Jezuïeten hebben de wijsheid niet langer in pacl Bisschop Eijk: 'Geforceerde schijneenheid vermijde Boeddhisten zien niets in nieuw spiritueel boek RedfieK Geloof Samenleving VRIJDAG 19 MEI 2000 VANDAAG q Vandaag 441 jaar geledeft, op 15 mei 1559, be- I vestigde paus Pius IV een bul die maakte dat Nederland in drie aartsbisdommen werd ver deeld: Kamerijk, Mechelen en Utrecht. Hij vol deed hiermee aan een verzoek van Filips II van Spanje, die in die dagen over ons land heerste. De invoering van deze kerkelijke indeling stuitte op verzet van onder anderen aartsbisschop Frederik Schenk van Tautenburg en andere rooms-katholieke geestelijken. Pius IV hield echter voet bij stuk. Hij was de paus die het vastgelopen concilie van Trente (1545-1563) weer vlot trok. Daar werden besluiten genomen over zaken als de erfzonde, de rechtvaardiging, de sacramenten, de eucharistie, heiligenverering, aflaten, de opleiding van geestelijken en de residentieplicht van bisschoppen. Op 19 mei 1296 stierf de heilige Coelestinus V: abt van een benedictijnen klooster die tegen zijn zin tot paus werd ge kozen en binnen twee jaar weer aftrad. Dante plaatst hem in zijn 'La Divina commedia' bij de lafaards in de hel. Priester schuilen voor de zon rome» Onder paraplu's in de kleuren van het Vaticaan zoeken drie oudere priesters beschutting tegen de felle zon op het Sint Pietersplein in Rome. Zo'n vijfduizend bisschoppen en priesters van over de hele wereld woonden gisteren de heilige mis en het concert ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van paus Johannes Paulus II bij. foto ap Kerkendag Noordwijk over toekomst noordwuk» 'Geloven gaat verder' is morgen het onderwerp van een kerkendag in Noordwijk. Vanaf elf uur is er van alles te bele ven in en rond de Grote Kerk aan de Voorstraat. Pastor Kleijn en twee kinderkoren openen het feest. Een half uur later treden in gebouw Sartorius, tegenover de Grote Kerk, hervormde, gere formeerde en katholieke kerkleden onder leiding van voorgan ger Marcel Barendregt van het Apostolisch Genootschap met el kaar in discussie over het milieu. In De Kuip is 's middags een jeugdprogramma, in de kerk wordt gezongen, gedanst en speelt onder meer de musicalgroep Stromend Water. Om vier uur be gint in de Grote Kerk de slotviering. Domineescabaret Vrijzinnig Platform alphen aan den run Remonstrantse en Vrijzinnige predikanten verzorgen een cabaretvoorstelling en zangeres Lenny Kuhr treedt op tijdens de een feest van het Vrijzinnig Platform, zon dag in de Oudshoornse Kerk aan de Oudshoornseweg 90 in Al phen. Het cabaretprogramma 'vol ernst en (zelf)spot' van de dominees heet 'Hoezo tolerant?'. In het Platform werken ker ken uit Alphen, Boskoop, Nieuwkoop en Woubrugge en Nieuw- veen samen. Het feest begint om half drie 's middags en kaart jes kosten 7,50 gulden. Veiling ten bate van kerkzalen katwijk aan den run Om geld in te zamelen voor nieuwe zalen voor de groeiende wijkgemeenten Dorpskerk en Ontmoetings- kerk houdt de Hervormde Gemeente van Katwijk aan den Rijn vandaag een 'kerkenveiling'. Vanavond tussen zeven en negen uur en zaterdag van tien tot twee uur en 's middags van twee tot vier uur worden zulke uiteenlopende zaken als sjoelbakken, et sen, computers, schilderen, vleesbonnen en 'kappersbezoek' geveild. Verder is er een braderie met tombola, een grabbelton voor de kinderen en is er van alles te eten. De veiling en de bra derie worden gehouden in de hal en de zalen van de Ontmoe- tingskerk aan de Nieuwe Duinweg. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Toezegging van beroep: te 's Gra venmoer, W. van der Wind te Put ten (voorheen Ned. Geref. predi- GEREFORMEERDE KERKEN Beroepbaarstelling: door de clas sis Franeker is beroepbaar ge steld, mw. drs. W. Verkuyl, Trom penburgstraat 12C, 1079 TX Amsterdam, tel. 020 - 6443918. ruswuk» anp De jezuïeten in Nederland hebben zich in de af gelopen decennia ontwikkeld van verstandelijke verdedigers van de waarheid tot gevoelige bege leiders van de moderne mens op zijn geestelijke zoektocht. De Nederlandse afdeling van de orde viert vandaag en morgen haar 150-jarig bestaan. ,,Vele jezuïeten zijn hartelijker geworden, to nen meer aandacht en gevoel, staan dichtbij de armen en hebben de wijsheid niet langer in pacht", aldus perschef H. Bijmans. Vanouds vooral bekend door hun werk in het rooms-ka tholieke onderwijs, verkennen veel jezuïeten nu de raakvlakken van hun eerbiedwaardige traditie met de behoeften van de hedendaagse ontkerke lijkte mens. Docenten maken plaats voor psy chotherapeuten en 'geestelijk leidsmannen'. De eerste jezuïeten kwamen in 1552 in Neder land aan. Ons land was voor de jezuïeten een missiegebied, dat vanuit Brussel werd bestuurd. In 1850 maakte pater Jan Philip Roothaan, de eerste Nederlandse algemeen overste van de or de, de 'Hollandsche missie' tot een eigen afde ling. Nederland telt nu nog 189, meest oudere je zuïeten. In 1940 waren dat er nog 740. „Een van de grote veranderingen is dat we niet meer het gevoel hebben de weg te weten en mensen mee te moeten trekken, maar naast mensen willen staan en samen met hen een weg willen zoeken", zegt G. Brenninkmeijer, directeur van het Ignatiushuis in Amsterdam. Daar putten de jezuïeten in hun aanbod van vieringen, medi tatie en cursussen niet alleen uit het spirituele erfgoed van stichter Ignatius van Loyola maar ook uit kunst, poëzie en psychotherapie. Vooral de raakvlakken tussen religie en psy chologie hebben hun aandacht, omdat daar vol gens Brenninkmeijer tegenwoordig veel behoefte aan is. Ze blijven echter hun christelijke grond slag trouw, benadrukt hij. „We gaan niet op de new age-toer. We gaan in gesprek met heden daagse stromingen, laten mensen er soms van proeven, maar stellen er ook vragen bij." De Arnhemse jezuïet en psychotherapeut P. van Gooi verzorgt cursussen psychosynthese. Deze methode in de geest van Jung, die zich richt op het hogere onderbewuste, past volgens hem goed bij de spiritualiteit van de jezuïeten. „Psy chosynthese geeft veel ruimte aan de spirituele krachten in de mens en maakt gebruik van me thoden als meditatie en verbeelding die ten bij de geestelijke oefeningen van Ig Hij is door zijn opleiding psychosynthese gen zeggen gevoeliger geworden. „Ma ieten zullen ook altijd studiehoofden^ denkt Brenninkmeijer. Vandaag vierden de jezuïeten in aanvvi van de Nederlandse algemeen overste, Kolvenbach, hun jubileum tijdens een bijeenkomst in Oudenbosch. Morgen zt de viering in het Ignadushuis in Am voort met een symposium over jezuïete rol van vrouwen in kerk en samenleving, de erkent deel gehad te hebben aan een JTE lijke en kerkelijke traditie die vrouweueyi heeft gedaan", aldus de aankondiging. nelijke religieuzen willen nu hun leven bi L 'V Kerken kunnen zeker van elkaar leren, vindt bisschop Wim Eijk van Groningen. „Maar we moeten vermijden dat we elkaar een geforceerde schijneenheid opleggen." Eijk sprak bij de Friese Raad van Kerken over zijn visie op oecumene. kunnen doen. „Een wederzijdse uitwisseling van eikaars rijk dom is onmiskenbaar zowel een vrucht als een stimulans van de oecumene." Hoe anders was het in zijn jeugd. „Als leerling van de ka tholieke school ging je niet graag in je eentje langs de pro testantse school als die een kwartier later uitging. De