Fascinerende show Quidam 10 Julidans: oude dansers nieuwe passen Cultuur Kunst Nieuwbouv voor Stedel Museum Foto's Wessing aanklacht tegen dood en destructie DINSDAG 11 JULI 2000 941 dans recensie irene start Voorstelling Julidans 'Tnple Bill*, door Kazco Takemoto, Cinko en het Nederlands Dans Theater III Choreografiën van Kazco Takemoto, Itzik Galili en Shusaku Takeuchi. Gezien in de Stadsschouwburg, Amsterdam. Wat is oud? Zestig misschien, of vijftig. Maar veertig? In Japan dansen ze na hun veertigste rustig door, in Nederland is een danscarrière dan wel zo'n beetje voltooid. Wat dat betreft trekt de Nederlandse danswereld een duidelijke grens. Terwijl sommigen de dans makkelijk (en misschien met enige op luchting) opgeven, kunnen anderen niet meer zonder. Zij rekken hun dansbe- staan, via Het Nederlands Danstheater III bijvoor beeld. Ervaren als ze zijn, laten ze zich niet zomaar de wet voorschrijven. Wat mooi of interessant is, be palen ze zelf wel. Het zijn karakterdansers geworden, die wel raad weten met ex pressie. Als op een zomeravond in het kader van Juli dans drie stukken voor dansers tussen de veer tig en vijfenzeventig staan geprogrammeerd, weet je dus ongeveer wat je kunt verwachten. Geen wilde sprongen, geen acrobatische kunst jes, maar dans met een andere inhoud. Zeker als je weet dat vier zestigplussers uit Japan ook meedansen. Het eerste deel voldeed volledig aan die ver wachting. De Japanse Kazco Takemoto danste in een choreografie van zichzelf. In het begin serene stilte. Takemoto draait haar hoofd lang zaam in het witte doek dat haar omhult, niets anders beweegt. Een soort Japanse Martha Gra ham, maar dan zonder de gedateerde drama tiek. Terwijl Takemoto steeds meer lagen kleding afpelt, worden ook haar bewegingen an Haar gespierde rug spant ze zo langzaam dat het bijna een anatomische les lijkt. Int sant, voor wie bereid is met Takemoto m gaan. Vervelend, voor wie niet zo welwillei Pijnlijk dat het einde steeds uitbleef. Takei miste duidelijk een 'tweede oog'. Iemand haar moeten vertellen dat bepaalde dingen echt korter hadden gekund. Het dansje dat de vier leden van de Jap dansgroep Ginko uitvoeren is verfrissend, i ook nogal simplistisch. 'B-side', een chorei fie van Itzik Galili, is een fragmentarische peling van hitjes en d jes. Net als je ritmisch wilt tikken, houdt hei maal op. Galili mikt o lach en hier en daar k deze ook wel beleeft maar net als tijdens eerste deel mort hel bliek. Twee mensen s zelfs midden in de ui! ring op en lopen weg. Ze keren weer I voor 'Sight' van cho graaf Shusaku Takei Gedanst door het Nederlands Dans Theati is dit toch wel het hoogtepunt van de av David Krügel laat net als Takemoto zien di elk spiertje in zijn lichaam beheerst. Het spannen en ontspannen van zijn spieren is na exhibitionistisch. Krügel, Gérard Lemi Sabine Kupferberg en Gioconda Barbuto kr van Takeuchi het respect dat ze verdienen. Hij nam hun lichaam en dansstijl als gangspunt. Bovendien koos hij een thema hen zeker moet hebben aangesproken: de centratie van een danser in de coulissen, voordat hij op moet. Het lijkt wel of de dar gedacht hebben: 'Oké, ik heb een getrain chaam. Ik kan bepaalde passen en beheei techniek. Maar kan er nog meer uit dit lich worden gehaald? Hoe beweeg je als je bijn les al hebt uitgeprobeerd?' Geen wilde sprongen, maar dans met een andere inhoud Expositie over Wenders' Buet Vista Social Cl amsterdam anp Liefhebbers van de film Vista Social Club die de filmer Wim Wenders ov aantal hoogbejaarde Cul muzikanten maakte, kun het fotomuseum Huis Mi in Amsterdam nog eens nieten. Hier wordt vrijdi expositie geopend met die Wenders maakte tijde draaien van de film. In de jaren negentig oi de Amerikaanse gitarist oder op Cuba een aant muzikanten, met wie hij i de cd Buena Vista Socie opnam. De aanstekelijk baanse muziek inspiree 1998 Cooders vriend W om de gelijknamige doe taire te maken. Tegelijk met de ex houdt muziekcentrum I breker van 20 juli toty en augustus