De tango als sensuele dialoog Natuur inspiratiebron voor sobere raamdecoratie Trends Vrouwen willen bont ONBEZORGD OP VAKANTIE? Hoofdluis loopt tegen de lam]! De koppoter als knuffel DINSDAG 27 JUNI 2000 REDACTIE MARGOT KLOMPMAKER 023-515* De Nederlandse consument loopt weer warm voor kleding met bont. Dat blijkt uit een en quête die is gehouden onder 140 vrouwen van 25 tot 65 jaar met een jaarinkomen van meer dan 77.800 gulden per jaar. Ruim een op de drie vrouwen in de doelgroep denkt in de toekomst zeker of misschien kleding met bont te gaan ko pen. Het onderzoek, uitgevoerd door het Instituut voor Fashion Ma nagement en Design in Amster dam, is gehouden in opdracht van het Nederlands Bont Insti tuut (NBI) in Amsterdam. „Al enige tijd constateren we dat het erg goed gaat met bont, maar het is moeilijk dat in cij fers uit te drukken", zegt Ron Haarman van het NBI. De om vang van de Nederlandse bont- markt is daarom niet aan te ge ven. In de jaren zeventig ontstond een grote campagne tegen het gebruik van bont. Mensen die een echt bontje droegen, wer den soms op straat met verf be spoten. Het NBI verwacht nu geen harde acties meer, mede omdat er een veel feitelijker beeld over de herkomst van bont is ontstaan. „Zeker 60 pro cent van het bont is een rest- product, 10 procent wordt via natuurregulatie zoals bestrij ding van muskusratten ver werkt tot bont en 30 procent komt van de pelsdierenhoude- rijen", aldus Haarman. De interesse bij de consument is volgens Haarman ontstaan door Nederlandse modeont werpers die weer met bont zijn gaan werken, zoals Frans Mole naar, Edgar Vos, Scheila de Vries, Victor Rolf en Oscar Süleyman. Ook aankomende ontwerpers gebruiken steeds meer bont. Van de zeven geno mineerden voor de Frans Mole naar prijs 2000 werkten er vier met bont in hun ontwerpen. En er is bont verwerkt irt zes crea ties van ontwerpers die de ko mende weken eindexamen doen op de modeacademies in Nederland. „Bont was altijd zeer geïso leerd. Ie had de modewereld en de bontwereld die volstrekt naast elkaar bestonden. Nu zijn die geïntegreerd en dat komt mede door de innovatie, zoals betere veredelingstechnieken. Bont is lichter geworden en je hebt wasbaar bont gekregen. Het klassieke beeld van de bontjas is verdwenen." Laminaat Legset Zul je altijd zien: wil je laminaat gaan léggen, is de juiste lijm niet voorhanden of is er ner gens een geschikt aanslagblokje te vinden. Een uitkomst vor men dan de kant-en-klaarpak- ketten met alle hulpmiddelen voor leggen en onderhouden. De Laminaat Legset van de na tionale lijmspecialist Bison le vert voor bijna vijftien gulden een vloerhaak en aanslagblokje, plus een boekje om het karwei stap voor stap te klaren. De speciale laminaatparketlijm kost ongeveer een tientje. Om de voegen tussen vloer en wand af te werken, is er Parket Kit, die rond vijftien gulden kost. Schoon en glanzend wordt de vloer met Laminaat Cleaner en hij blijft netjes met Laminaat Glansreiniger, beide ook voor rond vijftien gulden. Info: Bison International, Goes, 0113-23 57 04. REGEL NU UW ANWB REISVERZEKERING i amwb I Kom langs! I Bel gratis: I Ijl bij een van onze 0800-0503 1 IA1 1 ANWB-winkels ANWB Verzekeringen: zeker en betrouwbaar ANWB Anagram Op elke verticale regel dient een woord van vier een van vijf en een van zes letters te worden ingevuld. Het woord van vijf letters bestaat uit de letters van het voorgaande woord plus 1, het woord van zes letters bestaat uit de vijf letters van het voorgaande woord plus 1. Als de hele puzzel juist is ingevuld, vormen de letters in de vet omlijnde kolom een woord. 