'Ik heb altijd als een topsporter geleefd' dammend jubileum in het Zuiderpark Poetry begint hels en hemels Leiden Regio Oerolfestival: Terschelling trekt Emile Bousie: van arbeidersjongen tot multimiljonair ile Bousie komt over als een lefgozer. Ie- nd die het wel even zal maken. En het 'i gemaakt hééft. Met zijn grote mond, poeha en in de loop der jaren steeds er poen, paarden en huizen. Met een ie sigaar bekijkt de Lissenaar het beeld van hem wordt geschetst. „Klopt niet." om het portret maar meteen helemaal ook te laten opgaan, voegt hij eraan toe hij juist 'het tegenovergestelde' is: jsschien lijk ik zo, maar het is een ma- k rom mijn verlegenheid te camoufleren, ik ergens voor het eerst binnenkom, ik stil. Dan moet ik mezelf moed inpra- 'n turbulente leven heeft hij dan ook iebreide gesprekken met zichzelf gehad, [alleen als hij met iemand kennismaak - Dok als hij voor de zoveelste maal er- opnieuw aan de slag moest. Bijvoor- Id nadat hij op het Rembrandt Lyceum eiden na een half jaar tot de conclusie gekomen dat die studie te hoog voor gegrepen was. Of toen hij als mede- ker van een bollenbedrijf, waar hij on- meer als particulier chauffeur van de inaar werkte, te horen kreeg dat hij est vertrekken. „Zijn broer was failliet aan. Emile, zei de baas tegen me, je a ?f plaatsmaken. Weg dus." 5 herinnert ook aan die keer dat hij bela- i i werd. Omdat hij niet verder wilde le en toch wat moest doen, had hij gerea- rd op een advertentie waarin een aap met vijf poten werd gevraagd. On- iks zijn 'verlegenheid' en enkele misluk- gen had hij zoveel zelfvertrouwen dat hij es' durfde aanpakken. Hij zou wel zien ervan zou komen. Het ging om een ntschap in glas en keramiek. Omdat hij rniet veel vanaf wist, moest hij eerst het leren in fabrieken in Frankrijk en Duits- 1. Hij moest immers alles onder de knie gen. Van het magazijn tot de directeurs- ner. Op het moment dat zijn directeur irleed en hij met een collega/vriend de kzou overnemen, gooide die zijn glazen „Een smerige streek. We kunnen er sa- niet van leven, zei hij en ik stond weer le kant." n aanpak staat haaks op zijn eigen filo- Zelf is Bousie recht door zee, of zo i wil door de duinen, waarvan hij al nzeer houdt. Ze moeten hem niets flik- dan slaat hij terug. Dan is hij weer de dse glibber, hoe lang hij ook al in Lisse Dnt, en is hij recht voor z'n raap en kei- d. Zo ook in dit geval. Op het moment zijn 'vriend' hem het kunstje flikte, kon Leidse Lissenaar alleen nog maar dro- over miljoenen. Toen hij die had en ook zijn 'vriend' ter ore kwam, belde op. Het spijt me, zei hij. Samen met wilde hij een groothandel in kristal memen. Uiteindelijk heb ik die als eni- [ekocht. Dat was mijn revanche en ik daar nooit spijt van gehad. Het werd [goudmijntje voor me." ar, zo benadrukt hij, het geld is hem niet de zee en de duinen komen aanwaai - ,Ik ben met niets begonnen. Alles heb Eigenlijk heet hij Henk Bousie. Maar op z'n achttiende liet hij zijn naam veranderen. Hij zat in een 'stapclubje' met zeven jongens van wie er vijf reageerden als de naam Henk viel. Dat was veel te verwarrend. „Dus noemden m'n vrienden me voortaan maar Emile en zo heb ik het gelaten." Maar verder is hij zichzelf gebleven. Zegt hij zelf. Goed, hij heeft zich van arbeidersjongen ontwikkeld tot multimiljonair, maar daarom is hij zijn komaf niet vergeten: geboren in de Ten Katestraat in het Leidse Westerkwartier, zoon van een buschauffeur, MULO, mislukte vervolgopleiding HBS. Een portret van een inmiddels 53- jarige Lissenaar, die zijn eigen carrière steeds heeft gestuurd en het geluk had dat de duivel op de grote hoop scheet toen hij vorig jaar bijna twee miljoen gulden won in het