Sportrelikwieën en wetenschap in museum Boerhaave Vrouwen schieten minder om zich Santana mist de sterrenhulp Cultuur Kunst n Wizards of Ooze houden Vlaanderen boven in LVC 'Van opvoedmiddel tot serieuze literatuur' Salsa-pionier Tito Puente overleden Zonderlingen blijven te beschaafd rRIJDAG 2 JUNI 2000 ■Couture-prijs voor Verbakei amsterdam Diederik Verbakei uit Arnhem heeft de Frans Mole naar coutureprijs 2000 gewonnen. Volgens de jury gaf de origi naliteit van Verbakel's collectie Time Revolution de doorslag. Een eervolle vermelding ging naar Jessy Heuvelink uit Utrecht. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 25.000 gulden. Verbakei (23) gaat hiermee êen eigen couturecollectie ontwikkelen die volgend jaar in de salon van Molenaar zal worden getoond. Oldtimers in Flevoland lelystad De provincie Flevoland staat in juni in het teken van het grootste oldtimerevenement van Nederland: de Millennium International Oldtimer Meeting. Bijna duizend auto's uit alle belangrijke autoproducerende landen zullen dan aanwezig zijn. In de Agora in Lelystad worden de pronkstukken van 9 tot en met 18 juni tentoongesteld. Op 16 juni verzamelen de oldtimers Jszich in de zes gemeenten van de provincie, waarna ze in op tocht naar Lelystad trekken. Onder de tentoongestelde auto's is onder meer de Packard Twelve uit de film The Godfather en de eel Minerva AK, die vroeger toebehoorde aan Prins Hendrik. Cadeau voor Rijksmuseum amsterdam Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft een bijzon der meubel aangekocht waarmee het zijn 200ste verjaardag woensdag luister bijzet: een pronkkabinet uit 1665 uit Augs burg. Het kabinet werd aangekocht via een Engelse kunsthandel voor 2,5 miljoen gulden met steun van de Nederlandse Sponsor Loterij. Het meubel is onder andere bekleed met ivoor, met daarop 26 mozaïeken van edelstenen. De mozaïeken komen uit de hofwerkplaats Opificio delle pietre dure in Florence. Verder is het kabinet versierd met zilverbeslag. Volgens het Rijksmuse um zijn slechts enkele vergelijkbare exemplaren bekend. Vanaf vandaag kan het publiek de aankoop zien in de geheel gereno veerde schatkamer van het museum. Gordon Beneke overleden santa ana De Amerikaanse zanger en saxofonist Gordon 'Tex' I Beneke, die na de dood van Glenn Miller in de Tweede Wereld oorlog de leiding over diens orkest op zich nam, is deze week op 86-jarige leeftijd overleden. Beneke kwam in 1938 bij het een jaar eerder opgerichte Glenn Miller Orchestra. In 1946, twee 1 jaar nadat het vliegtuig van Miller tijdens een vlucht van Enge land naar Frankrijk verdween, vroeg Millers weduwe Beneke het orkest van haar man opnieuw op te zetten. Onder Benekes lei- I ding vierde het orkest opnieuw grote successen. Als zanger van grote hits als Chattanooga Choo Choo, (I've got a gal in) Ka- lamazoo en Don't sit under the apple tree leverde Beneke een belangrijke bijdrage aan de uiterst herkenbare Glenn Miller- sound. muziek recensie hans keuzers Wizards of Ooze: Wim Tops - zang, toef- jen, Peter Revalk - zang, gitaar, Hugo eoogaerts - saxofoon. Carlo Mertens - Jrombone, Bruno Meeus - drums. Luk Michiels - bas. Gezien 1/6, LVC. Almost... Bikini is het laatste enivat meer 'poppy' album van de Belgische, formatie Wizards of Doze. Live laten de Wizards lkzich niet in de pophoek druk ken. Het openingsnummer Sunny is een heerlijk groovende irpude soulsong die volvet het LVC wordt ingeblazen. Op de plaat is Cheezy een song met bluesy ondertoon, maar giste ren waande je je toch even in rokerige jazzy