een Cubaans m festival. De tentoon: duurt tot en met 1 oktobe amsterdam gpd De Amsterdamse gem raad is akkoord met de ciering van de nieuwboi het Stedelijk Museum hoofdstad. Autofabrikan geeft eenmalig twee n gulden en jaarlijks 80.0C den voor het tentoonstf programma van het mi Deze sponsorovereen heeft een looptijd van tii en komt in de plaats vanl koord op grond waarvai op de plek van de huidige we Vleugel een 'autoshow had mogen inrichten. De raad wees dit akkoo rig jaar af omdat werd ge dat deze vorm van publii vate samenwerking Audi grote invloed op het ad beleid van het museum z ven. Cultuurwethouder B (D66) verzekerde de raad de gevel van de nieuv naar een ontwerp van de gese architect Alvaro Siza geval niet de naam van Ai prijken. De raad praat dit najaa der over aanscherping v voorwaarden voor publii vate samenwerking. Voor novatie van het oude gi uit 1895 is nog eens 65 n gulden nodig. Geld van e financiers zal daarvoor nodig zijn. De totale kosten va nieuwbouw voor het St< bedragen 55 miljoen guld de afgelopen jaren haddf meente en Rijk daarvoor miljoen gulden geresei Het college van B en W vorige maand nog eens z miljoen gulden extra t< schikking. De nieuwbou het Stedelijk begint volger en zal ongeveer twee ja ren. amsterdam franqoise ledeboer Concert Tina Turner uitverkocht Groningen Het concert van Tina Turner op 17 juli in het Gro ninger Stadspark is compleet uitverkocht. Gistermiddag rond twee uur werden in de stad via de officiële kanalen de laatste van 65.000 entreekaarten verhandeld. Volgens organisator Mojo Concerts is de explosieve kaartverkoop van de afgelopen weken mede te danken aan het voorprogramma met John Fogerty, de voormalige frontman van Creedence Clearwater Revival. Nieuw album Madonna new york» Het nieuwe album van de Amerikaanse popster Ma donna, 'Music', verschijnt op 19 september. Het is dan overal in de wereld te koop, maakte platenmaatschappij Warner Bros gis teren bekend. Begin augustus komt een single uit met enkele nummers van het album. De videoclip wordt in Los Angeles op genomen onder regie van Jonas Akerland, die ook de clip van 'Ray of Light' - van het vorige album van Madonna - heeft ge maakt. Het achtste album van Madonna, in Londen opgeno men, is volgens Warner Bros een mix van elementen uit pop muziek, elektronische muziek en folk. De zangeres en de Franse zanger Mirwais hebben het geproduceerd. Jazzconcours warmt North Sea Jazz op den haag Een nieuw jazzconcours onder de naam Dutch Jazz Competition moet Den Haag al op donderdag in de ban bren gen van het jaarlijkse North Sea Jazz fèstival. Het concours op de Grote Markt in de Haagse binnenstad geldt als finale van een wedstrijd die al in februari begon. Zes talentvolle jazzgroepen strijden donderdag op het buitenpodium om de eerste plaats. Het zijn: Martien Oster groep, Gebroeders Kromhout, Willem Hellbreker quintet, Jamesz, The Logan Hulthin group en Saxion V. Zij kunnen zich via het concours in de kijker spelen en ma ken kans op een geldprijs van 10.000 gulden. North Sea Jazz is vrijdag, zaterdag en zondag in het Nederlands Congres Cen trum. Schelpen onderzoeken in Naturalis leiden Het weer zit wat tegen, maar met schelpen zoeken kan iedereen zich op het strand vermaken. Wie wil weten waaruit de vangst precies bestaat en waar de schelpen vandaan komen kan vanaf komende woensdag terecht in het Leidse museum Natu ralis. Op de woensdagmiddagen van 12, 19, 26 juli en 2 en 16 augustus zit schelpendeskundige Hans Adema klaar om alle vragen te beantwoorden. De (gratis toegankelijke) schelpen middagen in het Natuur Informatie Centrum van Naturalis aan de Darwinweg duren van 13.00 tot 17.00 uur. Vengaboys op Pepsi Pop delft» Five, Vengaboys, Westlife, Girl Thing en Billie Piper zijn als eerste gestrikt om op te treden tijdens het jaarlijkse Pepsi Pop. Dat heeft concertorganisator Mojo Concerts gisteren be kendgemaakt. Het evenement, dat dit keer wordt gehouden in de Arnhemse Gelredome, kan 21 oktober aan 30.000 