Cultuur Kunst Een jubileumfeest dat bruggen slaat _>chone -Schijn Wilhelmina intiem en afstandelijk Fraai vertelspel zonder opsmuk Trekzak, smoelschuiver, blokfluit Kooyker Ginsberg J DRUK Jan Cremer Nicci French AC 5 MEI 2000 ie tq or. J 491 itney komt naar Nederland Hooi em Het wordt eenmalig con- Ca Maarniette- 'e rchieffoto anp m b Dylan kandidaat Nobelprijs j i (holm De Amerikaanse zanger, componist en tekstschrij- lob Dylan is een serieuze kandidaat voor de Nobelprijs voor teratuur. Dit heeft een van de achttien juryleden voor de Jenning van de prijs, Lars Forssell, in een interview met de )OF >dse televisie gezegd. De 72-jarige Forssell is sinds 1971 lid R 1de Nobelprijsjury. De afgelopen jaren werd hij steeds vaker nfronteerd met de opvatting van critici dat de al sinds de zestig actieve Dylan de prijs een keer moet krijgen. Met stap zou de Zweedse Akademie er blijk van geven dat zij re- ruiklbig houdt met het door massacultuur drastisch gewijzigde re n ip van literatuur. Eind deze maand krijgt Bob Dylan - echte n Robert Zimmerman - uit handen van de Zweedse koning en met de violist Isaac Stern de Polar-muziekprijs. Die prijs GT It toegekend voor bijzondere prestaties in de muziek, zowel erne als klassieke. LL Nederlands Dans Theater viert 40-jarig bestaan Leidsch jggfc Dagblad y.pningin Beatrix kreeg dit boekje cadeau. U kunt het ook kopen. VorstelilHe visites. Oranje voetstappen in Leitien ;rlij E 09 Vorstelijke visites. Oranje voetstappen in Leiden. Over Koninklijke bezoeken door de eeuwen heen. Met illustraties uit de collectie van het Gemeentearchief. 955$evat tevens een uitgestippelde Oranjeroute door de stad! Speciaal voor lezers van het Leidsch Dagblad is dit vorstelijke boekje nu met 2,45 korting verkrijgbaar /ie k'j het Gemeentearchief van Leiden. en inlevering van deze bon bij het neentearchief. iotkade 2A, Leiden, ilen lezers van het Dagblad slechts 17.50 Vorstelijke visites n/e voetstappen m Leiden •maal 19.95). 0% erv l" 2,45 korting Geopend ma - vr. 9.30 - 17.00 u zat 9.00-12.15 u Nadere informatie tel. (071)5120191. Het Nederlands Dans The ater viert volgende week zijn 40-jarig bestaan. En artistiek leider Jiri Kylian draagt zijn werk over. Re den voor de bijzondere ju bileumproductie Arcim- boldo 2000. Choreograaf Paul Lightfoot: „Het mo ment vroeg erom." den haag maja landeweer De toeschouwer zit niet alleen passief op zijn stoel in de spec taculaire dansproductie 'Arcim- boldo 2000' van choreograaf Jiri Kylian, maar maakt een span nende verkenningstocht door een groot deel van het gebouw aan het Haagse Spui. Meer nog dan 'Arcimboldo' (1995), dat was geïnspireerd op de schilde rijen van menselijke portretten opgebouwd uit groente en fruit van de Italiaan Giuseppe Ar cimboldo, beoogt de remake 'Arcimboldo 2000' publiek en toneel bij elkaar te brengen. Net als indertijd lopen er bruggen van auditorium naar studio's en podium. Bovendien zit een deel van het publiek op het to neel in 'adventure seats'. Een jubileum is bij het Ne derlands Dans Theater altijd re den tot feest. De overdracht van Jiri Kylians artistiek leiderschap aan Marian Sarstadt maakt de ze viering extra bijzonder. „Het afscheid betekent geen einde", vertelt de Engelse cho reograaf Paul Lightfoot, die ook een bijdrage levert aan 'Arcim boldo 2000', „maar eerder een nieuw begin. Hoewel het hem w moeite kost geen leiding meer te geven, past Kylians baan hem nu beter (hij is huischo- reograaf en artistiek adviseur). En de rest van het gezelschap leert sterker op eigen benen te staan. Verandering is noodza kelijk. De combinatie van lei derschap en scheppend kun stenaar geeft veel druk. Ik hoop dat hij nu meer ruimte voor zichzelf zal hebben". Geen treurig afscheid dus, maar een feestgevoel. ,,'Arcim- Choreograaf Paul Lightfoot: „Geen einde, maar een nieuw begin." foto gpd/harry verkuylen boldo' is een heel opwindend, vrolijk stuk", gaat Ligthfoot ver der. „Een parodie waarin we om onszelf lachen. Destijds in 1995, bij het vorige jubileum, werd het een 'pièce d'occasion' genoemd, een gelegenheidsstuk