Zeskampgevoel in Stockholm f TV- WEER Het Gesprek van de Dag Het gelijk van Oltmans Alle hoop op 'een ballade die explodeert' ZATERDAG 13 ME! 2000 -fc13 Ziel en zaligheid In het VPRO-mediaprogramma Het Blauwe Licht bogen presenta toren Anil Ramdas en Stephan Sanders zich deze week met hun gasten over een fragment uit het televisieprogramma Monte Carlo: Carlo Boszhard overvalt spelletjesleider Martijn Krabbé met vragen over het drama in zijn privéleven. Het tweetal ontmoette elkaar voor het eerst op de veelbesproken huisparty waar Joop van den Ende zijn terugtreden bekend maakte. Het klikte meteen tussen de jonge helden van het televisie-amusement, dus waarom niet door gepraat met de televisiecamera's erbij, zodat wij in de huiskamer ook kunnen kennisnemen van het leven en het lijden dat achter die altijd opgewekte grimas schuil blijkt te gaan. In een notedop: Krabbe's vrouw vertelt dat ze zwanger is, laat in het midden van wie, verlaat haar man, man mag kindje niet zien, man bedroefd, publiek applaudisseert. Kan dat allemaal maar zo op televisie, is dat niet heel erg fout, zo luidde de uitgangspositie van de tiuee niet meer zo jonge helden van het televisie-intellect. Wist Krabbé bijvoorbeeld dat hij deze vragen zou krijgen? De publiciste Loewenthal en de televisiejournalist Barend mogen antivoorden. Loewenthal vindt het allemaal oninteressant en gê nant bovendien. Barend vindt dat eerste ook, maar van hem mag het en het maakt hem bovendien niet uit of Krabbé tevoren wist waar hij aan begon. Als een vraag hem niet bevalt kan hij dat zeg gen en het antwoord schuldig blijven, maar dat heeft 'ie niet ge daan. En dat applaus, ach, zo gaat dat in dat soort programma's. Daar is een opnameleider die zijn draaiboek in de lucht zwaait en dan weet het publiek dat het moet klappen en dat gebeurt dan ook. Exit kwestie. Was er eigenlijk wel een kwestie? Jazeker, maar daar hoorden we niks over. Wat is het verschil tussen een geletterd typje dat over zijn ziel en zaligheid mag verhalen en een olijke spring-in-het-veld die het zelfde doet? Het ene las je ooit alleen bij Bibeb in Vrij Nederland, waarna alle kwaliteistbladen en VPRO's Zomergasten volgden. Het andere las je ooit alleen bij Henk vander Meyden, waarna alle geïllustreerde weekbladen volgden en inmiddels de volledige Ne derlandse pers. Ramdas en Sanders worden aan het einde van dit seizoen van de buis gehaald. Krabbé en Boszhard gaan voorlopig nog even door. wil buys Warme weer houdt aan De zomer haalt er zijn neus voor op: in de bloeimaand is het volstrekt uniek. In De Bilt steeg de temperatuur gisteren wederom tot dik 25 graden (Nieuw-Vennep 25,1 graad) waarmee de achtste zomerse dag op rij een feit werd. Over het tijdvak 1901-2000 is zo'n lange ongeslagen reeks nog niet eerder voorgekomen. In de zo mer van 1975 is het op 18 da gen achtereen meer dan 25 ge weest (29 juli-15 augustus) en in 1976 op 17 dagen (23 juni-9 juli). De langste reeks vijfen twintigplussers in mei bedroeg 7 en dateert van slechts 2 jaar geleden: 9-15 mei 1998. Opmer kelijk is ook dat mei 2000 op 1992 na de maand is met het grootste aantal zomerse dagen. De reeks zomerse dagen kan nog groter worden want tot en met dinsdag houdt het warme weer aan. Daarna gaat de be zem door de drukverdeling met als resultaat dat de meizomer in duigen valt. Vandaag, landelijke fietsdag, draait het opnieuw om zomerse condities. In het groot ste deel van het land is het overwegend zonnig, de wind is hooguit matig uit het oosten en de temperaturen lopen bij ons op tot 23-25 graden. De glorieu ze meizomer is het gevolg van een atmosferische hogedruk- blokkade. Het zwaartepunt be vindt zich dit weekeinde boven de Noordzee en Denemarken. Ook zondag draait het dan ook weer om zon en hoge tempera turen: 24-26 graden. Doordat het nauwelijks waait en de luchtvochtigheid toeneemt kan het voor het gevoel drukkend warm zijn. In de kustgebieden is enige afkoeling door zeewind mogelijk. De temperatuur van het zeewater is 11 graden. De buienkansen