ultuurgeld vooral naar jongeren
In Cannes miezert het vooral
luth Jacott: een
:hte hitmachine
Iet Parktheater
ergeet niemand
Cultuur Kunst
Leidse boekwinkels
Manuel schiet zijn doel voorbij
'Little Symphony of the Plants':
even transparant als de kas zelf
JAC 12 MEI 2000
[positie over Leidse zusterstad
Over de gehele aardbol liggen ze verspreid, de Leidse
ersteden. Juigalpa in Nicaragua in Centraal-Amerika is er
van. De fototentoonstelling in het Stadhuis van Leiden, die
indag 15 mei door wethouder J. Laurier wordt geopend,
t een kleurrijk beeld van het dagelijks leven in deze plaats,
rnaast zijn er beelden van de projecten die zijn gerealiseerd
door Leiden geschonken gelden. In twee 'kunstcontainers'
nen bezoekers hun afgedankte kleding achterlaten. De con-
ers zijn door de Haagse kunstenares Tineke Vulto beschil-
'ed l. De opbrengst van de verkochte kleding gaat naar de bouw
een school in Juigalpa. De containers en foto's zijn tot eind
te bewonderen.
inie M.G. Sehmidt-dag in Den Haag
looi haag» Dikkertje Dap, Pluk van de Petteflet ^n Zaza de kak-
ajcl5ê personages uit de boeken, liedjes en gedichten van
ie M.G. Schmidt zijn onsterfelijk. Op zaterdag 20 mei staat
Kinderboekenmuseum geheel in het teken van deze geliefde
bbs ijfster en haar werk, met uiteenlopende activiteiten voor zo-
Kinderen als volwassenen. Het Kinderboekenmuseum
kt deel uit van het Letterkundigmuseum aan de Prins Wil-
•Alexanderhof 5 in Den Haag.
53ste Filmfestival begint in sfeer van koelte en scepsis
muziek recensie
susanne lammers
t Vals verlangen door Ruth Jacott.
ird 11/5, Stadsgehoorzaal, Leiden
r- armen is niet nodig. Als
n 0 Jacott opkomt, gaat de he
al als één man staan. En
ilgens plat. Al vóór het be-
3j en is, kan 'Vals Verlangen'
neer stuk. Jacotts nieuwste
is buitengewoon profes-
el. Een zevenkoppige
en drie achtergrondzan-
Co-lsen ondersteunen haar.
dansers verlevendigen het
geholpen door een stra-
lichtshow en metershoge
allien die een slim kamer-
m vormen waarmee beur-
grandeur en intimiteit
Zi 'geteerd wordt. Het is alle-
volkomen doordacht en
de puntjes geregisseerd,
ott is een echte hitmachi-
lies wat ze zingt, lijkt goud
trden, en een concert van
is gelijk een grabbelton,
uit louter rake grepen ge-
kunnen worden. Ook haar
e single, 'Waar ben je nou?
eft niet meer aangeprezen
irden, die is allang bekend.
:hk is ook gewoon een goed
"L met een mooi refrein
aan de syak volgehouden
beelden ('Het mist in mijn
het stormt in mijn ziel,
neeuwt in mijn hart') een
charme geven.
3 or de pauze zingt ze veel
'Vals Verlangen', haar
ivste cd, maar ook van
'Hou me vast', 'Kippevel' en an
der ouder werk. lacotts imago is
dat van een sterke, zelfbewuste
vrouw die weet wat ze wil. Ze
doet zich nadrukkelijk voor als
een tof wijf en schuwt daarbij
het appelleren aan de lagere in
stincten bepaald niet. Haar
nummers heten niet voor niets
'Kop dicht en kfis me', '(Doe
met mij) wat je wil' en 'Vrij met
mij'.
Dat koketteren met sensuali
teit komt soms zelfs gevaarlijk
dicht in de buurt van ranzig
heid en die wordt nog versterkt
door de schaars geklede danse
ressen, maar het kan de goed
keuring van het gros van de
mannen wel wegdragen. Jacotts
stem voelt zich echter wel thuis
bij dit uitnocJigende repertoire.
De klank is veel van het melodi
euze verloren in het geweld van
de band, de voornaamste kwa
liteit is een karakteristieke grui
zigheid.
