Geloof Samenleving
nMagistrale, maar
stilgevallen ambitie
91
'Half Nederland was gestenigd of met kokend lood volgegote
ZATERDAG 13 MEI 2000
IG 13 -
VANDAAG
13
14
Vandaag 381 jaar geleden, op 13 mei 1619,
werd de stichter van het VOC en Nederlands
bekendste staatsman, Johan van Oldenbarne-
velt, aan het Haagse Binnenhof op een scha
vot onthoofd. Van Oldenbarnevelt zette zich in voor reli
gievrede in het toentertijd turbulente Nederland. Volgelin
gen van de 'rekkelijke' Leidse hoogleraar Arminius (re
monstranten) waren ten tijde van Oldenbarnevelts execu
tie nog in vergadering met orthodoxe calvinisten op de
Dordtse Synode (1618-1619). De staatsman die bekend
stond als tolerant humanist, had in de 'precieze' calvinis
ten ook politieke tegenstanders. Deze hebben hem uitein
delijk de kop gekost.
13 mei is de feestdag van de heilige Rolanda van Gerpin-
nes (bij Charleroi) uit de zevende of achtste eeuw. Ze was
volgens de overlevering een maagdelijke prinses, die het
leven verloor op de vlucht voor een haar opgedrongen hu
welijk.
Vandaag 276 jaar geleden, op 14 mei 1724,
werd in het overwegend katholieke Frankrijk
een wet uitgevaardigd tegen het protestantis
me. Hierdoor brak een bijna veertigjarige pe
riode van vervolgingen aan. Protestante predikanten wer
den ter dood gebracht, godsdienstige bijeenkomsten ver
boden en hardhandig uit elkaar geslagen. Men vermoord
de gelovigen of veroordeelde ze tot een bestaan als galeis
laaf. Hun bezittingen werden verbeurdverklaard. In
Frankrijk was de nog jonge koning Lodewijk XV aan de
macht.
Op 14 mei vieren katholieken de feestdag van de heilige
Mattias; één van de minder bekenden van de twaalf apos
telen. Mattias verving de verrader Judas, na Jezus' Hemel
vaart.
Plaisier secretaris SoW-kerken
lunteren Dr. B. Plaisier (54) is benoemd tot scriba (secretaris)
van de Samen-op-Wegkerken. Hij is sinds 1997 secretaris-gene
raal van de Nederlandse Hervormde Kerk, de grootste partner
in het herenigingsproces met de Gereformeerde en Lutherse
Kerken. Plaisier is voor vier jaar benoemd met de mogelijkheid
van een eenmalige herbenoeming. Tot het definitieve besluit
over de kerkfusie blijft hij secretaris-generaal van de NHK, hoe
wel hij niet meer als zodanig naar buiten zal treden. Plaisier was
docent aan enkele theologische hogescholen in Indonesië en
van 1987 tot 1997 predikant in Den Haag, eerst van een Her
vormde Gemeente, vanaf 1995 van een gefedereerde SoW-ge-
meente.
Kroatische prijs voor IKV
den haag Het Kroatische district Osijek-Baranja heeft aan het
Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) zijn jaarlijkse onderscheiding
voor lokaal zelfbestuur toegekend. De eer valt de vredesbewe
ging te beurt voor haar project 'Democratisering in Oost-Slavo-
nië'. IKV-beleidsmedewerker D. van den Berg kreeg de onder
scheiding gisteren in Osijek. Oost-Slavonië is volgens Van den
Berg nog steeds een problematische regio. De afgelopen jaren
zijn tienduizenden Kroaten teruggekeerd die het gebied tijdens
de oorlog in 1991 waren ontvlucht. Verder wonen er nog onge
veer 40.000 Serviërs.
Methodisten: Geen homo-dominee's
Cleveland De Verenigde Methodistenkerk in de Verenigde Sta
ten blijft bij haar afwijzing van homoseksuele predikanten. Ook
de kerkelijke inzegening van homohuwelijken blijft taboe. Dat
heeft de algemene vergadering van het op een na grootste pro
testantse kerkgenootschap in de VS besloten. Bij het gebouw
waar de vergadering was, zijn ruim tweehonderd demonstran
ten aangehouden die protesteerden tegen discriminatie van ho
moseksuele kerkleden. Onder hen waren ook twee bisschop
pen.