1. Bevlieging - snel oo'rlogsvliegtuig - wollen weefsel voor onderkleding; 2. vervelend - bijnaam - marmeren knikker; 3. graad - gesponnen draad - vocalist; 4. ruim binnenwater - strijdmacht - baai; 5. knevel - rimpel - groezelig; 6. hoffeest - gelijkmatig - orgelregister; 7. vogel - Russische zweep - strandloper; 8. opschik - ooit - verwering; 9. ruwe steenmassa - kippenstok - afdeling; 10. deel v.d. voet - voorjaar - het aantal bepalen. Oplossing van ma Horizontaal: 1. Oost; 4. Odin; 7. irade; 9. dij; 10. ale; 11. ka; 13. bas; 14. riet; 17. eest; 18. ets; 19. béte; 21. toer; 24. ere; 26. ze; 27. ore; 29. ut; 30. poken; 32. maar; 33. raar. Verticaal: 1. order; 2. si; 3. tra; 4. ode; 5. de; 6. naast; 8. alm; 11. kaste; 12. we; 13. be; 15. Isère; 16. tee; 17. Est; 19. bezem; 20. te; 22. of; 23. retor; 25. ork; 27. oor; 28. eer; 30. pa; 31. na. Regelmatig zon Het is ongewoon warm in het noorden van Rusland. Voor de tweede opeenvolgende dag rapporteerde Senkursk, ten zuidoosten van de grote stad Archangelsk, een maxi mumtemperatuur boven de 30 graden. Er werd daar gistermiddag 31,6 graad geregi streerd. Onder invloed van een depressie boven het noorden van Europa breidde de warmte zich naar Finland uit. In dat land werd het plaatselijk 27 graden. Tussen het lagedrukcomplex in het noor den en een zone van hogedruk ten westen van Nederland (we zitten net aan de rand) zijn wij al enkele dagen in de ban van luchtmassa's uit de poolstreken. Dankzij een aanlandig windje en enkele wolkenvel den koelde het in onze regio de afgelopen nacht niet al te drastisch af (in de duinen bij Bloemendaal 11,8, Schiphol 8,6 graad); in het binnenland was dat echter wel het geval. Op sommige plaatsen zakte de tem peratuur tot onder de 4 graden. Zo werd op de vliegbasis Deelen bij Arnhem een laag ste temperatuur van 3,1 graad gemeten. In de Ardennen rapporteerde Elsenborn van ochtend zelfs lichte vorst (-1,2 graad) en aanvriezende mist! De komende nacht kan de temperatuur in het zuiden van het land opnieuw tot onder de 5 graden dalen. De invloed van de hoge- drukzone blijft gedurende de rest van de week vrij groot. Tot aan en waarschijnlijk ook tijdens het weekeinde valt er geen re gen en komt de zon er geregeld aan te pas. De temperatuur loopt vanwege het feip de wind een voorkeur houdt voor de f noordhoek slechts langzaam op tot iel' ven de 20 graden in het weekeinde. Morgen wordt het bij geregeld zon cir 19 graden. De west tot noordwestenw meest zwak tot matig. Na het weekeinl neemt de kans op een regen of onweeK toe. Dat komt omdat over de Golf van kaje een storing dichterbij komt. Ook |r depressie boven het Oostzeegebied bf zich nog wat uit. Dankzij meer zon in|' kustgebieden werd het gisteren bij Bltp mendaal 16,5 graad. Op Schiphol en 1 kenburg was de temperatuur een frac ger. In Amerika is een haarshampoo ontwikkeld als nieuw wapen in de strijd tegen hoofdluis. De shampoo bewerkstelligt dat de eitjes van de luizen oplichten onder ultraviolet licht en dus makkelijker zijn op te sporen en te verwijderen. Kinderarts Sydney Spiesel, ver bonden aan de Yale universi teit, ontwikkelde de speciale shampoo, nadat hij met de hand pesticide resistente luizen en hun eitjes moest verwijderen bij een patiëntje. „Het kind had een dikke, blonde haardos. Ik was een uur bezig om het hoofd te controleren op luis", zegt hij. Jarenlang is shampoo gebruikt met daarin permetrine om met het ongedierte af te rekenen. Maar ervaringen op scholen en kinderdagverblijven leren dat de luizen steeds ongevoeliger worden voor deze en vergelijk bare insecticiden. Een ander ingrediënt van lui zenshampoo is lindaan. Maag dit middel is kankerverwekko en wordt daarom afgeraden k voor gebruik bij kinderen. Bli over het met de hand verwijt ji ren van de neten, met behul ;i van fijne kammen. Maar de I kleine eitjes zijn moeilijk te i en ze plakken stevig aan de 1 p ren. Als enkele eitjes over he hoofd worden gezien is het a kind binnen de kortste tijd o u nieuw besmet. r Luizeneitjes bevatten chitint de stof waaruit het uitwendige skelet van