Marken als het verloren paradijs Violist Nigel Kennedy stelt exorbitante eisen Intieme avond met Opus Cuatro Diepte en spanning in De Tweeling Cultuur Kunst Doe Maar is klaar voor Ahoy Amhali is geestige multi-culti cabaretier Omstreden fotograaf weg bij Benetton JjdAAI .NDAG1 MEI 2000 <mi 1?M De concertzaal die de bekende violist Nigel Kennedy wil boeken, moet wel wat te bieden hebben. De Britse musi cus stelt bij de onderhandelingen met de zalen die hem willen hebben tij dens zijn tournee door Groot-Brittan- nië volgend jaar extreem hoge en ei genaardige eisen. Het Amsterdamse Concertgebouw, waar Kennedy morgen een concert geeft, bevestigt dat de violist uitzon derlijk veeleisend is. De grote Britse concertzalen waar Kennedy volgend jaar speelt kregen van zijn manager onder meer de vol gende wensen voorgelegd: de violist wil dat er een dubbele presidentiële suite voor hem wordt geboekt in een 5-sterren hotel. Hij moet overal over internet kunnen beschikken. Op het podium moet een vuilnisemmer aan wezig zijn. Er moeten sushi, broodjes en een gegrilde kip voor Kennedy klaarstaan en ook twaalf flesjes lokaal gebrouwen bier en een 'goede' fles ro de wijn. Dit schrijft de krant The Inde pendent on Sunday. Daarnaast, en dat is de eis die de meeste zalen echt in het verkeerde keelgat is geschoten, wil Kennedy dat bij elke ingang tot de zaal extra bewa kers worden gestationeerd. Die moe ten ook staan bij de mensen die het licht en de geluidsapparatuur bedie nen en bij alle toegangen tot het podi um. Dit soort eisen zijn misschien nor maal in de wereld van de popsterren, maar bij klassieke musici niet, aldus een van de onderhandelaar. ,,Wat voor publiek komt er naar vioolcon certen luisteren? Toch geen mensen die het podium opstormen en hem de kleren van het lijf rukken." Een medewerker van het Concert gebouw in Amsterdam, die niet de de tails uit het contract van Kennedy kon noemen, zei dat de lijst met eisen van de Brit langer en eigenaardiger is dan van welke klassieke ster dan ook. Ken nedy overtreft zelfs de sopraan lesse Norman, die tot nu toe bekend stond als de meest veeleisende diva van de klassieke muziekwereld. Het Concert gebouw heeft tijdens de onderhande lingen van deze lijst 'gelukkig iets kunnen schrappen'. Werk Xavier Mellery in Van Gogh Museum Wie nog nooit van de Bel gische symbolist Xavier Mellery (1845- 921) heeft gehoord, hoeft zich niet te schamen. Het Van Gogh Museum oordeelt de tijd pas nu rijp voor een her ontdekking, na een laatste overzichtstentoonstelling die alweer van 1937 da teert. Het verstrijken van tientallen jaren anonimi teit biedt de gelegenheid met frisse blik te kijken, zonder 'voorgebakken' oordelen van de kunstkri tiek in het achterhoofd. Vooral zijn schilderijen en tekeningen over het eiland Marken zijn op deze expo sitie intrigerende blikvan gers omdat ze zo volstrekt ongewoon zijn. amsterdam francoise ledeboer Mellery maakte rond 1878 ken nis met Marken nadat hij de opdracht had aanvaard illustra ties te maken bij een artikel van Charles de Coster in diens blad 'Le tour de monde'. De kunste naar raakte in de ban van de geïsoleerde gemeenschap en ging het eiland als verloren pa radijs beschouwen. Hoezeer hij Marken ophemelde, toont het werk waarop hij in 1889 een va der, moeder en kind in kleder dracht uitbeeldde. Mellery voel de geen enkele aandrang met een paar doorgroefde gelaats trekken, uit de lduiten gewassen handen of ietwat doffe oogop slag zelfs maar te 'hinten' naar het harde vissersbestaan. In plaats daarvan gaf hij het drie tal een fiere oogopslag mee en noemde het werk 'De heilige fa milie'. Die titel alleen al zegt ge noeg over hoe hij naar het ei land keek. Ook op andere schilderijen hulde hij zijn taferelen uit het dorpse (even bij voorkeur in een mysterieuze sfeer die niets met de werkelijkheid van doen had. Als hij twee vrouwen op Vïi 'De heilige familie' van Xavier Mellery. een terras uitbeeldt, zijn dat geen moeders die snel weer te rug moeten naar de wastobbe of het vullen van hongerige monden, maar ogen ze als het