nachtclub. Peter Revalk geeft het num mer de stuwende doorlopende baslijn en Hugo Boogaerts en Carlo Mertens zorgen met sax en trombone voor flitsend ko perwerk. De aloude Zappa komt om de hoek kijken bij het zeer psychedelische Butgrabba die in al zijn heftigheid toch ^aangenaam ademt en nergens Wordt volgeplamuurd. De enige echte popsong die als een lek ker tussendoortje weghapt is dhet vederlichte Bustin Loose. Alfonso en Sabine leiden rody van der pols Kinderen waren niet aanwezig. Noch de lokale jeugd. Des te meer studenten en andere vol wassenen luisterden woens dagavond met veel belangstel ling naar kinderboekenschrijf ster Imme Dros, die in het Leidse Akademiegebouw de eerste Annie M-G. Schmidt-le- zing hield. De veelvuldig on derscheiden schrijfster, onder meer bekend van het kinder boek 'Annetje Lie in het holst van de nacht', was uitgenodigd door Helma van Lierop, die de Annie M.G. Schmidt-leerstoel aan de Leidse universiteit be- Eerste Annie M.G.Schmidt-lezing door Imme Dros kleedt. In 1998 is deze bijzon dere leerstoel in het leven ge roepen om zo meer aandacht te geven aan de studie van kin- der- en jeugdliteratuur. De goed gevulde zaal vormde een afspiegeling van de groei ende belangstelling voor kin- der- en jeugdboeken. En van het gestaag stijgen van de leef tijd van de lezers. „Het lelijke eendje wordt eindelijk een zwaan", sprak Van Lierop tij dens haar inleidende praatje. Want de dagen dat een volwas sene in een drukke trein of op een vol terras bang was met een kinderboek betrapt te wor den, zoals Dros zich tijdens haar lezing in herinnering bracht, zijn allang voorbij. Vol wassenen kopen vandaag de dag net zo lief een kinderboek voor zichzelf als voor hun ei gen kroost. „Kinder- en jeugd boeken zijn van opvoedmiddel eindelijk uitgegroeid tot serieu ze literatuur", concludeerde Dros. Maar waarom, zo vroeg de schrijfster zich af, is er voor een leerstoel die zich op de studie van deze literatuur toelegt dan zo weinig geld beschikbaar. Jaarlijks krijgt de Leidse univer siteit voor deze leerstoel 5.000 gulden van de overheid, wat krap voldoende is om die één dag per week te bezetten. „Rick van der Ploeg, geeft u de Annie M.G. Schmidt-leerstoel wel geld genoeg?" sprak Dros de staatssecretaris van cultuur op een bestraffend toontje toe. „Een kinderarts krijgt toch ook niet minder geld dan een ge wone arts", zo stelde ze de on dergeschoven positie van de studie van kinder- en jeugdlite ratuur ten opzichte van 'gewo ne' literatuur aan de kaak. Daarnaast bepleitte de schrijfster met veel vuur de ac tieve werving van jonge lezers. „Want wie de jeugdboekenle zer heeft, heeft de toekomst." En om daar aan te werken, zo opperde de schrijfster half ern stig, half spottend, moest ook op de lagere school maar eens een boekenlijst met dertig titels worden ingesteld. „En voor ie dere sportclub moet er een leescluo opgericht worden. Dat alles onder het motto: een be lezen geest houdt het lichaam gezond." leiden lesley grieten Een wijde sportbroek scheelt kostbare seconden, loshangend haar kan je te genwoordig de overwinning kosten. En een wereldrecord breken in de ach tertuin is helemaal niet meer mogelijk. Wetenschap en topsport gaan tegen woordig hand in hand en atieten leve ren bijna bovenmenselijke prestaties. Niet toevallig in het jaar van het Euro pees Kampioenschap voetbal en de Olypische Spelen is alles wat met top sport te maken heeft in de expositie 'Sneller, Hoger en Sterker' sinds giste ren te zien in Museum Boerhaave. Bezoekers worden onthaald