Jekkers en Meinderts missen diepgang vayak steekt weer van wal Cultuur Kunst H Rode lopers voor de koningin Beatrix is weg, het feest kan beginnen Leidse musea: koninginnesoep en vogelgetjilp 'Als ze coulissen willen, dan maken we coulissen' IJ DAG 28 APRIL 2000 a ashorst beschuldigd van prostitutie |asterdam De Nederlandse kunstschilder Peter Klashorst die (Senegal is gearresteerd, is door de rechter-commissaris in akar beschuldigd van prostitutie. Verder heeft hij anderen de ?legenheid geboden tot onbetamelijkheden en kunstwerken feëxporteerd, aldus de rechter-commissasris die Klashorst gis- ren in staat van beschuldiging stelde. Klashorst heeft tijdens et verhoor door de magistraat verklaard onschuldig te zijn. )lgens de Senegalese media zou Klashorst een bordeel hebben ■rund met daarin onder meer minderjarige meisjes. De Neder- nder is inmiddels overgebracht van een politiecel naar een lis van bewaring, waar hij met maximaal vier personen in een I zit. Klashorst werd zaterdag gearresteerd in Dakar, omdat hij ïaktmodellen gebruikte voor zijn schilderijen. 'andkastelenfestival Scheveningen |heveningen Zand, creativiteit en meesterbouwers vormen de I (grediënten voor het tiende International Sandsculpture Festi- II op het strand van Scheveningen. Van 8 tot en met 12 mei Duwen tien professionele zandkunstenaars met behulp van Sjwilligers aan het kasteel van hun dromen. Op zaterdag 13 ei maakt een jury de winnaar van de eerste International Sin- e Masters Competition Scheveningen bekend. De strijd gaat et alleen om de eer, maar ook om de knikkers. De hoofdprijs ïdraagt 5000 euro (ruim 10.000 gulden). De zogeheten 'master Irvers' bouwen eigen ontwerpen die een belangrijke histori- he gebeurtenis of een sociale ontwikkeling uit hun eigen land (orstellen. Elk team krijgt 30 kubieke meter (ongeveer 620 luiwagens) zand ter beschikking. Alle zandkastelen blijven tot l met 4 juni staan, 's Avonds zijn ze verlicht. '(instructieve kunst in Mondriaanhuis (iersfoort Het Mondriaanhuis in Amersfoort heeft op een Ijzondere manier een uitgebreide collectie hedendaagse con- ructieve kunst verworven. Het huis schreef 600 kunstenaars in j e delen van de wereld aan met de vraag of zij een werk op pa- er voor de verzameling wilden afstaan. Er kwamen uiteinde- Jc 245 werken binnen. De namen van de kunstenaars kwamen HGt de kaartenbak van het in Amsterdam en Londen gevestigde rchive 90'. De zogenoemde 'Mondriaanhuis-Archive 90 Refe- hce Collection' is in september voor het publiek te zien. Con- ructivisme is een stroming binnen de beeldende kunst en ar- litectuur waarbij diverse elementen in en aan elkaar een ge el vormen en soms worden herhaald. Kunstenaars die het pndriaanhuis werk schonken zijn onder anderen Lucien den end (Nederland), Albert Rubens (België), Diet Sayler (Duits- fid) en James Juszczyk (Verenigde Staten). Sancefestival naar Amsterdamse Bos SLIflï Het dancefestival New Frontier verkast voor de editie naar het Amsterdamse Bos. De eerste twee afleveringen ^^n het festival werden op stranden bij Almere gehouden. De f ganisatie zag zich gedwongen uit te wijken naar Amsterdam iS^dat omwonenden vorig jaar met succes de door de gemeente mere afgegeven vergunning bij de rechter aanvochten. De jrde aflevering van New Frontier is op 16 juli. Met onder ande- b.i n Sasha, Sven Vath, Reprazent, DJ Jean, Marcello en DJ Krush Stajfjrikt de organisatie een totaaloverzicht te bieden van de meest dancestijlen van vandaag en