luizen bestaat. Met die kennis mengde Spiesel e n organische verfstof met een e gangbare shampoo. De verf; goedkoop en niet giftig, bine met de neten maar niet met haren en de hoofdhuid. Bij i blootstelling aan ultraviolet licht gloeien de eitjes groen 8 waardoor ze makkelijk zijn t c vinden en uit te kammen, s PETER DE JAEGER»g De natuur is terug als inspira tiebron in de woondecoratie. De designcollecties tonen be drukte voiles die lijken op een bloemige alpenwei. Maar de meeste florale dessins zijn rus tig en gestileerd. Eenvoudige bloem- en bladvormen als de trompetvormige calla of het lin deblad voeren de boventoon. De prints hebben vage contou ren en poederige kleuren, zoals wit, grijs, en pastels als waterig blauw en zacht lila. Ook organi sche motieven als veren, kiezel stenen blijven actueel. Die verschuiving naar een meer romantische dessinering heeft alles te maken met de versobe ring van de raamdecoratie zelf. Was de draperie al een tijdje uit beeld, ook het laag-over-laag effect is langzaam op z'n retour. Mensen kiezen steeds vaker voor één type raambekleding. Het liefst een soort met een subtiele open-dicht werking-vi trage, jaloezie en overgordijn in één. Een mooi voorbeeld is de 'dag en nacht' plissé met twee stof- transparanties in één systeem. Of de stoffen lamel die verpakt is tussen twee laagjes voile. Een echte hype is het strakke pa neelgordijn. Door verschillende stofdiktes in zo'n meersporig railsysteem te combineren kan de mate van transparantie zelf worden ingeregeld. Tip: ook mooi in toon-ep-toon. Bij de meer traditionele soorten raambekleding zien we even eens de neiging tot 'fusion', het modewoord voor versmelting gende draden, de zogenaamde sheerly's en de stoffen met flot- teringen. Vorig jaar zagen we de opkomst van het foamdruk procédé waarbij motiefjes wor den gemaakt van opgeschuim- de en 'afgebakken' inkt. Het eindresultaat lijkt van een af standje net op fijne broderie. Ook een andere recente inno vatie, de met laser uitgesneden patronen, zijn in steeds meer reguliere collecties te vinden. Nieuw dit j aar zij n de crush - stoffen die eruit zien als ver frommeld papier. Voorzien van een stijve coating kunnen deze crushes zelfs worden verwerkt in rolgordijnen en plissé. Ook de horizontale aluminium lamel gaat driedimensionaal met duidelijk voelbare reliëfs. Maar helemaal revolutionair zijn de raamvullende patronen. De lamellen worden daarvoor per stuk vormgegeven en ver volgens samengesteld tot een totaalbeeld. Door het spel van licht en schaduw ontstaat een optische dieptewerking. De ab stracte motieven - golven, vier kanten, bogen en visgraat - worden door de computer aan gepast aan elke venstermaat. Als vervolg op het enorme suc ces van de transparanten - de voiles, ausbrenners en inbet- weens - hebben de ontwerpers een nieuw thema ontdekt: de tegenstelling tussen mat en glans. Gordijnstoffen van plui zige, compacte materialen ken nen we al een tijdje: chenilles, tweed- en flanellook. Net als de dessins in geflockt en gescho ren fluweel. Inmiddels wordt er al volop geëxperimenteerd met vilt, fleece en (nep)bont. Vooral bij deze zwaardere stoffen vin den we nieuwe accentkleuren als steenrood en aubergine. Een minitrend is de opmars van de nonwovens, bijvoorbeeld vlieseline dat onder meer ver werkt wordt in Japanse vouw- gordijnen. Haaks hierop staat de zucht naar glans en glim. De vakbeurzen toonden recentelijk een ware stortvloed aan met recht 'schitterende' stoffen. Stoffen met glitters, stoffen in metaaldruk en ragdunne uni's met een zilverachtige vissen- huid van opgedampte alumini um coating. Nog een stapje verder komen we terecht bij de applicaties. Chique kraaltjes, kitscherige Er komen steeds meer aluminium lamellen met raamvullende patro- pailletten, spiegeltjes en parels; zelfs 's werelds topontwerpers