'Hier in Leiden zaten ze veilig, dachten ze' 'Geld van Onderwijs voor Leidse musea' 'Verandering is het voedsel van het leven Cultuur Kunst olland Boys Choir gaat met ach-cantates op concertreis AANMELDING egevensvan uw kandidaat voor de ilveren veer 2000 'aam persoon of gezelschap: laam contactpersoon: 'wnplaats: Omschrijf zo volledig mogelijk met welke activiteit uw kandidaat zich onderscheidt op cultureel gebied en welke speciale betekenis uw kandictaat heeft voor de regio. Uw gegevens: Naam: Stuur deze bon naar: Leidsch Dagblad, Zilveren Veer, Antwoordnummer 10050, 2300 VB Leiden. (Een postzegel is niet nodig) Raad voor Cultuur vindt dat minister Hermans moet bijdragen aan onderzoekstaken De Raad voor Cultuur raadt staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) aan om bij minister Hermans (Onder wijs) geld los te peuteren voor de onderzoekstaken van de musea Boerhaave, Naturalis, Oudheden en Volken kunde. Dat valt te lezen in de reactie van de raad op een adviesaanvraag van de staatssecretaris. De financiering van het wetenschappelijk onderzoek onderbrengen bij Onderwijs zou zo'n 750.000 gulden schelen op de budgetten voor Cultuur. Naturalis doet er volgens de Raad voor Cultuur bovendien goed aan de inkomsten te verhogen door sponsoring. Het adviesorgaan komt met deze voorstellen nadat het ministerie van OCW constateerde dat - als eerdere adviezen van de raad over de cultuurnota zouden wor den opgevolgd - er een overschrijding op de museum budgetten zou ontstaan. Bij elkaar zou het gaan om zo'n twee miljoen gulden. De Raad voor Cultuur denkt overigens ook dat de verhuizing van het Koninklijk Penningkabinet, iets waar al jaren over wordt gespro ken, geld kan opleveren. Het Penningkabinet zou moe ten worden ondergebracht in Amsterdam in het Nieu we Museum over het Geld. In Leiden wordt niet afwijzend gereageerd op de plannen om bij Onderwijs geld te vragen voor de on derzoekstaken van de voormalige Rijksmusea. Direc teur Van der Weiden van Naturalis: „Ieder keer komt de vraag weer opduiken of wetenschappelijk onder zoek nu wel een taak is van de musea. Maar het zou zonde zijn als we dat moeten loslaten: de taken die wij uitvoeren, worden nergens anders in Nederland ge daan. Ik kan me voorstellen dat de Raad voor Cultuur nu zegt dat de staatssecretaris maar eens moet aan kloppen bij Onderwijs. Het past daar ook wel. De ver- antwooordelijkheden en subsidiëring op deze manier overhevelen, dadr heb ik niets op tegen. Het zou wat anders zijn als er werd gezegd dat deze taken maar moeten worden wegbezuinigd." Het pleidooi van de Raad voor Cultuur dat Naturalis meer inkomsten moet creëren uit sponsoring deelt de directeur niet. „Vorig jaar hebben we iets van twee mil joen gulden bij elkaar gebracht uit sponsorgelden. Dat vind ik een mooi bedrag. Nog meer doen, lijkt me geen goed idee. Sponsors willen er altijd iets voor terug heb ben, niemand geeft zomaar geld omdat we zo'n aardig museum zijn." Naturalis gebruikt sponsorgelden voor speciale pro jecten; de bedragen zijn wel terug te vinden in de boe ken, maar worden niet als onderdeel van de algemene begroting gezien. Er worden bijvoorbeeld speciale pro jecten mee opgezet. Van der Weiden: „We doen nu bij voorbeeld niets aan biotechnologie. We willen er iets mee gaan doen, met behulp van sponsorgelden. Onze begroting is dan in feite opgehoogd." Overigens blijft de Raad voor Cultuur grotendeels bij het advies-kunstenplan voor de komende vier jaar zo als dat dit voorjaar is uitgebracht. Ondanks alle kritiek vanuit vele kunst- en cultuurinstellingen ziet het ad viesorgaan geen reden al te grote wijzingen aan te brengen in de adviezen over bijvoorbeeld toneelgroep De Appel en de orkesten. ERDAG 15 JULI 2000 orth Sea begonnen megaklus is geklaard: het Hand Boys Choir en zijn diri- Pieter Jan Leusink hebben week de laatste opnamen naakt voor het Bach Edition- iject waarin het Veluwse jon- ïskoor is ingezet voor een nplete registratie van alle kelijke cantates van