Geloof Samenleving nMagistrale, maar stilgevallen ambitie 91 'Half Nederland was gestenigd of met kokend lood volgegote ZATERDAG 13 MEI 2000 IG 13 - VANDAAG 13 14 Vandaag 381 jaar geleden, op 13 mei 1619, werd de stichter van het VOC en Nederlands bekendste staatsman, Johan van Oldenbarne- velt, aan het Haagse Binnenhof op een scha vot onthoofd. Van Oldenbarnevelt zette zich in voor reli gievrede in het toentertijd turbulente Nederland. Volgelin gen van de 'rekkelijke' Leidse hoogleraar Arminius (re monstranten) waren ten tijde van Oldenbarnevelts execu tie nog in vergadering met orthodoxe calvinisten op de Dordtse Synode (1618-1619). De staatsman die bekend stond als tolerant humanist, had in de 'precieze' calvinis ten ook politieke tegenstanders. Deze hebben hem uitein delijk de kop gekost. 13 mei is de feestdag van de heilige Rolanda van Gerpin- nes (bij Charleroi) uit de zevende of achtste eeuw. Ze was volgens de overlevering een maagdelijke prinses, die het leven verloor op de vlucht voor een haar opgedrongen hu welijk. Vandaag 276 jaar geleden, op 14 mei 1724, werd in het overwegend katholieke Frankrijk een wet uitgevaardigd tegen het protestantis me. Hierdoor brak een bijna veertigjarige pe riode van vervolgingen aan. Protestante predikanten wer den ter dood gebracht, godsdienstige bijeenkomsten ver boden en hardhandig uit elkaar geslagen. Men vermoord de gelovigen of veroordeelde ze tot een bestaan als galeis laaf. Hun bezittingen werden verbeurdverklaard. In Frankrijk was de nog jonge koning Lodewijk XV aan de macht. Op 14 mei vieren katholieken de feestdag van de heilige Mattias; één van de minder bekenden van de twaalf apos telen. Mattias verving de verrader Judas, na Jezus' Hemel vaart. Plaisier secretaris SoW-kerken lunteren Dr. B. Plaisier (54) is benoemd tot scriba (secretaris) van de Samen-op-Wegkerken. Hij is sinds 1997 secretaris-gene raal van de Nederlandse Hervormde Kerk, de grootste partner in het herenigingsproces met de Gereformeerde en Lutherse Kerken. Plaisier is voor vier jaar benoemd met de mogelijkheid van een eenmalige herbenoeming. Tot het definitieve besluit over de kerkfusie blijft hij secretaris-generaal van de NHK, hoe wel hij niet meer als zodanig naar buiten zal treden. Plaisier was docent aan enkele theologische hogescholen in Indonesië en van 1987 tot 1997 predikant in Den Haag, eerst van een Her vormde Gemeente, vanaf 1995 van een gefedereerde SoW-ge- meente. Kroatische prijs voor IKV den haag Het Kroatische district Osijek-Baranja heeft aan het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) zijn jaarlijkse onderscheiding voor lokaal zelfbestuur toegekend. De eer valt de vredesbewe ging te beurt voor haar project 'Democratisering in Oost-Slavo- nië'. IKV-beleidsmedewerker D. van den Berg kreeg de onder scheiding gisteren in Osijek. Oost-Slavonië is volgens Van den Berg nog steeds een problematische regio. De afgelopen jaren zijn tienduizenden Kroaten teruggekeerd die het gebied tijdens de oorlog in 1991 waren ontvlucht. Verder wonen er nog onge veer 40.000 Serviërs. Methodisten: Geen homo-dominee's Cleveland De Verenigde Methodistenkerk in de Verenigde Sta ten blijft bij haar afwijzing van homoseksuele predikanten. Ook de kerkelijke inzegening van homohuwelijken blijft taboe. Dat heeft de algemene vergadering van het op een na grootste pro testantse kerkgenootschap in de VS besloten. Bij het gebouw waar de vergadering was, zijn ruim tweehonderd demonstran