Een houten Zangeres voor weinig /iterair Paspoort de problemen ladurodam krijgt lini-Rijksmuséum Ravi Shankar (80) op 'Roots-festival' len waar gevecht tegen de elementen Cultuur Kunst 11 Het Orkest komt laat op gang William Byrd: storm en stilte ANDAG 29 MEI 2000 ieer ruzie Zappa's en Festival terdam De Zappa-familie heeft opnieuw een conflict met Holland Festival. Gail Zappa, de echtgenote van de in 1993 I erleden componist Frank Zappa, wiens werk dit jaar centraal at tijdens het festival, heeft de uitgave van een boek met tek- n van haar man verboden. Zij kan zich niet vinden in de tek- n van het boek. In 1980 moest de festivalorganisatie een uit ering van Zappa's werk schrappen na onenigheid over de sten. ladmuziek 'goud' waard hoen Twee pagina's bladmuziek van een symfonie van Beet- ven hebben vrijdag op een veiling bij Sotheby's in Londen i.OOO pond (725.000 gulden) opgebracht. Het gaat om nooit lubliceerde pagina's uit het laatste deel van de Zesde Symfo- die bekendstaat als de Pastorale. De pagina's bevatten tallo- Idoorhalingen en wijzigingen. De koper was een particuliere zamelaar. Een manuscript van de Wals in f mineur van Fre- ic Chopin bracht 162.750 pond (590.000 gulden) op. het festival dat op 23 en 24 sep tember zou plaatsvinden. In het advies voor de Cultuurnota 2001-2004 adviseert de Raad voor Cultuur overigens het fes tival geen structurele subsidie te geven. Volgens de organisatie wil staatssecretaris Van der Ploeg geen 100.000 gulden geven om dat het festival zich niet richt op 'bevolkingsgroepen met een gebrekkige literaire belangstel ling zoals jongeren en allochto nen'. Het evenement spoort daarmee niet met het cultuur beleid. „Het is alsof er een ka mermuziekfestival moet wor den georganiseerd voor slecht horenden of een filmfestival voor slechtzienden", consta teert de stichting Dichter aan Huis. Een boekje met (vertaald) werk van de dichters die zou den deelnemen, komt waar schijnlijk wel op de markt. Wat de gek ervoor geeft internationale poëziefesti- Literair Paspoort 2000 in Haag is door de organisa- afgeblazen. De ministeries Buitenlandse Zaken en OC en de gemeente Den Haag ;n niet genoeg subsidie ge- ia aldus de organisatie, jdens het festival zouden 43 iters uit binnen- en buiten- I werk voordragen in itswoningen die 24 ambas- •urs voor het festival ter be kking wilden stellen. Het val is om het jaar interna- aal of Nederlands/Vlaams, organisatie vreest dat ook ende edities door de afge- ng dit jaar op losse schroe- komen te staan. organisatie kreeg van Den g en het ministerie van OC in totaal 60.000 gulden toe- Volgens directeur F. Si- lis was 2,5 ton nodig voor 'lurodam krijgt er dinsdag minireplica van het Rijks- eum in Amsterdam bij. Het ije wordt ter 'ere van het jarig bestaan van de kunst- ïlling in de miniatuurstad gezet. Hoofddirecteur R. de ïw van de kunstinstelling urgemeester S. Atwal van lurodam zullen de replica ïen. De miniatuurversie het door architect P.J.H. pers ontworpen monumen- pand beslaat een opper- e van zo'n twintig vierkan- leter. et atelier van de miniatuur- is maanden beziggeweest nd en emotie bij Opera aan Zee lie) •en t! Zelfs uit België kwamen ze gistermiddag, de hardcore aanhangers van de Zange res zonder Naam. In het Leidse Volkshuis aan de Apothekersdijk tastten veel bewonderaars in de buidel om op een van de vele Mary Bey-memorabilia de hand te leggen. leiden silvan schoonhoven Aan de veilingbezoekers trok een onafzienbare stoet jurken, rokken en japonnen voorbij, in totaal sloeg veilingmeester Alexander Pechtold 65 kavels af. Zó veel jurken, dat ze per drie stuks tegelijk van de hand gin gen. Het grote aantal werkte drukkend op de marktwaarde: een aantal jurken bracht nog geen