Kijken naar Waltz' dansers doet bijna pijn HOLN D F S T V L We hebben hier behoorlijk wat expertise in Cultuur Kunst n Jitgever Duivelsverzen iet de dood bedreigd Opnieuw tegenslag Pinkpop Het is vooral de muziek die het moet doen bij 'II Combattimento' Guus Kuijer wint zijn derde Griffel 5NDAG 5 JUNI 2000 [frikanen dansen op het perron iurg Een bonte stoet van zo'n tachtig dansers en muzikan- i uit de Afrikaanse landen Mali, Benin, Ivoorkust, Tanzania, de inegal. Burkina Faso en Kenia doorkruist op 7 juni Nederland n eflr trein. Ze trakteren reizigers op de stations van Tilburg, Bre- ier 1, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Den Bosch igen een spetterend optreden. De muzikale toer is een initiatief li Festival MundiaJ. dd ^atijns Amerika' in Tropenmuseum iterdam Het Tropenmuseum heeft vanaf 10 juni een nieuwe irmanente expositie over cultuur, continuïteit en veranderin- in Latijns Amerika en de Cariben. Met onder meer pre-Co- biaanse collecties uit Midden-A.merika en de Andes en oude entooien en sieraden van de indiaanse volkeren uit het Ama zonegebied. De slavenhandel en het plantageleven in Suriname irden in beeld gebracht door onder meer de collectie prenten diorama's van Schouten uit het begin van de negentiende idr Aijrijs voor Nederlandse tv-film ilen De tv-film 'De trein van zes tyur tien' van regisseur ink Ketelaar is op de Cologne Conference in Keulen gekozen edit beste film van het programma. Het was voor het eerst dat j|g3n Nederlandse film doordrong tot de toptien van het grootste •festival in Duitsland. Volgens het juryrapport is 'De trein van uur tien' een buitengewoon spannende film in de traditie i Hitchcock. Ook wordt de vergelijking gemaakt met 'Spoor s' en 'Amsterdamned'. De film van regisseur Ketelaar is een lujjoductie van de Avro en Egmond Film and Television, ekc larathon van De Appel als protest haag Toneelgroep De Appel houdt zaterdag .10 juni een aalf uur durende theatermarathon. Met de actie wil het gezel- iy lap alle krachten mobiliseren om zijn voortbestaan veilig te i dien. De theatergroep dreigt subsidie te verliezen door nega- let I ve adviezen van de Raad voor Cultuur en de Haagse advies- cot mmissie. De acteurs en actrices van de theatergroep treden B 10 juni samen met collega's en vrienden op in een non-stop n d^ogramma met de titel De Appel - 5 voor 12. Het gratis pro- i imma in het Appel-theater in Den Haag duurt van twaalf uur middags tot middernacht. Het publiek kan op elk moment in I uil uit lopen. n djnsTERDAMVanwege 400 jaar betrekkingen tussen Nederland har Japan laten elf Amsterdamse galeries en één Haagse van 17 i te ai tot en met 15 juli werk zien van zo'n twintig Japanse kun- maars. Er zijn onder meer keramiek, video's en schilderijen te o v ;n van bijvoorbeeld Jun Tomita, Yasumasa Morimura en Ma- lida Kumi. Deelnemende galeries zijn onder andere De Appel, rieuze Zaken en Living Stone Gallery in Den Haag. eel interesse voor Hergé-veiling arlem In sociëteit Zang en Vriendschap in Haarlem is voor :t eerst een veiling gehouden met alleen Hergé-materiaal. ^lefhebbers betaalden daarbij tussen de 600 en 1000 gulden or oude stripalbums van de Belgische tekenaar. De veiling ps onderdeel van de stripdagen die elk jaar in Haarlem wor- n gehouden. Het hoogste bod was 925 gulden, voor het art- su| t album 'Tintin en Amerique' ofwef Kuifje in Amerika. spoorde vorige maand mensen aan Nemati te vermoorden en drukte zijn volledige adres af. Na eerdere vergelijkbare oproe pen tot politieke aanslagen vonden in Iran al vijf schrijvers en oppositieleden de dood. De toenmalige geestelijk lei der van Iran, ayatollah Khomei ni, vaardigde in 1989 een fatwa (religieus doodvonnis) uit tegen Rusdie. Hij