jazz 'Mijn zuster, die is pas echt muzikaal' Grote namen op Zomersplotsz in Roelofarendsveen Café-geroezemoes, rookwaar en drinkglazen Cultuur Kunst nORTHSEd *FesHncn Haagse hopjes, Haagse kak en Haagse bluf eatles maakten beste liedje' JERAG 13 JULI 2000 ROELOFARENDSVEEN LESLEY GRIETEN Het clubcircuit is het muziekseizoen aan het af sluiten en dat wordt gevierd met allerlei buiten festivals. Ook Splotsz uit Roelofarendsveen pakt voor de zomerstop nog een keer uit met een ste vig festival met interessante programmering. Op ZomerSplotsz staan zaterdagavond 15 juli onder meer de Nederlandse bands Travoltas, Racoon, Krang en U-Gene O- Jay op het podium. Met de weersomstandigheden is rekening gehouden, het festival heeft plaats in een grote tent. Geheel volgens de traditie komt de eerste band van het festival uit de Veenstreek. Dit jaar is dat de blaaskapel Liefde voor Harmonie. Zij zorgen met hun koperwerk voor een hilarische opening van het festival, het is weer eens wat anders dan een rockband. Na de toeters en de blazers is het de beurt aan André Manuel en zijn kornuiten. Zijn band Krang is in de regio geen onbekende, maar de nieuwe cd 'Roes' is een goede aanleiding om hem dit jaar weer uit te nodigen. De band begeleidt met een Tom Waits-achtig geluid Manuels absurde Ne derlandstalige teksten en dat maakt Krang zeker geen doorsnee-band. Racoon is ook geen onbekende meer, want hun eerste single 'Feel like Flying' was veel op Radio 3 te horen. Ook hun debuutplaat 'Till Monkeys Fly' is enthousiast onthaald. De jonge band was al eerder op Noorderslag en Parkpop te bewonderen. In augustus staan ze op één van de podia van het Lowlands festival. Net als de Tra volta's, ook al een band die zijn sporen in Neder land én daar buiten al heeft verdiend. De Tilburgers zijn ooit begonnen als punk band, maar hun muziek laat zich tegenwoordig beter omschrijven als een portie stevige, melodi euze en vrolijke rock. Ze gooien hoge ogen met hun nieuwe cd 'Teenbeat' en zijn tegenwoordig zowel op TMF te zien als te horen op verschillen de radiostations. U- Gene O-Jay heeft een grote live-reputatie hoog te houden. U-Gene O-Jay speelde zijn crossover tussen hip hop, soul, funk en jazz al door heel Nederland en België. Ze waren al te gast bij verschillende televisieprogramma's en waren vast voorprogramma tijdens de laatste Ne derlandse tournee van Anouk. Tussen de acts door vermaakt 'local hero' DJ Thijzeman het pu bliek met zijn grollen en platen. Zomersplotsz begint zaterdag om 19.00 uur, de poorten aan het Sportpad 25 in Roelof arendsveen gaan om 18.30 uur open. De kaar ten voor het festival kosten 17,50 gulden. Er is geen voorverkoop. Tenorsaxofonist Michael Brecker speelt vrijdag op North Sea Jazz Vijfentwintig jaar geleden schudde hij samen met zijn broer Randy als 'Brec ker Brothers' de jazzwereld wakker met energieke funkjazz. Inmiddels is Mi chael Brecker een van 's werelds meest geïmiteerde tenorsaxofonisten. Tussen de dikke 700 platen waar op hij speelt, zitten ook John Lennon, Yoko Ono en Paul Simon. „Het gebeurt weieens dat ik naar een saxsolo luister en dat ik denk: shit dat ben ik zelf." Vrijdag speelt hij op het North Sea Jazz Festival sa men met gitarist Pat Me- theny. DEN HAAG TON OUWEHAND Samen met zijn 3,5 jaar oudere broer Randy zette hij indertijd jazzwereld op z'n kop. Funkjazz van de Brecker Brothers. Een dikke vijfentwintig jaar later is Michael Brecker (51) een