Cultuur Kunst De andere kant van het voetbal even weken Shakespeare in Zundert Philips hoofdsponsor North Sea Jazz Cannes eert Bunuel eezingen in de Stadsgehoorzaal Intense interpretatie van vergeten werk Nits in LVC: niets nieuws onder de zon JAC 15 MEI 2000 lerdorp krijgt weer een Roelandse orp«_ De gemeente Leiderdorp krijgt binnenkort weer een ■rij van Jan Roelandse (1888-1978). Het werk van de kun- r uit de Leidse School wordt geschonken door G. de Blan- Leiderdorp. Roelandse, die lange tijd in Leiderdorp Ie, maakte het werk in het atelier van de vader van de eer, pottenbakker G. de Blanken. Deze kunstenaar is op ïilderij aan het werk te zien. De gemeente Leiderdorp 122 olieverfschilderijen en 10 tekeningen van Roelandse t. Twee doeken zijn uitgeleend aan De Lakenhal en aan liheidkamer in Leiderdorp. Naast het schilderij schenkt G. nken junior ook twee vazen die zijn vader in 1931 en 1932 iwberry-hekken gestolen en terecht Onkenden zijn er vandoor gegaan met de hekken van awberry Fields kindertehuis in Liverpool. De dieven n de hekken los, laadden ze in en gingen er vandoor in •stelbus. De politie deelde later mee dat dieven het hek n verkocht aan een schroothandelaar. Deze meldde zich oproep van de autoriteiten. Het kindertehuis werd we- roemd door het Beatles liedje Strawberry Fields Forever, an over de hele wereld kwamen naar het tehuis. Omdat mensen hun naam erop krasten, moest het hekwerk re- tig worden overgeschilderd. ak De Saint-Exupery ontdekt' [LE_i Franse onderzoekers vermoeden het verongelukte lig van de schrijver-vliegenier Antoine de Saint-Exupery den te hebben. De vondst kan meer licht werpen op de rieuze verdwijning van Saint-Exupery, inmiddels 56 jaar n. Het wrakstuk is gevonden op de bodem van de Mid- dse Zee op een diepte van veertig meter. Eerdere zoek- h naar het toestel waarmee De Saint-Exupery ten onder is i, leverden niets op. De precieze omstandigheden van de van de schrijver van Le petit prince - die tijdens de Twee- reldoorlog als oorlogsvlieger voor de geallieerden werkte nog altijd onduidelijk. ilder Peter Klashorst uit de cel dam» Kunstschilder Peter Klashorst is vrijgelaten door de alese autoriteiten. De Amsterdammer mag het Afrikaanse liet verlaten in afwachting van het strafproces. Klashorst drie weken geleden gearresteerd omdat hij naaktmodellen ikte voor zijn schilderijen, wat strafbaar is in het islamiti- ind. Daarnaast werd hij beschuldigd van het aanzetten tot tutie. De schilder dient zich tot het proces één keer per te melden op het politiebureau. Om zijn gedwongen ver- Dakar te veraangenamen zal Klashorst zich weer gaan in op zijn schilderijen. „Maar hij zal vooral geen aanstoot aldus C. Fferweijer van de Amsterdamse Gallery Don- ot. Zo'n zes kunstwerken van Klashorst zijn inmiddels on- de Amsterdamse Gallery naar Dakar om daar vol- week tentoongesteld te worden. „Om te laten zien dat er freemds aan is. We willen een indruk geven van wat hij tot heeft gedaan, maar vermijden natuurlijk de hele naakte beschuldigd van vervalsing Dali's are» De Belgische kunsthandelaar Stefaan Delbaere opnieuw beschuldigd van het in bezit hebben van verval- i van werk van Salvador Dali. Dit keer door de Duitse poli- it is de derde keer dat Delbaere's kunstvoorwerpen door worden onderzocht. Delbaere ontkent. „Als ze een valse iffen, krijgen ze een gratis Dali uit mijn collectie. Maar als dat het werk echt is, vervolg ik hen wegens smaad." Philips wordt met ingang van dit jaar hoofdsponsor van het North Sea Jazz Festival (14 tot en met 16 juli). Het sponsor contract is afgesloten voor een periode van drie jaar. Daarmee volgt de Nederlandse multina tional het Japanse JVC op, dat veertien jaar de belangrijkste sponsor van het festival was. „JVC en wij gaan in goede harmonie uit elkaar", stelt Theo van den Hoek, directeur van het North Sea Jazz Festival (NSJF). „Maar het contract was afgelopen, en we konden het door communicatiemoeilijkhe den tussen Amerika - waar on ze tussenpersoon, impresario George Wein