Johann lastian Bach. In het najaar het koor een keuze uit de itates ook live uitvoeren tij- iseen tournee door het land. Bach-cantates in de uit- ihng door het Holland Boys oir zijn en worden uitge- icht door drogisterijketen lidvat in een project waarin complete oeuvre van Bach oudere en nieuwere opna- tegen consumentvriende- prijzen beschikbaar komt. Hlburgse koor, voor deze egenheid teruggebracht tot kleine bezetting met acht genssopranen, vier counter- Julio Iglesias is trots op zijn nieuwe album 'Nacht van vier manen' choenen en halve zolen in Den Haag [haag In het atrium van het stadhuis in Den Haag is van 19 itot 17 augustus antiek schoeisel - of delen daarvan - te zien. tentoonstelling 'Halve zolen, opgegraven schoenen' geeft n beeld van de schoenmode van de Romeinse tijd tot twee uwen geleden. Van de 120 schoenen uit de tentoonstelling men er ongeveer 20 uit Den Haag, waaronder bijzondere kin- rschoenen uit de zeventiende eeuw. Andere pronkstukken uit icollectie zijn Romeinse spijkerzolen die in het Haagse duin zijn gevonden en een veertiende eeuwse hoge schoen uit tarlem. De tentoonstelling verhuist na 17 augustus naar het useum Scheveningen, waar de halve zolen en hele schoenen ig tot het eind van het jaar te zien zijn. ijdemuseum wegens succes dicht upskerke Het Zijdemuseum in Grijpskerke sluit in het hoog- zoen zes weken zijn deuren omdat het de grote drukte niet nkan. Het gebouw is daarvoor te klein. „We krijgen hier in het logseizoen vier- tot vijfhonderd bezoekers op een middag. En it is hier zo klein, mensen zouden niet goed worden. Die ver- itwoording durven wij niet aan", verklaart woordvoerster G. n Hoegee. Het bestuur van het Zijdemuseum probeert via de meente Veere en de provincie Zeeland al jaren een grotere huizing te bemachtigen. Van Hoegee hoopt dat de tijdelijke liting van het museum de bestuurders aan het denken zet, aar ze benadrukt dat het niet om een protestactie gaat. „We n maar de helft van het jaar open en moeten het van het logseizoen hebben." Het museum sluit maandag en gaat eind gustus weer open. ipan in Stadsgehoorzaal den» Onder de titel 'Enjoy Japan!' staat de Leidse Stadsge- lorzaal op 25 augustus in het teken van Japan. De zaal is op e dag omgebouwd tot een Japans cultureel centrum, 's Mid- gzijn er tijdens een expositie verschillende Japanse kunstui- igen te zien. 's Avonds is er een programma met onder meer n kimonoshow, een Kotoconcert met traditionele Japanse in- mmenten, demonstraties kaligrafie en Japans cabaret. De ex- isitie is van 11.00 tot 17.00 gratis te bezoeken, kaarten voor het rondprogramma van 19.00 tot 22.00 uur kosten 15 gulden. De ibrengst van de kaartverkoop is geheel bestemd voor een led doel voor de Leidse jeugd. tenors, vier tenoren en vier bas sen (ongeveer de bezetting waarmee Bach zelf ook werkte), wordt begeleid door het Netherlands Bach Collegium. Dit is een door Leusink zelf sa mengesteld barokorkest dat speelt op authentieke instru menten of getrouwe kopieën daarvan. Als vocale solisten zijn ingezet de sopranen Marjon Strijk en Ruth Holton, de altus Sytse Buwalda, de tenoren Nico van der Meel, Marcel Beekman en Kurt Schoch en de bas-bari ton Bas Ramselaar. Als antwoord op vragen uit het cd-kopend publiek maakt het Holland Boys Choir in het najaar een Nederlandse concer treis om enkele cantates ook li ve ten gehore te brengen. Geko zen is voor de BWV-nummers 30 (Freue dich, erlöste Schar), 102 (Herr, deine Augen sehen nach dem Glauben) en 198 (Lasz Fürstin, de zogenaamde Trauerode). Julio Iglesias brengt met 'Noche de cuatro lunas' zijn eerste album sinds 1997 uit. De cd van de Madrileen markeert zijn terugkeer naar de Spaanse taal en naar het zelf schrijven van de teksten. „Een leven heeft uitdagin gen nodig, anders bloedt het dood." volendam lijk om. Ik kijk naar het leven." hans piët Nadeel van zo'n lobbyge- sprek met een beroemdheid is dat herkenning op de loer ligt. En hoewel in Volendam een deel van de hotelgasten niet wil geloven