blijven klein. Op maandag en dinsdag aan houdend zomers warm. On dertussen voltrekken zich wij zigingen in de drukverdeling die tot het einde van de mei zomer zullen leiden. Op het midden van de Atlantische Oceaan ontwikkelt zich een krachtig hogedrukgebied. terwijl een IJslandde- pressie naar Scandi- navië koerst. Daar door vanaf woens dag westelijke winden en aan- M voer van koele m lucht (kwik zakt m naar 14 graden) met wolkenvelden en periodiek regen. COMMENTAAR De Staat der Nederlanden moet journalist Willem Oltmans acht miljoen gulden schadevergoeding uitkeren. Mocht hij daarover be lasting veschuldigd zijn, dan moet de Staat bijbetalen, zodat Olt mans netto acht miljoen in handen krijgt. Met die bindende uit spraak van een arbitragecommissie onder aanvoering van oud-El- sevier-topman Pierre Vinken is gisteren eindelijk recht gedaan. De Staat, in het bijzonder het ministerie van buitenlandse zaken, heeft Oltmans tientallen jaren gedwarsboomd, getreiterd en belas terd. Als gevolg daarvan kon hij zijn beroep niet normaal uitoefe nen en derfde hij veel inkomen, zelfs zodanig dat hij de laatste ja ren is aangewezen op een bijstandsuitkering. Het was dan ook vol komen logisch dat Oltmans, toen hij schriftelijk bewijs van het on frisse overheidsoptreden in handen had gekregen, de Staat in 1991 voor de rechter sleepte om schadevergoeding af te dwingen, De Haagse bureaucratie wilde echter ook toen van geen wijken weten. De procedure bij de rechter-commissaris werd eindeloos gerekt. Op een gegeven moment wilde premier Lubbers de zaak af doen met een betaling van honderdduizend gulden. Oltmans wei gerde omdat hem dat bedrag schandelijk laag voorkwam. Om de zelfde reden verwierp hij het aanbod van minister van buitenland se zaken Van Mierlo om met de betaling van een miljoen gulden een streep onder het conflict te zetten. Ook daarin had hij gelijk. Met redenen omkleed heeft de arbitragecommissie hem nu im mers het achtvoudige toegekend. Eindelijk kan de getergde journalist nu, een maand voor zijn 75ste verjaardag, onbezorgd zijn memoires gaan voltooien. Voor Olt mans zelf is dat een welverdiende overwinning, maar niet voor hem alleen. Het oordeel van de arbitragecommissie valt ruimer te interpreteren. In feite ging het conflict tussen Oltmans en de Staat vanaf het al lereerste begin in de jaren vijftig over persvrijheid. De Nederlandse regering worstelde met Indonesië om het bezit van (toen nog) Nieuw-Guinea. De Amsterdamse journalist deed alleen maar zijn werk toen hij de Indonesische president Soekarno daarover inter viewde. Voor minister Luns (Buitenlandse Zaken) was dat aanlei ding over Oltmans een banvloek uit te spreken die hem sindsdien is blijven achtervolgen. Dat viel en valt niet anders te zien dan als een onacceptabele aantasting van de persvrijheid. Volkomen te recht is de Staat daarvoor nu gevoelig op de vingers getikt. Eurovisie Songfestival levert weer vermakelijke plaatjes op "i— eko Dp een trede Alle ingrediënten zijn weer aanwezig voor een ouderwets gezellige afle vering van het Eurovisie Songfestival: povere liedjes, zenuwachtige jon ge meisjes, gedoe om jurken, dreigende verkoudheden en een ware golf van hooikoorts. De Europese liedjescarrousel draait in het Zweedse Stockholm voor het 45ste jaar zijn rondje. Een paar honderd miljoen kij kers volgen nauwgezet de verrichtingen van de 24 deelnemers. En seri eus: onze nationale trots Linda Wagenmakers mag zich rekenen tot het selecte gezelschap van favorieten. Even buiten het centrum van Stockholm staat een enorm grote witte bol. Het is met recht een van de meest ingenieuze evenementenpaleizen van de wereld. Bruce Springsteen speelde er eens voor ruim zes tienduizend bezoekers. Van avond zit de zaal iets minder vol. Maar het enthousiasme zal er niet minder om zijn. Het Eu rovisie Songfestival is weer he lemaal in. Van heinde en verre zijn de liefhebbers naar deze stad afgereisd om het allemaal live te aanschouwen. Zanger en muzikant Jan Rot is een van hen. Hij werd door het