/eelzijdig kunstenaar vindt nieuwe inspiratie u dl ZATERDAG 2 JUNI 2000 3 Galerie Helga Hofinan uit oo Alphen aan den Rijn heeft ^zoveel fiducie in zijn jongste Dlalori i n uj artistieke uiting dat ze een ,|n- mid van 150 vierkante meter i.oo afhuurde, de grootste van de ju™ KunstRAI. Michel van rdij^erbeeke, Haarlems graficus, ien heeft na het schilderen en 14| laskunst de beeldhouwkunst ontdekt. Waren zijn nzwervingen in de glaskunst nog te beschouwen als een ustiek uitstapje, de sculptuur ien wezenlijk nieuw spoor in zijn omvangrijke oeuvre, omende week is de oogst van vee jaar beelden maken voor het eerst voor het publiek te Eerste generatie beelden Michel van Overbeeke op KunstRAI Halsmuseum Daan Swagermann. Een bevlo gen museumman die korte tijd als directeur moderne kunst fungeerde waarin hij de he dendaagse kunst in Haarlem een stevige im puls gaf. Swagermann zorgde ervoor dat Van Overbeeke in de Beeldende Kunstenaars Re geling kwam, waarna zijn loopbaan snel ge stalte kreeg. De kunstenaar stapte toen, we spreken over eind jaren zestig, net officieel uit de Hervormde Kerk. Een bewuste stap: „Ik had een kritische vragenlijst opgesteld voor de dominee, die ik had uitgenodigd om te ko men. Ver hoefde ik niet te gaan. Bij de twee de vraag wist ik het al." Van Overbeeke mocht de kerk vaarwel hebben gezegd, het geloof in brede zin liet hem niet los. Via de bijbel verdiepte hij zich in allerlei culturen, westerse - en oosterse filosofie en mystiek Tot op de dag van vandaag vermengt hij een persoonlijke thematiek met een filosofi sche visie die hij sublimeerde uit een lange ontdekkingstocht door de boeken van chris telijke en oosterse wijsgeren en wetenschap pers, maar ook uit de oorspronkelijke ge schriften zelf. Als je de titels van zijn prenten van begin jaren zeventig tot nu achter elkaar zet, is precies te volgen hoe die zoektocht is verlopen. Je hoeft maar even met de kunste naar te spreken of je daalt af in het levensbe schouwelijke, maar zonder een spat zweve righeid of EO-zendingsdrang. Van Overbeeke is niet zomaar gestopt met het grafiek produceren. Hij werd door een toeval op het spoor van de beeldhouwkunst gezet. „Twee jaar geleden belde Hans Ver steeg me op, een bevriend beeldhouwer, met de mededeling dat er te weinig aanmeldin gen waren voor de zomerworkshop grafiek en beeldhouwen die we elk jaar geven in en om zijn kasteel. Een pracht plek, twintig kilo meter van Macon, in het zuiden van de Bourgogne. Dat het niet doorging, kwam me eigenlijk wel goed uit. Maar Hans haalde me toch over om te komen. 'Kom gewoon eens een tijdje hakken', zei hij. Nou, dat heb ik ge weten. Ik heb in het tijdsbestek van een paar weken vijf beelden gehakt, wat je noemt tail le directe. Hamer, beitel en steen: het had me helemaal te pakken. Ik begon elke och tend om zes uur om pas te stoppen bij zons ondergang. Ze moesten me vaak echt naar binnen slepen. Spierpijn voelde ik nauwe lijks. Ik was totaal hooked." Thuis gekomen probeerde de beeldhou wer in spe eerst in was te modelleren. „Maar dat vond ik helemaal niets, klote spul. Toen ben ik in klei gaan werken. Een aards materi aal, dat spreekt me sowieso aan. Perfect te vormen, waar ik de uitersten van mijn beeld taal goed in kwijt kan. Zowel het fijnzinnige detail als het destructieve gebaar. Ik produ ceerde beelden aan de lopende band. Ik merkte dat ruimtelijk werken een volkomen logische aanvulling vormde op de andere technieken waarin ik me uitdruk: de missing