Arena swingt pok nog anders Ballerina? Dan moeten er wel een paar kilootjes af Kinderboekenschrijfster tegen wil en dank De kunst voor heel het volk Cultuur Kunst Ook Vlaams protest tegen subsidiestop Beeldje van 25 miljoen Het bronzen beeldje Petite Danseuse van de Franse impressionist Ed gar Degas heeft op een vei ling in Londen 7,7 miljoen pond opgebracht, ruim 25 11 miljoen gulden. Dat is het rf hoogste bedrag dat een beeld in Europa ooit heeft opgebracht. Het was de eer ste keer dat de danseres met tutu en diadeem, gemaakt tussen 1879 en 1881, op een veiling werd aangeboden. De anonieme koper bood telefo nisch mee. De Petite Dan seuse is het enige beeld van jas dat tijdens zijn leven ooit op een tentoonstelling 'was te zien. Ook andere .kunstwerken op de veiling .'bij Sotheby's in Londen le- 11 verden recordbedragen op. Een vroeg-impressionistisch werk van Monet, La Plage a Trouville, ging weg voor ruim 35 c miljoen gulden. Een kubistisch beeld van Picasso, Tête de fem me, werd geveild voor ruim 6 miljoen gulden. "Recordbedrag voor De Kooning inden Untitled XVII, een abstract olieverfschilderij van Wil- de Kooning uit 1982, is op een veiling bij Sotheby's in Lon- voor 1.268.500 pond (4.465.000 gulden) van de hand ge gaan, een recordbedrag voor een werk van de in Rotterdam ge- boren schilder. Behalve voor het schilderij van De Kooning wer voor nog acht andere werken veilingrecords gebroken, waaronder 'Betonmolen' van de Belg Wim Delvoye, dat 23.500 pond opbracht. Rechter verbiedt verkoop Oscar tos angeles Een Amerikaanse rechter heeft de internetverkoop van een Oscar geblokkeerd. Het begeerde gouden beeldje, dat cin 1939 door Judy Garland was gewonnen, zou voor 7,5 miljoen gulden worden verkocht aan een onbekende koper. De rechter sprak zijn verbod uit op grond van een overeenkomst, die be paalt dat de organisatie die de Oscars uitreikt het recht heeft de libeeldjes voor 25 gulden terug te kopen. Garland had de Oscar 1 gekregen als 'beste jonge acteur' voor haar hoofdrol in The Wi- i zard of Oz. Filmkenners vermoeden dat het kleinood in het ge- ïeim was ingebracht door de familie van een van de vijf exen van Garland, Sid Luft. Garland overleed in 1969. Avondwandelingen Openluchtmuseum tRNHEMHet Openluchtmuseum in Arnhem houdt in de zo- nerperiode elke dinsdag avondwandelingen over het uitge strekte museumterrein. De rondleidingen voeren door de krui dentuin of door de kwekerij van het museum. De rondleiding door de kruidentuin geeft een beeld van een vroeg- Middel- euwse kloostertuin. In de hof staan geneeskrachtige planten, naar ook planten die gebruikt werden voor verfstoffen en voor ïekserij. Tijdens de avondwandeling geven kwekers uitleg over .noeien, enten en veredelen. De avondwandelingen duren tot ;n met 8 augustus en beginnen elke dinsdag om 19.00 uur. Acteur Vittorio Gassman overleden iOME De Italiaanse toneelspeler en filmacteur Vittorio Gass- nan is gisteren op 77-jarige leeftijd in Rome overleden. Hij ptierf aan een hartinfarct. Gassman, afkomstig uit Genua, is als vooral bekend geworden in karakterrollen. Hij de- juteerde in 1943 in het theater en in 1946 voor de camera. Als ilmacteur was hij vooral in komedies te zien. Gassman speelde P n meer dan 110 films, onder meer onder regie van Ettore Scola, dario Monicelli en vooral Dino Risi. In de jaren vijftig was ^Sassman vooral in Italië een begrip. In het buitenland was hij 'jrooral bekend door incidentele successen zoals de films Anna ij 1951) en Riso Amaro (1948). 