'Ik had me meer moeten aanpassen' Ceremonie van een onvolmaakte schoonheid Cultuur Kunst Urbanus flauwe grappen, smaakvol opgedist Concerto Palatino: juweeltje Pogoën met De Heideroosjes De witte prijs' voor Van Kcoten pen haag „Als kind had ik nooit kunnen dronen dat ik hier binnen zou staan", zei Kees van Kooten gisterniddag. Maar hij stond er, op het podium zelfs, van Sociëteit DtWitte aan het Plein. De 58-jarige Haagse schrijver kreeg er d< Littéraire Witte Prijs 2000 toegekend, voor zijn verhalenbunde'Levensnevel' uit 1999. Eerder ontvingen onder anderen Heli Haasse, Helga Ruebsamen en Jan Siebelink de prijs. De tvveejiarlijkse prijs be staat uit een legpenning van de Haagse beeldbuwster Thea IJ- lens-Schipperheijn en 2500 gulden. Hij is besfcmd voor letter kundig werk van een Haagse schrijver of over en Haags onder werp. „Van Kooten heeft op alle gronden aan de regel vol daan", aldus Han Bruin, voorzitter van de juryDe jury prees de schrijver onder meer om zijn 'perfecte taal- enstijlbeheersing' ;n 'vlotte weergave van gesprekken'. foto cpd \nneli Vermeer signeert bij Sylvester iepen De Leidse schrijfster Anneli Vermeer le6t voor en sig- leert vanmiddag van 16.00-18.00 uur in jeugdbekhandel Syl vester haar jeugdboeken 'Het land achter de begen' en 'Zomer- and'. Vermeer woont al bijna 30 jaar in Leiden ;n geeft les in 'ranse literatuur. Ze is dol op verhalen vertellet en schrijft al van kinds af aan verhalen en gedichten. Haar biekervzijn be doeld voor kinderen vanaf 6 jaar en gaan over toesjka en War- a. De twee meisjes wonen onderaan een heuvein een boerde- ij in Frankrijk waar ze allerlei avonturen belevei. Vermeer ver werkt in haar boeken de herinneringen aan haa eigen kinderen :n kleinkind. Boekhandel Sylvester is te vinden tan het Rapen- lurg 17 in Leiden. Leidse dichter Pfeijffer in de Surcht eiden Voor het eerst sinds zijn debuutbundel Van de vierkan- e man' (1998) is de Leidse dichter en kenner vai het (oud-) rieks Ilja Leonard Pfeijffer te zien en te horen ii Leiden. Naast ?en nominatie voor de VSB-poëzieprijs, won Pftjffer in 1999 de Buddingh-prijs voor het beste poëziedebuut.Meerlandicus Chomas Vaessens voert in de tuinzaal van Sociëeit de Burcht ien gesprek met de dichter, die in de media wed geprezen om ijn ruimhartige vocabulaire en breeduitwaaienle zinnen. De )ijeenkomst in de Burcht aan de Burgsteeg 14 isop donderdag !5 mei en begint om 20.15 uur. theater recensie wunand zeilstra Voorstelling: 'Ik ben een plastiek zakske'. programma van en door Urbanus Ge zien: 23/05, schouwburg Leiden Aldaar nog te zien: vanavond „Hoe langer dat ik wacht, des te beter de grap wordt." Dat zegt Urbanus maar liefst tot twee maal toe, als een reactie op één van zijn vele, vele moppen even uitblijft. Zijn de grappen dan zo moeilijk?! Welnee, een ieder die Urbanus kent, weet wel beter. Soms zijn ze zo simpel of zo flauw dat je even na moet den ken alvorens je de pointe in de opmerking kunt vatten. Zo pro beert hij bijvoorbeeld een his torische persoon uit te beelden. Hij kondigt dat aan en roept een paar keen 'ik leg een boon apart, ik leg een boon apart'. Omdat hij daarvoor over Water loo sprak, heb je enkele secon den nodig om de achternaam Vaak komt hij heel flauw uit de hoek. Het valt niet te ont kennen. Maar dan wel op een zeer karakteristieke wijze die in de loop van al heel wat jaren vele vaste fans heeft opgele verd. Zijn aanpak combineert als het ware de clowneske aan kleding van André van Duin (hij draagt bijvoorbeeld bij aanvang een helm met twee afwasbor- stels) met de mopgerichte ver halen van Herman Finkers (de ene droogkomische redenering volgt op de andere). Toch