Karin Bloemen versiert de stad
'Wij zijn een democratisch koor'
Korn maakt gewoon Korn-muziek'
Cultuur Kunst
Alexander de Roekeloze
unst kijken en kopen voor
Ded doel in de Pieterskerk
Pinkpop vol en gevarieerd
JlJDAG 9 JUNI 2000
)ali-expositie in Alkmaar
yMAAR De serie van honderd houtsneden die Salvador Dali
aakte op basis van de Goddelijke Komedie van Dante, is vanaf
iterdag te zien in de Grote Sint Laurenskerk in Alkmaar. De
ieks was niet eerder in Nederland te zien. De expositie toont
rca 350 grafische werken van Dali. Op lithografiën, etsen en
uitsneden is te zien hoe Dali (1904-1989) zich liet inspireren
1 >or onder meer de literatuur, zoals Alice in Wonderland, De-
jnerone en Faust. Dali illustreerde ook ruim honderd boeken,
e tentoonstelling in Alkmaar duurt tot en met 3 september.
ohnny Halliday viert jubileum
- rusj Fans van de Franse rockzanger Johnny Halliday kunnen
lf orgen aan de voet van de Eiffeltoren in Parijs hun hart opha-
n. De Franse rocker geeft 's avonds een gratis concert om zijn
a ertigjarige jubileum in de muziek luister bij te zetten. De 56-
;0 rige zanger bracht in maart 1960 zijn eerste singeltje uit.
a ndsdien heeft hij veertig albums opgenomen.
amenwerking Naturalis en Vietnam
si den» Natuurhistorisch museum Naturalis in Leiden en het
etnamese Instititute of Biology and Natural Resources (IEBR)
art samenwerken. Doel is onder meer een volledige inventari-
tie van de Vietnamese dierenwereld. Vorig jaar hielden de in-
ellingen al een gezamenlijke zoölogische expeditie in Noord-
etnam. De Vietnamese collega's hebben Leiden gevraagd de
ganisatie van het onderzoek naar de fauna van Vietnam ook
versterken door uitwisseling van ervaring, training en de ont-
kkeling van collecties en bibliotheken.
oijmans wil expositie bij Van Nelle
itterdam Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam
iderzoekt of het een tentoonstelling van grote sculpturen kan
richten in de vroegere Van Nelle fabriek. Het gaat om werken
wegens hun formaat vrijwel nooit worden getoond. Boij-
ans hoopt nog net voor het einde van 2001, het jaar waarin
jtterdam samen met Porto Culturele Hoofdstad van Europa
het vernieuwde museum officieel te openen.
Voorprogramma het hoogtepunt bij Rapenburgfestival
en-
iterkt door het succes van
jaar houdt de Kiwanis
b Leiden op 17 en 18 juni
>r de tweede keer de Kunst-
nifestie Pieterskerk. Tweeën-
rtig hedendaagse Neder-
ise schilders en beeldhou-
s exposeren en verkopen
hun werk. De kunstenaars
op grond van hun kwaliteit
•lecteerd door onder andere
beroepsvereniging van Beel-
de kunstenaars. Een groot
tal van hen is afkomstig uit
Leidse regio. Deze manifes-
e is bedoeld om een breed
iliek n aanraking te laten
ten met het werk van he-
daagse kunstenaars en
jt uitgroeien tot een jaarlijks
nement.
en van de kunstenaars is Le-
Lima, die zich specialiseert
unst voor monumentale ge-
iwen. In de kerk bevindt
straks een kunstwerk, ge-
akt door Lima, van maar
st tien meter hoog. Er han-
veel olieverfschilderijen op
manifestatie in de Pieters-
k, figuratief en abstract, en
ijn beelden van onder ande-
Flory Italianer, Atie Emme
rik en Marijke van Dooren.
Kiwanis is een serviceclub die
zich inzet voor de minderbe
deelden. Een deel van de op
brengst uit verkoop van de
kunstwerken gaat dan ook naar
een goed doel. Dit jaar is dat
een project in Albanië, het Leh-
za kinderziekenhuis. Vorig jaar
nog was het nog onzeker of de
manifestatie een financieel suc
ces zou worden. Volgens mede
organisator Bert van der Schoor
van "Kiwanis Club Leiden is dat
deze keer anders, omdat ver
schillende nationale en regio
nale sponsors bereid zijn een
deel van de kosten op zich te
nemen.
