De oorlog in je achtertuin 'Een olifant in het echt is indrukwekkender' Doe Maar: oud en vertrouwd Rustig worden met origami Cultuur Kunst ISDAG 3 MEI 2000 Ouderwets vermaak bij Circus Renz waarin 1200 mensen passen. Zij zien dat de acrobaten het net, waarboven ze een paar minuten later door de piste zweven, zelf ophangen. Noodzaak trouwens, die zelfwerkzaamheid, want een van de Hongaarse Flying Boys stui tert er twee keer achter elkaar in. Ook de acrobaat van de Rola Rola-even- wichtsact was niet helemaal scherp. Hij viel vanaf een meter of drie in het zaag sel. Dat kan gebeuren in een echte show. Ongedeerd en onverstoorbaar vervolgde hij zijn act. 'The show must go on'. Bij leeuwentemmer Martin Lacey liep wel alles op rolletjes. Onlangs kreeg hij uit handen van Prins Rainier van Mo naco nog een internationale circusprijs. Zijn ietwat volgevreten leeuwen kwa men wat loom over, maar gromden dreigend hun tanden bloot en haalden af en toe gevaarlijk uit. Maar ze gehoor zaamden net als de olifanten, paarden en honden dat aan hun bazen deden. Hoogtepunt van de show waren de verkleedpartijen van het Trio Monhstyrsky. Met deze artiesten van het Russisch Staatscircus kan je op een feestje aankomen. Ze combineren illu sie met theater en schieten in een oog wenk van de ene schitterende creatie in de andere. Door het hoge niveau van de arties ten en de instroom van jong talent is Alex Sijm optimistisch over de toe komst van het circus dat volgend jaar zijn 90-jarige jubileum viert. Al zijn er ook zorgen. ,,Hier bijvoorbeeld in Lei den. Door de bebouwing van het par keerterrein bij de Groenoordhallen valt weer een goede plek weg. Steden wor den steeds voller, omdat er meer ge bouwd wordt. Er blijven maar weinig plekken over waar een circus zich kan ontplooien." Martin Lacey kreeg voor zijn leeuwenact re centelijk nog een internationale circusprijs uit handen van prins Rainier van Mo naco. foto henk bouwman LEIDEN LESLEY GRIETEN Internet, Playstation, video en televisie. Tegenwoordig kun je elke vorm van vermaak vanuit je luie stoel beleven. Al dan niet interactief. Maar bij het Circus Herman Renz, nog tot 7 mei in Leiden, staat ouderwets vermaak nog hoog in het vaandel. Bij Renz geen intemetzuilen of speel automaten. De suikerspin en de fris drank worden verkocht door de clown die ook directeur is én de handen uit de mouwen steekt bij het opruimen. En het wordt nog steeds gewaardeerd, want Alex Sijm van het circus zegt wei nig last te hebben van de concurrentie van computerspellen en internet. ,,De eerste dagen is het meestal wat rusti ger, maar door de mond-tot-mond re clame zitten we altijd goed vol. Er is meer amusement, maar mensen heb ben ook meer vrije tijd en meer geld te besteden. En een olifant op internet is leuk, maar in het echt is hij veel indruk wekkender." De ouderwetse gezelligheid staat voorop, maar het circus gaat wel met zijn tijd mee. Elk jaar is er een compleet nieuwe show. In de nieuwe voorstelling zit een duidelijke verhaallijn en er is veel aandacht voor de aanldeding. En ook het circus heeft inmiddels een website. ,,Met alleen een paar posters in de stad kom je er niet meer. Om de begroting rond te krijgen zijn al jaren geleden verschillende grote sponsors aangetrokken. Circus Renz is een be drijf met tachtig medewerkers van twaalf verschillende nationaliteiten." Tijdens de eerste matineevoorstelling in de tent bij de Groenoordhallen be volkten gisteren 300 kinderen samen met ouders of grootouders de tent lonsai, aikido, origami. In het kader van vier eeuwen betrekkingen is 2000 uitgeroepen tot Japan-jaar. Een uitgelezen moment om een aantal typische Japanse cultuuruitingen eens kort onder de loep te nemen. In aflevering 5: origami. O z O O O I- CM 1 K O m u O j (0 u u De eeuwenoude kunst van het papier- vouwen is oorspronkelijk bedoeld om kinderen te leren zich te concentreren en hun motoriek te verfijnen - dat is nodig voor de beheersing van de 15.000 karak ters die het Japanse schrift telt. Toen er nog geen speelgoed was, werd papier- vouwen gebruikt om de kleintjes zoet te houden. De Japanners hebben origami geïmpor teerd, het tot autonome kunstvorm ver heven en zich er verder