door aanzwellend gejuich en toegezwaaid met tientallen vlaggetjes. Het geeft een beetje het gevoel van een topsporter die in een vol stadion wordt toege juicht. Maar voordat dat zover moet er nog veel gebeuren. „We beginnen bij het begin, het lichaam zelf', vertelt Trienke van der Spek van het Museum Boerhaave. Dat blijkt: direct na de en tree staat een onderbeen op sterk wa ter waarin de spieren en de bloedvaten zijn uitgetekend. Voor een deel legt de tentoonstelling de nadruk op de wetenschappelijke in formatie. Tot in detail is beschreven hoe zuurstof door het bloed wordt op genomen. „Het niveau van de ten toonstelling is niet laag, want we zijn natuurlijk wel het Rijksmuseum van de geschiedenis van natuurwetenschap pen en geneeskunde. We proberen ook wat broodje-aapverhalen te ont krachten. Zo zou een sporthart vier keer groter zijn dan een normaal hart. Hier kan je zien dat het niet zo is", zegt Van der Spek, wijzend op twee preparaten die inderdaad ma&r nauw- lijks in grootte van elkaar verschillen. Er is vanzelfsprekend ook aandacht voor doping en voor de illegale praktij ken om het uiterste uit het lichaam te Kabongo van Zap Mamma en zelfs onze eigen Trijntje Ooster huis werden voor de studioal bums eerder ingezet als gastvo- calisten. Dit soort stemmen zou je de band ook live toewensen en niet de wat flauwe zwakke vocalen van Wim Tops. Hugo BöögaeriSrisJ spetterend op sax, maar met -Zijn fluitsoli zet hij ons zo'n dïfcke 25 jaar in de tijd terug en met de ogen dicht hoor je bijna Thijs van Leer van Focus. De Wizards of Ooze zoeken de grenzen op en het gevaar van freaken ligt bijna het hele optreden op de loer. Soms ba lanceert de band op dit freaky randje, zoals bij de rugpijnsong Lumbago, maar het merendeel van de avond wint het avontuur het van de egotripperij. Al eerder dit jaar kwam de Belgische formatie Kiss my Jazz van Rudy Trouvé bij het LVC over de vloer en de Wizards of Ooze grabbelt qua sound en in stelling een beetje in dezelfde ton. Beide bands zoeken het avontuur, mengen een rits van stijlen aan elkaar; zijn sterk ge richt op improvisaties en hou den zoals Raymond van het Groenewoud dat zo treffend zegt: Vlaanderen boven. halen. Zo liggen in een vitrine dezelfde pilletjes als die Ben Johnson ooit nam naast een mysterieus glazen flesje met Russische letters. De inhoud ervan was vooral populair in Oost-Europa en de voormalige Sovjet Unie. Voor wie niet zo diep op de materie wil ingaan, loopt/ er door het midden van de tentoonstelling een wat luchti ger route. Bezoekers kunnen daar zelf testjes doen met een kleine windtun nel of hun lengte, gewicht en vetper centage meten. Ook kan dure, soms opengewerkte, sportkleding worden bekeken en betast. „Als je zelf een paar Nike Air-schoenen koopt, ga je die niet direct doorzagen om te kijken wat er precies inzit", zegt Van derJSpek. De combinatie van serieus en luch tig maakt de tentoonstelling zowel ge schikt voor leerlingen van de laatste klassen van de lagere school als voor volwassen sportliefhebbers die willen weten wat topsport van het menselijk lichaam vergt. In de expositieruimte In dit shirt won Joop Zoetemelk in 1980 de Tour de France. Links: De be proeving van schaatsers begint te genwoordig al met het testen van materiaal. Op de expo sitie kan de bezoeker zelf proeven doen met een kleine windtunnel. fotos pr zijn ook de materialen te zien waar mee Nederlandse kampioenen hun succes hebben behaald. Daarbij valt meteen op dat het wielershirt waarin Joop Zoetemelk in 1980 de Tour de