'Pokémon is occult en
dus werk van de duivrf
Geloof Samenleving
I
Geld zou de mogelijkheid moeten hebben te sterven
ZATERDAG 20 MEI 2000
VANDAAG
20
Vandaag 474 jaar geleden, op 20 mei 1526, be
gon in het Zwitserse Bazel een hooglopende ru
zie tussen katholieken en hervormden, die be
kend werd als 'het dispuut van Bazel'. De
Zwinglianen en Lutheranen met onder meer Oecolampa-
dius, kregen het aan de stok met de Duitse katholieke the
oloog Johannes Eek, die 440 artikelen tegen Luther opstel
de. Eek was hoogleraar in Ingolstadt en had in 1519 Luther
in een debat zover weten te krijgen, dat hij voor hem ge
vaarlijke uitspraken deed over de onfeilbaarheid van de
paus en concilies.
Op een 20-ste mei in 1444 overleed de heilige Franciscaan
se volksprediker Bernadinus van Sienna.
21
Vandaag 1663 jaar geleden, op 21 mei 337 stierf
de eerste christelijke Romeinse keizer, Con-
stantinus, of Constantijn I de Grote. Hij werd
pas op zijn sterfbed gedoopt omdat hij, volgens
christelijke geschiedschrijvers, als christen geen legers
mocht aanvoeren en recht spreken wanneer hij daarmee
mensen de dood instuurde. Er zijn ook historici die wijzen
op de keizers voorliefde voor de zonnecultus van Sol In-
victus. Ze willen daarmee aangeven dat Constantiins late
doop niet alleen aan de beperkingen van het kerklidmaat
schap heeft gelegen.
Op 21 mei wordt door katholieken ook de feestdag gevierd
van de vijfde-eeuwse heilige Ierse monnik en stichter van
kloosters, prediker en zeevaarder, Brandaan. Naar hem is
de vuurtoren Brandaris op Terschelling genoemd.
Inburgeringscursus Ghanese dominees
Amsterdam In Amsterdam-Zuidoost begint dinsdag een inbur
geringscursus voor Ghanese kerkelijke voorgangers. Die moet
hen helpen om de Nederlandse taal en samenleving beter te le
ren kennen en hun achterban beter over inburgering te infor
meren. De cursus kwam tot stand op advies van het Bureau
Nieuwkomers Amsterdam-Zuidoost. Het is volgens PvdA-wet
houder Schings belangrijk dat de Ghanese predikanten die vol
gen, omdat zij niet alleen een kerkelijke functie hebben, maar in
hun gemeenschap ook een aanspreekpunt zijn bij sociale en
economische kwesties.
Oqd-bisschop Canterbury overleden
londen De voormalige aartsbisschop van Canterbury Donald
Coggan is woensdag op 90-jarige leeftijd overleden. Dat maakte
een woordvoerder van de Anglicaanse Kerk gisteren bekend.
Coggan bekleedde het hoogste ambt in de Anglicaanse Kerk van
1974 tot 1980. De huidige aartsbisschop van Canterbury, Geor
ge Carey, prees Coggan als een bezielde pastor en een toegewij
de aartsbisschop. Lord Coggan zal volgens Carey vooral herin
nerd worden als drijvende kracht achter de nieuwe Engelse bij
belvertaling en de herziene editie daarvan.
Synodebestuur bang voor scheuring
utrecht Stuurt het Comité tot Behoud van de Nederlandse
Hervormde Kerk niet blindelings op een kerkscheuring aan,
vraagt het hervormd synodebestuur (moderamen) zich af. Het
waarschuwt het Comité voor de gevolgen van 'demagogische'
en 'onzorgvuldige' berichtgeving over het Samen-op-Wegpro-
ces. Het moderamen reageert met de brief op een 'rekest' van
het Comité, dat tijdens de derde bezinningsdag op 11 maart
werd verspreid. Daarin zegt het Comité geschokt te zijn, dat de
hervormde synode principiële bezwaren tegen het SoW-proces
niet had gehonoreerd. „Wij willen geen revolutie of afscheiding,
maar trouw blijven aan het fundament dat God aan Zijn kerk
heeft gegeven", aldus het rekest.
Concert in jubilerende parochie
leiden In de 75-jarige parochiekerk aan de Herensingel 3 in
Leiden speelt zondagmiddag het trio Opera in Concert. Het is
een van de activiteiten ter gelegenheid van het jubileum van de
Sint Jozefparochie. Opera in Concert bestaat uit Judith Ellis (so
praan), Piet Maas (tenor) en Koos Pieëte (piano). Het concert
begint om drie uur, de toegang is gratis.