archetype van de vrouw als rots in de branding. Een ontroeren de uitzondering is de krijtteke ning waarop Mellery een begra fenis uitbeeldde. Achter het zwarte gat in de grond staat een groep dorpelingen. In het mid den wordt de weduwe getroost door de innige omarming van de man naast haar. De indrin gende manier waarop de kun stenaar op deze tekening wan hoop over een eeuwig verlies uitbeeldde, is hier van alle tij den. Mellery trad op jonge leeftijd in dienst bij een schilder/deco rateur, maar raakte al gauw uit gekeken op het 'simpele' deco- ratiewerk dat hij als leerling te doen kreeg. Op zijn vijftiende meldde hij zich bij de Brusselse kunstacademie, waar hij zich zo voorspoedig ontwikkelde dat hij in 1870 een Prix de Rome toelage in de wacht sleepte. Het prijzengeld stelde hem in staat vier jaar in Rome, Florence en Venetië te verblijven, waar hij zich volop laafde aan het werk van grote meesters als Michel angelo en Rafaël. Maar hij reali seerde zich dat 'zichzelf blijven tijdens studie en carrière de mooiste, maar ook moeilijkste opdracht van een kunstenaar is'. Vanaf het midden van de ja ren tachtig streefde Mellery er met grote gedrevenheid naar een betekenis aan de alledaagse voorwerpen om hem heen mee te geven op zwart-wittekenin- gen die een intrigerende, mys terieuze sfeer uitstralen. Inspi ratie vond hij vaak in zijn alle daagse, huiselijke omgeving, die figureert op tekeningen met veelzeggende titels als 'Mijn vestibule, lichteffect'. Dat hij kleur een ondergeschikte rol liet spelen - op deze intieme werken is het altijd half duister - blijkt opzet. „Wie de kleur en de vorm kan laten vergeten ten gunste van de emotie, heeft het hoogste doel bereikt", verklaar de Mellery zich nader. De expositie 'Xavier Mellery: de ziel der dingen. Schilderij en en tekeningen' in het Van Gogh Museum (Paulus Pot terstraat 7, Amsterdam) duurt tot en met 2 juli. De openings tijden zijn van 10.00 tot 18.00 uur. De catalogus (uitgeverij Waanders) telt 152 pagina's en kost 39,50 gulden. rotterdam anp Doe Maar lijkt na acht inspeel- concerten in Nederland en Bel-**, gië klaar voor Ahoy Rotterdam. Morgenavond begint om 20.00 uur het eerste concert van de legendarische Nederpopband in een reeks van zestien. Tus sendoor treedt de band ook nog op in het sportpaleis in Antwer pen. „De afgelopen maanden zijn fantastisch geweest voor de jongens", blikt Doe Maar-ma nager Frank van der Meijden— alvast terug. „Overal waar we optraden was het feest. Nergens^, incidenten, nergens een jong publiek. Dat was erg prettig, vooral gezien het verleden. Het publiek verafgode niet, het luis terde naar de muziek." De band rond de voormalige^ tieneridolen Henny Vrienten en Ernst Jansz kijkt vol vertrouwen-*-" uit naar Ahoy. Pers en publiek reageerden de afgelopen maan--^, den zeer positief op de rentree van de groep die begin jaren '80 razendpopulair werd met hits als De Bom en Pa. Het nieuwe album Klaari kwam half april op 1 binnen in^ de Album-top-100 en ging in- middels meer dan 200.000 keer over de toonbank. De single-5-' Watje haalde de top-tien en de band is inmiddels vereeuwigd op postzegels. De belangstel ling voor de acht inspeelcon- certen was zo groot dat de in ternetpagina van concertorga nisator Mojo overbelast raakte. Vrienten, Jansz, Hendriks en Pijnenburg zetten op woensdag 7 juni na het laatste Ahoy-con- cert definitief een streep onder Doe Maar. „We zouden onge loofwaardig zijn als we alsnog besluiten door te gaan. Alle bandleden hebben trouwens na het laatste concert weer hun ei gen projecten gepland. Daarom acht ik de kans nihil dat ze lan ger samen blijven spelen", zegt Van der Meijden. Eboman, alias jeroen Hofs, tekent bij de concerten in Ahoy voor het voorprogramma. In 1996 won Hofs de popprijs met zijn opvallende danceact. muziek recensie maarten baanders Concert: o a. 