Cantorij Sint Petrus tien jaar
leiden De Cantorij van de Sint Petrusparochie in Leiden viert
vanavond in de Petruskerk aan de Lammenschansweg het 10-
jarig jubileum. Het koor treedt, onder leiding van oprichter en
dirigent Mike van Booren, op in een feestelijke eucharistievie
ring, die om zeven uur begint. Voor het feest zijn ook leden van
de Sint Jozefparochie aan de Herensingel, de Oud Katholieke
Kerk in Leiden, en van de Nederlandse Hervormde Kerk aan de
Van Vollenhovekade waar de Petrusparochie oecumenisch mee
samenwerkt, uitgenodigd.
BEROEPINGSWERK
GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Toegelaten: tot de bediening van het Woord door de classis Amsterdam-
Leiden, R.F. Telgenhof, kandidaat te IJsselmuiden, die een beroep heeft
aangenomen naar"
Boek over geschiedschrijving Leids Godshuis
Achter zijn naam op de kaft van zijn levenswerk staat
een kruis. De dood kwam Bauke Leverland halen voor
dat hij zijn geschiedschrijving van de Hooglandse Kerk
persklaar kon maken. En voordat hij op dat werk kon
promoveren op een unieke plek: het onderwerp van zijn
studie zelf. Zo werd het levenswerk van de Leidse archi
varis en Oud-Katholiek priester 'het verhaal van een ma
gistrale, maar stilgevallen ambitie', zoals hijzelf de Hoog
landse Kerk typeerde. Vrienden en collega's zorgden dat
het boek St. Pancras op het Hogeland er toch kwam.
AFKE VAN DER TOOLEN
Leverland, geen onbekende
voor de vaste bezoekers van het
Leidse gemeentearchief, stierf
begin vorig jaar. Daarmee
kwam een eind aan zo'n 35 jaar
studie naar de geschiedenis van
die zo opvallend onaffe kerk op
'het Hoge Land', zoals het ei
land tussen de rijnarmen vroe
ger werd genoemd.
Hoezeer zijn hart bij dit werk
lag blijkt uit de woorden van
zijn weduwe. ,,Mijn man sleur
de me vaak mee, de hele kerk
door", vertelt ze. „Kijk, zei hij
dan: zoveel graven van die
muur stond dit of dat altaar, en
zoveel graven verderop was zus
of zo..."
Leverland heeft namelijk een
unieke wetenschappelijke me
thode uitgevonden om de
bouwgeschiedenis van de kerk,
die in 1314 begon als een sim
pel houten optrekje en schoks
gewijs uitdijde, te reconstrue
ren. Hij dook de graven in. Niet
letterlijk, maar via de archieven
'waarin hij leefde als was hij de
allerlaatste kannunik van St.
Pancras', zoals de inleiders van
zijn boek schrijven: „Al zoe
kend, herschikkend en combi
nerend metselde hij als het wa
re zijn kerk in papier."
Zelf schrijft Leverland: „De
graven in en rond de kerk zwij
gen niet. De doden vertellen via
de coördinaten van hun graven
zóveel, dat daaruit de bouwge
schiedenis van de St. Pancras-
kerk tot in de zestiende eeuw
kan worden gereconstrueerd."
Hóeveel die graven wel niet
vertelden, blijkt uit het hart van
het boek van de overleden
priester en archivaris. De kann-
uniken moesten precies weten
op welke plek ze moesten bid
den voor een bepaalde dode. In
verschillende registers stonden
daarom uitvoerige beschrijvin
gen van de plaats van elk graf,
en die plaats werd bepaald aan
de hand van muren, pilaren en
dergelijke.
Een voorbeeld. Het graf van
ene Filips Ermgardenz lag 'voor
het hoogaltaar naast heer Vol-
pert, onze eerste deken, naar het
noorden, in de buik van de kerk
ongeveer in het midden onder
een lichtrode steen met de voe-
Iwerd
imge
E het
Duitse
ijmaa
rerwe
(ierdc
vvong
irschc
Drlog
hder
Nai
ten bij de onderste koortrede in
het derde graf vanaf het St.Pan-
crasaltaar tussen een grote blau
we steen en een rode steen'.
De omschrijvingen doen
soms onbedoeld komisch aan.