houdt ook eigenlijk deze verge lijking geen stand, Urbanus is immers een genre apart. En alle flauwiteiten worden smakelijk opgedist. Wat opvalt, is dat de meesten van zijn Nederlandse collega's zich veel directer tot het pu bliek richten en doelbewuster reacties uitlokken. Urbanus is beduidend minder interactief en houdt alleen bij de timing van zijn verhaaltjes zichtbaar rekening met zijn publiek. Soms zijn er zelfs liedjes, hoe wel dat in zekere zin al een te groot woord is. Meestal gaat het om een grap die op (minimaal Senegalees avontuur Klashorst kostte ongeveer een ton Waarom het mis ging in het islamitische Senegal vraagt Peter Klashorst zich nog steeds af. „Ik had mijn gedrag misschien meer moeten aanpassen aan het stiekeme ge doe daar." De Amsterdamse kunstenaar, die met zaak waarnemer Gert Meijerink een geslaagde vlucht naar buurland Gambia ondernam, praatte hierover gisteren veilig in 'zijn' Gallery Donkersloot. amsterdam francoise ledeboer Het tweetal arriveerde gister ochtend om vijf uur op Schip hol na een verblijf en 'reddings operatie' die volgens Klashorst zeker zoveel kostten als 'een auto'. Het exacte be is nog niet uitgerekend, maar hij erkende dat een ton een realistische schatting is. Klashorst verdween eind april voor drie weken in de gevange nis in de Senegalese hoofdstad Dakar op verdenking van gele genheid geven tot prostitutie, aanzetten tot losbandigheid en het vervaardigen van obscene afbeeldingen. Meijerink en vijf vrouwen, waaronder Klashorsts vriendin Fatima, werden ook aangehouden maar weer spoe dig op vrije voeten gesteld. De zaakwaarnemer moest zijn pas poort inleveren en mocht in af wachting van de rechtszaak het land niet verlaten. Fatima ver blijft nu ook 'in een buurland', aldus Klashorst gisteren, maar om veiligheidsredenen wilde hij geen nadere inlichtingen over haar verblijfplaats geven. Caro line Herweijer van Gallery Don kersloot, tevens advocaat en procureur, heeft inmiddels in Nederland een visumaanvraag voor haar ingediend. De galerie in de P.C. Hoof- straat, gespecialiseerd in werk van onder meer Peter Donker sloot, Herman Brood, Rob Scholte en After Nature-kunste naars als Klashorst, was giste ren geheel vol gehangen met zijn tekeningen van Afrikaanse schoonheden. Onder het toe ziend oog van vele naakte bor sten, heuppartijen, al dan niet in 'openhartige' erotische po ses, sprak Klashorst er zijn ver bazing over uit dat deze 'zoge naamde pornotekeningen' en zijn films door de Senegalese autoriteiten als aanstootgevend werden ervaren: „De politie heeft vervolgens een zaak ge maakt door zelf aan dit materi aal glijmiddelen, condooms en pomobladen toe te voegen." Over de aanklacht dat hij ook zou hebben aangezet tot prosti tutie was hij kort: „Hoe moet je dat in vredesnaam doen? Ik zou dat niet weten. Ik was in Sene gal alleen op zoek naar inspira tiebronnen in Afrika zoals ook Matisse dat heeft gedaan. Als kruispunt van de Afrikaanse, is lamitische en westerse kunst vond ik Senegal daarvoor een geschikt land." Dat zijn buren hem zouden hebben aangegeven omdat hij overlast zou hebben veroor zaakt door de toeloop van jonge vrouwen, noemde hij ongeloof waardig: „De buren waren juist altijd welkom en kwamen gere geld over de vloer als er werd gegeten, ook de kinderen. Mijn huis was in de eerste plaats een zoete inval voor vrijdenkers, net zoals mijn Amsterdamse atelier. Daar ontvang ik ook altijd ie dereen, van professor tot zwer ver." Na zijn verblijf in de Senega lese cel ('Bepaald geen hotel uit de gids') en zijn slechte ervarin gen met de Senegalese rechts gang, zat er volgens Klashorst niets anders op dan zonder paspoort