Klassieke Robeco-serie met jazzy randji Het andere gezicht van het Van Hagerbeer-orgel Cultuur Kunst Recordaantal bezoeken podiumkunsten Javlensk weer thu Op audiëntie bij de shogun Nominate Dansprij: DONDERDAG 29 JUNI 2000 Festival weert Vlaams Blok brunssum De gemeente Brunssum en de organisatie van het wereldfolklorefestival Parade 2000 gaan deelnemers aan het fes tival niet screenen op hun politieke kleur. Dit ondanks het op zeggen van het contract met de Belgische groep De Speleman. Enkele leden van De Speleman bleken bestuurlijke functies te hebben bij het Vlaams Blok. Daarom had de Brunssumse bur gemeester Jacobs de organisatie gevraagd de groep niet te laten optreden. Aan het festival, dat duurt van 14 tot en met 20 juli, nemen groepen uit 34 landen deel. De organisatie verwacht on geveer 300.000 bezoekers. Twilight Zone brengt 'laatste eer' wassenaar Twilight Zone in Wassenaar brengt op zaterdag 8 juli 'de laatste eer aan het afgelopen metalseizoen'. De bands Open Vibe, Tail Dragger en Fresh Frozen treden daarbij op. De 'ceremonie' aan de Deylerweg 153 begint om 20.00 uur. Literaire wandeling door Noordwijk noordwuk Voor de liefhebber is er op zaterdag 8 juli een lite raire wandeling door Noorwijk. Dat gebeurt onder leiding van de schrijver/journalist Thijs den Otter. Hij voert de deelnemers ondermeer langs het huis van Henriëtte Roland Holst en voorbij de laatste rustplaats van Albert Verwey en Jan Kloos. De familie Rigter verzorgt tijdens de wandeling de inwendige mens. Het vertrek is om 11.00 uur vanaf het Vuurtorenplein. Aanmelden kan via telefoonnummer 071-3619498 of 3613073. Vijfde Dordtse boekenmarkt Dordrecht Meer dan 250 antiquaren uit Nederland en België bieden op zondag 9 juli in Dordrecht hun waar aan tijdens de vijfde Dordtse boekenmarkt. Met vijfhonderd kramen is het de op één na grootste boekenmarkt van Nederland. Vorig jaar kwam de boekenmarkt negatief in het nieuws omdat een han delaar uit Kampen Hitiers Mein Kampf aanbood. De twee exemplaren van Mein Kampf werden verbeurd verklaard. De handelaar kreeg overigens geen straf, omdat deze volgens de rechtbank geen kwade bedoelingen had. Paus zoekt verkoeling in Jesolo venetie Wie deze zomer met vakantie gaat naar Jesolo in de buurt van Venetië wacht op het strand nog een aardige surprise. Daar aan de boorden van de Adriatische Zee bouwt de kunste naar Johno Gowdy op dit moment aan een borstbeeld van Paus Johannes Paulus II. Hij gebruikt daarvoor ongeveer honderd ton zand waar, omdat er ter plekke niet echt sprake is van getij den, de zee als het goed is geen vat op krijgt. foto epa De Wip met Pietje Bell in De Schelft noordwukerhout» Jeugdtheater De Wip speelt op woensdag 5 juli 'Pietje Bell en de Zwarte Hand' in de theaterzaal van De Schelft in Noordwijkerhout. Pietje Bel beleeft samen met zijn maatje Wimpie van Dorp spannende en ondeugende avontu ren. De voorstelling in het gebouw aan de Maandagswetering is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar. Pietje Bell begint om 14.00 uur en kaarten kosten 7 gulden. Reserveren kan via telefoon nummer 0252-376241 of 217255. Pijbes directeur van de Kunsthal Rotterdam Wim Pijbes wordt de nieuwe directeur van de Kunsthal Rotterdam. Hij was de afgelopen jaren al adjuct-direc- teur van de instelling. Pijbes volgt op 1 september Wim van Krimpen op, die directeur wordt van het Haags Gemeentemu- muziek recensie SUSANNE LAMMERS Lunchconcert: Stephen Taylor met werk van Engelse