scheldwoorden waren niet van de lucht: 'Katholiek elastiek' riepen ze bijvoorbeeld. En wij riepen op onze beurt: 'Protes tant olifant!' Je liep het risico van je fiets te worden getrok ken." Zijn eerste oecumenische er varing, met hervormden die voor de kerstviering ook in de parochiekerk kwamen, was voor iedereen 'onwennig'. De hervormde mannen en vrou wen gingen zelfs bij elkaar zit ten in plaats van gescheiden! „Maar het maakte veel goed dat ze hun bewondering voor het interieur niet onder stoelen of banken staken." Na het roemruchte Tweede Vaticaans Concilie, begin jaren zestig, was de lucht zwanger van oecumene en bestond vol gens Eijk de indruk dat de een heid van alle kerken binnen handbereik lag. Maar daaraan kwam een eind. „Zowel in Ne derland als daarbuiten ebde het enthousiasme voor de oecume ne nog sneller weg dan het op gekomen was." eeuwarden wim schruver De vraag van een vertegen woordiger van een protestantse kerk was onvermijdelijk: hoe kijkt de bisschop aan tegen in tercommunie, de gezamenlijke viering van de maaltijd des He ren? Bisschop Wim Eijk, door de Friese Raad van Kerken uit genodigd, had namelijk in zijn toespraak niets gezegd over een combinatie van avondmaal en eucharistie. Eijk, vorig najaar tot bisschop gewijd, is er de man niet naar om een vaag antwoord te ge ven. Hij weet dat er gecombi neerde tafelvieringen zijn, maar voor hem zijn dat voorbeelden van de 'schijneenheid', die hij in zijn verhaal noemde. „Sa men vieren is geen middel om tot oecumene te komen, maar het doel", aldus de bisschop. „Je kunt alleen samen vieren als je dezelfde visie op het ge consecreerde brood hebt." De rooms-katholieke opvatting dat de materie van brood en wijn echt verandert in Christus' vlees en bloed, zodat het zelfs aanbeden kan worden, is im mers totaal anders dan de pro testantse zienswijze dat brood en wijn slechts symbolen zijn. Veel vruchtbaarder, aldus Eijk, is het van eikaars traditie leren. De verschillende tradities in het christendom hebben vol gens hem immers veel in huis waar anderen hun winst mee Volgens sommigen was de oorzaak van deze lauwheid dat met name de rooms-katholieke kerk aan de eigen dogmatische uitgangspunten vasthield. Eijk betwijfelt dat. „De vraag is mijns Inziens niet zozeer: 'waarom voelen christenen minder voor oecumene?' maar: 'waar zijn de christenen geble ven die met elkaar oecumene moeten bedrijven?" Oftewel, de kerkelijke betrok kenheid nam een 'onvoorstel bare duikvlucht'. Zo daalde de kerkgang onder rooms-katho- lieken van 64 procent midden jaren zestig naar 10 procent nu. Eijk's conclusie: „De belangrijk ste oorzaak van de lauwe be langstelling voor oecumene is gelegen in het feit dat religiosi teit in het algemeen en zeker in christelijke kring verdampt is." Daarmee bedoelt Eijk niet een 'vage religieuze belangstel ling' die veel mensen hebben, maar 'een vorm van spirituali teit in de zin van een persoon lijke relatie met God'. Overigens maakt hij zich geen illusie over het rijke rooms leven van rond de oorlog. Veel mensen bleven vooral in de kerk omwille van hun lidmaatschap van het ka tholieke verenigingsleven. samem |ERI als je di visie he 'en hetgec creerde brood. De 'toenemende aan het ontwikkelen persoonlijke relatie meen vindt de bisschop een li voornaamste taken i' menisch opgepakt kun 1 den. „Dat is voor de k vanuit hun aard het van het geloof in een schap tot doel hebbei moment het grootste blok", aldus Eijk. ij IJ ruswuk» anp Het jongste boek van de Amerikaanse spirituele bestsellerauteur James Redfield vindt bij boed dhisten weinig weerklank. De pas vertaalde ro man Het geheim van Shambhala speelt zich