vijftig gulden per stuk op. De gratis meegeleverde acces soires (gouden schoenen, oor bellen, posters, gesigneerde singles, lippenstift) verander den daar niets aan. De organisatie van deze vei ling was in handen van Stede lijk Museum De Lakenhal. Daar was tot voor kort een uitgebrei de expositie te zien over het be wogen leven van de volkszan geres, geboren op De Waard in Leiden. De inventaris van de expositie is nadien verdeeld on der de Lakenhal, het Omroep museum en een Limburgse col lectie. Wat overbleef ging gister middag onder de hamer. De opbrengst (na aftrek van kos ten) was bestemd voor de Hart stichting en het Koningin Wil- helmina Fonds. Het Volkshuis zat goed vol. Opvallend veel herenduo's toonden belangstelling voor de nalatenschap van de Koningin van het Levenslied. Maar niet alleen oorringetjes, ook de mannen met de blinkend gou den kettingen waren goed ver tegenwoordigd. Er werd flink uitverkoop ge houden. In het winkeltje, voor aan de veiling, wissel den autobiografieën en video banden voor half geld van eige naar. De liefhebber zonder scrupules kon een vormeloze Zangeres zonder Naam-prul- lenbak verwerven. En wie zijn neus ophaalde voor een Ach- vaderlief-toe-drink-niet-meer- zakdoek zwichtte dan toch voor een plastic Mary Servaes-bol met dwarrelende sneeuw. Toen het bieden begon bleek er meer belangstelling te be staan voor de meubelstukken van de Zangeres dan voor haar onafzienbare garderobe. Veel fans aasden op Mary's goudge- lakte kapspiegel met een bijbe horende siertafel en boden flink tegen elkaar op. Pas bij een be drag van fl 2500,- viel Pecht- old's hamer. Ook voor een vooroorlogse telefoon - goud met marmer - was veel belang stelling. De bijgeleverde vlie genmepper, met een afbeelding van de Zangeres, maakte dit ka vel nog aantrekkelijker. Het antieke Philips-radiotoe stel en Mary's grijsblauw geca pitonneerde sofa (inclusief kunstbloemstukjes) riepen ook de hebzucht van de aanwezigen op. Maar toen kwamen er weer jurken en zakte de stemming in. Een gebroken witte bontjas met glinsterende knopen, waar in naar verluid het Mexico-lied was gezongen, bracht nog vier honderd gulden op voor het goede doel. „Ik heb al alles van de Zange res zonder Naam, ik heb alleen haar zelf nog niet", zei een be zoeker. Wel was er een levens grote replica op paneel (kavel 56). Deze houten Zangeres ging voor weinig van de hand - 500 piek - samen met de bijbeho rende jurk op de afbeelding (lang, paars, lange mouw met lila en zilverkleurige decoratie van kralen, strassteentjes en pailletten. Merk: Kleider zum Verlieben). Een Leidenaar na af loop: „Die had ik wel willen hebben. Maar niet voor dat geld. Het is blijkbaar wat de gek ervoor geeft." amsterdam met het maken van het mini- Rijksmuseum. Vooral het boet seren van de beelden, muurpla ten en ornamenten nam nogal wat tijd in beslag. Verder zijn tegelplateaus, hekwerken, muurankers en lofranden rond en aan het museum met digita le technieken gemaakt. Op de gevel komen twee lcd-scherm- pjes waarop kunstwerken uit het echte museum worden ge toond. Met de komst van het muse um heeft Madurodam de Am sterdamse wijk voltooid. Die bestaat verder onder andere uit het Paleis op de Dam, Konink lijk Theater Carré, de Muntto ren en de Nieuwe Kerk. frangoise ledeboer Als onderdeel van het Holland Festival (HF) is het Amsterdam Roots Festival, dat voorheen een zelfstandig bestaan leidde, sinds een paar jaar de grootste publiekstrekker van het festival. Alleen al het gratis te bezoeken Werelddorp van het 'Amster dam Roots' trok vorig jaar juni 20.000 bezoekers, een aantal dat artistiek leider Ivo van Hove gebruikte om zijn tweede festi val met 46.500 betalende be zoekers als 'doorbraak naar een breder