'La Misa Cnolla' door Opus Cuatro en Projecta Musica o.l.v. Wim de Ru. Gehoord: 29/4 Hooglandse kerk, Leiden. Hoewel de Hooglandse kerk een ongewone omgeving moet zijn voor Argentijnen, stonden de vier zangers van Opus Cua tro er alsof ze er wekelijks ko men. Ze zongen een groot aan tal Zuid-Amerikaanse fokloris- tische liedjes en tango's in een eigen arrangement en met so bere begeleiding van gitaar, slaginstrumenten en soms pia no. De muziek kenden ze ajs de spreekwoordelijke broek zak. Met zichtbaar gemak brachten ze het ene nummer na het andere. Met hun zang- plezier verspreidden ze een ge moedelijke sfeer, waar het pu bliek gemakkelijk in meeging. Mede door het ingehouden vo lume gaven ze de avond iets intiems. En intussen toontje het kwartet heel wat vakmanschap. De liedjes waren zonnig en ont spannen, maar werden gedis ciplineerd en met een mooie timing uitgevoerd. De manier waarop ze de akkoorden lieten opbloeien om zich vervolgens met grote precisie terug te trekken in een heel laag volu me: dat was echt spannend musiceren! Elke stem droeg zijn eigen kleur bij aan het geheel: de hel dere tenor Alberto Hassan, de dramatische tenor Marcelo Balsells, de warme bariton Hernando Irahóla en de intri gerend diepe bas Federico Ga- liana. Gepassioneerd klonken de solopartijen op een inge houden begeleiding van lange, soms zacht zoemende akkoor den. Een specialiteit vormden de nummers met een staccato begeleiding, waarin de nootjes net zo kernachtig klonken als de geplukte tonen op een con trabas. De kroon op de avond kwam aan het eind, toen Opus Cua tro 'La Misa Criolla' van Ariel Ramirez uitvoerde, bijgestaan door het koor Projecta Musica, speciaal voor dit concert bij eengebracht door de Stichting Leidse Koorprojecten. 'La Misa Criolla' is een mis met Zuid- Amerikaanse inslag, maar ook met elementen die aansluiten op de gangbare geestelijke koormuziek in Europa. Som mige onderdelen hebben een ritme waar je direct op zou wil len dansen. Dirigent Wim de Ru toonde zijn veelzijdigheid: ook dit gen re ging hem goed af. De wissel werking tussen de solisten van Opus Cuatro en het koor ver liep in dezelfde ontspannen sfeer als het voorgaande deel van het programma. Achter de extraverte, licht dramatische solopartijen doemde prachtig het koor op met pittige passa ges of juist een zachte omstra ling. Er gaat iets vrolijks, warms en vitaals uit van deze muziek. In die stemming von den koor en solisten elkaar uit stekend. lorlog terug jt jarenlange onderhandelin- m zijn in het weekeinde 101 afieken en tekeningen uit. island in Bremen terugge- ierd. De kunstwerken, van on- r anderen Albrecht Duerer en nri Toulouse-Lautrec, beho- aan de kunstvereniging van Hanzestad en zullen daar n 9 juli tot 27 augustus ten- mgesteld worden. De na de Tweede Wereldoor- geroofde kunstwerken wer- n in het weekeinde door bur- neester Henning Scherf en elstaatminister van cultuur chael Naumann van een reis Rusland meegenomen. Als ;enprestatie overhandigden zaterdag aan president Vla- nir Poetin een mozaïek en i commode uit de even lardevolle als legendarische msteenkamer, die sinds het ide van de oorlog zoek is. Srebrenica-documentaire in Katwijk e'se katwijk Aansluitend op de kranslegging bij het Katwijkse oor den- logsmonument op donderdag 4 mei, wordt in jongerencentrum ling Schuit een documentaire over de val van de moslim-enclave Srebrenica vertoond. In deze prijswinnende documentaire 'A 'or~ cry from the grave' wordt deze tragedie, waarbij meer dan ze venduizend moslim-mannen omkwamen, gereconstrueerd aan de hand van amateurvideobeelden en ooggetuigensverslagen. Cl Geïnteresseerden kunnen vanaf 20.30 uur in het centrum aan de Voorstraat 59 terecht, alwaar de film om 21.00 begint. De toegang is gratis. IQ Toneelschrijver Vallejo overleden madrid De Spaanse toneelschrijver Antonio Buero Vallejo is op 83-jarige leeftijd in Madrid overleden. De drager van de Cervan- tesprijs en talloze andere belangrijke literaire onderscheidingen gold als de belangrijkste vertegenwoordiger van het Spaanse so ciaal-realistische drama. Vallejo genoot zijn grootste successen tijdens het Franco-regime, met 'Geschiedenis van een Trap' (1949) als hoogtepunt. Als prominent tegenstander van de dic tatuur lukte het hem toch zijn stukken