ten aangehouden die protesteerden tegen discriminatie van ho moseksuele kerkleden. Onder hen waren ook twee bisschop pen. Cantorij Sint Petrus tien jaar leiden De Cantorij van de Sint Petrusparochie in Leiden viert vanavond in de Petruskerk aan de Lammenschansweg het 10- jarig jubileum. Het koor treedt, onder leiding van oprichter en dirigent Mike van Booren, op in een feestelijke eucharistievie ring, die om zeven uur begint. Voor het feest zijn ook leden van de Sint Jozefparochie aan de Herensingel, de Oud Katholieke Kerk in Leiden, en van de Nederlandse Hervormde Kerk aan de Van Vollenhovekade waar de Petrusparochie oecumenisch mee samenwerkt, uitgenodigd. BEROEPINGSWERK GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Toegelaten: tot de bediening van het Woord door de classis Amsterdam- Leiden, R.F. Telgenhof, kandidaat te IJsselmuiden, die een beroep heeft aangenomen naar" Boek over geschiedschrijving Leids Godshuis Achter zijn naam op de kaft van zijn levenswerk staat een kruis. De dood kwam Bauke Leverland halen voor dat hij zijn geschiedschrijving van de Hooglandse Kerk persklaar kon maken. En voordat hij op dat werk kon promoveren op een unieke plek: het onderwerp van zijn studie zelf. Zo werd het levenswerk van de Leidse archi varis en Oud-Katholiek priester 'het verhaal van een ma gistrale, maar stilgevallen ambitie', zoals hijzelf de Hoog landse Kerk typeerde. Vrienden en collega's zorgden dat het boek St. Pancras op het Hogeland er toch kwam. AFKE VAN DER TOOLEN Leverland, geen onbekende voor de vaste bezoekers van het Leidse gemeentearchief, stierf begin vorig jaar. Daarmee kwam een eind aan zo'n 35 jaar studie naar de geschiedenis van die zo opvallend onaffe kerk op 'het Hoge Land', zoals het ei land tussen de rijnarmen vroe ger werd genoemd. Hoezeer zijn hart bij dit werk lag blijkt uit de woorden van zijn weduwe. ,,Mijn man sleur de me vaak mee, de hele kerk door", vertelt ze. „Kijk, zei hij dan: zoveel graven van die muur stond dit of dat altaar, en zoveel graven verderop was zus of zo..." Leverland heeft namelijk een unieke wetenschappelijke me thode uitgevonden om de bouwgeschiedenis van de kerk, die in 1314 begon als een sim pel houten optrekje en schoks gewijs uitdijde, te reconstrue ren. Hij dook de graven in. Niet letterlijk, maar via de archieven 'waarin hij leefde als was hij de allerlaatste kannunik van St. Pancras', zoals de inleiders van zijn boek schrijven: „Al zoe kend, herschikkend en combi nerend metselde hij als het wa re zijn kerk in papier." Zelf schrijft Leverland: „De graven in en rond de kerk zwij gen niet. De doden vertellen via de coördinaten van hun graven zóveel, dat daaruit de bouwge schiedenis van de St. Pancras- kerk tot in de zestiende eeuw kan worden gereconstrueerd." Hóeveel die graven wel niet vertelden, blijkt uit het hart van het boek van de overleden priester en archivaris. De kann- uniken moesten precies weten op welke plek ze moesten bid den voor een bepaalde dode. In verschillende registers stonden daarom uitvoerige beschrijvin gen van de plaats van elk graf, en die plaats werd bepaald aan de hand van muren, pilaren en dergelijke. Een voorbeeld. Het graf van ene Filips Ermgardenz lag 'voor het hoogaltaar naast heer Vol- pert, onze eerste deken, naar het noorden, in de buik van de kerk ongeveer in het midden onder een lichtrode steen met de voe- Iwerd imge E het Duitse ijmaa rerwe (ierdc vvong irschc Drlog hder Nai ten bij de onderste koortrede