France won lang niet zo strak om het lijf zat als het materiaal dat tegenwoor dig het lichaam van Michael Boogerd omsluit. En het pak van schaatsheld Ard Schenk staat qua technologie in schril contrast met de eerste klap schaats van Ids Postma. Aan het eind van de tentoonstelling kan de bezoeker die alle testjes heeft gedaan die resultaten vergelijken met die van topsporters om te kijken waar de beste carrièrekansen liggen. Als at leet, als basketballer, als sumo-worste- laar of gewoon als bezoeker van inte ressante sportwedstrijden of tentoon stellingen. De tentoonstelling Sneller, Hoger, Sterker is tot en met 24 september te zien in Museum Boerhave aan de I.angc St. Agnictenstraat 10. new york» anpvierhonderd nummers. Wereldberoemd is zijn compositie Oye Como Va, later een enorme hit voor Santana. Zijn grote schare fans bewondert Puente vooral om zijn geweldige timing en opzwepende optre dens. Zijn kenmerkende mimiek tijdens shows, een half open, doorgaans vochtige mond en beetje uitstekende tong, bezorgden hem extra aandacht. Critici meenden dat Puente in de afge lopen jaren nauwelijks meer een potje kon bre ken en nogal clichématige optredens verzorgde. Hoe dan ook. in februari van dit jaar ontving Puente zijn vijfde Grammy-award, voor zijn al bum Mambo Birdland. Tito Puente werkte samen met vele andere be roemdheden in de (latin) jazz, zoals Celia Cruz, met wie hij verscheidene albums maakte. In 1998 was een wervelende Puente op het North Sea Jazz te zien, samen met de Cubaanse trompettist Arturo Sandoval en de gitarist/toetsenist/zanger Steve Winwood. De legendarische percussionist en bandleider Ti to Puente is donderdag in een ziekenhuis in New York overleden. Puente, een van de leidende fi guren in de latin jazz, werd 77 jaar. De geboren Amerikaan, zoon van Puertoricaanse immigran ten, zegde vorige maand wegens ernstige hartrit- mestoofnissen alle optredens af. Hij stierf op de operatietafel. In zijn meer dan zestig jaar durende loopbaan maakte hij zeker honderd albums en cd's. Puen- to was geregeld in Nederland te zien, onder meer op het North Sea Jazz Festival in Den Haag. Ernesto Antonio Puente jr. werd geboren op 20 april 1923 in Harlem, New York. Zijn muzikale carrière begon al in 1937, om uiteindelijk te ein digen als El Rey de Timbales, koning van de tim bales, maar ook als 'koning van de latin jazz'. De uiterst productieve muzikant nam aan de lopen de band nieuw materiaal op. Hij schreef zeker "Lenette van Dongen in Leidse schouwburg 07amsterdam hanneke van den berg 'Buiten staat een bestelbus van een sla- Igersbedrijf. Op de zijkant van de wagen eis de achterhelft van een koe getekend. Opeens valt het oog van cabaretière Le- van Dongen op de wagen, en voor- ojal op de man die voorin zit. Hij zit, leu- Jnend over het stuur, rustig een sigaret te roken. Ze ziet het en schiet in de lach. het lijf van de man past precies op dat van de koe. Half man, half koe. Wel koe met x-benen. Arme man." Waarmee mogelijk alweer een nieuwe ^sketch voor een volgend programma is 1gjgeboren. Inmiddels is Lenette van Don aten aan haar vierde theatershow toe, waarmee ze vanavond in de Leidse '0<jSchouwburg staat. „Elke show is een eitjweerslag van een groeiproces in mezelf. lelEen programma is een goed middel om jmezelf allerlei vragen te stellen en op het 1 pmoment dat je die in je show hebt be antwoord, groei je natuurlijk weer ver der. Ik maak wel voorstellingen waar ik wat aan heb, het is niet alleen maar leuk ,l jvoor het publiek, ik kom er zelf ook ver ader