morgen. Het danpefcstijn jurt van 13.00 tot 23.00 uur. De eerste twee edities trokken 171 nd de 12.000 bezoekers. In het Amsterdamse Bos is straks imte voor 15.000 danceliefhebbers. R an Doesburg en de architectuur 6en Theo van Doesburg (1883-1931), de geestelijk vader van Instrichting De Stijl, was een artistieke duizendpoot. Behalve (t hij actief was als dichter, schrijver en schilder bemoeide de- eigenzinnige 'snoeshaan', zoals hij door een collega-kunste- jar genoemd werd, zich ook met bouwkunst. Daarover reekt Joop Joosten, voormalig hoofdconservator van het Ste- ilijk Museum Amsterdam en Stijl-kenner bij uitstek, op uitno- ging van het Rijnlands Architectuur Platform op woensdag 10 Bi vanaf 20.00 uur in sociëteit de Burcht (Burgsteeg 14, Lei- In). Met een diashow licht hij de invloed van Van Doesburg, ■K viereneenhalf jaar in Leiden woonde, op de architectuur p. Wie de bewuste bouwwerken in het echt wil aanschouwen, ipt op 21 mei op de fiets om onder aanvoering van architect jinier Verbeek een ronde door Leiden te maken. Deelnemers prden om 14.00 uur op het Stationsplein in Leiden verwacht. ielname is gratis. leiden Bij hoog bezoek (de majesteit) hoort een rode loper. Dat simpele feit inspireerde Lulia Mariana Prins (rechts) en Annette van Houwelingen tot het maken van acht rode lo pers in de vorm van een sleutel uitgesneden uit rood tapijt. De lengte van de kleinste sleutel is zeven meter en de grootste meet negen meter. Het oog van de sleutel varieert in doorsnee van twee tot ongeveer drie me ter. De kunstwerken zijn onderdeel van het kunstproject 'Koninginnedag 2000' van het kunstcentrum Haagweg 4. De lopers staan boi van de symboliek. „Denk aan Leiden als stad van lakenfabrieken", aldus de kunste naars. „We kozen voor de kleur rood, omdat dat gebruikelijk is bij hoog bezoek." En de sleutels staan volgens de makers niet alleen symbool voor de sleutelstad Leiden, maar ook voor gastvrijheid voor iedereen. Op Ko ninginnedag, zaterdagochtend, worden de lopers uitgerold in de Kloksteeg en op het Rapenburg, waar de koningin later die dag haar voetstappen achterlaat. - FOTO TACO VAN DER EB Het Huis van Oranje geniet zou de ambitie moeten hebben faam als een voorbeeld van een om de koningin bij de viering Koninklijke familie met gebrek van haar verjaardag wat op te aan smaak en zonder belang- vrolijken. Na de traditionele stelling voor kunst. Koningin folklore in Katwijk (daarin is Beatrix is een gunstige uitzonde- Katwijk vast beter dan Leiden) ring. Zij weet clat een Koninklij- zou een op kunst en cultuur ge- werken van eigentijdse kunstenaars. Maar zij is ook echt ge boeid door kunst. Van Rudi Fuchs mag zij een tentoonstel ling in het Stedelijk Mu seum in Am sterdam in richten. Bea trix begeeft zich graag on der kunste naars en maakt zelf beelden. Wie gelooft dat een dergelijke lief hebster van moderne kunst even verrukt raakt van de folkloristi sche activiteiten die op Konin ginnedag over haar en andere leden van het Koninklijk Huis worden uitgestort? Majesteit maakt moeilijke tij den door. Haar populariteit on der het 'gewone volk', waarvan van de Zangeres Zonder Naam regèlmatig in beeld kunnen ko men: de ideale sandwichformu le om TV-kijkers te binden en cultureel iets te laten opsteken. Of als programma een rondlei ding van de oud-studente Bea trix langs de verborgen culturele schatten van de Universiteit Lei den. Bij de viering van het 425- een Koninklijk Huis het moet jarig bestaan in februari