven. De cijfers liegen er niet om: tussen 1948 en 1965 vertrokken ruim een half miljoen Neder landers om elders het geluk te beproeven. In de inleiding van Het wrede paradijs geeft Speerstra aan dat de emigratie- golf sneller op gang zou zijn ge komen als de Nederlandse Koopvaardij over voldoende middelen had beschikt om aan de vraag te kunnen voldoen. En ook: 'In 1948 kostte een boot kaartje enkele reis Amsterdam- Sidney het jaarloon van een landarbeider'. Dat kon niet verhinderen dat rond 1950 de volksverhuizing een collectieve onrust heers te om elders het geluk te zoe ken. Nederlanders vertrokken vaak slecht voorbereid naar Noord-Amerika, Canada, Zuid- Afrika, Australië en Nieuw-Zee- land. Het jaar 1952 betekende een hoogtepunt, toen 48.690 emigranten Nederland achter zich lieten. Waarom? Een van de redenen was natuurlijk het hoge aantal werklozen. Maar daarnaast hebben nog meer factoren een rol gespeeld. Zo besloten veel jonge man nen te emigreren die in 'Ons Indië' hadden gevochten en na thuiskomst Nederland snel voor gezien hielden. Ook was de Koude Oorlog van invloed, en die woedde in volle hevig heid; een enquête uit 1947 wees uit dat zeventig procent van de Nederlandse bevolking ervan overtuigd was dat de Derde Wereldoorlog voor de deur stond. Voor Het wrede paradijs sprak Speerstra met emigranten uit alle delen van de wereld en tekende hij hun verhalen op. Speerstra, Fries in hart en nie ren en voormalig hoofdredac teur van de Leeuwarder Cou rant, heeft daarbij wel duidelijk de voorkeur gegeven aan zijn eigen wortels; verreweg het grootste deel van Het wrede pa radijs is gevuld met verhalen van Friese emigran- Maar er zijn ook anderen. Zo sprak Speerstra met de 88-jarige Sientje Bierman-Randel in een bejaardente huis in Australië, een uur rijden van Melbourne. Als meisje woonde ze in Gro ningen, waar ze werkte als ver koopster in een modezaak. In 1931 beviel ze van het eerste kind, veertien jaar later waren het er acht. Haar handelaar en na de oorlog be gon het besef steeds meer door te dringen dat hij moest er greren om verder te komen het leven: 'Ik zit in het verkeer de land in het verkeerde vak' Na het bezoeken van een voor lichtingsavond over de 'gewei Het wrede paradijs van een hardvochtig bestaan, de zoetsappige boodschap van een boek dat veel softer lijkt dan het is. Dat komt door de ti tel Walvismuziek en de voor kant -een naakte vrouw op haar rug gezien in een zee van groe ne, bruine en zwarte slierten. De Amerikaanse titel 'She's Co- me Undone' is weliswaar moei lijk te vertalen ('Zij is bezwe ken', 'Zij is tenietgedaan'), maar geeft wel een heel andere in druk. GelukJdg doet de Nederland se vertaling geen en kele afbreuk aan de oorspronkelijke Amerikaanse versie. De twee vertalers -Inge de Heer en Jo hannes Jonkers hebben met hun taalgebruik de vaart in het verhaal kun nen houden, kozen mooie woorden en schreven zinnen die 'blijven hangen'. Voor sommigen zal de wetenschap dat het boek door Oprah Winfrey werd ge prezen in haar tv-show (in Amerika een garantie voor veel extra drukken) alleen maar de gedachte versterken dat dit vast een typisch vrouwenboek is, waarin de ongetwijfeld zielige hoofdpersoon op eigen kracht toch het geluk vindt. Maar de boeken uit 'Oprah's Book Club' zijn geen veredelde doktersromans en het leuke van Walvismuziek is nu juist dat het door een man is geschreven. Wally Lamb leidt ons in bijna 400 boeiende en meeslepende pagina's door het leven van Do lores Price. Wij leren haar ken nen als zij vier jaar oud is. We laten haar pas los als zij tegen de veertig is, en we doen het met pijn