in het derde graf vanaf het St.Pan- crasaltaar tussen een grote blau we steen en een rode steen'. De omschrijvingen doen soms onbedoeld komisch aan. Wat bijvoorbeeld te denken van het feit dat Willem Hugenz zijn laatste rustplaats heeft gevon den 'met zijn hoofd onder de eerste vrouwenbankenEn wat zal Herman Bitter ervan vinden dat 'bij de voeten van Kathari- na, Herman Bitters vrouw' ene Gerrit Screvel ligt? Hoe dan ook, aldus Lever land: „Zo hebben we, door naar beneden te kijken en door aan de hand van de overledenen te dwalen door de kerk, pilaren zien verrijzen en muren zien verplaatsen." Met als conclusie: „Er is een beeld ontstaan van een voortdurende dynamiek in het streven om groter, hoger, ruimer te bouwen, opdat Gods woord zou klinken in een waar dig huis." Een streven, waaraan de Reformatie vroegtijdig een eind maakte. Bijzonder was dat die ambitie voor een waarlijk groots gods huis direct voortkwam uit de Leidse burgerij. Vergeleken met andere kapittels was St. Pancras uniek, omdat het door de ge goede burgers zelf was opge richt en gefinancierd - én van 'personeel' voorzien, zoals Le verland heeft aangetoond. Die vertegenwoordigden samen het puikje van de middeleeuwse Leidse samenleving. St. Pancras op het Hogeland, uitgegeven door Uitgeverij Ver loren, is donderdag in de Hoog landse kerk gepresenteerd. Het is vooral aan de vereende krachten van Leverlands pro motor Dirk de Boer en gemeen tearchivaris Rudi van Maanen te danken dat het er alsnog is gekomen. De Boer, nu profes sor in Groningen, heeft Lever land lang geleden manier leren k( anderen: „Toen stejaars-student meldde. Hij ont over deze jonge, vorser." Leverlands doc! zag het object vat lange interesse do s jn y het eerst. „Ik kan u natie nu levendij u Deze kerk heeft ,feen sfeer", zegt ze. heeft ons er altijd teld. Hij heeft e hobby zijn werk ken. Ik ben trots o lt n Leviticus 19: een echte leiddraad voor het leven, stond vorige week boven dit stuk. Een bijbeltekst die oproept je naaste lief te hebben zoals je je zelf liefhebt of - andere interpretatie - je naaste lief te hebben omdat hij is zoals jij, mag immers een leiddraad zijn. Maar helaas. Kedosjiem, het bijbelstuk van vorige week, stopt niet bij hoofdstuk 19, waarin overi gens óók staat dat men 'de vreemdeling moet liefhebben als u zelf, maar gaat door met hoofd stuk 20. Dat akelige hoofdstuk had ik weggemoffeld. Ik hield mijn <mond stijf dicht over al die gevallen waarin de doodstraf wordt voorge- m schreven. Wie zijn kind aan de Mo- loch geeft (een afgod), moet door het volk met stenen worden dood- bhh gegooid. Wie zijn vader of moeder Z vervloekt, moet worden gedood. En zo ook een overspelige man, een m overspelige vrouw, iemand die bloedschande heeft bedreven, een man of een vrouw die met een dier seks heeft. Mannen die met andere X mannen seks bedrijven, moeten worden gedood (Leviticus 20:13). Naast de doodstraf is er ook nog het 'uitgeroeid worden uit het mid- den zijns volks'. Door God zelf. Het zou niet om lichamelijke dood gaan, maar om een emotionele en spirituele dood. Dat heeft God in ^^2 petto voor dodenbezweerders en waarzeggers en voor degenen die de liefde bedrijven met een vrouw <die menstrueert. Toen ik in het commentaar van W. Plaut las dat gedood worden door het vuur niet betekende de langza me dood op de brandstapel, maar dat men kokend lood naar binnen goot zodat de dood snel optrad, had ik het helemaal gehad. Al les beter dan te doen wat God