van de toonaangevende tenorsaxofo nisten. De meest geïmiteerde saxofonist van de laatste twintig jaar. En zijn platenoeuvre wordt inmiddels geschat op er gens tussen 700 en 800. „Ja, het gebeurt me wel eens dat ik op de radio een saxofoon hoor vanmezelf. Dan vind ik er direct niet veel meer aan. Ga ik kri tisch zitten luisteren." De platen waarop hij zelf speelt, heeft hij in dozen ergens in de kelder liggen. „Mijn ou ders hebben alles altijd trouw verzameld. En toen die een paar jaar geleden stierven, was de vraag wat er met die dingen moest gebeuren. Toen heb ik ze maar genomen. Misschien dat mijn kinderen het later leuk vinden.' Voorlopig valt het met de be langstelling van de Brecker kids voor de muziek van hun vader wel mee. Dochter (11) vindt Britney Sprears en de Spice Girls leuker en zoon (7) heeft nog niet echt blijk gegeven van enige muzikale interesse. „Dat Randy en ik de muziek in zouden gaan zat er wel in. hij nooit z'n neus opgehaald. Hij speelde ook op de elpee 'Mind Games' van John Len non. Sterker nog, Brecker trad indertijd veel op met Lennons echtgenote Yoko Ono. „We zijn zelfs met haar op tournee ge weest naar Japan. Haar eerste tournee in haar geboorteland. We hadden een goede band. Met Steve Gadd op drums, mijn broer op trompet, Don Grolnick op keyboards, Steve Kahn op gitaar. Dan begonnen wij. En dan ging Yoko daar na een tijd je doorheen gillen. Zij maar schreeuwen. En wij maar la chen. Dat is een van die muzi kale situaties die ik nooit zal vergeten." Hoewel er steeds meer saxo fonisten zijn die het hele sax bestand beheersen, is Brecker een echte tenorsaxofonist ge bleven. Sopraan-, alt- of bari tonsax is niet aan hem besteed. „Niet dat ik niet wil. Het lukt me gewoon niet. Ik heb serieus geprobeerd sopraansax te gaan spelen. Ik heb ook les geno men, maar ik kan het gewoon niet. Sterker nog: Brecker speelt al vijfentwintig jaar op dezelfde sax, een Selmer uit '58 of '59. „Je hebt saxofonisten die er meerdere meenemen op een tournee. Ik neem alleen deze Selmer mee. Gaat met de hand bagage mee in het vliegtuig. Niet dat ik bang ben voor een deuk of zoiets. Mijn grote angst is dat de bagage zoek raakt. Een concert en dan je sax niet heb ben, lijkt me het ergste wat me kan overkomen." Vrijdag 14 juli, North Sea Jazz Festival in de Statenhal: Mi chael Brecker (tenorsax), Pat Metheny (gitaar), tarry Gol- dings (orgel) en Bill Stewart (drums). Tenorsaxofonist Michael Brecker „Er klonk altijd jazz bij ons thuis." Mijn vader was jazzpianist. En van z'n vak was hij advocaat, dus hij hoefde er niet van te le ven. Maar hij speelde veel. We hadden altijd jazzmuzikanten over de vloer. Er klonk altijd jazz bij ons thuis. En elke avond na het eten was het raak. Gin gen we spelen met z'n allen. Vader achter de piano, Randy op vibrafoon en ik zelf op drums. En mijn zuster op bas." „Ja, men mag het dan wel hebben over de Brecker Bro thers, er is ook een Brecker sis ter. Qua leeftijd zit ze tussen Randy en mij in. Maar muzikaal steekt ze ons allebei in haar zak. Zij is zo iemand die als ze naar een film is geweest, thuis achter de piano gaat zitten en dan de hele soundtrack gaat spelen. Een muzikaal genie met een bi zar gehoor. Maar om te gaan optreden, daar heeft ze nooit iets aan gevonden. Ze geeft wat pianoles. En ze heeft vier heel leuke kinderen." „Mijn ouders hebben het op z'n zachtst gezegd niet erg ge stimuleerd, anders was ik drummer geworden. Het