ultuur Kunst
Rozentuin als blijk van liefde
Holland Festival trekt 118.000 bezoekers
Een kom, maar niet zomaar een kommetje
Prijs voor
boulevard
Gloeiend samenspel
van Striking Strings
:RDAG 24 JUNI 2000
hemerlamp van 14 meter
pLLEOp het dak van het nieuwe Stadskantoor in Zwolle
jkt sinds kort een schemerlamp van 14 meter hoog. Het
istwerk van Jeroen Henneman weegt maar liefst 10 ton. De
ip is vanzelfsprekend vanuit de verre omtrek te zien. Vooral
ronds, als de lamp ook daadwerkelijk brandt. foto anp
ompet en orgel in St. Agathakerk
De vaste bespeler van het Adema-orgel in de Lissese St.
ithakerk, Johan Akerboom, geeft vanavond een concert met
irompettiste Dieuwke Kloppenburg. In deze kerk brengen zij
an ien een afwisselend programma ten gehore. De uitvoering
edt trijkt een muzikale periode van maar liefst vier eeuwen. De
j jrengst van de koffieverkoop in de pauze komt ten goede aan
restauratiefonds van het Adema-orgel. Het concert op 24 ju-
n de Agathakerk begint om 20.30 uur.
iirt met handtekening Rijkaard
Kinderen die meedoen aan De Boerhaave Sport Quiz
nati 10 maken kans op een Oranje T-shirt met de originele hand-
leningen van Frank Rijkaard en Johan Neeskens. De quiz is
i onderdeel van de tentoonstelling Sneller, Hoger en Sterker,
tot en met 24 september in Museum Boerhaave (Lange St.
|Ul ïietenstraat 10) in Leiden, is te zien. De formulieren kunnen
°«rden ingeleverd tot vrijdag 1 september om 17.00 uur.
ripboekenbeurs in Sjelter
erdorp Oude uitgaven van kapitein Rob en Erik de Noor
maar ook postzegels, T-shirts of puzzels met daarop af-
Idingen van striphelden, zijn enkele van de bezienswaardig-
len op de regionale stripboekenbeurs, morgen in Sjelter aan
Heemraadlaan in Leiderdorp. Liefhebbers kunnen er terecht
10.30 tot 15.30 uur.
atle-Meet in Antonius
in» Fans van de Fab Four kunnen zich morgen uitleven bij
t-Meet. Op deze beurs voor verzamelaars van Beatles vindt
liefhebber oude LP's, singles, boeken en andere memorabilia
de legendarische popgroep uit Liverpool. Beat-Meet 2000 in
Antonius Zalencentrum aan de Lange Mare in is open van
tot 16.00 uur.
ralingen in het Schielandhuis
rERDAMLove Peace en popmuziek in het Kralingse bos in
terdam. Het Holland Pop Festival was in 1970 het antwoord
grote popfestivals in het buitenland, zoals Woodstock. Zo'n
000 hippies kwamen naar het evenement om bands als The
V ds, Jefferson Airplane, Santana en Pink Floyd te zien. Het
lielandhuis in Rotterdam toont van 8 juli tot en met 3 sep-
iber een selectie van 37 op het festival gemaakte foto's. Het
om werk van onder andere Ed van der Elsken, Wim Ruig-
en Vincent Mentzel.
i ooibouwer ontdekt Stradivarius
ingen In de verzameling muziekinstrumenten van een ka-
Üeke bisschop op het Kroatische eiland Krk bevindt zich een
dusver niet bekende viool van de beroemde vioolbouwer
idivarius. Dit zegt de vioolbouwer en -restaurateur Johannes
ic uit het Duitse Tübingen, die het instrument heeft geres-
|^.ieerd. Toen Galic in het instrument keek zag hij een briefje
^[thet opschrift 'Antonius Stradivarius Cremonensis Faciebat
5'. Daarnaast was een afdruk van een rond stempel met een
en de initialen AS. Enige jaren geleden bleek dat de verza
ng op Krk ook een viool van Guarnieri telde, de andere be-
mde Italiaanse bouwer.
rkest en rappers voor de klas
terdam Het Nederlands Promenade Orkest gaat met rap-
een R&B-zangeres en een videojockey voor de klas optre-
i. Van 26 tot 28 juni spelen-de musici voor leerlingen van
iderd Amsterdamse basisscholen. De optredens zijn bedoeld
de kinderen kennis te laten maken met de overeenkomsten
ien de verschillende muziekstijlen. Naar verwachting zullen
0 kinderen in de aula van de Vrije Universiteit komen luiste-
amsterdam anp
Het Holland Festival onder leiding van
Ivo van Hove heeft met 118.000 bezoe
kers beduidend meer belangstellenden
getrokken dan vorig jaar. In 1999
kochten 91.000 mensen een kaartje
voor het festival, het jaar daarvoor
slechts 48.600.