in bekwaamd - je kunt er zelfs grootmeester in zijn - maar oorspronkelijk kwam de vouwkunst uit China, waar monnikken met hun creatie ve vouwsels de altaren versierden. Ooit werd het aan het keizerlijk hof beoefend als tijdverdrijf, intussen vouwt jong en oud over de hele wereld aan simpele figu ren, (kerst)kaarten van theezakjes, tot in gewikkelde bouwwerken waarin uren (precisie)werk gaan zitten. Een bijko mend voordeel: je kunt het overal doen. In de trein, in het vliegtuig of tijdens een saaie vergadering. En wat je ook maakt, je wordt er zo lekker rustig van. Bij origami gaat erom zonder hulpmidde len als lijmpot en schaar van een vierkant stuk - bij voorkeur - gekleurd papier aller lei voorwerpen of figuurtjes te vouwen zo als maskers, bloemen, versieringen en die ren. Origami vraagt concentratie, verleven digt de fantasie en versterkt de handig heid. „Van een simpel velletje papier maak je een driedimensionaal beeldhouwwerk", zegt Petra Wortel. „Het aardige is dat je niet ziet wat het gaat worden. Bij veel die- renfiguren bijvoorbeeld, heb je aan het eind nog geen zicht op het resultaat. Dan blaas je het op en heb je ineens een ko nijn." De grondregel is dat de figuren op een vlakke en gladde ondergrond worden ge vouwen. De vouw moet scherp worden aangebracht en met de nagel van de duim verder worden aangeplet. Je begint met de basisvormen en borduurt hierop, naarma te je vordert, steeds voort. Elke afzonderlij ke bewerking moet in samenhang met de vorige én de volgende worden uitgevoerd. Bij mislukking moet je een beroep doen op het Japanse geduld. Alles moet worden ge controleerd: is nergens een woord of een pijltje in de, vaak summiere, beschrijvin gen over het hoofd gezien? Is de vouwrich- ting juist? De tegenvouw komt het meest voor, maar is ook het moeilijkst. Verder kent origami de zogeheten dal- en berg- vouw (bij het dal kijkje in de vouw, bij de berg erop). „De pijlen in de beschrijvingen moetje léren lezen", zegt docente Linda Sloterdijk. „Daar is oefening voor nodig." Met een 'vliegerbasis' bijvoorbeeld, maak je een zwaan. Of de beroemdste origamifi- guur, de kraanvogel. Dit Japanse nationale symbool betekent 'een leven lang geluk'. Gevorderden zoals Junko Benoist weten van een piepklein papiertje een miniatuur- kraanvogeltje te maken van vier bij vier milimeter. Maar je kunt ook de complete Keukenhof namaken, of, een geliefd on derwerp van mannen: dinosauriërs. Er komt ruimtelijk inzicht kijken bij het vou wen van de triceratops of de tyrranosaurus rex. Concentratie, nergens anders meer aan denken. Daar gaat het om. CAROLINE VAN OVERBEEKE RECENSIE MUZIEK LOUIS DU MOULIN Doe Maar in Ahoy. Nog te zien in 15 con certen tot 7 juni. Doe Maar kon zich gisteravond geen betere start van haar lang verwachte recordserie van zes tien concerten in Ahoy' wen sen. Bij wijze van inleidende schermutseling werd de tijdelijk herenigde popgroep in de cata comben verrast met een portie platina vanwege de zeer voor spoedige afzet van het reunie- album 'Klaar'. Binnen twee we ken gingen er meer dan 200.000 exemplaren over de toonbank. De publieke vraag naar nieu we Doe Maar-kost sluit naad loos aan bij het overweldigende animo voor de optredens in het Rotterdamse sportpaleis, een belangstelling die is gevoed door massale nostalgie naar de hoogtijdagen van dat 'hele leu ke bandje' in de eerste helft van de jaren tachtig. Op die publieke behoefte werd door Henny, Ernst en de beide Jannen uiteraard volop ingespeeld: bijna de gehele set bestond uit 'goud van oud', slechts een paar nummers wa ren kersvers. Dus gingen vanaf de opening 'Doe Maar Net Als of de ruim 10.500 fans op deze première-avond herhaaldelijk uit hun bol, alleen niet meer zo hysterisch als in de dagen dat '32 Jaar', 'Is Dit Alles', 'Pa', 'Bel le Helène' en 'Eén nacht alleen' actueel waren. De flauwvallende jonge meis jes die toen voor het podium het beeld bepaalden (en daar mee de opheffing van het su perkwartet bevorderden), wa ren nergens te bekennen. In plaats daarvan werden de over bekende ska- en reggaekrakers nu geconsumeerd door neu traal ogende dertigers en veerti gers die geen moeite hadden om hun vreugde in de hand te