eerste wat ik deed als ik uit school kwam, was een plaat op de draaitafel leggen van John Col- trane en dan meedrummen met Elvin Jones. En nog liever nam ik de plaat 'Unity' van or ganist Larry Young. Ook met El- vin op drums trouwens en maar mee meedrummen. Nog steeds heb ik een drumstel thuis, speel ik ook op. Maar ik ben niet de enige. Heel veel saxofonisten drummen. Joe Lo- vano, de meesten eigenlijk." Michael Brecker werd bij een groot publiek bekend door zijn solo op het nummer 'Still Crazy After All These Years' van Paul Simon. Hij is zelfs een jaar met Paul Simon op tournee ge weest. Elke avond die ene solo. „Saai? Helemaal- niet. Ik vond het een mooie kans. Op de pla ten lijkt het misschien dat ik al leen dat ene solootje speel. Maar ik kreeg elke avond een kwartier voor een eigen stuk. Maar dat was geen Simon-song, dus de plaat heeft dat nooit ge haald. Voor mij en mijn muziek was dat een unieke kans. Mid den in zo'n concert werd ik keurig aangekondigd door Paul en dan stond ik voor 20.000 mensen te spelen. Instrumen tale muziek voor mensen die het vooral om teksten is te doen. Ik vond het een mooie uitdaging." Maar voor popmuziek heeft FOTO CPD Van Gogh Museum exposeert De Wereld van Montmartre fterdam barenda grutterink/anp schilderde de Mona Lisa met een pijp? ircel Duchamp! Helaas, u moet vijf punten Everen, Duchamp schilderde haar met een Si ir. En pas ruim dertig jaar nadat Eugène Ba- Ie de heldin van het Louvre met een pijp af- eldtle! zi lataille was een van de talloze - vaak vrij on- >ki ;ende - kunstenaars die in het Montmartre nff a de voorlaatste eeuwwisseling de basjs leg- i voor de latere ontwikkelingen als dada en realisme. Zelf namen ze hun werk niet al te ieus, veel ontstond als een grap (sculpturen n kaas en brood), maar mensen als champ en zelfs Picasso kwamen af op het reldje dat zij in hun kroegen en cabarets Iden gecreëerd. Het Van Gogh Museum in 'sterdam haalt de grensverleggers van het ste uur uit de vergeteldheid met de expositie wereld van Montmartre, amusement en tnt-garde, 1875-1905. 'C tentoonstelling is eigenlijk afkomstig uit 1 zeer onverwachte hoek: het Jane Zimmerli Museum in New Brunswick in New Yersey. ecteur Dennis Gate: „Toen ik dertig jaar ge- lf 'en mijn loopbaan begon, besloot ik me te 1(0 tcialiseren in de Franse kunst, dan had ik e- n mooi excuus om veel naar Europa te gaan. [0 begon me met grafische kunst bezig te hou- en kwam al gauw bij die bekende affiches rond die eeuwwisseling uit." ■Ik ging me helemaal op Montmartre focus- t omdat dat de plek was waar de kunst werd nieuvvd. Er is weinig van bewaard gebleven, n nam de zaken zelf niet al te serieus, veel 0; cf in concepten hangen. De kunstwereld is ze periode eigenlijk een beetje kwijtgeraakt, j r de grootste namen na." ,j< ^ate schuimde jarenlang vlooienmarkten in Parijs af en spoorde zo een hele collectie op. Het Musée d'Orsay in Parijs moest uiteindelijk zelfs van hém lenen. „De laatste acht jaar gaat Frankrijk zich zelf ook weer voor deze tijd inte resseren, wat ik aan de ene kant wel een beetje jammer vind, want dat maakt mijn zoektochten minder succesvol." Het Van Gogh Museum exposeert, met café- geroezemoes op de achtergrond en drinkglazen op de vitrines, 350 stukken uit de collectie van Gate: prenten, tekeningen, geïllustreerde kran ten, theaterprogramma's en zinken silhouetten uit de schaduwtheaters. De kunstenaars van landelijke Montmartre, sinds 