'oetbal maakt plaats voor dance-evenement tsterdam gpd londen anp Een carrière als ballerina? Dat kan. Maar dan moeten er wel een paar ki lootjes af. Uit een Britse studie blijkt dat jonge balletdanseressen welhaast worden gedwongen door het leven te gaan als anorexia-patiënt. Ze gaan tot het uiterste om een kwart van hun ge wicht kwijt te raken. Het lijkt zo mooi: voor wie een bal letschool doorloopt ligt een glansrijke carrière in het verschiet. Maar de wer kelijkheid ziet er minder rooskleurig uit, zegt de directeur van het Britse Koninldijke ballet, Deborah Bull, die de uitkomsten van de studie onder schrijft. De opgefokte sfeer bij balletoplei dingen treft de jonge ballerina's in ver schillende opzichten. Niet alleen staan ze onder druk om broodmager te wor den, ook hum emotionele ontwikkeling loopt schade op. De meesten hebben nauwelijks een gevoel van eigenwaar de en worden niet ondersteund door hun docenten, die volgens archaïsche methoden te werk gaan. „Onethisch", zegt de studie die is verricht door psychotherapeute Julia Buckroyd, gespecialiseerd in eetstoor nissen. Buckroyd sprak met vierhon derd jonge danseressen en met direc teuren van dansopleidingen. Ze vindt dat drastische hervormingen hard no dig zijn. „Een gewone anorexia-patiënt zit 15 procent onder het gemiddelde ge wicht. In de danswereld moeten balle rina's nog verder gaan en daar ben ik erg bezorgd over. Je kunt je afvragen of het wel ethisch is de meisjes zo mager te laten worden dat sommigen niet meer menstrueren en problemen heb ben met vruchtbaarheid, om maar niet te spreken van botontkalking", aldus Buckroyd. Uit haar studie blijkt dat twintig pro cent van de ballerina's anorexia-ner- vosa heeft. Dat is twintig keer zoveel als gemiddeld. De veelvoorkomende eetstoornis was de meest in het oog springende uitkomst van de studie. Maar ook opleidingsregime wordt ge hekeld. Volgens de auteur hebben zich in gewone onderwijs de afgelopen ja ren belangrijke veranderingen voltrok ken. „Maar de dansopleidingen lopen nog ver achter." Daar komt bij dat veel opleidingen niet van buiten gecontroleerd worden. De docenten hoeven er niet aan mee te werken. Een woordvoerster van de Raad voor Dansopleidingen erkent dat het dansonderwijs wel enige vernieu wing kan gebruiken. „Kinderen in de leeftijd van 11 tot 16 die onder grote psychische druk staan moeten worden beschermd. Zowel fysiek als emotio neel." Reina ten Bruggekate op zoek naar waardering in de regio casper wichers Op de keukentafel van de Leid se kinderboekenschrijfster Rei na ten Bruggenkate ligt een sta pel boeken. Haar boeken. Twaalf om precies te zijn. Het is het resultaat van vele nachtelij ke uurtjes schrijven. En ze is er trots op. In haar eensgezinswo ning in de Merenwijk doet ze daarbij een opmerkelijke be kentenis. „Vroeger hield ik he lemaal niet zo van kinderen. Als ik niet twee zoons zou hebben, zou ik nooit kinderboeken zijn gaan schrijven." Ten Bruggenkate is geboren in het na-oorlogse Rotterdam van de jaren vijftig. Haar vader, dominee van beroep, was een zeer belezen man, die daarbij ook nog eens veel schreef. „Walgelijk veel", zegt ze, overi gens met veel ontzag. „Ik herin ner mij dat hij altijd achter zijn typemachine zat. Van hem heb ik ook de liefde voor boeken ge kregen." Wat hij schreef, las zij pas na zijn overlijden, toen zij nog maar negentien jaar oud was. Haar reactie op haar va ders werk was: „Wauw!". „Ik zag het schrijverschap als een eenzaam, maar verheven beroep", vertelt de schrijfster. Ze vond dat ze pas iets kon schrijven wanneer ze meer le venservaring had. „Als je nog niets hebt meegemaakt, kun je slechts schrijven uit je fanta sie." Ze besloot daarom als leerling-journaliste bij de Haag- sche Courant aan de slag te gaan. Tot de dag van vandaag vindt ze de journalistiek nog al tijd een fantastisch vak. Maar het einde van haar jour nalistieke carrière kwam met de geboorte van de kinderen in de tachtiger jaren. „Alleen, de drang om te schrijven bleef!", voegt zij daar onmiddelijk aan toe. Dus begon zij de verhalen, die zij aan haar kinderen vertel de, op papier te zetten. Toen zij uiteindelijk met een manu script vol verhalen naar een uit gever stapte, herkende deze di rect de kwaliteiten van Ten Bruggenkate. „Maar ze zaten niet te wachten op korte verha len. Dus ben ik, op hun ver zoek, langere verhalen gaan schrijven." In 1996 verscheen 'Dat durf jij niet', haar eerste kinderboek. En sindsdien is ze blijven schrijven. Haar productie ligt zo hoog, dat