zou in'De Duivels verzen de profeet Mohammed hebben beledigd. Sinds de afkondiging van de fatwa heeft Rushdie op diverse schuiladressen in Groot-Brit- tannie gewoond. I in Duitsland levende Irani- is met de dood bedreigd, dat hij een nieuwe Perzische aling van Salman Rushdies ;k de Duivelsverzen heeft gegeven. Dat schrijft het itse weekblad Der Spiegel, ihangers van de conservatie- "raanse geestelijk leider aya- ah Khamenei hebbemtot de islag opgeroepen. <gOe Duitse politie heeft ge- gd voor speciale bescher- ïg van Dawoud Nemati, die ssen leeft: Een Iraanse krant H aleries in teken van Japan muziek recensie maja landeweer 'Körper' Choreografie/regie Sasha Waltz. Muziek: Hans Peter Kuhn Decor Thomas Schenk, Heike Schuppelius. Ce- zien: 3/6 in Amsterdam (Muziektheater) Daar nog te zien: 5 en 6/6. 'Körper', de meest recente cho reografie van de Duitse Sasha Waltz, markeert een breuk in de tienjarige carrière van de cho reografe. Maakte zij naam als verteller van verhalen uit het al ledaagse leven in de grote stad, nu is zij afgeweken van de rode draad. Nog steeds spelen alle daagse rituelen en de voor Waltz zo kenmerkende humor een rol, maar in de nieuwe vorm waarin ze haar werk giet, wordt er van scène naar scè ne gezapt, zonder dat er sprake is van een direct ver band op verhalend niveau. Op thema tisch niveau hangen alle scènes indirect samen en vormen een tamelijk consistent geheel, als de bouwstenen van het begrip 'lichaam'. 'Körper' markeert niet alleen een omslag in artistiek opzicht, maar is tevens Waltz' eerste voorstelling als één van de ar tistiek leiders van de prestigieu ze Schaubühne am Lehniner Platz in Berlijn. Als bekroning hiervan kreeg Sasha Waltz za terdagavond de eer het Holland Festival te openen, een festival dat beoogt innoverend en tr endsettend te zijn. Nieuw is de vorm die Waltz hanteert echter niet, denk maar aan het gemonteerde dansthea ter van Pina Bausch, wel is haar theater ongelooflijk vindingrijk en zijn sommige beelden van een grote schoonheid. Zoals de praktisch naakte danserslicha men, die achter een transpa rante plaat, ingebouwd in een zwarte steile wand middenach ter op het toneel, als insecten in een glazen kooi schijnbaar doelloos traag door elkaar heen krioelen of de vrouw met me terslange haarlokken, gebon den aan twee stokken en meedeinend met de bewegin gen van haar hoofd. Grofweg kan de voorstelling in drie delen worden verdeeld: -het eerste deel waarin het voor namelijk draait om het innerlij ke lichaam, zoals organen en de beleving van het lichaam, het tweede waarin het lichaam voornamelijk functioneel, han delingsgericht is, terwijl er in het derde deel van het lichaam niets over is dan pure materie, pure vorm; het lichaam als in strument. De rol van de bewe ging is hier functioneel en zeker niet dansant. Naar het einde toe wordt de voorstel- ling steeds ab stracter, terwijl de herkenba re hande lingen in het begin heel hu moristisch zijn, doordat ze zo droog worden uitgevoerd. Dan sers laten water uit hun li chaam lopen als ware het een aderlating of prijzen met een stalen gezicht hun organen aan. De klinische benadering van het lichaam, die wordt versterkt door de begeleiding van drup pelende, klokkende, sissende of dreunende geluiden in een compositie van Hans Peter Kuhn, is geestig en maakt tege lijk fysiek bewust. Spectaculaire is ook de be heersing van de dansers die el kaar optillen aan de huid en el kaar of zichzelf met een smak op de grond gooien. Het kijken hiernaar doet bijna pijn. De voorstelling is dan ook meer dan alleen visueel aantrekkelijk.' 