blijken in de ban van deze nos talgische decoraties. Maar glim en glitter kan ook worden uitge voerd in moderne materialen. Wat te denken van opgestikt cellofaan en fosforescerende fo lie beestjes op het gordijn? Of van meegeweven glasve zeldraad (met snoer) dat in de toekomst oplichtende gordij nen geeft? Nu de stoffen langzaam maar zeker de hoofdrol gaan spelen, worden de ophangsystemen steeds bescheidener. Spandraadsystemen hebben het helemaal gemaakt, dankzij slimme bevestigingsklampen, hoekoplossingen en midden- steunen tegen doorhangen. Er zijn zelfs twee-in-een versies van spandraad en roede voor het combineren van voiles en zware overgordijnen. Metalen roedes zijn eveneens super slank geworden en ogen uitge sproken technologisch. Ele menten zoals eindknoppen, ringen en haakjes worden daar entegen steeds expressiever. Ook leuk zijn de gordijnclips waarmee sierlijk een enkele plooi kan worden opgenomen. Voor zeilogen zijn inmiddels soepel glijdende kunststof bin nenringen verkrijgbaar; stoffen lussen kunnen worden gevoerd met folie-achtig snelschuif- band. Ook aan de juiste valling van de stof is gedacht. Met fixeerstrips blijft het gordijn, ook bij gebruik van zeilogen of knijpertjes, prachtig in de plooi. HET WEER Zeg niet tegen Ritsaert Klapwijk dat je zelf ook wel eens de tango danst. Helemaal verkeerd. In enkele minu ten maakt hij duidelijk dat wat de meeste mensen de tango noemen niéts, maar dan ook helemaal niéts te maken heeft met zijn tango. De 'Tango Argentino' is een sensuele dans, een soort dialoog tussen man en vrouw. „De dans is een wissel werking tussen de Argentijn en zijn partner. Hij danst om haar beter te laten dansen", aldus Klapwijk. Daar past geen machogedrag bij, on danks wat Noord-Europeanen graag willen geloven over de Zuid-Ameri kaanse man. De tango Argentino is een volksdans die het karakter van het land in zich draagt. „De Tango Argentino is de dans van Buenos Aires en niet die van Argen tinië", doceert Klapwijk. „De dans is aan het begin van de twintigste eeuw ontstaan in de immigrantenwijken van de hoofdstad. Daarom is het een mengeling van verschillende cultu ren. Buitenlanders die elkaar niet konden verstaan gingen uit verveling dansen. Zij ontdekten dat de dans ook een communicatiemiddel kon zijn. Bij de tango Argentino commu niceer je alleen niet met je mond, maar met je lichaam." Klapwijk (48) weet waarover hij praat. Als Ricardo behoort hij met zijn partner Nicole inmiddels tot de bekendste dansparen van Argenti nië. Geen gekke carrière voor iemand die iets meer dan tien jaar geleden nog hoofd van de afdeling bouwzaken van het ministerie van buitenlandse zaken was en daarvóór chef de bu reau bij een architectenbureau in Rotterdam. Toen was de tango niet meer dan een hobby. In 1988 leerde Ricardo tijdens een vakantie in Buenos Aires zijn latere echtgenote en danspartner Nicole Nau, een grafisch ontwerpster uit Düsseldorf, kennen. Ook zij was in haar vakantie naar de tangohoofd stad van de wereld getrokken. In april 1990 besloten zij een jaar vrij te nemen om zich aan hun gemeen schappelijke hobby te wijden. „De tango zoals wij die dansen was toen nog een heel exotische dans. Hij verschilt totaal van de ballroom- versie. Elke keer is de dans anders. Er zijn geen gestandaardiseerde be wegingen, er zijn nauwelijks regels. Zo is de Argentijn zelf ook. Hij is veel meer dan de Europeaan gewend te improviseren". De tango Argentino kun je niet leren in dansscholen. Je gaat naar een le raar en daarna naar clubs. Je leert hem al doende. „In dat eerste jaar hebben we veel lessen genomen. Na een paar weken kregen we ons eer- Tangodanser Ritsaert Klapwijk en zijn partner Nicole. „De tango Argentino kun je niet leren in dansscholen." FOTO CPD ste werk aangeboden, drie avonden per week voor zes dollar per avond. Het was