Ex-gevangenen in Alphen
alphen aan den run De interkerkelijke Prison Ministry Belgium,
een groep van ex-verslaafden en ex-gevangenen, is zondag te
gast in een speciale samenkomst van de Nieuw Leven Evangelie
Gemeenschap in Alphen. De dienst wordt gehouden in de aula
van het Scala College aan de Diamantstraat 31 en begint om
10.00 uur.
BEROEPINGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen: te Putten (wijk 4), H.J. Stoutjesdijk te Nijkerkerveen.
Aangenomen: naar Steenwijkerwold, E. van Veen te Nijeveen.
De rage rond Pokémon leidt tot een ongekende gekte,
die in Japan al vijf jaar duurt. Uitzonderlijk, maar vol
gens veel evangelische opvoeders verklaarbaar. Want
volgens hen is de wereld van Pokémon niet onschuldig,
maar occult en dus letterlijk uit den boze.
welijks verrast zijn fa
dood van een jongetje v
die op 4 mei in Romeli,r
halVnn int»! Hii hoH a
lli
Mewtwo, een van de 151 Pokémon-figuurtjes, waarin sommige christenen de duivel zien.
leeuwarden wim schruver
Het blad van de Evangelische
Omroep, Visie, kon om het tu
mult rond Pokémon in evange
lisch Nederland niet heen. On
langs stond in Visie veiligheids
halve een artikel, waarin louter
de standpunten op een rijtje
waren gezet. Met aan het eind
de belofte dat later een uitge
breider verhaal volgt.
Niets aan de hand, vindt de
ene ouder. Er is wel goede be
geleiding geboden, want de
kaartjes mogen natuurlijk niet
tot ruzie en hebzucht leiden.
Aan de andere kant staan op
recht bezorgde mensen die we
reldwijd van kansels, in bladen
en op internet roepen: pas op,
de duivel is bezig onze kinderen
te beïnvloeden.
Pokémon (voluit pocketmon
sters) zijn in wezen niet anders
dan demonen, zo geloven ve
len. Duidelijk voorbeeld is de
slechterik Kadabra. Hij heeft
een ster op zijn voorhoofd en
drie bliksemschichten op zijn
i buik Die ster, zo wordt gezegd,
J is een satanisch pentagram en
I die drie tekens lijken niet voor
I niks op de symbolen van de
I SS'ers: ze staan voor satan.
De spelkaartjes zitten vol be-
o denkelijke energiesymbolen,
legt het evangelische blad Cha
risma de lezers uit. Met helder
ziendheid en andere krachten -
zoals het uitstralen van hoofd
pijn - kunnen anderen klein ge
kregen worden. Het kwaad
wordt daarmee wel bestreden,
maar zo wordt in feite de duivel
met Beëlzebub uitgedreven, zo
is de overtuiging.
En wat te denken van de ge
baren die sommige wezentjes
op de kaarten maken: duim en
pink of wijsvinger omhoog. Het
teken van de ram, vertelt Cha
risma. Bovendien is er de ban
waarin het spel kinderen
brengt. „De manier van spelen
van de kinderen valt zeker on
der de categorie afgoderij. Kin
deren kunnen nergens anders
aan denken."
Op internet staat Pokémon
als zoekterm in de top 5 van
meest gezochte onderwerpen.
Inmiddels levert de zoekvraag
ook veel sites op van mensen
die waarschuwen voor de in
vloed van de beestjes, die er in
de knuffelversie zo schattig uit
zien. Zo is het gegeven dat Po
kémon al zo lang een rage is,
voor velen op het net een be
wijs dat er sprake is van een ho
gere macht.
De ouders die satan aan het
werk zien, zullen dan ook nau-
balkon viel. Hij had d
naar de Pokémon tv-seri 'Xe
ken en daar gezien dat
te voorbeelden
als ze zich daar maar
centreerden.