1860 onderdeel van Parijs en na de Frans-Duitse oorlog hele maal opgestuwd in de vaart der volkeren, deden alles samen, waardoor verschillende kunstvor men in elkaar overvloeiden. Uiteindelijk kwamen zelfs toneel en muziek samen, iets wat nota bene bij de wet verboden was. Montmarte kan worden gezien als de ba kermat van het moderne cabaret en misschien zelfs wel de musical. Natuurlijk is er speciale aandacht voor de be roemdste cabarets, Le Chat Noir en Les Quat'z'Arts, van respectievelijk Rodolphe Salis en Francois Trombert. Dankzij Trombert is er nog heel wat bewaard gebleven. In zijn cabaret ontstond Le Mur, een soort muurkrant met sa tires en parodieën op de eigentijdse kunste naars, literatuur en politiek. Iederéen hing er van alles aan die muur en Trombert bewaarde 1500 van die kunstwerkjes in plakboeken. Natuurlijk bewaarde hij ook het portret dat een van de klanten van hem maakte: zijn goed moedige ronde snuit hangt nu vlak bij de affi ches van de man die het Parijse theaterleven van het Fin de Siècle als geen ander vastlegde en wiens werk en naam wel bewaard bleven, Henri de Toulouse-Lautrec. Mona Lisa met pijp van Eugène Bataille. FOTO ANP DEN HAAG ANP Als het Nederlands elftal wint of verliest ben je er je leven niet zeker, maar Den Haag staat nog altijd bekend als 'deftig'. Het Haags Historisch Museum in de Hofstad wijdt van half juli tot eind oktober een tentoon stelling aan alles wat 'Typisch Haags!' en dus vaak - maar niet altijd - een beetje deftig is. Daaronder hoort zelfs het Haagse hopje, want dat werd natuurlijk weer uitgevonden door een heuse baron, de kof- fie-verslaafde edelman Hop. Hoewel Den Haag een stad is van 'Slager, een half ons rosbief maar graag in twee zakjes want ik wil de helft invriezen', beleefde ook thee- en koffiesalon Krul aan het Noordeinde er gouden tij den. Naar verluidt werd het ca baretlied Tearoom Tango, be roemd gemaakt door Wim Son- neveld, er bedacht. Naast het hopje en Krul komt natuurlijk de roemruchte ko ninklijke geschiedenis van 's- Gravenhage aan de orde op Ty pisch Haags! Willem van Oranje maakte er aan het einde van de zestiende eeuw de regeringsze tel van, wat natuurlijk grote in vloed had op de gebouwde om geving. Onder stadhouder Fre- derik Hendrik kwam ook een levendige hofcultuur tot bloei. In de loop der jaren streken di plomaten uit alle windrichtin gen neer, zij gaven de stad haar internationale allure. De upper class hield er een mondaine leefstijl op na, die moeizaam werd geïmiteerd door de minder welgestelden. Zij en hun levensstijl verwier ven de prachtbenamingen Haagse Kak en Haagse Bluf, iets wat ook op Typisch Haags! wordt belicht. Aandacht is er ook voor de gouden tijden dat Den Haag hét kunstcen trum was. Dat was vooral in het laatste kwart van de negen tiende eeuw. Weissenbruch, Mauve, Mesdag en de Marissen maakten er de Haagse School. Beroemd is ook het Haagse porselein, dat in de achttiende eeuw in Den Haag werd gedecoreerd. Typisch Haags! besteedt ook aandacht aan de status van Den Haag als Weduwe van Indië. De nauwe relatie met het verloren Nederlands-Indië is nog overal waarneembaar, nergens zijn zoveel Indische restaurants en toko's. Typisch Haags is natuurlijk ook de Indo-rock. Dat bracht de organisatoren van de ten toonstelling ook weer bij de ja ren zestig, toen Den Haag het toch echt wat minder deftige centrum van de rock was, com pleet met een uit de hand gelo pen concert van