te proberen het vege lijf te redden. Dat lukte zonder medeweten van de Nederland se ambassade via een sluiprou te die de kunstenaar ironisch omschreef als 'een leuke safari- I „Ik was in Afrika alleen op zoek naar inspiratiebron nen." foto wfa/ gerunde de geus tocht langs pittoreske Afrikaan se dorpjes', waarbij onderweg geregeld steekpenningen aan controlerende politiemensen werden betaald. „Zie dat als een vorm van ontwikkelings hulp." De kunstenaar hoeft niet te vrezen dat hij door Nederland wordt uitgewezen aan Senegal omdat tussen beide landen geen uitleveringsverdrag be staat. Hij hoopte gisteren van harte dat hij van hier uit nog iets kan doen voor de vele vrienden die hij in de gevange nis heeft gemaakt: „En ik yind Senegal nog steeds zo'n leuk land dat ik zelfs hoop dat ik er ooit nog gewoon kan terugke- gearrangeerde) muziek is gezet. In de afgelopen jaren is Urba nus niet vaak te gast geweest in de schouwburg. Dus was het tijd dat hij weer eens te zien zou zijn. Je krijgt echter wel meteen een overdosis: „Urba nus, je bent een uur te laat." „Ik zat vast achter een boer met een tractor." „Ja, maar gisteren was je een liur te vroeg." „Ja, toen zat ik. vast achter een Fer rari." Een hele avond voortdurend dit soort grappen - het is voer voor de liefhebbers. Generale Bank Prijs wordt weer AKO Prijs De Generale Bank Litera tuurprijs wordt dit jaar na een sponsorwisseling omge doopt in AKO Literatuur Prijs. Daarmee keert de naam die de belangrijke prijs tussen 1987 en 1997 droeg, weer terug in boekenland. AKO, van oorsprong de af korting van de Amsterdamse Kiosken Onderneming, is de naam van een keten kan toorboekhandels in onder meer NS-stations, waar over het algemeen populaire boe ken worden verkocht. Vol gende maand begint AKO met een webwinkel met een groter en meer literair assor timent. Het sponsoren van de literatuurprijs past daar volgens het bedrijf goed bij. Aan de prijs blijft een be drag van, 100.000 gulden ver bonden. In september wordt een eerste lange lijst boeken bekendgemaakt, op 8 okto ber volgt een lijstje met zes genomineerde boeken, waarna op 29 oktober in het tv-programma De Plantage de winnaar bekend wordt. Nederland kent nog een andere belangrijke boeken prijs, de Libris Literatuur Prijs, die onlangs werd uitge reikt aan Thomas Rosen- boom. Deze trofee is in 1993 ingesteld. Verwarrend is dat dit gebeurde door hel be stuur dat in 1986 ook de AKO-prijs in het leven had geroepen. Na het neerleggen van de functies werd een nieuwe organisatie opgericht met de pieuwe prijs. Sinds dien kent Npderland een lente- en een herfstboeken- prijs. De twee trofeeën zijn vrijwel identiek wat betreft prijzenbedrag, lengte van de lijsten enzovoort. De AKO- prijs wordt echter ook voor non-fictie gegeven, de Libris- prijs niet. Bonsai, aikido, origami. In het ka der van vier eeuwen betrekkingen is 2000 uitgeroepen tot Japan jaar. Een uitgelezen moment om een aantal typische Japanse cul tuuruitingen eens kort onder de loep te nemen. In aflevering 8: Ja panse theeceremonie. De Japanse theeceremonie is een so ciale gebeurtenis en heeft plaats in een speciale theeruimte. Deze ruimte en haar omgeving worden zovéél mo gelijk ontdaan van versierselen en in vloeden van buitenaf. Dit is een Zen voorschrift: de 16de eeuwse boed dhist Senno Rikyu heeft de theeceremo nie ooit aan de zen-filoso fie verbon den. „Gast heer en gast zuiveren zich zelf door hun handen, voe ten en gezicht te reinigen. Vervolgens lo pen ze over een pad naar de ceremo niële ruimte. Dat geeft hen tijd en gele genheid om zichzelf te ontdoen vari status, klasse, rijkdom of armoede. Ze doen uiteindelijk zelfs