Lyriek en poëzie aan, op en in het water Cleveringa schenkt moderne kunst aan De Lakenhal Cultuur Kunst Zen en de kunst van het mediteren Fantastisch komediespel over Het Nationale Trauma leiden casper wichers De Haagse verzamelaar van moderne kunst, Piet Cleveringa, schenkt dertien werken uit eigen col lectie aan Stedelijk museum De Lakenhal in Lei den. Het gaat om aquarellen, tekeningen, schil derijen, beeldhouwwerken en collages. De Hagenaar heeft geen vrouw en kinderen en probeert op deze manier te voorkomen dat zijn kunstverzameling na zijn dood onder de veiling hamer terecht komt. Eerder liet hij al een groot deel van zijn kunstcollectie na aan de Staat en schonk hij kunstboeken en grafiek aan de Leidse universiteit. Cleveringa heeft sinds zijn studie rechten in Leiden altijd een sterke band met deze stad gehouden. „De schenking vloeit voort uit de tentoonstelling It takes two to tango', die twee jaar geleden in De Lakenhal te zien was", aldus conservator Rob Wolthoorn. „Op die tentoon stelling waren kunstwerken uit de verzameling Cleveringa en De Lakenhal naast elkaar te zien en werd duidelijk dat deze twee collecties elkaar goed aanvulden." Directeur Jetteke Bolten van het museum verwoordde het destijds als volgt: „De collectie van Cleveringa en die van De La kenhal blijken bij elkaar te passen als een hand in een handschoen." Onlangs gaf Cleveringa het Leidse museum de mogelijkheid om een voorkeur uit te spreken voor bepaalde werken. De kunstwerken die hij De Lakenhal nu schenkt, dateren voornamelijk uit de jaren tachtig en negentig. Olieverfschilde rijen van Han Schuil (1986 en 1987), ijzer, kera miek en aquarellen van David van de Kop (1971, 1990 en 1991) en verder nog werken van Paul van Dijk, Jaap van den Ende, Krijn Giezen en Fransje Krol. Van Han Schuil had Museum De Lakenhal bijvoorbeeld al één heel groot werk. Daar komen nu twee kleinere schilderijen bij. „Nu hebben we geen directe noodzaak om nog meer werk van hem aan te schaffen en kunnen we rustig af wachten hoe deze kunstenaar zich verder ont wikkelt", aldus de conservator. Daarnaast schenkt hij nog enkele vroegere werken. Een modeltekening uit 1939 van Char lotte van Pallandt, een olieverfschilderij en een tekening, uit de jaren vijftig, van Wim de Haan en tenslotte een collage uit 1963 van Gustave. Wolt hoorn: „Het is de bedoeling dat alle werken ten toongesteld zullen worden." De conservator vindt het erg leuk dat juist Cle veringa een schenking aan het museum doet. „Deze actieve verzamelaar is een voorbeeld voor anderen hoe je met bescheiden middelen en veel enthousiasme een moderne kunstverzameling kan samenstellen." De akte van schenking wordt op 14 juni om 10.00 uur in De Lakenhal ondertekend door Cle veringa en burgemeester Postma. Usterdam In Amsterdam gaat morgen de KunstRai van start, böraanstaande galeries uit binnen- en buitenland laten op de ntoonstelling het beste zien op het gebied van moderne en jrnieuwende kunst, al is er ook ruimte gereserveerd voor het leer traditionele werk. De veelkleurige kunsthaai kreeg gisteren vast een prominent plekje in de expositieruimte. foto wfa 'estival opent met Wilde Mossels -recht Het twintigste Nederlands Filmfestival opent 20 sep- mber in Utrecht met Wilde Mossels, een film van Erik de ite ruyn (38). Het is zijn eerste lange speelfilm. De film gaat over er et leven in een klein Zeeuws dorp waar drie jonge mannen oberen inhoud aan hun leven te geven. Erik de Bruyn regis- lerde, schreef het scenario en zelfs een deel van de muziek. [et de keuze voor zijn film wil het festival de traditie voortzet- r' in 'jonge' filmmakers onder de aandacht te brengen. De Bruyn as eerder actief als acteur in onder meer Antonia en Unter den almen. ni bi azz in de Voorstraat oorschotenScheurende saxofoons en schetterende trompet- )v :n. De Voorstraat in Voorschoten vormt zaterdag 10 juni het meel van het evenement 'Jazz in de Voorstraat'. Vanaf het vJiiddaguur wordt het winkelend publiek al getrakteerd op een o ptreden van het 'looporkest' 'The Citywalkers' en om 16.00 uur ei aan de optredens op het buitenpodium van start. Naast het V( foorschotens Jazz Quintet', de pop- en soulband 'The Soul- je marchers', afkomstig van de