Zandvoortse casino. door JAN PREENEN FOTO DICK HOGEWONINC ik steentje voor steentje opgebouwd. Altijd ben ik erg spaarzaam geweest, zodat ik een reserve kon kweken. Nadat het me een paar keer had tegengezeten, kon ik een sport zaak kopen in Delft. Voor tachtigduizend gulden. Met pijn en moeite heb ik dat geld bij elkaar geschraapt. Ik had wat geld ge spaard, m'n opa gaf me een bedrag, de bank leende me wat en de eigenaar kwam me tegemoet. Hij mocht me wel. Hij was een tweede vader voor me. Bovendien had ik geluk. Twaalf jaar had het niet gevroren. Er was nauwelijks een schaats verkocht. Toen, in 1976, verkocht ik voor drie drie ënhalve ton. Ik was meteen boven Jan. Een jaar later had ik al een omzet van meer dan een miljoen." Die ene zaak werden er al gauw twee, ge volgd door de groothandel in kristal en een glasshop, die vervolgens ook werden ver kocht, zodat hij in '83 al kon gaan rentenie ren. „Als je eenmaal veel geld hebt, is het niet zo moeilijk om er meer van te maken." Daarom kon hij ook gaan monopoliën. Hij kocht huizen in Delft, Leiden, Schiedam en in Haarlem zelfs een hele straat, de Wilgen- straat. Maar terwijl het geld via de voordeur binnenstroomde, verdwenen zijn vrouw en twee kinderen door de achterdeur. „Ik heb jarenlang keihard gewerkt. Te hard. Tro penjaren waren het. Die hebben me na tien jaar m'n huwelijk gekost. Ik werkte van ze ven uur 's morgens tot negen of tien uur 's avonds. Alleen op zondagmorgen was ik thuis en had ik aandacht voor mijn gezin, 's Middags liep ik als eigenaar van die sport zaken al weer de velden af. Een balletje hier, een shirtje daar. Mijn zaken liepen goed. Mijn huwelijk niet. Die scheiding is mijn eigen schuld." Af en toe onderbreekt Emile Bousie het ge sprek om boven in het grote landhuis aan de Leidsevaart in Lisse even naar zijn 'nieu we' geluk te kijken: Lorenzo Emilio. Een half jaar oud. Het is dinsdag, zijn oppas- dag. „Ik leef nu veel bewuster. Ik besef nu ook wat ik in het verleden verkeerd heb ge daan." Hij geniet van zijn zoon en van zijn twintig jaar jongere vrouw Brigitta die hij in 1988 heeft leren kennen in Zandvoort. Hij won daar de kortebaandraverij. Zij was miss Zandvoort. Twee jaar geleden leidde die kennismaking tot zijn tweede huwelijk. Dat ook de paarden inmiddels de deur uit zijn, is geen huwelijkse voorwaarde van hem of van haar. Hij is nog altijd paarden liefhebber, maar over de gemiste kansen tijdens het kortebaanwerk draaft hij niet langer door. Dat heeft hij sinds 1979 al te veel gedaan. En wat heeft het hem opgele verd? Een trap na. Niet van een paard, maar van tegenstanders en van de Neder landse Draf- en Rensport. „Jarenlang heb ik met veel plezier kortebaandraverijen gere den. Een heerlijke hobby en uiüaatklep. Tot vorig jaar augustus. Daarvóór was ik in Zandvoort al benadeeld door de starter. Er werd te veel rekening gehouden met mijn tegenstanders. In Santpoort gebeurde dat opnieuw. Nu met Ruud Pools. Hij duwde me door het witte startlicht. Maar niet ik, maar hij had moeten worden afgevlagd. Nu dat niet gebeurde, voelde ik me in de ma ling genomen." Bousie spande zijn paard uit en ging er vandoor. Hij kreeg een boete van vijfhon derd gulden en een startverbod voor tien draverijen. „De NDR wilde een voorbeeld stellen. Daar zakte nou echt m'n broek vanaf. Dan hadden ze een professional moeten pakken die een hele stal achter zich heeft en niet een amateurtje als ik met twee paarden. Uiteindelijk zijn het vijf wed strijden geworden, maar toen hoefde het voor mij niet meer. Ik heb altijd als een topsporter geleefd. Steeds het uiterste van mezelf geëist. Of het nu in mijn werk was, of in de sport. Strevend naar het hoogst be reikbare, maar