dat het Julio is, wordt het gesprek vaak onderbroken door vrouwen die de wereldbe roemde Spanjaard de hand wil len schudden of om een hand tekening vragen. Bovendien blijkt Iglesias graag te zoenen, wat dan ook volop gebeurt. Voor die vakantiegangers een leuke aantekening in hun dag boek, voor het gesprek een ramp, omdat hij die adoratie handig inzet om lastige vragen te ontwijken. Wie naar Julio Iglesias luistert - en het heeft ongetwijfeld met zijn kennis van de Engelse taal te maken - zou kunnen conclu deren, dat het hier om een opa gaat. Eerder al heeft hij met eni ge zelfspot opgemerkt dat de meer dan zeventig albums die zijn rijke carrière omspannen en waarvan er 250 miljoen zijn verkocht, niet het resultaat zijn van het jaarlijks vastleggen van een plaat. Grappiger is echter, dat hij de componisten en in strumentalisten met wie hij heeft gewerkt, en die wat hun muzikale status betreft niet on derdoen voor Iglesias (zeker niet in de Spaanstalige landen), omschrijft als 'kinderen'. Eén van hen is Stéfano. Hij komt uit Columbia en naar mijn oordeel is hij een natuur- Julio Iglesias (56) is helemaal in zijn element. De reden is zijn nieuwe werkstuk 'Noche de cu atro lunas' ('Nacht van vier ma nen') waarbij hij artistiek heel nauw betrokken is geweest. Met een brede glimlach laat de Ma- drileense zanger in de lobby van zijn hotel in Volendam we ten het grootste deel van de teksten zelf te hebben geschre ven. „Dat is er lang niet van geko men. Maar schrijven is dan ook lastig. Het is net als kaarten. Wanneer je het spel een tijd niet hebt gespeeld, kost het moeite er weer in te komen. En eerlijk gezegd ben ik nooit een briljant woordkunstenaar ge weest. Dat ik mijn ideeën weer aan het papier heb toever trouwd, had twee redenen. Al die jonge mensen, met wie ik aan dit album werkten, hebben mij daartoe uitgedaagd. Boven dien kwam een viertal compo nisten met zulke mooie latin- muziek aanzetten, dat ik geïn spireerd raakte om met ze sa men te werken." „Dat neemt echter niet weg dat 'Noche de cuatro lunas' vooral een muzikaal document is, want ik praat over simpele zaken. Een belangrijke reden daarvoor is, dat een groot deel van mijn publiek het Spaans niet begrijpt. Toch maakt het de teksten er niet minder persoon talent als het om het compone ren van moderne Latijns-Ame rikaanse muziek gaat", zegt Ig lesias enthousiast. „Stéfano heeft al veel, en met succes, voor leeftijdgenoten geschre ven. Alejandro Sanz is een an der talent. Voor mij is hij de Pi casso van de populaire muziek. Alejandro is zó briljant. En pas 29 jaar. Wanneer je latino's op straat aanschiet en vraagt wie hun held is, noemen ze Sanz. Maar ook met de inbreng van Robi Rosa en Ruben Blades was ik meer dan teyreden. En al die kinderen wilden met mijn sa menwerken!", zegt hij op een manier waarin nog altijd verba zing doorklinkt. Talent, Julio Iglesias koestert het graag. „Omdat het uitdagin gen nodig heeft om tot bloei te komen. Zonder die stimulans droogt de bron op. Ik ga dus graag met talentvolle mensen aan het werk. Ook om zo mijn eigen grenzen te verkennen en eventueel te verleggen. In de studio zijn die beperkingen overigens je grootste vijand. Ze zorgen ervoor dat er een zekere moedeloosheid gaat ontstaan wanneer je te lang aan een al bum werkt." „Dan verdwijnt de lol die zo'n werkstuk je aanvankelijk geeft, en raak je verstrikt in een web van wat in je hersens on mogelijkheden zijn geworden. Om die reden vertoef ik er nooit te lang. Ik bedoel, dat inzingen is heerlijk, ook omdat je steeds opnieuw probeert om de emo ties met je stem de juiste lading mee te geven, maar de rest... Dan sta ik liever, zoals volgende week, voor 50.000 man in Be- jing, China, te zingen. Dan dans ik als het ware van plezier, zo Julio Iglesias: „Een groot deel van mijn publiek begrijpt het Spaans niet. Toch maakt het de teksten er niet minder persoonlijk om. Ik kijk naar het leven." foto kippa leuk vind ik dat." Een zekere weemoed maakt zich van Julio meester. „Als