zit - en Japan niet eens worden over een volgende sponsorperiode van driejaar." Het NSJF heeft toen zelf con tact gezocht met Philips, waar directeur Boonstra bekend staat als een liefhebber van jazz. Philips wordt nu sponsor van de Statenzaal, de andere drie hoofdsponsors (Oranje boom, Javaanse Jongens, KPN) en de vele subsponsoren blij ven gelijk. „We zijn erg geluk kig een van oorsprong Neder lands bedrijf gevonden te heb ben voor ons festival dat in middels een van de allergroot ste, zo niet het allergrootste ter wereld is", aldus Van den Hoek. „Sponsoren als Philips zijn onmisbaar voor ons festi val. Ook al zeker gezien de ho ge koers van de dollar, want al le honoraria worden nog altijd in dollars uitbetaald." Via sponsorgelden wordt cir ca vijftien procent van het fes tivalbudget gefinancierd. Uit Den Haag komt 375.000 gulden steun, voor het gebruik van het Nederlands Congres Centrum. Jaarlijks betaalt het NSJF 65.000 gulden (gedurende tien jaar) aan Den Haag terug, als 'afbe taling' voor de stichtingskosten van het nieuwe Tuinpaviljoen. De naam van Philips als nieuwe sponsor is des te op merkelijk, aangezien het bedrijf tot nu toe niet of nauwelijks jazzfestivals steunde en omdat het Japanse JVC zijn naam aan zo goed als alle grote jazzfesti vals ter wereld had verbonden. Het programma voor het ju- bileum-North Sea Jazz - het festival bestaat komende zo mer 25 jaar - wordt morgen ge presenteerd. cannes Het zijn niet de Blues Brothers die uit het graf zijn opgestaan - al doen die don kere zonnebrillen op de boulevard van Can nes misschien anders vermoeden - maar de zoons van Luis Bunuel, die Catherine Deneu- wijd aan de grote Spaanse cineast en voor die ve vergezellen naar het Palais des Festival. gelegenheid traden Juan Luis en Raphael Tijdens het 53ste Filmfestival in de Zuidfran- voor het voetlicht se badplaats is er een speciaal eerbetoon ge- foto ap Expositie in Nederlands Foto Instituut rotterdam gpd Mannen die in het park een balletje trappen, een meisje dat in de kantine van een amateur club achter de bar staat, trofee- en uit een bekerkast die door brand zijn aangetast, jonge voetballertjes, spelersvrouwen, maar ook getatoeëerde fans, bobo's in skyboxen, panorama platen van grote stadions en zelfs de fameuze voetbalplaat jes duiken weer op. Deze en an dere afbeeldingen zijn vanaf zondag 21 mei te zien in het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam op de tentoonstel ling 'België - Holland. Holland - België, Voetbal in de Lage Lon den'. De officiële opening wordt zaterdag 20 mei om 16.00 uur verricht door de Rotterdamse cabaretier en televisiemaker Wilfried de long. Tegelijkertijd met de expositie in Rotterdam wordt ook in Brugge een ten toonstelling gehouden. Die stopt na de EK-finale op zondag 2 juli. In het Foto Instituut duurt de expositie langer, tot 3 september. Behalve foto's zijn er ook literair getinte bijdragen te zien van onder meer filmma ker Jos de Putter, oud-voetbal ler Jan Mulder, columnist Da vid Endt en schrijver Herman Brusselmans. „De expositie toont vooral de passie voor voetbal", zegt Flos Wildschut van het Nederlands Foto Instituut. „Hier hangen niet alleen de highlights of de geijkte afbeeldingen, maar wij laten juist de andere kant van muziek recensie lidyvan der spek :ra Meezing-concert, m.m.v. dentenorkest, Utrechts Opera r Roland Kieft, solisten Janny ipraan, Arwin Kluft, tenor. Ge- 13/5, Stadsgehoorzaal, Leiden. we deze avond gewoon eboel lol maken", klonk rouwde stem van Hans en Boom, presentator ie muziek, elke zondag io 4. Dankzij een ener- Miig orkest, een leuke ilende dirigent, twee su- natische solisten, en minst de uit volle borst jende zaal, lukte dat felijk. den Boom vond het fan- dat niettegenstaande litterende weer en het lie Songfestival, de zaal bijna vol was met opera-en thousiasten. Hij hield de span ning en de humor er de hele avond in door de meezingers gekscherend de hemel in te prijzen, of op een vriendelijke manier de grond in te boren: „Deze aria