waren leiden rody van der pols Exotische en stokoude culturen, bizarre wetenschappelijke experimenten en de raadselen van het dierenrijk. De Leidse musea hebben de komende meivakantie weer een keur aan speurtochten, rondlei dingen, filmvertoningen en workshops in de aanbieding, waarmee ze zowel jong als oud op een leergierige wenken bedienen. Die vakantie begint zaterdag meteen al feestelijk met het bezoek van Hare Majes teit aan Leiden. Wie die dag een bezoekje brengt aan het Rijksmuseum van Oudhe den (Rapenburg 28, Leiden) kan zich van af 14.00 uur door een Gallische druïde uit een grote ketel een gratis kommetje ko ninginnesoep laten inschenken. De vol gende dag, zondag 30 april, neemt conser vator Maarten Raven de bezoekers tussen 14.00 en 14.45 uur mee op een wandeling langs de tentoonstelling 'Antiek toerisme' en de Egyptische mummies. En van dins dag 2 mei tot en met zondag 7 mei is er voor kinderen onder de acht jaar een speurtocht, waarbij ze met een opdrach- tenkaart in de hand op zoek gaan naar de klassieke wereld. Gedurende diezelfde week kunnen de jeugdige bezoekers in de kunstenaarswerkplaats bij de tentoonstel ling 'Asterix en Europa' eigenhandig een Griekse vaas, een Vikingschip of Romeinse soldaat in elkaar knutselen. Bovendien zijn dagelijks de avonturen van Asterix vanaf 14.00 uur op het witte doek te bekij ken. Ook het Rijksmuseum voor Volken kunde (Steenstraat 1, Leiden) vertoont van maandag 1 mei tot en met zaterdag 6 mei (met uitzondering van woensdag) elke dag tussen 12.00 en 16.00 uur films, ge schikt voor kinderen vanaf acht jaar. Het thema van deze films is kinderen in ande re culturen. Daarnaast zijn de Indonesië- en de Japan/Koreazalen opengesteld. Naturalis (Darwinweg 2, Leiden) staat gedurende de meivakantie in het teken van het vogelrijk. Vogelkenners staan de hele week ldaar de bezoekers in te lichten over alle facetten van deze gevleugelde dieren. Kinderen vanaf tien jaar kunnen zich wagen aan het pinguïnspeurspel, waarmee ze echte pinguïnveertjes kunnen verdienen. En op de tentoonstelling 'Vo gelconcert', nog te zien tot tot 30 juni, kan de bezoeker zijn kennis van vogelgeluiden bijspijkeren. In fleurige muziektenten zijn alle 167 Nederlandse broedvogels opgezet, die op commando fluiten, koeren dan wel tjilpen. In Museum Boerhaave (Lange St. Ag- nietenstraat 10, Leiden) kan de bezoeker zich verdiepen in een natuurkundig ver schijnsel dat ons leven totaal heeft veran derd: elektriciteit. Op dinsdag 2 en woes- dag 3 mei begint om 14.00 en 15.00 uur een voorstelling van Dr. Magneto, 'de elektrische mensch'. In deze theatershow, geïnspireerd op achttiende-eeuwse geleer den, wordt de toeschouwer ingewijd in de wetenschappelijke geschiedenis van elek triciteit. Voor de jonge speurders is er het 'Elektrische ballonnenraadsel', waarin ze het natuurfenomeen op hun eigen manier ontdekken: laat je haar recht overeind staan, sein S.O.S. in morsecode en krijg de schok van je leven. En in de knutselwork- shop die op donderdag 4 mei om 14.00 en 16.00 uur begint, waant een kind zich een achttiende-eeuwse vlinderverzamelaar. Op zondag 7 mei krijgen bezoekers om 14.00 en 15.00 uur de kans om in het kiel zog van acteur Huip van Dijk een tour door het museum te maken, waarin zij be langrijke wetenschappers ontmoeten en komische anekdotes horen over het leven en werk van deze historische figuren. hebben, is sterk gedaald. Er is nu al het steeds terugkerend ge zeur (dat nog tientallen