De kaartjes worden
door het Amerikaanse
Wizzards of the Coast,
der kaartspellen als 'Ma ^0
gatering' op de markt
Dit spel bestaat duidelijl
dan niet serieus bedoel
culte symbolen. Somml
Iers roepen geesten op
ken bezweringen uit.
tegenstanders van Po
zegt dat al meer dan geni
De vereniging Bijbel
derwijs in Amersfoort In
speciale folder gemaakt,
gewaarschuwd wordt i
Pokémon een schijntveti
invloed door het shintoi
Japan, wordt
„De 'winnaars' worden e
peerd als leiders en de jen
zers' als mensen die zin g.1
138
«dg
van het leven kwijtraken
De Pokémongekte lijh ,(jt
Nederland voorlopig nie wai
bij te zijn. In Japan is htei
tweede bioscoopfilm uit idn
van de introductie in
land strategisch wordi
steld. Net als de komst
meer Pokémon-karaktif'i
Nederland zijn er nu;eei
kend, maar in Japan
springt, kruipt en vlieg
het dubbele aantal wfdi
rond.
iZ<
Mijn vader had een anarchistische inborst. Geld
en luxe interesseerden hem niet. Hij kende de
waarde ervan en vooral ook de vergankelijkheid.
Als kind uit een schatrijke familie zag hij hoe de
rijkdom die zijn vader had opgebouwd, als
sneeuw voor de zon verdween. Door nazi-Duits-
land.
Dat kinderen zonder daar iets voor te doen ver
mogens erfden vond hij onzinnig. Waarom het
ene kind een voorsprong geven op
het andere? Geld zou eigenlijk maar
tijdelijk zijn waarde mogen behou
den en dan waardeloos moeten
m worden. Dat zou mensen dwingen
hun geld binnen een bepaalde tijd
te gebruiken en verhinderen dat de
sterksten en brutaalsten oneindig
2 rijkdom accumuleren en daar
macht aan onüenen. Nadat het ou-
mde geld waardeloos was geworden,
zou iedereen - de voormalige rijken
en de voormalige armen - evenveel
nieuw geld krijgen en kon iedereen
X economisch een nieuwe start ma
ken.
Dat idee van herverdeling van geld
en goederen, ingegeven door een
sterk gevoel voor rechtvaardigheid
is precies wat de bijbel voorschrijft.
<In Leviticus 25 gaat het over bezit,
vrijheid, rechtvaardigheid, utopie.
De meeste mensen hebben wel ge-
hoord van een 'sabbatical'. Na een
periode van werken krijgt men een
<paar maanden of een jaar verlof om
uit te rusten, te leren, energie en in-
g spiratie op te doen. Het idee komt
uit Leviticus 25. Zes jaar lang mag
je het land bezaaien, de wijngaard
snoeien en de opbrengst ervan oogsten en bin
nenhalen. Maar in het zevende jaar wordt er niet
gezaaid, gesnoeid of geoogst. Je mag wel van de
opbrengst van het land en de wijngaard eten,
maar de opbrengst is ook vrij
beschikbaar voor weduwen en
vreemdelingen. Dit idee van het
zevende rustjaar is toegepast op
de huidige werksituatie, aanvan
kelijk in de academischeAvereld,
maar nu wordt het gemeengoed
in het bedrijfsleven.
Behalve de sabbatical bestaat er
ook, dankzij Leviticus 25, het
idee van het jubeljaar. Na zeven
cycli van zeven jaar volgt het ju
beljaar, het vijftigste jaar. In dat
jaar gaat de hele sociaal-econo
mische orde op zijn kop. Slaven
worden vrijgelaten en schulden
vrijgescholden, land dat werd
verkocht gaat terug naar de oor
spronkelijke eigenaars. En weer
ligt het land een jaar braak.
Het jubeljaar is nooit volledig in
praktijk gebracht. Maar de idee
van het jubeljaar kan helpen bij de oplossing van
de economische misère waar zo'n schandalig
groot deel van de wereldbevolking mee te maken
heeft.
Verschillende gedachten liggen aan het jubeljaar
ten grondslag. Ten eerste dat alle joden 'diena
ren' zijn, 'slaven', van God. Niemand kan ze in
permanent bezit hebben. Vandaar dat ze of na
het zesde jaar of in het vijftigste jaar allen de vrij
heid krijgen. De bijbel maakt geen woord vuil
aan het immorele van slavernij. Hij gaat uit van
een werkelijkheid waarin slavernij deel was van
de economische orde van het oude Nabije Oos
ten. Krijgsgevangenen werden slaven, en wie zijn
schulden niet kon betalen kon slaaf worden van
de schuldeiser. In dat laatste geval betaalde de
slaaf met zijn arbeid de schuld af. Had hij die in
het zevende jaar of in het ju
beljaar niet afbetaald, dan
kreeg hij toch de vrijheid.
