De redder van de muziek van vroege Staal is weer actueel in Het Oude Slot Cultuur Kunst Wim Poncia (86) overleden Hindoestaans festival in het Zuiderpark Musea moeten voortaan veiliger Geen verrassingen in barokconcei Te weinig lichteffecten bij Gilles de Ri VRIJDAG 21 JULI 2000 Filmmakers in actie voor Ketelhuis Amsterdam Een groot aantal Nederlandse filmmakers is een ac tie begonnen om het Ketelhuis in Amsterdam te behouden. Ze hebben in een brief aan staatssecretaris Van der Ploeg van Cul tuur geschreven dat dit volgens hen „unieke platform voor Ne derlandse film- en televisieproducties" structurele subsidie ver dient. Zowel de Raad voor Cultuur als de Amsterdamse Kunst- raad hebben onlangs geadviseerd Het Ketelhuis geen subsidie toe te kennen in de Kunstenplanperiode 2001-2004. Tientallen acteurs en filmmakers hebben de brief aan Van der Ploeg on dertekend. Onder hen bevinden zich onder anderen Jeroen Krabbé, Monique van de Ven, Matthijs van Heijningen, Burny Bos, Frans Weisz, Johan van der Keuken en Theo van Gogh. Stephen King zet boek zelf op internet Washington De Amerikaanse schrijver Stephen King publiceert maandag zijn nieuwste boek, The Plant, op internet. Hij doet dit geheel buiten zijn uitgever om. The Plant wordt hoofdstuk voor hoofdstuk op internet gepubliceerd, mits de lezers betalen. Dat gebeurt op www.stephenking.com. Het is volgens het Ameri kaanse dagblad The Washington Post voor het eerst dat een uit gever helemaal niets meer te maken heeft met de internetpubli caties van een van zijn auteurs. King publiceert hoofdstuk twee pas op internet als driekwart van de lezers van het eerste hoofd stuk één dollar aan hem hebben betaald. Een paar maanden ge leden publiceerde King zijn boek Riding the Bullet via internet. Daarbij was evenwel zijn uitgever Simon Schuster nog betrok ken. Riding the Bullet kreeg een half miljoen afnemers. Geluidsrestaurateur Harry Coster krijgt prijs amsterdam De acteur Wim Poncia is giste ren overleden in een ziekenhuis in zijn woonplaats Amsterdam. Dat heeft zijn familie bekendge maakt. Poncia, bekend van rol len in onder meer de televisie serie Pipo de Clown en de film Blue Movie, is 86 jaar gewor den. De Amsterdamse acteur kwam twee weken geleden in het ziekenhuis terecht nadat hij op zijn heup was gevallen. Hij had volgens zijn zoon al langer last van ritmestoornissen. In het ziekenhuis liep de bejaarde acteur een longontsteking op, waardoor zijn gezondheid in snel tempo verder verslechter de. Het is nog niet bekend wan neer hij wordt begraven. De carrière van Poncia begon in 1927, toen hij op zijn dertien de een rol speelde in de thea tervoorstelling Sonny Boy. Hij stond vooral in revues en volks toneelstukken. In 1956 kwam hij bij de Nederlandse Come- die. Daar werkte hij met een korte onderbreking tot de op heffing in 1971. Hij deed ook veel televisie- en filmklussen. Naast zijn rollen in Blue Movie en Pipo de Clown was hij te zien in de populaire tv-serie Swiebertje en De Mounties Show van de TROS. van dans bijvoor- Bijna niemand doet wat Harry Coster doet. Hij is geluidsrestaurateur in Hil versum en heeft hele mu ziekarchieven opgekalefa terd, 'onttikt' en 'ont- bromd'. Hij doet het al ja ren en zo heeft hij een groot deel van het muzika le erfgoed van de vuilnis bak gered. Hij krijgt er in oktober de Prins Bernhard Cultuurfonds Muziekprijs voor, bestaande uit 100.000 gulden die hij aan zijn werk mag besteden. hilversum madeleine rood In het 'hok' in zijn huis in Hil versum gebeurt alles. De kamer staat vol met 78-toerenplaten en je struikelt bijna over de banden, stekkers, snoertjes en geluidsapparatuur. Deze uitge groeide hobby is voortgespro ten uit zijn liefde voor muziek, die in de zomer van 1953 is ont loken. „Ik logeerde bij familie in IJmuiden", vertelt Harry Coster. „Mijn oom had een grammo foon. Ik vond dat uitermate in teressant, die klanken. Een paar jaar later kwam er een draaita fel bij ons thuis en muziek bleef me boeien. Vooral jazzy dans- orkesten