De cijfers zijn vooral interessant
voor de Raad voor Cultuur, die in het
recente advies-kunstenplan klaagde
over 'weinig bijzondere of verrassende
voorstellingen en een gemis aan be
vlogenheid'. De Raad vindt dat de fes
tivalleiding zich maar eens moet be
zinnen op het beleid.
Volgens de Raad verwordt het Hol
land Festival steeds meer tot een 'op
telsom van initiatieven uit de verschil
lende disciplines met weinig onderlin
ge samenhang'. Maar volgens Van Ho
ve is er juist een niet te stuiten ontwik
keling gaande van zogenaamde cross-
over-voorstellingen, waarbij alle disci
plines zoals dans, muziek en theater
samenkomen. Het Holland Festival
loopt vooruit op deze tendens, aldus
Van Hove. De Raad van Cultuur acht
een bezinningsperiode na 2001 nodig
waarbij het Festival zijn koers bijstelt.
Bovendien stelt de raad voor het Hol
land Festival om de twee jaar te hou
den.
Van Hove uitte scherpe kritiek op dit
advies. Volgens hem betekent dit biën
nale-idee het begin van het einde
waarbij het Holland Festival langzaam
zal afsterven. Voorbereidingen voor
grote producties, zoals bijvoorbeeld de
uitvoering van het muziekstuk 200
Motels van Frank Zappa, is een kwes
tie van jaren. Van Hove hekelde verder
de korting van 800.000 gulden op de
subsidie van 3,1 miljoen gulden voor
volgend jaar.
„Je kan niet eisen van het Holland
Festival dat het groter en intemationa-
ler wordt en tegelijk minder geld ge
ven. Je moet het Holland Festival laten
bestaan met voldoende middelen of
anders maar helemaal afschafffen", al
dus Van Hove. De helft van de 104
voorstellingen tijdens het Festival was
uitverkocht.
Het EK voetbal heeft duidelijk geen
vat gehad op het 53ste festival dat
morgen wordt afgesloten. Er was veel
belangstelling voor theaterproducties.
De voorstellingen hadden een bezet
tingsgraad van 80 procent, terwijl het
landelijk gemiddelde rond 50 procent
ligt.
Opvallend ook was de grote belang
stelling van jongeren. Ruim de helft
van het publiek bestond uit twintigers
en dertigers. Ook het Amsterdam
Roots Festival, een onderdeel van het
Holland festival, was met 50.000 be
zoekers zeer succesvol.
Moderne kunst op landgoed Oud-Poelgeest
Op het 17-eeuwse land
goed Oud-Poelgeest staat,
ergens in een grasveld, een
man in werkkleding gebo
gen over een berg aarde.
Zijn schep staat er naast,
gestoken in de grond. Zo
op het eerste gezicht gaat
het hier om een tuinman.
Dat past ook uitstekend in
het beeld van deze rustieke
locatie waar ooit nog de
befaamde Leidse professor
Boerhave woonde en
werkte. In werkelijkheid is
deze tuinman echter geen
tuinman en is de berg aar
de niet louter bedoeld als
een berg aarde. Theo van
Meerendonk legt hier na
melijk de basis voor een
opmerkelijk kunstwerk.
Een rozentuin, op zijn kop.
oegstgeest' casper wichers
Van Meerendonk is één van
tien jonge Nederlandse kunste
naars die meedoen aan de beel
dententoonstelling 'Jardin d'
Amour, Tien kunstenaars en De
Liefde', die binnenkort op het
landgoed te zien zal zijn. De
tentoonsteling is een initiatief
van de Beheer- en Exploitatie
stichting Oud-Poelgeest en
Stelling Projecten uit Leiden.
„Aan de omgekeerde rozen
tuin van Van Meerendonk kun
je goed zien dat beeldhouw
kunst tegenwoordig meer is
dan het 'hakken' in steen", be
nadrukt Joyce de Gruiter van
Stelling Projecten. Haar bedrijf
draagt, in opdracht van Oud-
Poelgeest, zorg voor de organi
satie en de artistiek inhoudelij
ke keuze voor deze tijdelijke
tentoonstelling.