De tweede gedachte is: alle
land is van God. Toen de
stammen van het joodse volk
Kanaan binnentrokken kreeg
iedere stam een stuk land, dat
vervolgens onder de stamle
den werd verdeeld. Maar niet
als hun eeuwigdurend bezit,
want dat heeft God; ze kregen
het als een 'lease'. Wat ze kre
gen was recht op de oogst. Het
land kon wel verhandeld wor
den, maar na zes jaar of in het
jubeljaar werden alle grond-
transacties weer ongedaan ge
maakt.
Het ging hierbij dus om een
herverdeling van het land, die
teruggreep op de oorspronke
lijke verdeling. Waarbij ervan werd uitgegaan dat
die oorspronkelijke verdeling een ideale was.
Het vergaren van rijkdom door land werd zo dus
ongedaan gemaakt. Is het toeval dat in Zimbab
we de boerderijen worden bezet door landlozen
die grond opeisen? In 1998 kwam de Wereldraad
van Kerken in de Zimbabwaanse hoofdstad Ha
rare bijeen. Besproken werd onder meer het ju
beljaar dat voor de christenen in 2000 valt. Is het
idee van landherverdeling van de conferentieta
fel naar de landloze armen doorgesijpeld?
Het jubeljaar moet een geweldloze herverdeling
van grond opleveren, en zeker niet de geweldda-
WEEROVERZICHT BUITENLAND
Weersvooruitzicht HWS
Geldig tot en met zaterdag.
Noorwegen:
Veel bewolking en van tijd tot
tijd regen. In het zuiden zondag
ook wat zon. Maxima ongeveer
13 graden.
Zweden:
Wisselvallig met wolken en regen
in het noorden en midden. Naar
het zuiden toe droog en geregeld
zon. Middagtemperatuur tussen
11 en 18 graden.
Finland:
Veel zon, maar in het uiterste
westen en zuiden wolkenvelden
en een enkele regen- of onweers
bui. Maxima eerst rond 18 gra
den, zondag iets lager.
Denemarken:
Zaterdag half tot zwaar bewolkt
en een enkele bui, mogelijk met
onweer. Zondag droger en gere
geld zon. Maxima rond 14 gra
den.
Engeland, Schotland, Wales, Ier
land:
Geregeld zon, maar met name in
het westen ook bewolking en
kans op regen. Maxima, van 11
graden in Noord-Schotland tot
16 bij Londen.
België en Luxemburg:
Zaterdag in het oosten nog een
enkele bui, verder meest droog
en af en toe zon. Zondag van het
westen uit wolken en regen. Mid
dagtemperatuur rond 13 graden.
Noord- en Midden-Frankrijk:
Geregeld zon, maar in het uiter
ste noorden meer bewolking en
kans op een bui. Maxima stij
gend naar ongeveer 17 graden.
Zuid-Frankrijk:
In het zuidoosten zonnig. Elders
ook nu en dan wolkenvelden en
zondag mogelijk een buitje.
Maxima van 17 graden op het
Centraal Massief tot 23 langs de
Middellandse Zeekust, zondag
wat warmer.
Spanje:
Eerst vrij zonnig, maar in de loop
van het weekeinde meer bewol
king en kans op een paar stevige
regen- of onweersbuien. Maxima
van 18 graden aan de noordwest
kusten tot 30 landinwaarts in het
zuiden. Zondag iets minder
warm.
Portugal:
Eerst vrij zonnig, maar langs de
westkust lokaal wolkenvelden. In
de loop van het weekeinde meer
wolken en toenemende kans op
een regen- of onweersbui. Maxi
ma van circa 21 graden aan zee
tot 26 in het oosten.
Mallorca, Ibiza, Menorca:
Zaterdag veel zon, zondag meer
bewolking en kans op regen of
onweer. Maxima ongeveer 25
graden.
Marokko:
Westkust: zaterdag wolkenvel
den en vrijwel overal droog. Zon
dag wat meer zon maar ook kans
op een bui. Maxima tussen 20
en 25 graden.
Tunesië:
Veel zon, zondag wat meer be
wolking en kans op een onweers
bui. Maxima van 30 graden
langs de kust tot 40 in het zui
den.
Madeira:
Geregeld zon maar vooral zater
dag ook kans op een regen- of
onweersbui. Maxima rond 19
graden.