altijd met faire middelen en die miste ik in dat wereldje." Hij nam ook wat gemakkelijker afstand toen een van zijn paarden na een hartaan val naar de 'paardenhemel' ging. Het ande re is verkocht. „De dood van dat paard deed me zoveel pijn dat ik dacht: even geen draverij." Achter het huis staat alleen nog het spring- en dressuurpaard Private Dancer van zijn vrouw. „Daar ben ik nog een beetje mee aan het rommelen. Aan het trainen dus. Ik ben een goede kortebaner, maar nog een slechte ruiter." Verder verleent hij 'wat hand- en spandien sten' in de groothandel van glas en kera miek die hij op verzoek van zijn twee 'rech terhanden' van destijds terugkocht en tus sen de bedrijven door vraagt hij zich af wat hij met al zijn geld moet doen. Want bo venop de miljoenen die hij al had, kwam eind november vorig jaar nog eens 1.923.936,39 gulden. De Mega Jackpot in het casino van Zandvoort. Uitgerekend in het weekeinde waarin ook zijn zoon werd geboren. „Onvoorstelbaar, het mooiste weekeinde van mijn leven. Financieel had ik het al meer dan goed. Daarom kon ik ook gemakkelijk vijfhonderd gulden in die kast gooien. Als je drieduizend gulden verdient, kan je je dat niet permitteren." Toch kleeft er ook een nadeel aan die rijk dom. „Je hebt meer zorgen over het goed wegzetten van het geld. Het meeste staat nog op de bank. Verder heb ik een beleg gingsadviseur in de arm genomen en heb ik een pakket met ING'tjes, Albert Heijn en Heineken gekocht. Voor mijn vrouw heb ik een Mercedes aangeschaft en in Portugal worden twee huizen gebouwd. Een voor ons, een voor gasten. Het huis hier in Lisse houden we aan." Het komt erg blasé over. Het verhaal van de arbeidersjongen die het tot multimiljonair heeft geschopt en de Ten Katestraat in het Leidse Westerkwartier al lang is vergeten. „Nee hoor, zo ben ik niet. Ik houd bijvoor beeld helemaal niet van dure restaurants. Ik ga net zo lief even naar een koffietent. Dan hoef je tenminste niet zo lang te wach ten op je koffie." Parkpop-organisatie en dan name Ben van Vueren van k in Waterland kan in alle edenheid achterover leu- de jubileumaflevering van Haagse festival, dat jaarlijks iet Zuiderpark wordt gehou- is een geslaagd feest ge- den. Natuurlijk hielp de zon op mee om het bezoekers tal naar een ouderwetse van 375.000 te tillen, ar het was vooral de pro- nmering waarmee het gratis lijke festijn zijn naam irmaakte. Daarbij zou een prijzen kunnen worden jereikt zoals die voor muzi- teit bijvoorbeeld aan BICEf, oon en Rowwen Hèze en aankleding aan The Lenin- il Cowboys. dig was vooral dat er geen slechte optredens tussen en, hoewel Kane die als dliner stond geprogram- erd, ernstig op z'n tellen et passen, anders zou het vankelijke enthousiasme het publiek na het festival oen wel eens totaal kunnen omgeslagen. De groep met wrt-Hagenaar Dinand esthoff als zanger, rekt zijn kvan het debuut 'As long as want this' inmiddels zozeer met zo weinig muzikale fan- uit, dat een gevaarlijk pgehalte op de loer ligt. Het ft het kwintet toch opvallen, adoratie langzaam aan afnemen is, of houden de sici alleen de meest enthou- te rijen, vlak voor het podi- in de gaten? vvintig jaar Parkpop begon k met Racoon. De vier uwen hadden er geen enke- loeite mee aan te tonen dat composities uit het juiste zijn gesneden. Ze zijn in sentiment en uitgelaten van een zeldzame kwali- Dankzij de nodige improv es en een bewonderens- udige gedrevenheid krijgt goed in het gehoor liggende ns akoestische) werk zoveel hkale spanning mee, dat het heerlijkheid is om ze aan werk te zien. ovendien verrasten ze de bescheiden groep toehoor door twee nieuwe num TERSCHELLING Het eerste weekeinde van het Oerolfestival heeft