)iligentia dreigt bespelers te verliezen HOL FST N D V L De Wespenfabriek: een wereld in een wereld Nijntje is eindelijk thuis Cultuur Kunst Holland Festival stevent af op bezoekersrecord Samen spelen is veel leuker dan alleen )AG 20 JUNI 2000 j gs theatertje heeft 20 miljoen nodig voor verbouwing [aagse theatertje Diligentia heeft bijna 20 miljoen 161 nodig om in de nieuwe eeuw mee te kunnen. I eeuwen lang hielden medewerkers het oorspron- niet als schouwburg opgetrokken gebouw aan het Voorhout door knip- en plakwerk bruikbaar, maar it het echt niet meer. maar hun decors zijn te om vangrijk voor het kleine toneel. „Ze waren nu zo vriendelijk een deel maar in de auto te la ten, maar hoe lang kun je dat van een artiest vernachten?", vraagt Overhoff zich af. De tij den Van de grote Diligentia-be- spelers als Pisuisse en Kan, die aan een pianist genoeg hadden, tia, sinds februari geleid I nja Overhoff, dreigt ook ijke bespelers te verlie- ïdat die hun steeds gro- rdende entourage niet avijtkunnen. Bert Visser bes Jansen wilden de keer nog wel komen, zijn voorbij. Frits Lambrechts had recent ook een te groot de cor, maar omdat het de laatste voorstelling was, zette hij er voor Diligentia de zaag maar in. Artiesten hebben er veel voor over om in Diligentia te spelen. Ze nemen zelfs genoegen met het invalidentoilet dat als ar tiestenfoyer is ingericht. Vooral voor cabaret is het intieme ka rakter van de zaal immers uit stekend geschikt. Diligentia, met zijn bijna vijf honderd plaatsen, wil zich in de toekomst nog meer gaan rich ten op kleinkunst, cabaret en wereldmuziek. In de eerste plaats moet het toneel dus gro ter (plaatsen die daarvoor in de zaal moeten sneuvelen komen er op het balkon weer bij). Ver der moet er vanaf alle plaatsen goed zicht op de Bühne komen. De techniek worden gemoder niseerd en eleganter worden weggewerkt. Maar er is meer te doen. De daken zijn in alle opzichten slecht. Als er niets gebeurt, zou er op den duur weieens één naar beneden kunnen komen zeilen. Voor publiek is het ge bruik van Diligentia nog wel veilig, maar de brandweereisen worden in de kantoorruimten al lang niet meer gehaald. Ook voldoet het theatertje ook niet meer aan de eisen van de arbo- wet. Verder is de ventilatie van de zaal een drama: bij warm weer en een vollezaal onder vindt het publiek hinder van zuurstoftekort. Voor invaliden zijn er voorts weinig voorzie ningen. Diligentia wil de zaken nu in één keer goed aanpakken, dat is volgens het zojuist verschenen masterplan uiteindelijk goedko per en sneller. Voorop staat dat het intieme karakter niet zal worden aangetast, dat is een van publiek en artiesten veel gehoorde wens. De initiatiefne mers willen het eigen karakter van het theater aan het Voor hout juist versterken, onder meer door de foyer nu aan de Voorhout-zijde te brengen. Zo kan het publiek in de pauze op dit plein kijken, terwijl de voor bijgangers zien dat er een voor stelling gaande is. Diligentia heeft 'een goed ge voel' dat het bijna 16 miljoen van de gemeente zal krijgen. Vier miljoen moet dan door sponsoring worden verkregen. Als dat lukt, gaat het theater in de zomer van 2002 voor een jaar dicht. Het Holland Festival dat moet opboksen tegen de massale belangstelling voor de Euro pese kampioenschappen voetbal, sluit de 53ste editie waarschijnlijk af met een on verwacht record van 100.000 bezoekers. Dit liet HF-direc- teur Ivo van Hove gisteren we ten. Van Hove zei dat het HF 'geen enkele last' ondervindt van Euro 2000. Het toernooi stoort de voorstellingen geenszins en Van Hove zei dat inderdaad een onverwachte ontwikkeling te vinden. Kunst en voetbal raken elkaar blijk baar niet. Bovendien: er zijn saaie voetbalmatches en er zijn géén saaie HF-voorstellin gen, voegde de