Voor 'Jardin d'Amour' kregen
tien kunstenaars de opdracht
zich te laten inspireren door de
liefde en door deze bijzondere
locatie. Tijdens een gezamenlij
ke wandeling over het landgoed
mochten zij hun wensen ken
baar maken. De een wilde per
se die esdoorn met twee ver
strengelde stammen. Een ander
wilde gebruik maken van de
kasteelvijver en weer een ander
wilde juist dat grote open gras
veld.
Een erg mooi en indrukwek
kend voorbeeld is dat van An-
toine Berghs. Ergens, achter op
het landgoed staat een boom,
waarin is gekerfd: Tom... always
in our mind. Daaronder een
lijst met zo'n twintig namen.
Berghs was hiervan zo onder de
indruk - 'dit is al kunst op zich'
- dat hij deze boom verkoos als
middelpunt van zijn kunstwerk.
Een ander opvallende creatie
is de 'reuze-muizenval' van
Joost van den Toorn, met daar
op de woorden love en hate, ge
maakt naar aanleiding van een
mislukte liefde. De nabijheid
van een bankje is niet geheel
toevallig. Het is een uitnodiging
aan voorbijkomende paartjes
om herinneringen op te halen
aan de roerige tijden in hun re
latie.
De al eerder genoemde om
gekeerde rozentuin van Van
Meerendonk is het bewijs van
liefde van een fictieve rozen-
kweker aan zijn vrouw. „Het is
een omkering van de schoon
heid. Je geeft immers geen bos
je wortels aan je geliefde. Maar
je laat haar hiermee wel zien
dat je macht hebt over de na
tuur. Je maakt het onmogelijke
waar. Een mooier geschenk be
staat er niet", verduidelijkt de
kunstenaar, die eerder al eens
een boom omkeerde.
Toen tijdens de voorbereidin
gen van dit project duidelijk
werd hoe hoog de kwaliteit was,
besloten Oud-Poelgeest en Stel
ling Projecten dat er in de toe
komst een vaste collectie moet
komen, een permanent buiten
museum. De bedoeling is om
uit de tijdelijke tentoonstellin
gen - na 'Jardin d'Amour ko
men er nog meer - een of meer
kunstwerken aan te kopen voor
de vaste collectie. De financiële
ondersteuning daarvoor moet
komen van bedrijven en parti
culieren, die daartoe een dona
tie geven aan de speciaal daar
voor opgerichte 'Vrienden van
Beeldentuin Oud-Poelgeest'.
Oud-Poelgeest stelt zich uit
sluitend ten doel het gehele
landgoed met kasteel, koetshuis
en bijgebouwen, alsmede het
bospark met monumentale bo
men en de bijzondere flora, in
stand te houden. Daartoe be
heert het al vele jaren een goed
lopend Congreshotel. Het pre
senteren van kunst gebeurde al
op kleine schaal, want regionale
kunstenaars krijgen al langer de
kans om hun werk te exposeren
in het hotel.
Daarnaast is er in het verle
den al één keer met Stelling
Projecten samengewerkt aan
het project 'Lochness bezoekt
Oud-Poelgeest', waarbij het
landschap, net als nu, direct bij
het kunstwerk werd betrokken.
'Jardin d'Amour' is niet echt
een vreemde eend in de bijt op
dit eeuwenoude landgoed.
Oud-Poelgeest is nu al een
plaats, waar mensen vanuit al
lerlei verschillende maatschap-
recensie vormgeving
manon wigny
ware' (tafelwaar) van Vincent de Rijk, tot 23
Galerie Pnma Vista, Nieuwe Rijn 94, Leiden,
Open vr za 13 - 17 uur en op af
spraak
ie Prima Vista neigt steeds meer
vormgeving. Maar dan wel vorm-
ig, die in de traditie van de galerie
Abstract geometrisch noemt Co
de Groot, bedrijfsleider, de noe-
waaronder de meeste kunst in de
geschaard kan worden. De ta-
('Tableware') van ontwerper
ïnt de Rijk past daar inderdaad
tussen. Dit 'servies om zelf sa-
te stellen' is volledig abstract. Het
eert oren, voet, rand of ander de
bet is alleen maar ronding. En het
ïetrische wordt gevormd door het
Èipe waarop dit servies is gestoeld,
wiskundig stelsel van lijnen, of be-
larabolen.