Wat bijvoorbeeld te denken van
het feit dat Willem Hugenz zijn
laatste rustplaats heeft gevon
den 'met zijn hoofd onder de
eerste vrouwenbankenEn wat
zal Herman Bitter ervan vinden
dat 'bij de voeten van Kathari-
na, Herman Bitters vrouw' ene
Gerrit Screvel ligt?
Hoe dan ook, aldus Lever
land: „Zo hebben we, door naar
beneden te kijken en door aan
de hand van de overledenen te
dwalen door de kerk, pilaren
zien verrijzen en muren zien
verplaatsen." Met als conclusie:
„Er is een beeld ontstaan van
een voortdurende dynamiek in
het streven om groter, hoger,
ruimer te bouwen, opdat Gods
woord zou klinken in een waar
dig huis." Een streven, waaraan
de Reformatie vroegtijdig een
eind maakte.
Bijzonder was dat die ambitie
voor een waarlijk groots gods
huis direct voortkwam uit de
Leidse burgerij. Vergeleken met
andere kapittels was St. Pancras
uniek, omdat het door de ge
goede burgers zelf was opge
richt en gefinancierd - én van
'personeel' voorzien, zoals Le
verland heeft aangetoond. Die
vertegenwoordigden samen het
puikje van de middeleeuwse
Leidse samenleving.
St. Pancras op het Hogeland,
uitgegeven door Uitgeverij Ver
loren, is donderdag in de Hoog
landse kerk gepresenteerd. Het
is vooral aan de vereende
krachten van Leverlands pro
motor Dirk de Boer en gemeen
tearchivaris Rudi van Maanen
te danken dat het er alsnog is
gekomen. De Boer, nu profes
sor in Groningen, heeft Lever
land lang geleden
manier leren k(
anderen: „Toen
stejaars-student
meldde. Hij ont
over deze jonge,
vorser."
Leverlands doc!
zag het object vat
lange interesse do s jn y
het eerst. „Ik kan u
natie nu levendij u
Deze kerk heeft ,feen
sfeer", zegt ze.
heeft ons er altijd
teld. Hij heeft e
hobby zijn werk
ken. Ik ben trots o lt n
Leviticus 19: een echte leiddraad voor het leven,
stond vorige week boven dit stuk. Een bijbeltekst
die oproept je naaste lief te hebben zoals je je zelf
liefhebt of - andere interpretatie - je naaste lief
te hebben omdat hij is zoals jij, mag immers een
leiddraad zijn.
Maar helaas. Kedosjiem, het bijbelstuk van vorige
week, stopt niet bij hoofdstuk 19, waarin overi
gens óók staat dat men 'de vreemdeling moet
liefhebben als u zelf, maar gaat door met hoofd
stuk 20. Dat akelige hoofdstuk had
ik weggemoffeld. Ik hield mijn
<mond stijf dicht over al die gevallen
waarin de doodstraf wordt voorge-
m schreven. Wie zijn kind aan de Mo-
loch geeft (een afgod), moet door
het volk met stenen worden dood-
bhh gegooid. Wie zijn vader of moeder
Z vervloekt, moet worden gedood. En
zo ook een overspelige man, een
m overspelige vrouw, iemand die
bloedschande heeft bedreven, een
man of een vrouw die met een dier
seks heeft. Mannen die met andere
X mannen seks bedrijven, moeten
worden gedood (Leviticus 20:13).
Naast de doodstraf is er ook nog
het 'uitgeroeid worden uit het mid-
den zijns volks'. Door God zelf. Het
zou niet om lichamelijke dood
gaan, maar om een emotionele en
spirituele dood. Dat heeft God in
^^2 petto voor dodenbezweerders en
waarzeggers en voor degenen die
de liefde bedrijven met een vrouw
<die menstrueert.
Toen ik in het commentaar van W.
Plaut las dat gedood worden door
het vuur niet betekende de langza
me dood op de brandstapel, maar
dat men kokend lood naar binnen goot zodat de
dood snel optrad, had ik het helemaal gehad. Al
les beter dan te doen wat God opdraagt.
