I Holland gaat op Expo Hannover de lucht in Paviljoen lijkt op clubsandwich met molens, bloemen en duinen Het Nederlandse paviljoen. Of de bezoekers het mooi vinden of niet, opvallend is het zeker. ZATERDAG 2 JUN HOE KOM JE ER EN WAT KOST HET Expo 2000 is tot en met 31 oktober dagelijks geopend van 9.30 tot 21.30 uur. Een entreekaartje kost 69 D-mark (kinderen van 6-11 jaar 29 gulden). Wie langer gaat dan één dag (en dat valt aan te raden) kan een 'multidagticket' kopen voor 62 D-mark per dag. Er zijn verschillende gezinskortingen. Zo betaalt een gezin bestaande uit twee ouders en twee kinderen (tot en met 17 jaar) in totaal 199 D-mark voQr een dagkaartje. De Nederlandse Spoorwegen orga niseren 'bliksemtochten' naar de Ex po met de nieuwe ICE-3 hogesnel heidstrein. Vertrek uit Amsterdam om 6.37 uur; aankomst (na stops in Amersfoort, Deventer en Hengelo) in Hannover (halte Expo) om 10.59 uur. De terugreis begint om 20.09 uur; aankomst in Amsterdam 00.19 uur. Een retour kost 159 gulden, wie tege lijk een toegangskaartje voor de Expo koopt (normaal 79 gulden), krijgt daarop 10 gulden korting. Verdere in formatie op de grotere stations of te lefonisch via de Expo-lijn: 0900.1510 (50 cent per minuut). Door Arke en Holland International worden speciale Expo-reizen georga niseerd. Daarbij kan zowel worden gekozen voor een trein- als een bus trip. Informatie bij de reisbureau's. Verdere inlichtingen: Duits Ver- keersburo in Nederland (020.697.80.66) en de website www.expo2000.nl. Twee verdiepingen van de 'clubsandwich' rusten op 41 eiken en beuken. Het op het dak gelegen 'eiland' is tegelijk een ontvangstruimte voor vip's. Architectonische hoogstand Wereldtentoonstellingen zijn er sinds 1851 (Crystal Palace in Londen). En altijd herbergen ze wel een aantal architectonische hoogstandjes. Hannover niet uitgezonderd. Een kleine greep. Soms betoverend, soms voor wie niet van hack accordeon houdt - min toverend en soms geha onbegrijpelijk. Maar in e apart. 'Mens - Natuur - Techniek'. Dat is het thema van de Wereldtentoonstelling Expo 2000, die paviljoen geeft antwoord: door de lucht in te gaan. afgelopen donderdag zijn poorten opende en tot en met 31 oktober duurt. In Hannover tonen ruim 200 landen en organisaties de wereld van straks. Holland niet uitgezonderd. Hoe gaan we in de toekomst de problemen te lijf? En - dat vooral - hoe scheppen we ruimte? Het Nederlandse De eerste opzet was nóg specta culairder. Op het dak zouden koeien komen. En op de ver dieping daaronder kippen en geiten. Be ducht voor protesten van dierenliefhebbers echter ('stel, er valt een koe van het dak'), schrapte de 'Stichting Nederland Wereldten toonstellingen' dat idee uit de opzet. Niet erg. Ook zonder geloei, gemekker en gekakel werd het Nederlandse paviljoen al ver voor de opening gerekend zu den originellsten Bauwerken auf dem Expo-Geliinde (Duitse media). Tot de icoon van de tentoonstelling zelfs. Het streelt Hans Cornelissen, al die loftui tingen. Is-ie ijdel genoeg voor. Maar dat 'zijn' Dutchburger net als de Eiffeltoren in Parijs (Expo 1889) en het Atomium in Brus sel (Expo 1958) ooit zal uitgroeien tot het symbool van Hannover (Expo 2000) lijkt hem sterk. Daar is de algemeen directeur van de 'Stichting Nederland Wereldtentoonstellin gen' net even te nuchter voor. ,,Ik heb Zadel hof, de makelaar, al opdracht gegeven uit te kijken naar een potentiële koper. Wordt het straks misschien wel afgebroken en ergens anders weer opgebouwd. De eerste gegadigden schijnen zich reeds te hebben gemeld. Logisch. Want - om nog één keer de Duitse media te citeren - Kein anderer Pavilion hat bisher soviel Aufmerks- arnkeit erregt wie der Niederlcinde. En er valt iets van te maken natuurlijk, van die hangen de tuinen van Holland. Meer dan van bij voorbeeld de toch ook hoogst opmerkelijke inzending van