collega's haar wel eens vragen „Hoe doe je dat toch?" Waarop simpelweg het antwoord luidt: „Gewoon door schrijven." Bij het lezen van haar inmid dels omvangrijke oeuvre valt op dat Ten Bruggenkate een voor keur heeft voor bepaalde the ma's. Zij richt zich daarbij op de belevingswereld van het kind. Onderwerpen als angst, vriendschap, weglopen en schuldgevoel zijn voorbeelden daarvan. „Maar ik wil absoluut niet moraliserend overkomen", zegt ze. Toch heeft ze ook een bood schap voor de jeugd. „Ik wil dat jongeren zien dat ze zelf het le ven in een bepaalde richting kunnen sturen. Ze hoeven niet altijd met de grote stroom mee te gaan." De hoofdpersonen in haar boeken gaan v&ak door moeilijke periodes, maar ko men er altijd beter uit. Zelf noemt ze het 'heftige thema's die ze op een subtiele manier probeert te verpakken'. Bij het behandelen van de vaak gevoelige onderwerpen heeft zij veel steun van haar kinderen. Ten Bruggenkate: „Zij zijn meesters in het verwoor den van hoe iemand van hun leeftijd reageert op een bepaal de situatie. Regelmatig tikt mijn oudste zoon me op de schou der en zegt dat het anders moet. Ik heb daar heel veel aan. Ook blijf ik via hen op de hoog te van het veranderende taalge bruik onder de jeugd. Zij horen liever 'shit' dan 'verdorie!'." Soms verwerkt ze voorvallen uit het leven van haar kinderen in haar boeken. Ook de hond in 'Zwervers' is geen vreemde. Die heeft ze ooit zelf uit het asiel gehaald. Naast haar eigen zoons is 'de straat' een andere grote inspiratiebron van Ten Bruggenkate. Als het even kan legt zij haar oor te luister. Ze wil graag weten wat er onder de mensen leeft. „Ik luister onge geneerd met gesprekken mee en moet me zelfs bedwingen om me er niet mee te bemoei en." Dan weer staat zij langdu rig te kijken naar een spelende klas. „Wat er in die jonge hoof den omgaat, laat zich alleen maar raden." Alles wijst er op dat Reina ten Bruggenkate een vlekkeloze carrière heeft als kinderboeken schrijfster. Maar er is toch één ding dat haar van het hart moet. Ondanks haar twaalf ti tels - de dertiende heeft zij on langs afgerond - is zij niet ge lukkig. Worden haar boeken in het oosten en zuiden van het land veel gelezen en verkocht, in de Leidse regio, nota bene haar eigen streek, lijkt dat maar niet te lukken. „Als ik geen hoogtevrees had, zou ik met een stapeltje boeken onder mijn arm van de Euromast bungi jumpen. Misschien dat ar zaterdag 1 juli begint voor el jonge mensen de zomer is echt. De Amsterdam Arena dan het decor van wat het ootste dance-evenement ter e?reld moet worden: Sensa- I in, een festival dat naar ver achting 40.000 liefhebbers n house, techno maar vooral üince van tien uur 's avonds t't zeven uur 's ochtends een ntal van de beste dj's ter we- e ld zal voorschotelen. a,Het Amsterdamse evene ent, georganiseerd door ID is de jongste nieuwkomer de levendige markt van dj- e itivals, die deze zomer groter dan ooit. Zo kent de regio 'finsterdam alleen deze zomer twee enorme dance-evene- enten. Dancevalley pakt op 5 gustus alweer voor de zesde er uit in recreatiegebied aarnwoude. En Mojo Con- rts en Chemistry hebben de iden ineen geslagen om in It Amsterdamse Bos op 15 juli jt festival New Frontier nieuw te blazen, rote vraag is of met zo'n im aanbod het beoogde aan- bezoekers wel kan worden nengehaald. Over zes weken i de conclusie worden ge kken of de dance-scene defi- ief volwassen is geworden, ar vooraf klinkt toch vooral vraag, of het allemaal niet it veel is. iet is nog niet zo lang gele dat grote dance-evene- mten alleen succesvol kon- zijn als ze aansloten bij de rme populariteit die de gab- house en hardcore techno dat moment beleefde. Op hoogtepunt van deze jonge- ïcultuur, in 1996 en 1997, be ierde een kwart van de Ne- rlandse jongeren tussen 12 18 jaar gabber te zijn. Sport- Uen en beursgebouwen door t hele land konden met ge- ik uitverkopen, zolang er lar muziek sneller dan 180 beats per minute klonk. In de afgelopen twee jaar is de gab bercultuur echter