componisten. Gehoord: 28/6, Pieterskerk, Leiden In het eerste van de serie lunch concerten in de Pieterskerk, verkende Leo van Doeselaar vo rige week de mogelijkheden van het recent gerestaureerde Van Hagerbeer-orgel. Hij speel de muziek van na 1650, terwijl het orgel daar nu juist niet meer 'geschikt' voor is, vanwe ge de middentoonstemming en de lagere toonhoogte. Stephen Taylor ging gisteren ook op zoek naar onverwachte moge lijkheden van het orgel, maar zijn aanpak was anders en hij betrok er ook het negentiende- eeuwse Thomas Hill-orgel in. In zijn inleidende praatje vooraf vergelijkt Taylor orgels met orkesten, symfonie-orkes ten, maar in zijn spel laat hij nu juist de kamermuziek-kwalitei- ten horen van de beide instru menten. Op het Thomas Hill- orgel excelleert Taylor in het in tieme. Van de twee preludes van Charles Villiers Stanford is die in F gr.t. de meest bijzonde re. Een klein en spits motiefje wordt werkelijk van alle kanten bekeken, doorgespit en uitge buit. Het Adagio in E gr.t. van de tegen het expressionisme aanleunende Frank Bridge be gint zachter dan fluis.terzacht. Het ijle melodietje krijgt lang zaam en zeer terughoudend meer stemmen, om dan weer zachtjes weg te sterven. Maar interessanter is toch het eerste deel van het programma op het Van Hagerbeer-orgel. Taylor begint met J.P. Swee- lincks Toccata in C, een mach- voorburg De Nederlanders bezochten in het seizoen 1998/1999 16,1 miljoen keer een professionele podiumkunstvoorstelling op het gebied van dans, muziek en theater. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) Het is een toename van 3 pro cent, die voor een record zorgt. Popconcerten werden niet meegeteld. Vooral dansdisciplines, met name de moderne dans, staan in de belangstelling. Circus en variété zakken daarentegen weg. De rijksgesubsidieerde ge zelschappen profiteren minder van de stijging dan de rest van de gezelschappen. De gesubsi dieerden, die 5,5 procent min der voorstellingen brachten, kampten met een daling van 2 procent in het aantal bezoe kers. De andere gezelschappen kregen 4 procent meer bezoe kers bij een gelijkblijvend aan bod. Zowel de inkomsten als de uitgaven van de gesubsidieerde gezelschappen zijn met 3 pro cent gestegen in vergelijking met het seizoen ervoor. Opval lend is daarbij dat de inkom sten uit overheidssubsidies wel hoger liggen, maar dat de op brengsten uit de voorstellingen gelijk zijn gebleven. De rijksge subsidieerde gezelschappen halen nog steeds gemiddeld ongeveer drievierde deel van hun inkomsten uit subsidies. Het totaal aantal bezoekers van professionele podiumkun stvoorstellingen is dan wel ge stegen, maar het aantal voor stellingen daalde licht. Het ge middelde bezoek per uitvoe ring nam toe tot 287 bezoekers per voorstelling. „Nog niet eer der lag dit aantal per voorstel ling voor de professionele po diumkunsten zo hoog", aldus het CBS. Van alle disciplines heeft met name moderne dans in de laat ste vijf seizoenen een vrijwel constante stijging laten zien van zowel het aantal voorstel lingen als het aantal bezoekers. Ook onder meer amusements muziek en de groep operette, musical en revue hebben het beter gedaan dan vorig sei zoen. Ten opzichte van tien jaar geleden hebben deze twee categorieën liefst drie tot vier keer zo veel bezoekers ken. In de vier grote steden ic menlijk wordt eenderde het totale aanbod gegener wat goed is voor 40 pr( c van al het bezoek. In vei king met het seizoen '9 laat vooral de provsi