Topkunst voor iedereen aan het Lange Voorhout Iet leven is absurddaar kwam ik al vroeg achter' Cultuur Kunst 1 Ritman-verzameling Ier de hamer in Londen oezieprijs or Verbart Vakantieboek gaat mee via internet ISDAG 21 JUNI 2000 ;n Van der Lubbe terug De gedenksteen voor de Nederlandse verzetsstrijder is van der Lubbe staat weer voor het Duitse Theater in Onbekenden hadden het monument midden maart laald. Het monument is een project van de stichting Een oor Marinus Van Der Lubbe. Zij wil de aandacht blijven >n op de omstreden daad van de Leidse communist, die uit protest tegen de nazi's het parlementsgebouw in iin brand stak. De plek voor het theater in Oost-Berlijn is orisch. De stichting wil de steen het liefst voor het geres- irde parlement (Rijksdag) opstellen. De Berlijnse autoritei- elen daar niets voor. ■directeur Feireiss vertrekt |uni 37). dam» Directeur Kristin Feireiss (57) van het Nederlands 8 ectuurinstituut in Rotterdam vertrekt volgend jaar bij het Te zegt meer tijd vrij te willen maken voor haar privé-le- ïaar ze in haar functie als NAi-directeur vijf jaar onvol- e aan is toegekomen. Feireiss vertrekt in mei 2001. Ze an terug naar Berlijn waar haar gezin woont. Feireiss be- met de opdracht van het bestuur om het NAi op de e zetten en verder open te stellen voor een groot publiek, het vakpubliek als het 'gewone' publiek moest een plaats In in het instituut. Sinds haar aantreden in '96 is het bezoe- ntal gestegen van 63.000 per jaar naar 100.000 vorig jaar. iii acHT Ed Spanjaard wordt met ingang van het seizoen 3 on 2002 chefdirigent van het Limburgs Symphonie Orkest. Yj |gt daarmee Junichi Hirokami op, wiens contract afloopt, (oi arlemmer Spanjaard (51) werd opgeleid in Amsterdam en en n. Hij assisteerde Haitink, Solti en Von Karajan. Hij heeft andi iraktisch alle Nederlandse orkesten en voor veel buiten- intw orkesten gestaan. Bij het LSO ondertekende hij een con- d( oor vier jaar. belf '°i Dylan in Ahoy 0| dam Bob Dylan geeft op 27 september samen met zijn ai een eenmalig concert in Ahoy Rotterdam. De legendari- Rij! unerikaan, wiens naam recentelijk nog werd genoemd in id met de Nobelprijs, trad twee jaar geleden samen met [orrison voor het laatst op in Nederland. De voorverkoop e Rj zaterdag. Kaarten zijn er vanaf 70 gulden, ïken 01 istenaars naar de rechter i we incif iyER_i Vijftien Nederlandse kunstenaars gaan de Stichting /erte land Wereldtentoonstellingen (SNW) voor de rechter sle- end e willen 2 miljoen gulden schadevergoeding, omdat ze te- enb 'fs beelden hebben gemaakt voor het Nederlands pavil- p de Expo 2000 in Hannover. Die kunstwerken werden contract vervaardigd, maar de stichting zag uiteindelijk plan om ze in Hannover te exposeren af. Eel van de Bibliotheca phica Hermetica van rzamelaar Ritman 'uaï 'P 6 juli geveild bij Sot- in Londen. Het veiling- W{ irwacht een opbrengst it 12 miljoen gulden. ;mej in kreeg de totale verza- met een geschatte van 150 miljoen gulden, K ar weer in handen nadat mityG Bank in 1993 het Tcht van de boeken kreeg, leurde nadat het bedrijf man, De Ster, in financi- ilemen was geraakt. Na injaard chefdirigent LSO jarenlang getouwtrek kwamen beide partijen vorig jaar tot overeenstemming. Het grootste deel van de ver zameling staat op de lijst van de Wet behoud cultuurbezit en mag niet uit Nederland verdwij nen. Het deel dat nu ter veiling komt, bevindt zich al enkele ja ren in Londen en valt daar niet onder, aldus een woordvoerder van de Raad voor Cultuur. Tot de boeken die openbaar worden verkocht behoren bij zondere getijdeboeken met mi niaturen uit de Middeleeuwen en vroeg Gothische boeken. DEN HAAG CASPER WICHERS Er heerst weer een opgewonden sfeertje aan het Lange Voorhout. Gezien vanaf de Kneuterdijk verspert een gigantische vrachtwagen uit Frank rijk de statige Haagse laan. Vier mannen, die er uitzien als verhuizers, lopen druk gebarend heen en weer. Navraag bij de Franse chauffeur leert dat hij zojuist een twintigtal beelden heeft afgeleverd, afkomstig van het Palais Royal in