HF-baas er cy nisch aan toe. Er is tijdens de voorberei dingen voor het HF-2000 niet overwogen om het festival eerder of later dan juni - de gebruikelijke Holland Festival- maand - te programmeren. Van Hove is ervan uitgegaan dat er veel mensen zijn die ook even géén voetbal aan hun hoofd willen. HF 2000 is het derde festival dat onder verantwoordelijk heid van de Belg Van Hove tot stand is gekomen. Hij noemde voor de tv deze aflevering 'heel evenwichtig' in tegen stelling tot de voorafgaande edities toen hij zich nog moest inwerken. De god van zijn eigen wereld. Dat is Tom, een jongen die alleen met zijn vader op een eiland woont. Hij regeert over zijn wespenvolkje, dat dienst doet als de wijzers van een zelfbedacht tijdsverloop. Een wereld met een heel eigen logi ca en een wereld waarin het publiek van het Hol land Festival zich vanaf vanavond mag proberen in te leven. Dan vindt de première plaats van 'De Wespenfabriek', gespeeld door het Rotterdamse RO Theater. Het stuk is een bewerking van het omstreden romandebuut 'The Wasp Factory' (1984) van de Schotse science fiction-schrijver Iain Banks. Het bóek werd vertaald in een toneelversie door Ge- rardjan Rijnders en RO-regisseur Guy Cassiers. De uitkomst is een bijna-monoloog van de jon gen Tom, neerge zet door Steven Van Watermeulen, met slechts af en toe een interventie van zijn vader (Joop Keesmaat) of -via de telefoon zijn broer Erik (Pe ter Paul Muller). Van Watermeu len, net als Cas siers een Vlaming, vuurt in 'De Wespenfabriek' ruim anderhalf uur tekst af op het publiek. Op manische wijze vertelt hij een onsamenhangend verhaal waarvan de draden langzaam bij elkaar komen. Pas in de laatste minuten wordt duidelijk welk vreselijk geheim Tom met zich meedraagt, een geheim dat hem heeft gemaakt tot de labiele, irrationele persoon die hij is. Maar Van Watermeulen heeft ervoor gewaakt van zijn personage een waanzinnige te maken. „Ik wil geen gek," zegt hij. „Ik wil iemand die is getekend door gemis. Gemis van zijn broer en van de werkelijkheid als referentiekader. En ik wil iemand die een uitkomst is van de opvoeding van zijn vader. Misschien een beeld scheppen van waar iemand wordt geraakt als het mis gaat in de opvoeding." Van Watermeulen, eerder aan het werk bij de Vlaamse Compagnie De Koe en het Eindhovense Zuidelijk Toneel, viel meteen voor het verhaal van Ian Banks. Regisseur Guy Cassiers overhan digde hem vorig jaar de romanversie van 'De Wespenfabriek' omdat hij er wat mee wilde doen op het toneel. „Ik heb het gelezen en was hele- maal verkocht. Het fascineerde me omdat het gaat over de keuze tussen een onderdeel worden van de wereld om je heen of om je ogen dicht te doen en te zeggen: de wereld bestaat niet meer." Het onttreldcen van Tom aan de realiteit en het scheppen van een eigen, nieuwe wereld raakte bij Van Watermeulen een snaar. Een gevoel van herkenning. „Ik heb dat eigenlijk ook gedaan als kind, mijzelf afzonderen van de werkelijkheid en het opbouwen van een eigen universum. Mijn zus zegt soms wel eens lachend dat ik pas twee jaar terug wakker ben geworden. Ik ben nu 32." Op het toneel is de fysieke werkelijkheid van Tom een keuken. Aan de keukentafel lepelt hij braaf zijn pap weg die hem door zijn vader is voorgezet. Een uit de kluiten gewassen keuken blok - waaruit Tom met regelmaat een vers blik Grolsch trekt - dient als sober wit decor. Maar als vader eenmaal uit beeld is gelopen, verandert de setting. Lampjes be ginnen te flikkeren bo ven potjes met wes pen, Jimi Hendrix laat van zich horen in sner pende gitaarklanken en de batterij keuken kasten ontpopt zich tot een scherm met psy chedelische videopro jecties; de openbaring van Toms imaginaire wereld. Een lap tekst is het, niet minder, wat Van Wa termeulen