uit de jaren twintig. Het was bepaalde Ameri kaanse muziek die hij beluister de, uit de jaren twintig en soms ouder. De Beatles gingen vol slagen aan hem voorbij. Onder tussen was hij al een aardige 'geluidsfreak' geworden. Bouw de zelf een draaitafel en radio- tjes. Uit een jampot, een toilet- rol met een spoel eromheen ge wikkeld en een deksel erop wist hij geluid te toveren. Muziek bleef en blijft de grote drijfveer voor zijn werk. „Toen ik na de HBS in Zwolle naar Geluidsrestaurateur Harry Coster „Ik haal de tikjes en rommeltjes eruit." Amsterdam verhuisde, heb ik contact gezocht met allerlei jazzclubs. Zo kwam ik in con tact met gelijkgestemden en kwam ik er veel meer van te we ten. Uiteindelijk had ik een flin ke verzameling muziek en wilde ik daar wat meer mee doen. Ik wilde dat dat spul beschikbaar werd voor meer mensen." Alleen waren de elpees die hij had verzameld nauwelijks meer verkrijgbaar. De enige oplos sing was dus kopieën en eigen compilaties maken. Hij richtte een stichting op en maakte een eigen label, Grannyphone. Hij heeft voor Decca de muziek uit de jaren dertig en veertig gered. Dit archief van Nederlandse muziek lag in Londen en was eigenlijk voorbestemd te wor den vernietigd. Totdat Harry Coster kwam, de muziek redde en overzette op elpees. In totaal 682 opnamen heeft hij zo over gezet op elpee. Alles deed hij zelf. Van het persen van elpees tot en met de samenstelling van de heruitga ven en het ontwerpen van hoe zen en schrijven van teksten. Het gebeurde allemaal in zijn vrije tijd. Voor het persen van de platen gebruikte hij stiekem een hydraulische pers bij het bedrijf waar hij als laborant werkte. Zijn werkterrein breidde zich uit en zo kreeg hij contacten met muziekarchieven in de Ver enigde Staten. „Gigantische ar- FOTO CPD/TON KASTERMANS chieven", vertelt hij. „Duizen den metalen masters staan daar in rijen opgeslagen. Je kunt er de prachtigste dingen in ont dekken. De allereerste opna men van Frank Sinatra of Billie Holiday. Ik heb ze hier allemaal gehad. Prachtig." Allerlei dingen heeft hij in middels van de ondergang ge red. Van een opname van een paus uit 1900 tot muziek uit de jaren veertig. Het restaureren neemt nog de meeste tijd in be slag. „Ik werk altijd met loog materiaal. Ik maakv originele plaat, de mastei soort werkhand. Dan haal tikjes en rommeltjes en neem ik het digitaal op ec ik het in de computer, v een onttikprogramma voc Dan neem ik het op een bandje op en daar worde van gemaakt." Hij doet werk voor p maatschappijen, veel va theaterinstituut, het Jad chief in Amsterdam en 4 roepen. Momenteel staati hele rij platen van uitzend van 'De Zonnebloem' werkkamer. Het Prins Bemhard Cu fonds heeft het belang ir van zijn kennis en van hei nische aspect van het mal reproduceren van muziek hebben ze geconstateei een zorgvuldige behani van het muzikale erfgoe groot belang is. De pioni die Harry Coster hierin gespeeld, beloont het fon met een ton. „Een stimulans", vindt Coster. „Want ik krijg hk de kans om dingen te doi ik al jaren wilde. Ik kani lijk mijn werkruimte uitbi een supercomputer kop bovendien loop ik al jare het idee voor een nieuw tauratiemethode, maar i veel te duur. Met de prijsi nu een aardig eind komen Muziek is zijn beroep g den, maar dat houdt nieti hij niet meer kan geniett muziek. „Hier in deze w mer mag ik niet genieten! hij gedecideerd. „Dat 1( van het werk. Maar verde ter ik graag naar muzid liefde is nooit overgegaa is juist mijn motivatie om doen." Harry Coster krijgt dep 31 oktober in de Nieuw in Amsterdam. den haag Hindoestaans Nederland komt dit weekeinde in het Zuiderpark in Den Haag samen voor het Milan-festival. Vanaf vanmid dag is een deel van het park het toneel van muziek, dans, expo sities en hapjes. Het evenement is volgens de organisatie het grootste hindoestaanse open luchtfestival van Europa. De zestiende editie van Milan biedt een breed cultuurpro gramma op twee podia. Er spe len onder andere popbands, klassieke orkesten en dansgroe