Hongarije. Cornelissen: „Een glazen wand eromheen, hier eb daar wat verbouwinkjes en je hebt een uniek kantoor. Niet dan? Dat vind je toch nergens? Een bos op de vierde verdieping waar je personeel tussen de middag een boterhammetje kan eten?" Nee. Net zo min als een door riet en lissen afgezoomd poeltje (met eiland) op het dak. En een bloementuin op de tweede verdie ping. En duinen op de eerste. Nederland gaat verticaal. Geen ruimte meer op de bega ne grond? Dan maar de lucht in! Aan de hand ditmaal van het Rotterdamse architec tenbureau MVRDV (MaasVanRijsDeVries) dat met het ontwerp van de Villa VPRO in Hilversum al bewees sprookjes tot leven te kunnen wekken. Een molen, Frau Antje, klompen; ze hadden het in Hannover onge twijfeld goed gedaan. Vertel Hans Cornelis sen wat. Hij kent de markt. Was tenslotte ja- Het Expo-terrein wordt onder meer ontsloten door een zeer windgevoelige kabelbaan, de langste ten noorden van de Alpen. Hans Cornelissen algemeen directeur van de 'Stichting Nederland Wereldtentoonstellin gen'. renlang directeur van het Nederland Bureau voor Toerisme (NBT). „Maar dan verras je de mensen niet. En dat was nou precies wat we wèl wilden zijn: verrassend." Onvoorstelbaar Van voorspelbaar naar onvoorstelbaar. In een land vol grijze muizen, waar 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' tot riatio- nale slogan is verheven, een reuzenstap. Maar toen-ie eenmaal was gezet, gingen meteen alle remmen los. Een serieuze grap, dat was het uitgangspunt zo ongeveer. Een 'berg' bestaande uit op elkaar gestapelde landschappen in - nog leuker - een volgorde die niemand verwacht. En waaruit vooral moet blijken dat het lage land aan de zee we reldkampioen is in het scheppen van ruimte. Gaat het niet meer richting horizon? Dan gaan we richting wolken. Een koene gedachte, uitmondend in een tot werkelijkheid getransformeerde lucht spiegeling. Van verre heeft het Nederlandse paviljoen iets weg van een veertig meter ho ge clubsandwich met, van boven naar bene den, windmolens, een door een reusachtig watergordijn aan het gezicht onttrokken the ater, een bos, Holland onder de grond, een bloementuin en duinen tenslotte. En dan heb je al die 'grappen', zoals Cornelissen ze noemt, nog niet eens ontdekt. Zoals de om gekeerde, uit het plafond stekende praatpa len met videofilmpjes. Of de zinsbegooche- lende ontvangstruimte op het dak. Of de op een panoramascherm vertoonde rolprent waarop je duizenden fietsers over het Prins Clausplein bij Den Haag ziet peddelen. 'Niet eerder vertoond', monkelt de Baarnse hove nier Hans Meinen. En geen mens die hem tegenspreekt. Spektakelstuk Meinen is verantwoordelijk voor het grootste spektakelstuk: het op twintig meter hoogte ruisende woud. En hij heeft geen enkele be hoefte aan valse bescheidenheid. Waarom zou-ie ook. Hij weet wat er allemaal over hoop is gehaald om deze stunt mogelijk te maken. Een afgezette Autobahn bijvoor beeld. Een dag lang. En waar mag je zo vlug eenenveertig beuken kappen van minstens honderd jaar oud, die twee verdiepingen kunnen stutten? Inclusief vijver en waterval? In het Ommerbos bij Ommen tenslotte. Ten minste daar had het even van weg. Want toen ze door de Duitse inspectie voor het grootste deel werden afgekeurd, kwamen er uiteindelijk Deense eiken. Ad vijftigduizend gulden per stuk. 