De Leidse burgemeester Jan
Postma reikt op de openings
avond de eerste 'Cees Goekoop
Award' uit aan een kunstenaar
met opvallende artistieke kwali
teiten. Er is geen geldbedrag
aan verbonden. „Deze onder
scheiding zal voortaan jaarlijks
op de kunstmanifestatie wor
den uitgereikt", aldus Van der
Schoor.
De kunstmanifestatie in de
Pieterskerk is op zaterdag 17 en
zondag 18 juni van 10.30 tot
16.30 uur toegankelijk voor pu
bliek
susanne lammers
De wind staat goed. Thuis aan
de keukentafel waaien flarden
muziek naar binnen. Tijd om
de stad in te gaan. Het Rapen
burgfestival ter ere van het 425-
jarig bestaan van de Leidse uni
versiteit is begonnen. De opzet
is duidelijk 'voor elk wat wils'.
Na de opwarming volgt er eerst
een klassiek gedeelte, dan geeft
Karin Bloemen kort maar hevig
een show weg en ten slotte mag
de publiekstrekker Van Dik
Hout het festival feestelijk af
maken.
Bloemen is trouwens al vóór
dat haar echte optreden begint
prominent aanwezig. In een
enorme rode robe helpt ze
Coen Gelinck presenteren en
dat komt er op neer dat er voor
hem eigenlijk geen plaats op
het podium overblijft. Het Lei
den English Choir, zo zegt diri
gent Stef Collignon, koos voor
breed repertoire, van 'sublime'
tot 'ridiculous'. Het eerste
nummer, het Kyrie uit de Petite
Messe Solennelle van Rossini,
bereikt het publiek echter nau
welijks. Onversterkt komt het
koor niet boven de borrelpraat,
de telefoongesprekken en de
wind uit. Ook John Rutters 'The
Owl and the Pussycat' valt in
het water.
Dan treedt een afvaardiging
van het Toonkunstkoor aan. Zij
zingen een fragment uit een
hymne van Parry en, begeleid
door het Collegium Musicum-
orkest, een hyperkort stukje uit
de Parelvissers van Bizet. Zo
kort, dat Bloemen als een gek
het podium op moet rennen
om nog op tijd de Akademische
Festouverture van Brahms te
kunnen aankondigen. Dat is
precies het goede stuk. Afwisse
lend, feestelijk en CM speelt het
met schwung. Het publiek is in
middels in omvang gegroeid en
na de a-capella stukken van het
CM-koor arriveert ook de rector
magnificus, door Bloemen blij
onthaald met een 'Meneer Wa
genaar! Welkom! Eindelijk!'.
Saul de Caluwé krijgt met zijn
overpeinzende ballad 'In de
wetenschap' de aandacht die
hij verdient en ook de finale,
een strak, vooral niet bombas
tisch 'O Fortuna' uit de Carmi-
na Burana van Orff, kan de
goedkeuring wegdragen.
Karin Bloemens eigenlijk te
bescheiden optreden laat een
tijdje op zich wachten. Zij heeft
weliswaar alleen maar een
knoppenman meegebracht,
maar het podium wordt met
een klaargemaakt voor Van Dik
Hout, waardoor Bloemen wel
heel ruim de tijd krijgt zich te
verkleden in een zilveren en
We hebben het dorp moeten
Vernietigen om het te redden',
was een gevleugelde uitspraak
van militairen tijdens de Viet
nam-oorlog. Het is een cynische
uitspraak die zich leent voor ve
le varianten.
Recentelijk bracht een inspre
ker bij het Aalmarktproject een
De ambtelijke formatie van de
afdeling monumentenzorg zal
wel versterkt worden, denk je
dan. Maar wat blijkt het geval?
De afdeling monumentenzorg is
ergens in de loop van vorig jaar
opgeheven! Het is de filosofie
van: om monumentenzorg meer
accent te geven, hebben we de
variant van wethouder Pechtold afdeling monumentenzorg moe-
in herinnering. Vorig jaar, bij ten opheffen,
een voorlichtingsbijeenkomst in -
Waag,
Karin Bloemen gaf gisteren een korte maar hevige show weg op het Rapenburg. foto taco van der eb
wederom prachtig gewaad.
Maar ze maakt wel* meteen
tempo met 'Signed, sealed and
delivered'.
