Woorden om de angst te bezweren iMannen zullen niet veranderen' Vrije fantasie Claus vooral vervelend Haagse Harry weer terug Boeken V) PEANUTS hAG 6 MEI 2000 Even briljante als openhartige roman van Herman Brusselmans ■ge boek van Herman Brusselmans mag dan verboden zijn, niemand verbieden een volgend boek te schrijven. Dat heeft hij dan ook ge daan. 'Vergeef mij de liefde' is een heel bijzonder boek. LITERATUUR RECENSIE HANS WARREN/GPO de liefde' door Herman Brusselmans. Uitg. Prometheus. Prijs: 31,95. Brusselmans schrijft bijna altijd man Brusselmans. Hij mag zich jelzinnig 'schrijver van autobio- fictieve prozakunst' noemen. Hij ;n op het recht van een autobio- i een leugenaar te zijn die de weglacht'. Toch gaat het ook in /erschenen Vergeef mij de liefde eigen bestaan van de laatste tijd. leer dus over de opschudding vorige boek Uitgeverij Guggen- ït op last van een Belgische recht- de handel werd genomen. De soon van die roman liet zich over ïdereen in de meest beledigende it. Een van de slachtoffers voelde elasterd dat ze een proces aan- stie roept interessante vragen op. ïstenaar immuun voor rechtsver- 4ag een schrijver alles zeggen? In ben je als auteur verantwoorde wat je personages doen? De ant- die de Belgische rechters tot nu toe gaven leidden in de literaire wereld tot een enorme rel en zorgden voor grote ver deeldheid. Vrienden van Brusselmans de den alsof de - toch om allerlei logische re denen begrensde - vrijheid van meningsui ting in het geding was. Zijn vijanden mis bruikten de gelegenheid om te benadruk ken dat hij nooit gedeugd zou hebben. En hoe was Brusselmans' eigen hou ding? Aangenaam nuchter, zo wordt uit Vergeef mij de liefde duidelijk. Hij weet na tuurlijk heel goed dat hij altijd de grenzen van het toelaatbare zoekt en die ook wel eens overschrijdt. Dat hoort bij hem, dat zit in zijn natuur, het is eigen aan zijn lite ratuur. Hij liet in ieder geval de talloze commentatoren maar wauwelen: „Ik ging inmiddels wandelen met Woody, en ik tuf te bij winterzon en ontij rondjes door het Gentse op m'n Buell en ik leefde in harmonie met Phoebe en tijdens enkele gestolen uren met Emma". In die ene zin wordt de inhoud van de roman voor een belangrijk deel samengevat. Brusselmans wandelt vaak met zijn hondje Woody. Om de gekte uit zijn hoofd te laten waaien, rijdt hij regelmatig rond op zijn motorfiets van het merk Buell. Hij vindt veel genot en begrip bij zijn vrouw Phoebe, verder wordt hij hopeloos verliefd op Emma. Intussen wordt hij - vanwege net proces - op straat dikwijls herkend en krijgt hij thuis voort durend dreigende telefoontjes. Zelf vindt hij het gedoe een saai onder werp waarover hij hooguit schertsend kan spreken. Denk vooral niet dat Brusselmans voorzichtiger is geworden. De beledigin gen en provocaties zijn weer niet van de lucht. Wanneer hij spot met het Belgische koningshuis overweegt hij echter: 'dat is bijkans om moeilijkheden vragen'. Om ko ningin Paola mild te stemmen neemt hij op bladzijde 950 een naar zijn zeggen 'zeer fiatterende foto' van haar op. Hij is even wel niet iemand om op zijn woord te gelo ven. Zelfs dat paginacijfer klopt eigenlijk niet: weliswaar loopt de nummering tot 954 door, maar daarbij zijn honderden zo genaamd door hem verscheurde bladzij den inbegrepen. Zo krijgen we op een ge geven moment te lezen: „We slaan nu, bij wijze van grensverleggende literaire in greep een kutpagina of vierhonderd over." De grenzen van de literatuur verleggen: daarmee is deze auteur inderdaad bezig. Zij het dat je dan eerder aan de inhoud dan aan de vorm moet denken. De durf van Brusselmans is ongeëvenaard. Ik be doel dan niet het lef om anderen te grie ven, maar het lef om zichzelf bloot te ge ven. Schrijven is voor hem - al suggereert hij soms anders - geen bijzaak. Het is in zijn geval de essentie van het bestaan, een