een zachte dood gestorven. De echte gab bers zijn underground gegaan, de meelopers zijn opgegaan in de massa. Nu lijkt het bredere genre dance op een breekpunt aanbe land. Het aantal dance-festivals rond Amsterdam spreekt wat dat betreft boekdelen. Je zou het kunnen vergelijken met twee keer Pinkpop binnen een maand. Voor Dennis Lutz van Dancevalley is er geen reden zich ongerust te maken: Dance is een vrij nieuwe jon gerencultuur, dus we moeten nog maai' zien hoe de rek is. Het kern misschien nog wel veel groter. Ik denk dat de scene niet zo gauw verzadigd raakt. Ook de muziek blijft zich ontwikke len. Ieder jaar komen er meer stijlen, waardoor ons festival zich ieder jaar kan verbeteren." New Frontier en Sensation hebben bewust voor een min der brede programmering ge kozen. Desondanks of mis schien wel daardoor slagen zij er in zich juist van Dancevalley te onderscheiden. Het unieke van Sensation is met name de lokatie. In de Are na kunnen 37.000 mensen (er zijn ook twee 'kleine' zalen) te gelijkertijd hetzelfde feest bele ven. Toch ziet Sander Groet van ID&T wel een probleem in het grote aantal festivals deze zo mer. „De potentie van de dance-scene is veel groter dan toen het nog underground was. Toch zal een aantal festivals niet uitverkocht raken. Alleen de feesten die kwaliteit bieden zullen overblijven. Dat zullen er ongeveer vijf per jaar zijn. Ook Gilles Huygen van Mojo Concerts maakt zich daarover geen zorgen. Dat er in de regio Amsterdam nu drie festivals in zes weken tijd zijn, is volgens Huygen toeval. „Wij konden in verband met het EK voetbal geen vergunning krijgen rond de gebruikelijke datum in juni. Voor wie wil overleven lijkt woorden van Dennis Lutz: „Ie- Maar al die festivals hebben het echter wel zaak een eigen, der festival ontwikkelt zijn ei- een landelijke uitstraling, dus herkenbaar, plekje te verove- gen identiteit, zodat de mensen het hoeft geen probleem te ren. Je moet in deze veelheid een eigen keus kunnen ma- zijn." weten te onderscheiden. In de ken." dét de aandacht kan trekken van boekhandels en bibliothe ken." Daarnaast windt zij zich er zichtbaar over op dat het steeds weer dezelfde auteurs zijn, die in de prijzen vallen. „En waar om ligt Jip en Janneke met gro te stapels in de winkels en niet mijn werk, dat iets minder be kend is of de vaak schitterende titels van mijn eveneens minder bekende collega's?" Zij heeft er wel een idee over. Toen de eigenzinnige Ten Bruggenkate onlangs bij een Leidse boekhandel verhaal ging halen waarom de profeet in ei gen land maar niet werd ge- eerd, kreeg zij te horen: „Het is allemaal wel mooi en goed, maar we verdienen ér niet ge noeg aan." Ten Bruggenkate: „Kennelijk zijn de geldverslin- Reina ten Brug gekate. „Ik wil absoluut niet moraliserend overkomen." foto hielco kuipers dende pr-campagnes van som mige uitgevers voldoende om de minder bekende, maar daar om niet minder mooie en goe de titels uit de markt te druk ken." Ze maakt zich druk, 'omdat een schrijver schrijft om gele zen te worden'. Daar gaat het uiteindelijk allemaal om. „Hoe meer kinderen je boeken lezen, des te gelukkiger je je voelt." Nieuwe Kunsthal-directeur Wim Pijbes rotterdam gpd Onvriendelijk te zeggen dat Wim Pijbes (Veen- dam 1961 en vanaf 1994 werkzaam bij de Kunsthal) een kloon is van z'n voorganger Wim van Krimpen. Maar in veel opzichten lijkt de pas benoemde Kunsthal-directeur op de man die dat Rotterdamse museum tot een groot suc ces maakte. Net als Van Krimpen is hij overtuigd van het nut van de Kunsthal als populariseerder van kunst. Hij gaf van die voorkeur al blijk in een deel van de titel van z'n doctoraalscriptie: 'De kunst voor heel het volk', waarmee hij in 1988 in Groningen de studie kunstgeschiedenis af rondde. Net als Van Krimpen weet hij in dat populari seren wel maat te houden en maakt hij een ten toonstelling nooit tot een platte grol, nooit echt populistisch. Maar een expositie in de Kunsthal is op de eerste plaats voor het grote publiek en niet voor de