Kimono, draagbare kunst Cultuur Kunst Klashorst wellicht nog vandaag vrij Johan Kaartprijs voor Mini en Maxi Eenzijdige en rauwe Lou Reed Willinks beste jaren in Boijmans Nederlander koopt voor drie ton schilderij op internetveiling 21 SAN FRANCISCO DEN HAAG De Amsterdamse kunstschilder Peter Klashorst, die in Senegal vastzit omdat hij naaktmodel len heeft geschilderd, komt ver moedelijk vanmiddag op vrije voeten. De onderzoeksrechter in Da kar heeft dinsdagmiddag beslo ten de Nederlander in afwach ting van nader onderzoek vrij te laten. „Alleen de procureur-ge neraal kan daar tot woensdag middag twaalf uur plaatselijke tijd nog een stokje voor ste ken", meldt een woordvoerder van het ministerie van Buiten landse Zeiken in Den Haag. Volgens de zegsman moet nog worden bepaald of tegen de kunstenaar een nader on derzoek volgt. „Als hij vrijkomt, moet Klashorst mogelijk zijn paspoort inleveren, maar kan hij zich verder vrij bewegen tot dat het onderzoek in zijn zaak is afgerond. Datzelfde is nu al van kracht voor zijn metgezel Gert \leyerink", aldus de zegs man. Een woordvoerder van de Amsterdamse Galerie Donker sloot, die nauw contact met Klashorst en Meyerink onder houdt, bevestigt dat er schot in de zaak zit. „Vanavond hopen wij meer te weten", zegt hij. Klashorst werd bijna twee weken geleden in Dakar gear resteerd, omdat hij naakte mo dellen had laten poseren. In het islamitische land is dat verbo den. Hij wordt ook verdacht van het aanzetten tot prostitu tie. Vorige week donderdag werd Carel Willinks de Nederlander na lang lang zelfportret 'Jo- soebatten overgeplaatst van hannes' uit een verblijf met vijftig medege- 1937, te zien vangenen naar een cel met vier in Boijmans. andere bewoners. Bovendien foto wfa/ kreeg hij een bed met matras, frank van redelijke sanitaire voorzienin- rossum gen en de gelegenheid om te sporten. aikido, origami. In het kader Ofleeuwen betrekkingen is 2000 ^en tot Japan-jaar. Een uitge- pDment om een aantal typi- ;eePnse cultuuruitingen eens nd er de loep te nemen. In afle- kimono. e meest kleurrijke Picasso, de ele- intste Botticelli. Daarmee kan een iginele, handgemaakte kimono ch zonder twijfel meten. Draagbare inst is een uitvinding van de Japan- sinds de achtste eeuw is dit katoe- 'n of zijden gewaad het Japanse l'j^ edingstuk bij uitstek. Hoewel, toe- geven moet worden dat het straat geld van het moderne Japan ook al lang gedomineerd wordt door maat pakken, jeans en trendy t-shirts. Want droegen Japanse hofdames in de achtste eeuw wel twaalf kimono's, ie der met zijn eigen kleuren en decora ties, over elkaar heen, in de loop der eeuwen is dat aantal drastisch afg'eno- N h men. Vandaag de Ki *r dag speelt dit tradi tionele kledingstuk, waarvan de waarde O tot ruim twintigdui- yf* n u zend gulden kan op lopen, nog vrijwel uitsluitend een rol tijdens officiële gele genheden. 1 dat is niet geheel onbegrijpelijk, ndt Peter Benoist, die samen met jn Japanse vrouw al jaren kimono- uu, tows organiseert. Want zo mooi en egant als dit kledingstuk toont, zo ripraktisch is het vaak tijdens de da- Hijkse bezigheden. „Ze zijn erg 'etsbaar", legt hij uit, „waardoor je niet zo snel de afwas mee gaat aan doen. Bovendien duurt het wel en voordat je een kimono aange- okken hebt." laar komen ze eenmaal te voor rijn en verlevendigen ze en-masse -t Japanse straatbeeld - tijdens de ieuwjaarsviering bijvoorbeeld, of bij MUZIEK RECENSIE RENÉ MEGENS Concert door Lou Reed Band Lou Reed (zang, gitaar). Mi ke Rathke (gitaar), Fernando Saunders (bas. gitaar) en Tony Smith (drums, zang) Gehoord: Muziekcentrum Fnts Philip» Eindhoven Herhaling: 10/5 Carré, Amsterdam An evening with...' meldt het te prijzige entree kaartje. Een dergelijke aankondiging verwacht je bij Neil Diamond of Art Garfunkel. En niet bij Lou Reed. Maar de New Yorker liet het toch af drukken. Het is ongetwijfeld ironisch bedoeld, want van gezellige gezapigheid is geen sprake