opdraagt. Emor, het bijbelgedeelte van deze week, mag er ook wezen. De dochter van de priester die on tucht pleegt, 'zal door het vuur worden verbrand' (Leviticus 21:9). Wie zich op Grote Verzoendag 'geen onthouding oplegt, zal uit zijn volk uitge roeid worden'. En wie op die dag werkt, 'zal Ik uit het mid den van zijn volk verdelgen' (Leviticus 23:29-30). Met de Godslasteraar keert de steniging weer terug. Hij moet buiten het woongebied worden gebracht, ieder die hem de naam van God heeft horen belasteren, moet met zijn handen op zijn hoofd steunen en daama moet 'de he le gemeente' hem met stenen doodgooien. Aan het einde van Emor (Leviticus 24:23) staat dat deze straf voor een Godslaste raar die in de voorgaande ver zen is opgevoerd, ook daadwer kelijk is uitgevoerd. Half Nederland was gestenigd of met kokend lood volgegoten, op basis van Kedosjiem en Emor. Zou er überhaupt ie mand bestaan die nog nooit een waarzegger heeft geraadpleegd (ook niet de horoscoop in de krant)? Of nog nooit zijn ouders heeft vervloekt? Dat er velen zijn in Nederland die nog nooit overspel hebben gepleegd, wil ik wel aannemen. Maar hoe moet het met al die mensen die wel eens 'naast de pot hebben gepiest'? Om van de homoseksuelen nog maar te zwijgen. Het zijn er geen vijf procent van de bevolking, zoals de ge stoorde onderzoeker McKinsey ooit beweerde. Maar zelfs met een lager percentage zijn er toch nog ontzettend veel die maar beter 'in de kast' hadden kunnen blijven zitten, ondergedoken voor een God die zich hier als een moorddadige potenrammer laat kennen. Alleen Cliif Richard, wiens geslachtsdeel na veertig jaar seksuele ont houding waarschijnlijk op een oud worteltje lijkt, kan op Gods gunsten rekenen, als God dit alle maal Zelf heeft gezegd en het niet door mensen aan Hem is toegeschreven. Wat moet je met die teksten? Emor bevat ook het gewraakte oog om oog, tand om tand, dat meestal - verkeerd geïnterpre teerd - voldoet om het joden dom met zijn vreselijke God weg te zetten. Tegen die dood straffen in Kedosjiem en Emor valt weinig in te brengen. Of het moet zijn dat de rabbijnen er ontzettend mee in hun maag zaten en zich de, eveneens van God afkomstige, opdracht om rechtvaardige rechtbanken in te stellen zeer ter harte hebben genomen. Voor alles waarvoor de dood straf is voorgeschreven, moeten er tenminste vier getuigen zijn die het misdrijf met eigen ogen hadden gezien. Bij overspel staan meestal geen vier personen te kijken. Gevaar geweken. En de Godslasteraars? Afgezien van het geval in Leviticus, wordt er nog een man ter dood gebracht daarvoor: Nabot, door koning Achab. Verder is het nooit gebeurd. Bovendien bepaalden de rabbijnen dat het hele gerechtshof van zeventig rabbijnen (dat overi gens niet meer bestaat) unaniem tot hun doods vonnis moesten komen. Dat kwam nooit voor. •er «gever l/aaron en al [ehuui choc iafde ulden ikle ïgene Maar het staat er toch allemaal maa mcjat i naar. En hoe zit het met 'oog om oog'? InÉ staat: 'Iemand die zijn naaste een lil brek toebrengt, zoals hij heeft gedd worden gedaan: breuk voor breuk, 1 tand voor tand (Leviticus 24:19). Hel belangrijkste lichaamsdeel, de tandj belangrijke. Zo is de hele range om Vanaf het allereerste begin is deze tj rabbijnen opgevat als een voorschi ciële compensatie. Niet als iets watll moest worden genomen. Financiële! ning moest er komen voor schade, f ten van de behandeling, voor de gew verzuim en nalatigheid en /of voor dl waarmee iemand overladen