foto omslag boek reddingslijn, het middel om niet onder te gaan. Zelden was hij daarover zo direct als in dit boek. Een nieuwe roman, maar vol vertrouwde onderdelen. De grappen zijn even hard als altijd. De onzin is even uit bundig. De gesprekken zijn'even melig, de bespiegelingen even bizar, de uithalen even fel. Wat gebeurt er in dit boek? Oppervlakkig gezien niet zo veel. De schrijver gaat naar het café om Liptonthee te drinken en met zijn kennissen te praten. Eén van hen is een rechercheur die op zoek is naar een serie-moordenaar, vermomd en wel pro beert Brusselmans hem te helpen. Er wordt gewerkt aan een nieuwe behuizing van de auteur. Hij heeft harmonische hui selijke momenten met Phoebe en met Woody. Zijn verliefdheid voor Emma wordt even een tergende obsessie. Dat is ongeveer alles, maar in het innerlijk van de hoofdpersoon gebeurt er juist veel. Het boek is een even briljant als openhartig verslag van een innerlijke strijd. Een strijd waarin hij nooit zal kunnen overwinnen, maar die hij wel moet zien te overleven. Hier is een gedoemde aan het woord, een man die zich niet kan neerleggen bij com promissen. Hij streeft in alles naar de per fectie, naar de grootste zuiverheid, naar de opperste schoonheid. Hij zou, zo lijkt het wel eens, de beste onder de mensen willen zijn, een nieuwe Jezus, 'de Redder, de Vernietiger van alle leed, de Man die liefde kon vermenigvuldi gen'. Af en toe wordt hij in zulke gevoelens bevestigd. Maar meestal kan hij zich niet waarmaken en wordt hij woedend over het bederf. Een defect aan een auto, een niet helemaal ideale relatie: het zijn dingen die hem tot in de kern aantasten. „Ik ben niet graag een papa", zegt hij ergens. Waarom niet? „Omdat ik schrik heb dat ik m'n kindjes zou dood doen om hen te bescher men tegen de grote boze buitenwereld". Er zit een diepe waarheid in deze woor den. Hij heeft de grimmige pantsers nodig om de tederheid te bewaren. Omdat er geen redding mogelijk is, stelt hij zich hoogst onverschillig op. Het is uit zelfbe houd dat hij zo onbehouwen kan doen. Vandaar al die contrasten in zijn persoon en in zijn proza. Goed en kwaad, echt en onecht, liefde en haat wisselen elkaar af. Zijn ongekende zelfverzekerdheid („Ik ben de Hoofdman der Vlaamse Letteren en wie dat tegenspreekt kan gerust een serieuze mep tegen z'n bakkes krijgen") wordt door dezelfde bron gevoed als zijn ongekende twijfel. Er zijn maar weinig auteurs die zo diep in de afgronden van het menselijk brein kunnen kijken als hij. Hij heeft ontdekt dat hoe meer je het geluk zoekt, je het des te minder vindt. Dat naarmate je meer zelf kennis hebt je minder van jezelf begrijpt. Hij wil het onmogelijke: weer dat jongetje van elf zijn dat naar de totale liefde ver langt in plaats van 'een eenenveertigjarige neuroot die vol haat zit en die in een vun zig cafétoilet niet kan zeiken'. Elk woord van Brusselmans gaat niet alleen over Brusselmans maar over ons allemaal die geen verweer hebben tegen de onvol maaktheid en de vergankelijkheid. Tama Janowitz komt terug van nergens Nieuwe verhalenbundel stelt ernstig teleur RATUUR INTERVIEW 'ETER KUUT/GPD ke leeftijd' door Tama Jano- Bezige Bij, 39,90. liep al te lang mee. tweeëndertig jaar, oede komaf zon- i geld, een vrouw die paar mannen te veel was geweest - wie wil- nou nog? Ze was net ijpe banaan, ontsierd ine plekjes, in waarde in valt niet mee voor Collins, een alleen- ouw die naar New jereisd om 'fame and vinden. Maar ze is al d - boven de dertig! - 'at ze tot nu toe heeft vergaren, zijn een ad, slecht betaald lij een veilinghuis, een tement met een kapot- ditioning en de ver- lannen, bijna zonder ing geilneven. Geob- loor status gooit ze taar creditcard geld dat ze eigenlijk niet t moet wel fout aflo- deze 'heldin' uit Een :e leeftijd, de vijfde, bij 'arische, maar vooral roman van Tama :e wil