jaren kan voortslepen) over de mate van betrokkenheid van een aan staande Argentijnse schoonfa milie bij misdaden tegen de menselijkheid. Dan is er de door deze bijzondere schatten al toe gankelijk voor de alumni van de universiteit. In Leiden, de cul tuurstad bij uitstek, zijn er mo gelijkheden genoeg voor een se rieus cultureel programma. Leiden kan bogen op een lan ge traditie in vernieuwend den- onze stadgenoot Thom de Graaf ken over de positie van de vorst. aangezwengelde discussie over haar macht en invloed op de politiek. Of het nog niet erg ge noeg is, krijgt zij steunbetuigin gen uit Urk en moet zij morgen Koninginnedag vieren in Kat wijk en Leiden. Voor het imago van de konin gin is het buitengewoon slecht dat de angsthazerige politiebu- reaucratie tijdens haar bezoek de Leidse binnenstad herme tisch afsluit. De politieregio Midden-Holland is blijkbaar niets meer gewend, (Het is ook een van de weinige politieregio's zónder betaald voetbal). Actie voerders zijn nu wel heel na drukkelijk uitgedaagd om mor gen wat te ondernemen. Nu maar hopen dat hun optreden een beetje ludiek is. De gemeen teraadsleden zijn door hun la keiengedrag jegens de politie medeplichtig aan het uitlokken van (eventuele) protestacties te gen de monarchie. Leiden problematiseert nu de komst van de koningin. Leiden Van Filips van Leiden (1320- 1382), via hoogleraren als Ge rard Noodt (1647-1725) en Jo- han Rudolf Thorbecke (1798- 1872) tot onze eigen Thom de Graaf. Bij modernisering van de monarchie gaat het niet alleen om het bevrijden van de monar chie van haar staatsrechtelijke lasten en besognes. De moderni sering gaat eveneens om maat schappelijke ruimte om recht te doen aan persoonlijke voorkeu ren. Leiden laat morgen de kans liggen om Beatrix een cultureel programma naar haar smaak en niveau aan te bieden. Bij een dergelijke vernieuwing zouden zowel Leiden als het Koninklijk Huis gebaat geweest zijn. De vernieuwingen waarop Leiden zich morgen profileert zijn du bieuze: ongekende 'verkrampte en bekrompen' politiemaatrege len, waardoor de Koninginne dagviering pas na het vertrek van de koningin echt kan begin nen. theater recensie susanne lammers Voorstelling. Jekkers Koos: Het verhaal achter de liedjes. Gezien: 27/4, Leidse Schouwburg. Nog te zien: 1-3/5, Diligentia, Den Het idee is simpel, de uitwerking sober. Harrie Jekkers en zijn vriend en tekstschrijver Koos Mein derts leggen uit wie ze zijn en vooral hoe het kwam. Een terugblik op twintig jaar samenwer king of, in hun eigen woorden, een geïmproviseer de greep uit de autobiografische grabbelton. Ver haaltje - liedje - verhaaltje - gedichtje - verhaaltje - verhaaltje; om beurten een stukkie. Jekkers begint met hun eerste liedje, 'Er Drijft Een Lijk', geschreven in Spanje, op een moment dat ze allebei in een impasse verkeren. Harrie is mislukt voor de klas, Koos gestopt met zijn studie. Nergens zin in en al helemaal niet in werken. Dat liedje is het begin van twee grandioze carrières, en dat zullen we weten ook. Een stroom anekdotes, mooie en sterke verhalen komt los, die op het juis te moment onderbroken wordt door (vooral) de vele liedjes van Jekkers. De gedichtjes en voorgele zen verhalen van Koos zijn in het begin wat stijver; zich wat onwennig verschuilend achter een kathe der heeft hij duidelijk wat meer moeite met live- performing. Maar vanaf het eerste begin is ook duidelijk dat we hier te maken hebben met de leukste omes van het feestje. De zaal geniet van