Emor, het bijbelgedeelte van deze week, mag er
ook wezen. De dochter van de priester die on
tucht pleegt, 'zal door het vuur worden verbrand'
(Leviticus 21:9). Wie zich op Grote Verzoendag
'geen onthouding oplegt, zal uit zijn volk uitge
roeid worden'. En wie op die
dag werkt, 'zal Ik uit het mid
den van zijn volk verdelgen'
(Leviticus 23:29-30). Met de
Godslasteraar keert de steniging
weer terug. Hij moet buiten het
woongebied worden gebracht,
ieder die hem de naam van God
heeft horen belasteren, moet
met zijn handen op zijn hoofd
steunen en daama moet 'de he
le gemeente' hem met stenen
doodgooien. Aan het einde van
Emor (Leviticus 24:23) staat dat
deze straf voor een Godslaste
raar die in de voorgaande ver
zen is opgevoerd, ook daadwer
kelijk is uitgevoerd.
Half Nederland was gestenigd
of met kokend lood volgegoten,
op basis van Kedosjiem en
Emor. Zou er überhaupt ie
mand bestaan die nog nooit een waarzegger
heeft geraadpleegd (ook niet de horoscoop in de
krant)? Of nog nooit zijn ouders heeft vervloekt?
Dat er velen zijn in Nederland die nog nooit
overspel hebben gepleegd, wil ik wel aannemen.
Maar hoe moet het met al die mensen die wel
eens 'naast de pot hebben gepiest'? Om van de
homoseksuelen nog maar te zwijgen. Het zijn er
geen vijf procent van de bevolking, zoals de ge
stoorde onderzoeker McKinsey ooit beweerde.
Maar zelfs met een lager percentage zijn er toch
nog ontzettend veel die maar beter 'in de kast'
hadden kunnen blijven zitten, ondergedoken
voor een God die zich hier als een moorddadige
potenrammer laat kennen. Alleen Cliif Richard,
wiens geslachtsdeel na veertig jaar seksuele ont
houding waarschijnlijk op een oud worteltje lijkt,
kan op Gods gunsten rekenen, als God dit alle
maal Zelf heeft gezegd en het
niet door mensen aan Hem is
toegeschreven.
Wat moet je met die teksten?
Emor bevat ook het gewraakte
oog om oog, tand om tand, dat
meestal - verkeerd geïnterpre
teerd - voldoet om het joden
dom met zijn vreselijke God
weg te zetten. Tegen die dood
straffen in Kedosjiem en Emor
valt weinig in te brengen. Of
het moet zijn dat de rabbijnen
er ontzettend mee in hun maag
zaten en zich de, eveneens van
God afkomstige, opdracht om
rechtvaardige rechtbanken in
te stellen zeer ter harte hebben
genomen.
Voor alles waarvoor de dood
straf is voorgeschreven, moeten
er tenminste vier getuigen zijn
die het misdrijf met eigen ogen hadden gezien.
Bij overspel staan meestal geen vier personen te
kijken. Gevaar geweken. En de Godslasteraars?
Afgezien van het geval in Leviticus, wordt er nog
een man ter dood gebracht daarvoor: Nabot,
door koning Achab. Verder is het nooit gebeurd.
Bovendien bepaalden de rabbijnen dat het hele
gerechtshof van zeventig rabbijnen (dat overi
gens niet meer bestaat) unaniem tot hun doods
vonnis moesten komen. Dat kwam nooit voor.
•er «gever
l/aaron
en al
[ehuui
choc
iafde
ulden
ikle
ïgene
Maar het staat er toch allemaal maa mcjat i
naar.
En hoe zit het met 'oog om oog'? InÉ
staat: 'Iemand die zijn naaste een lil
brek toebrengt, zoals hij heeft gedd
worden gedaan: breuk voor breuk, 1
tand voor tand (Leviticus 24:19). Hel
belangrijkste lichaamsdeel, de tandj
belangrijke. Zo is de hele range om
Vanaf het allereerste begin is deze tj
rabbijnen opgevat als een voorschi
ciële compensatie. Niet als iets watll
moest worden genomen. Financiële!
ning moest er komen voor schade, f
ten van de behandeling, voor de gew
verzuim en nalatigheid en /of voor dl
waarmee iemand overladen was.
Slachtoffers worden niet afgescheei
tevredenheid dat de misdadiger waf
niet alles - zij worden gecompensetf
het Nederlandse rechtssysteem nul
krijgt.