deel uitmaken ïnige wereld in New wijs zij acceptabel acht, sclis 42-jarige schrijfster, ;ezakt op een bank in van een Amsterdams owitz' creatie is exem- voor veel van Floren- ijdgenoten. „Te veel even aan cosmetische kleding en sieraden is een generalisatie van ikaanse vrouw. Maar ^Jew York leeft, heb je id uur om je heen, geen je hebt alleen wat de 'e J'ou te bieden heeft, een tijdschrift, daar dvertenties voor die lippenstift, die fantas- loenen. Alles is in New overvloed. Als er nu de (ling meer zou worden 1 zou er genoeg voor de Ie dragen zijn voor de keli vijfhonderd jaar." 2 zegt bij lange na niet n tippen aan het pro- val |#n de vrouwen die zij over Madison Avenue eren. „Het zijn de Touwen van deze pla- daar rondlopen. Een chtig lang met blond elke drie weken voor en wordt geverfd. En oie vrouwen zie je dan nU)i balie van het een of uidsen-'' iel vrouwen is hun sta- iteeds af te lezen aan net wie ze getrouwd leeft Janowitz vastge- zijn er nog een hoop :n dat een man ze wel in. Ik vind dat angst- - d. Wat dat betreft is er leel veel veranderd in jaar. Toen waren on- gen nJe meisjes van 22 ouwe un ge nu is die leeftijdsgrens ,r, aar opgeschoven." ouwen zelf zijn schul- ïun afhankelijke posi- omt omdat ze zo wan- mpetitief met elkaar laats van wezenlijk iets ian hun omstandighe- nnen kunnen een be- hard zijn, fel con- v) Cl maar ze kunnen tege- goed vriendschappen iden en een jongere 3ot helpen wat hoger op de sociale ladder te komen. Mannen zullen niet verande ren, omdat ze dat niet hoeven. Het zijn de vrouwen die het werk moeten doen. Maar of dat lukt, ik weet het niet. Ambitieu ze vrouwen worden nog steeds met de nek aangekeken, suc cesvolle mannen worden daar entegen op handen gedragen. Mannen van vijftig of zestig kunnen makkelijk met een 20- jarig vriendinnetje voor de dag komen. Maar neem bijvoor beeld Liz Taylor, die in de ont wenningskliniek een bouwvak ker versierde. Ik vond het fan tastisch, maar zij werd erop aangevallen." Was de traditionele man vrouw-verhouding de afgelo pen eeuw aan weinig slijtage onderhevig, in uptown Man hattan is wel het een en ander veranderd sinds Janowitz' spraakmakende bundel Slaves of New York veertien jaar gele den verscheen. „New York trekt nog steeds vele wanhopigen aan. Maar destijds konden jon geren die naar de stad trokken nog wel ergens een goedkoop appartementje krijgen, dat ze konden betalen van hun baan tje in de Xerox-kopieerwinkel. Er was Greenwich Village met z'n vele bohémiens. Nu kunnen jongeren alleen overleven als VERHALEN RECENSIE HANS WARREN/GPD 'Een andere keer. De andere verhalen' door Hugo Claus. Uitg. De Bezige Bij Prijs: 29,90. Het oeuvre van Hugo Claus is een huis met vele etages. Vanaf de hoogste verdiepingen heb je een prachtig uitzicht, maar er zijn ook kelders waar weinig aantrekkelijks is te zien. De top bereikt hij in zijn gedichten, even daaronder komt zijn to neel, dan volgen zijn romans, helemaal beneden vind je de vertellingen die in de omvang rijke bundel Verhalen werden bijeengebracht. Nu blijk je nog verder te kunnen afdalen in het gebouw en dan stuit je op tek sten zoals die waaruit voor Een andere keer is geput. Het boek heeft als ondertitel De andere verhalen. Hoezo andere verha len? Omdat ze dus niet werden geselecteerd voor de verzamel bundel, maar ook omdat ze een afwijkend karakter hebben. In deze verhalen - vaak zeer kort, ruim vijftig stuks op nog geen driehonderd bladzijden - regeert de fantasie in plaats van de realiteit. Het gaat doorgaans om grillige, ongrijpbare sprook jes waarin mensen kunnen vlie gen, waarin handen in bloemen transformeren, waarin een meisje op slaag van haar vader hoopt. Voor het geval dat ie mand zoveel gekkigheid veelbe lovend vindt klinken: Claus maakt zich er steeds heel ge makkelijk vanaf, zelden rondt hij de verhaaltjes op een bevre