moet toch echt wel even herhaald worden". En je doet niets liever dan nóg eens heerlijk galmen. Natuurlijk is het Utrechts Opera Koor een aardige steun voor de zaal. Maar de eerlijk heid gebiedt dat het nog stuk ken beter was gegaan wanneer er een aantal perfect zingende zaalzitters aan het koor was toegevoegd. Zoals de 'jolige brunette van de derde rij' die door Kieft en Van den Boom werd uitgenodigd werd op het podium, om met solist Janny Zomer mee te zingen. En dat deed ze onder grote hilariteit met veel verve. De strijkers van het UvA-Stu- dentenorkest produceerden een stoere, volle klank. De bla zers (vooral de hoorn), hadden beduidend meer moeite zuiver en homogeen te spelen. De kleine piccolo kwinkeleerde overigens prachtig in Gounod en Verdi ('La donna e mobile'), én de tamboerijn in Bizets 'Ara- gonaise' uit Carmen. De tenor Arwin Kluft en de sopraan Janny Zomer hebben beiden welig vibrerende opera- operette-stemmen, die naar alle kanten dramatisch uitwaai erden. Bij Zomer overigens heel wat zuiverder dan bij Kluft. Dramatiek had deze helden tenor genoeg, constante kwali teit beduidend minder. muziek recensie susanne lammers Concert- Er schatzte hoch door het Com- battimento Consort Amsterdam. Muziek van Telemann, Handel e.a Gehoord: 14/5, Stadsgehoorzaal, Leiden. Nog te horen. 15 en 16/5, Vredenburg Utrecht 18/5 Stadstheater Zoetermeer; 21/5, Concertgebouw, Amsterdam. Het Combattimento Consort Amsterdam speelt muziek van componisten die Bach bewon derde. Het verband met het Bach-jaar is mager, maar dat doet er niet toe want het con cert is een feest. Dat komt door de muziek, maar meer nog door de uitvoering. Drie van de vijf zijn vergeten componisten. De stukken zijn nooit dan wel slecht uitgegeven en worden nu voor het eerst weer ge speeld. Van Reinhard Keiser (1674- 1739) speelt het Consort een ouverture van een opera, die delicaat maar niet onvergete lijk klinkt Hetzelfde geldt voor de sinfonia van Johann Adolf Hasse (1699-1783), die leven dig, stormachtig begint, maar die het toch vooral moet heb ben van een paar grappige ef fecten tegen het einde en het perfecte samenspel van het or kest. In het hoboconcert van Jo hann Gottlieb Graun (1702- 1771) valt in het eerste deel vooral het oplettende, fijnzin nige spel op. De violen excelle ren in een warme klank, waar de hobo diepte aan geeft. Maar het Largo bloeit op. De strij kers introduceren bescheiden het thema en dan neemt Henk Swinnens hobo het over. Hij maakt de lijnen helder en de gelukzalige pijn hoorbaar. Dat wordt nog duidelijker door de ingehouden begeleiding van het orkest. Het clavecimbel streelt de muziek en de strij kers spelen voorzichtig. Alsof ze bang zijn iets kapot te ma ken. Hier wordt het maximum uit de muziek gehaald. Nog interessanter is Handels achtste Concerto grosso uit opus VI. Veel body, goedge plaatste accenten en knap ge fraseerd. Spannend ook. Na een alarmerend forse streek steekt een wijsje aarzelend zijn hoofd om de deur en danst lieflijk binnen. Dan wordt de muziek drukker en zoekender, valt bijna uit elkaar, waarna de eenheid weer hersteld wordt. Het afsluitende Allegro speelt het Consort krachtig en na drukkelijk, met hoekige accen ten. In zijn Darmstater Ouverture in d. kl. t. laat Telemann in de dialoog tussen strijkers en bla zers een scala van emoties ho ren. De blazers beginnen on waarschijnlijk stralend, om dan angstig en dun ineen te krimpen. Het dan volgende Menuet klinkt onaards en hui veringwekkend mooi. In Cana ries valt de strakke ritmiek op, lyrisch doorbroken door cello en bas. Het Combattimento Consort Amsterdam speelt vir tuoos en razend knap. Maar de grootste verdienste ligt in hun intense interpretatie van verge ten repertoire. deleman de naam 'Shakespeare- 000' staat het Brabantse tot en met zondag 2 ju- teken van de grote En- toneelschrijver. Middel- tn het - eenmalige - fes- lat naast tientallen to- dans- en mimevoorstel- variété en concerten ns, literatuur, workshops osities omvat, vormt de Nederlandse versie