Utrecht, en in mindere ook Noord-Brabant, een zienlijke groei van het a bezoekers zien. Bijna alle vincies hebben geprofï van de toenemende pop' teit van de podiumkun uitgezonderd Friesland, derland en Noord-Hollanc Uitprobeersel groeit uit tot vast muzikaal spektakel tig werk, en hij legt zich erop toe het stuk zo scherp mogelijk te laten klinken. Zo horen we het orgel vaak. En je kunt dat briljant noemen, ik hou het lie ver op schetterend en schril. Taylor zelf misschien ook wel, want daarna laat hij horen hoe het Van Hagerbeer-orgel ook kan klinken. In Sweelincks variaties op 'Engelse Fortuyn', gevolgd door William Byrds variaties op het zelfde thema, maakt hij het or gel klein. Een doorzichtig melo dietje, voornamelijk gespeeld door een zacht en lief fluitje, dat wellicht nog natuurlijker klinkt door de menselijke wind- voorziening (het orgel wordt niet elektrisch aangedreven, maai- 'getrapt' door twee leden van het orgeltrappersgilde). Taylor registreert, geassisteerd door zijn dochter, buitenge woon subtiel, en dat maakt het orgel intiem als een kamermu- ziek-ensemble. Ook in 'A Fancie' van Byrd speelt Taylor voorzichtig en be hoedzaam. Heel geleidelijk laat hij de sluiers wegtrekken en stralende tonen te voorschijn komen. Hij gaat weer voluit in John Buli's overrompelende 'Salve Regina', waarin alle kleu ren van het orgel vechten om de boventoon. Maar de grootste verrassing die Taylor in petto heeft, is 'Upon la mi re' van een onbe kende Engelse componist uit de zestiende eeuw. Het Van Ha gerbeer-orgel gedraagt zich hierbij als een combinatie van draailier en synthesizer. Het knorrige wijsje van slechts vier nootjes, aangevuld met eigen wijze hoge piepjes, klinkt schokkend modern. Heel ver frissend, dat andere gezicht van het Van Hagerbeer-orgel. Amsterdam Toen 'opperhoofd' Willem Verstegen in 1646 aan de jaarlijkse verplichte hofreis vanaf het eiland Deshima naar de shogun in Edo (de oude naam van To kio) begon, ging er ook een civetkat mee. De oppermach tige alleenheerser had het bijzondere exemplaar op zijn lijst met bestellingen gezet en toen het onderweg de geest gaf, was goede raad dan ook duur. Om te voorko men dat het Hollandse handelsmonopolie door een inci dent in gevaar zou komen, kreeg de shogun de kat op sterk water. Hij vond dat kennelijk best. Op de zomerex- positie 'Een verre hofreis' in het Koninklijk Paleis op de Dam is dit verhaal één van de vermakelijke details over het Japans-Nederlandse contact in vroeger eeuwen. De tentoonstelling is samengesteld onder verantwoorde lijkheid van de Leidse professor Willem van Gulik naar aanleiding van de viering van 400 jaar betrekkingen tus sen Japan en Nederland. In tfat kader zijn sinds begin dit jaar al zoveel activiteiten georganiseerd dat zo langza merhand het gevaar van verveling door 'overdaad schaadt' dreigt. Het is Van Gulik gelukt deze valkuil te vermijden door zich te concentreren op de 'menselijke' aspecten. Bij een kleurenprent uit 1800 van de Neder landse gezagsdrager met Japanse bediende en scheeps hond wordt bijvoorbeeld vermeld dat de Japanners dach ten dat de Hollanders geen hielen hadden omdat er hak ken onder hun schoenen zaten. Ook verhaalt de expositie over de grote opschudding die in Japan ontstond toen Jan Cock Blomhoff, het net be noemde nieuwe Opperhoofd van Deshima, in 1817 van uit Batavia arriveerde in gezelschap van zijn vrouw Titia, zoon Johannes en Nederlandse en Javaanse kindermeid. Het was Blomhoff kennelijk