de Rolling Sto nes. Expositie in Haags Historisch Museum aanwicht in Noordwijk idwuk In het ruimtetheater van Space Expo in Noordwijk Tin in 15 juli tot en met 27 augustus de familievoorstelling eh inwicht te zien. Het stuk gaat over ruimtevaart, astronauten le mediagekte om de eerste te zijn. Maanwicht speelt zich af et jaar 2025. Ruimtereisjes naar de maan zijn in "opmars. Het over de zevenjarige Loena die jammer genoeg net niet eerste kind was op de maan. Dit tot groot verdriet van haar ;rs, die er een flinke som geld voor hebben betaald. De pre- :e van het stuk is zaterdag 15 juli. :oep legendarische song- lers heeft In My Life van latles gekozen tot het beste dat ooit is geschreven, loor John Lennon geschre- lummer, dat afkomstig is le elpee Rubber Soul, ver- Satisfaction van de Rol- Stones, dat op de tweede ts eindigde. Op de derde s staat Over The Rainbow he Wizard of Oz. De song- jvers die tien favoriete lied- ebben ingestuurd zijn Paul artney, Brian Wilson van leach Boys, Jerry Leiber Leiber and Stoller) en de [schrijver van Burt Bacha- rach, Hal David. Zij maakten hun keuze op uitnodiging van het Britse muziektijdschrift Mo jo. De volledige top 10 luidt: 1 In My Life - The Beatles; 2 (I Can't Get No) Satisfaction - Rolling Stones; 3 Over The Rainbow - Judy Garland; 4 Here, There and Everywhere - The Beatles (Paul McCartney); 5 Tracks Of My Tears - Smokey Robinson and the Miracles; 6 The Times They Are A-Changin - Bob Dy lan; 7 Strange Fruit - Billie Holi day; 8 I Can't Make You Love Me - Bonnie Raitt; 9 People Get ready - The Impressions; lOYou've Lost That Lovin' Fee- lin' - The Righteous Brothers. ■®l jshorst in Rembrandthuis S Etb two am* Peter Klashorst is weer aan het werk. Hij is na Aat °g< Ihoen de tweede Nederlandse kunstenaar die in het voor- jge atelier van Rembrandt in het Amsterdamse Rembrandt- vj i aan de slag is. Als voorbereiding op de komende herinrich- wa van deze werkplaats, worden diverse kunstenaars uitgeno- )fg 1 in het atelier te werken. Klashorst kreeg landelijke bekend- -tei na zijn veroordeling in Senegal, ondermeer voor het schil- jnvan naaktmodellen. Na een spectaculaire onsnapping ar- erde hij eind mei weer in Nederland. !V0 F FOTO ROBERT VOS/ANP S lm Traïda genomineerd in Jeruzalem ;alem De Nederlandse speelfilm 'Les Diseurs de Vérité' is vei omineerd voor de Spirit of Freedom Award van het zeven- \m de filmfestival van Jeruzalem. Regisseur Karim Traïdia i mt het onder meer op tegen Takhté Siah (Blackboards) van raanse Samira Makhmalbaf, die eerder 'De Appel' maakte. i Diseurs de Vérité' vertelt het verhaal van een naar Neder- dl: d gevluchte Algerijnse journalist en draaide al op het filmfes- 1 lvan Rotterdam. Het Jeruzalemse Filmfestival duurt van 13 atl 22 juli. nsi *1 jblinners in Utrecht he te jCHTThe Dubliners komen weer naar Nederland. Op 26 Sn tember beginnen ze hun toemee in Muziekcentrum Vreden- in gin Utrecht. Daarna treden ze op in Nijmegen, Beverwijk, sa [haren, Groningen, Rotterdam, Zaandam, Bergen op Zoom, /al re, Middenmeer en Amsterdam, thi iuer zingt weer met Weber poscH Frans Bauer en Marianne Weber zingen op 20 juli ireens samen, nu in de Maaspoort in Den Bosch. Eerder het duo gemeld ieder een eigen weg in te slaan, maar een by- itje voor giro 777 bracht ze weer tijdelijk samen. Het concert Va ft plaats ter gelegenheid van een heel nieuw album met

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 17