bij het eerste Nederlandse optreden van Reed tijdens een uitgebreide Europese tournee. Inte gendeel: de inmiddels 58-jarige ex-voorman van de Velvet Underground laat zich in Eindho ven van zijn recalcitrante kant zien. Alleen tijdens de twee toegiften is er sprake van een cohesie van band en publiek. In de twee uur daarvoor brengt Reed een bak 'kolere- herrie', zoals ze dat in Eindhoven noemen. Dat doet hij met dezelfde begeleiders als waarmee hij in '97 'Perfect night. Live in London' opnam. Dat album is een oase aan nuances in vergelij king met een niet slechte, maar bepaald niet perfecte avond in Eindhoven. In Brabant kiest Reed voor de kick ass-vari- ant. Samen met Mike Rathke klinkt hij als een weerbarstige puber die de effectapparatuur van zijn gitaar niet met rust kan laten. Die rauwe rampetamprock herinnert aan de wijze waarop Crazy Horse, vier andere ouwe rockers, tekeer kunnen gaan. Maar die eenzijdige aanpak doet onrecht aan het verfijnde werk van een levende legende. Een hoogtepunt in de anti-macho af deling is het titelnummer van 's mans laatste al bum 'Ecstasy', Hierin gebruikt Reed zijn linker sleutelbeen als percussie-instrument. Dit pseudo-zelfkastijdende gebons is bijna het toppunt van show. Want Reed speelt de nu kkige muzikant, opererend zonder noemens waardige lichtshow. Jiskefet is soms niets verge leken met de zich als een non-atleet bewegende Reed. Zo spraakzaam en humoristisch Reed was op zijn live-album Take no prisoners' uit '78, zo nors is hij nu. Wat is er vorige week bij Reeds bezoek aan de paus gebeurd? vraag je je af. In negen kwartier richt hij misschien even veel woorden tot het publiek. Dat volk wordt teveel bestookt met materiaal van 'Ecstasy'. Alsof dat album behoort tot Reeds mijlpalen. Ondanks een paar sterke nummers legt 'Ecstasy' het af tegen werkstukken als 'Ber lin' en 'Magie and loss'. Het kent ook geen Vel vet Underground-kJassiekers als 'Rock roll' en 'I'll be your mirror'. Dit werk schittert door af wezigheid. Slechts aan het slot van een redelijk concert met teveel gemiste kansen is er plaats voor 'Sweet Jane' en een brute versie van 'Vi cious'. Drie grote tentoonstellingen ROTTERDAM ANP Niet de meeste, maar misschien wel de mooiste. Dat zegt museum Boijmans van Beuningen over de ongeveer veertig werken van de Nederlandse schilder Carel Willink (1900-1983) die ter ere van zijn honderdste geboortedag worden getoond. De tentoonstelling is nog tot 12 juni in Rotterdam te zien. Op minstens drie plekken in het land wordt dit voorjaar met exposities gevierd dat Albert Carel Willink een eeuw geleden (op 7 maart) in Amster dam ter wereld kwam. Het Frisia Museum in Spanbroek heeft met 120 werken de grootste ex positie, die eerder deze maand opende. In het Westfries Museum in Hoorn is verder een foto- en schilderijententoonstelling. De wat sobere expositie in Boijmans concen treert zich op zelfportretten en architectuurschil derijen die Willink maakte in de jaren twintig tot vijftig. Het museum laat twee werken uit eigen collectie zien. De rest is afkomstig van andere Ne derlandse musea en particulieren zoals Willinks weduwe Sylvia Willink-Quiël. Als entree rijn er enkele experimentele portret ten te zien uit een periode dat Willink zich het (magisch) realisme nog niet had eigengemaakt. In enkele wat mindere schilderijen daarna is lang zaam de overgang te zien die de kunstenaar maakte naar de stijl waar hij (vooral in Nederland) beroemd mee werd. In deze werken, Spezria (1931) of De bank van Philadelphia (1928), is nog niet het onheilspellende, verlatene en soms wat kille te zien dat werken van Willink kenmerkt. De expositie wordt gedragen door de zelfpor tretten en schilderijen van gebouwen en land schappen uit de jaren dertig en veertig. Het gele huis bijvoorbeeld uit 1934, of het sinistere Stads gezicht uit 1934: een sombere verlaten straat in een helder licht. Volgens Boijmans maakte Willink in die twee decennia