digende manier af. Het zijn tek sten die de lezer hooguit een meewarig 'tja' ontlokken. Wat kan een overdaad aan verbeel ding toch overmatig vervelend zijn! Er is misschien één uitzonde ring op de algehele malaise: het slotverhaal 'In Tanzania' dat geen fantastisch karakter heeft maar een reisverslag is. Ook in dit geval blijft Claus aan de op pervlakte, maar eindelijk is er eens een vleugje ironie, een beetje spitsvondigheid. Er wor den natuurreservaten bezocht waarbij de toeristen een zwarte gids krijgen toegewezen. „Hij heeft als plicht je de dieren aan te wijzen die het blanke en on geoefende oog niet kan ontwa ren", is het droog-komische commentaar van de literaire reiziger. Na een paar honderd pagina's zwaarwichtig gepre senteerde toverkunsten snak je naar zo'n opmerking. Even word je uit de bedomp te kelders opgetild naar de fris se lucht. Het is zoveel aardiger om te lezen over de bedeltrucs van kinderen in Tanzania dan bijvoorbeeld over een lakei die oogt als een aërodynamisch on berispelijke vogel, desondanks als loopvogel door het leven gaat maar toch hoogst onbe holpen pogingen doet om te vliegen. Op die verschijning stuiten we in het titelverhaal 'Een andere keer', een niet te verdragen mix van een voorbije liefde, van zeven goden van de dood, en van dreigende Chine se troepenbewegingen: „Dat geruis dat zij voor de wind in de abelen en de espen houden, is niets anders dan het naderen van de H6-bommenwerpers en van de F7's." Het ene magere schetsje volgt op de andere maffe vertelling. In 'De liefde tot de evennaaste' gaat het over een mens in hon dengedaante. In 'Een idylle ver broken door een conciërge' le zen we over een beeld dat kan praten. We maken uitgebreid kennis met de toneelschrijver John W. Dedeken. En er is een aantal verhalen over een in vele vormen opduikende groene ridder, zogenaamd de held van een 'reeks succesromans, na druk verboden'. De grotesken van Claus willen maar niet fas cinerend worden. Zijn pogin gen tot satire blijven machte loos. O ja, er gebeurt van alles in deze verhalen maar ze gaan helemaal nergens over. Ontluis terend zo'n blik in de kelders van Hugo Claus' werk. Een an dere keer meer? Nooit weer! '-/PO, illustratie uit boek DEN HAAG DANNY VERBAAN Tama Janowitz: 'Op Madison Avenue lopen de mooiste vrouwen van deze planeet.' foto gpd phil nijhuis ouders hen financieel onder steunen. Er zijn geen goedkope appartementen meer, er is geen waarachtige artistieke scene meer. Het is allemaal commer cieel geworden. Je werk wordt nu constant geschat op wat het zou kunnen opbrengen." Ze zou het wel leuk vinden als ze goede kritieken kreeg. Sommige recensenten in de VS en Engeland, waar Een gevaar lijke leeftijd onder de titel A cer tain age uitkwam, repten van een comeback van Janowitz. De schrijfster grijnst. „Een come back waarvan? Waar kwam ik dan vandaan? Ik was helemaal nergens." Zo nu en dan verschenen er nog wel losse illustraties waarop Haagse Harry een ge heel eigen kijk op de wereld gaf. Maar complete avonturen werden er niet meer beleefd. Die tijd is voorbij: de grofgebek- te, maar goudeerlijke ras-Hagenees is uit zijn slaap ontwaakt. Erg makkelijk gaat het hem niet af. Welis waar slaagt Mamix Rueb er sinds korte tijd weer in om zijn stripfiguurtje Haagse Harry complete avonturen te laten beleven, het is nog wel een zware bevalling om dat telkens voor elkaar te krijgen. „Vaak heb ik het ge voel dat wat ik bedenk, niet leuk meer is. Het komt vast wel weer, maar het kost me nog moeite om op te starten". Na een afwezigheid van ruim anderhalf jaar is Haagse Harry weer terug. Sinds de zomer van '98 sloeg het corpulente kereltje met zijn stevige taalgebruik alleen nog wild om zich heen op losse illustraties: beleve nissen die een totale pagina beslaan bleken er niet meer in te zitten. Maar deze maand maakte de ras-Hagenees