link. Fred Benjamins (een collega-kunste naar) kwam bij me langs, zag mijn eerste beelden en zei: 'Eigenlijk onvoorstelbaar dat iemand die zich al tientallen jaren omgeeft met beelden, nu pas op het idee komt om zelfbeelden te gaan maken'." Van Overbeeke exposeert zijn beelden straks voor de eerste maal op de KunstRAI. Hij laat zijn kleinschalige bronzen en zilve ren sculpturen zien bij Galerie Helga Hof man uit Alphen aan den Rijn. Het is de grootste stand van de kunstbeurs: 10 bij 15 meter. Hij schetst de opstelling op een vel papier. „Ja, wat een lap hé. Maar ik krijg 'm makkelijk vol. Ik vind het heerlijk dat ik nu zowel mijn beelden als mijn grootschaligfe doeken en grafische panelen kan laten zien. Ik exposeer daar ook mijn grootste beeld. Het is gebaseerd op een kleiner beeld dat ik eerder maakte. Toen ik het ging uitvergroten, werd het toch weer anders. Inmiddels is het in brons gegoten. Het meet twee meter twin tig hoog bij tweeënhalve meter breed. Verder toon ik daar nog een videodrieluik.'' Nog een nieuwe discipline? „Ja, ik heb zo veel nieuwe inspiratie. De videokunst dat leek me altijd al wat, genoeg ideeën maar ik wist gewoonweg niet hoe te beginnen. Nu heb ik drie video's gemaakt van in totaal vijf tien minuten. Ik heb ze samen met media- technicus Frans van de landen gemaakt. Ik wil niet overdrijven, maar ik denk dat ik met alles wat ik moest Ieren toch in totaal zo'n 1500 uur aan die banden heb gewerkt. Dat leerproces kostte zeeën van tijd; ik werd er af en toe echt gek van. Wat dat betreft vormde het beeldhouwen, het praktisch bezig zijn met je handen een mooi tegenwicht." De expositie heeft de titel meegekregen Why me. Het is gebaseerd op basale levens vragen: 'Wie ben ik, waar kom ik vandaan'. „Het is tevens de titel van het basisschilderij van dit project. Afgebeeld is een donkere zwevende Figuur, althans alleen de contou ren. Het kruis waartegen deze gestalte hing is ontkoppeld, de beide helften zweven los van elkaar. Ach ja, Why me - waarom ik: een vraag naar de ongrijpbaarheid van het leven zelf. Een vraag die kan worden gesteld zon der uitzicht op een antwoord. En een vraag die steeds weer nieuwe vragen oproept, tot in het oneindige." Er zijn opvallend veel kruisigingen te zien in de expositie, zowel in zijn beelden, in zijn panelen als in zijn video, maar ook hier ge baseerd op geheel eigen visie, geen zweem van Jezus Christus. Van Overbeeke ziet dat veel universeler „De kruisiging, het kruis, de kruising van het mannelijke en vrouwelijke, kruisiging als beweging en tegenbeweging, de beweging van het bijna volmaakte naar het eeuwig onbeweeglijke, dat zie je in al mijn werken van dit momeht terug." AART VAN DER KUIJL De expositie Why me', van Michel van Over beeke is van 7 tot en met 12 juni te zien op de KunstRAI bij Galerie Helga Hofman. Stand nummer; 126 (vanaf de ingang gezien links achter, Noordhal). Openingstijden; woensdag 7 juni van 18.00 tot 22.00 uur, vrijdag 9 juni tot en met maandag 12 juni van 11.00 tot 22.00 uur (koopavond). De eerste beursdag, woensdag 7 juni, vindt 's avonds om 19.00 uur de officiële opening plaats, die ook voor publiek toegankelijk is. De toegangsprijs voor de KunstRAI bedraagt fl. 20,- per persoon. Houders van een CJP of Pas 65 betalen fl. 17,50. Kinderen tot 12 jaar (onder begelei ding, gratis). Overal staan Afrikaanse en Oce anische beelden en maskers, soms een paar rijen dik opge steld. Maar ook een hoekje met antieke hou ten crucifixen in