afzien. We hebben op een houtje gebeten; hadden niet meer dan een paar dollar per dag om van te leven en beschikten over wat ge spaard geld. Maar als je verliefd bent, kun je zonder problemen leven op water en brood. En wij waren heel erg verliefd." Tango is big business in Buenos Ai res. Het is een toeristenfuik. In de 'Casas de tango' (letterlijk: de tango huizen) krijgen bezoekers een avondvullend programma met dans, muziek en zang voorgeschoteld. Maar, zegt Klapwijk, voor de échte tango moet je in de clubs zijn waar de Argentijnen zelf komen. Deze shows zijn rustiger, duren langer „en het gaat er veel meer om de artistie ke waarden van de dans". „In zo'n club zijn wij begonnen. We kwamen er puur toevallig, want we wilden een zanger beluisteren. Toen de eigenaar van het café hoorde dat we een danspaar waren, vroeg hij ons om wat te dansen. We hebben er drie jaar .gedurende drie avonden per week gedanst." Elke club kent z'n eigen dansstijl. Het ene paar danst wat expressiever dan het andere, of wat sensueler. „Het gaat om de smaak van het pu bliek", aldus Klapwijk. Hun naam was definitief gevestigd toen ze een solopartij mochten dan sen in de Tango Opera Marathon in Teatro Colon. „Wij zijn langer dan de gemiddelde Argentijnen. Daarvan malcen wij gebruik door erg expres sief te dansen. De dans past goed bij onze lichamen." Klapwijk: „Bij de tango Argentino bestaan geen vaste pasjes. De man loopt met de dame, die zijn li chaamstaal volgt. Zij merkt wat hij wil, maar zij danst zelf ook. Het zijn twee verschillende rollen, die niet met elkaar concurreren. Er komt een gesprek zonder woorden tot stand, doordat zij ook aangeeft hoe zij wil dansen." Hij bestrijdt dan ook fel dat de tango een 'macho' dans is. „Als ik - egoïs tisch - alleen aan mijzelf denk en zij gaat anders dansen, dan sta ik hele maal alleen op de dansvloer. Dan ga ik af. Dat is allesbehalve macho. Als danser, als heer, is het mijn opgave mijn partner te laten dansen. Hoe béter zij danst, hoe beter ik ben." „Ik heb eens een heel mooi compli ment gekregen van een kennis die met Nicole had gedanst. Hij bracht haar terug en complimenteerde mij, omdat ik zo'n goede danser ben. Dat had hij aan het dansen van Nicole gemerkt." LOUIS BURGERS De meeste florale dessins zijn rustig en gestileerd met eenvoudige bloem- en bladvormen. foto pr van ideeën. Zo is er sinds kort een geavanceerd rolgordijn dat oogt als een vouwgordijn. De plooien zijn echter vastgezet, wat wel zo praktisch is. En an dersom is er nu ook een optrek- gordijn met een losse bovenflap die de opgetrokken bundel plooien fraai aan het zicht ont trekt. Naast de opkomst van printmo tieven wordt ook met structuur nog volop gespeeld. Vooral het driedimensionale effect is en blijft belangrijk. Zoals de weef sels met afgesneden of loslig- Ontwerp een knuffel, luidde de opdracht van de dertiende HE- MA Ontwerpwedstrijd. Dat le verde zo'n honderdzeventig in zendingen op, waaruit de knuf fel van Toya Verberne (24) als winnaar uit de bus is gekomen. Haar knuffel Moki met een ge zichtje en twee slungelbeentjes is geïnspireerd op de klassieke kleutertekening van de koppo ter. „Een sterk concept waar binnen niets te veel is. Eigenlijk is er ook niets aan uit te leg gen." Toya Verberne is eind examenstudent aan The Design Academy in Eindhoven. Moki is vlak voor Sinterklaas te koop in de HEMA-filialen. Wie geïnte resseerd is in de overige ont werpen: een selectie van de in zendingen is tot 17 september te zien in het Centraal Muse um, Nicolaasplein 10 in Utrecht. Het Centraal Museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Moki twee lar beentjes die ii een knoop ku nen worden g fotc Een eervolle ver melding voor Poe- le-Poelie van Jans- ke Megens, een knuffel vol verras singen. foto pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18