En sfeer. De tafelbladen van
de geïmproviseerde eersterangs
staanplaatsen buigen gevaarlijk
door. Ze zingt over haar huid,
een satirisch lied over Neder
land in het Zuid-Afrikaans, spe
ciaal voor de jongens 'Satisfac
tion' van de Stones en voor de
meisjes 'Sisters are doing it for
themselves'.
Een meisje achter de tralies
van het hek van het nieuwe on
derkomen van het College van
Bestuur, de oude UB, zingt
bloedenthousiast mee, flauwe
opmerkingen over dierentuinen
negerend. Daar staat ze letter
lijk boven. Bloemens laatste
nummer, een liedje voor de
Universiteit 'Wetenschap maakt
de Samenleving' op de wijs van
'This is my Life', is magistraal
dubbelzinnig. Citerend uit het
officiële programma vol ambte
lijke wendingen ('De Universi
teit Leiden, die kwaliteit hoog
in het vaandel heeft', enzo
voort) maakt ze in deze verneu
keratieve ode gehakt van alle
pretenties die stiekem boven
drijven met dit lustrum.
Na zo'n voorprogramma
moet Van Dik Hout goed zijn
best doen om niet alleen de
toegestroomde fans te gerieven.
De geluidskwaliteit helpt daar,
zeker in het begin, niet aan
mee. De 'niet helemaal echte
fan' naast me twijfelt in het be
gin of ze het eigenlijk wel zijn.
Maar Bij 'Alles of niets' geeft ie
dereen zich gewonnen. Twee
meisjes op één fiets, bier in de
hand, zingen overtuigend en
luidkeels 'Stil in mij' mee. Ze
gaan alleen de verkeerde kant
op: weg.
sprak de wet
houder over de
Aalmarkt-
school de his
torische woor
den: 'Juist om
dat ik zoveel
respect heb
voor een oud
gebouw, vind
ik dat als je het
moet aanpas
sen aan een
nieuwe functie,
je het gebouw
beter kunt af
breken. Juist
uit respect
moet je een
helder besluit
spraak van
Alexander
Pechtold seri
eus nemen,
zijn er nogal wat monumenten
ten onrechte blijven staan: het
Gravensteen, het Academiege
bouw, De Waag, het Heren loge
ment, de Stadstimmerwerf, de
Lakenhal, de Pieterskerk, het
Weeshuis, de Latijnse School en
alle andere monumenten uit het
verleden die dankzij hergebruik
weer een toekomst kregen. Moet
het Gemeenlandhuis van Rijn
land, één van de fraaiste voor
beelden van Hollandse renais
sance, worden afgebroken om
dat het Hoogheemraadschap er
uit vertrokken is?
Er zijn natuurlijk wel gebou
wen, waarvan de functie niet
verandert. Bij de meeste woon
huizen en kerken is dat het ge
val, en ook bij het Leidse Stad
huis. Maar over het Stadhuis is
onze Alexander ook niet tevre
den. 'Weet je wat ik nou echt
een schande vind? De stadhuis
gevel, dat men die indertijd
heeft laten staan. Het is een ge
vel voor een ander gebouw, dat
te dienen te
gen het Ont
werp Stads-
vernieu
wingsstruc
tuurplan Aal
markt en om
geving. Dit
Ontwerp treft
onder meer
vergelijkingen
tussen ener
zijds de bin
nenstad van
Leiden en an
derzijds
Woonhart
Zoetermeer,
Winkelhof
leiderdorp,
Rijnekeboule
vard, Lisse-
centrum en
vergelijkbare
onherbergza
me nieuw-
bouwoorden. Het onderzoek
naar de bouw-historische en ar
chitectuur-historische waarden
die de Leidse binnenstad zo bij
zonder maken, ontbreekt echter.
De wethouders lijken te den
ken: 'omdat de cultuur- en
bouw-historische aspecten van
de binnenstad zo essentieel zijn,
hebben we die gegevens niet wil
len betrekken bij de plannen
voor het hart van die binnen
stad.Op 7 juni - jawel, precies
een dag na het sluiten van de
bezwarentermijn - presenteert
Alexander Pechtold in zijn
raadscommissie alsnog een
bouwhistorische verken n ing
van het Aalmarktgebied. Het
past in het denken: 'van die ge
gevens hebben al die lastige bur
gers, verenigingen en stichtingen
lekker geen gebruik kunnen ma
ken. Zij zouden die gegevens
toch maar misbruiken voor een
pleidooi om behoedzaam met
de historische binnenstad om te
gaan. Zij begrijpen toch niet dal
hoort niet', aldus de wethouder je de binnenstad moet afbreken
voor monumentenzorg. Geluk
kig zijn de overschrijdingen van
de kosten van renovatie dan het
Stadhuis niet verder verhoogd
door ook nog eens de voorgevel
te vervangen.