jonge mu ziekliefhebbers onderdak bieden. De organisatie belooft dat nog veel nationale en internationale toppers zullen worden geboekt, vooral omdat deze jaargang van Pepsi Pop een lustrumeditie is. Als een fris groen blaadje valt Isabelle Chassé totaal on verwachts uit haar fictieve boom, ze wekt de indruk haar greep te verliezen en dwarrelt langs de rode linten naar het tien meter lager gelegen vloeroppervlak. Als bij to verslag hervindt ze zich en met gracieuze bewegingen voltooit ze haar wervelende act. Iedere beweging is hon derden malen geoefend en natuurlijk ging er niets mis, maar dat weet alleen zijen niet het publiek. rotterdam ferdi den bakker Het Canadese 'Cirque du Soleil' en in het bijzonder de cast van Quidam, is een bont gezelschap van artiesten tussen de 14 en 43 jaar oud, afkomstig uit de hele wereld die een ding gemeen hebben: het zijn stuk voor stuk professionals. De Europese toer van Quidam begon in Amster dam en na een Spaanse over wintering (Madrid, Barcelona, Valencia en Bilbao) opent het circus op 12 juli zijn deuren weer in Nederland, naast het Rotterdamse sportpaleis Ahoy'. Quidam laat, meer dan in de vorige shows Alegria en Saltim- banco, ruimte aan de expres sies en emoties van de mens. Quidam is als de aarde en ver telt het verhaal van een klein meisje (Audrey Brisson) dat van haar ouders niet de aandacht krijgt die ze verlangt. Ze besluit de wereld te gaan verkennen en ontmoet allerlei mensen in de vreemde aardse wereld die Qui dam heet. Le Cirque du Soleil voldoet in het geheel niet aan het beeld dat de gemiddelde Nederlander van een circus heeft. Zo maken dieren geen deel uit van de shows. In Amsterdam kwamen ruim 300.000 mensen op de voorstellingen af. De show die het Cirque du Soleil in Rotter dam op het toneel brengt is niet wezenlijk anders dan die van vorig jaar maart in Amsterdam. Er zijn wat kleine veranderin gen in de personele sfeer en die vormen het verschil tussen de ene en de andere show. Soms vertrekken artiesten omdat ze ergens anders meer kunnen verdienen, anderen willen er een jaartje tussen uit en weer anderen stoppen met het leven als circusartiest. Maar het script blijft in tact. Aloysa Savre (25), een van de drie Aerial Hoops-kunstenares- sen weet hoe het is om iemand te missen tijdens de act. In Bar celona ontbrak het derde lid van de Aerial Hoop-act, dit meisje was terug naar Montreal om zich aan de schouder te la ten opereren. Savre: „Soms moet je improviseren, het was wel even wennen om de act met z'n tweeën te moeten uit voeren. Het is erg moeilijk om de oefening synchroon uit të voeren omdat we behoorlijk in lengte en postuur verschillen, dus wat dat betreft bofte ik, want het is makkelijker om één persoon in de gaten te houden dan twee." De gymnaste moest zes maa- nen oefenen voordat ze een contract kreeg aangeboden van het circus. „De concurrentie is enorm groot, je moet echt alles tot in de puntjes verzorgd heb ben wil je een kans maken op een rol in Quidam. Ik had er wel een goed gevoel over, ze la ten je echt niet zo lang oefenen om daarna te zeggen dat je toch niet in aanmerking komt voor een plaatsje." Quidam is volgens Roland Ri chard, de stagemanager die er voor zorgt dat op het juist mo ment de juiste persoon op het podium staat, de moeilijkste show waar hij tot nu toe aan meewerkte. „Bij Quidam leggen we een enorm tempo aan de dag, er staan continu mensen op het podium. Meer nog dan bij Allegria. Het moeilijke is dat ik al die verschillende mensen apart moet sturen." Zijn werk heeft wat weg van dat van een computer, waarbij iemand op het juiste moment op het juiste knopje drukt. Ri chard ziet dat anders. „Compu ters kunnen maar moeilijk in spelen op menselijke foutjes. Als artiesten maar een beetje afwijken van wat ze moeten doen, dan kan alles in het hon derd lopen als ik dat niet tijdig zie." En dan de voorstelling na tuurlijk. Quidam, de moeilijkste show van Le Cirque du Soleil tot nu toe, geeft je als kijker geen minuut, zelfs geen