'Zelfs als je hier loopt, begrijp je er niets> van', hoorde Meinen een bezoeker al zeggen. En ook: 'Hoe moet je dit nou thuis vertellen?' Maar het grootste compliment huist in die haagbeuk. Ginds, op dat hoekje daar, neste len sinds drie weken twee vinkjes. Hij houdt een slag om de arm. „Maar", onthult Mei nen, „als je al dat getjilp hoort, beminnen ze elkaar toch wel zo, dat er best eens kleine vinken uit voort zouden kunnen komen." Als het niet te druk wordt tenminste. De drie liften, die de gasten naar de op het dak liggende entree brengen, hebben een capaci teit van in totaal 1800 personen per uur. Het geen volgens Cornelissen een garantie is voor een 'onzichtbaar geregisseerde door stroom'. Maar is hij niet te optimistisch? Ge- neralkommissarin Birgit Breuel van de We reldtentoonstelling heeft haar verwachtingen gelukkig bijgesteld. Zei ze vorig jaar in Am sterdam nog, dat er per dag sicher 300.000 mensen over het 170 hectare grote tentoon- stellingsgebied zouden hollen, later werd die prognose bijgesteld tot 250.000 en nu zelfs tot 200.000. Cornelissen: „De Duitsers zijn veel te hard van stapel gelopen. Vijfenveertig miljoen bezoekers in totaal voorspelden ze. Groot-Brittannië Weinig uitnodigend g waarin de Britten op -achtige wijze (Spj Earth, voor wie ooit in I cot-park in Orlando is g verleden, heden en to aan elkaar knopen. De t( gestelde deur van Doi treet 10 is de enige ecl weert de gids. Maar waa slaapt de kleine Leo BI momenteel? Denemarken Schitterend, door Peterj vormgegeven paviljoe staande uit een houte kant, een glazen bol en zen piramide. Daarin to Denen vooral hoe verl gevorderd op het gebi wind-, zonne- en wateJ energie. Onvermijdelijk:i go-paradijs waarin de b zelf aan de slag kan. Ethopië 'Open' paviljoen waarii pië uit de doeken do vroeger ondanks de gelj techniek een reusachti nen obelisk werd opgei hoe nu het bergachtig! land wordt ingericht al bouwgrond. Onder d schiedenisboom' word het Duits en het Engel kaanse sprookjes verteld Verenigde Arabische bliek Twee achttien meter h rens vormen de blikvan een reusachtig paviljoen bezoeker in de wereld vi nachten brengt: de Ail wereld dus. Typische nt typische muziek, typiscl je, typisch landschap (ra een woestijntje). Korta cies wat je al had vd Maar daarom nog niet! dig. Venezuela Venezuela imponeert n reusachtige bloem die op het paviljoen staat.! de zon, dan vouwt n open; regent het dan dicht. In het glazen gebd lokt een kleine uitgave regenwoud, de long vjJ wereld. Japan Zou onder het motto 'de her ontdekking van de natuur' oor spronkelijk helemaal uit oud papier worden opgetrokken. Maar daar heeft ontwerper Shi- geru Ban op het laatste mo ment van afgezien. Aluminium pijlertjes verschaffen het ge bouw de nodige stevigheid. On danks dat een opmerkelijk pa viljoen, waarin Japan zowel de betrokkenheid met het milieu als - die spagaat wordt moeite loos gemaakt - met de wereld economie toont. Hongarije Staat niet ver van het in de we reldpers uitvoerig bewierookte Nederlandse paviljoen en is ze ker zo ongewoon. Geheel in hout uitgevoerd gebouw dat een op een reusachtige, half ge opende bloemenknop lijkt en waarin Hongarije zich via een ingenieuze, uit alle hoeken ga ten komende mix van geluid en beeld presenteert als de brug tussen Oost- en West-Europa. Duitsland Reusachtig (130 meter lang en 90 meter breed), voornamelijk glazen paviljoen dat 262 mil joen D-mark kostte en dat vooral de openheid en de gast vrijheid van het moderne Duitsland moet tonen. Of ar chitect Josef Wund alsmede de ontwerpers van het interieur (beheerst door een reusachtige zweefmolen vol Duitse uitvin dingen) daarin zijn geslaagd, mag de tjezoeker zelf beoorde len. Finland Sympathiek en vooral spitsvon dig en vrolijk ingericht pavil joen waarin de nadruk wordt gelegd op onder meer de fa meuze Finse vormgeving, de in dit land ver ontwikkelde com municatie- en informatietech nologie èn de natuur. In het berkenbos in de patio waant de bezoeker zich in het land van de duizend meren. Sauna aan wezig. Zwitserland Opmerkelijk houten doolhof vol geluid en licht van de mini mal-architect Peter Zumthor. Wij hebben daar niet aan meegedaan. We hebben meteen gezegd, als we er tweeën eenhalf miljoen binnen krijgen, dan hebben we het uitstekend gedaan." ROB VAN DEN DOBBELSTEEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 48