voor 'De Wespenfabriek' uit zijn hoofd heeft moeten leren. Anderhalf uur prak tisch onafgebroken praten, zonder herkenbare structuur en met soms nieuw uitgevonden woor den. Het duurde een maand voordat hij het alle maal in zijn hoofd had. „Je hebt van die acteurs die het in drie dagen lukt, door zeven uur per dag te studeren. Ik heb mijn eigen systeem dat aan zienlijk langzamer is: ik ben niet zo snel in het uit mijn hoofd leren." Het verhaal van 'De Wespenfabriek' heeft al trekken van een toneelstuk. Steven Van Water meulen is tijdens de voorstelling god van zijn ei gen wereld, van het podium. Een geïsoleerd uni versum waarin de toeschouwer slechts mag glu ren. Een wereld in een wereld. 'De Wespenfabriek' van het RO Theater. Pre mière vanavond tijdens het Holland Festival in Theater Bellevue in Amsterdam. Daar nog te zien op 21, 22 en 23 juni. Tournee in Nederland en België vanaf 14 september 2000. jositie 'herinneringen' naar Japan De expositie met persoonlijke herinneringen van Neder- rs, Japanners en Indonesiërs aan de Japanse bezetting tij de Tweede Wereldoorlog, zal in compacte vorm binneiï- n vijf Japanse steden te zien zijn. De expositie was dit jaar rmeer in Amsterdam en in Leiden te zien. Het is voor het Idat in Japan op een dergelijk uitgebreide wijze aandacht is de Japanse bezetting van Nederlands-Indië. De steden die en aangedaan zijn Kyoto, Usuki, Mizumaki, Nagasaki en a De rondreis begint op 1 augustus. :her terug naar Boedapest 31 pest* De vermaarde Hongaarse dirigent Ivan Fischer, lei- ui het Boedapest Festival Orkest, gaat weer dirigeren in y aderland. Hij komt terug op zijn besluit van eind maart, n jekend werd dat de gemeente Boedapest de subsidie aan j, rkest drastisch had verminderd. Onder leiding van Fi- tdie deels van Nederlandse afkomst is, groeide het in 1983 3 ichte orkest uit tot een van de meest vermaarde in Oost- ia. Toch kreeg het gezelschap vorig jaar veel minder geld. ibben Boedapest, de regering en een aparte stichting con- ieel vastgelegd dat de gemeente jaarlijks anderhalf miljoen H n subsidie geeft en de staat 300.000 gulden. Sponsors, bedrijven, zorgen voor de rest van het inkomen. [Bitterzoet naar Prix Europa sum Het televisieprogramma De Bitterzoet is een van de ïzendingen van de publieke omroep naar de Prix Europa waar de beste tv-producties in Europa van het jaar wor- ekozen. Het programma dingt mee in de categorie fictie, tterzoet, geschreven door Dennis Potter en vertaald door Vittenbols, is een bewerking van de toneelvoorstelling van lergroep Hollandia en Theater Antigone. De productie 28 augustus op televisie. De Prix Europa 2000 wordt uitge- [ijdens het festival van 14 tot en met 21 oktober in Berlijn. Ider terug met (2)50 pop of envelop rdam Discjockey Tom Mulder keert terug in de ether met ieuwe versie van het programma '50 pop of een envelop' n hij in de jaren zeventig en tachtig furore mee maakte. Voor 10 FM presenteert hij vanaf 1 juli '250 pop of een enve- e duider presenteerde de radioquiz tussen 1977 en 1987 Si je TROS en wist daarmee miljoenen luisteraars te trekken, n t spel moeten deelnemers een vraag beantwoorden. Als itwoord goed is, mogen zij kiezen tussen 250 gulden of in de honderd enveloppen. Daarin zitten soms dure prij- soms minder aansprekende trofeeën. 