de roze-gekleurde, met nostalgie gekruide ontboezemingen van twee eenvoudige Haagse jongens die het helemaal ge maakt hebben en applaudiseert dankbaar voor de bekende hits en de herkenbare verhalen. Ze zijn gekomen om de band te voelen, de vertrouwde geur op te snuiven, en ze krijgen waar voor hun geld, ook al zingt Jekkers niet zijn ode aan Den Haag. Hij begint, iedereen zet mee in, maar hij zingt het niet uit, want hij is het lied inmiddels spuugzat. Omdat, onder andere, er een racistische parodie op gemaakt is. Die opmerking is trouwens het enige dat er overgebleven is van het engagement van de ma kers van liedjes als 'Over De Muur' en 'Ik Ben Koos En Ik Ben Werkeloos'. Een kleine uitleg over waar die maatschappelijke bevlogenheid gebleven is, had toch best gekund op een avond waar zo 'autobiografisch' gegrabbeld werd: Misschien was het dan een heel klein beetje minder leuk en ge zellig geworden, maar het had wellicht voor een tikje meer diepgang kunnen zorgen. Nu heeft het feestje van Harrie en Koos veel van een etentje bij de Chinees: wel lekker en vooral heel veel, maar... Jongerencentrum Ex-Voto heeft ze het eerst ik gaat na 18 jaar weer op tournee. hebben er zin in en de tijd is er voor", zegt Ton Scherpenzeel, 17-jarige toetsenist van Kayak. >opgroep uit de jaren zeventig nt volgende maand aan een :de leven. Na Doe Maar is het tweede bekende Nederlandse p die opnieuw begint. Van een elijking wil Scherpenzeel even- niets weten. „Bij ons is geen ke van een reünie. We willen er. We zijn zelfs al bezig met de ende cd. Ik denk. ook niet dat oals Doe Maar tien keer Ahoy crijgen. Maar we hopen, bij on- ins van vroeger, ook nieuw en publiek te trekken. Hoe het kt, weet ik natuurlijk niet. We |n zien." i symfonische rockgroep Kayak Jkte in de jaren zeventig furore ihits als 'I want you tot be mine' (1978) en vooral 'Ruthless Queen' (1979). Begin 1982 viel de groep uit een. Toetsenist Scherpenzeel speel de daarna nog enige tijd met het Britse Camel. Scherpenzeel en twee andere oorspronkelijke leden, Pim Koop man en Max Werner, spraken er al langer over opnieuw beginnen en begonnen een half jaar geleden met het maken van demonstratieban den. Een optreden met De Kast in een tv-programma en gastoptre dens tijdens stadionconcerten van de Friese band bracht uiteindelijk na achttien jaar de wedergeboorte op gang. „Maar een paar jaar geleden werd er nauwelijks gereageerd als we het hadden over opnieuw beginnen", zegt Scherpenzeel. „Nu ligt dat an ders. Ik denk dat er een soort golf beweging is. We zijn allemaal nog actief in de muziek. De routine van het samenspelen ontbreekt natuur lijk en dat zal ook bij de eerste op tredens wel wennen zijn." De wederopstanding begint op 4 mei met een try-out in het tijdelijk onderkomen in Rotterdamse van Jeugdtheater Hofplein. De op brengst daarvan is bedoeld voorde herbouw van het door brand ver woeste theater. Op 22 mei komt de nieuwe cd 'Close to the Fire' uit en begint de toer door Nederland met een optreden in Paradiso. „De nieuwe cd is moderner ge produceerd maar is verder eigenlijk een rechtstreeks vervolg op onze laatste studio-elpee Merlin uit 1981", zegt Scherpenzeel. „Je hoort een echte Kayak-sound. We klinken weer heel erg als een band. Heel anders dan de Japanse doosjes met samples en namaakinstrumenten die je nu vaak voorbij hoort ko men." voorhout sabine van den berg Cabaretière Sanne Wallis de Vries stond er drie jaar geleden al. Leide- naar Onno Innemee staat