Canarische Eilanden:
Flink wat zon en waarschijnlijk
droog. Maxima rond 22 graden.
Duitsland:
Zaterdag half tot zwaar bewolkt
en enkele buien, mogelijk met
onweer. Zondag meest droog en
geregeld zon. Maxima ongeveer
15 graden, zondag wat hoger.
Oostenrijk:
Zaterdag wisselvallig weer met
van tijd tot tijd regen of onweer.
Zondag veel droger en perioden
met zon. Maxima tussen 15 en
19 graden, zondag rond de 20
graden.
Zwitserland:
Half tot zwaar bewolkt en enkele
buien, mogelijk met onweer.
Zondag droger en af en toe zon.
Maxima ongeveer 20 graden, za
terdag in het noorden rond 13
graden.
Polen:
half tot zwaar bewolkt en vooral
zaterdag van tijd tot tijd regen of
buien, mogelijk met onweer.
Zondag in het westen droger en
wat meer zon. Maxima rond 16
graden.
Italië:
Zaterdag vooral in het noorden
nog kans op een bui. Verder
droog en zeker zondag veel zon.
Maxima meest tussen 23 en 27
graden.
Corsica en Sardinië:
Veel zon, maar zondag later op
de dag mogelijk een regen- of
onweersbui. Maxima oplopend
naar ongeveer 25 graden.
Griekenland en Kreta:
Zonnig bij maxima van 25 gra
den aan zee tot 30 plaatselijk in
het binnenland.
Malta:
Veel zon bij maxima van onge
veer 27 graden.
Turkije en Cyprus:
Zonnig, in het binnenland ook
stapelwolken. Middagtempera
tuur rond 27 graden.
Weerrapporten 190517 uur:
ZONDAG 21 MEI 2000
Zon- en maanstanden
Zon op 05.37 Zon onder 21.35
Maan op 00.00 Maan onder07.54
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 06.28 18.55 06.01 18.28
Laag 02.15 14.40 01.56 14.21
MAANDAG 22 MEI 2000
Zon- en maanstanden
Zon op 05.36 Zon onder 21.36
Maan op 00.31 Maan onder08.41
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 06.58 19.26 06.31 18.59
Laag 02.50 14.54 02.31 14.35
dige zoals in Zimbabwe. God kan het wel'
donneren. Maar herverdeling van rijkdom
tegen te veel menselijke neigingen in oma Ier e
opdracht gehoor te geven.
En dan het kwijtschelden van schulden. 0
daarover wordt in Leviticus gesproken em it. II
reldschaal gepraat. De verwoestende wert tdai
rentedragende leningen en torenhoge aflo nd v\
gen is bekend. Onverantwoordelijke en sti
overheden sluiten ze af, de arme bevolkin jen i
eronder. Een algehele kwijtschelding eens ir
vijftig jaar zou een uitkomst bieden, metd
verstande dat zich het volgende probleem
aandienen: wie zou een ander dan r
len lenen, welke bank of regering zou een
land financieel willen bijstaan met leningi
In The Jubilee Challenge, Utopia or Possik
een uitgave van de Wereldraad van Kerkei
een prachtig stuk van de Lutheraanse the<
Müller-Fahrenholz. Aan de accumulaties
macht die rijkdom geeft en de afhankelijk!
die daarbij voor armen ontstaat, zou een!
miet moeten gesteld, vindt hij. „Geld zoui
gelijkheid moeten hebben om te sterven,
om, zo vraag hij, zouden immateriële go«
zoals kapitaal, niet ook aan soort levenstij
ben? Een geboorte, groei, volwassenheid!
dood? „Waarom aan geld een kwaliteit gei
geen enkel levend wezen ooit kan hebbeit ia H
eeuwige leven?"
Het Sjabbatjaar en het Jubeljaar beperken
gelimiteerde groeikracht van geld, en dus
macht door geld. Kanker ontstaat als heti
bouwde systeem dat cellen sterven na een idski
paalde tijd verstoord wordt. Zonder hetSj lijn i
jaar en het Jubeljaar wordt rijkdom in del tg h
van enkelen de kanker die het leven vanv cht n
verstikt. Leviticus 25 daagt uit om overeei !ze n
re economische ordening na te denken.