1 n Jeugd Symfonieorkest Oegstgeest viert dubbel feest Eigen vleugel voor Dick Bruna in Centraal Museum Nijntje in het museum. Het ge lijknamige boekje (uit 1997) was al in de museumwinkel te koop, straks hangt Nijn ook als officieel kunstwerk aan de muur. Vanaf oktober wijdt het Centraal Museum in Utrecht een permanente tentoonstel ling aan het werk van de we reldberoemde Utrechtse illu strator. „Ontzettend fijn", rea geert de kunstenaar, blijmoe dig als altijd, vanuit zijn atelier aan de Jeruzalemstraat in hart je Utrecht. „Vooral omdat het in mijn eigen stad is." Amersfoort en Groningen eerden Bruna in 1995 en 1996 al met succesvolle exposities. Teleurgesteld dat het bijna dertig jaar moest duren eer Nijntje thuiskwam? „Welnee", weerspreekt Bruna meteen ge decideerd. „Er zijn mensen die nooit in het museum komen. Ik ben een bevoorrecht mens. Denk eens aan Van Gogh. Hoeveel mensen moeten er niet eerst dood zijn voordat ze erkenning krijgen? Op 4 oktober, bij de start van de kinderboekenweek, zal de expositie van het werk van Bruna te zien zijn. De keuze was snel gemaakt: in de on middellijke nabijheid van het werk van Gerrit Rietveld. „Ik ben een ontzettende bewon deraar van zijn werk. Zijn kleurgebruik, de eenvoud, ik houd me op diezelfde terrei nen bezig. Ons werk zal elkaar niet dwarszitten, in kleur en helderheid kan dat goed bij el kaar." Het oeuvre van Dick Bruna is ongelooflijk groot. „Het re sultaat van een heel leven hard doorwerken", zegt hij zelf. Op dit moment werkt hij aan z'n honderdste boek. Hij tekende meer dan 2000 verschillende boekomslagen. Daar komen dan nog allerlei 'losse klussen' en het vele pro deo werk bij. De duizenden originele krab bels, tekeningen, schetsen, zeefdrukken en ontwerpen la gen gewoon op de plank. „Tot de verzekering daar bezwaar tegen maakte. Toen zijn ze naar kluizen bij de bank ver huisd." Zijn kindertekeningen, de schetsen voor het eerste boek je (De Appel), de vele posters, omslagen van de Zwarte Beer tjes-pockets (Simenon en Mai- gret) voor het familiebedrijf uitgeverij A.W Bruna Zoon: de 72-jarige kunstenaar ging er de afgelopen maanden alle maal 'doorheen' om een selec tie voor de expositie te maken. „Er zitten dingen tussen die niemand kent, van boeken die nog niet uit zijn. Ook zwart-wit tekeningen met penseel en plakkaatverf. Nijn, maar ook de minder bekende figuren zo als Boris Beer, Barbara en Be- tje Big. De laatste tijd maak ik zeefdrukprenten op groot for maat, 60 bij 100. Daar heb ik de wat abstractere uitgepikt. Met een ophaalbrug, een bos prei, potloden; dat soort din gen." Eén voorwaarde stelde hij wel. De expositie moet op twee 'ooghoogtes' te zien zijn, zodat kinderen niet van volwassenen afhankelijk zijn bij het bekij ken van zijn werk. Het Cen traal Museum krijgt van de ge meente een miljoen gulden en zal de volledige collectie van Dick Bruna inventariseren, zo nodig fotograferen, digitalise ren en opslaan. Het geld is no dig voor de permanente op stelling, die na de overzichts tentoonstelling zal volgen. Voor die permanente expo sitie denkt het museum aan de nu nog ongebruikte kop van de Rietveldvleugel op de hoek van de Agnietenstraat en de Lange Nieuwstraat. Dat deel is intern met de rest van de vleu gel verbonden, maar heeft ook een eigen entree. Geld voor een noodzakelijke verbouwing (begroot op 2,5 miljoen gul den) is er nog niet, maar als dat rond komt wil het museum twee zalen benutten voor een permanente Bruna-presenta- tie. Met de permanente Bruna- expositie haalt het Centraal Museum een publiekstrekker van formaat binnen: in het Groninger Museum kwamen vier jaar geleden drie keer zo veel mensen als normaal bin nen voor de tekeningen van Bruna. In Japan wordt Dick Bruna op handen gedragen. Ze openen daar rustig het jour naal met de mededeling dat hij 'in het land is'. De boeken van Nijntje zijn in tientallen talen vertaald. en der liggen ze ver- reid, de opengeklapte in- j entenkoffers. De twintig anten van het Jeugd I inieorkest Oegstgeest n hun muziekinstrument ianslag, ze wachten op [naai van de dirigent. el aat het witte dirigeer- van Mark Tempelaar de 1 in. Twee hobo's plus et zetten in, de muziek ijn werk: de grijs-witte an het Aquino College Beteen