televisieprogramma Netwerk tot deskundige gebombardeerd en keek deze week gefascineerd toe hoe het songfestivalcircus in elkaar zit. „Ik krijg er altijd een zeskampgevoel van," zegt Rot. „Het leuke is dat er zoveel mensen bij elkaar zijn die niks kunnen. Al die zangeressen zouden jouw buurvrouw kun nen zijn, alleen hebben ze nou een foute jurk aangekregen." „De middelmaat komt hier bo ven. En dat moet ook zo. Als je mensen als Eros Ramazzotti, Anouk en U2 zou sturen, krijg je een heel raar festival waar niemand naar kijkt. Het song festival geeft ons stof om de volgende dag lekker over te zeuren. Na afloop roepen we allemaal: tante Mien zingt beter dan die mevrouw uit dat land. De imposante Globe Arena in Stockholm. We moeten het songfestival zo houden: er moeten niet te veel echte artiesten komen." De Zweedse televisie pakt flink uit met de 45ste aflevering van het liedjescircus. De begroting bedraagt ruim achttien miljoen gulden. Daarmee is het de duurste songfestivalfinale ooit. Ondanks dat hoge bedrag zit er geen orkest in de Globe Arena; alle artiesten treden op met ge luidsbandjes. Zo raakt het festi val ook dit jaar weer een stukje folklore kwijt. Zingen in het En gels is sinds vorig jaar toege staan. Dat moet iedereen gelij ke kansen geven op de over winning. Televoting is een ander ver schijnsel dat het Songfestival is binnengeslopen. En dat heeft een desastreus effect: bijna alle componisten mikken op de muzikale smaak van de massa, wat resulteert in een nog grote re eenheidsworst dan in het verleden. De pareltjes worden zeldzamer, het aantal favorie ten groter. Nederland deelt die eer dit jaar met de bijdragen uit Groot Brittannië, Duitsland, Noorwegen en Estland. Linda Wagenmakers verdedigt de Nederlandse eer met verve. Ze straalde een en al professio naliteit uit deze week. Er is hard gewerkt om de act met de ex travagante jurk van Jan Aarnt- zen optimaal te krijgen. Het koppie van Linda doet het uit stekend op het televisiescherm. Als ze dezelfde bevlogenheid heeft als bij de nationale voor ronde in Rotterdam, dan kan de NOS zich alvast zorgen gaan Stefan Raab: parodie voor Duitsland. maken over het 46ste songfesti val, op Hollandse bodem. „Het songfestival is een enorm platform waar je een liedje kunt neerzetten," zegt Ellert 'Spargo' Driessen, componist van de Nederlandse troef No goodby es. „Het is een popliedje waarin ik heb geprobeerd het camp- gevoel van het festival te laten doorklinken. Kijk: geld en roem kun je hier niet vergaren. Maar het songfestival heeft altijd iets magisch gehad. Het is nog altijd de moeite waard omdat er zo veel miljoenen mensen naar kijken." Vergeleken met voorgaande edities is er weinig veranderd. Er wordt veel vals gezongen, veel geschreeuwd ook en qua kleding staat de kijker-het nodi ge te wachten. Langzaam maar Linda Wagenmakers, foto anp zeker dringt door dat het toch vooral om een televisie-evene ment gaat. Steeds meer landen stoppen veel spektakel in hun liedje. Zo gaan de Zweden hef tig te keer met vuurwerk, ma ken de Duitsers er een flitsende show van en tovert Nederland twee dansers met buiken als wasbordjes onder een reusach tige jurk vandaan. Het levert vooral vermakelijke plaatjes op. De winnaar voorspellen is moeilijker dan ooit. Vorig jaar bleek dat bij televoting de vriendjespolitiek tussen landen onderling een grote rol speelt. Het is de vraag of dat ook dit jaar weer gebeurt. „Als de men sen op een land stemmen in plaats van op een liedje, is het de vraag waar Nederland staat in het hele Eurovisiegebeuren," zegt tekstschrijver I van No goodbyes. Zijn maatje Driesse bang voor de gevol L, eventuele misser hi geen catastrofale ge beweert hij. „Ik het Op ander in mijn portf Bij een lage noterin ~V( imago hooguit evei op." het allemaal zo'n v; Qrza pen: „Ik vind Linda ge artiest en het lie< v Maar het zit handig martin hermens Iter ver! Charmed: drie swingende Noorse meiden, met een pak kend deuntje. foto ap Europa maakt zich op voor het jaarlijkse avondje hilariteit. Vanuit de imposante Globe Arena in Stockholm zendt de Zweedse omroep SVT van avond het Eurovisie Songfesti val uit naar 32 landen.. De pre sentatie is in handen van Ari- ders Lundin en Kattis Ahlström, twee doorgewinterde krachten van de Zweedse televisie. Wie doen er mee en wat voor soort liedje zingen ze? 1. Israël: Sameach door de groep Ping Pong. Banaal lied van de jonge gene ratie van Israël die eindelijk eens gehoord wil worden. 