meer men sen naar Terschelling gelokt dan voorgaande jaren. Dat is de indruk van rederij Doeksen, die de veerdiensten naar het waddeneiland onderhoudt. Die belangstelling werd vooraf niet verwacht, want de organi satie van het den dagen duren de theaterfestival, voerde juist een rustige publiciteitscam pagne. „Door het mooie weer heb ben toch nog veel mensen op het laatste moment de boot naar Terschelling gepakt", stelt een woordvoerder van Doek sen vast. Gisteren liet de rede rij de veerboot twee keer extra varen. Ook werd de sneldienst driemaal vaker ingezet om alle Oerol-gangers weer naar de vaste wal te brengen. De stroom huiswaarts kwam pas laat in de middag op gang. In tegenstelling tot andere jaren waren dit keer vooraf nog niet alle voorstellingen uitverkocht. „Veel mensen ge nieten waarschijnlijk van de gratis uitvoeringen waar geen kaarten voor nodig zijn", denkt een woordvoerster van de organisatie. Oerol lijkt na jaren van dis cussies over overheidssteun de wind in de zeilen te hebben. De Raad van Cultuur adviseer de verantwoordelijk staatsse cretaris Van der Ploeg onlangs een ton extra subsidie te geven aan het festival op Terschei- ling. Volgende week worden tij dens het slotweekeinde nog meer bezoekers verwacht dan afgelopen zaterdag en zondag. Russische dichter Jevgeni Rijn opent poëziefestival mers te spelen: 'What would you do in a world without wor ries' en 'The love I feel'. Racoon was niet de enige die zichzelf daarmee in het diepe gooide. Ook Blof liet met 'Halverwege' horen, dat er reikhalzend naar de nieuwe plaat kan worden uitgekeken. Tegen de tijd dat die Zeeuwse groep het podium betrad, was het aantal toehoorders tot het maximum gegroeid, wat bij zanger-gitarist Paskal Jakobsen tot de spontane reactie 'ik heb nog nooit zoveel mensen bij el kaar gezien. Wat goed dat jullie er zijn' leidde. Als publieksfavorieten mocht het viertal even op zijn eigen wolkjes zweven, wat vooral de muzikaliteit ten goede kwam. Het zorgde voor een bijzonder concert. Als aardigheid was Di nand Woesthoff uitgenodigd om 'Harder' mee te zingen. La ter zou Paskal bij Kane hetzelf de doen tijdens 'Hands'. Een andere favoriet - hoewel een klein deel van het overvolle park voor de Leningrad Cow boys koos - bleek Bloodhound Gang te zijn. De reputatie van de groep, die overigens een heel indrukwekkende menge ling van rock en rap speelde, bleek de musici vooruit te zijn gesneld. Zij kozen ook op Park pop voor seks als rode draad, nodigden iemand uit om een blad coca cola-blikjes te komen leegdrinken voor honderd dol lar en lieten een toeschouwer zich naakt aan de menigte to nen voor twintig dollar. Pro bleem was alleen dat die niet meer van het podium wilde. Leningrad Cowboys klonk in zijn erg mooi aangeklede show als een orkest en bracht vol overtuiging behalve eigen werk ook naai" hun hand gezette co vers als 'Eloise' en 'Delilah'. Rowwen Hèze tenslotte zorgde ervoor dat het echt feest werd. De groep uit Limburg kreeg het veld, in tegenstelling tot bij voorbeeld de simpele dansmu ziek van Bomfunk MC's, de rap van PI8 en hettbevlogen en bij vlagen heel knappe drumwerk van Les Tambours de Brazza, echt aan het zingen en dansen met hun heel eigen interpreta tie van cajun, folk en rock. Jong en oud konden niet stil blijven staan, terwijl zanger-gitarist Jack Poels met humor het vori ge optreden op Parkpop me- Leidse vijf-miljoenste Parkpop heeft gistermiddag zijn vijf-miljoenste bezoeker in twintig jaar verwelkomd. De Leidse Heidi Lesscher was de gelukkige. Ze kreeg van de organisatie een kof fertje met daarin cd's van de artiesten die optraden. Het gratis toegankelijke open luchtfestival telde de afgelo pen