diverse maten. Zoals zoveel kunstenaars - denk aan Wagemaker, Lucas- sen, Corneille - heeft Michel van Overbeeke zich omringd met deze fetisjen, met kracht geladen heilige voorwerpen uit exotische culturen. Zogeheten primitieve kunst die kunstenaars al vanaf Picasso inspireert. Elke verzamelaar zou zich bij het aanschouwen van de uitgebreide verzameling etnografica de vingers aflikken. Het vijftig meter diepe vertrek van het grachtenpand dat als atelier en als woon ruimte dienst doet, is sinds twee jaar het nieuwe onderkomen van de 56-jarige kun stenaar. Na een kortstondig villa-avontuur in Bergen-Binnen is hij terug in de Spaame- stad. „Nee, dat was een hele foute 'move', ik ben blij dat ik weer terug ben, ik hou van de ze stad. Haarlem geeft me energie. Maar om dat door te hebben, moet je je vaak eerst even losmaken." Van Overbeeke werkt harder dan ooit, heeft het bovengedeelte van zijn pand ver huurd, omdat hij beseft dat hij 'al die ruimte niet nodig heeft'.Alles wat ik nodig heb om te leven en te werken, heb ik nu binnen handbereik. Dat bevalt me prima. Het gevoel bekroop me dat ik alleen nog produceerde voor de overhead, de kosten van een veel te ruime levensstijl. Weet je, ik heb het gevoel dat ik er nu eindelijk iets van begin te snap pen." Het inleveren van een overmaat aan luxe bracht rust en schiep een enorme geestelijke kracht bij de kunstenaar. „Ik heb weer ener gie zat, hoewel mijn rug gesloopt is door al die jaren grafiek maken en aan de pers staan. Twee jaar geleden ben ik gestopt met grafiek in oplage maken. Nee, het is mooi geweest. Het moest anders. Het stond stil. Ik wilde, nee ik moést verder." Het is een gevoel dat hij vaker heeft gehad in zijn leven. De slang die zijn huid afwerpt. ,Als 't te goed gaat, moet je oppassen. Je raakt te zelfvoldaan. Dan wordt het tijd om te stoppen. Opnieuw beginnen betekent echter niet dat je al het oude weggooit. Alles wat je hebt geleerd, neem je mee. Kunst is een soort taal, een verlengstuk van wat je bent. Je kan nooit kunst maken die boven je zelf uitstijgt. Het is altijd een beweging van uit jezelf. Daarbij, zo ervaar ik, ben je én ma ker én toeschouwer. Heb je eenmaal het on bewuste stadium van de roes van het schep pen gehad, kijk je over je eigen schouder mee. Als kunstenaar heb je een heel merk waardige dubbelrol." De kunst van Michel, van Overbeeke vormt al jaren het neusje van de zalm op het gebied van de grafiek. Maar weinig kunstenaars zijn er in geslaagd grafiek eigenzinnig en vooral in meerderlei opzicht monumentaal gestalte te geven. Uitzonderlijk grote etsen van twee bij tweeënhalve meter vormen geen uitzon dering. Een absolute bijzonderheid voor de ze techniek. De graficus bij uitstek heeft nooit een kunstacademie gevolgd, maar zich volkomen zelf gevormd. Ooit werd de autodidact 'ontdekt' de door conservator moderne kunst van het Frans 'Loving you I, brons, hoogte 15 cm. foto michel van overbeeke Try to Fly', brons, hoogte 47 cm. foto michel van overbeeke 'In the Meantime', brons, hoogte 80 cm. foto michel van overbeeke hel van Overbeeke modellerend aan zijn grootste beeld 'Tree of Knowledge'. Uitgevoerd in ns wordt dit het pièce de resistance van de expositie op de KunstRAI. foto frans van de landen 'A Scarlet Robe of Leaves', gemengde techniek op linnen, 190 x 370 cm. foto michel van overbeeke 'Last Supper I', gemengde techniek op linnen, 180 x 360 Cm. foto michel van overbeeke

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 47