kunstexperts met de opgetrokken neuzen. Bovendien heeft de Kunsthal altijd wel kleinere ruimtes beschikbaar voor de meer ver fijnde of exclusieve presentaties. Net als Van Krimpen is Pijbes een meester in het ook voor leken begrijpelijk uitleggen waar het over gaat. Met aanstekelijk enthousiasme, mondeling en schriftelijk, zonder het quasi - diepzinnige en onmiddellijk wegwaaiende koeterwaals van vakgenoten. Net als Van Krim pen schuwt hij de confrontatie niet. Hij is er misschien wel iets minder naar op zoek dan Wim de Straatvechter. Net als Van Krimpen schroomt hij niet ook in het openbaar te wijzen op de vele onvolkomen heden van het KunsthjjJgebouw waar de ge meente destijds in volkomen adoratie voor ar chitect Rem Koolhaas mee akkoord ging. Over hoe vervelend het is als weer een bezoeker on deruit gegaan is op de hellingbaan of door de onmogelijke maten van de Koolhaas-traptre den. En dat de extra invalidenlift die na jaren lang touwtrekken eindelijk in aanbouw is, slechts een surrogaat-oplossing zal bieden. Wim van Krimpen, vanaf september directeur van het Gemeentemuseum Den Haag, heeft de reputatie van de Kunsthal opgebouwd vanuit het niets. Toen hij van zijn stichtingsbestuur toestemming kreeg om - voor ruwweg twee da gen in de week - ook directeur te worden van twee Friese musea, benoemde het bestuur Wim Pijbes tot adjunct-directeur, een nieuwe functie binnen het piepkleine personeelsbestand. Dat was toen al met de uitdrukkelijke opzet om, mocht Van Krimpen ooit weggaan, diens positie over te nemen. .►Als dat gebeurt, zal ik toch nog tentoonstel lingen blijven maken," zei Pijbes daarover. Dat zal zeker gebeuren. Maai' zijn algemene beleids taken als directeur geven hem daarnaast de mogelijkheid gaandeweg een eigen Pijbes stempel op de Kunsthal te gaan drukken. Hoe zeer hij ook 'n Van Krimpen-adept is, Wim Pij bes is toch wel weer eigenzinnig genoeg om zo'n kans niet te laten liggen. Veelzijdigheid en ervaring kent hij ook vol doende. Zijn c.v. is redelijk indrukwekkend. Al vanaf het begin van zijn studie heeft hij op veel terreinen van kunst en design, nationaal en in ternationaal, gewerkt als impresario, theater producent, tentoonstellingsmaker, publiciteits medewerker (als vervangende dienstplicht), ad viseur, bestuurslid, tourneebegeleider dansge zelschap en publicist. Met enkele van die activiteiten is hij ook sinds zijn komst in 1994 naar de Kunsthal doorge gaan. Meest prozaïsche van al die freelance- klussen van Pijbes: het onder de naam 'A Piece of Cake' organiseren van een patisserie-ontwer popdracht voor het bekende Huize Van Wely uit Noordwijk. antwerpen anp De Vlaamse kunstwereld is ver ontwaardigd over het advies van de Raad voor de Kunst om de subsidie aan toneelgezel schap Maatschappij Discordia stop te zetten. Directeur Klaas Tindemans van het Vlaams Theater Instituut heeft een pamflet geschreven, dat door twaalf Vlaamse culturele pro minenten is ondertekend. Tindemans vindt dat de raad geen oog heeft voor de grens overschrijdende functie van Discordia: „Geen woord over de ingrijpende betekenis van Discordia voor zovele Vlaamse groepen en spelers die hun spelpatronen en hun repertoi rekeuzes toetsen aan een norm die Discordia, zonder dat expli ciet te willen, ooit bepaald heeft. Geen woord over het 'brede en jonge' publiek, dat de vele meer of minder chaotische avonden van Discordia in Leu ven, Gent of elders bezoekt." Ook uit noordelijker streken klinkt opnieuw verzet. Jury voorzitter Carel Alphenaar van het Theaterfestival en schrijfster Judith Herzberg schreven, me de namens anderen, ook een boze open brief. Daarin wordt Discordia geprezen om haar compromisloze toneel, artistie ke zuiverheid, haar taak als vrij plaats voor creatieve processen en de voortdurende beweging die ze teweeg brengt. Een multi-functionele Arena. Geschikt voor voetbal, de EO-jongerendag, het maken van een vrije val en het organiseren van een mega-dance. foto gpl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19