ontgaan dat de toegang tot Japan aan Europese vrouwen was ontzegd, maar deze werden gedoogd op voorwaarde dat ze per kerende schip het land weer zouden verlaten. Het onbekende fenomeen van de westerse vrouw inspi reerde veel Japanse kunstenaars tot afbeeldingen die gre tig aftrek vonden bij een groot publiek. Kawahara Keiga beeldde het gezin uit op de charmante schildering van zij de op deze expositie die Blomhoff hopelijk troost heeft verschaft: Titia stierf in 1822 in Nederland zonder dat haar man haar had teruggezien. De expositie 'Een verre hofreis' in het Koninklijk Paleis op de Dam (Dam, Amsterdam) duurt tot en met 24 septem ber. De openingstijden zijn in juni, juli en augustus dage lijks van 11.00 tot 17.00 uur en in september van 12.30 tot 17.00 uur. De catalogus kost 24,50 gulden. foto gpd Voor het eerst in de ge; nis zijn werken van de beroemde schilder Alt vlenski in zijn geboorte zien. Het Russisch Mu: St. Petersburg opende een uitgebreide overzi< toonstelling van de ex nistische kunstenaar. J; (1864-1941) emigreerde jarige leeftijd uit St. Pet naar Duitsland. Op een in Zwitserland na bleef zijn hele leven wonen. Verreweg de meeste t gestelde schilderijen bruikleen uit het buitenl De Gouden Dansprijs k\e jaar drie kandidaten: Jol c ger, Jahn Magnus Johar^' Megumi Nakamura. D" heeft de nominaties bekendgemaakt. De prij op 8 oktober tijdens de 11 landse Dansdagen in aan het Vrijthof in Ma uitgereikt. e De jury noemt Inger ('e' tuoos danser en roemt in en zijn choreografie v, cimbaldo 2000. Johanser gens de scherprechters schaafd en sensationeel 1 ke danser. Nakamura fascinerend van vori noemd. De jury bestaat ma Klooss, Janine Dijkm Job Sanders. De Gouden Dansprijs van de trofeën die de ging van Schouwburg- certgebouw Directies jaarlijks toekent. Van tw< ningen staan de winn vast: Anouk van Dijk k Lucas Hovingproductiej Hans Tuerlings de Cha fieprijs. Ook voor de Zilverer prijs zijn er drie gega Eduardo de Paiva Souz Haver en Shintaro Que. Wat begon als een probeersel om in de zomermaanden iets aardigs te doen voor toeristen en een publiek dat een dagje Amsterdam wil combineren met een brok mooie muziek, is inmiddels uitgegroeid tot een niet meer weg te denken Concertserie. Zaterdag begint in het Amsterdamse Concertgebouw de twaalfde aflevering van de Robeco Zomerconcerten. Louter klassiek is de serie allang niet meer. Tegenwoordig kom je in de programmering ook jazz en pop tegen. Maar de hoofdmoot van het aanbod be staat als vanouds uit klassieke muziek Kaarten voor de mees te avonden kosten 35 gulden, wat in verhouding tot het aan bod laag is. Die lage prijs zal ongetwijfeld bijdragen tot het succes van de serie. Maar ook orkesten en so listen hebben met hun pro gramma's een grote aantrek kingskracht. Een staalkaart daarvan wordt komende zater dag gepresenteerd met een concertmarathon in beide za len van het Concertgebouw. Het Radio Symfonie Orkest speelt die dag Beethovens Ze vende en de orgelsymfonie van Saint-Saëns. Leo van Doeselaar is daarbij de solist op het orgel in de Grote Zaal. Verder wordt opgetreden door het Neder lands Balletorkest, het Radio Filharmonisch Orkest, het Vlaamse ensemble 'I Fiam- minghi en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. De serie biedt ook deze zo mer een paar kleine festivals. Volgende week vrijdag begint de Mozart-Beethoven Drie daagse, opgebouwd rond het Radio Kamerorkest onder lei ding van Jos van Immerzeel, specialist waar het gaat