was. Slachtoffers worden niet afgescheei tevredenheid dat de misdadiger waf niet alles - zij worden gecompensetf het Nederlandse rechtssysteem nul krijgt. Maar wie een mens doodt, moet dal ven betalen (Leviticus 24:17). Daari eis van vier getuigen en een unanieT van de rechters. In Nederland wordj zestig tot tachtig vrouwen door hui moord, en veertig tot zestig kindere ouders en/of verzorgers. Zou Leviti<| toegepast, dan zouden zo'n hondei] ouders of verzorgers per jaar de doe gen. Zouden de rabbijnse rechtsregi toegepast, dan zouden het er vanw getuigen maar een fractie zijn. De vl is dat al die mannen, ouders en veq dans ontspringen. Leviticus brengt ons in verlegenheili harde eis tot doodvonnissen. Maar® tachtig vrouwen, die veertig tot zes# welke vonnissen zouden zij eisen? WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht HWS Geldig tot en met zaterdag. Noorwegen: In het noorden eerst nog wolken velden en kans op wat regen of sneeuw. Verder droog en veel zon. Maxima van 5 graden in het noorden tot 23 plaatselijk in het zuiden. Zaterdag warmer. Zweden: Veel zon, maar in het noorden vooral eerst nog wolkenvelden en mogelijk wat regen of sneeuw. Middagtemperatuur van 5 graden in het noorden tot circa 20 in het zuiden. Finland: Wolkenvelden afgewisseld door zonnige perioden en zaterdag la ter op de dag in het zuidwesten kans op wat regen. Zondag in het noorden kans op een winterse bui. Maxima van 5 graden in het noorden tot 12 in het zuiden. Denemarken: Zonnig bij maxima van 17 tot 22 graden. Engeland, Schotland, Wales, Ier land: In het zuidwesten en westen wol kenvelden en kans op een bui. Verder droog en vooral in Schot land zonnige perioden. Maxima tussen 17 en 22 graden. België en Luxemburg: Zaterdag nog kans op een regen- of onweersbui. Zondag veel zon. Maxima oplopend naar 25 gra den. Noord- en Midden-Frankrijk: Afnemende buien en geleidelijk meer zon. Middagtemperatuur oplopend naar 25 graden. Zuid-Frankrijk: Zaterdag veranderlijk bewolkt en enkele verspreide regen- en on weersbuien. Zondag in de Alpen nog kans op een bui, verder veel zon. Maxima oplopend naar 24 tot 29 graden. Spanje: Zonnig. Maxima oplopend naar 30 graden, vooral in het noorden aan zee wat minder warm. Portugal: Droog en flinke zonnige perioden. Maxima oplopend naar 22 graden langs de kust bij Porto en 29 gra den in het zuidoosten. Mallorca, Ibiza, Menorca: Veel zon bij maxima van ongeveer 27 graden. Marokko: Westkust: vrij zonnig, lokaal ook laaghangende wolkenvelden. Droog. Maxima tussen 20 en 26 graden. Tunesië: Zonnige perioden maar vooral in het noorden ook kans op een re gen- of onweersbui. Maxima tus sen 26 en 32 graden. Madeira: Perioden met zon en droog. Maxi ma rond 21 graden. Canarische Eilanden: Droog en flinke zonnige perioden. Middagtemperatuur rond 24 gra den. Duitsland: Zonnig, in het zuiden en zuidwes ten zaterdag nog kans op een re gen- of onweersbui. Maxima tus sen 20 en 25 graden. Oostenrijk: Flinke perioden met zon en al leen in het westen nog een enkele regen- of onweersbui. Maxima za terdag rond 22 graden, zondag iets warmer. Zwitserland: Geleidelijk meer zon, maar vooral in het zuiden ook nog enkele re gen- of onweersbuien. Maxima rond 23 graden. Polen: ZONDAG 14 MEI 2000 Zon- en maanstanden Zon op 05.47 Zon onder 21.24 Maan op 16.58 Maan onder04.47 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 01.36* 14.05 01.09 13.38 Laag 09.26 22.25 09.07 22.06 MAANDAG 15 MEI 2000 Zon- en maanstanden Zon