af in Tibet en put uit Tibetaanse legenden. Met het Tibetaanse boeddhisme heeft het boek volgens ingewijden echter niets te maken. Redfield, auteur van het kassucces De Celes- tijnse Belofte, is voor een promotiebezoek in Ne derland. De boeddhisten die zijn jongste pen nenvrucht hebben gelezen, vinden 'Het geheim van Shambhala' oppervlakkig, te Amerikaans en te veel een spirituele cocktail. Redfield vertelt 'spirituele verhaaltjes voor het slapen gaan, waarin bordkartonnen Tibetanen zich bedienen van het jargon van newagezelfhulpboeken', schrijft de Amerikaanse boeddhist Komman in tijdschrift Shambala Sun. „Ze klinken niet als Ti betanen en zijn zeker geen boeddhisten. In de roman gaat de hoofdpersoon op zoek naar het legendarische Tibetaanse utopia Sham bala of Shangri-La. Het blijkt werkelijk te be staan en de spirituele toekomst van de mens is er al werkelijkheid. Onderweg beleeft de hoofdfi guur avonturen en ontmoet hij leraren die hem inzicht geven in de werking van 'gebedsvelden' waarmee mensen elkaar en de wereld kunnen beïnvloeden. Redfields weergave van boeddhistische theo- riëen is volgens Vera Kappers van een boeddhis tische boekhandel in Amsterdam niet onjuist. „Maar de context heeft niets met boeddhisme te maken." De roman is volgens haar niet geschikt als inleiding in het Tibetaanse boeddhisme. „Maar daarvoor is het boek ook niet b AS I Redfield had kennelijk een nieuw ten lave nodig." In klingen van de Shambhala-meditai overheerst volgens L. Hospers van het i AS in Oegstgeest het gevoel dat Redfield hi dhisme voor eigen doeleinden gebrui teuts als Redfield pakken elementen boeddhistische traditie en gebruiken mensen het idee te geven dat ze een denstaat kunnen bereiken. Ik vrees dat R boeken niet tot het menselijk geluk bijdia AS I WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht HWS Geldig tot en met zaterdag. Noorwegen: Wisselend weer met af en toe zon, maar ook nu en dan regen of enkele losse buien. Maxima tus sen 14 en 18 graden, zaterdag iets lager. Zweden: Hier en daar wat zon, verder veel wolken en perioden met regen, vooral in het midden van het land. Middagtemperatuur tussen 11 en 16 graden. In het uiterste noordoosten vrij zonnig en maxi ma tot 20 graden. Finland: Veel zon, maar in het uiterste zuidwesten ook enkele wolkenvel den en kans op een regen- of on weersbui. Maxima tussen 18 en 23 graden. Denemarken: Half tot zwaar bewolkt en gere geld buien, mogelijk met onweer. Maxima rond 14 graden. Engeland, Schotland, Wales, Ier land: Vrijdag half tot zwaar bewolkt en vooral in Schotland en Oost-En- geland enkele buien. Zaterdag rustiger, droger en wat zonniger, maar in het noordwesten later wat regen. Maxima van 10 graden in Noord-Schotland tot 15 bij Lon den. België en Luxemburg: Half tot zwaar bewolkt en enkele buien. Zaterdag in' Vlaanderen droger en wat meer zon. Middag- temperatuur rond 13 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: Half tot zwaar bewolkt en vooral in het noorden en oosten enkele buien. Zaterdag in het zuidwes ten droog en geregeld zon. Maxi ma rond 15 graden. Zuid-Frankrijk: Wolkenvelden en vooral in de heuvels eerst nog kans op een bui. In het zuidoosten zonnig bij een iets afnemende Mistral. Maxima van 17 graden op het Centraal Massief tot 22 in de Pro vence. Spanje: Langs de Golf van Biskaje wol kenvelden en eerst nog wat re gen. Verder veel zon, maar zater dag vanuit het zuiden kans op een lokale regen- of onweersbui. Maxima van 18 graden aan de noordwestkusten tot 30 landin waarts in het zuiden. Portugal: Veel zon, maar in de loop van za terdag wat meer bewolking en toenemende kans op een lokale