mee." Toen Lenette van Dongen een klein meisje was, leek er een heel andere car rière voor haar in het verschiet te liggen. Ze had toen het idee dat ze ooit als bal letdanseres grote sprongen zou maken. „Tja, toen zeiden ze opeens dat mijn lijf je zoiets niet aan zou kunnen. Mijn be nen zijn niet uitgedraaid genoeg om echte topprestaties te leveren zonder mijn lichaam grote schade toe te bren- l- gen." Uiteindelijk koos ze voor de klein kunst. „Eigenlijk begon dat heel lullig. Letterlijk tussen de schuifdeuren. Ik trad een keer op tijdens een 25-jarig huwe lijk, schreef zelf een liedje, zette twee nichten in het achtergrondkoor en dacht toen: wat is dit eigenlijk leuk! Een beetje stout doen, lekker uitdagen, wat leuke grapjes maken. Ik wilde niet alleen uit voerend kunstenaar worden, maar zelf programma's maken, dingen creëren. Ik heb er echt heel veel lol in om zinnen te formuleren, om mensen aan het lachen te maken." Voor haar eigen shows heeft ze een groepje om zich heen dat liedjes voor haar schrijft. „Maar de conferences schrijf ik allemaal zelf. Dat moet ook wel, want de tekstschrijvers om me heen zijn mannen en die schrijven toch an ders dan vrouwen. Dat is zeker in confe rences erg belangrijk, want die kunnen pas echt leuk zijn als je er ook achter staat. Ik denk dat vrouwen per definitie andere voorstellingen maken dan man nen. Vrouwen vinden het makkelijker om persoonlijk te zijn, ze hebben min der behoefte om afstand tot hun onder werpen te behouden. Vrouwen maken meer 'poëzie', schieten minder snel met een mitrailleur om zich heen. Ik heb wel eens gehoord: 'mannen schoppen naar buiten, vrouwen doen meer aan zelfspot'. Daar zou best eens wat in kun nen zitten." Lenette van Dongen staat op 2 en 3 ju ni in de Leidse Schouwburg met 'Een echte Van Dongen'. muziek recensie louis du moulin Santana: met Carlos Santana (gitaren), Chester Thompson (toetsen), Benny Rietveld (bas), Karl Perazzo (timbales), Raul Rekow (conga's), Rodney Holmes (drums). Jeff Cressman (trombone), Bill Ortiz (trompet), Tony Lindsay (zang), Andy Vargas (zang) Gezien 1/6 in Kenners weten allang: Carlos Santana is op het podium net zo onberekenbaar als het Ne derlandse weer. Wat er ook ge beurt, de Mexicaans-Ameri kaanse meestergitarist volgt toch echt alleen z'n eigen intu- itie. Dus stond het helemaal niet vast dat z'n succesalbum Supernatural volop aan bod zou komen bij zijn al weken uitverkochte concertbezoek van woensdagavond aan Ahoy'. Gelukkig voor de 11.000 fans speelde The Godfather Of La- tin Pop (52) dit keer wel be hoorlijk in op het algemene verwachtingspatroon. Door in derdaad uit te pakken met een handvol nummers van voor noemde plaat die hem sinds vorige zomer weer tot 'hotter than hot' heeft gemaakt. 'Rotterdam' moest het alleen wel doen met de assistentie van z'n negenkoppige band. Ofwel: de 'sterrenhulp' die be slist heeft bijgedragen tot de meerwaarde van Supernatural Carlos Santana. foto anp ontbrak. Waardoor bijvoor beeld de actuele hit Maria Ma ria een duidelijk minder span nende uitvoering kreeg. Dat 'live' op de recente verjonging van het klassieke Santana-ge- luid (met vleugjes hiphop, R &B en stadsrock) werd terug genomen kwam natuurlijk ook door het opdissen van het vele oudere repertoire. Daarbij ging Don Carlos van onder zijn hoed nogal eens te werk als bij zijn vorige Ahoy'-visite eind oktober 1998: met veel 'einde loos' snarengepiel van hem zelf, afgewisseld met (te) lange soli van z'n adjudanten, van wie toetsenist Chester Thomp son niet zélden de