EUR02000 in beeld
ZATERDAG 24 JUNI 2000
lij duels in de lucht, tekent de grimmigheid op de gezichten van de spelers zich over het alge- Bij het fotograferen van randverschijnselen is supportersgedrag een dankbaar on- De schoonheid van een tackle in volle glorie. foto epa»wedstrijd joegoslavië-slovenië
neen mooier - feller - dan op de grond. Dit is er een goed voorbeeld van. derwerp. Vooral ook door de kleurenpracht. foto»reuters
foto epa'wedstrijd noorwegen-joegoslavië
n voorbeeld van het bereik van een lange lens. Deze opname werd gemaakt van-
hter het doel aan de overkant. foto epa*wedstrijd zweden-turkije
ontlading in al z'n omvang. foto anP'WEDSTrijd denemarken-nederland
De persfotografen bij het Europees kampioenschap. Gekooid, met teletoeters die een bereik hebben van zo'n 100 meter. foto»hans van weel
en moment waaruit blijkt hoe dicht vreugde en verdriet bij elkaar kunnen liggen.
foto ap»wedstrijd belgië-turkije
Als de tv-camera's naar de flanken van het veld
zwenken, komen ze in beeld. Als gekooide
vogels. Opgesloten achter grote reclamebor-
den.De fotografen bij het Europees voetbalkampioen
schap 2000. Gezichten grotendeels verborgen achter
enorme lenzen. Teletoeters van 70 mm tot 600 mm. Het
bereik strekt zich uit van doel tot doel, van zijlijn tot zij
lijn - afstanden van zo'n 100 meter.
Vroeger werd het werk gedaan met een spiegelreflex-ca
mera. Beperkt in mogelijkheden, maar het was ruim vol
doende. De fotograaf zat naast het doel in het gras, hij
hurkte op z'n gemak bij het trainersbankje om de reac
ties van de oefenmeesters vast te leggen en na het laatste
fluitsignaal wandelde hij het veld op voor wat sfeerfoto's.
Toen dus. Goeie Ouwe Tijd. Tegenwoordig worden de
fotografen door de FIFA (wereldbond) en UEFA (Europe
se bond) als vee bijeen gedreven achter borden vol recla
me. En wee degene die buiten die omheining aan de slag
gaat. Bondswaarnemers noteren hun rugnummer op het
van bondswege voorgeschreven hesje en trekken er gele
en rode kaarten bij. Ook fotografen kunnen door de
UEFA geschorst worden voor een of meerdere wedstrij
den.
Twee weken EUR02000 brachten
naar schatting rond de 9.000
opnamen op de bureaus van onze
fotoredactie. Op deze pagina een
selectie van fotograaf Hans van Weel,
die in de onderschriften een
toelichting geeft op zijn keuze.
betere kwaliteit geeft. Voor krantendruk is dat - door de
papiersoort - minder belangrijk." De digitalisering in al
z'n eenvoud: een opname wordt automatisch op een
kaart - een soort floppy - gezet, is te lezen op de laptop
en bereikt via de telefoonlijn of per gsm binnen vijf mi
nuten de redactie. Daar stapelt het EK-beeldmateriaal
zich dagelijks op tot grote hoogte. Want behalve de eigen
productie komt ook die van de persagentschappen op de
bureaus. Gemiddeld levert dat dagelijks een aantal op
van tussen de 700 en 800 opnamen. De fotoredactie van
deze krant telde er vorige week alleen al van de wedstrijd
Denemarken-Nederland 251.
De moderne foto-apparatuur compenseert in belangrijke
mate de beperkingen die fotografen bij grote voetbal
toernooien zijn opgelegd, zou je zeggen - maar niet Hans
van Weel. „Door die vreselijke telelenzen die je moet ge
bruiken om een onderwerp op het veld te vangen, gaat
teveel sfeer verloren. Daar staat dan wel het voordeel te
genover dat je met close-opnamen de emotie van spelers
beter in beeld kunt brengen, maar in het overbrengen
van algemene sfeer ben je beperkter."
PETER HEERKENS
Hans van Weel in het stadion aan het werk achter de lap
top. foto-leo vogelzang
„Door alle beperkingen is het verschrikkelijk lastig wer
ken", zegt Hans van Weel die als fotograaf van deze krant
deel uitmaakt van het team dat voor de Geassocieerde
Pers Diensten (GPD) verslag doet van het EK. Van Weel is
nog van die Goeie Ouwe Tijd 'waarin we mochten gaan
en staan waar we wilden'. Hij heeft de grote ommekeer
zien komen bij de invoering van de Champions League.
„Maar het rommelde al een tijdje hoor. De televisie kreeg
steeds meer invloed bij de voetbalbonden en de clubs; ze
vonden ons zwerfgedrag nogal hinderlijk voor het beeld.
Ook de commercie begon te klagen. De sponsors dus. Die
gingen problemen maken omdat wij - zittend en staand
langs het veld - het zicht op reclameborden ontnamen,
vooral bij de doelen." Wat in niet onbelangrijke mate ook
bijdroeg - eerlijk is eerlijk - aan de maatregelen: de spec
taculaire groei van het aantal fotografen bij belangrijke
wedstrijden. De tientallen zijn uitgedijd tot honderdtal
len; voor dit EK werden ruim 600 fotoperskaarten toege
kend door de UEFA.
Per wedstrijd worden maximaal 140 fotografen toegela
ten. Althans, dat is het uitgangspunt. De Europese voet
balbond gaat daar ruimhartig mee om, zo blijkt. Bij Ne
derland-Denemarken mochten er rond de 200 achter de
reclameborden en voor de finale zijn 260 plaatsbewijzen
in de maak.
Hans van Weel: „Ook al omdat we een hoop materiaal
bij ons hebben - aan gewicht een kilootje of 25 - is het
enorm dringen geblazen. Nee, dat levert geen veldslagen
op. Het gaat er gedisciplineerd, collegiaal aan toe."
Voetbal kan bikkelhard zijn, maar soms ook erg vertede- p)e meesten werken digitaal. Hans van Weel: „Alleen fo-
renc*- FOTO CPD'DENemarken-nederland tografen van tijdschriften gebruiken nog films omdat het
Bij de dug-out mag niet gefotografeerd worden. Met de moderne ap
paratuur is de afstand tussen het fotografenvak achter het doel en de
trainer bij de zijlijn, echter makkelijk te overbruggen.
FOTO EPA'WEDSTRIJD JOEGOSLAVIË SLOVENIË