Streekmuziekschool Leiden Om- treken, blaast ook het dixielandorkest 'The Willick Square Jazz- and' een nootje mee. Vanaf 19.30 uur wordt ook in verschil- nde horeca-gelegenheden driftig gemusiceerd. En de tijd tus- ;n 21.00 uur en middernacht wordt volgespeeld door de 'Mas- irs of Swing', onder leiding van trompettist en vocalist Michael arekamp. f 'rix Jeunesse voor De Daltons ünchen De Nederlandse jeugdserie De Daltons van Rita ïorst, uitgezonden door de VPRO-televisie, is onderscheiden iet de Prix Jeunesse 2000 in de categorie Fictie voor 6 tot 11 ïar. De Belgisch-Nederlandse co-productiê'Groot Licht kreeg dezelfde leeftijsgroep de prijs in de.categorie Non-Fictie. De n laltons gaat over vier broertjes die in de Daltonstraat wonen, rs un onderlinge rivaliteit en de dingen die broertjes in het dage- ,jj jks leven mee (moeten) maken. De Prix Jeunesse is een belang- ijk tweejaarlijks internationaal televisiefestival voor kinder- en oigdprogramma's. Aan de Prix Jeunesse 2000 nam een record- antal inzenders uit 62 landen deel. false kaarten Pinkpop eerlen Onbekenden hebben via internet valse kaarten voor v inkpop 2000 in omloop gebracht. De kaarten zijn nauwelijks an de echte te onderscheiden, maar volgens de Pinkpop-orga- lisatie vallen bezoekers met een valse kaart absoluut door de nand bij de toegangscontrole aan de ingang van het terrein. De epkaarten worden via een systeem op internet uiteindelijk per sm-telefoon aan de man gebracht. Hoeveel valse kaarten zijn erkocht, is niet duidelijk. Organisator Jan Smeets heeft de band tie The op het laatste moment bereid gevonden om Anouk te rvangen. De Nederlandse zangeres moest haar optreden vori- e week om gezondheidsredenen annuleren. Poëzie onder de aandacht brengen. Dat is de bedoe ling van de Stichting Te genbeeld. En hoe kan dat sneller en directer dan in de openlucht. Vorig jaar droeg een keur aan meer of minder bekende Leide- naars 154 sonnetten van Shakespeare voor en het jaar daarvoor kreeg Mei van Gorter langs de gracht zijn luchtdoop. Ditmaal was er een selectie ge maakt van dichters die de afgelopen vijf eeuwen een speciale band met Leiden hadden of nog altijd heb ben. Dat gebeurde alle maal onder de noemer: Ly riek in Leiden. leiden lesley grieten Dat de belangstelling gister avond in vergelijking met de vorige edities stukken minder was, had ongetwijfeld met het weer te doen. Vanaf het begin zorgden donkere wolken voor een onheilspellend décor, wat daar dicht onder de Koornburg overigens tot een soort van ver broedering leidde. De plekjes onder de parasols waren snel bezet en onder de liefhebbers hing er een sfeer vfm 'door een paar spetters laten wij ons niet afschrikken'. Daar zouden de pakweg 400 poëzie-liefhebbers nog van terugkomen toen rond half tien de hemel bijkans op ze neerviel. De lijst van mensen die een gedicht voordroeg, bestond op nieuw uit een bont gezelschap van studenten, schrijvers, dich ters, docenten, dominees en di recteuren. Ook de politiek roer de zich. Burgemeester Postma opende het festijn met een ge dicht van Jan van Hout en wet houder van economische zaken Melanie Schultz las een gedicht Burgemeester Jan Postma reciteert Jan van Hout over het water. Zo'n 400 liefhebbers kwamen af op de derde uitvoering van Lyriek in Leiden. van J.H. Leopold voor. Cultuur wethouder Alexander Pechtold koos voor Gerrit Achterberg. Al len vielen overigens wat in het niet op de enorme schuit die als podium diende. Waarom niet simpelweg gebruik gemaakt van de aanlegsteiger naast de Koornburg. De Stichting Tegenbeeld had ook nog een verrassing in petto: een kort optreden van de zan ger/cabaretier Joop Visser. Die dreef, gezeten op een stoel die weer op een tafel stond, flink de spot met de stad waarin hij op trad. Zo beschreef hij onom wonden het liefdesspel achter Leidse gordijnen en deelde hij in het nummer Professor Dief stal plaagstootjes uit naar een bekende Leidse wetenschapper. Tijdens Lyriek in Leiden werd ook de Gerrit Komrij Poëzie prijs voor jong talent uitgereikt. Uit de 180 inzendingen van VWO-leerlingen kwam het ge dicht van Tjiske Mussche uit Blaricum als beste naar voren. Ze won een jaar gratis studeren aan de Leidse universiteit. Net als Komrij zelf verbleef