begon in 1993 met één perfect
rmd kommetje; gemaakt van
igoedklei en alleen aan de bin-
>ant geglazuurd. Vincent de Rijk
i bijl 'te he samen met Bart Guide
op de academie. Het succes was
zelfs het prestigieuze Museum
>m^odern Art in New York besteedde
ndacht aan.
ch liet De Rijk het thema een paar
rusten. In 1999 ontwikkelde hij
37 behulp van de computer een ma
nier om het principe van deze kom in
een stelsel te kunnen uitbreiden. Nu
zijn er wel 50 modellen mogelijk (in
prijs variërend van 12,50 tot 150 gul
den). Allemaal komachtigen, van smal
en hoog tot breed en plat, die volgens
een bepaalde parabool gevormd zijn.
Zo kunnen nesten samengesteld wor
den, die precies in elkaar passen. Het
is een technisch hoogstandje om zulke
perfect sluitende vormen te maken.
De Rijk lukt het in zijn ambachtelijke
werkplaats in Rotterdam. Een fabriek
lijkt er niet in te slagen het na te doen,
dus maakt De Rijk ze nog steeds zelf
met hulp van enkele medewerkers. De
etalage van Prima Vista bestaat uit een
uitstalling van servies. Sober gekleurd.
Van buiten het grijsbeige van de steen-
goedklei, van binnen glazuur in zachte
kleuren als grijs, lichtgroen en zacht
geel. Een enkel stuk is linde- of appel
groen.
Het is een primeur, dat het hele ser
vies hier tentoongesteld wordt. Win
kels (er zijn er enkele in Nederland, die
het servies verkopen) hebben nu een
maal geen ruimte om alle stukken te
tonen. Hier kan het wel, al is de over
zichtelijkheid een beetje zoek. Aan de
wand hangt een schema waarop het
systeem van uitdijende en inkrimpen
de parabolen te zien is. Cijfers in een
omtrek van een kom op de lijnen ge
ven de modellen aan, die te koop zijn.
De kleinste kan dienen als zoutkom-
metje; de grootste als fruitschaal. Er
pelijke achtergronden bijeenko
men voor trainingen, cursussen
en vergaderingen. Deze lijn
wordt doorgetrokken met de
plannen voor een beeldentuin,
die toegankelijk moet zijn voor
een zo breed mogelijk publiek.
Oud-Poelgeest bekostigt zelf
een full-color catalogus, die
medio augustus uitkomt. „Dat
soort dingen kost alleen maar
geld", aldus Willem Dool van
Oud-Poelgeest. „Maar het le
vert aan de andere kant wel,
landelijke, bekendheid op. We
hopen zoveel mogelijk mensen,
ook vain buiten de Leidse regio,
te laten genieten van kunst in
deze unieke omgeving."
'Jardin d'Amour, Tien kunste
naars en De Liefde' is van 1 ju
li tot en met 3 september toe
gankelijk voor het publiek.
Oud Poelgeest, gelegen aan de
Poelgeesterweg 1 in Oegst-
geest, is zeven dagen per week
geopend van 11.00-17.00 uur
Memoires
weduwe De
Saint-Exupéry
in Nederlands
ruswuk anp
De Boekerij wil nog dit jaar
een vertaling op de markt
brengen van de memoires
van de weduwe van Antoine
de Saint-Exupéry, de auteur
van het wereldberoemde
boekje Le petit prince.
De recent teruggevonden
herinneringen van de in
1979 gestorven weduwe
Consuelo de Saint-Exupéry
zijn spectaculair. De eerste
Franse uitgave vloog dan ook
over de toonbank. Saint-Ex'
was een vrouwenjager die er
naast zijn vrouw een vrien
din op nahield en bovendien
nog een stel scharrels.
Het is volgende week don
derdag precies honderd jaar
geleden dat De Saint-Exupé
ry werd geboren. Toen hij
stierf was hij nog maar 44
jaar oud. Le petit prince, zijn
bekendste boek, was tijdens
de oorlog verschenen. Het
gaat over de ontmoeting tus
sen een gestrande vlieger
met een klein prinsje van
een andere planeet. Het
prinsje is daar vandaan ver
trokken, omdat het hem er
niet meer beviel. Voordat hij
op aarde komt, bezoekt hij
andere planeten, waar hij
het ook maar zo-zo vindt.