om hun muziek Van Immerzeel zelf so leert in het pianoconcert KV 491 van Mozart. Verder staan er vespers, aria's en symfonieën op het programma. Een tweede festival is de Bach-Zesdaagse. Dit begint op 23 juli en markeert de 250ste sterfdag van de componist. In twee sessies speelt Anner.Bijls- ma in de Kleine Zaal de zes cel losuites. Die week komen alle orkestsuites en de Branden- burgse concerten aan de orde tijdens optredens van de be faamde Academy of Ancient Music, Camerata Köln en het Combattimento Consort. Ani ma Eterna onder leiding van Van Immerzeel vult een hele avond met concerten voor twee en drie klavecimbels. Vocale so listen zijn die week de sopranen Roberta Alexander en Claron McFadden. Bijzonder is het optreden van de Swingle Singers met een reeks van vocale Bach-bewer- kingen. Los daarvan staat een avond met de vier Branden- burgse concerten door La Petite Bande onder leiding van Sigis- wald Kuijken. Slechts één avond duurt de Zigeunerspecial, een program ma rond eten en een aantal or kestjes. Centraal staat het con cert van Roby Lakatos. Vorig jaar verraste de Opera Alden Biessen onder leiding van Vin cent de Kort met een semi-sce- nische uitvoering van Mozarts 'Don Giovanni'. Dit jaar is dit gezelschap terug, nu met Rossi- De sopi Claron lu den, ree 'c lijk nog 0 wonder0 200 Mo'' van Frai"1 pa, is e< >c' de pron'Ê ten die 'c den tijd zomerc('e ten. K it ni's 'II barbiere di Siviglia'. Ope ra voor de jeugd brengt woens dagmiddag Frank Groothof met 'Carlos ende Uilenspiegel'. Jon ge musici vormen ook dit jaar een van de zware pijlers onder de programmering. De twee grote Nederlandse jeugdorkes ten treden op, Kurt Sandeling leidt het "Schleswig-Holstein Music Festival Orchestra en verder zijn er orkesten uit Frankrijk en Ierland. Een Spaans jeugdorkest begeleidt de Nederlandse harpiste Gwy- neth Wentink. De serie brengt ook een paar grote namen van weleer: de pianiste Ingrid Haebler geeft op 2 augustus een Mozart-recital en op 8 augustus zingt de tenor Peter Schreier Bach, Mendels sohn en Schubert. Een snel op komende ster is de sopraan Su- zie Le Blanc, die ditmaal met Musica Classica een Haydn- en Mozartprogramma brengt. De countertenor Michael Chance treedt op met het Nederlands Blazersensemble. Aan grote pianisten eveneens geen gebrek. Emanuel Ax speelt met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest een ro mantisch programma. Cristina Ortiz speelt twee avonden Cho pin en Mikhail Pletnev voert met The London Winds onder meer Beethoven en Rimsky- Korsakov uit. Grote Nederland se namen zijn Peter Wispelwey en Lawrence Renes die het Ra dio Filharmonisch Orkest diri geert in werk van Berlioz, Pro- kofjev en Dvork. Isabelle van Keulen en Ronald Brautigam vieren dat ze tien jaar een duo vormen. Jazz in vele stijlen is er dit jaar in overvloed. Het jazz Orchestra of the Concertgebouw geeft een kinderconcert op 28 augustus, maar is op 22 juli al met een aantal solisten te horen tijdens ij een nachtconcert in we'e Cole Porter en diens tij ten. Chris Barber komt n bluesband en Laura Fy{'. een Latijns-Amerikaans programma. Louis vaif. geeft met een 'superba^ dens een nachtconcert ei 1 bute to Louis Armstrong nald Snijders speelt me'0 een kinderconcert met uit Suriname, Brazilië en Robeco Zomerconcertei t/m 31 augustus, Con'e bouw, Amsterdam. Toef', prijs 35 gulden (cjp en ren t/m 15 jaar 15 guide 0 serveren: tel. 0900-8012/°

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18