ze in het buitenland en kon derhalve niet op de uitreiking aanwezig zijn. Tegen het einde van de avond gebeurde dan toch waar foto mark lamers iedereen al bang voor was. Een fikse wolkbreuk joeg de liefheb bers linea recta richting over kapping van de Koornburg dan wel het café in. Regendruppels overstemden de dichtregels. Een dramatisch maar toch ook wel weer mooi slot voor een avond vol lyriek in Leiden. Bonsai, aikido, origami. In het kader van vier eeuwen betrekkingen is 2000 uitge roepen tot Japan-jaar. Een uitgelezen mo ment om een aantal typische Japanse cul tuuruitingen eens kort onder de loep te nemen. In aflevering 10: zen-boeddhisme. Een beroemde Japanse zenmeester verklapte op een dag zijn belang rijkste les aan zijn leerlingen. „Boed dha is je eigen geest", sprak hij tot zijn pupillen. Totaal overdonderd be sloot een van de monniken het kloos ter te verlaten om in de wildernis op dit inzicht te mediteren. Na jaren van volstrekte een zaamheid loopt hij daar op een dag een monnik op doorreis tegen het lijf. Ze raken met elkaar in gesprek en komen er al snel achter dat ze onder dezelfde meester gestu deerd hebben. „Alsjeblieft, vertel me wat je weet van zijn belang rijkste inzicht", vraagt de kluize naar aan de reizi ger, wiens ogen daarop beginnen te schitteren. „Ah, daar is de meester heel duidelijk over geweest. Zijn be langrijkste les was: Boeddha is niet je eigen geest!" Anekdotes als deze zijn er legio in omloop. Korte verhaaltjes, vaak eeu wen oud, met een opmerkelijk slot dat de luisteraar in verwarring achter laat. Want welke les wil deze zen meester zijn leerlingen nu eigenlijk bijbrengen? Dat de wijsheid van zen niet in woorden en zinnen te vatten is? Dat zen geen vaste formules, geen vaste overtuigingen en geen vaste teksten kent? Dat de leerlingen voor zichzelf moeten leren denken en niet op het oordeel van een ander moeten vertrouwen? Hoe het ook zij, het zijn in ieder geval allemaal overtuigingen die bij zen horen, een leer die woor den en logica wantrouwt. Voor de H JH Boeddhistische monniken mediteren op straat. Zij doen dit om 'verlichting' te bereiken. echte zenbeoefenaar geen stenen ta felen. Dat gebrek aan regels en richtlijnen maakt deze vorm van boeddhisme, die in de 12de eeuw vanuit China naar Japan overwaaide, vaak ongrijp baar voor buitenstaanders. Zen laat zich niet in een paar logische regels vertalen, maar moet intuïtief begre pen worden. Meditatie ('zazen' gehe ten) neemt daarbij een belangrijke plaats in. Gezeten in een'soort van kleermakerszit probeert de zenbeoe fenaar los te komen van zijn overtui gingen en vooroordelen, zijn geloof en culturele achtergrond. Want volgens de leer van zen hebben die zaken weinig te maken met ie mands 'echte ik'. Het zijn in de ogen van een zenmonnik alleen maar hulpmiddelen om in de maatschappij te overleven. Pas wanneer de mens los is van zijn ingebakken overtuigin gen, zijn voorgeprogrammeerde ma nier van waarnemen, zo geloven zen beoefenaars, kan hij zichzelf en de wereld zien zoals deze werkelijk is. Op dat moment is verlichting ('sato- ri') bereikt. Iets, dat maar voor weini gen is weggelegd. Zen en de Japanse cultuur ?ijn nauw met elkaar verweven. Zo is de theece remonie ondenkbaar zonder deze vorm van boeddhisme en zijn ook het Japanse toneel (het 'nó-theater') en de poëzie (de zogenaamde 'haiku's') sterk beïnvloed door deze leer. Ook buiten het Land van de Rijzende Zon is zen, met zijn nadruk op intuïtie en verbeelding, aangeslagen. Vooral na de Tweede Wereldoorlog zijn er heel wat schilderijen, gedichten, beelden en muziekstukken onder de invloed van dit Japanse gedachtengoed ont staan. Voorbeelden daarvan zijn tot eind ju ni te zien bij stichting Zen centrum Suiren-Ji aan Hogewoerd 162 in Lei den. De Belgische kunstenares Jo hanna Lismond exposeert daar een serie beelden van Japanse zenmonni ken. Het centrum is geopend op woensdag tot en met zaterdag, van 12.00 tot en met 17.00 uur. rody van der pols* theater recensie dick van teylingen Voorstelling: Reünie van Leopold Witte en Johan Timmers Met Jacqueline Blom, Ria Eimers, Marlies Heuer, Annet Malher- be en Truus te Selle. Gezien op 6 juni in de Leidse Schouwburg Hansje van de Kerkhofs hoofd loopt