Maar wie een mens doodt, moet dal
ven betalen (Leviticus 24:17). Daari
eis van vier getuigen en een unanieT
van de rechters. In Nederland wordj
zestig tot tachtig vrouwen door hui
moord, en veertig tot zestig kindere
ouders en/of verzorgers. Zou Leviti<|
toegepast, dan zouden zo'n hondei]
ouders of verzorgers per jaar de doe
gen. Zouden de rabbijnse rechtsregi
toegepast, dan zouden het er vanw
getuigen maar een fractie zijn. De vl
is dat al die mannen, ouders en veq
dans ontspringen.
Leviticus brengt ons in verlegenheili
harde eis tot doodvonnissen. Maar®
tachtig vrouwen, die veertig tot zes#
welke vonnissen zouden zij eisen?
WEEROVERZICHT BUITENLAND
Weersvooruitzicht HWS
Geldig tot en met zaterdag.
Noorwegen:
In het noorden eerst nog wolken
velden en kans op wat regen of
sneeuw. Verder droog en veel
zon. Maxima van 5 graden in het
noorden tot 23 plaatselijk in het
zuiden. Zaterdag warmer.
Zweden:
Veel zon, maar in het noorden
vooral eerst nog wolkenvelden en
mogelijk wat regen of sneeuw.
Middagtemperatuur van 5 graden
in het noorden tot circa 20 in het
zuiden.
Finland:
Wolkenvelden afgewisseld door
zonnige perioden en zaterdag la
ter op de dag in het zuidwesten
kans op wat regen. Zondag in het
noorden kans op een winterse
bui. Maxima van 5 graden in het
noorden tot 12 in het zuiden.
Denemarken:
Zonnig bij maxima van 17 tot 22
graden.
Engeland, Schotland, Wales, Ier
land:
In het zuidwesten en westen wol
kenvelden en kans op een bui.
Verder droog en vooral in Schot
land zonnige perioden. Maxima
tussen 17 en 22 graden.
België en Luxemburg:
Zaterdag nog kans op een regen-
of onweersbui. Zondag veel zon.
Maxima oplopend naar 25 gra
den.
Noord- en Midden-Frankrijk:
Afnemende buien en geleidelijk
meer zon. Middagtemperatuur
oplopend naar 25 graden.
Zuid-Frankrijk:
Zaterdag veranderlijk bewolkt en
enkele verspreide regen- en on
weersbuien. Zondag in de Alpen
nog kans op een bui, verder veel
zon. Maxima oplopend naar 24
tot 29 graden.
Spanje:
Zonnig. Maxima oplopend naar
30 graden, vooral in het noorden
aan zee wat minder warm.
Portugal:
Droog en flinke zonnige perioden.
Maxima oplopend naar 22 graden
langs de kust bij Porto en 29 gra
den in het zuidoosten.
Mallorca, Ibiza, Menorca:
Veel zon bij maxima van ongeveer
27 graden.
Marokko:
Westkust: vrij zonnig, lokaal ook
laaghangende wolkenvelden.
Droog. Maxima tussen 20 en 26
graden.
Tunesië:
Zonnige perioden maar vooral in
het noorden ook kans op een re
gen- of onweersbui. Maxima tus
sen 26 en 32 graden.
Madeira:
Perioden met zon en droog. Maxi
ma rond 21 graden.
Canarische Eilanden:
Droog en flinke zonnige perioden.
Middagtemperatuur rond 24 gra
den.
Duitsland:
Zonnig, in het zuiden en zuidwes
ten zaterdag nog kans op een re
gen- of onweersbui. Maxima tus
sen 20 en 25 graden.
Oostenrijk:
Flinke perioden met zon en al
leen in het westen nog een enkele
regen- of onweersbui. Maxima za
terdag rond 22 graden, zondag
iets warmer.
Zwitserland:
Geleidelijk meer zon, maar vooral
in het zuiden ook nog enkele re
gen- of onweersbuien. Maxima
rond 23 graden.
Polen:
ZONDAG 14 MEI 2000
Zon- en maanstanden
Zon op 05.47 Zon onder 21.24
Maan op 16.58 Maan onder04.47
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 01.36* 14.05 01.09 13.38
Laag 09.26 22.25 09.07 22.06
MAANDAG 15 MEI 2000
Zon- en maanstanden
Zon op 05.46 Zon onder 21.26
Maan op 18.09 Maan onder05.07
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 02 29 14.55 02.02 14.28
Laag 10.25 23.04 10.06 22.45
Weerrapporten 120517 u
Amsterdam halt tx
De Bilt licht b
Deelen
Eelde licht b
Eindhoven zwaar
Den Helder licht b
Rotterdam licht b
Twente half tx
Vlissingen zwaar
Maastricht half lx
Aberdeen licht b
Athene licht b
Barcelona half tx
Berlijn licht b
Boedapest zwaar
Cyprus half tx
Droog en veel zon, maar in het
noordoosten ook stapelwolken.