2. Nederland: No goodbyes door Linda Wagenmakers. Volgens Linda (24) een ballade die explodeert. Volgens mij een jurk die openbarst en dan ei gentijds swingt. Getipt als win naar. 3. Groot Brittannië: Don't play that song again door Nicki French. Het vreselijkste liedje dat Enge land ooit naar een songfestival stuurde. Nicki (35) is te oud voor dit soort liedjes. 4. Estland: Once in a lifetime door Ines. Keurig, braaf en lief met een vleugje Abba. Ines (18) zingt over de geneugten van 17 zijn. 5. Frankrijk: On aura le ciel door Sofia Mestari. Eigenzinnig lied, intrigerende stem. Alleen is Sofia (19) er nog niet uit in welke toonsoort ze wil zingen. 6. Roemenië: The moon door de groep Taxi. Poëtisch bedoeld, maar dankzij de moeilijke maatsoort-wisse lingen enigszins chaotisch lied je. 7. Malta: Desire door Claudette Pace. Zonnig niemendalletje van 32- jarige televisiepresentatrice uit Malta. Klinkt een beetje als BZN. 8. Noorwegen: My heart goes boom door de groep Charmed. Hopeloos ouderwets, maar wel een pakkend deuntje van drie swingende meiden met girl po wer. 9. Rusland: Solo door Alsou. Hijgerige Britney Spears-variant van 16 jaar zingt deuntje van twee Amerikanen. Erg voorspel baar. .10. België: Envie de vivre door Nathalie Sorce. Krakkemikkige songfestival- hymne met gospel-invloeden, traditionele opbouw en een goedbedoelde boodschap. 11. Cyprus: Nomiza door het duo Voice. Intrigerende coupletten. Daar na zakt de boel in. Dramatiek druipt ervan af. 12. IJsland: Teil me door het duo Einar Telma. Vrolijk jaren zestig deuntje met Beatles-invloeden. 13. Spanje: Colgado de un sue- no door Serafin Zubiri. Typisch plaspauze-lied. Niets zeggend, eentonig. 14. Denemarken: Fly on the wings of love door de Olsen Brothers. Na 22 jaar proberen mogen ze eindelijk eens meedoen. Vaag folkloristisch liedje dat alsmaar voortkabbelt. 15. Duitsland: Wadde hadde dudde da door Stefan Raab. Parodie op discomuziek uit de jaren zeventig met lekkere rap erin. Bedoeld als protest tegen de vrije taalkeuze op songfesti val. Gaat hoog scoren. 16. Zwitserland: La vita cosé door Jane Bogaert. Éx-miss Zwitserland en voor malig Playboy-model (33) zingt klassiek Italiaans songfestival lied. 17. Kroatië: Kada zaspu andeli door Goran Karan. Oeverloos, oubollig lied vol Kroatische kampvuur-melan- cholie. Goran is de grootste popster in zijn land en ook aan hanger van Hare Krishna. 18. Zweden: When spirits are calling my name door Roger Pontare. Stoer mannenlied dat almaar doordendert. Strijdlustige drie minuten met veel visuele effec ten en in Noordlapse kleder dracht. 19. Macedonië: 100% te ljubam door de groep XXL. Kleurloos meedeinertje in de categorie pukkeltjes-pop. 20. Finland: A little bit door Ni na Aström. Beetje saai liedje geschreven door twee Nederlanders. Meest opvallend is de vioolpartij. 21. Letland: My star door de groep Brainstorm. Eigenzinnige popsong van Let se band.Buitenbeentje dat voor verrassing kan zorgen. 22. Turkije: Yorgunum anla door Pinar Ayhan SOS Band. Charmant en karaktervol liedje met tango-, fado- en flamenco invloeden. Mag hoog eindigen. 23. Ierland: Millennium of love door Eamonn Toal. Johnny Logan-kloon trekt de hele trukendoos open voor een weinig bevlogen en vreselijk kleverige songfestivalballad. 