Met enige trots werd onlangs
gemeld dat Leiden in aantal
monumenten weer de derde
monumentenstad van Neder
land is. Tientallen bescher-
mingswaardige Leidse gebou
wen zijn terecht aan de Rijks
monumentenlijst
om haar te behouden
Zelfvoldaan schrijven de wet
houders in het Ontwerp dat zij
gaan voor een 'moediger aan
pak' van de binnenstad. Voot
het monumentenbeleid is het
maar de vraag of wij ons
Alexander zullen herinneren als
Alexander de Moedige. Mis
schien wordt het Alexander de
Overmoedige. Vooralsnog houd
ik het op Alexander de Roekelo
'egenover de meevaller van
ien razendsnelle uitverkoop
.taan voor Pinkpop enkele on-
roorziene hobbels. Zoals het
Uitvallen van Anouk wegens
tververmoeidheid als belang-
ijke nationale troef voor de
g (maandag) van de
11ste aflevering. The The is de
vervanger. In de praktijk komt
iet erop neer dat de populaire
Nederlandse rockgroep Kane
openingsact maandag 12
uni op het Noordpodium
iromoveert tot slotact op dat
lodium. The The mag op die
lühne openen.
Andere tegenvaller voor
'inkpop is het plotse opstap-
pen van gitarist (en tweede
zanger) Noel Gallagher uit
Oasis voorzover het de tour
neeverplichtingen- buiten En
geland betreft. De Britpopfor-
matie, geboekt als dé pu
bliekstrekker voor vanavond,
heeft Matt Deighton welis
waar als bekwame vervanger
naar voren geschoven. Maar
de vraag is natuurlijk of Oasis
zonder een van de broertjes
Gallagher nog wel kan.
Blijft niettemin voor de
ruim 60.000 bezoekers een ka
merbreed aanbod over, dat
loopt van de Maastrichtse
Dead Punk Society, als win
naar van de Grote Prijs van
Limburg uitverkoren tot ope
ningsact, tot en met de New
Yorkse 'technocraat' Moby,
die maandagavond rond elven
mag tekenen voor het slotak
koord.
De meeste belangstelling
zal, enkele uren eerder, wel
licht uitgaan naar de act voor
wie acht jaar geleden de op
mars in Nederland met een
spetterend optreden op Pink
pop begon: Pearl Jam, zojuist
teruggekeerd aan het interna
tionale front met het meer
dan degelijke album 'Binau
ral'.
Ook opvallend: de aanwe
zigheid van Krezip, de Til-
burgse tienerformatie (gemid
delde leeftijd 17 jaar) die op
zondag geschiedenis schrijft
als 'de jongste act ooit op
Pinkpop'. Niet in de Roskilde-
tent, die vorige week in Dene
marken bij noodweer onher
stelbaar werd beschadigd,
maar in de open lucht op het
zogenaamde Noordpodium.
Verder moet 'Pinkpop 31'
het vooral hebben van de ver
trouwde (festival)namen, zo
als Bush, Live, Korn, Counting
Crows, Laurent Gamier, Go
mez, 16 Horsepower, Junkie
XL, alsmede De Dijk, dat
maandag op het hoofdpodi
um het spits afbijt.
indgraaf gpd
•pooky-core?" Korn-gitarist Brian Welch
inkt oprecht verbaasd bij het horen van
ie term. Nee, hij heeft nog nooit gehoord
at de muziek van zijn band wel eens zo
tnoemd wordt. Sterker nog, Welch heeft
iwieso nog nooit van spooky-core ge
oord. De gitarist, die in Korn-kringen
aorgaans 'Head' wordt genoemd, houdt
et liever simpel. „Wij maken gewoon
eavy muziek. Korn-muziek."