meeste eta lageruimte kreeg. Aan preken tussendoor, voor een mooiere, liefdevollere wereld, kwam de 'eeuwig zoe kende' maestro minder toe dan voorheen. Waarschijnlijk deels omdat hij, nu meer me dia-aandacht genietend dan in z'n eerste glorieperiode rond Woodstock (1969), even niet zo nodig hoeft. Deels zeker ook door de toevoeging van Andy Vargas als tweede op de voorgrond opererende zanger naast z'n vaste vocalist Tony Lindsay. Anders dan de setlist ver meldde werd de finale een hapklaar brokje 'goud van oud'. Van Black Magic Woman schakelden Carlos Cie over op Oye Como Va. Waarna bij het toetje Jingo de support act Touré Kunda werd opgetrom meld om mee te swingen. Muy simpdtico en tegelijkertijd een handige verwijzing van Santa na naar Afrika als voorname inspiratiebron. Na afloop wachtte hem in de catacomben een platina exem plaar van Supernatural en maakte Diba Concerts met hem een principe-afspraak voor een snelle rentree, maar dan in het drie keer zo ruime Gelredome in Arnhem. toneel recensie susanne lammers De Zonderlingen door Toneelvereniging De Timdeler. Regie: Hans Schipaanboord Spel: Auke Krispijn, Ronald van Brandwijk, René Bousie e.a. Gezien: 31/5, Leidse Schouwburg. Een .zonderlinge keuze maakt Timdeler met dit stuk. Het gaat niet om het verhaaltje, want dat is buitengewoon dun: jonge man ontmoet zijn toekomstige schoonfamilie. De attractie ligt in de waterval van bizarre type tjes, de geschifte maniakken waaruit die schoonfamilie be staat. Of De Zonderlingen wer kelijk de moeite van het spelen waard is, is lastig vast te stellen. Het moet in elk geval met een maximum aan overdrive ge speeld worden. Maar volledig uit je dak scheuren, dat is niet iedereen gegeven. Ook bij Timdeler houden de meeste spelers het beschaafd. Al te beschaafd om het stuk tot het einde interessant te laten zijn. De familie Zonderling be staat uit een verzameling mis kende genieën die met zijn al len een groot toekomstvisioen koesteren, maar die, tot dat ver- wezelijkt kan worden, zich nu nog even bezig houden met dat waarin ze menen te excelleren: schilderen, dansen, acteren, maar ook biologie en wiskunde. Met die hele chaotische troep wordt de keurige vrijer onver hoeds geconfronteerd en hij zal moeten zwemmen of verzui pen. Ronald van Brandwijk, als de aanstaande, oogt echter iets te veel als een tamme goudvis in een vijver vol tropische exotica. Zijn verbijstering krijgt vooral vorm als stomme verbazing en door zijn rol wordt het stuk meer dan eens te traag. Dat zou nog als een mooi contrast kun nen werken met de knetterge- stoorde familie, maar zoals ge zegd: niet iedereen is even goed in staat de meeslepende gekte ervan af te laten spatten. Auke Krispijn, het ratelende, regelende bemoeialletje, slaagt daar wel in. Zij zet een origi neeltje in de hoogste graad neer, grappig en zelfverzekerd en volkomen thuis in dat ge kantelde universum van de Zonderlingen. Ook Anthon van der Meijden, als de regisseur met de veel te weidse gebaren en de veel te grote bek, en René Bousie, als het wiskundige qua si-brein dat lelijk mislukt is als leraar, springen eruit. Zij dur ven het beest los te laten en het karikaturale uit te leven. Al te gek is het einde. Want eigenlijk was dit allemaal 'niet echt'. Het was maar een droom, van een keurig getrouwde nette meneer, en dat reduceert 'De Zonderlingen' tot vrijwel niets. Al zouden mij, als ik zijn vrouw was, dit soort dromen lelijk ver ontrusten. Wat mist die man behalve fantasie?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19