'Körper' raakt de toeschouwer in zijn eigen lichamelijkheid. Het enige zwaktebod is het af en toe ontbreken van duidelijke samenhang, vooral in het laat ste deel, dat een beetje een los- zand-structuur heeft, waardoor de aandacht soms verslapt. Maar de sterke dansers weten altijd te verbazen. Tent waait kapot Het zit de organisatie van Pinkpop niet inee. Eerder werd al bekend dat Noel Gallagher de band Oasis heeft verlaten en er dus op Pinkpop niet bij zal zijn, deze week zegde Anouk af wegens vermoeidheid en donderdagnacht blies de wind de befaamde Roskil- de-tent ook nog eens aan flarden. Voor Noel Gallagher is in de persoon van gitarist Matt Deighton een vervan ger gevonden. Voor Anouk en de Roskilde-tent is dat moeilijker. In een verkla ring zegt Pinkpop-organi sator Jan Smeets dat hij 'streeft naar een waardige vervanger (voor Anouk) maar beseft dat dit in deze fase van de voorbereiding een moeilijke zaak zal worden'. Pinkpop wordt komend pinksterweekend gehouden. De organisatie is het zoeken naar vervanging voor de Roskilde-tent al gestaakt. Deze tent raakte afgelopen donderdag nacht in Denemarken on herstelbaar beschadigd door een tornado. Volgens Smeets is er geen gelijk waardige tent beschik baar. Daarom zal het noordpodium, als van ouds, een openluchtpodi um zijn. Zaterdag 10 juni spelen op Pinkpop onder andere Oasis en Bush, op zondag 11 juni acts als Krezip, No vastar en Def Rhymz. Maandag 12 juni is de top dag met namen als Moby, Live, Pearl Jam, Counting Crows en Venice. Körper: een humoristische en confronterende kijk op het lichaam. muziek recensie hans visser 'II combattimento', door Socetas Raffaello Sanzio. Muziek: Claudio Monteverdi en Scott Gibbons. Concept en regie: Remeo Castellucci Holland Fes tival: Stadsschouwburg, AMSTERDAM. Nog te zien: 5,6 en 7 juni De muziek van Mopteverdi is niet ka pot te krijgen. Zelfs niet door de Itali aanse Socetas Raffaello Sanzio van Ro meo Castellucci. Met zijn gezelschap maakte hij een voorstelling van zijn II combattimento di Tancredi e Clorin- da' die, een maand na de wereldpre mière in' Brussel, gistermiddag voor het eerst in Nederland te zien was. Het idee van de Italiaan is niet gele een muziektheaterproductie rond het idee dat liefde ook oorlog kan zijn. Vandaar de titel: 'II combattimento'. Centraal staat Monteverdi's muzikale drama van de kruisridder Tancredi die meent een vijandig strijder te bevech ten, die uiteindelijk zijn geliefde blijkt te zijn. Hier omheen plaatst hij een aantal madrigalen over de liefde. Daartussen klinken elektronische ef fecten van de Amerikaan Scott Gib bons. Zelfbedacht hij een heel eigen beel dentaal om Monteverdi's fascinerende kijk op liefde en strijd na te vertellen. Maar helder en gelukkig gehanteerd is die niet. Nu kennen de bezoekers van het Holland Festival, dat deze produc tie naar Nederland haalde, theaterma ker Castellucci als iemand die soms huiveringwekkend kan uitpakken. En bij Monteverdi is dat op zich ook hele maal niet zo erg. De componist geldt immers als de man die een kleine vier eeuwen geleden het genre opera uit vond, in een tijd die niet bekend staat als alom fijnzinnig. Dat de beelden, gistermiddag in de Amsterdamse Stadsschouwburg, ook niet zo fijnzinnig waren, is dus op zich niet zo erg. Zolang ze maar ergens toe deden, als ze maar oprecht konden verrassen en een gevoel van bewonde ring afdwongen. Maar het totaal, zich afspelend in een soort ziekenhuisach tige entourage, maakte een nogal tech nische, soms stuntelige, kale, gevoels arme, saaie en vooral gezochte indruk. Castellucci heet soms schokkend te zijn, maar is het nu echt zo schokkend om te kijken naar een meisje dat een bebloed maandverband uit haar slipje trekt? Of een man die zegt de hostie tot zich te willen nemen en vervolgens gladjes een zwaard in zijn slokdarm laat wegzakken? Inderdaad, liefde