zijn beste werk. Het Rotterdamse museum kreeg de volle mede werking Willinks weduwe. Ze haalde voor de gele genheid zelfs het schilderij Johannes in haar huis kamer van de muur om het bij Boijmans tentoon te stellen. Verder geeft zij een lezing en schreef ze een hoofdstuk in de expositiecatalogus. De mede werking staat in contrast met de verhouding die zij heeft met het Frisia Museum. Sylvia Willink is naar verluidt gebrouilleerd met D. Scheringa, ei genaar van deze kunstinstelling. Het museum krijgt van de weduwe bijvoorbeeld geen toestem ming om schilderijen af te beelden in een catalo gus. De Nederlandse kunstliefhebber Rob Keere- weer heeft via een veiling op internet voor bijna 3 ton een 'wild abstract' schilderij gekocht in de hoop dat het een werk van wijlen modernis tisch meester Richard Diebenkorn is. Dat is gisteren meegedeeld door de verkoper uit Sacramento, in de staat Califomië, die alleen bekend is onder zijn internetnaam 'Golfpoorly'. Het startbod van slechts 25 dollarcent bij de veiling liep snel op. 'Golfpoorly' zelf legde de hand op het schilderij bij de leegverkoop van een huis in Berkeley, Californië een aantal jaren geleden. Het gaat om een oranje-groen abstract werk, mogelijk een schilderij uit 1952 van de in 1993 overleden kunstenaar Diebenkorn, afkomstig uit Berkeley. De verkoper zei dat hij het werk in zijn vrijgezellentijd had gekocht op een rom melmarkt in die plaats. Na zijn huwelijk wilde rijn echtgenote het schilderij niet in huis heb ben, omdat het volgens haar was gemaakt door een 'prutser'. Het schilderij werd verbannen naar de garage. Kunstkenners zegen dat het werk inderdaad een Diebenkorn kan zijn. Als dat zo is, is het mogelijk meer dan 4 miljoen gulden waard. De bieder heeft het tot dusver alleen op zijn com puterscherm gezien. Diebenkorn overleed in 1993. In 1998 bracht het werk 'Horizon-Oceaan Zicht' van zijn hand bijna 10 miljoen gulden op. een trouwerij - dan laten ze een on uitwisbare indruk achter: het com plete kleurenspectrum passeert de revue. En de geschilderde of gebor duurde versiersels zijn van een artis tieke verfijning waaraan menig mod ekoning nog een puntje kan zuigen. Die kleuren en versiersels zijn overi gens niet zonder betekenis. Een ken ner kan aan de hand van een kimorto van alles vertellen over de drager er van. Want naar gelang de leeftijd, so ciale status en de huwelijkse staat van de drager schrijft de traditie an dere kleuren en decoraties voor. Elk seizoen en evenement vraagt om zijn eigen kimono. Die regels dient men strikt na te leven. „Tijdens de herfst is het bijvoorbeeld absoluut onge past om een kimono met zomer- of lentebloemen te dragen vertelt Be noist. En om het nog complexer te maken kan ook de obi, de zijden band die de kimono op rijn plek houdt, op meer dan honderd ver schillende manieren gestrikt worden, elk met zijn eigen betekenis. Hetzelfde geldt voor de afbeeldingen die dit gewaad vaak opsieren. Een bruid draagt bijvoorbeeld tijdens de trouwerij vrijwel altijd een kimono met daarop kraanvogels. „De kraan vogel is in Japan het symbool van le venslang geluk", licht Benoist toe. En ook een waaier van dennennaalden is een veelvuldig voorkomende deco ratie, die wijst op het belang om op de toekomst gericht te zijn, de mooie dingen die komen. Daarbij houden de mannen hun prachtige versiersels gek genoeg voor de buitenwereld verborgen. Die berinden zich name lijk aan de binnenkant van hun ki mono. Benoist: „Alleen de drager weet hoe ze eruit zien. De Japanse fi losofie is dat zolang hij maar wéét van zijn mooie decoraties, ze op hem zullen afstralen." ROPY VAN DER POLS Ooit vroegen Peter de Jong en Karei de Rooij zich af welke prijs er in vredesnaam voor hun clownswerk was. Inmiddels grossieren ze als het duo Mini Maxi in de bekroningen. Giste ren kwam er in de Koninklijke Schouwburg een mooie bij: de Johan Kaartprijs 1999-2000 voor blijspel- en kluchtkunst, uitgereikt