Ook in de paar nummers, al
leen begeleid door Marcel Vis
ser op akoestische gitaar, is van
nuance geen sprake. Als ze
warmte suggereert, wordt die
stem wat heser en haalt ze een
vibrato uit de kast dat soms
dicht bij zuchten komt. Voor de
rest zingt ze gewoon onbekom
merd hard, harder, hardst. Haar
Tina Turner-imitatie in 'Leun
op mij' - inclusief perfect ge
troffen motoriek - spreekt wat
dat betreft boekdelen. Een tikje
eentonig wordt het daardoor
wel.
cannes gpd
Aan de Rivièra is het vijf graden
kouder dan in Nederland en het
miezert er. Het is dan ook in die
sfeer van koelte en scepsis dat
het 53ste Filmfestival van Can
nes is begonnen. De enige film
waar reikhalzend naar wordt
uitgekeken, is Lars von Triers
musical 'Dancer In The Dark',
met hoofdrollen van Björk en
Cathérine Deneuve.
Festivalpresident Gilles Jacob
en zijn assistenten hebben 1397
films bekeken om hun selectie
te kunnen maken van 23 films
die de komende twaalf dagen
een gooi mogen doen naar de
Gouden Palm. Het eerste wat
opvalt, is dat er slechts één film
bij zit die door een Amerikaan
se 'major studio' geproduceerd
werd en dat is 'Brother Where
Art Thou?' van de broers Joel en
Ethan Coen. Ook hun werkstuk
is trouwens een musical.
Een tweede Amerikaanse bij
drage betreft een door Barbara
Kopple gemaakte documentai
re over Gregory Peck. De twee
resterende Amerikaanse films
zijn zogenaamde 'indepen
dents', geregisseerd door Neil
Labute ('Nurse Betty') en James
Gray ('The Yards') die allebei
een keer eerder een film maak
ten die enige bekendheid heeft
gekregen.
Een jaar of twintig jaar gele
den gingen in Cannes nog films
als 'Apocalypse Now' en 'E.T.'
in wereldpremière. Hier werden
de eerste films vertoond van
Martin Scorsese, Woody Allen
en Robert Altman, maar de eer
ste twee verkiezen tegenwoor
dig Venetië als lanceerbasis,
terwijl Altman uitwijkt naar
Berlijn. Het heeft iets te maken
met de hooghartigheid waar
mee Gilles Jacob in het recente
verleden Hollywood heeft beje
gend, maar nog meer met de
genadeloosheid waarmee pers
en publiek hier Amerikaanse
films soms kunnen afmaken.
Hollywood zet met oppermach
tige publiciteitsmachines haar
films liever zelf in de markt,
zonder de kans op ongelukken.
En zo kan het gebeuren dat
dit jaar in het hoofdprogramma
voornamelijk films te zien zul
len zijn van makers die niets te
verliezen hebben, hooguit te
winnen. En zo kan het ook ge
beuren dat dit jaar van de 23
competitiefilms er acht afkom
stig zijn uit het Verre Oosten:
China, Japan, Korea. Twee films
Monica Belluci arriveert in het Palais des Festivals voor de première van haar film 'Under Suspicion'. De Itali
aanse speelt daarin ondermeer naast Gene Hackman. foto afp
van Israëliërs is ook nogal bij
zonder. Scandinavië is sterk
vertegenwoordigd evenals En
geland en allicht Frankrijk. En
de Iraanse Samira Makhmalbaf
is met haar 20 lentes en de film
Le Tableau Noir de jongste
competitiedeelnemer uit de
historie van het festival.
Ook opmerkelijk is dat de
competitie maar liefst twaalf
films biedt die in het verleden
spelen. Van de uitgesproken
kostuumstukken zijn er dan
twee regelrechte zwaardvech
tersfilms: geregisseerd door res
pectievelijk de Japanner Nagisa
Oshima ('Gohatto') en de Chi
nees Ang Lee ('Crouching Tiger,
Hidden Dragon') die zoiets
nooit eerder hebben gemaakt.
Het voelt niet precies aan als
een programma dat mikt op
vernieuwing. Al is het best
denkbaar musicals of zwaard
vechtersfilms te maken op een
vernieuwende manier, zoals re
cent is bewezen door Ridley
Scott met 'Gladiator' (18 mei in
Nederlandse première).
Kenmerkend voor een stad van
onderwijs en cultuur is de aan
wezigheid van goede boekwin
kels. Voor een boekenliefhebber
ontwikkelt de binnenstad zich
buitengewoon voorspoedig. De
betere boekhandels hebben zich
de laatste jaren in het hart van
de Breestraat geconcentreerd.