langs de censuur te krij gen. Hij vocht als lid van de Communistische Partij in de Spaanse Burgeroorlog. Na de nederlaag van de republiek kreeg hij daarvoor de doodstraf, maar kwam er met zeven jaar cel vanaf. Literaire manifestatie in trek brussel De literaire manifestatie Het Groot Beschrijf heeft gis teren in Brussel ruim 6000 bezoekers getrokken. Ze bestond uit optredens van Nederlandse en Vlaamse schrijvers, zoals Jeroen Brouwers, Connie Palmen en Tom Lanoye, die op tientallen jplaatsen in de Belgische hoofdstad plaatsvonden. Aan de ma- Inifstatie namen ook politici deel, zoals de Belgische premier Verhofstadt, die een gesprek voerde met auteur Hugo Claus. De drukte was zo groot, dat er soms belangstellenden geweigerd moesten worden. Het Groot Beschrijf werd dit jaar voor de der- |de keer gehouden. toneel recensie susanne lammers Voorstelling: De Tweeling naar de roman van Tessa de Loo. Bewerking: Moniek Merkx. Regie: Mette Bouhuis Spel Trudy de Jong, Yvonne van den Hurk, Els Ingeborg Smits, Wivineke van Groningen. Gezien 29/4, Leidse Schouwburg. Nog te zien: 3 en 4/5, Theater a/h Spui, Den Haag. De één is een Duitse, opgegroeid in een achterlijk katholiek dorpje, getreiterd door haar tante en geslagen door haar oom, mis handeld door de geschiedenis. De ander is een Nederlandse, en ook haar leven blijkt nog altijd getekend door de oorlog. Ze staan lijnrecht tegenover elkaar, en toch zijn het zusjes. Tweelingzusjes, die toen ze zes waren hun ouders verloren en uit el kaar werden gehaald. De Tweeling van Tessa de Loo brengt de onmenselijkheid van de oorlog op een heel persoonlijk niveau. Twee volken worden tegenover elkaar gezet in een zustertwist, die niet alleen over het onrecht van de oor log gaat, maar ook over in de steek gelaten worden, eenzaamheid en uit elkaar groei en. Over een tweeling die in niets op elkaar lijkt. De twee artritische oude dames die elkaar in een kuuroord tegenkomen, in gesprek raken en dan ontdekken eikaars tweeling helften te zijn, worden gespeeld door vier vrouwen. De witte bloesjes met de grijze vestjes spelen de Hollandse Lotte, de zwar te bloesjes zijn de Duitse Anna. Hun ge sprekken worden - soms iets te overdadig - geïllustreerd met geluidsfragmenten en videobeelden die op een enorm tweeluik geprojecteerd worden. Dat doet een beetje afbreuk aan de intimiteit, die door de keuze om de tweeling door vier vrouwen te laten spelen sowieso niet zo groot is. Maar het larmoyante, dat door het onderwerp voort durend op de loer ligt, blijft daardoor wel op gepaste afstand. De levensverhalen, waar de botte bijl van de geschiedenis danig huisgehouden heeft, zijn schokkend en daarbij komt dan nog het intense spel van vier topactrices. Trudy de Jong speelt haar Anna rauw en ze maakt er simpelweg een sympathieke doordouw- ster van. Haar mede-Anna, Yvonne van™" den Hurk, houdt het iets kleiner. Bij haar sijpelt er wat meer ironie en humor door, wat de indruk van een vierkant wijf met het^. hart op de goedé plaats nog versterkt. Tegenover deze twee Anna's staan de ge-' lijkhebberige Lottes van Els Ingeborg Smits11 en Wivineke van Groningen.Van Groningen7 neemt de gekwetste kant van Lotte voof haar rekening, Smits verdiept het persona ge. De tegenstelling tussen Lotte en Anna loïjgt door haar vorm. Zij bewaart subtiel het evenwicht tussen morele superioriteit, eigen schuldgevoelens en onverzoenlijk-™* heid jegens de ander, waardoor de ge kwetstheid van de beide meisjes en de wrangheid van hun lot het duidelijkst gaan^, spreken. Dat geeft de voorstelling diepte en spanning. Toen alles nog koek en ei was bij Benneton had Oliviero Toscani (I.) de grootste pret. foto ap De fotograaf Oliviero Toscani vertrekt na achttien jaar bij Benetton. Hij bedacht omstreden publici teitscampagnes voor het Italiaanse modecon cern, waarin onder meer foto's van hiv-patiënten en recentelijk ter dood veroordeelden werden ge bruikt. Een reden voor het opstappen is niet gegeven, wel benadrukten beide partijen in hun verklarin gen dat het gaat om een gemeenschappelijk be