is vaak strijd. Castellucci laat dat ook zien als de spe lers suggereren het zaad van een paard op te vangen om vervolgens, zingend over de liefde, op een groot projectie scherm te tonen hoe spermatozoïden, hanig al ze zijn, door elkaar krioelend een eicel pogen te benaderen. Fascine rend? Nederland is wel wat gewend en het paard blijkt bij nader inzien nota bene een ruin te zijn. Kortom: deze productie moet het dus vooral hebben van de muziek. En die is echt mooi, met als hoogtepunt het kernstuk: het drama van Tancredi. Bij vlagen wordt er zelfs aardig gezon gen en de begeleiding is in handen van een ensemble dat zo authentiek moge lijk opereert. Monteverdi wordt dan zodanig recht gedaan dat de fantasie- en van Castellucci daar eigenlijk wei nig aan toevoegen. En dat is pijnlijk. Wat echt fascineert, is het meisje dat aan het begin van de voorstelling lang uit op een brancard gaat liggen en haar onderbenen naar beneden laat hangen. Zowat anderhalf uur blijft ze daar zonder te bewegen liggen, om dan weer op te staan en gewoon, blijk baar zonder stijve benen weg te lopen. Als theater de bedoeling heeft om mensen, ongeacht de kwaliteit ervan, over het gebodene aan de praat te krij gen, dan is 'II combattimento' zonder meer geslaagd. ins Schonenberg nieuwe voorzitter Katwijks Museum :ai{)Y van der pols /ai i ding wil hij voorop stellen: draait niet om hem, maar het museum. Het Katwijks ge seum wel te verstaan, waar inf ns Schonenberg sindskort de oel uwe voorzitter van is. Maar ,trfirop wil de Katwijker zich ,rv t voor laten staan. „Ik heb prachtig bestuur om me m, laat dat vooral niet onver- ld. En zeker het komend jaar ieten ze me nog een beetje de wind houden, omdat ik - mijn dochter de praktijk rneemt - nog full-time arts Dat neemt niet weg dat lonenberg alvast graag en veel betrokkenheid over museum praat. eel Vant als geboren en getogen wijker heeft hij een levendi- belangstelling voor het verle- te' van zijn dorp. „En het mu- im vervult natuurlijk een be- grijke rol voor de Katwijkse neenschap. Op deze plek gen we de historie van ons "P voor het nageslacht vast." 11 ar ook het publiek buiten de en regio vormt een doel- VÉ ep voor het museum, bena- e ikt Schonenberg. „Binnen- Pr 1 hebben we bijvoorbeeld i tentoonstelling over het iersleven langs de Noordzee, ook voor niet-Katwijkers in cessant is. Daarvoor hebben zestig werken bijeen ge- icht. Werken uit eigen bezit, ïgevuld met werken uit an- e musea." :en zekere trots op zijn mu- ïm steekt Schonenberg niet der stoelen of banken. „Voor plaatselijk museum scoren zeker meer dan gemiddeld, wel de kwaliteit als de om- Rg van de collectie staan op Hans Schonenberg is de nieuwe voorzitter van het Katwijks Museum. „Voor een plaatselijk museum scoren we n kwaliteit als de omvang van de collectie staan op een hoog niveau." een hoog niveau. En dat heb- Wat niet wil zeggen dat er nu dacht over toekomstige ten- ben we allemaal te danken aan tevreden achterover geleund toonstellingen. Zo zijn we op de grote inzet van de vrijwilli- kan worden. „Er valt nog heel dit moment bijvoorbeeld bezig gers waarop dit museum draait, wat werk te verzetten. Er moet met een miniatuur van de bou- Gezamenlijk hebben we heel van alles gecatalogiseerd wor- levard zoals die er in de negen wat expertise in huis." den en er moet worden nage- tiende eeuw heeft uitgezien." Hoewel de Katwijkse arts het museum vanaf het allereerste- begin een warm hart heeft toe gedragen, was hij tot nog toe vooral vanaf de zijlijn betrok ken. Verbazing was dan ook zijn eerste reactie toen hem werd gevraagd of hij Gerrit van Kruistum wilde opvolgen, die vijftien jaar lang voorzitter van het museum was. „Ze wilden blijkbaar iemand