in het hart. Op een donkere nacht verliet ik mijn stil le huis door Peter Handke. Het is zomer. De apotheker van Taxham, een voor stadje van Salzburg, wijdt zich aan zijn werk. Op een donkere avond begeeft hij zich op weg naar het vliegveld. Midden in het bos wordt de apotheker door een slag op zijn hoofd getroffen. Er dreigt ge vaar -en aan dat gevaar wil hij zich blootstellen. Zevende boek van Peter Handke, die de laatste tijd bewust 'in exil' leeft in Parijs. Uitgeverij de Prom, 39,95. kende journalist H J.A. Hofland zich droef af in zijn voorwoord. Het is waar, voortdurend bekruipt je een gevoel van schaamte bij de foto's van Visser. Proleten staren je aan, patje- peeërs, corpsballen, voetbalsupporters (zie foto), en wat al niet meer. De lulligheid spat van de bladzijden. Visser heeft Nederland fotografisch gefileerd, een knappe prestatie. FOTO ROEL VISSER dige vooruitzichten' van een 'groot en vrij land met haast altijd prachtig weer' stond zijn besluit vast. De Sientje kan terugkij ken op een leven dat heeft bestaan uit hard werken, maar ook uit vele gelukkige momenten. Zoals vrijwel alle emigranten in het buitenland goed hebben ge boerd en niet ontevreden terug blikken. Maar Het wrede para dijs is vooral een boek gewor den over heimwee. Het is dan ook niet toevallig dat een kolo nie in Paraguay nog steeds de naam 'Friesland' heeft en dat sommige emigranten nog steeds geabonneerd zijn op het Agrarisch Dagblad en de Libel schrijvers van dit beleggingsboekje voor kinderen doen geloven. Immers, 'je ver diensten uit een krantenwijk en geld dat je op je verjaardag krijgt, kunnen op de beurs veel harder groeien dan op een suffe spaarrekening'. De auteurs gaan in op vragen als: hoe werkt de beurs, wat is een aandeel, waarom stijgen of dalen beurskoersen en waar moet je op letten. Uitgeverij Elmar, 29,50. De koepel van Brunelleschi door Ross King. Een van de hoogtepunten uit de geschiedenis van de bouwkunst is de dom van Florence en zijn imposante koepel. Voor het ontwerp van het koepel gewelf dat de kathedraal moest over spannen werd in 1418 een concours uitgeschreven. Op het spel stonden 200 gouden florijnen, een imposant bedrag. Het enige plan dat uiteindelijk bruikbaar was, was dat van goudsmid en klokken maker Filippo Brunelleschi. De bouw van de koepel werd zijn levenswerk. Ro manschrijver Ross King vertelt het hele verhaal van de bouw van de koepel, van ontwerp tot inwijding. Uitgeverij De Be zige Bij, 39,90. Tussen vijandige buren door Martin De docu mentair fotograaf heeft een bijzondere belangstelling voor vrede en veiligheid in Europa. Zijn foto's werden gepubliceerd in The New York Times, The Times, NRC Handelsblad en Vrij Nederland. Werk van zijn hand is opgenomen in de collecties van het Rijksmuseum en het Legermuseum in Delft. Uitgeverij Mets en Schilt, 39,90. litie in Sydney: Kensington, een aborigi nal. Ze sluiten vriendschap en Ken sington introduceert Hole in een wereld die deze niet kent: die van de oorspron kelijke bewoners van Australië en hun cultuur. "Vleermuisman' is het debuut van econoom, journalist en popmuzikant Jo Nesbo (1960). Uitgeverij Signature, 39,95. De ziel der vissen door Antonio Gómez Rufo. Als zijn ouders overlijden besluit Bruno Weiss het kleine Oostenrijkse stadje Weisberg te ontvluchten. De 19e eeuw loopt op zijn eind en Bruno reist door Europa, op zoek naar een thuis. Te leurgesteld keert hij terug naar Oosten rijk, n zijn v I. Met behulp bedenkt hij een methode om aan de geld dat hij wint, gebruikt hij om het Uitgeverij de FYom, 34,95.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 31