en diverser publiek' te presenteren. De achtdaagse manifestatie van wereldmuziek en wereldmuziek begint vrijdag, een dag voor de officiële HF- opening, met een concert door de legendarische Indiase si tarspeler Ravi Shankar. Shankar is inmiddels tachtig en verwierf in zijn lange carri ère wereldwijd grote faam als de belangrijkste ambassadeur van Indiase klassieke muziek in het Westen. Na zijn kennisma king met Beatle George Harri son in 1966 trad hij met veel succes op tijdens de popfesti vals van Monterey in 1967 en Woodstock in 1969. Maar Shan kar speelde ook samen met de onlangs overleden fluitist Jean- Pierre Rampal en werd zeer be wonderd door de violist Yehudi Menuhin, die hem 'om zijn muzikale genie en menselijk heid' vergeleek met Mozart. Hij betreedt het podium van het Concertgebouw om 20.15 uur met zijn achttienjarige dochter Anoushka, die inmiddels ook een grote naam als sitarspeler heeft. In het Oosterpark wordt voor de derde achtereenvolgende keer het Werelddorp gebouwd. Het publiek kan daar op 4 juni tussen 12.00 en 20.00 uur vier 'dorpen' bezoeken: een Ara bisch, Latino, Oriëntaals en Afrikaans. Artiesten uit deze ge bieden maken er muziek en bo vendien worden in deze 'dor pen' markten met 'exotische' koopwaar, hapjes en drankjes ingericht. In het Latino-dorp is bijvoorbeeld een optreden ge pland van Afro Lata uit Brazilië, een kinderband die muziek speelt op instrumenten ge maakt van afval. Op het hoofdpodium wordt tegelijkertijd een reis over de wereld gemaakt met muziek die varieert van Moldavische melo dieën tot stampende ritmes uit de Pacific. Het accent ligt op nationale en internationale bands waarin muzikanten met verschillende culturele achter gronden samenwerken. Hoog tepunt is het slotconcert van Grupo 2000 onder leiding van Fernando Lameirinhas, de groep die bekendheid kreeg met haar warmbloedige mix van melancholie en swing. De wisselwerking tussen wes terse en niet-westerse muziek staat centraal tijdens drie avondconcerten in De Melkweg die op wisselende tijdstippen beginnen. Tijdens het 'cross over'- concert van 8 juni speelt om 22.00 uur bijvoorbeeld de Praagse band Hypnotix electro- nische dansmuziek in een stijl die een perfect amalgaam is van oriëntaalse melodieën en relaxte dance-ritmes. En India se zigeuners en Spaanse fla menco presenteren zich op 10 juni vanaf 21.00 uur tijdens de 'Night of the Gipsies' gezamen lijk in de voorstelling 'La Raja Flamenca'. Oost-Europa wordt tijdens deze avond vanaf 23.00 uur vertegenwoordigd door de heftige muziek van de Roe meense Fanfare Din Zece Praji- ni en om 24.00 uur door de Hongaarse band van de cym- baalvirtuoos Kalman Balogh. Op Tweede Pinksterdag, de laatste dag van het World Roots, heeft in de Zeilen en foy ers van het Concertgebouw tus sen 13.30 en 16.30 uur het We reld Kinderfestival plaats. Er is ondermeer een optreden ge pland van vijftig jonge voetbal lers van SV Bijlmer, die op een choreografie van Leoni Jansen een ode brengen aan de we- Miriam Makeba sluit het Roots-festival af. reldberoemde Braziliaanse voetballer Rivaldo. Op de slotavond in het Con certgebouw is daar de Zuidafri- kaanse zangeres Miriam Make ba. Als strijdster tegen de apart heid verbleef ze dertig jaar bui ten haar geboorteland, maar in het nieuwe Zuid-Afrika is de nu 68-jarige zangeres actiever dan ooit. Wie van tevoren kaartjes voor het festival wil bestellen kan bellen met de Uitlijn (0900 - 0191); meer informatie is te vinden op internet; website www.amsterdamroots.nl. muziek recensie -n IRDWUK PAULIEN KOOPMANS Noordwijkse festival Bal- aan zee was afgelopen za ag een waar gevecht tegen elementen. Naast de zon kte de harde wind het pia- Hein Hoogendoorn soms lastig om zijn muziekblad