24. Oostenrijk: All to you door de groep Rouder Girls. De Supremes zijn terug in vol ornaat. Sterke stemmen voor een mager liedje. Wel een vro lijke afsluiting. martin hermens Glitter en verkrotting Twee weken geleden schreef ik dat alleen toneel en kleedkamers van het theater in Tilburg aan mijn acteurseisen voldeden. Daar kwamen wat reacties van ongeloof op. Er moesten toch meer behoorlijke V. podia zijn. Helaas lieve vrienden Als je wilt weten hoe de mensheid over arties ten denkt dan moet je de kleedkamers in oude schouwburgen gaan bekijken. Een kleine rondleiding. In Goes, de Prins van Oranje als ik me goed herinner, was eraan de achterkant van het toneel een luik in de vloer. Onder dat luik was een keldertje, bereikbaar via een lad der. Dat keldertje was dan de kleedkamer. Het zaaltje in Sneek had twee kleedkamer tjes. Dat was het goede nieuws. Maar als de lampen op het toneel doofden dan gingen ook de lampen in de kleedkamers uit. Dat was het slechte nieuws. In Alkmaar had je het Wapen van Heemskerk, die ballententen JOOST PRINSEN hebben altijd weidse namen. De doorgang tussen to neel- en kleedkamers was zo nauw dat er regelma tig worstelpartijen uitbraken tussen acteurs die het toneel op en andere die het toneel af moesten. In Bergen op Zoom denderde in het eerste kwartier van de voorstelling de bowlingballen boven het toneel. De man die de bowlingzaal uitbaatte, wilde tussen acht en half negen geen inkomsten missen. En de uitbater van de toneelzaal wilde niet later dan kwart over acht beginnen. Het is bijna nier voor te stellen hoe schrijnend in een schouwburg het verschil is tussen de gouden glitter aan de publiekskant en de verkrotting aan de ac teurskant. Aan uw oog onttrokken door deuren waarop 'Dienst' staat of'Niet voor publiek toeganke lijk'. Ik neem u mee naar het oude Gouda. Daar kon je vanuit de kleedkamers het toneel alleen bereiken via een tochtig pakhuis. Wee de actrice die hartje winter in een zomerjurkje door dat pakhuis moest. De eerste keer dat ik daar speelde, vielen er tijdens de voorstelling van tijd tot tijd stukken kalk uit het plafond. De volgende dag beklaagde ik me hierover bij de regisseur Wim Sonneveld..Gouda zeker", zei hij. „Klopt", zei ik. Daarop zei de oude cabaretier, en ik citeer hem letterlijk: „Wie in Gouda gezond en wel het eind van de voorstelling haalt, mag niet mopperen. Ik geef toe dat er sinds Sonneveld het nodige veran derd is. Veel oude varkensstallen zijn opgeknapt en de nieuwe theaters bieden doorgaans een heel be hoorlijk onderkomen. Maar of al die bouwheren wezenlijk anders denken over artiesten, ik weet het niet. Laat mij mijn rondleiding eindigen in het Bel gische Turnhout. In de jaren tachtig mocht ik mee spelen in een voorstelling die de nieuwe schouwburg aldaar feestelijk zou openen. Op de grote dag kregen wij van de directeur een trotse rondleiding door het wat uitzijn krachten gegroeide gebouw. Rond een uur of zeven zochten wij de kleedkamers op. Tever geefs. Er waren geen kleedkamers. De architect was vergeten ze te ontwerpen. No Gooc als comrri De Haarlemse tekf Ne John O'Hare en zij aai componist Ellert I mv hoorden begin de: ,0°' hun grote verbazir n'b songfestivallied A'i &ar< was omgebouwd t commerciële jingli internetbedrijf Wo n n Met overgave zonj ?s c eens World Onlintle van No goodbyes, i1001 met de makers var 'erc was gesproken. M m ra haast zich te on en dat een rel was gel ?fI. zaak is uiteindelijk regeld. World Onli Jja' dat de rechten al g e waren. Toen dat ni ee hebben ze een aar daan en zijn we sn overeenstemming Niemand heeft baiy rel. Een goed resul I songfestival staatv 'i een voorop." O'Hare („Het is hii O) groot feest") genie teugen tijdens dei dingen van het soi et 1 in Stockholm. Als s eze van de Nederlands 1aa laat hij zich meeslt de prettige mallen f het grote Europese tijn begeleidt. O'H Driessen zonden c jaar een nummer: dat reikte niet vei vijftiende plaats, bleek te ingewikkf songfestival. Daai goodbyes bewust gehouden. De tel veel mogelijk spreken. Ook mei het Engels wat mil machtig zijn. Een voor het grote pul De Haarlemmer lijk nuchter onder j van No goodbyes. ineens in de bel. maar in de muziel zo weer verandert O'Hare die zijn w< tekstschrijver ook: komst zal blijven ren met vertaalwei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 2