negentien jaar gemid deld 250.000 bezoekers. moreerde ('Er is bijna nooit zon als wij op Parkpop spelen'). Zo werd de twintigste editie een af levering die om een herhaling vraagt. Hemel en hel zijn altijd het thema geweest van de westerse poëzie en zo zal het blijven. Daar komt het volgens de Russische dichter Jevgeni Rijn toch wel op neer. Zaterdagavond opende hij de 31ste editie van het Poetry International festi val met een beschouwing over de vitaliteit van Dantes verbeelding van de twee polen van het menselijk leven: hemel en hel. Precies zeshonderd jaar geleden begon de gro te Florentijnse dichter aan zijn Goddelijke Kome die: ter ere van dat feit was de openingsavond van Poetry International gewijd aan Dantes werk. Jevgeni Rijn, uitgenodigd dit jaar de inmiddels traditioneel geworden 'Verdediging van de poë zie' uit te spreken, concludeerde over het thema 'hemel en hel': „De tijden en omstandigheden van het menselijk leven veranderen. Maar het idee zelf blijft onverEpiderlijk. Het omvat de gehe le poëzie en stelt haar taken en grenzen. Hoe grandioos haar opdracht ook mag zijn, de poëzie blijft binnen dit vlies, dat het lot van het mense lijk bestaan in de eeuwigheid heeft vastgelegd. Het is de zaak van de dichter om de details te be palen en te beschrijven, en om het oorspronkelij ke en onveranderlijke idee zelf te bevestigen." Dat er inderdaad een zeer persoonlijke invul ling mogelijk is van het thema werd na de pauze bewezen met een rondgang langs alle aanwezige dichters. Zij mochten een voor een op het podi um komen en een gedicht voorlezen over hemel 'of hel. Dat werd natuurlijk vooral de hel. Jules Deelder beschreef Hitler die de mensheid in kwalijke zwaveldampen 'een poepie liet ruiken', terwijl de Taiwanese Hsia Yü meer in de geest van Sartre ('De hel dat is de ander') van leer trok. In de foyer van de Rotterdamse Schouwburg kan de serieuze poëzieliefhebber ook de komen de avonden een bezoekje brengen aan een peep show. Schaars en volgens de dracht van de Klas sieken geklede jongelingen vormen tezamen een erotisch tableau vivant. De stiekeme bezoeker krijgt af en toe een groezelig vers toegefluisterd. In de wandelgangen van de foyer is dat al van hoger niveau. Daar kan men door acteurs aange klampt worden met een weliswaar erotisch, maar welgemeend liefdesgedicht. In beide gevallen gaat het om erotische en prikkelpoëzie uit de Oudheid. Tot welke rampspoed al die erotiek kan leiden liét de Canadese dichteres Anne Carson gister middag horen. Zij las een aantal 'tango's' voor uit een bittere, maar heldere cyclus over een echt paar dat uit elkaar gaat. Banaler kan niet, maar helser evenmin; bovendien weet Carson, die hoogleraar klassieke Griekse literatuur is, het hy- perpersoonlijke van een dergelijke ervaring te verbinden met allerlei filosofische en culturele thema's. Dat werkt bevreemdend en bevrijdend tegelijk. Zelfs Huizinga's 'Homo ludens' werd door de dichteres ingezet om de oorlog tussen de seksen te duiden. Van Carson verschijnt in ons land 'Autobiografie van rood', iets om naar uit te zien. Willem van Toorn, onlangs onderscheiden met de Roland Holst-penning, las gisteren een niet eerder gepubliceerd gedicht voor, dat een ode aan het ouderwetse leraarschap was. Een ode aan de leraar die haast niet meer bestaat. Zo'n onderwijzer die je het gevoel geeft dat je, dankzij hem, niet bang voor de toekomst hoeft te zijn. Een ode aan Theo Thijssen. Het tweede-fase on derwijs zal nog heel wat mensen van dit kaliber nodig hebben om de computerkou te verdrijven. Surfen over het publiek was ook op Parkpop weer een geliefde bezigheid. FOTO ANP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 11