secon de rust. Links, rechts, in het midden, uit de lucht en van on der het toneel, de artiesten ko men uit alle hoeken en gaten. Je komt ogen tekort om alles in de gaten te houden, het is daar door zeker geen ontspannend avondje, eerder fascinerend waarbij je als kijker in de twee- en-een-half uur durende show van de ene verbazing in de an dere valt. De schaarse momen ten waarop het publiek echt kan ontspannen, zijn de mo menten dat Les Macloma, de drie Franse clowns het podium betreden. De rol van deze clowns is het leven van Quidam te verstoren. Van onder de aar de vandaan dringen ze het le ven van Quidam binnen. De wereld waar het kleine meisje ronddwaalt, op zoek naar aan dacht. Quidam van Le Cirque du Soleil is vanaf 12 juli tot en met 10 augustus te zien in Rotterdam, op het parkeerter rein van sportpaleis Ahoy. Cir que du Soleil Ticketlijn: 0900- 3001250. Of op internet: www- .cirquedusoleil.com. Op een grote zwartwitfoto van Koen Wessing in het Amster dams Historisch Museum (AHM) kijkt een meisje met slonzig piekhaar woedend de lens in. Achter haar staat een bakfiets vol oude rommel op een kade vol troep. Wessing portretteerde haar eind jaren zeventig op het Bickerseiland in Amsterdam, maar kennis van locatie en jaartal van deze en andere foto's is van onderge schikt belang. De expositie 'De wereld van Koen Wessing, foto grafie 1963-2000' ontleent haar kracht vooral aan de intensiteit van zijn tijdloze visuele aan klacht tegen armoede, onder drukking, dood en destructie. Wessing (1942) ging in 1963 een paar maanden in de leer bij een fotopersbureau maar stelde al gauw vast dat hij niet ge schikt was voor het 'keurslijf van de snelle persfotografie. Als freelancer ontwikkelde hij zich tijdens lange reizen naar onge veer alle brandhaarden ter we reld tot toonaangevend docu mentair fotograaf die zijn werk niet kan doen zonder zich te identificeren met deze of gene zijde in een conflict. Vanuit zijn engagement neemt Wessing stelling, zonder zich overigens te laten meesle pen door emoties omdat hij per se zijn politieke gelijk wil halen. In een interview over de vele fo to's die hij de loop der jaren in Latijns-Amerika maakte, vertel de hij in dat verband: „Op het moment zelf voel ik meestal slechts woede, tijdens het af drukken komen de emoties die mij belet zouden hebben te fo tograferen pas boven." Zijn foto's vol gekanaliseerde woede geven vooral ook blijk Meisje op het Amsterdamse Bicker van moed. Zo fotografeert hij in 1965 de mijnstaking in het Bel gische Zwartberg, wordt gear resteerd en moet enkele dagen in de cel doorbrengen. In 1968 trok hij naar Parijs om de ge welddadige studentenopstan den te fotograferen, in eigen land registreerde Wessing een jaar later onder meer de bezet ting door studenten van het Maagdenhuis en in 1975 de ïiland aan het eind van de jaren zev> Nieuwmarktrellen tegen de af braak van de buurt voor de me tro. In de tweede helft van de ja ren negentig fotografeerde hij in Sarajevo de vrouw die naast haar brandende flat verdwaasd de wegtrekkende milities na kijkt die verantwoordelijk zijn voor deze wandaad. En ook in Kosovo was Wessing erbij. Daar fotografeerde hij in 1999 vier rpuwende vrouwen van wie er één een klein jongetje probeert te troosten. De 'politiek correcte' bood schap van Wessings oeuvre is niet mis te verstaan. Getuige zijn kostelijke foto van twee la chende Ierse nonnen die aan de wandel zijn met hun hond, mogen we van hem echter ook lachen. Op deze expositie vol zwartgalligheid zorgen deze FOTO KOEN WESSING nonnen zo tenslotte ook even voor een vleugje opluchting. De expositie 'De wereld van Koen Wessing. Fotografie 1963 - 2000' in het Amsterdams His torisch Museum (Kalverstraat 92, Amsterdam) duurt tot en met 3 september. De ope ningstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur en op zaterdag en zon dag van 11 tot 17uur. VOOR WISKUNDE! De Slegte Leiden Breestraat 73 Tel 071 512 20 07

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 16