door jurylid John Lanting, zelf winnaar in 1986/1987. „Er bestaat geen prijs voor ons, dachten we echt", herin nert Karei de Rooij zich. Collega Peter de Jong: „Ik ben, in tegen stelling tot Karei, absoluut geen volleerd musicus. Maar we kre gen wel ooit de Gouden Noten kraker van de Toonkunste- naarsbond. In Cannes was er opeens een prijs op een thea terfestival. We hadden nooit tv gedaan en in Montreux kwam de Gouden Roos. We zijn ooit begonnen teksten te schrijven, maar daar zijn we gelukkig mee opgehouden. Te min, vonden we. En dan krijgen we in Sche- veningen de Cabaretprijs. En nu de Johan Kaartprijs. Extra mooi, omdat ik me nog altijd herinner hoe ik voor het eerst Johan Kaart, samen met mijn moeder, zag als Doolittle in My fair Lady. Fantastisch." De Johan Kaartprijs is een initiatief van theaterproducent Jacques Senf en bestaat sinds 1975. In dit geval, volgens het juryrapport, uitgereikt aan een duo dat 'de grenzen van de hu mor voortdurend aftast en ver legt'. De prijs bestaat uit een 'kopje' van de fameuze blijspel- Mini en Maxi vieren hun prijs in de Koninklijke Schouwburg. foto harmen de jong/wfa acteur, gemaakt door beeld houwer Pieter de Monchy. In dit geval hadden het er twee moeten zijn, maar ze waren er niet. Nog niet klaar. Dus brachten twee voormali ge winnaressen. Martine Bijl en Trudy Labij, hun eigen exem plaren maar van huis mee. Voor de foto. Die van Trudy Labij had in twintig jaar tijd (ze kreeg 'm destijds voor de eerste op voering van Annie Schmidt 'Er valt een traan op de tompoes') aardig wat glans verloren. Het 'kopje' bleek dan ook een tijdje bij haar in de tuin te hebben gestaan. Mini Maxi werden be kroond voor zowel hun totale oeuvre als voor hun huidige voorstelling 'Split'. Die is nog tot en met 13 mei in Den Haag te zien, daarna nog tot 10 juni in Amsterdam, Enschede en Et- ten-Leur. shuis krijgt Van Ruysdael feet Mauritshuis in Den Haag heeft een landschap op Salomon van Ruysdael (1600/3-1670) gekregen. Het feicht op Beverwijk vanaf het Wijkermeer, waar maakt rond 1661. Het museum kreeg het paneel van b dankzij bemiddeling van de American Friends of huis. Het kunstwerk is vanaf 2 juni voor het publiek imon van Ruysdael is de vader van de bekendere Ja- kuritshuis heeft al rijf andere werken van Salomon 'icasso voor 70 miljoen verkocht egcen schilderij van de wereldberoemde Spaanse rQC >lo Picasso heeft gisteren op een veiling in New York 70 miljoen gulden opgeleverd. Een nog anonieme iereid bij veilinghuis Christies 28,6 miljoen dollar te r het doek met de naam 'Nature morte aux tulipes'. vervaardigde kunstwerk toont naast tulpen ook een n Marie-Thérèse Walter, dè toenmalige minnares tenaar. Het schilderij is volgens experts representa- van de belangrijkste artistieke en creatieve perio- iven van de Spanjaard. Het 130 bij 98 centimeter "V tek was geregeld in musea over de hele wereld te foto reuters Peter Benoist wordt door zijn vrouw Yunko in kimono geholpen. lusic Man' genomineerd I De onder meer door Joop van den Ende Theater- beproduceerde musical 'The Music Man' is gisteren jc genomineerd voor acht Tony Awards. De nomina- per andere voor de beste mannelijke en vrouwelijke Jspectievelijk vervuld door Graig Bierko en Rebecca n onv Awards zijn de belangrijkste Amerikaanse prij- Yisicalproducties. De Tony Awards worden uitgereikt i Battle in het LVC LVC is vrijdagavond tijdens de Hiphop Special het optredens van de beste hiphop-groepen uit Rotter- isterdam. Uit Rotterdam komen onder anderen Mike ■Eni-less, Amsterdam vaardigt DJ Precise en van de Zombie Squad af. Leiden is met Dipped en jiptures vertegenwoordigd. Op het podium van het trum aan de Breestraat staat een microfoon waar- bliek.'zijn ding kan doen'. Iedereen die het leuk fcn stift een zogenaamde tag' op een muur te zetten, In keer zijn gang gaan. De Hiphop Battle in het LVC Ï3.00. De zaal sluit om 04.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21