Pa rijs. Hij wil ook nog wel even de naam van de kunstenaar spellen: Abakanowicz. Inderdaad, bij nadere inspectie blijken er twintig bronzen sculpturen, ingepakt in plastic, op de grond te liggen. Ernaast liggen lege metalen frames waar op het kunstwerk straks, hoogstwaarschijnlijk, zal prijken. De vrachtwagen vertrekt en laat alles voor wat het is. Verder doorlopend over het Lange Voorhout wordt duidelijk dat men hier bezig is om een grootschalige expositie op te bouwen. Een re prise van wat al eerder was. Een man met in zijn rechterhand een plattegrond met namen van kunstenaars, fietst rond tussen de her en der verspreide, nog lege, sokkels. Zijn naam is Pim Voorneman en hij is verantwoordelijk voor de inrichting en vormgeving van 'Den Haag Sculp tuur 2000'. Hij legt aan de omstanders nog maar weer eens uit dat deze tentoonstelling jaarlijks wordt georganiseerd door de Stichting het Voorhout van de Beeldende Kunst II met als doel een zo breed mogelijk publiek in aanraking te laten ko men met kunst en cultuur. „Juist door kunst te presenteren op een locatie als het Lange Voor hout stel je heel veel mensen in staat er kennis van te nemen. Het is dan ook 7 dagen per week en 24 uur per dag toegankelijk. Plus: het kost niets." „Ons kost het natuurlijk wel wat", vertelt Eric Dullaert, directeur van Den Haag Sculptuur. Druk pratend en her en der overleggend loopt hij over het tentoonstellingsterrein. Tot zijn te leurstelling en verbazing heeft de Raad voor Cultuur onlangs een negatief subsidie-advies gegeven omdat 'wij niet vernieuwend genoeg zijn.' „Maar dit evenement trekt jaarlijks wel 500.000 toeschouwers. En is het onder de men sen brengen van kunst niet juist één van de be leidsdoelen van de staatssecretaris van cultuur? Dullaert maakt zich er zichtbaar drtik over. „We gaan er nog over onderhandelen. Als het uiteindelijk financieel rondkomt, gaan we nog zeker vier jaar met Den Flaag Sculptuur door. Nee, liever spreekt Dullaert over de tentoon stelling zelf. „Op de korte as van het Lange Voorhout, in het verlengde van de Denneweg, komt een Nederlands Paviljoen. Dat wordt de opening van deze openbare expositie. Kunst werken van onder andere Appel, Kortekaas, Wiegman en Armando verwelkomen de bezoe kers als het ware namens hun internationale kunstvrienden op de lange as." En die internationale vrienden vertegenwoor digen volgens de directeur een uitermate hoog niveau van beeldende kunst. „Van Rodin's 'L'Homme qui marche sur colonne' uit 1901 tot Arp's 'Scrutant l'Horizon' (1967) en een zelfpor tret Vein Keith Haring (1989). Dit jaar is er gekozen voor het thema 'De mens in beweging'. Op alle mogelijk en in zeer uiteenlopende stijlen hebben kunste naars en kunstenaressen uiting gegeven aan dit beweeglijke onderwerp. Misschien is het dan ook niet toevallig dat van de meeste, nu nog in dekens gehulde, sculpturen, die even verderop worden uitgeladen, alleen de handen en voeten te zien zijn. Ook al zie je nog niet veel van de kunstwer ken, het is duidelijk dat de afgebeelde figuren druk met hun ledematen in de weer zijn. De meest opvallende verschijning is misschien wel de, reeds uitgepakte en geplaatse, kruipende ba by. Dit reusachtige sculptuur is gemaakt door de jongste kunstenaar van de tentoonstelling, Patrick Mimran. Mensen lopen met verbazing en zenuwachtig lachend langs dit kunstwerk. Gemaakt in het nieuwe millennium. 'Den Haag Sculptuur 2000 - De mens in be weging' aan het l ange Voorhout in Den Haag is voor het publiek toegankelijk vanaf 28 juni en duurt tot en met 12 september 2000. Ko ningin Beatrix zal de expositie op 28 juni om 15.00 uur openen. st Alfred Brendel maakt naam als dichter nod de grote klassieke en ische componisten en is tb™ e een van de beroemd- n™j misten van deze tijd, h® ok als dichter begint Al- '8 1 endel naam te maken, t SI n poëzie echter is niets s.e s, niets romantisch: in .If1 dichten klinkt de holle '1'n de moderne tijd, wat uitbundige lof van on- lere de grootmeester van we iurdisme, Harold Pinter 011 