op 05.46 Zon onder 21.26 Maan op 18.09 Maan onder05.07 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 02 29 14.55 02.02 14.28 Laag 10.25 23.04 10.06 22.45 Weerrapporten 120517 u Amsterdam halt tx De Bilt licht b Deelen Eelde licht b Eindhoven zwaar Den Helder licht b Rotterdam licht b Twente half tx Vlissingen zwaar Maastricht half lx Aberdeen licht b Athene licht b Barcelona half tx Berlijn licht b Boedapest zwaar Cyprus half tx Droog en veel zon, maar in het noordoosten ook stapelwolken. Maxima van 15 graden in het oosten tot 20 in het zuidwesten, zondag iets warmer. Tsjechië en Slowakije: Veel zon en droog. Maxima onge- Dublin zwaar bew. Frankfurt zwaar bew Genève licht bew. Helsinki half bew Innsbruck zwaar bew. Istanbul licht bew. Klagenfurt onweer Kopenhagen licht bew Las Palmas licht bew. licht tx Locarno Londen Madrid Mallorca Malta 23 13 0.0 25 11 0.0 26 11 0.0 20 7 00 26 13 0.0 16 13 00 23 12 0.0 25 11 0.0 19 14 0.3 24 14 0.2 12 5 00 28 18 0.0 - 13 00 24 10 0.0 30 15 0,0 18 11 1.2 21 14 480 28 16 0 0 Stockholm Warschau Wenen licht bew. half bew licht bew ar bew Buenos Aires half bew. Casablanca licht bew. Johannesburg half bew Los Angeles onbewolkt New Orleans licht bew. New York zwaar bew, Tel Aviv zwaar bew Tokyo half bew. Vancouver half bew. veer 21 graden, Hongarije: Veel zon en droog. Middagtempe ratuur rond 24 graden. Italië: Flinke zonnige perioden. Zater- KANTOOR Rooseveltstraat 82 071 -5356 356 Postadres Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071 -5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr.18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 ui LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) 071-5128030 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) redactie A. Maandag, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAI Advertenties 071 - 533 Familieberichten: 023-J 023- 5320 216 Redactie: 071- 5321 91 Hoofdredactie: ADVERTEI Maandag t/m vrijdag vi 071- 5356 230 RUBRIEKSADV0 Maandag t/m vrijdag vanfl 071- 5143 545 ABONNEM bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per halfjaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een ma het automatisch afschrijven abonnements- geld, ontvan betaling. VERZENDINGP Voor abonnementen die per worden verzonden geldt ee aan portokosten per versdi LEIDSCH DAGBLAD 01 Voor mensen die moeilijkl hebben of blind zijn (of et leeshandicap hebben), isef van het regionale nieuwsi Dagblad op geluidscasser informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken! in de Alpen en Dolomieten en zondag ook verder naar het °3 18 ïo ï.o zuiden kans op enkele regen- of "3 25 17 0.4 onweersbuien. Middagtempera- o3 12 6 5.2 tuur tussen 23 en 28 graden, zondag opnieuw Corsica en Sardinië: Veel zon, maar zondag kans op een regen- of onweersbui. Maxi ma tussen 25 en 28 graden, zon dag wat minder warm. Griekenland en Kreta: Zonnig. Zondag in het noorden kans op een lokale regen- of on weersbui en op de Egeische Zee een opstekende noordenwind. Maxima rond 26, landinwaarts ongeveer 30 graden. Zondag wat minder warm. Malta: Droog en zonnige perioden bij maxima van ongeveer 27 graden. Turkije en Cyprus: Veel zon en droog. Middagtempe ratuur meest rond 27 graden. K N H U ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgez® feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendie INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. 'gr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 14