Nadat Van Stockum zich al bij
De Slegte en Kooy-
ker Ginsberg - twee
vestigingen! - had
gevoegd, volgde
onlangs De Kier. Er
zijn nog specialisti
sche boekwinkels
in bijvoorbeeld de
Nieuwsteeg (Bur-
gersdijk Nier
mans) en de Klok-
steeg (Jongbloed),
maar ook die zijn
op korte loopaf
stand. Het hart van
de stad kent daar
naast diverse anti
quariaten.
Ik ken geen ge
meentelijke nota of
beleidsu i tspraa k
van bijvoorbeeld
de Kamer van
Koophandel, waarin deze op
merkelijke concentratie van
boekwinkels in de Breestraat
werd bepleit. Of zou de succes
volle concentratie juist te dan
ken zijn aan het ontbreken van
de bemoeizucht van bestuur
ders?
Toch zouden bestuurders zich
moeten afvragen, of boekwin
kels en antiquariaten van ni
veau, niet een 'niche' is, waarop
Leiden zich regionaal en zelfs
landelijk positief verder kan
profileren. Het opknappen van
de verwaarloosde gemeentelijke
panden in het Aalmarktgebied
zou ruimte kunnen geven aan
(gespecialiseerde) detailhandel
in boeken en andere informatie
dragers.
Al sinds de zestiende eeuw kent
Leiden boekverkopers. Eeuwen
lang stond de vrijheid van me
ningsuiting in hoog aanzien,
waardoor elk geschrift in Leiden
wel voorhanden was. Ik breng
dit zo nadrukkelijk in herinne
ring, omdat de alertheid op de
vrijheid van meningsuiting diep
lijkt te zijn weggezakt. Eind vo
rige maand werd een spandoek-
je met de toch onschuldige leus
'Claus for President' als cen-
suurmaatregel verwijderd. Niet
het foutje van de politie is ver
ontrustend, maar de onverschil
ligheid van de politici. Er klonk
zelfs geen begin van protest te
gen deze censuur. Waar censuur
gaat heersen, kunnen serieuze
boekwinkels beter sluiten.
CE ES WAAL
De vroegere Elsevierdirecteur
Van den Brink heeft erop gewe
zen dat sinds 1870 steeds de on
dergang van het boek werd
voorspeld. De opkomst van lan
delijke dagbladen, de familie
bladen, de zwijgende film, het
openbaar bibliotheekwezen, de
radio, de filmindustrie en de
grammofoonplaat. Later de bla
den voor aller
hande doel
groepen en
niet te verge
ten de televi
sie. Het boek
overleefde niet
alleen, maar
kwam er zelfs
sterker uit. Nu
kun je denken
aan de elektro
nische media,
als nieuwe po
tentiële, maar
te overwinnen
bedreiging.
Het succes van
het boek is ze
ker ook te
danken aan
innovaties, die
steeds weer
verleiden tot aanschaf van een
boek. Een recent voorbeeld: onze
stadgenoot George Gussenhoven
heeft onlangs het prachtig
vormgegeven boekje 'Panorama
Leiden, zicht vanaf de Burcht'
uitgebracht; voor een prijs
waarvan je niet begrijpt dat het
kan. De Leidse Burcht is inter
nationaal belangivekkend,
maar in Leiden zelf zwaar on
dergewaardeerd. George Gus
senhoven neemt de Burcht als
vanzelfsprekend uitgangspunt
voor zijn verhaal over typisch
Leidse gebouwen en de geschie
denis daarvan.
Deskundigheid en liefde voor de
stad stralen je uit de tekst en het-
fotogedeelte tegemoet. George
geniet al faam als maker van
heerlijke bonbons en strijder te
gen verslonzing en verloedering
van de openbare ruimte. Daar
komt nu die van kenner van de
Leidse geschiedenis bij.
Bij de ene Leidse boekwinkel
heeft George Gussenhovens Pa
norama een nog prominentere
plaats in de etalage dan bij de
andere. Het past in de eeuwen
lange traditie van Leidse boek
verkopers, dat zij met enige trots
echte Leidse boeken presenteren.