de. Soms reageert het inl verbijsterd. Brendel: ■^ftmund, waar ik onlangs du. Buddingh'-prijs, de 0 scheiding voor het poëziedebuut van is toegekend aan An- erbart. Hij kreeg de isteren tijdens Poetry ational voor zijn lange gepubliceerd bij De Buddingh - waaraan een bedrag rafiden is van 2500 gul een dure vulpen van dden, is de belangrijk- n dl buutprijs van de Ne- 01 dse taal op het gebied t poëzie. Verbarts ge- verhaalt over een pe- uit het leven van de toen hij geveld werd een darmziekte, deze enl nkelijk verwarde met ccfrliefdheid, en tenslotte pen moest worden psychiatrische inrich- iet gedicht grijpt terug sp1 verhalende traditie uit gelse dichtkunst van 'e Romantiek. Andere •fineerden waren Vic- ferli ('Aan een open Marjoleine de Vos id graag') en Ramsy '27 gedichten en geen voor moest lezen, keken de mensen mij aan alsof ik van een andere planeet kwam. Maar ik heb het ook anders meege maakt, hoor. Mensen zijn meestal aangenaam verrast, maar verrast zijn ze. Het blijkt maar weer dat je iemand niet in een laatje op kan bergen." Alfred Brendel (69) was dezer dagen even in Rotterdam om op Poetry International te pra ten over poëzie en muziek en om voor te lezen uit zijn laatste bundel. Een veel gevraagd con certpianist, bijna altijd op reis, kan een paar uurtjes vinden om samen te zijn met een samen geraapt groepje van over de ge hele wereld aangewaaide dich ters en een handjevol publiek, in elk geval heel wat minder dan hij gewend is voor zijn con certen. Maar hij houdt van het podium. „Op mijn zesde stond ik in Zagreb al voor een zaal. Ik droeg toen iets voor in het Kro- atisch, een taal waar ik niets van begreep, maar ik vond het heerlijk", zegt hij met een ont wapenend brede glimlach. Alfred Brendel is een rijzige man die door een leven achter de piano licht naar voren is gaan hellen. Hij groeide op in het Joegoslavië van de voor de oorlog, met Oostenrijkse ou ders. Hij is wereldberoemd. Zijn gedegen, consciëntieuze interpretatie van Beethoven, Liszt, Haydn, Mozart en Schu bert is vermaard. Een proeve van zijn ernstige aanpak, geeft hij met de volgende uitleg: „Als ik mij voorbereid, bestudeer ik ook altijd het werk dat een componist juist niet voor de piano heeft geschreven, maar als symfonie bijvoorbeeld zegt hij. „Dat is een heel goede manier om er achter te komen wat hij eigenlijk met de piano wilde." Want hoe je het ook wendt of keert, meent hij, een pianist moet dienstbaar blijven aan de componist. „Ik kan mij zeer op winden over musici die de componist denken toe te kun nen spreken hoe zij hun werk bedoeld hebben. Als een gou vernante. Natuurlijk heb je vrij heid, maar altijd binnen zekere grenzen." Dat is uiteindelijk de reden waarom hij zijn pianospel hardnekkig 'reproductief blijft noemen en zijn dichtwerk 'pro ductief. Maar over die creatieve productie heeft hij ook weinig te zeggen, vertelt hij even later. „Ik heb er nooit aan gedacht dat ik nog eens gedichten zou gaan schrijven. Geschreven heb ik wel altijd, maar nooit poëzie. Dat kwam een jaar of zeven ge leden, zomaar plotseling, in het vliegtuig naar Japan. Ik 'hoorde' dingen in mijn hoofd en ik heb die opgeschreven, onverschillig wat het nu precies was. Ande ren hebben mij verteld dat het poëzie was." Weer die karakte ristieke grijns. „Wat ik schrijf heeft niets met de muziek van Mozart en Beet hoven te maken. Hun wereld is die van 18de en 19de eeuw. Ik schrijf 20ste- en hopelijk 21ste- eeuws. Mijn poëzie is absurd. Want dat is mijn levensgevoel. Ik was er al heel gauw achter dat de wereld absurd is. De Tweede Wereldoorlog heeft dat wel bewezen. Later kreeg je de existentialisten, enzovoorts. Ik heb niet het gevoel dat er reden is om de wereld niet langer als absurd te zien." Dat hij het juist met de klas sieke componisten zo goed kan vinden, is voor hem geen te genspraak. „Het gaat om hun muziek. Dat is een andere we reld. De realiteit waarin Beetho ven en Mozart leefden was net zo absurd. Dat hebben zij mis schien zelf ook wel ervaren. Maar ja, een beetje raadselach