van peare's Globe Theatre, ootte en indeling exact 'uwd naar het originele waarvan een replica te is in Londen. Alleen het 'al is anders. Als de ze- •tivalweken voorbij zijn, dies weer opgeruimd, unt het zien als een de- it wordt ook afgebroken voorstelling is afgelopen, eft het in dit geval wel Wanzinnig groot decor- meent Koen Schyvens, k leider van het festival, chnische ploeg van het ts Toneel en de bouw- van het bloemencorso iet als een geweldig inte- e klus om een fantas- d- ecor te maken: een heel Het is een onwaar schijnlijke belevenis alleen al om dit theater te zien." De eerste stappen naar het evenement, een samenwer kingsverband van Het Zunderts Toneel en de plaatselijke Stich ting Rotor/Autor de Vincent, werden drie jaar geleden gezet, toen Het Zunderts Toneel vijftig jaar bestond. Ter gelegenheid daarvan maakte Koen Schy vens, sinds 1993 regisseur van het gezelschap, een bewerking van Cyrano de Bergerac, die in het hele dorp werd gespeeld in bouwtenten van het bloemen corso. Toen werd het idee ge boren al die tenten aan elkaar te koppelen, zodat er een mooi, groot theater zou ontstaan om Shakespeare te spelen. Werkbezoek Dat zelfde jaar, 1997, werd in Londen de replica van het Glo be Theatre geopend. „Eén plus één was plotseling drie: ons plan om die tenten aan elkaar te klikken, leek wel op zo'n the ater. Een werkbezoek aan Lon den deed de rest. We trokken al snel de conclusie: dat kunnen wij ook. Tien minuten later was het festival geboren. Naast onze eigen voorstelling moest er ook beroepstheater komen, evenals activiteiten voor de jeugd en een educatieproject. Daarna hebben we twee jaar hard ge werkt om dat voor elkaar te krij gen." Het Globe Theatre in de As- sortimentstuin in Zundert heeft net dat in Londen een doorsne de van 30 meter en is 11 meter hoog. Er zijn drie ringen met zitplaatsen in een halve maan rond het podium, mét een kap, maar voor een deel is de open lucht te zien. „Dat ronde gat heet in Shakespeare's woorden 'the wooden O', waarlangs de fantasie en de inspiratie uit de hemel kwamen en vice versa. Ze waren niet van enige groot heidswaan gespeend. James Burbage, een vriendje van Sha kespeare die de oorspronkelijke bouw mogelijk maakte, meende dat zijn theater en wat daarin gecreëerd werd de wereld torste. Vandaar de naam The Globe." Hazelnootschillen De arena vlak voor het podium, die ruimte biedt aan honderd staanplaatsen, heeft een bijzon dere vloer. „We wisten van te voren dat die plek door de bouwactiviteiten redelijk slijke- rig zou zijn. Bij het blootleggen van de fundamenten van het originele Globe Theatre aan de oever van de Theems waren heel veel hazelnootschillen ge vonden. Die hebben de bijzon dere werking goed met vocht om te kunnen gaan. Daarom hebben we uit Spanje 6000 kilo hazelnootschillen geïmpor teerd. De hele vloer is donker rood, wat een prachtig effect geeft en heel warm is. En het is heerlijk zacht om op te zitten. Onlangs hadden we een wolk breuk en die hazelnootschillen werkten geweldig." Thematisch De organisatie van het festival besloot al snel om thematisch te programmeren. Alle mogelij ke kunstuitingen kwamen in aanmerking, zolang Shakespe are maar de inspiratiebron is. Zo zijn er een Othello-concert en een popconcert gebaseerd op een aantal sonnetten. Zelf regisseert Koen Schyvens Ro meo en Julia bij Het Zunderts Toneel, de enige voorstelling die meer keren tijdens het festi val te zien is. „Peter Dictus heeft een nieu we tekst geschreven, waarin verhaallijn en scène-opbouw, op een paar ingrepen na, gelijk zijn aan het origineel. Aan de ti tel is toegevoegd 'De laatste zo mer,' want in ons geval speelt het stuk zich af in een uitster vend dorp in 1899, aan de voor avond van een nieuwe eeuw. De mensen trekken weg omdat er geen werk is en gaan naar de fabriek in de stad. We zien twee boerenfamilies, waarvan de één de zoon, Paris, van een rijke fa brikant paait als huwelijkskan didaat voor zijn dochter. Aan die Paris en wat er verder ge beurt, hangt al de geur