pen. Het programma beperkt zich niet tot de hindoestaanse cultuur van Suriname en India, al ligt daar wel de nadruk. Op het beeld worden uitstapjes maakt naar salsa, merengue, Arabische buikdans en Hol landse volksdans. In een talkshow komt de bij drage van de hindoestaanse cultuur aan de Nederlandse kunstsector aan de orde. Verder zijn er in een tent op het terrein exposities over zaken als huwe lijk, geboorte en overlijden en religies. Ook worden er schilderijen tentoongesteld en kunnen toe komstige bruidsparen zich ori ënteren op hun huwelijkskle- ding. Vorig jaar kwamen er tussen de 65.000 en 75.000 mensen op het festival af. den haag anp Veiligheid is vaak een ondergeschoven kindje in musea. De aandacht gaat naar presentatie en in richting van de collectie en pas als het ontwerp klaar is, komt de veiligheidsfunctionaris kijken. Musea moeten daarom de bescherming van hun exposities veel prominenter in hun beleid opne men. Dat adviseert de begeleidingscommissie bij het onderzoek 'criminaliteit en preventie in Neder landse musea' aan staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur). Het onderzoek, dat is uitgevoerd door bureau Intomart, wijst uit dat afgelopen jaar één op de drie musea slachtoffer is geworden van een vorm van beschadiging of vernieling. Een reëel veilig heidsprobleem, concludeert de begeleidings commissie. Ook binnen de overheid schort het aan be scherming van het 'nationale roerend erfgoed'. Van der Ploeg heeft de Kamer al laten weten hier wat aan te willen doen. De commissie wil dat de staatssecretaris meer doet tegen kunstcriminaliteit. Zo pleit zij voor de bevordering van deskundigheid bij musea en voor de instelling van een landelijk expertisèbu- reau. Daarnaast wijst ze op het belang van het onderzoek naar een centrale collectiegerichte in cidentenregistratie. Van der Ploeg zal in het najaar reageren op de aanbevelingen. muziek recensie aart van der kuul In Het Oude Slot in Heemstede is deze zomer de expositie 'Staal in beeld' te zien. De ten toonstelling omvat drie genera ties van in totaal 23 beeldhou wers. Opvallend afwezig zijn de jongeren. Is er geen toekomst voor de staalsculptuur? Opmerkelijk kwiek voor zijn bijna tachtig jaar rent Jan de Baat door de met beukenhagen omgeven binnentuin van Het Oude Slot. Een transporteur komt via de achteringang een nieuwe sokkel brengen voor zijn beeld, waarvan de huidige plaatsing deze oudste deelne mer aan de expositie niet zint: „Het moet meer naar voren hoor, echt. Het moet vrij staan en de zon moet er op vallen." Directeur Juliska Kok en haar medewerkers leggen de laatste hand aan de zomerexpositie 'Staal in beeld', de zevende gro te beeldententoonstelling die Het Oude Slot in zijn binnen tuin houdt. Deze editie is het beeldhouwkunst in zijn meest pure vorm, doorgaans van ech te mannetjesputters, noeste werkers die hun eelthanden er niet voor omdraaien om zelf de snijbrander of het lasapparaat ter hand te nemen. Staal in beeld is thematisch opgezet in de zin dat alleen beelden - de titel zegt het al - in staal aan bod komen en mag 'overzicht' worden genoemd, omdat er drie generaties beeld houwers meedoen. Niet het eerste overzicht, de laatste jaren zijn er meer geweest, maar wel een van de fraaiste. Al was het maar door het mooie contrast tussen de intimiteit van de beeldentuin en de monumen taliteit van de sculpturen. Inrichter Bart Kelholt, zelf beeldhouwer, heeft elke plek van de tuin optimaal benut. Doordat het bakstenen huisje bij de expositie is betrokken, een prachtplek voor het ingeto gen beeld van Cor Dijk, loopt de expositie mooi door. Ook het wiigenlaantje dat in het ver lengde van de stenen brug ligt - hier staat een maf, opzichtig Werk van Jan Maaskant in de tuin van Het Oude Slot in Heemstede. oranje rood staketsel dat bruin- Möhlmann dat op het terrein getinte glasplaten draagt van staat, is betrokken bij de pre- Michiel Schierbeek - is dit jaar sentatie. van de partij. Zelfs het voor- Romijn behoort tot de oudste