Leidse boekhandels die in Lei
den uitgegeven boeken van Lei-
denaars over Leiden aanbieden,
zijn steunpilaren van het Leidse
cultuurgoed. Ook daarom is een
verder versterking van de positie
van Leidse boekwinkels gebo
den.
j ad voor Cultuur: 'Nogal wat oudere clubs krijgen geen of veel minder geld'
9L
laad voor Cultuur adviseert het kabinet om flink wat
ïvve culturele instellingen en programma's subsidie
erlenBn. Vooral groepen die zich op jongeren en al-
tonen richten, dienen ruim te worden bedeeld. „We
en vooral voor 'nieuw voor oud', zoals staatssecreta-
fan der Ploeg wil. Oude structuren zullen flink wor-
opgeschud. Dat betekent dat nogal wat oudere
e: is geen of veel minder geld krijgen", aldus een voor-
er van de raad. Van der Ploeg (cultuur) zal het ad-
goeddeels overnemen in zijn cultuurnota die in sep-
ber uitkomt.
ag gpdnodige opschudding zal zorgen
in de kunstwereld. Het is om
irwachting is dat het ad-, die reden dat de raad de in-
van de cultuurraad, dat houd van het advies angstvallig
ïdag aan de staatssecreta- geheim houdt. Ook Van der
'ordt overhandigd, voor de Ploegs woordvoerder voorziet
ophef. ,,lk reken op veel meer
heisa dan vier jaar geleden
omdat het' aantal afvallers,
vooral onder oudere instellin
gen, veel groter zal zijn."
Lieneke Burghout van de Di
rectie Overleg Dans zegt: „Ik
vrees dat de adviesraad Van der
Ploegs pleidooi voor vernieu
wing grotendeels zal overne
men, waardoor waardevolle be
staande instellingen en gezel
schappen slachtoffer zullen
worden. Dat is verkeerd. Niet
alles wat nieuw is, is per defini
tie beter. Ik verwacht dat orga
nisaties die hiervan de dupe
worden zich met hand en tand
zullen verzetten."
Volgens een woordvoerder
van Van der Ploeg moet het
geld gaan naar activiteiten die
publieksgericht zijn, jongeren
en allochtonen aanspreken en
een educatief karakter hebben.
„Maar", benadrukt zijn woord
voerder, „kwaliteit blijft toch
steeds voorop staan."
De staatssecretaris is overi
gens niet van plan nu al meer
geld beschikbaar te stellen voor
de cultuursubsidies zoals de
Raad voor Cultuur wil, verze-
kért zijn woordvoerder. „Of er
extra financiële ruimte komt,
zal op Prinsjesdag blijken als de
begroting voor komend jaar be
kend wordt", aldus de woord
voerder. „Van der Ploeg heeft
vanaf het begin benadrukt dat
de Raad voor Cultuur binnen
het bestaande budget van 575
miljoen moet blijven."
Van de 754 instellingen die
een subsidieaanvraag hebben
ingediend, zal ongeveer de helft
geld krijgen, laat de woordvoer
der weten. De gehonoreerde
groepen krijgen geld voor de
periode tussen 2001 en 2004.
Het beschikbare bedrag van 575
miljoen is gelijk aan dat van
vier jaar geleden toen veel min
der aanvragen (489) werden in
gediend.
Instellingen die ontevreden
zijn met het uiteindelijke be
sluit van de staatssecretaris
kunnen naar de rechter stap
pen.
j aan den rijn lesley grieten
e namen als Stef Bos, Bri-
Kaandorp, Adèle Bloe-
daal en het National To-
van Egypte. Cabaret, to-
muziek en dans. Het nieu-
jj programma voor het sei-
e? i 2000-2001 van het Parkt-
i^j er in Alphen aan den Rijn is
euw bijzonder divers met
'pvallende uitschieter Vera
lann in de rol van Lady Di.
naast verliest het Alphense
um de jeugd niet uit het
nwege het grote succes van
afgelopen seizoen prolon-
i het Parktheater het pro-
l'Watch It'. Vooral met de
laling om de jeugd te inte-
Hp-ften in kunst en cultuur
It de Jeugdtheaterschöol
Holland 'De Theaterfa-
- - en brengt ZEP het stuk
iligans' op de planken,
n van de meest opvallende
stellingen in de programi
ng is 'Diana'. Vera Mann
It de rol van Lady Di die
vooravond van een lief-
kgheidsveiling haar jurken'
lekt. Elke jurk brengt herin-
j<; "gen uit haar bewogen be-
tot leven. Drie muzikan-
hegeleiden Vera Mann in
wat verder als een one-woman-
show kan worden betiteld.