ik terugdenk aan mijn allereerste album, dan moet ik nu consta teren, dat ik dat eigenlijk zon der een verwachtingspatroon heb opgenomen. Natuurlijk, het was alsof ik voor mijn pla tenmaatschappij een soort exa men moest afleggen, maar dat gevoel heb ik nog steeds. En de druk om te presteren kwam pas op het moment dat mijn single 'Un canto a Galicia' (bijna der tig jaar geleden) een internatio nale hit werd." „Waar ik nu mee bezig ben, zijn de details. Zo werk ik als zanger vooral aan de expressie van mijn stem, wil ik alle moge lijkheden, die ik als zanger heb, onderzoeken. Dat doe ik niet alleen voor mijzelf, maar ook voor mijn publiek. Verandering is het voedsel van het leven. Daarom kopen we een nieuwe auto, kiezen we regelmatig een andere regering en gaan we niet steeds terug naar hetzelfde res taurant." De vertegenwoordiger van de platenmaatschappij komt - na precies 21 minuten - vertellen dat nog drie interviews wach ten. Het blijkt te veel voor Igle sias, die er al drie heeft gedaan, en hij schiet dan ook verschrik kelijk uit z'n slof. „Ik zit hier nog maar net met hem te pra ten en heb het vreselijk naar mijn zin. Vergeet die andere ge sprekken maar." We krijgen nog een paar mi nuten waarin hij vertelt in no vember naar Nederland te ko men als onderdeel van zijn Eu ropese tournee. De vraag of hij Nederlands spreekt - Iglesias heeft twee kinderen bij zijn ge liefde Miranda Rijnburger - moet hij ontkennend beant woorden. „'Ik hou van jou' is het enige." Om er vervolgens bloedserieus aan toe te voegen: „Het is goed voor je liefdesle ven wanneer je dat soort zaken in de taal van je geliefde kunt zeggen. Maar toen ik tien jaar geleden Miranda tegenkwam, was mijn tong niet flexibel ge noeg meer om mij die taal ei gen te maken. Ons zoontje Mi chael spreekt beide talen en de eenjarige Rodrigo brabbelt vooral Nederlands. Het is zo heerlijk, kinderen. Ze houden je jong." Joodse weeskinderen herdacht op foto-expositie Leids Gemeentearchief Een groepje kinderen voor het joodse weeshuis aan de Leidse Roodenburgerstraat. foto gemeentearchief leiden leiden ropy van der pols Alleen de gigantische davidster op de voordeur van het pand aan de Leidse Roodenburger straat herinnert nog aan het joodse weeshuis dat hier eens gevestigd was. En nog slechts een handjevol zwartwitfoto's zijn de stille getuigen van de kinderen die hier eens woon den. De groep van bijna vijftig wezen werd op woensdagavond 17 maart 1948 door twaalf Leid se agenten, in opdracht van de Duitse bezetter, op de trein naar Westerbork gezet. Slechts drie van hen overleefden de Duitse vernietigingskampen. „Kleine kinderen, grote kinde ren. Ze zijn uit Leiden verdwe nen zonder een spoor achter te laten", verzucht Leidenaar Leo nard Kasteleyn. Met een bescheiden foto-ex positie in het Leidse Gemeente archief hoopt hij de kinderen naam en gezicht terug te geven. „Ik wil allerminst de nadruk op de moord leggen", vertelt Kas teleyn, lid van het Beraad Her denking Jodenvervolging te Lei den, over de expositie. „Graag wil ik de kinderen tijdens hun leven laten zien." En levendig zijn de foto's zonder meer. Kinderen die druk met speelgoed in de weer zijn op een door zon beschenen parketvloer. Meisjes en jonge tjes die aan lange tafels zitten, ongeduldig wachtend tot hun grote borden worden gevuld. Kleintjes die uitbundig rond rennen door de winterse ach tertuin van het weeshuis. Je hoort ze bijna joelen en schreeuwen. Het fotomateriaal is vooral af komstig uit het album dat in 1938 gemaakt werd ter gelegen heid van de zestigste verjaardag van Levisson, de secretaris van het weeshuisbestuur. De foto's, waarvan de orginelen in het be zit zijn van het Joods Historisch Museum te Amsterdam, krijgen behalve nu op de tentoonstel ling straks ook een plekje in het gedenkboek waaraan Kasteleyn momenteel werkt. In 2003, zes tig jaar na de deportatie, moet het boek verschijnen. Van jongs af aan had de Lei denaar al belangstelling voor de joodse geschiedenis en de ge beurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog. „Maar dat leek altijd allemaal zo ver weg. Zo'n vernietigingskamp in Sobibor, ergens ver weg in Polen. Tot je er plotseling achter komt dat een hele groep kinderen, die bij wijze van spreken bij je om de hoek woonde, daar is omgeko men. Het heeft zoiets wrangs. Zo dichtbij, verdwenen en nooit meer iets van gehoord." Met de tentoonstelling en het gedenkboek hoopt Kasteleyn daar verandering in te brengen. De weeskinderen hebben recht op hun plekje in de geschiede nis. „Er is eigenlijk zo weinig geschreven over het weeshuis en zijn bewoners", vertelt hij. „Terwijl de joodse wezen ruim een halve eeuw lang een beken de verschijning in Leiden zijn geweest. Al was het maar om dat dagelijks een hele stoet hun tochtje van de Roodenburger straat naar de Langebrugschool maakten." Ter illustratie wijst hij op de foto van een groepje kinderen in een winterse kle ding, mutsen over de oren ge- troldcen, klaar om op weg te gaan naar school. Al sinds 1890 vervulde het weeshuis een belangrijke rol voor de joodse gemeenschap in Leiden en omstreken. In eerste instantie was het nog gevestigd in een huurhuis aan de Leidse Nieuwsteeg. Maar omdat daar maar zeven wezen konden wo nen, stelde een rijke, joodse we duwe al een jaar later een pand aan de Stille Rijn ter beschik king. „Het was groter, maar ver keerde in gruwelijke staat", ver telt Kasteleyn. „Het bestuur kocht daarom al in 1903 een stuk grond buiten de singels, waar een nieuw weeshuis moest verrijzen." Door geldgebrek kon echter pas ruim 25 jaar later het nieu we huis, een ontwerp van de Leidse architect Bernard Buur man, daadwerkelijk verrijzen. In 1929 opende het 'Machasee- la Jethomien', oftwel 'toevlucht voor de wezen', zijn deuren en bleef tot de deportatie van 1943 dienst doen als weeshuis. Na de oorlog wprd het pand aan de Roodenburgerstraat verkocht aan de GGD, dat hier tot op de dag van vandaag zijn kantoor heeft. Vanaf 1929 bood het nieuwe weeshuis constant onderdak aan zo'n vijftig kinderen. En dat waren lang niet uitsluitend kin deren zonder ouders, legt Kas teleyn uit. „Die waren er wel, maar dat was absoluut een minderheid. Er zaten bijvoor beeld kinderen van alleenstaan de moeders, prostituées uit Amsterdam en ongehuwde stel len." Toen in de loop van de ja ren dertig het leven de joden in Duitsland steeds moeilijker werd gemaakt, gingen de gevol gen daarvan niet aan het wees huis voorbij. „Steeds meer kin deren van Duitse vluchtelingen werden bij het weeshuis afgele verd. Daar zaten ze veilig. Dachten ze." De fototentoonstelling over het Joodse Weeshuis in Leiden is tot en met 31 augustus 2000 te zien in het Leidse Gemeen tearchief aan de Boisotkade 2a. Het Gemeentearchief is van maandag tot en met vrij dag geopend van 9.30 uur tot 17.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 12.15 uur. Samen steller Leonard Kasteleyn werkt aan een gedenkboek over het Joodse Weeshuis dat in 2003 verschijnt. Wie over informatie of foto's beschikt van het weeshuis en zijn be woners kan contact met hem opnemen. Zijn telefoonnum mer is 071 - 512 01 91. Trompettist Wynton Marsalis opende gisteren het North Sea Jazz Festival in Den Haag met zijn ncoln Center Jazz Orchestra'. Tony Martinez en de Yellow waren de andere opening acts. Ook heeft WD leider en Hans Dijkstal op de eerste dag van North winnaars bekend gemaakt van de Edison Jazz Awards, zijn Lils Mackintosh in de categorie Nederlands Cool Collective in de categorie Nederlands in- Cassandra Wilson in de categorie vocaal interna naal en het Branford Marsalis Quartet in de categorie instru- «ntaal internationaal. De platenmaatschappij RCA krijgt een ard voor een uitgave van opnamen van de legendarische Du- Ellington. De kaarten voor vandaag en morgen zijn allemaal kocht. Ook de toeslagconcerten van de Buena Vista Social ib met Ruben Gonzalez en Ibrahim Ferrer, Diana Krall en To- Bennet zijn uitverkocht. foto gpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19