L O F O
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 7 maart 1860)
Eindhoven
licht bew
16
13
9 4.7
9105.5
esa
bewolkt
2^ onweer
-w-
warmtefront
Rotterdam
regenbui
zw3
15
16
10
6
1.6
2.2
regen
JM* sneeuw
-r-
koufront
regenbui
w4
14
15
10
8
0.9
3.0
j».
opklaringen
hagel
L
lagedruk
Aberdeen
half bew.
licht bew
nw5
z3
13
29
7
15
9.6
0.0
mist
windrichting
H hogedruk
Barcelona
ver 2
22
15
8
0.0
4.0
-1000—
luchtdruk in
Berlijn
zwaar bew
zw2
15
zonnig
19 temperatuur
hecto pascal
Boedapest
30
15
0.0
licht bew ver 2
22
14 0.0
Praag
17 10 3.5
Bordeaux
zwaar bew.
w4
15
10
0.0
licht bew w2
22
12 24.5
Rome
half bew z3
25 16 0.0
Brussel
regenbui
zw4
16
9
1.1
onden
half bew. w2
16
10 5.2
Split
licht bew. z3
- 15 0,0
Cyprus
half bew.
zw4
27
18
0.0
uxemburg
zwaar bew zw5
13
6 2.8
Stockholm
z2
15 7 0.0
Dublin
zwaar bew
w4
13
6
0.4
Madrid
onbewolkt z 1
27
10 3.0
Warschau
zwaar bew. nw
15 12 13.0
Frankfurt
zwaar bew
w4
14
9
2.0 Malaga
half bew zo 3
22
14 0.0
Wenen
zwaar bew. nw
24 12 1.0
Genève
half bew.
w3
19
10
1.0 Mallorca
licht bew. zw4
25
15 0.0
Zürich
half bew. nw
- 7 0.4
Helsinki
licht bew.
o5
16
12
0.0 Malta
licht bew zw 3
26
14 0.0
Bangkok
zwaar bew. z3
33 25 1.0
Innsbruck
half bew.
no 2
21
7
14.0 Moskou
licht bew n2
14
2 0.0
Buenos Aires
zwaar bew o2
13 11 0.0
Istanbul
onbewolkt
zw2
24
13
0.0 München
half bew. w 3
11
8 11.0
Johannesburg
zwaar bew w2
20 7 0.0
Klagenfurt
zwaar bew.
ver. 2
26
11
0.2
ice
licht bew. o 3
24
14 0.0
Los Angeles
onbewolkt o2
21 15 0.0
Kopenhagen
licht bew
z4
14
8
0.4 Oslo
half bew. z4
15
10 0.0
New Orleans
half bew. w.s
0 32 24 00
Las Palmas
19
0.0 Parijs
zwaar bew. w 4
14
8 2.2
New York
regen o5
26 16 280
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071-5356 356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071 -5128 030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10:00-12.00 uur 071-512
DIRECTIE
B.M. Essenberg,
W.M.J. Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
T. van Brussel (adjunct)
L.F. Klein Schiphorst (adjunct)
REDACTIE
A. Maandag, chef eindredactie algemeen
T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn-en
Veenstreek
D.C. van der Plas, chef eindredactie regio
J. Rijsdam, chef redactie kunst
W. Spierdijk, chef sportredactie
E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden
R.I.M. van der Veer, chef redactie
Duin- en Bollenstreek
W.F. Wegman, chef redactie Leiden
TELEFAX
Advertenties: 071- 5323 508
Familieberichten: 023- 53173!
023- 5320 216
Redactie: 071- 5321 921
Hoofdredactie: 071- 5315921
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag vi
071-5356 230
RUBRIEKSADVERTENHEf,
Maandag t/m vrijdag v;
071-5143 545
ABONNEMENTEN
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per halfjaar (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging ffl
het automatisch afschrijven v<
abonnements- geld, ontvangen ƒ1,-
betaling.
VERZENDING PER POflT
Voor abonnementen die per post
worden verzonden geldt een toesla]
aan portokosten per verschijndag.
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSfl
Voor mensen die moeilijk lezen,4
hebben of blind zijn (of een andd
leeshandicap hebben), is een sar» yj'V
van het regionale nieuws uit hettl
Dagblad op geluidscassette bescN kj
informatie 0486-486486 J
(Centrum voor Gesproken Lectui/J
Auteursrechten voorbehol Ut
Dagbladuitgeverij Dan*
K E N H U I Z
ONGEVALLENDIENST
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag.
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezond!
feestdagen).
Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst.
INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN
Diaconessenhuis: tel. 071-5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131.
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.
T1