regen- of onweersbui. Maxima van 20 graden langs de noord westkust tot bijna 30 in het zuid oosten. Canarische Eilanden: Wolkenvelden en waarschijnlijk droog, vooral aan de zuidstranden ook zon. Maxima rond 24 graden. Duitsland: Half tot zwaar bewolkt en enkele buien, mogelijk met onweer. Maxima tussen 13 en 17 graden. Oostenrijk: Wisselvallig weer met van tijd tot tijd regen of onweer. Maxima tus sen 15 en 19 graden. Zwitserland: Half tot zwaar bewolkt en enkele buien, mogelijk met onweer. Vrij dag aan de zuidflank van het Al penmassief vrij zonnig. Maxima van 13 graden in het noorden tot circa 20 in het zuiden. Polen: Wisselvallig weer met van tijd tot tijd regen of buien, mogelijk met onweer. Maxima rond 17 graden, vrijdag in het uiterste oosten nog temperaturen tot 25 graden. Tsjechië en Slowakije: Af en toe zon maar ook nu en dan een paar buien, mogelijk met on weer. Maxima van 16 graden in West-Tsjechie tot 20 in Slowa kije. Hongarije: Vrijdag enkele, mogelijk stevige onweersbuien. Zaterdag eerst zon, later opnieuw kans op buien. Vrijdag in het oosten nog warm, verder maxima rond 20 graden. Italië: Veel zon, in het noorden meer be wolking en vooral in de bergen enkele regen- of onweersbuien. Zaterdagmiddag en -avond trek ken de buien wat naar het zui den. Maxima van van 22 graden in het noorden tot circa 26 in het zuiden. Corsica en Sardinië: Langs de westkusten eerst nog ta melijk veel wind. Verder veel zon bij maxima van 20 tot 26 graden. Griekenland en Kreta: Zonnig, in de middag landin waarts enkele stapelwolken. Maxima tussen 24 en 29 graden. Malta: Veel zon bij maxima van ongeveer 26 graden. Turkije en Cyprus: Zonnig, in het binnenland ook stapelwolken. Middagtempera tuur rond 27 graden. ZATERDAG 20 MEI 2000 Zon- en maanstanden Zon op 05.39 Zon onder 21.33 Maan op 23.39 Maan onder07.14 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 05.51 18.16 05.24 17.49 Laag 01.35» 14.15 01.16 13.56 LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) •aft bewolkt SL onweer V warmtefront 'ak opklaringen sneeuw koufront lagedruk zonnig 19 windrichting temperatuur M hogedruk -.««« luchtdruk in 1000 hect0 pascal KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma.t/mvr. 18.00—19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE A. Maandag, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W. F, Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071- 5323 Familieberichten: 023- 53173 023- 5320 216 Redactie: 071-5321 921 Hoofdredactie: 071- 5315 92' ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30ti 071- 5356 230 RUBRIEKSADVERTEN1 Maandag t/m vrijdag vai 071-5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per halfjaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging' het automatisch afschrijven van he betaling. VERZENDING PER PO? Voor abonnementen die per post (b worden verzonden geldt een aan portokosten per verschijndag. HOR LEIDSCH DAGBLAD OP CASSE V£U Voor mensen die moeilijk lezen,s hebben of blind zijn (of eei leeshandicap hebben), is ei van het regionale nieuws uit hetl $hq Dagblad op geluidscassette besd l informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectuuie|1 K N H U Buenos Aires zwaar bew. Casablanca zwaar bew Johannesburg zwaar bew. Los Angeles onbewolkt 12 13.0 New Orleans 12 1.0 New York 7 0.4 Tel Aviv 25 1.0 Tokyo 11 0.0 Toronto 17 0.0 Tunis 5 0.0 Vancouver 13 0.0 28 24 0.0 26 15 28 0 28 18 0.0 22 16 2.0 14 9 23.0 30 16 0,0 19 10 0.0 ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezond® feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111 eW

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 14