voor een bijzonder moment. Ik vergelijk 'Arcimboldo' met een vlinder: prachtig om te zien, maar van korte levensduur. Het is dan ook nooit de bedoeling geweest om het te herhalen, maar het moment vroeg erom." „'Arcimboldo 2000' is wel ri goureus aangepast. Sterke de len zijn gebleven, andere zijn compleet veranderd. Het stuk heeft een nieuwe magie. Zelf heb ik twee delen die ik eerder heb gemaakt verbeterd. En ik maak een nieuw stuk voor zes dansers, van de verschillende gezelschappen. Het samenko men van de energie van jonge en rijpe dansers maakt de cho reografie mede zo bijzonder. Gewoonlijk is er weinig kans tot contact tussen de verschillende gezelschappen." Lightfoot, die al vijftien jaar aan het Nederlands Dans Thea ter is verbonden en wiens cho reografische talent algemeen wordt erkend, wordt wel eens gezien als de opvolger van Ky- lión, die het gezelschap tot de succesvolle, internationaal ver maarde groep maakte die hij nu is. „Ik vind het aan de ene kant een compliment en onze loop banen als choreograaf vertonen inderdaad parallellen, maar aan de andere kant wil ik mijzelf zijn. Mensen moeten niet van mij verwachten dat ik ook artis tiek leider word. Dat zou enorm destructief zijn voor mij als choreograaf. Het is een gevaar lijke combinatie. Ik heb ruimte nodig om adem te kunnen ha len. Jiri Kylan en ik zijn ver schillend. Hij is filosofisch. Ik toneel recensie susanne lammers Voorstelling: Wilhelmina zonder franje door José Ruiter. Gezien: 5/5, Leidse Schouwburg Nog te zien: 6/5 (met sou per) en 7/5 (middagvoorstelling met high tea), aldaar „Pindarotsjes!" Ik heb het nooit zo'n koninklijke lekkernij gevonden, maar de manier waarop José Ruiter het woord uitspreekt, is onbetaalbaar. En het past bij de koningin Wilhel mina die Ruiter neerzet, om daar wél van te houden. Haar Willemien blijft een beetje on doorgrondelijk; van de ene kant een gewoon mens, lijdend onder haar gouden kooi die haar soms tot een marionet maakt, van de andere kant een vorstin die de mensen om haar heen absoluut bestiert. In korte scènes, waarin ze door het leven van Wilhelmina springt, geeft Ruiter een beeld van de moeder des vaderlands, deels gebaseerd op 'Eenzaam maar niet alleen', de mémoires van Wilhelmina, en deels op andere bronnen. Ruiter toont Wilhelmina eerst met haar poppen spelend in monoloog- jes waarin ze de rigide opvoe ding van het kleine meisje zij delings maar scherp onder de aandacht brengt. Maar al snel introduceert ze een tweede stem, die van Francois van 't Sant, de man die de schanda len die Hendrik veroorzaakt binnenskamers moet houden. In het eerste onderhoud on derricht ze deze Van 't Sant in delicate termen, maar zeer souverein - om niet te zeggen bot - in zijn taken. Bij de laatste ontmoeting vijftig jaar later schenkt ze beverig thee en rum en bedankt ze hem, enigszins ontdooid, voor zijn trouw. In de tussenliggende gesprekken komt het portret tot leven. En dat portret verdoezelt niets. Haar Wilhelmina is een afstandelijk, zelfs arrogant mens en toch weet ze sympa thie voor haar personage op te wekken. Dat getuigt van groot theatraal vakmanschap. Maar op de voorstelling is ook wel wat af te dingen. Ruiter gaat het schmieren niet altijd uit de weg. Inhoudelijke verrassingen blijven uit en de gesprekken tussen de vorstin en haar trou we dienaar neigen op den duur naar het potsierlijke door die afwisselend hoge en bekakte en geforceerd lage stem. Het suggereren van onderhuidse, verboden gevoelens tussen de twee is ook iets te voor de hand liggend om werkelijk dramati sche spanning te creëren. Ruiter speculeert er ook al te duidelijk op dat de ambiance minstens voor de helft het werk doet. Nu is die ook bij zonder. Het selecte publiek zit samen met haar op het podi um van de Schouwburg. Ze speelt vlak voor je neus met voor de gelegenheid van het Stadhuis geleend meubilair. Op bezoek bij de koningin met een smakelijk souper in het vooruitzicht. Vóór je de lege zaal, dan voel je je al snel uit verkoren. 