afstand van hun naam en gebruiken een pseudo niem", vertelt de Japanse Kimiko Ka- wabata die in Leiden woont. Belangrijk in de ceremonie is de on volmaakte schoonheid. Altijd moet er iets ontbreken. Een theekommetje is niet precies rond, het pad is niet hele maal schoon, een balk is nooit precies recht. Eenmaal binnen nemen gast heer en gast hun vaste plaats in. Een bloem en één schilderij - twee streken op een doek die bijvoorbeeld een boom symboliseren - of één kalligra fie sieren de overigens sobere ruimte. Kawabata: „De aanwezige partijen bejegenen elkaar met het grootst mo gelijke respect. De gastheer overhan digt het theekommetje. De gast neemt deze aan, bedankt en draait vervol- B nodigdheden voor de Japanse theeceremonie. foto henk bouwman gos de mooiste kant naar de gever to. Pas dan proeft hij de thee." Ht ultieme doel van de theeceremo- ni- is het creëren van harmonie in je eijen ziel. Om dat te bereiken is aller- eest harmonie van de zintuigen ver eis. Harmonie van het gevoel wordt beeikt door het heel bewust voelen - vai het theekommetje. Een kom is eei kom en niets anders. Kawabata wi>t op het verschil met de Neder- larise cultuur.Als een Nederlander bijoorbeeld een bloem ziet, wil hij eest weten hoe die heet of van welke fanilie deze is. Nederlanders zeuren man door. Eei Japanner ervaart meteen de schoonheid van de pracht van de bloem. Niets meer en niets minder." De harmonie van geur verkrijg je door het ruiken van de thee en de smeu lende houtskool, die wordt gebruikt om het water te verwarmen. De har monie van het geluid komt voort uit het ruisen van de wind en het geluid van kokend water. De gastheer ziet het als een uitdaging om het water op zo'n temperatuur te houden dat het zo mooi mogelijk klinkt. „Een tjilpend geluid", aldus Kawabata. Tegenwoor dig bestaat er in Japan zelfs een houtskoolindustrie, die zich speciaal op de theeceremonie richt. „Tenslotte is er de visuele harmonie", vertelt de Japanse. „Die wordt bereikt door Japans papier voor de raamope ning te hangen, waardoor een zachte lichtval wordt gecreëerd." Als aan alle eisen is voldaan bereikt men in deze vier uur durende ceremonie uiteinde lijk de harmonie van de ziel en wordt men één met de natuur. Belangstellenden kunnen op 27 au gustus zelf kennis maken met een Japanse theeceremonie in de Leidse Hortus. Er moet vooraf worden ge reserveerd bij de Volksuniversiteit K &0, tel. 071-5141141. casper wichers muziek recensie lidy van der spek Concerto Palatino (Bruce Dickey en Doron Sherwin, zink. Charles Toet, Wim Becu en Oele Anderson, trombone), m m v Liuwe Tamminga. orgel Gehoord 23/5. Pieterskerk, Leiden. De Engelsman John Evelyn betreurt in zijn dag boek uit 1622 de cornetto die uit de mode raakt: 'Dit instrument, waarop de Engelsen excelleer den, is geheel van het toneel verdwenen. Er be staat geen magnifieker geluid dan een Intrada op cornetten en trombones bij het begin van een feestelijke bijeenkomst aan het hof. Gelukkig zijn deze blaasinstrumenten in 1987 opnieuw geïn troduceerd door 'Concerto Palatino'. De vaste kern van dit consort bestaat uit twee cornetten, drie trombones en een (kist)orgel. De organist Lieuwe Tamminga pendelt gezwind tus sen kistorgel en Hagerbeer. Tamminga, gespecia liseerd in 16de en 17de-eeuwse orgelliteratuur, opent het concert met een Toccata van Annibale Padovano. Hij gebruikt hier een volumineuze en rijke registratie. Een magnifiek geluid! De cornet, ook wel zink genoemd, is de voorloper van de trompet. De klankkleur van de twee zinken ver schilt van elkaar. De 'eerste' is omfloerster, wat lager van klank dan nummer twee. Met de drie schuiftrompetten