tig is het toch, geef ik toe, hun muziek staat daar los van. Dat is een wonder." Over Beethoven en Mozart maakte Brendel overigens wel een absurd gedicht. Beethoven vermoordt, vermomd als Salie- ri, Mozart. Omdat deze ontdekt zou hebben dat hij, Beethoven, eigenlijk een neger was. En, voor een neger speelt hij nog eens niet zo slecht, had Mozart anderen toegefluisterd. Brendel: „Ik weet echt niet waar die invallen vandaan ko men. Vaak verbazen ze mij ook, niet alleen mijn publiek dat nu eenmaal een bepaald beeld van mij heeft. Ik schrijf ze op. Dat is alles. Achteraf hebben zij mij veel over mijzelf geleerd Dat schrijven gebeurt in de schemeruurtjes van het be wustzijn, als hij in halfslaap verkeert, maar nog wel wakker is. „Meestal in het vliegtuig. Ik heb altijd veel, zeer veel gele zen, maar dat is nu minder ge worden omdat ik de tijd wil vin den die dingen op te schrijven. Het is mij ook wel overkomen dat ik na een concert in de .zaal in slaap ben gevallen, 's Och tends heel vroeg werd ik wakker en hoorde stemmen. Iemand die zei: daar heb ik Othello ge zien. Kijk, dan ga ik schrijven." Uitgeverijen prijzen zomeraanbod aan AMSTERDAM GPD Aan het strand, op een zon nig terras, in trein of vlieg tuig; de vakantie is bij uit stek het moment om eens diep weg te duiken in een zorgvuldig uitgezocht, ont spannend boek. Wie nog geen geschikte luchtige of li teraire bagage heeft liggen, kan terecht op de nieuwe in ternet-site www.vakantie- boek.nl, waarop zes uitgeve rijen hun zomeraanbod aan prijzen. De werken zijn ge rangschikt op bestemming, want „wat is er immers leu ker dan lezen over de streek waar je op dat moment zelf bent?" Wie lukraak een land, stad of werelddeel aanklikt in de lijst 'bestemmingen' wordt echter allerminst verrast door het aanbod. Zo hebben de zes uitgeverijen maar drie titels beschikbaar die zich afspelen in New York: Boy van J. Bemlef, Een gevaarlij ke leeftijd van Tama Jano- witz en Arnon Grunbergs Fantoompijn. Reizigers naar andere steden of landen ko men niet veel beter aan hun trekken: het populaire Italië is onderwerp van vier boe ken, het immense Zuid- Amerika biedt slechts twee vermeldingen. En Spanje ontbreekt zelfs helemaal. Ter vergelijking: bij de in middels gerenommeerde online boekverkopers levert een zoektocht naar litera tuur over bijvoorbeeld Zuid- Afrika al gauw een paar hon derd 'hits' op. „Wij willen op deze be scheiden wijze ook mee doen," zegt R. van Veen van de Weekbladpers Groep, waarbij de zes uitgeverijen zijn aangesloten. „We zijn wel van plan om het aanbod ui' te breiden, maar dan niet onder de vlag vakantieboek. We hebben deze site binnen zes weken opgezet en ons bewust beperkt tot vakan tieliteratuur." Vakantielite ratuur? Van Veen: „Niet te zware, lekkere leesboeken. Ik ben zelf in Zuid-Frankijk wel eens aan een boek over Siberië begonnen. Dat lukte dus niet." Aardig op viikantieboek.nl zijn, naast de bestelmoge lijkheid, voordelige boeken, de quiz en de zomervoor- keuren van zes auteurs. De vakanties van Thomas Ro- senboom (I.ibris Literatuur winnaar 2000 met 'Publieke Werken') duren nooit lang, zo laat de schrijver weten, 'maar een boek krijg ik meestal nog wel uit.' Voor deze zomer is zijn keuze ge vallen op Schateiland van Robert Luis Stevenson. Ar non Grunberg gaat niet op vakantie. 'Weinig is mooier dan de zomer in New York, vooral in het weekend, als ook de New Yorkers de stad zijn ontvlucht. Ik houd van lege hete steden.' Vakantie is voor de schrijver een zater dagmiddag op het terras van café D., waar hij 'papier met werkelijkheid verwart' met M. de Cervantes Saavedra's Don Quichot. Voor Nilgün Yerli zit de vakantie er al op: op winter sport in Zwitserland brak zij haar knie. Van een vriend kreeg zij toepasselijk De zo- merval van Thomas Verbogt cadeau. Ter veraangena ming van een eenzaam ver blijf in het ziekenhuis. www.vakantieboek.nl (De Arbeiderspers, Archipel, De Bezige Bij, Nijgh Van Dit- mar, Querido en Thomas Rap)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 17