The Egyptian National Folk
Troupe is het nationale toneel
gezelschap van Egypte. De
groep is voor de eerste keer te
gast in Nederland en speelt 'De
reis van Isis'. Deze kleurrijke
dansvoorstelling voert langs de
oever van de Nijl en vertelt ver
halen uit het Oude Egypte.
Uiteraard is er in het Parkthe
ater weer veel aandacht voor
muziek. Denise Jannah en Ly-
dia van Dam zijn slechts twee
van de zangeressen die optre
den in R.E.S.P.E.C.T, een wer
velende show rond alle Mo-
town-successen (Aretha Frank
lin, Otis Redding, Supremes)
van weleer. Stef Bos, begeleidt
door een vijfmans band, speelt
zijn meest recente werk en Jan
Vayne en Louis van Dijk geven
voor de verandering samen een
concert. Greetje Kauffeld treedt
op zondagmiddag voor haar
fans op.
Ook aan de kinderen is ge
dacht. Cees Brand komt dit sei
zoen met het stuk 'Zachtjes
Hard' waarin hij vertelt over
een nachtelijk avontuur van
twee broers die ruzie maken en
elkaar toch nodig hebben. René
Groothof en FUmorkest Max
THEATER RECENSIE
WUNAND ZEILSTRA
'De Kluts' van en door André Manuel. Ge
zien: 11/5, Schouwburg Leiden.
Dwars was hij en dwars wil hij
blijven. Cabaretier André Ma
nuel mag nu eenmaal graag
provoceren. Vol trots meldt hij
in interviews en in zijn nieuwe
theaterprogramma dat zijn op
tredens omstreden zijn. Het is
vaak genoeg voorgekomen dat
toeschouwers woedend de
zaal verlieten. Dat doel heeft
hij met 'De Kluts' niet bereikt.
Iedereen keurig zitten. Een
pauze was er niet, dus de proef
op de som kon niet worden
genomen.
Toen hij tien jaar geleden
het Leids Cabaretfestial won,
was zijn markante aanwezig
heid op het podium zonder
meer overtuigend. Daarna is
zijn engagement- in tegenstel
ling tot de ontwikkeling van ei
genlijk de meeste hedendaagse
cabaretiers - eerder nog ster
ker geworden. Het kwaad in de
mens dat slechts door een dun
laagje beschaving in toom
wordt gehouden, wenst hij
luidruchtig aan de kaak te stel
len. Zelf noemt hij zijn humor
'smerig', want het nobele doel
heiligt kennelijk de middelen.
Onmiskenbaar heeft hij the-
atergevoel. Manuel speelt de
rol van spreekstalmeester in
Circus Bavaria. Daartoe heeft
hij voor zichzelf een kleine pis
te geënsceneerd. Het centrale
circusgordijntje wordt geflan
keerd door twee witte wanden
waarop voortdurend figuratie
ve en non-Figuratieve beelden
worden geprojecteerd. Zo'n
toneelbeeld schept verwach
tingen die helaas niet door
hem worden waargemaakt.
Hij kraamt er namelijk op
schreeuwerige toon vrijwel
voortdurend bizarre en perver
se wreedheden uit. Hij doet
dat in de kennelijke veronder
stelling hiermee zijn publiek te
shockeren. Boze reacties be
vestigen dan ook voor hem al
leen maar zijn gelijk. Maar
wanneer je zo prat gaat op de
boosheid bij je publiek, schiet
je eigenlijk je doel voorbij. Mo
gelijkerwijze houdt hij zich
daarom nu iets gedeisd, hoe
wel hij toch nog met grote re
gelmaat grof uit de hoek komt.
Het is het soort dubbele ge
laagdheid van zijn humor dat
hij daarmee denkt te bereiken.
Daarbij lijkt de waardering
voor deze vorm van humor
zich te beperken tot absolute
voor- en tegenstanders. Of je
vindt het prachtig, of je vindt
het niets. Zelf klopt hij zich op
de borst vanwege de complexe
gelaagdheid van zijn humor.
In feite zijn de opmerkingen in
'De Kluts' meestentijds ééndi
mensionaal en dus zo plat als
een dubbeltje. Hij zegt eendui
dig het één en bedoelt onmis
kenbaar het ander. In tal van
variaties praat hij eigenlijk
constant over hetzelfde. In dat
opzicht werken zijn provoca
ties eerder slaapverwekkend.