zen. Toch gaven vooral de Ivlagen het festival ook ex- eiramatiek, met een natuur- lecor vol wuivende grashal- wapperende kleding en dossen, tflkons aan zee is onderdeel het programma Opera aan dat tot en met 3 juni duurt, lopen zondag traden tij- Diva's aan zee ook twee ten op in hotel Marie Rose, ns Balkons aan zee wer- vijf operafragmenten ge ld in de buitenlucht. Ge- n bij mensen thuis, op het on, terras of in de tuin. Op programma stonden aria's uetten uit Carmen, Romeo iette, West Side Story, Don 'anni en Cosi fan tutte. Ie- fragment duurde ongeveer tig minuten. :t festival begon aan de Ko- in Astrid Boulevard en ver- :ste zich steeds naar een ende locatie. Bedoeling was allerlei mensen meegelokt len worden: operaliefheb- maar ook strandgangers bevallige passanten, irig jaar was Balkons aan ïen groot succes met onge- tweehonderd bezoekers, lar is de opkomst aanzien- ager. Behalve aan het on- nige weer komt dat door ;ebrek aan informatie. Voor bezoekers blijkt de eerste Huis aan zee - moeilijk eenden, is geen bewegwijzering, in programma-overzicht ont- Iso^en huisnummers en Car- wordt niet opgevoerd aan oor- maar aan de achter van het huis. Gevolg is dat publiek vooral bestaat uit susanne lammers Concert. Werk van Sjostakovitsj, Dvorak Martinu door Het Orkest o.l.v Alexander Vakoulsky. M.m.v. Theodora Geraets en Kees Hulsmann Gehoord: 27/5, Stadsgehoorzaal, Leiden. Een brutale naam: Het Orkest. Alsof nadere uitleg overbodig is. Het Orkest is groot, een ruim bezet symfonie-orkest. Het merendeel van de leden speelde eerder in onder ande re het Nederlands Studenten Orkest en het Nationaal Jeugd orkest. Het Orkest bestaat dus niet uit beroeps, maar het is ook niet bang voor pittig re pertoire. Op het programma zater dagavond stonden twee Tsje chische componisten, Antonin Dvorak en Bohuslav Martinu, en de Rus Dmitri Sjostakovitsj. Het Orkest stelt zich voor met de feestelijke ouverture 'Car naval' van Dvorók. Ondank de wel erg forse bezetting is de klank aanvankelijk een beetje dof, maar langzaam wordt er glans in gestreken door de vio len. De elegante 'romance voor viool en orkest', ook van Dvo rak, een weemoedig, zwijme lend lied voor viool met een liefkozende orkestbegeleiding, valt een beetje tegen door het iets te routineuze spel van so liste Theodora Geraets. Zij heeft een warme toon, maar de echte bezieling ontbreekt. Met beduidend meer enthou siasme vertolkt ze, samen met Kees Hulsmann, het Dubbel concert voor twee violen en orkest van Bohuslav Martinu. Maar daar is het samenspel tussen solisten en orkest weer niet optimaal. Het Orkest en zijn solisten willen iets totaal anders en dat wreekt zich. De tomeloze energie en de jakkerende vaart die Hulsmann en Geraets ten toon spreiden, contrasteert met de aarzelende bedacht zaamheid waarmee dirigent Vakoulsky Het Orkest zijn par tij te berde laat brengen en daardoor krijgt het werk geen eenheid en dus geen beteke nis. Hoe fraai die bedachtzaam heid óók uit kan pakken, blijkt pas bij de vijfde symfonie van Sjostakovitsj. Vakoulsky kiest ook hier voor e'en weloverwo gen aanpak, waarin elk nootje de ruimte krijgt die het ver dient en elke stemming breed onder de aandacht wordt ge bracht. Hier ligt de liefde van Het Orkest. Met een voorbeel dige transparantie en helder heid en voortreffelijke soli wordt Sjostakovitsj alle eer aan gedaan. De zelfbewustheid die uit zijn naam spreekt, maakt Het Orkest in dit werk zo zeer waar, dat je bijna vergeet dat het hier geen professionele muzikanten betreft. muziek recensie Romeo en Julia worstelen tijdens Balkons aan zee niet alleen met hun onmogelijke liefde maar ook met de elementen. foto dickhocewoninc operaliefhebbers die van zoe ken houden. Desondanks