'Wilhelmina zonder franje' is een portret dat het in de sche mer van de intimiteit en de ex clusiviteit aardig doet. In het licht van een echte zaal zal het verbleken. IJiri Kylian: meer ruimte voor zichzelf. foto GPD/MAURICE NELWAN ben meer instinctief." Kan Lightfoot zich een leven zonder het NDT voorstellen? „Ja. Het is nu mijn eerste thuis, maar net als Kylian ben ik van mening dat verandering af en toe noodzakelijk is. Met dans kun je niet eeuwig door blijven gaan. Wel wil ik in Den Haag blijven. Holland is thuis en voor mijn vrouw (Sol León, NDT- danseres) en mij symbool van onze liefde." Nederlands Dans Theater met de Jubileumproductie 'Arcim boldo 2000' in Den Haag. Cho reografie: Jiri Kylian. Van 9 (première) t/m 20 mei. Aan vang: 20.15 uur. Eerste finalisten levensliedfestival Na de eerste voorronde zijn de eerste zes finalisten van het Leids Festival van het Levens lied bekendgemaakt. In de categorie klassiekers gaan het Trio Bill Naad uit Krimpen a/d IJssel, Tante Annie uit Wageningen en Co van Dam uit Alphen naar de finale. De acts die met hun eigen num mers gaan strijden om de Mary Bey-bokaal zijn De 3 Keien uit Lichtenvoorde, Kreukzone uit Zwolle en Cor Vissers uit Raam- sdonksveer. Op 10 mei worden nog acht acts gekozen. De fina le is op 23 september. drie weken geleden werd Alphen aan den Rijn de i de Accordeon en de harmonica gehouden, zeg ik dan. Vandaag n Leiden de Draaiorgel- lats. Instrumenten met ;e attentiewaarde bele- irwaardering. Hieronder 5 van verwaarloosde ^instrumenten die wel kunnen gebruiken. :ordeon u pe Iverti entinië misschien sexy, jn het muzikale pvc- leuren waar de damp van hraal bier verzadigde che tapijtjes uit opstijgt. :n hun slechte reputatie te danken aan intensieve gandacampagne van ge- I. sheidsguerilla De Kermis- :n (operatie: Op volle toe- In Alphen aan den hst men een aantal weken ha in tijdens bovengenoemd 5TA( *1 een link te leggen tus- iciaccordeon en filmmu- vreemd. Als de accordeon rol heeft gespeeld in de an was dat ten hoogste als ïidingsmuziek voor het 8(dgebumstussen de Mil- ïien. Vogeltjesdans was ïadeklap. Komt nooit goed. Helpt zelfs geen j 0| grijze geitebreier wat aan. Mondharmonica: In eerste instantie een instrument met veel borsthaar. archieffoto henk bouwman ktroniseh orgel eldt voor rijlessen geldt )or lessen op het Yamaha ïlklavier. Ga er pas op als 2enfen bij de pedalen kun- 3e e> ien confrontatie op te jonge leeftijd zou kunnen lei den tot het idee dat de vlooien- mars muziek is. Sterker nog: in de jaren zestig werd in een stuip van het debiliserend ge lijkheidsbeginsel het Riha een- vingersysteem uitgevonden. Di rect gevolg was dat mannen van middelbare leeftijd in me diterrane badplaatsen met twee handen een heel mambo-orkest bespeelden én 'Solare' erbij zongen. Met desastreuze gevol gen (lees: dansende ouders). Bij Bacb eindigde tenminste elke inventio, toccata of fuga in een stemmig amen. In de jaren tachtig van de vorige eeuw is dat voorgoed veranderd in een roffel van de elektronische rit mebox en een ordinair niet ter zake doend Cha, cha, cha. Ach, das unwohltemperierte Klavier. En straatorgels dan zegt u? Daar begin ik niet eens aan. Da's gedoogde muzikale graffi- 3. mondharmonica Instrument voor hen die een verre reis in het vooruitzicht hebben: Cowboys en ter dood veroordeelden. Orfeus was bei de. Toen hij uit de onderwereld terugkeerde en zijn Eurydice verloor zuchtte hij, hing zijn lier aan de wilgen (vandaar de uit drukking) en koos definitief voor de mondharmonica. Or feus had de blues. Orfeus heeft zijn zielepijn in een hartver scheurend lied uitgedrukt waarvan de restanten in onze moderne cultuur zijn overgele verd als 'I'm a poor lonesome cowboy, and a long long way from home". In eerste instantie een instrument met veel borst haar, maar het image is verpest door weke astmatische padvin ders. Niettemin nog steeds een typisch manneninstrument. Vrouwen spelen geen mond- 2. blokfluit Vaker ingezet als gereedschap in de orthopedagogiek dan als volwaardig muziekinstrument. Ik ken mensen die hun kind op blokfluitles zetten om een hard nekkige orale fase op soepele kindvriendelijke wijze te verhel pen. Zuigt uw kind? Geef het een blokfluit cadeau. Het is goedkoop, heeft de schijn van functionaliteit, ziet er minder onsmakelijk uit dan een natte duim en met een beetje geluk komt er nog wat muziek uit. Negatief bijgevolg: Overbite. Kinderen die op te vroege leef tijd aan de blokfluit gaan moe ten dat op latere leeftijd beko pen met een beugel. Door vol wassenen, uit angst voor hoon, alleen in groepsverband be speeld. Net als de mondharmo nica ook voor Einzelgangers, maar toch anders. Ziet u Clint Eastwood al met de blokfluit? 