Maxima van 15 graden in het
oosten tot 20 in het zuidwesten,
zondag iets warmer.
Tsjechië en Slowakije:
Veel zon en droog. Maxima onge-
Dublin zwaar bew.
Frankfurt zwaar bew
Genève licht bew.
Helsinki half bew
Innsbruck zwaar bew.
Istanbul licht bew.
Klagenfurt onweer
Kopenhagen licht bew
Las Palmas licht bew.
licht tx
Locarno
Londen
Madrid
Mallorca
Malta
23 13 0.0
25 11 0.0
26 11 0.0
20 7 00
26 13 0.0
16 13 00
23 12 0.0
25 11 0.0
19 14 0.3
24 14 0.2
12 5 00
28 18 0.0
- 13 00
24 10 0.0
30 15 0,0
18 11 1.2
21 14 480
28 16 0 0
Stockholm
Warschau
Wenen
licht bew.
half bew
licht bew
ar bew
Buenos Aires half bew.
Casablanca licht bew.
Johannesburg half bew
Los Angeles onbewolkt
New Orleans licht bew.
New York zwaar bew,
Tel Aviv zwaar bew
Tokyo half bew.
Vancouver half bew.
veer 21 graden,
Hongarije:
Veel zon en droog. Middagtempe
ratuur rond 24 graden.
Italië:
Flinke zonnige perioden. Zater-
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071 -5356 356
Postadres Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071 -5128 030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/ vr.18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 ui
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
071-5128030
DIRECTIE
B.M. Essenberg,
W.M.J. Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
T. van Brussel (adjunct)
L.F. Klein Schiphorst (adjunct)
redactie
A. Maandag, chef eindredactie algemeen
T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en
Veenstreek
D.C. van der Plas, chef eindredactie regio
J. Rijsdam, chef redactie kunst
W. Spierdijk, chef sportredactie
E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden
R.I.M. van der Veer, chef redactie
Duin- en Bollenstreek
W.F. Wegman, chef redactie Leiden
TELEFAI
Advertenties 071 - 533
Familieberichten: 023-J
023- 5320 216
Redactie: 071- 5321 91
Hoofdredactie:
ADVERTEI
Maandag t/m vrijdag vi
071- 5356 230
RUBRIEKSADV0
Maandag t/m vrijdag vanfl
071- 5143 545
ABONNEM
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per halfjaar (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een ma
het automatisch afschrijven
abonnements- geld, ontvan
betaling.
VERZENDINGP
Voor abonnementen die per
worden verzonden geldt ee
aan portokosten per versdi
LEIDSCH DAGBLAD 01
Voor mensen die moeilijkl
hebben of blind zijn (of et
leeshandicap hebben), isef
van het regionale nieuwsi
Dagblad op geluidscasser
informatie 0486-486486
(Centrum voor Gesproken!
in de Alpen en Dolomieten
en zondag ook verder naar het
°3 18 ïo ï.o zuiden kans op enkele regen- of
"3 25 17 0.4 onweersbuien. Middagtempera-
o3 12 6 5.2 tuur tussen 23 en 28 graden,
zondag opnieuw Corsica en Sardinië:
Veel zon, maar zondag kans op
een regen- of onweersbui. Maxi
ma tussen 25 en 28 graden, zon
dag wat minder warm.
Griekenland en Kreta:
Zonnig. Zondag in het noorden
kans op een lokale regen- of on
weersbui en op de Egeische Zee
een opstekende noordenwind.
Maxima rond 26, landinwaarts
ongeveer 30 graden. Zondag wat
minder warm.
Malta:
Droog en zonnige perioden bij
maxima van ongeveer 27 graden.
Turkije en Cyprus:
Veel zon en droog. Middagtempe
ratuur meest rond 27 graden.
K
N H U
ONGEVALLENDIENST
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag.
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgez®
feestdagen).
Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendie
INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN
Diaconessenhuis: tel. 071-5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131.
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.
'gr