tuintje behorend bij het vrij- generatie die hier is vertegen- staande huisje van meneer woordigd. Een generatie die an dere staalmeesters als de eerder genoemde Jan de Baat, Shinki- chi Tajiri, Joost Baljeu, Henk Hesselius en Eugène van Lams- weerde en - postuum vertegen woordigd - Herman van der Heide in zijn gelederen heeft. Deze groep van 75 jaar en ou der wordt aangevoerd door An- dré Volten. Van deze poëtische geweldenaar is onder meer het uit H-profielen opgebouwde beeld 'Constructie' bij het cen trale plein geplaatst. De tussengeneratie is onder anderen vertegenwoordigd door de Leidse kunstenaar Frans de Wit, bekend van zijn klimobject in Spaarnwoude. Zijn 'Zuil' van een dikke twaalf meter hoog is de blikvanger van de expositie. Het is geënt op zijn project 'Vijf beelden op een kromme' bij het Leidse muse um Naturalis, eveneens opge bouwd uit gestapeld sloopstaal. De meest veelzijdige beeld houwer van hen is Arie Berku- lin. Uiteenlopender dan de vier beelden die hij inleverde, kan bijna niet. Zijn langgerekt 'Ko- lonna' opgetrokken uit verzinkt staal is het meest in het oog springend. Ronduit noest is het beeld van Theo Besemer met de hilarische titel 'Das Vergnü- gen des Ehepares Ding-Dong', hoewel het in zwaar staal is uit gevoerd, heeft het toch een lichtvoetig karakter. De jongste generatie tenslotte - nou ja, jong, het betreft hier doorgaans veertigers - is verte genwoordigd door onder ande ren Dik Box, Piet Tuytel, Erik van Spronsen en Herbert Nou- wens. Grote uitschieter is het beeld van Evert Strobos, nog het meest gelijkend op een om gehakte boom van roestvrij staal. Toch werpt de vraag zich op waarom de jongste generatie, die van twintig tot veertig, hele maal niet is vertegenwoordigd. Bestaan ze gewoonweg niet, hebben de samenstellers ver zuimd in deze generatie te zoe ken of is het maken van beel den in staal uit de mode? De tentoonstelling in het Oude Slot toont het tegenovergestelde aan. Staal is actueler dan ooit. Staal in beeld, zomertentoon- stelling van 23 kunstenaars. Het Oude Slot, Heemstede. Open: binnen wo t/m zo 14-17 u; buiten alle dagen van 10-17 u. T/m 27 augustus. li dy van der spek Zomerconcert op het Knipscheer-orgel, door Erik van Bruggen, m m.v. Desire Muurling, blokfluit Gehoord 20/7, Gro te of St. Jeroenskerk, Noordwijk-Binnen Erik van Bruggen bespeelt het gerestaureerde Knipscheeror- gel in de monumentale Je roenskerk als tweede organist in de zomerserie. Ook dit orgel heeft onlangs een grote beurt gekregen: het is een pronkju weel geworden. De kas inclu sief galerij zit schitterend in de verf, zacht roomgeel met stra lend bladgoud. Bij de laatste restauratie door de firma Flen- trop zijn verschillende regis ters gereconstrueerd, evenals de klaviatuur en de mechanie ken. Er is zelfs een splinter nieuwe 16 voets fagot geplaatst voor het pedaal. Op dit orgel mag Erik van Bruggen nu zijn kunsten vertonen. Het programma zit aardig in elkaar. Steeds wordt een im provisatie van Van Bruggen af gewisseld met een compositie voor blokfluit en orgel. Het is alles barok wat er klinkt. Ten minste daar wordt door Van Bruggen naar gestreefd. Maar deze stijl zorgt voor weinig grote verrassingen. Van Brug gen improviseert op koralen, toccata's en fuga's en zelfs een concerto moet er aan geloven. Zijn improvisaties houden het midden tussen Bach, Vivaldi en Krebs, en volgens Van Bruggen zelf tendeert hij naar Krebs, of hij wil of niet. 