houden. Waar ooit de verafgo ding overheerste, wordt er thans meer geluisterd en veel bewuster meegezongen. Ook opmerkelijk: de overwel digende meerderheid van het vrouwelijk geslacht bleek aan zienlijk teruggedrongen. Doe Maar is tussen zijn eerste le vensfase en deze kortstondige Eén mei 1945 vloog over het stadhuis van Leiden een tiental Amerikaanse B-17 bommen werpers om 70.399 ton voedsel boven de stad te droppen. De foto hangt opgeblazen tot reu- zenformaat als stille getuige aan één van de borden van de foto-expositie in de Hoogland se Kerk. Aan de andere kant van hetzelfde schot hangt een 'boodschappenlijstje' van ene mevrouw Vermeulen. Een was lijst van eerste levensbehoeften die ze dankzij diezelfde voed- seldroppings kon ophalen bij het verdeelpunt. De grote gebaren terugge bracht tot een menselijke maat. Volgens Henny Kwik van het 5 Mei-comité is dat één van de sterke kanten van de foto-ex positie over de Tweede Wereld oorlog die rond bevrijdingsdag wordt georganiseerd in de Hooglandse Kerk. De herken baarheid waart soms letterlijk rond. De foto's van de bevrij dingsfeesten op het Schutters veld compleet met opgescho ten Leidse jongelui is elke jaar weer goed voor herkennings- kreten van bezoekers die op de oude zwart-witprenten oma's, opa's, ooms en tantes ontwa ren. Kwik, die de expositie als sinds 1960 organiseert, noemt dat steevast de 'succesnum mers'. „Elk jaar hebben we for mulieren waarop bezoekers kunnen aangeven welke onder werpen ze het volgend jaar weer aan bod willen zien ko men. De intocht van de Cana dezen bijvoorbeeld en de voed- seldroppings, waarvan we dit jaar nieuw fotomateriaal van Leiden hebben." Niettemin heeft de project leider zelf een aantal nieuwe onderwerpen opgepikt. Unieke foto's van het Vliegkamp Val kenburg en een foto die uit een B-17 is genomen, beeldmateri aal van Katwijk waar de kust strook in een puinhoop werd veranderd door Duitsers. Een foto van Oxfordstudenten in Volendamse klederdracht, een verzameling propagandadocu- menten en affiches die vooral psychologische schade moes ten aanrichten en het moreel van de geallieerden ondermij nen. Op de achterkant van een beschreven velletje papier, dat zich voordoet als een blaadje uit het dagboek van een Ameri kaanse soldaat, staat het relaas over hoe de ongelukkige schrij ver aan zijn eind is gekomen. „Een heet, puntig stuk staal doorboorde zijn jas, zijn dag boek en zijn hart." Met als af sluiting de onheilspellende woorden 'Hij was een soldaat, net zoals jij.' Eén van de meest markante voorwerpen op de tentoonstel ling is de gedenksteen voor Emil Georg Lucas Werner. Een rijk gedecoreerde Duitse vlie ger, die 106 kisten neerhaalde, maar zijn doodsvlucht maakte ih de tuin van het toenmalige Elisabeth Ziekenhuis aan de Hooigracht, de steen heeft ja renlang in de tuin gelegen op de plek waar Werner zijn dood vond. Maar wie hem daar heeft geplaatst of waarom, dat weet niemand. Het ademt de sfeer van de oorlog die hier en daar terug gebracht is tot de anecdotiek van de gebeurtenissen die, in dit geval letterlijk, in de achter tuin plaatsvonden. Een oorlog die Leiden overkwam. Waar hier en daar zelfs een link wordt gelegd met het heden. En dan niet eens altijd op de voor de hand liggende manier waarop men aantoont dat vreemdelingenhaat van alle tij den is. Illustratie: Een kranten foto van Haider naast een oor logsfoto waarop Weense Joden op hun knieën met een tan denborstel een plein moesten schoonmaken. Of beelden van het speuren naar de bommen in Leiden. Maar de krantenkoppen van maart 2000 zijn heel wat ge ruststellender dan die van de cember '44. „Speurtocht naar bommen voorbij". Expositie Tweede Wereldoorlog, Hooglandse Kerk, van 3 tot en niet 6 mei. Openingstijden: donderdag 10.30-16.00, vrijdag 12.00-16.00 (met om 14.00 een optreden van het Eurokoor), zaterdag 10.30-16.30 (met concert van 22 Leidse draaior gels). reanimatie geëvolueerd tot een soort icoon waar ook (jonge) mannen meer waardering voor hebben gekregen. Dankzij een geprofessionali seerde uitvoering (het gebruik van videoschermen, een inge nieus decor en een soepele lichtshow) werd het voor ieder een toch even meer dan een jo lige, memorabele