1. triangel Heeft slechte reputatie aan zichzelf te'danken. U kent het verhaal van de man die de pa perclip uitvond door gedachte loos aan een stukje metaal te draaien? Was hij daar maar bij gestopt. Slagroom moet je ook niet te lang kloppen. Verban nen naar het Siberië van het symfonisch orkest. Heeft niet het bravoure van de bekkens, de kapsones van de koebel, of de tamtam van de tamtam. Pre historische reuzenvorm nog te zien in politiek correcte Ameri kaanse films. Gebruikt door ne gerslavinnen die hun kinderen aan tafel willen krijgen. In de loop van de tijd doorgeëvolu- eerd en steeds kleiner gewor den. Aan het eind van deze eeuw misschien helemaal ver dwenen. pablo cabenda theater recensie wunand zeilstra 'Kaalslag' door de groep 'Tevengebroed' naar de roman 'Kleuren van verschrikking' van Jordan Ivantsjev. Gezien: 5/5, LAK- theater Leiden De voor vanavond aange kondigde voorstelling is afgelast Tussen toneelspelen en vertel len zit een intrigerend grijs ge bied dat al eerder in de afgelo pen jaren prachtige producties heeft opgeleverd. Voorwaarde is echter wel dat de acteurs goe de vertellers zijn die met weinig of geen hulpmiddelen het ver haal aanschouwelijk weten te maken. Aan die voorwaarde voldoen ruimschoots de vier acteurs die zich als groep 'Te vengebroed' noemen. Daniël Boissevain, Kees Boot, Casper Gimbrère en Ruben Lürsen hebben dit grijze gebied ver kend door een roman van de Bulgaarse schrijver Jordan Ivantsjev tot een theatervoor stelling te bewerken. Het resul taat is een vertelspel zonder op smuk dat anderhaf uur lang moeiteloos alle aandacht op eist. Begin en einde van het boek komen vrijwel letterlijk met be gin en einde van de voorstelling overeen. De vertelstructuur blijft dan ook in zekere zin in tact. Binnen de verhaallijn spe len de acteurs de rol van hun personages, ze geven ook com mentaar daarop, creëren korte spelscènes en vertellen de voortgang van het verhaal. En alles in deze boeiende combi natie loopt soepel in elkaar over. Vier mensen proberen hun land te ontvluchten dat zich als een posttotalitaire staat in een volkomen chaos bevindt. Eerst zijn er- de filosoof met zijn zoontje en een voetballer. Een vierde die hen aanvankelijk ver gezelt, sterft onderweg. Na ver loop van tijd meldt zich een jonge vrouw bij dit gezelschap. 1 let verhaal beschrijft de ontbe ringen die zij op hun vlucht te genkomen. Twee redden het uiteindelijk niet, vader en zoon misschien wel - het verhaal laat dat open. Soms moet er gevochten worden, het bestaan is immers tot pure overlevensstrategie ge reduceerd. Als het een keer op een slag op leven en dood aan komt, klinkt er keiharde mu ziek. Jammer, het is een klein detail dat niet past in deze voorstelling die nu juist met wat onbestemde kleding en een uitgekiend lichtplan heel veel aan de verbeelding van de toe schouwer overlhat. Deze acteurs mogen immers op het raffinement van hun vertelkunst vertrouwen. vijftigste 'jyj signeert voor het eerst in zijn leven bij de boekhandel! Hij signeert de jubileumuitgave van: 'Ikjati Cremer' Vrijdag 12 mei, 15.00-16.00 uur i.s.m. begane grond, Brcestraat 93, Leiden De Bezige Bij Het auteursduo signeert hun nieuwe roman: 'Onderhuids' Zaterdag 13 mei, 12.00-13.00 uur i.s.m. begane grond, Breestraat 93, Leiden Ambo A .1 ERÏX Wereld René van Royen en Sunnyva van der Vegt signeren hun bock 'Asterix en de Wijde Wereld' Zaterdag 13 mei, vanaf 14.00 uur eerste etage, Breestraat 93, Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 23