zijn veel bezoekers vol lof over Bal kons aan zee. De sfeer is infor meel, minder deftig dan in de schouwburg. Elly Hogeveen uit Noordwijk: „Het is leuk om even te kunnen ruiken aan verschillende ope ra's: Dat stimuleert om ook naar andere voorstelling te gaan." Ze voegt daaraan toe: „Ik vind het bijzonder dat Bal kons aan zee in Noordwijk wordt georganiseerd. Normaal fiets ik alleen langs deze huizen, nu kun je er een kijkje nemen." En hoewel Jeanet de Vries uit Leiden eigenlijk een Bach-lief- hebber is, geniet ze met volle teugen van de operafragmen ten. Ze is enthousiast over mez zosopraan Marta Blom (onder andere Romeo et Juliette), maar ook over sopraan Caroline Er- kelens (Carmen) en tenor Wil lem-Jan van Deuveren. Deze nog vrij jonge deelne mers aan Balkons aan zee heb ben allen een conservatorium- achtergrond en werken inmid dels als professionele operazan gers. Tijdens de fragmenten waaien hun stemmen soms weg door de harde wind. Dit is vooral het geval bij Romeo et Juliette (uitvoering van Gou nod). Daar staan de luisteraars in de luwte van Huize Eiken loof, terwijl de solisten op een hoger gelegen duin hun plaats hebben ingenomen. Toch blijken Marta Blom en Willem-Jan van Deuveren vol doende volume te bezitten om het natuurgeweld aan te kun nen. Sommige luisteraars krij gen tijdens Romeo et Juliette vochtige ogen van de combina tie wind en emotie. „Het is prachtigfluistert een bezoeker tevreden, terwijl een paar kinderen giechelen om de zangpartijen. Zij zijn duidelijk nog niet aan opera ge wend. lidy van der spek William Byrd Vocaal Ensemble o.l.v. Nico van der Meel, met o a de Mis van Frank Martin Gehoord 28/5, Pieterskerk, Leiden Het concert dat het William Byrd Ensemble gis termiddag gaf in de Pieterskerk stond in het te ken van storm en stilte. De wind raast om de kerk en jakkert aan de vensters. Binnen zingt William Byrd van de grote stilte. En elke keer dat het koor even ophoudt te bestaan na een lange zoemende toon, huilt de wind zijn woeste lied. Het heeft een wonderbaarlijk effect. De pianissimo's van het koor, en dat zijn er heel veel, zijn van een zwevende transparante zachtheid. Die donzige lichtheid, waar je als luis teraar in absorbeert, is voor de pauze constant aanwezig. Natuurlijk ontstaan er fortissimi, maar ze zijn er slechts om die onwaarschijnlijke, me lancholische donzigheid te accentueren. Het dubbele 'Warum, warum' in Brahms' grote klaaglied is daar een treffend voorbeeld van. Het tweede warum valt in een dikke sneeuw laag. Soms laat Nico van der Meel de zijden lij nen wiegen zoals 'und dir auf der Harfe danken, mein Gott' in Mendelssohns Psalm 43. Alsof een engel op en neer langs de harp scheert. Eenzelfde effect sorteert William Byrd in Hugo Wolfs 'Letzte Bitte', waarin een dodelijk verwonde strijder wankelt. Ook hier is de droeve neergang bijna, zichtbaar. In de Mis voor dubbelkoor van Frank Martin is er meer sprake van een indrukwekkende balans tussen evocatieve uitslaande woorden als Gloria, Laudamus, Credo, Crucifixus, en woorden die eerbied en bede afdwingen qui tollis peccata mundi' (die de zonden der wereld wegneemt) of dona nobis pacem' (geef ons vrede). Wellicht had het dubbelkoor zich wat meer in een halve cirkel kunnen opstellen om het contact optimaal te houden. Akoestiek en stormvlagen maken communica tie er niet gemakkelijker op. In het 'Et resurrexit' trekt het koor zingend met een enorme opwaart se kracht Jezus uit zijn graf. Van der Meel bindt de strijd aan met de wind in een stormachtig Hosanna in den hoge. De kleuren van het Wil liam Byrd zijn als een schitterend romantisch 19e-eeuws schilderij: transparant en mystiek, licht in donker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 25