sfeer. Dan laten i violen van zich horen. i strijkstokken wijzen j ig het plafond en wiegen [j es heen en weer. Het achter de pauken telt ismonds de maat: een, irie - boem, Boem, Het muziekstuk van elssohn nadert zijn hoog- s t. is hard werken voor de t anten van het Jeugd i nieorkest Oegstgeest. L g 25 juni nadert met ras- reden en die dag is het in terskerk niet één, maar i! eer feest. Behalve dat het v uit Oegstgeest tien jaar t, wordt die dag ook de 'werking met de Streek school Leiden gevierd. Het daaruit voortgekomen Jeugd Symfonieorkest Rijn streek is in de regio inmiddels geen onbekende meer. Dirigent Mark Tempelaars was destijds een van de drijvende krachten achter het samen gaan van de twee orkesten. En niet zonder reden, legt hij uit. „Hadden we dat niet gedaan, dan hadden we ieder met een halve club gezeten. En dan be gin je niets. Maar dankzij deze samenwerking vullen we elkaar aan en profiteren we boven dien van eikaars vaardighe- Samenwerkingsverbanden of niet, Derek van Dam (15) wil vooral lekker spelen op zijn cello. Het liefst in groepsver band. „Samenspelen is ge woon hartstikke leuk. Veel spannender dan alleen op je kamertje." Veel oefenen voor het orkest hoeft hij niet. „Al leen de avond voor de repeti tie, als het een moeilijk stuk is, ga ik er even voor zitten." Want musiceren moet toch vooral een hobby blijven, vindt hij. „Ik zou er mijn beroep niet van willen maken." Jolanda in 't Veld (17) denkt daar anders over. Zij ziet het orkest als een opstapje naar De violisten van Jeugd Symfonieorkest Oegstgeest spelen zich warm voor het komende jubileumconcert. FOTO MARK LAMERS een muzikale carrière. „Graag zou ik na de middelbare school naar het conservatorium gaan. Daar kan ik me de hele dag met muziek bezighouden. Dat lijkt me wel wat." Al van jongs af aan speelt ze dwarsfluit, ie dere dag. Alleen of met een vriendin die ze van het orkest kent. En als ze muziek luistert, is dat altijd klassiek. „Alleen 's ochtends luister ik even naar Sky Radio om wakker te wor den." Het werken met de jeugdige muzikanten is voor dirigent Mark Tempelaars een bron van inspiratie. „Ze zijn zo gemoti veerd. En heel goed te vormen. Graag wil ik ze laten ontdekken hoe mooi de taal muziek is." Daarbij gooit hij alles in de strijd. Staande voor zijn muzi kanten beweegt Tempelaars Woest met zijn armen. Het is alsof hij aan de touwtjes van een reuzenmarionet trekt. De violen zetten een notenreeks in, gevolgd door de cello's die hier sierlijk omheen slalom men. Dwarsfluiten, hobo's en een trompet maken het klank beeld compleet. Een springeri ge, vrolijke melodielijn ont vouwt zich, huppelt door de aula. Plotseling wordt het stil. Tempelaars heeft zijn armen laten zakken, speelt de teleur gestelde dirigent. De marionet ontspant zich, komt tot rust. „Muziek is emotie", doceert hij zijn. „Soms is het treurig, soms is het vrolijk. Soms gaat het vooruit, soms achteruit." Het Jeugd Symfonieorkest Oegstgeest viert op zondag 25 juni haar tweede lustrum met een concert in de Pieterskerk. Behalve de jonge muzikanten dragen ook oud-leden hun steentje aan het concert bij. Kaarten zijn in Leiden ver krijgbaar bij Barning (Sta tionsweg 11), de Streekmu- ziekschool (Rapenburg 22) en K&O (Oude Vest 45). ropy van der pols Dick Bruna aan het werk in zijn atelier. De tekenaar is blij met de erkenning uit eigen stad. en de regio bestaat grote belangstelling voor de euristische kunstbeoefening. 'Heilig vuur" volgt stad- e w [enoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, eren, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Van- voorlopig de laatste aflevering: in september keert de la ek terug in de krant): het Jeugd Symfonieorkest Oegst geest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19