'Nun danket alle Gott' heeft in ieder geval weinig met Bach te ma ken, een beetje rommelig op gebouwd met vage dissonan ten. Of zijn het 'slips of the fin gers' vraag je je af. De twee koraalzettingen en geïmproviseerde variatie lijkt wel degelijk zeer goed voorbe reid. Het klinkt alsof Van Brug gen z'n eigen werk van uitge schreven partituur zit te spe len. Dat mag, daar is niets mis mee. Maar van spontane inval len moet je het dan niet heb ben. Meestal gebruikt hij mil de, weinig verrassende regi straties. In Psalm 91 bloeit de klank even op, en in de tweede varia tie van 'Wie schön leuchtet der Morgenstern' is het wellicht de nieuwe fagot die een scherp grommend, nasaal geluid voortbrengt, met een vreemde resonance. Echt mooi is an- ders.Van Bruggen neigt i spel duidelijk naar Maar de complexiteit, vii rijkheid, grootsheid van blijft, hoe kan het ook ai achterwege. In het laatste Concerto hij breed uit. Met een stralende registratie, la horen wat het orgel aan te bieden heeft. Robuust! monieën verglijden in s weer dalende lijnen. Erg de oude melodie 'Hoopi Heer gij vromen' verborg Desire Muurling s stekelijker, met veel meer op haar kleine sopraar fluit dan op haar alt. Zol Schickharts' Sonata in C orgel en altblokfluit m weinig interessant. De Sonata in B van S tini heeft je meer te ven Vooral het adagio word! vertolkt, in een kalm tempo en een spant frasering. Het daar opvolgende 8 had van mij wel weer wat ter gemogen, zo vitaal i zes aria's uit Partita II Telemann. Jammer blokfluitklank hier zo af f een behoorlijk scherp i heeft. Volksvermaak in het Amsterdamse Bos theater recensie jowi schmitz De magie van het kwaad. Regie: Frances Sanders Spel: Cees Geel, Jaap ten Holt, Paul van der Laan en anderen. Muziek: Fons Merkies. Gezien: 19 juli, Openlucht theater Amsterdamse Bos Aldaar nog te zien tot 2 september Een goeie band, leuke liedjes en blote billen. In feite heb je voor volksvermaak niet meer nodig. De magie van het kwaad heeft al die ingrediënten. Gespeeld in het Amsterdamse Bos, eindelijk zonder regen. „Waar vind je zo'n mooie gratis voorstelling? vatte een bezoeker de voor stelling na afloop bondig sa men. Maar de organisatie wilde wel meer en was ten tijde van de première nog niet tevreden over het stuk. Daarom werd in een brief kond gedaan van het plotseling uitvallen van twee acteurs, slecht weer en weinig repetitietijd. „Kortom, de voor stelling is niet af', was de con clusie. Maar ze hadden zich niet druk hoeven maken. Het verhaal over de laatste tien seconden uit het leven van Gilles de Rais bevat genoeg leu ke momenten om, onder het genot van hapjes uit de pick nickmand en een glaasje wijn, te genieten. Deze maarschalk die ooit samen met Jeanne D'Arc Frankrijk redde, leefde een zwart leven. Terwijl hij ster vende is ziet hij dat leven terug. Alle kinderen die hij vermoord de, Jeanne d'Arc die hij zonder in te grijpen liet sterven op de brandstapel, de corrupte men sen die hem omringden. De grote vraag die hij zichzelf stelt is het 'waarom'. Waarom greep hij niet eerder in en liet hij toe dat zijn lusten de overhand namen? Het ant woord is simpel, hij was en is - zelfs vlak voor zijn dood - ge vangen door 'de magie van het kwaad'. Het zou een zwaar en somber verhaal kunnen zijn, maar au teur Oscar van Woensel heeft het stuk voorzien van een heel bataljon woordgrappen en de muziek doet de rest. Het is wel jammer dat het door het ge bruik van de zendmicrofoons af en toe onduidelijk is wie er nu precies aan het woord is en de genen die niet op de hoogte zijn van de geschiedkundige details uit De Rais' leven, zullen soms wat overdonderd zijn door alle Franse namen. Maar de luchtiger tussendoortjes ma ken veel goed en misschi het wat stroeve spel zah' nen in de loop van hel proces. Maar zelfs als je die ra ten door de vingers zietl een probleem. Een 'waarom'. Waarom wordi zo'n mooie plek in eenb meer van de omgeving j gemaakt? Waarom geen lichteffecten, waarom woeste machines die dl tussen de bomen opdt Het verhaal van Gilles leent zich uitstekend i soort uitspattingen, komt hij de duivel tegen bloederige moorden ook tal van mogelijkhedi flink uit te pakken. Juist met grotere con zou Gilles de Rais al scheurd man binnen I dringen bij het publii gaan de meer serieuze van het verhaal in de tf gende vliegtuigen verloi zich is dat niet erg, naar een donker bos en naar theater in de open! op zichzelf al de moeite Maar als de organisati meer wil, moet er flink' uitgepakt. Met deze o het stuk nooit 'af zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 16