zijn rentree, in zowel de dak- en thuislozenkrant Haags Straatnieuws als het landelijke, tweemaan delijkse strip- en cult-tijdschrift Zone 5300. Toch leuk, zou je zeggen. Maar Rueb is voorzichtig. „We moeten eerst maar eens even kijken hoe het gaat lopen". De twee mogen in hun handen knijpen met de publiekstrekker, want Haagse Harry geniet tot in de verste uithoeken van het land een ongekende populariteit. En voor degenen die hem nog niet kennen: Harry loopt steevast in een glimmend trainings pak, zijn sluike zwarte haar hangt, strak achterover gekamd, tot over zijn schou ders. De teksten zijn fonetisch, in plat- Haags geschreven. 'Hagtop leize!', luidt het advies om dit soort zinnetjes te kunnen doorgronden. De stripheld vloekt, tiert, vecht en zuipt, maar heeft een hart van goud. 'Gabbars teige vreimdelingehaat', is een van diens uitspraken. Om er droogjes op te laten volgen:'behalve Duitsars'. Rueb deed de laatste tijd goede zaken met de verkoop van twee Haagse Harry-al- bums. Van het eerste gingen er 130.000 over de toonbank, de tweede is tot nog toe goed voor een oplage van bijna 110.000. „Belachelijk", zegt Rueb over het succes. „Deel één zijn we nu wéér aan het her drukken. Het blijft maar doorgaan". Voor het geld hoeven Harry en Marnix niet in stripperiodieken te verschijnen. De daklozenkrant geeft een geringe vergoe ding, de Zone betaalt zelfs helemaal niets aan zijn auteurs en tekenaars. De tekenaar en zijn hoofdpersoon werken slechts mee uit liefde voor het tijdschrift. Toch worden in de Zone allerlei bij kenners erg gewilde strips en cartoons gepubliceerd als Fokke Sukke, Eefje Wentelteefje en Maaikes Dagboekje. „Het is een mooi blad en leuk om voor te werken", zegt de Hagenaar. La- chend:„En ach, ik haal het er wel weer uit met het album, waarin in de toekomst al die verhalen weer worden gebundeld". STRIPNIEUWS Alweer ruim twee maanden ligt de nieuwe Gillis de Geus in de winkel. Het is nummer acht uit de serie en de eerste uitgave van stripwinkel Silves ter uit Den Bosch. Dankzij een speci ale constructie is deze uitgave van Peter de Wit en Hanco Kolk op de markt verschenen. Silvester heeft via een zogenoemd mecenasproject gulle gevers gezocht, die voor duizend gul den aan het proiect heben bijgedra gen. Daarvoor kregen zij een bijzon der de-luxe-album met schetsteke- ningen, een originele getekende en ingekleurde Gilles-pagina en een mooie cassette. Maar liefst 39 mece nassen hebben zich gemeld, waar door de uitgave van De 7 Provinciën mogelijk werd. De winkeluitgave van Gilles de Geus, opnieuw een bewer king van een historisch verhaal, kost 12,95 gulden. OOO De Haarlemse Stripdagen werpen in menig opzicht hun schaduw vooruit. Opvallend is de luwte in het aantal nieuwe uitgaven. Uitgevers bewaren hun schatten tot het grote stripfesti val begin juni in de Spaarnestad. Een tipje van de sluier lichten we op: er komt een hele mooie uitgave van straaljagerpiloot Russ Bender. Dit ge bonden boek, uitgegeven door Amor Vincit Omnia bevat drie verhalen van tekenaar Bert Bus. Uiteraard komt Bert signeren. OOO TV Toys in Dieren biedt nog tot en met 31 augustus een tentoonstelling over 50 jaar Peanuts. De expositie toont een overzicht van alle avontu ren van Snoopy en tot wat voor recla me-gekte dat allemaal heeft geleid. Ook Nederlandse striptekenaars brengen een ode aan de bijna drie maanden geleden overleden schep per van de Peanuts, Charles Schulz. OOO Jan Verdegaal van stripwinkel Bee Dee trekt de stoute schoenen aan en gaat ook strips uitgeven. Tijdens de Stripdagen Haarlem 2000 brengt hij in twee delen de gebundelde avontu ren uit van Max Mummie. Het is een komische strip over een moeras monster en een mummie van Dick Briel en Joost den Drijver. De teke naars zijn Steven Dupré en Wout Pau- lussen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 25