sprong terug in de tijd. De vraag naar meer was dan ook zeer hevig. Niet al leen voor het moment (waar aan werd tegemoet gekomen met een akoestische setje in de arena en 'De Bom' als zinde rend slotakkoord), maar even goed voor de langere termijn. Maar voor alle duidelijkheid: Doe Maar zet er, na de laatste sessie in Ahoy' op woensdag 7 juni, definitief een streep on der. „Alle bandleden hebben na het laatste concert weer hun ei gen projecten gepland. Daarom acht ik de kans nihil dat ze lan ger samen blijven spelen", zegt manager annex vijfde bandlid Frank van der Meijden. Door voor dit onherroepelijke einde te kiezen laten de Doe Maars, dankzij deze reünie als nog ruimschoots miljonairs, wel een unieke mogelijkheid lo pen om nog veel meer kapitaal binnen te slepen. Chris Boog van hun platenfirma V2 Re cords vindt het dan ook grote onzin dat de band is beticht van 'handig incashen'. „Als de ze jongens echt voor het grote geld waren gegaan, dan hadden ze wel een andere koers ge volgd. Er zijn sponsoraanbie dingen gedaan waar elke ande re band voor door de knieën zou zijn gegaan." ni Maxi onderscheiden fVAG» Het duo Mini Maxi krijgt de Johan Kaartprijs. Karei If loij en Peter de Jong ontvangen de prijs op 9 mei in de Ko- I ijke Schouwburg in Den Haag. De prijs is ingesteld als -triage aan de acteur Johan Kaart en wordt sinds 1976 uitge- aan diegenen, die zich op uitzonderlijke wijze hebben on- heiden op komisch gebied zoals in blijspelen, kluchten, II i cals, cabaret of verwante producties. Eerdere winnaars zijn 3e' m Nijholt, Leen Jongewaard, Jenny Arean, John Lanting en utl iy Kraaykamp sr. tiano Apes op Lowlands "anOrganisator Mojo Concerts heeft nieuwe namen vrijge- 1 van bands die dit jaar gaan optreden tijdens het popfesti- )wlands. Onder meer Guano Apes, Therapy?, Calexico, daddy, Motorpsycho en Travoltas zijn toegevoegd aan de jronkelijke bezetting (Limp Bizkit en Underworld). Het 5 irenstadje in de polder mag dit jaar weer 55.000 bezoekers an, en en wordt opgetrokken naast pretpark Six Flags, het n ;ere Walibi Flevo, in Biddinghuizen. Het evenement heeft op 25, 26 en 27 augustus. In totaal zijn er zo'n 150 optre de, geboekt tijdens Lowlands 2000. De stad Leiden heeft zijn gedichten op muren - in leggen twee kunstenaars momenteel de laatste hand project 'dichten op daken'. Mark Bunder en Patrick gebruiken de boerderijen tussen de dorpen Laaksum en als beelddrager voor een gedicht van de Friese schrijver Kootstra. Tijdens Simmer 2000 geeft een literaire fiets- langs de 16 deelnemende boerderijen het 'totaalbeeld' versregels prijs. foto anp op daken Het Leids schilder- en tekengenootschap Ars Aemula opent zaterdag en zondag zijn deuren voor eenieder ni|ennis wil nemen van wat Ars aan cursussen te bieden Dat zijn er voor het komende jaar maar liefst 29 in getal: r meer tekenen, schilderen, portretten, modeltekenen, relleren, boetseren, lithograferen, etsen etc. Op beide da- s Ars, gevestigd aan de Pieterskerkgracht 9a, geopend van •^jl) tot 16.00 uur. Door het hele gebouw heen is werk te be leren van cursisten van nu. nie M.G. Schmidt-lezing !'ai Li Schrijfster Imme Dros houdt woensdag 31 mei de eerste e M.G. Schmidt-lezing. Dat gebeurt op de universiteit van ;n, waar sinds december 1999 prof. dr. Helma van Lierop jijzondere leerstoel kinder- en jeugdliteratuur bekleedt. De °Pjg heeft als titel 'De kleren van de keizer'. Imme Dros ïkt in haar lezing over de relatie tussen vorm en inhoud van ;r- en jeugdliteratuur. Dros debuteerde in 1971 met 'Het aa 1 Rudolf. Haar werk is vele malen bekroond, onder meer Zilveren Griffels, een Zilveren Zoen, de Nienke van Hicht- r rijs en de Libris Woutertje Pieterse Prijs. De laatste kreeg ze 'Annetje Lie in het holst van de nacht' uit 1987. DEZE ZONNEBRIL IS ZEKER FOUT. PROOF GLAZEN CADEAU HIJ IJW NIEUWE ZONNEBRIL OP STERKTE Hex: goed is üw zonnebril? De opticiens van Hel I luis kijken er des kundig naar. En vanzelfsprekend vindt u hij Het Huis altijd een écht goede zonnebril op sterkte. Mét UV-proof glazen, dus gegarandeerd veilig en comfortabel voor uw ogen. Kom gerust vergelijken en kiezen!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19