vormen zij het 'Concerto di cornetti e tromboni', het geliefde muziekgezel schap' van weleer. Hun gezamenlijk coloriet is stralend mooi. Carlo Farina's dansen, Paduana en Gagliaia zijn juweeltjes. De lange melodielijnen zijn gerat fineerd harmonisch opgebouwd. Hoog en laag liggen een heel eind uit elkaar. In de twee Canzo ni 'in risposta' van Viacfana wisselen steeds twee blazers korte berichtjes uit met een tweede stel instrumenten, komisch en ijzersterk. De Capriccio van Frescobaldi speelt Tamminga op het Van Hagerbeerorgel in vele toonaarden en wisselende registraties glansrijk. Plechtig en stemmingsvol klinkt de donkere trombone 'Eripe me, Domine' van Chriétoph Strauss, waarop de vier andere instrumenten om beurten dezelfde frase in hun eigen kleur blazen. Ze jongleren met de melodie. In de laatste Canzon van Samuel Scheidt lijkt de lage trombone een kruising tus sen tuba en fagot. Een concert in een feestelijke, historische sfeer, die de Pieterskerk terugplaatst in de 16de eeuw. muziek recensie lesley grieten Concert: De Heideroosjes flashback to Ramones, 23/5, Bacchus, Leiden. Punk en commercie. Ooit wa ter en vuur. Voor de echte die hards nog steeds geen combi natie, maar de anders zo maat schappijkritische band De Heideroosjes neemt het niet zo nauw. En daarom speelden de Limburgse punkers gister avond in het studentikoze grand-café Bacchus hun Marl boro Flashback. Gehuld in de juiste strakke zwarte leren jas jes stortten ze zich op het werk van hun helden de Ramones, de legendarisch Amerikaanse punkband uit de jaren zeven tig. Vanwege de door de spon sor opgelegde leeftijdgrens van 18 jaar mocht de fanatieke, jongere aanhang niet naar bin nen. Maar het wel aanwezige publiek kwam duidelijk voor de band en had er duidelijk ook zin in. De in Bacchus veel- geziene overhemden waren in geen velden of wegen te be kennen. De gangbare dressco-^ de was een spijkerbroek met een verwassen T-shirt. De keuze van de félle anti roker zanger Marco Roelofs en zijn mannen om te kiezen voor samenwerking met een multi national mag vreemd zijn, op het concert zelf viel niets af te dingen. Op een van de twee(!) enorme speakers van de gita rist geeft een scorebord het aantal nog te spelen nummers aan. Wel zo makkelijk, want 'als de Ramones ergens om be kend stonden, dan is het wel het enorme aantal nummers die zij in een optreden wisten te spelen. Niet alleen handig om te tel bij te houden, maar ook om de nummers enigzins van elkaar te onderscheiden. De Ramones vonden het ge bruik van vier akkoorden meer dan genoeg en arrangeren was niet aan ze besteed. Altijd vooraf gegaan door een 'One Two Three Four' start de drummer met 'boem, tak, boem, tak'. Meteen daarna spelen bassist en gitarist om het hardst. Met de benen zover uit elkaar dat de instrumenten de grond bijna raken spelen ze de simpele, strakke riffs. De band is onvermoeibaar, net als de kluwen pogoëndc mensen voor het podium. Tij dens de coupletten rent ieder een enthousiast op elkaar in. Tijdens de refreinen gaan alle neuzen en gebalde vuisten richting Roelofs. Met een ge vaarlijke blik en een voet om de geluidsbox blaft hij de tek sten de zaal in. 'Rock 'n' Roll Highschool', 'Now I wanna sniff some glue' en 'We're a happy family', alle klassiekers komen voorbij. De waterfles van het podium wordt gebroe derlijk gedeeld. Tijdens een van de laatste nummers surft Roelofs met op een gitaarkoffer een klein stuk je over het publiek om zich vervolgens voorover in de ar men van zijn fans te storten. Punk en commercie blijft een rare combinatie, net als crowdsurferi, in grand-café Bacchus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21