van het fascisme. Voor het dorp is het misschien wel de laatste zomer en de kijker weet dat dat voor Romeo en Julia in ieder geval geldt." „Ik had als voorwaarde voor deze regie dat er een stuk of tien jongeren bij de club kwa men, want voor mij gaat het heel erg over het conflict tussen jong en oud en natuurlijk over verliefdheden en vetes. De re petities zijn totaal van dyna miek veranderd doordat er in eens elf jonge gasten bijzitten, van wie verliefdheden en jaloe zieën er doorheen spelen die ook zoveel met Romeo en Julia te maken hebben. Het is on waarschijnlijk actueel." Informatie over het program ma van Shakespearement bij VW Zundert, tel. 076-5971999 of via Internet www.westbra- bant.nl/shakespearement. Een van de actrices bij de grimeur, vlak voor de opening van het Shake speare-festival. foto anp het voetbal zien. De gewone en alledaagse dingen rond deze sport." Het idee voor de tentoonstel ling is afkomstig van de Neder landse fotograaf Bart Sorgdra- ger. In samenwerking met de Antwerpse galerie DB-S Foto grafie werd besloten elf fotogra fen uit Nederland en evenzo veel collega's uit België aan het werk te zetten. „We wilden geen sportfotografen, maar juist andere fotografen. Als op dracht gaven we mee: laat zien wat jou raakt in voetbal," stelt Wildschut. „Nu heb ik zelf hele maal niets met voetbal, maar ook voor mij gaat het nu leven. Dit is net zo goed voor niet- voetballiefhebbers leuk." Het Foto Instituut wordt voor de Euro 2000-tentoonstelling min of meer omgebouwd tot stadion. „We schilderen bij voorbeeld reclameborden op de muren met de namen van de deelnemende fotografen", legt Wildschut uit. De voorbereidin gen voor de expositie zijn eind vorig jaar al begonnen. Uitein delijk komen er straks meer dan honderdzestig Veelal kleuren- maar ook zwartwitfoto's te han gen. Bij de tentoonstelling hoort ook een boek uit (39,50 gulden), waarin zo'n honderd afbeeldingen worden afgedrukt. 'België - Holland, Holland - België. Voetbal in de l^ige Lan den', fototentoonstelling in het Nederlands Foto Instituut, Witte de Withstraat 63, Rotter dam, 14 mei tot en met 3 sep tember. Maandag gesloten. muziek recensie hans keuzers Concert: De Nits met Henk Hofstede - zang, gitaar. Rob Kloet - drums, Arwen Linneman - bas, Laetitia van Kneken zang, toetsen Gezien 3/5, LVC, Leiden De Nits zijn gewend aan het pluche van de schouwburgen. Stipt op tijd beginnen daar de voorstellingen en tijdens de clubtour van 'Wool' staan ze dan ook precies op het aange geven tijdstip op het podium. Met Soul Man en het aansteke lijke Sister Rosa trappen de Nits af. Twee nummers van de vori ge cd Alankomaat, het werkje dat volledig geruisloos werd af geserveerd naar de uitverkoop- bakken. De Nits konden met een op zoek naar een nieuwe platenmaatschappij. Welwillend laat het publiek de nieuwe nummers van het al bum 'Wool' over zich heen ko men. En je kunt er niet onder uit - ook al wil de formatie ons graag doen geloven dat ze een andere richting zijn ingeslagen - maar de rustige verantwoorde kwaliteitspop is nog geen spat veranderd. De geluidsmix is prachtig in balans en zo komen alle subtiele details van drums, bas en alle extra geluids-grapjes van toetsenist Laetitia van Krie ken optimaal naar voren. Toch gaat de zaal pas echt goed bewegen bij het handjevol Nits-klassiekers. The Dutch mountains, de ode aan de oude voetbalclub van de Hofstedes JOS-days en het up-tempo- nummertje Bike in Head zijn bij voorbaat gewonnen prijsnum- mers. Hofstede introduceert het nieuwe materiaal nadrukkelijk. Het speelplezier is van de ge zichten af te lezen, maar de lek ker in het gehoor liggende nummers klinken wel erg be kend in de oren. De clubtour lijkt gericht om een nieuw en jonger publieksegment aan te boren. Dat lukte zaterdag in geen geval. Hofstede zelf loopt tegen de vijftig en toen de lich ten aangingen, moet de zanger ook hebben geconstateerd dat het meeste publiek tot zijn ei gen generatie behoorde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 31