Hoe het ook zij, met zijn harde muziek
aert Kom de laatste jaren meer dan aar-
g- Zowel in Amerika als in Europa is het
jftal uit Bakersfield, Californië de toon-
ingevende band in de - zoals we het hier
as plegen te noemen - spooky-core. Niet
>or niets doet Kom na onlangs een uit-
•rkochte Rotterdamse Ahoy' en afgelo-
ïn zaterdag Dynamo Open Air op tweede
nksterdag als afsluiter van de Europese
emee ook nog Pinkpop aan. Daarna
•eft de band even twee weekjes vrij om
irvolgens in thuishaven Amerika met on-
meer Metallica en Kid Rock op toer te
n.
-Ia, het is een druk leven", klinkt Head
Dg enigszins vermoeid, enkele uren voor
at Korn in Nijmegen het Dynamo-podi-
n zal betreden. „Reizen en spelen is zo'n
aetje alles wat we de laatste tijd doen.
"ns mis ik m'n familie en vrienden thuis,
aar dan bedenk ik me weer waar ik als
chie altijd van gedroomd heb en kan ik
ertegenaan."
Head draait er niet omheen. Het huidige
'cces van Korn is voor hem als een
Kom. foto gpd
droom die is uitgekomen. Een droom die
zeven jaar geleden begon toen Head, Ja
mes 'Munky' Shaffer (gitaar), Reggie 'Fiel-
dy' Arvizu (bas) en David Silveria (drums)
ene Jonathan Davis tegen het lijf liepen.
Davis' getergde zang bleek perfect te pas
sen bij de keiharde, groovende mix van
metal en hiphop van de vier muzikanten.
„Korn was bom", blikt Head met een
ongetwijfeld vaker gebruikte woordgrapje
terug op het begin van de band. „We wa
ren vooral op zoek naar een heel vette
sound. We zijn met zeven-snarige gitaren
gaan experimenteren. Gitaarvirtuozen als
Steve Vai gebruiken de zeven snaren voor
al om te soleren, maar wij gebruikten de
gitaren als stemmen. Daardoor werden de
grooves nog zwaarder."
Dat Korn met die zware sound uit zou
groeien tot de smaakmaker van een hele
stroom nieuwe, alternatieve metalbands
in de jaren negentig, had Head niet be
paald verwacht. Wel had hij al snel in de
gaten dat Korn niet maar zo een bandje
was. „Ik was er redelijk zeker van dat we
een platencontract zouden krijgen", ver
telt de gitarist. „Zo goed vond ik ons wel.
Maar dat Korn zo groot zou worden, dat
durfde niemand van ons te hopen."
Ondanks alle drukte en hectiek is Kom
een behoorlijk produktieve band als het
om albums gaat. Na het debuut Korn uit
1994 en het navolgende Life is peachy uit
'96 verscheen in 1998 Follow the leader en
kmp een jaar later alweer Issues. En ook
het vijfde Kom-album zal niet al te lang op
zich laten wachten, als we 'Head' mogen
geloven. „We hebben al vier nummers
voor de nieuwe plaat klaaï", vertelt de gi
tarist. „Schrijven doen we vooral voor en
na de concerten. Ja, zelfs als we nat be
zweet van het podium komen, gaan we
nog een tijdje lekker jammen. We hebben
altijd mobiele opnameapparatuur bij de
hand, dus goede ideeën leggen we direct
vast." Om er grinnikend op te laten vol
gen: „Zo blijven we tenminste een beetje
bezig."
Kom speelt 12 juni op Pinkpop in Land-
Rumor di Mare presenteert cd vol zeemansliederen in Leidse Volkshuis
leiden casper wichers
Scheepskaak en oorlam ontbre
ken niet bij de presentatie van
de eerste cd van zeemanskoor
Rumor di Mare. En natuurlijk
zingt het koor morgen bij deze
gebeurtenis in het Leidse Volks
huis enkele van de 21 liedjes die
het heeft opgenomen. „Maar
'Het Kleine Café aan de Haven'
zul je ons niet horen zingen.
Dat is te veel voor landrotten",
aldus Frits van der Mark, lid
van dit Leidse koor. Hij is bio
loog, maar heeft een grote inte
resse voor oude zeevaart en
klassieke zeilschepen. „Ons
koor zingt alleen liederen die
vroeger op de schepen werden
gezongen."