Veel geschreeuw, weinig wol.
muziek recensie
Ook Jan Vayne treedt op in het Alphense Parktheater, ditmaal samen met Louis van Dijk.
archieffoto dick hocewoninc
Tak brengen een familievoor
stelling. In 'De geest van Iaat
maar waaien' vertelt Cox Hab-
bema vanuit een stoel het ver
haal over Jelle en Titia. Zij bele
ven samen met twee geesten
sprookjesachtige avonturen.
Gerda Havertong neemt de
dubbelrol van de geesten voor
rekening en voormalig GTST-
ster Georgina Verbaan is Titia.
Het stuk is geschreven en ge
componeerd door Robert Long
en Laurens van Rooyen. De
laatste zorgt met zijn orkest ook
voor de muzikale omlijsting.
De cabaretliefhebber komt
volop aan zijn trekken in Al
phen. Zo komt 'Professor Dor-
restijn en zijn sprekende kat
Piël'. In dit nieuwe stuk vol lie
deren, poëzie en verhalen geeft
Hans Dorrestijn op geheel ei
gen wijze prijs hoe hij tegen het
leven aankijkt.
De dames van het Vrouw
Holland Cabaret brengen origi
nele muzikale hoogstandjes
vermengd met theatrale en fy
sieke grappen over vrouwen.
Brigitte Kaandorp is van de par
tij, net als Plien Bianca en
NUHR. Lebbis en Jansen ten
slotte doen het Parktheater aan
voor een try-out van hun ou-
derjaarconference.
De complete programma is
binnenkort te vinden op de
website: www.parktheater.nl.
maarten baanders
Hanze Orkest met 'Little Symphony of the
Plants'. Gezien 12/5 Hortus.
De nieuwe winterkas van de
Hortus Botanicus is één en al
transparantie. Door de glazen
wanden heb je een weids uit
zicht over de tuin en de aan
grenzende gebouwen. Binnenin
de kas zie je door de palmbla
deren heen het hele stelsel van
trappen en loopbruggen. Ze
zijn gemaakt van doorzichtige
metalen roosters. Op de hoog
ste loopbrug heb je direct on
der je voeten een uitzicht op al
le lagere niveaus.
Gisteren kon je van daaruit in
de diepte het Hanze Orkest zien
spelen, bestaande uit leerlingen
van het Noord-Nederlands
Conservatorium in Groningen.
Op alle niveaus stonden geno
digden te luisteren. Zo transpa
rant als de nieuwe kas was,
klonk ook 'Little Symphony of
the Plants', geschreven door de
Leidse componist Burkhardt
Soil om de voltooiing van de
kas te vieren, vooruitlopend op
de officiële opening, binnen
kort door de Japanse keizer.
De ritmes en melodieën in
deze symfonie waren afwisse
lend en bepaald niet voor de
hand liggend. Toch was de mu
ziek helder en deden ook on
verwachte wendingen en sa
menklanken natuurlijk aan.
Muziek en tropische kas werk
ten goed samen, niet alleen
omdat de palmbladeren voor
een goede akoestiek in de grote
ruimte zorgden, maar ook om
dat je je van alles bij de klanken
kon voorstellen. Bij de stevige
tonen van de koperblazers kon
je dikke, taaie plantenstengels
voor je zien en de snelle nootjes
van de houtblazers riepen een
zee van kleine blaadjes op.
Toch is deze symfonie niet
door de kas geïnspireerd. Söll
heeft vaker muziek geschreven
die verband houdt met de Leid
se Hortus. Deze keer koos hij
een schilderij dat met de Hor
tus te maken heeft. „Het hangt
in het Boerhaavemuseum en is
rond 1730 gemaakt door de
Haarlemmer Laurens van der
Vinne", vertelde Söll. „'Fanta
sielandschap' heet het. Van der
Vinne maakte het in opdracht
van de prefect van de Leidse
Hortus. Hij moest de nieuwste
aanwinsten van de Hortus
schilderen. Het schilderij toont
een heleboel planten en bloe
men, als een paradijselijk tafe
reel, compleet met slang. Ik heb
dit filmmuziekachtig weergege
ven, beeldend en toegankelijk,
herkenbaar, niet te ingewik
keld."
Het Hanze Orkest was verrast
toen deze muziek voor het eerst
op de lessenaar stond. Dirigent
Peter Stam: „Deze muziek was
iets nieuws. Na een paar repeti
ties zagen ze in. hoe spannend
het is om dit te spelen. U heeft
een goed componist hier in Lei
den."