van buiten, een frisse wind." Maar waarom juist hij werd gevraagd? „Mis schien omdat ik een meer dan gemiddelde belangstelling voor kunst heb." Om daar vervol gens haastig aan toe te voegen: „Maar eigenlijk weet ik het niet, hoor." De huiskamer van de Katwij ker, met schilderijen aan iedere wand, vormt al een klein muse um op zich. „Een uit de hand gelopen hobby", noemt hij het zelf. De landschapsschilders van de Haagse school hebben zijn voorliefde. Veel van deze kunstenaars streken eind ne gentiende, begin twintigste eeuw regelmatig in de schilder achtige kustplaats neer. „Want Katwijk heeft wat dat betreft natuurlijk een rijk verleden", vertelt Schonenberg vol en thousiasme. „Schilders uit bin nen- en buitenland namen hier tijdens de zomermaanden hun intrek in een pension om de duinen, de haven en het strand te schilderen. Munthe, Blom- mers, Toorop. Niet de minsten dus." Maar het Katwijks Museum wil niet blijven steken in het glorierijke verleden. Ook van daag de dag worden er pogin gen ondernomen om van het vissersdorp weer een schilders dorp te maken. Schonenberg: „Denk bijvoorbeeld aan de Zo- meracademie, die eigentijdse kunstenaars in Katwijk aan het werk zet." En die werken ko men zeker in aanmerking voor een plaats in de collectie van het museum. Gouden Penseel voor Van Haeringen amsterdam anp De Gouden Griffel voor het mooiste boek voor kinderen tot 12 jaar wordt dit jaar uit gereikt aan Guus Kuijer voor zijn boek 'Voor altijd samen, amen'. Annemarie van Hae ringen krijgt net als vorig jaar het Gouden Penseel. Dit keer voor het fraaist geïllustreerde en eveneens door haar ge schreven kinderboek 'De prinses met de lange haren'. Joan Steiners boek 'Je ge looft je ogen niet' ontvangt een Boekensleutel. Deze prijs wordt slechts sporadisch toe gekend aan een kinderboek dat zowel volgens de Griffel als de Penseeljury uitzonder lijk is. In 1979, 1981, 1988 en 1992 werd deze onderschei ding ook toegekend. Voor Kuijer (1942) is het de derde Gouden Griffel uit zijn loopbaan. In 1976 kreeg hij» de prijs voor 'Met poppen gooien' en in 1979 voor het later verfilmde 'Krassen in het tafelblad'. De centrale per soon in 'Voor altijd samen, amen' is de dichteres Polleke. In het boek vertelt zij over haar moeder en diens relatie met de meester, haar vader en de drugs, haar Marok kaanse vriendje en haar band met een kalfje dat naar haar is vernoemd. Van Haeringen (1959) kreeg vorig jaar al een Gouden Pen seel voor haar tekeningen bij het verhaal 'Malmok' van Sjoerd Kuyper. 'De prinses met de lange haren' gaat over een kleine prinses met een koninklijke bos haar die ze overal met zich mee moet slepen. Zilveren Griffels gaan dit jaar naar Armando voor 'Die- renpraat', Martha Heesen voor 'De Vloek van Cornelia', David Almond voor 'De scha duw van Skellig' en Ceciel de Bie Martijn Leencne voor hun informatieve boek 'Rem brandt'. De Zilveren Penselen zijn voor Gerda Dendooven voor haar illustraties in 'De verlief de prins' en Liesbeth Zwerger voor haar visuele ondersteu- De Griffeljury onder voor zitterschap van Marjoleine de Vos deelde ook nog Vlag-en- wimpels uit aan Marie Dela- fon voor 'De goeie broek', Daniil Charms voor 'Een stinkdier is een prachtig beest', Daan Remmerts de Vries voor 'Willis', Mirjam 01- denhave voor 'Donna Lisa', Wim Kohier voor 'De medi- cijman' en Ditte Merle voor 'Het boerenbeestenboek'. Onder leiding van Truusje Vrooland-Lob kende de Pen seeljury dezelfde onderschei ding toe aan Norman Junge voor 'Vijfde zijn' en Ceseli Jo- sephus Jitta voor 'Jan Jappie en de veelvraat'. De Griffels en Penselen worden vooraf gaand aan de Kinderboeken week op zondag 1 oktober uitgereikt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 15