Van der Mark: „In 1994
plaatsten drie mensen een klei
ne advertentie in het Leidsch
Dagblad. Op de oproep voor
een 'workshop zeemansliede
ren' kwamen zo'n twintig man
nen af. De eerste reactie was
van Ko Zonneveld, die onlangs
de respectabele leeftijd van
tachtig heeft bereikt, maar nog
steeds als voorzanger actief is
bij ons koor. Na een tijdje
brachten enthousiaste vaders
hun zoons mee. Maar er zijn
ook zoons die hun vader zover
krijgen om mee te zingen over
kluivers en kaapstanders." Die
twintig mannen zijn er nu vijf
tig en inmiddels is er een le
denstop ingesteld. De zangers
worden begeleid door onder
andere viool, accordeon, trom,
lier en gitaar.
Bijna alle koorleden hebben
wel enige affiniteit met de
scheepvaart. Onder de zangers
zijn enkele oude zeerotten en
de meesten zijn wel op een of
andere manier actief in de wa
tersport. „Bij bak- en stuur
boord, weet iedereen waar het
over gaat", verduidelijkt Van
der Mark. „Iedereen heeft ei
genlijk zijn eigen verhaal."
Dirigent Jan Marten de Vries,
sinds kort zelf eigenaar van een
zeilboot, wilde vroeger altijd
naar de zeevaartschool in Rot
terdam. Daar heeft hij echter
Onder de zangers van het zeemanskoor zijn enkele oude zeerotten.
nooit aangemonsterd, want uit
eindelijk verkoos hij het nabij
gelegen Rotterdams conserva
torium. „Wij zijn een heel de
mocratisch koor", legt hij uit.
„Wanneer iemand een nieuw
lied kent, vraag ik hem naar vo
ren te komen en het voor te
zingen." Zo ontstaat er ter plek
ke een meerstemmig lied. De
koorleden zingen zo min moge
lijk van teksten op papier. „Dat
komt de oorspronkelijkheid ten
goede", aldus de dirigent. „De
liederen die wij zingen, ont
stonden altijd aan boord van de
schepen, vaak tijdens het werk.
Eén man zong voor en de rest
viel in. Met een tekstbriefje in
de ene hand en een roeispaan
in de andere is het namelijk
niet gemakkelijk roeien."
Deze werkmansliedjes wor
den aangeduid met de Engelse
term shanty. De bemanning op
een schip was altijd erg interna
tionaal, vandaar dat de meeste
liedjes^n het Engels werden ge
zongen. De dirigent van Rumor
di Mare geeft een voorbeeld
van een van de weinige Neder
landstalige zeemansliederen.
Langzaam beginnend maar
steeds meer tempo makend
zingt hij: „En kele blok wie mijn
parté, To ballast sjotten op'e
re." Het lied slaat op het vullen
van de ruimen van de zeilsche
pen op de Waddenzee met
zandballast. De voorzanger ver
zon de tekst zelf en gaf tegelij
kertijd het werktempo aan. De
Vries: „Voor het tempo van een
liedje moet je dus altijd kijken
naar het soort werk dat men
deed."
Soms zit er een dubbelzinnig
heid in de tekst. Zo kan je een
ander Nederlandstalig liedje,
'douwe, jongens, douwe', inter
preteren als het lichten van het
anker met behulp van een
kaapstander. Van der Mark:
„Maar de term 'douwe' is ook
Haags dialect voor de ge
slachtsdaad."
Naast shanty's wordt hel re
pertoir voor een belangrijk deel
gevormd door forebitters, vrije
tijdsliederen. De naam herin
nert aan de plaats op het vooi
dek waar ze werden gezongen.
Deze liederen gaan vaak over
afscheid en thuisvaart.
Voor de nieuwe cd Rumor di
Mare - de oplage bedraagt dui
zend stuks - is een keuze gc
maakt uit een repertoire van
zestig liederen. „Vorm, tempo,
instrumentatie en taal wisselen
elkaar op een verantwoorde
manier af aldus de dirigent
„Iedereen komt aan bod, hoe
wel voor sommige liedjes de
bezetting is aangepast. Origina
liteit staat voorop, want de
meeste liedjes zijn nog niet eer
der opgenomen door een van
de vele andere Nederlandse ko
ren."
Het zeemanskoor presenteert
zijn cd morgen om 16.00 uur
in het Leidse Volkshuis aan de
Apothekersdijk 33a.