om; haar voetenwerk is een stuk sterker ontwikkeld. Ze dribbelt koortsachtig heen en weer en bij ingewikkelde vragen schiet ze de keuken in om nog wat hapjes te halen. Het is ook niet niks, de reünie organiseren van de dames van het Neder lands Elftal van '74. De Vize- Weltmeister, inderdaad. Ze hebben elkaar daarna nooit meer gezien. Te pijnlijk. In de kamer staan stoeltjes klaar met alle namen, de vloerbedekking is voor de gelegenheid gras groen en er staan reclamebor den tegen de plint. Alles heeft Hansje gedaan om de juiste sfeer te bereiken. Makkelijk is dat niet, met de wederhelften van Het Nationale Trauma. Uiteindelijk verschijnen er vijf vrouwen op de mat. Maja Suurbier, Amsterdamser dan de Westertoren, zit vanaf de aftrap stevig te pimpelen. Ze is mee gereden met Danny Cruyff, die alles beter weet en overal een theorie over heeft. „Stél dat het waar is, hè, dan geloof ik het nog niet." Neem nooit Spanje als thema voor een feestje waarop je mevrouw Cruyff uit nodigt. Loes Rijsbergen is van haar zwijgzame man die met zijn grote handen werkeloos op de bank zat flink kwetsbaar ge worden, maar kan ook van zich afbijten. En dan duikt plotse ling Monica Neeskens op, met een stevig Duits accent. De re acties zijn ijzig. „Wat doet dat übermens hier?" vraagt Maja Suurbier. Was zij er wel bij? En wie heeft haar uitgenodigd? Zo zijn er meer mysteries. Zal Truus van Hanegem de reünie nog bereiken? Ze belt af en toe of ze in Goirle nou rechts- of linksaf moet. Is Hansje nu van Willy of van René? Waarom hing Joke Keizer de hele week bij haar aan de telefoon? En vooral: wat gebeurde er in het zwembad met de naakte dames en de dobberende cham pagneflessen? Hebben we daar door verloren? Leopold Witte en Johan Tim mers schreven een komedie over een historisch voetbal- drama. Tien jaar geleden was Reünie al een succes, maar ik zag het stuk toen helaas niet. Dezelfde topactrices spelen het nu weer en het zou boeiend zijn om een vergelijking te ma ken. Ze zijn nu fantastisch op dreef.- Arrogant ijskonijn Heuer, Limburgse muts Blom, jofele Malherbe, bezorgde Eimers en Te Selle met de rose pumps spelen elkaar bijna de tent uit. Het is lang geleden dat ik zo gelachen heb in het theater als bij het begin van het stuk; meesterlijk verbaal vuurwerk van vijf spectaculair tegenge stelde types. Ook de herbele ving van de glorieuze eerste twee minuten, 'de mooiste honderdtwintig seconden aller tijden' is een feest. De opbouw is super, de afronding wat min der; vergeleken met de eerste helft valt het onverwachte een tweetje van Danny Cruyff en Jo ke Keizer wat tegen, maar als het Europees kampioenschap half zoveel amusement biedt als deze vrouwen, dan is de toe komst van het voetbal voorlo pig gegarandeerd. Geroofde kunst lenen strafbaar in New York new york anp Musea in de Amerikaanse staat New York die geroofde kunst lenen zijn voortaan strafbaar. Gouverneur Pataki van New York heeft daartoe een speciale wet ondertekend. De nieuwe wet betekent dat rechtbanken in New York beslag kunnen laten leggen op uitgeleend werk dat ge roofd is van joodse families in de Tweede We reldoorlog. De wet is het gevolg van een rechtszaak in 1998 tegen het Museum of Modern Art (MoMA) in New York. De instelling leende voor haar grote Schiele overzichtstentoonstelling twee werken van Egon Schiele die zouden zijn ge roofd van een joodse familie uit Wenen. De rechtbank liet beslag leggen op de schilderijen maar het MoMA vocht de inbeslagneming aan en won in hoger beroep. Daarna werd het wets voorstel ingediend. Musea protesteren tegen de nieuwe regels omdat ze het internationale leen- netwerk van instellingen onderling in gevaar brengt. Daardoor kunnen de instellingen ernsti ge financiële schade oplopen. Ook het Jewish Museum in Manhattan is tegen de nieuwe wet. De federale regering kan wel immuniteit ver strekken aan musea die kunstwerken uit het buitenland lenen maar die moet voor elke ten toonstelling afzonderlijk worden afgegeven. Fe derale functionarissen zullen elke aanvraag voor vrijstelling zeer nauwkeurig bekijken. Mu sea zullen vanaf nu gedegen onderzoek moeten doen naar de herkomst van werken die ze wil len lenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21