sluit. „Goed dat niets eeuwig duurt en je de moed hebt met iets te stoppen dat prachtig was", zei Toscani. Toscani (1942) wist vanuit de Fabrica-studio's in het Noord-Italiaanse Ponzano voortdurend de aandacht te trekken met controversiële en shoc kerende foto's. Critici vonden het smakeloos re clame voor kleding te maken met afbeeldingen van stervende aids-patiënten of met bloed door drenkte kleding van een gesneuvelde soldaat. Zijn laatste campagne toonde gevangenen in Amerikaanse dodencellen. Uit woede over die re clame besloot de tweede grootste warenhuiske ten van de VS, Sears, met de verkoop van Benet- ton-kleren te stoppen. Voorstanders van Toscani meenden echter dat hij op een pakkende wijze belangrijke thema's als aids, oorlog, racisme en intolerantie aansneed. Het is niet duidelijk wat Toscani nu gaat doen. Zijn foto's legden Benetton geen windeieren. Het door de gelijknamig familie geleide concern zag zijn winst in 1999 met bijna 10 procent groeien naar 367 miljoen gulden. et meisjeskoor van Collegium bei uit Alphen aan den Rijn ieft afgelopen zaterdag de rste prijs gewonnen op het iropees Muziekfestival voor Jeugd in Neerpelt, België. Zij vamen uit in de hoogste cate- irie, de 'wimpelreeks' ge tarnd. In de Sint Niklaaskerk ng het meisjeskoor acht eerstemmige a capella wer- n. Aan het festival deden eer dan honderd koren mee, comstig uit 22 Europese lan- !n. tremen krijgt ;unst uit theater recensie wunand zeilstra teni, vidi, vici', soloprogramma van en oor Najib Amhali. Gezien 29/4, Kapel zaal Leiden. jefeliciteerd' zegt een glimla- hende Najib Amhali tegen zijn lubliek bij aanvang van het rogramma. Het is de enige pespeling op koninginnedag, iiist van hem zou je meer ver- rachten, hij combineert im- lers met gemak de genres van labaret' en 'stand up comedy', ie actualiteit ligt hier voor het rijpen. Kennelijk weet hij er bhter niets over te melden, 'an maar beter van niet, Am- ali is uiteindelijk toch meer de abaretier geworden die zijn ei- en, min of meer vastliggende erhaal vertelt. fat bij zijn overwinning van èt Leids Cabaretfestival in 998 al opviel, is nog steeds zijn ;erke punt. Met alledaagse ver alen boeit hij moeiteloos zijn jeschouwers. Die kwaliteit is ebleven, ook nu hioj voor het ferst avondvullend is gegaan, h hij heeft nauwelijks materi al uit zijn toenmalige festival- ijdrage hergebruikt. Hij is de ngedwongen prater die er vro- |k op los babbelt. En dan bab- elen in de positieve en onge- Dmpliceerde zin van het •oord. 'oem het vooral geen 'alloch- inencabaret'. Amhalf zou aartegen heftig protesteren, 'et is ook niet juist. Zijn Ma- jkkaanse achtergrond is welis- Meisjeskoor lit Alphen wint irijs in België waar onmiskenbaar in zijn ver halen aanwezig, maar het gaat zeker niet om een problemati sering hiervan. Integendeel, als het er op aankomt, liggen zijn 'roots' evenzeer in Krommenie als in Marokko. Zo kan hij bijvoorbeeld perfect een Rotterdams accent imite ren. Als je per se wilt classifice ren, kom je uit bij multi-culti-cabaret, want deze cabaretier hanteert een multi cultureel perspectief. Aan de ene kant schetst hij het beeld uit zijn jeugd, waarin het telefo neren naar Marokko door zijn vader een ware gebeurtenis in gezinsverband was. Hij geeft zijn commentaar op de onzin nige aspecten van het moderne mobiel-bellen ('Waar ben je?'), vertelt over de financiële onbe reikbaarheid van de Flevohof, over zijn semi-criminele jeugd vriendjes en over zijn droom van een voetbalcarrière onder leiding van Frank Rijkaard. En als het moet, vertelt hij met ironische lach een vooroordeel- bevestigende grap of geeft hij commentaar op oerhollandse liedjes. 'Kunnen jullie door een waterkraan?', is bijvoorbeeld de weinig intelligente vraag van Vader Abraham aan zijn smur fen die Najib Amhali belachelijk maakt. Toch gebruikt hij de vraalg zelf, als zijn jeugdvriend jes in de gevangenis blijken te zitten en hem naar vluchtmo- gelijkheden vragen. Zulk soort kwajongensachtige humor is kenmerkend voor Amhali.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 17