Het boek is een serieuze
aanklacht tegen de wijze
waarop veel volwassenen
hun leven invullen.
utrecht anp
De Koningin Emmaboulevard
in Hoek van Holland heeft de
Omgevingsarchitectuurprijs
2000 gekregen. De prijs, een
trofee en een totaalbedrag van
50.000 gulden, is door staatsse
cretaris Van der Ploeg van Cul
tuur uitgereikt in de Hoge
school voor de Kunsten
Utrecht. Volgens de jury sluit
het project in Hoek van Hol
land op de eigenheid van de
omgeving. De Koningin Em
maboulevard - die direct aan de
Nieuwe Waterweg grenst -
wordt omschreven als een 'ob-
stakelvrije wandelpromenade,
die de toeschouwer naar verre
oorden doet verlangen'.
muziek recensie
li dy van der spek
Concert Strikings Strings o.l.v. Joan Berk-
hemer. Gehoord 23/6 in de Lokhorstkerk,
Leiden.
'Mooie muziek, bijzondere ar
chitectuur, gezelligheid, lekker
Kommetjes van Vincent deRijk, tot 23 juli te zien bij Galerie Prima Vista. foto henk bouwman
zijn kommen die zo breed en plat zijn, voor een dessert of voorgerecht. Na compleet servies van te maken. Geen
dat ze mooie, minimale borden wor- wat puzzelen en heen en weer lopen frutsels en franje. Pure vormen in mo-
den. tussen modellen en schema kun je dieuze kleuren. Ideaal voor mensen
Kommen als bekers zijn geschikt niet anders dan concluderen, dat een die zelf willen bepalen waar hun tafel
voor koffie en weer andere zijn ideaal eenvoudige kom genoeg is om een waar uit moet bestaan.
leukste strijkorkest van Neder
land' staat achterop het pro
gramma van Striking Strings.
Het leukste strijkorkest van Ne
derland hoeft dus alleen nog
maar te bewijzen dat het ook
behoorlijk leuk kan strijken. En
dat blijkt met zo'n fantastische
violist/dirigent als Joan Berkhe-
mer een koud kunstje. De nieu
we dirigent zorgt voor 'een
nieuwe lente, een nieuw geluid'
in Vivaldi's La primavera. Het
coloriet van het orkest is helder
en pril. De eerste scherpe, licht
onzuivere hoge tonen van
Gershwins' Lullaby zijn niet
echt slaapverwekkend. Maar
zodra de melodie gaat deinen
en kwijnen laat de boreling zich
in slaap wiegen, gedragen door
de warme klank van de 'grote'
strijkers.
Hartstochtelijk mooi weerklinkt
Tsjaikovski's 'Souvenir d'un
lieu cher' waarin Berkhemer ex
celleert. Zijn gloedvolle, zeer
krachtige manier van spelen in
spireert het hele orkest. Maar
ook op zijn zilverslanke toon in
de meest intieme pianissimo-
-passages wordt delicaat gerea
geerd. Berkhemers' oer-vibra-
to, zijn zinderend hoge fluitto
nen, gedoseerd woeste, snelle
staccatospel brengen het Rus
sisch idioom zeer nabij. Het is
alsof hij ter plekke staat te im
proviseren vanuit het putje van
zijn ziel. Dat zat er al op zijn
drieëntwintigste jaar in getuige
zijn Adagio voor strijkers.
Striking Strings laat zich mee
voeren op de vleug'len van
Berkhemer, bouwt een span
nende dynamiek op, schildert
een bloedwarme klankkleur die
overgaat in een melancholisch
bleek pastel. Aansluitend laat
Berkhemer zijn orkest de ha
banera dansen, 'La Bella Cuba-
na' van Jos White, vol wulpse
harmonieën en spannende rit
miek. En of dat niet genoeg is
gooit hij er nog een razend
moeilijk stuk van Guido Lopez
Gavil tegenaan, 'Camerata,
Guangunc'. Striking Strings
toont hier zijn kwaliteiten. Op
zwepend pizzicato, gierende
harmonieën, fantastisch slag
werk. Maar bovenal gloeiend
samenspel.
Naar aanleiding van een mislukte liefde maakte Joost van den Toorn dit wat sinister aandoende kunstwerk. Een reuze-muizenval of een graf?
foto dick hocewoning