er nog. En ook cabaretduo 'Niet Schieten' blijft terugkomen in Voorhout. Klinkende namen uit de wereld van het cabaret treden op in Open Jongerencentrum Ex-Voto. Laag entreegeld, altijd volle bak. Programmeur Esther van Dam: „Artiesten komen hier graag, want we zorgen goed voor ze. Als ze cou lissen willen, dan maken we die. Kunnen ze niet tegen sigarettenrook? Dan verzoeken wij het publiek de peuk te doven." Alles voor een mooie show. Voorhout heeft geen eigen theater. Maar liefhebbers weten het donder dagavondcabaret te vinden. „Ooit belde een impresario om te vragen hoe het liep met de voorverkoop. Zeg ik tegen haar: 'We hebben pas vijf kaarten verkocht. Maar maakt u zich geen zorgen, dit zegt niets. We rekenen op voldoende bezoekers. Voorhouters komen op de bonne fooi, ze kopen kaarten aan de zaal'. En ik kreeg geen ongelijk. Eén keer hebben we de deuren moeten dicht gooien, bij de voorstelling van Hans Teeuwen. Meer dan negentig man konden we hier niet kwijt. Prachtig was dat." Net na de oprichting van Ex-Voto in 1986 werd er al zo'n twee keer per jaar voor cabaret gezorgd. „De Beri ni's traden op. En Marijke Boon. Maar toch liep het niet echt goed. De ene keer was het druk, de andere keer weer niet. We deden het er een beetje bij." Toen initiator Ton van Wijk in 1992 terugkwam van een wereldreis besloot hij het grondiger aan te pak ken. Esther van Dam: „Hij stopte met het jongerenwerk en ging zich uitsluitend richten op het cabaret. Program- meur Esther van Dam: ij/f „Soms ont- staan nieu- we ideeën V voorthea- fcvj tervoorstel- jC/. lingen hier gewoon aan l'fl de bar." SJI FOTO'HENK IN** BOUWMAN Om de maand. En toen kwam het werkelijk van de grond. Het begon meteen leuk te lopen met zo'n dertig tot veertig toeschouwers. We maak ten een boekje, het kwam in de krant. En het tweede seizoen was echt succesvol. Volle zalen met ze ventig tot tachtig man. Dat gaat nog steeds doqr." Het programma voor het volgende seizoen staat nu vast: „Ik begin in fe bruari al te boeken voor het komen de jaar. Aan de hand van presenta ties tijdens een theaterfestival in Rot terdam bepaal ik mijn keuze. Maar ik krijg ook wel tips van programmeurs bij andere jongerencentra. Dan kijk ik naar het budget en stel het pro gramma samen. Een try-out kost na tuurlijk minder dan een langlopende voorstelling. Aan een grote naam be taal je meer dan aan een beginnend talent. Hierin probeer je de balans te vinden. En als je zo'n onbekende naam boekt, hoop je dat die door breekt voor hij in Voorhout komt. Want er kan wel een jaar overheen gaan, tussen boeken en optreden. Ton had daar echt een neus voor." Hij rook talent. Maarten van Roozendaal, Plien Bianca, De Vlie gende Panters, André Manuel. Ooit vertoonden zij hun kunsten in het bollendorp, nu staan ze in de Leidse Schouwburg. Esther van Dam: „Het komt voor dat cabaretiers in Ex-Voto naar collega's gaan kijken. Soms ont staan nieuwe ideeën voor theater voorstellingen hier gewoon aan de bar. Eens was het zo gezellig dat de artiesten hun trein misten. Stonden ze met hun gitaren op het perron. Zulke spontane momenten vergeet je nooit meer." Programma 2000: 25/5 Bolder Plante, 7/9 Oscar Sicgelaar, 26/10 Onno Innemee, 14/12 Niet Schieten. 2001: 1/2 Lucretia van der Vloot Ellen Pietcrs, 5/4 Roozendaal, Van Aaiten en Jelle Kuipers, 7/6 Sterk Wa ter. Zaal open: 20.00 uur. Adres: De Gaas- bak 1. Info en reserveren: tel. 0252-231536.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21